indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 12-12-2007 07:28 Albert wrote:
Nogmaals ga terug naar de bron waarom is de Indonesier zo als hij/zij is.

De Indonesier was al slaafs vanaf het moment dat zij een koninkrijk werden tot op vandaag de dag.

Kritiek bestaat niet.
Vragen stellen? Nee ze snappen het en minuten later zie je dat zij het niet snappen,
Ouders pushen hun kinderen niet, vindt werk hang niet nutteloos rond. In NL hebben wij hang ouderen, hier heb je een hangcultuur. Uren met 100 anderen in het niets staren.
Men leest geen boeken.
Geen intellectuele films.
Geen kennis of er een wereld is buiten indonesie.
Hun eigen geloof onder de loop nemen? Geen haar op hun hoofd welke daar aan denkt. Dat is ondenkbaar, verboden.

Ik heb iemand hier in Indonesie gevraagd m.b.t. Sudan en beertje Mohammed noemen. Nee zij is schuldig dat kan niet. Men denk gewoon zw/w, verder denken is er niet bij.
Geen seconde wordt erbij nagedacht dat het kind gewoon Mohammed wilde zien en daardoor hem misschien beter kon begrijpen. Een normale menselijke reactie. Hoe kan een klein kind nou Mohammed begrijpen als zij niet eens mag weten hoe hij er uit zag.

Bekijk de opvoeding eens in details.
Zowel volwassenen als kinderen kunnen altijd terug bij hun familie en daar hun luie hand ophouden. Geen druk, zoek werk.
Of het is je eigen schuld dat je geen werk hebt.
Nee, het wordt altijd anders benaderd, zielig dat je geen werk heb, zielig dat je alweer zonder werk zit, zielig dat je toko bankrut is.
Maar het hoe en waarom wordt niet naar gekeken.

Onderwijs? Wat is er zo belangrijk aan onderwijs? Het leven begint bij de familie en eindigt bij de familie.
In NL vroeger moest ik meneer of meester in de klas zeggen. Zei ik dat niet dan kon ik op mijn blaren gaan zitten, tegenwoordig spreekt men de meester aan bij zijn voornaam. En de meester moet niet proberen de leerling aan te raken want dan wordt hij gelijk tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld.

Dus naar mijn mening onderwijs doet weinig of niets aan opvoeding in het westen. Laat staan in Indonesie.

Waarom is de Indonesier zoals hij vandaag de dag is en is hij/zij altijd al zo geweest.

Ik vind dit toch erg kort door de bocht. er zijn echt wel mensen hier die zo zijn maar zeker niet allemaal. in de arme wijken mischien maar de mensen die een redelijk inkomen en werk hebben zijn toch echt wel anders...

Greetz

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Kunnen we Indonesia en Nederland "EERLIJK" vergelijken ?

Kennelijk moeilijk tot bijna onmogelijk , gezien de reacties.
Hitami :
De vraag of indonesia en nederland te kunnen vergelijken is zo ruim dat al even onzinnig is om te gaan beantwoorden.

Oyibo - Wellicht onzinning want het vergelijk tussen een derde wereld land en een welvarend land heeft geen functie

Tante Yo :Vraag me af wat we dan moeten gaan vergelijken.
Je vergelijkt toch ook geen appels met peren (of evt. durians met pruimen).

Malam:Ik denk ook dat Indonesië en Nederland niet te vergelijken zijn, je zou wel een aantal dingen kunnen verzinnen, korruptie bijvoorbeeld

Y-B : een vergelijking tussen de beide landen zal altijd mank gaan
Ziel : diverse punten aangevoerd .

Wilma: Tja Om Sid, met alle respect voor U, harde cijfers zijn moeilijk te geven

De reden waarom ik voor een eerlijke vergelijking kies is omdat in de afgelopen 2 jaar ik vaak (te vaak ) halve waarheden lees , opgerklopte verhalen , soms is het waar maar gebaseerd op eigen ervaring en dat wordt het als algemeen verklarend beschouwd voor de hele samenleving , het hele land .

Zie de opmerking van :
Sapolidi : Terecht dat Sidia dat vraagt want anders krijg je weer van die opgeklopte verhalen die mensen persoonlijk hebben meegemaakt of van horen-zeggen, die dan meteen als graadmeter dienen voor de hele bevolking van een land of een bepaalde groepering

Dutchguy : n.av reactie van Albert :Ik vind dit toch erg kort door de bocht. er zijn echt wel mensen hier die zo zijn maar zeker niet allemaal. in de arme wijken mischien maar de mensen die een redelijk inkomen en werk hebben zijn toch echt wel anders...

Of zie reactie van Ome Jan :
In dit land hoereert iedere meid.
Bron: onderzoeks bureau “Maurice de Geit”
(uiteraard was het een grapje Emoticon: Wink )

De enige die moeite genomen hebben om met cijfers te komen waren Om Anis en Oyibo , mijn dank voor de genomen moeite.

groetjes
OmeSid.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zoals we gezien hebben is het moeilijk om serieuz te praten over de verschijnsel Indonesia , men beweerde dat het (bijna) onmogelijk is .

Alle voorbeelden worden door elkaar gehaald , en de meeste zijn dan de negatieve voorbeelden (zie posting Albert) .
In het algemeen worden de positieve kanten zelden of nooit genoemd .
(Behalve veel zon en goedkoop ?) .
De rest is slecht tot zeer slecht .
Vandaar dat ik pleit om een EERLIJKE vergelijkingen te maken , per punt te behandelen , desnoods middels aparte topics.
Wie durf te beginnen ??????

Mss kan Albert beginnen met Indonesische Onderwijs , wat hij er van vind , de systeem , te kort komingen , de pluspunten als het bestaat.
De mening van andere users die in Indonesia wonen is ook welkom , zelfs noodzakelijk . Anders gaan we te veel leunen op de ervaringen van 1 persoon .
Vanaf TK - SD-SMP_SMA en verder.
En mss ook de Beroeps onderwijs , Akademi , PTN-PTS .
Eventuele ranking . Aantal scholieren , alumni's . Hun kwaliteit etc .
Men moet natuurlijk zo eerlijk zijn om Universitas Jember of Universitas Klaten NIET met UVA of Erasmus Universiteit of Nijenrode te gaan vergelijken.
Ik ben zelfs ook van overtuigd dat U.I of Gajah Mada minder beter zijn dan UVA , Delft etc.

Zie Ook de goede waarneming / schoolkeuze van Andre in Bandung.
Dat probleem heb ik ooit gehad toen mijn zoon in de Basis school zat , ik wilde toen hem naar zijn opa in Jkt sturen omdat ik ontevreden ben met de kwaliteit van de basis school van mjn zoon .
Heb uitgesteld omdat het duur is , ondanks dat opa gaat meedokken ben ik alleen maar een Jean Pierlo (tidak ada uang) .Later bij de overgang tussen BS naar HAVO heb ik tot mijn schrik gemerkt dat het nivo vd nederlandse onderwijs (BS) lager staat dan de SD van mijn zijn neef in Jakarta .
Een SD in Jakarta is natuurlijk beter dan een SD in West Jember of Oost Jombang.

Dus , wie begin?
Niet verlegen zijn , jangan malu malu.
We zijn hier om van elkaar te leren .
Dan ben ik bereid om de Nederlandse gegevens naast elkaar te leggen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Malam

Open een topic , Kunnen we Maleisie en Indonesia vergelijken. ?
Bijvoorbeeld mbt de volgende punten.
1.Onderwijs (ik denk (zeker) dat ze beter zijn
2 Economie BNP- BNI = , Inkomen per kop
3.Politiek
4.Grondstof (Indonesia is rijker= hoeft niet te vergelijken).
5 Sociale problemen
6.Corruptie( waarschijnlijk wint indonesia)
7 Cultuur
8.Toekomst perspectieven

Kunnen we lachen. Ter leering ende vermaeck
Statistieken is te vinden bij de Wereld Bank , CIA factbook , IMF .

Singapura moeten we uitschakelen , is niet interessant om te betrekken , een vlek op de wereldkaart .
Reden , zoiets als je Luxembourg gaat vergelijken met USA. of Rusland.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

beste Om Sid het is echt moeilijk goede dingen te ontdekken, omdat het altijd iets is wat, niet klopt.
Ik zou het liever hebben over visuele gebeuren, want wat Yogya, en Albert , over heeft is meer leefwijze, en hun culturele achtergrond.
Ja soms wel eens hoe ze er mee omgaan,
Maar ik zou het liever hebben over wat je ziet gebeuren, als je daar ben.
Want de bijde heren leven daar, en zij kunnen die vergelijk maken, en daarom neem ik het aan wat zij er over schrijven………….

Zelfs al dat moois wat er gebouwd is in de steden prachtige gebouwen, en plaza’s, je ziet het met de jaren verbeteren, en is er veel moois bij gekomen.
Maar nu komt het, blijft dat met de jaren mooi.
Het verval van onderhoud is enorm groot te noemen.
Men is niet zuinig op wat ze hebben.
Ze vinden het heel gewoon als er een lampje niet brand in een of andere portaal,
laat men het hangen, tot het een ons weegt.
Maar je kan oh zo mooie gebouwen hebben, maar als je dagelijks in een macet terecht komt ja dan heeft het wel een nadeel.

http://i212.photobucket.com/al(...)232/zieleffe/P1A.jpg

http://i212.photobucket.com/al(...)/121007191627bsr.jpg

http://i212.photobucket.com/al(...)cc232/zieleffe/9.jpg

http://i212.photobucket.com/al(...)effe/0312_busway.jpg

Zo ook de Randstad heeft nu problemen met het bereik van de grote steden.
Amsterdam heeft al veel toeristen verloren van uit de provincies.
Velen gaan niet naar die stad, die steeds de problemen niet kan oplossen, om fatsoenlijk en goedkoop te pakeren.

Het vervoer in Indonesië is wel goed te noemen, maar daar geld ook wat er al zo rijd is soms wel schroothoop Angots, die hier niet meer zouden mogen rijden.
Jammer dat ze niet iets groter zijn zodat je fatsoenlijk zonder je heel klein te moeten maken, mee gaat met die Angot.

Verders ja in het onderwijs, vergelijken is niet die kennis die ik heb.
Daarom maar wel de vraag waarom de meisjes en jongens zo gescheiden onderwijs moeten genieten.
Het is toch leerzaam om de jongens en meisjes door elkaar te plaatsen in een klas zodat ze er leren met elkaar om te gaan.
Hierin zie je weer dat de superiores gedrag van jongens bevorderd worden.
En dan die bankjes zie je die uit de jaren van toen de Hollanders er nog zaten

Nou ik kom met bewijzen, en dan zal ik het maar niet over de toiletten hebben, want dan ga je echt over je nek, als je ziet hoe hygiënis ze zijn. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny Emoticon: Frustrated
P.S.
Vergelijkingen maken met Maleisie, hebben we al zo veel topic van zie hieronder.
http://forum.indahnesia.com/to(...)dood_in_maleisie.php

http://forum.indahnesia.com/to(...)esie_of_maleisie.php

http://forum.indahnesia.com/to(...)esie_of_maleisie.php
deze zie ik te laat is een dubbele topic.
http://forum.indahnesia.com/to(...)eert_moluks_lied.php

http://forum.indahnesia.com/to(...)ewoon_beter_zijn.php

http://forum.indahnesia.com/to(...)_we_over_15_jaar.php

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ome Ziel , dat klopt dat er kleine vergelijkingen werden gemaakt tussen Indonesia en malaysia , maar niet echte vergelijkingen.
Met echt bedoel ik , alle beschikbare gegevens naast elkaar leggen .
En dat ga je als er behoeftye is evt. conclussies , indonesia heeft "betere"mogelijkheden of niet .
Dat is dan het doel om vergelijkingen te maken , je kan ook om een andere / betere inzicht te kunnen krijgen.
Voorbeelden van meisjes die bij elkaar zitten of in een klas zitten is ook normaal , hangt af v.d schooltype .In de meeste gevallen zitten de meisjes en jongens ook samen in 1 klas .Dezelfde situatie zoals in Nederland.
Hier heb je ook speciale meisjes scholen (vroeger de Huishoudschool , Inas etc) , islam scholen , christelijke meisjes scholen (o.a MMS) etc.
In mijn tijd in jakarta zaten we ook naast meisjes , zaten de jongens en meisjes naast elkaar op de lagere school , denk in de eerste jaren .
Later werd het een beetje problematischer . Emoticon: Smile

Zoals je voorbeeld van macet total , dan is de file in Nederland nit zo erg .
Rijgedrag , daaro zijn kamikaze piloten.
Het beste is om een topic te openen , per punt(item) behandelen.
Te beginnen met onderwijs , dat sprekt iedereen aan denk ik .
We hebben allemaal kleine schoolgaande kinderen gehad ,
Dan kunnen we de users in Indonesia met schoolgaande kinderen vragen .
En ik kom met Nederlandse cijfers.
Uiteraard aanvullingen cq correcties van de andere users die in Nederland wonen is zeer welkom en noodzakelijk.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Feiten hoef je niet eens van vèr te halen:

forum.indahnesia.com/topic/580(...)en_extreme_islam.php

Dutchess (user-member)

Nu er toch met statistieken gegooid wordt,
deze informatie lijkt me realistischer ..

Bron http://globaledge.msu.edu/

Key Facts

Indonesië

Population
245,452,739 (July 2006 est.)
GDP (ppp) per CAPITA
$3,600 (2005 est.)

Inflation Rate
10.5% (2005 est.)

Country Risk Rating
B

Ease of Doing Business
123/178

Global Competitiveness
50/131

Holland

Population

16,491,461 (July 2006 est.)
GDP (ppp) per CAPITA
$30,500 (2005 est.)

Inflation Rate
1.7% (2005 est.)

Country Risk Rating
A1

Ease of Doing Business
21/178

Global Competitiveness
9/131

Bron:globaledge.msu.edu/

(Edited) Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 29-11-2007 09:39

'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

Het probleem met vergelijken is dat er dan erg snel gegeneraliseerd word. Ten eerste is Indonesie zo groot, er zijn zo veel verschillende culturen alleen al in Indonesie zelf dat het zelfs al moeilijk is die met elkaar te vergelijken, laat staan heel Indonesie met Nederland te vergelijken.
Het is leuk om af en toe is over de verschillen te babbelen, maar dan wel oppassen niet gelijk alles en iedereen over 1 kam te scheren wat hier toch erg vaak gebeurd.

Greetz

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Maar dit is óók NEDERland ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Raymond Kaitjily,

directeur op het ministerie van Onderwijs

‘We lopen een eeuw achter’

Door: Marcia Nieuwenhuis
Gepubliceerd: zondag 9 december 2007 22:30
Update: zondag 9 december 2007 22:30

Van de duizend hoogste rijksambtenaren zijn er slechts vier allochtoon. De Pers spreekt met ‘je weet wel, die Molukker van OCW’.

‘Programmadirecteur Dialoog, Sociale Cohesie en Integratie’ staat er als titel op zijn visitekaartje. Maar nu even niet. Wegens familieomstandigheden heeft de topambtenaar van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap namelijk een half jaar sabbatical. Raymond Kaitjily hoopt op 1 januari weer aan de slag te kunnen. Toch maakt hij tijd voor een gesprek over het minderhedenbeleid van de overheid. Als Molukker én als oud-directeur personeel en organisatie bij het ministerie van Onderwijs en het Kadaster, gaat het onderwerp hem aan het hart.

Het steekt hem dat onder het hoofdstuk diversiteit in de jaarverslagen over hoge ambtenaren niet één staatje is opgenomen over etnische minderheden. ‘Er staat wel in wat het percentage vrouwen is, maar júíst het staatje minderheden ontbreekt. Toch snap ik het wel, want nog geen half procent allochtonen aan de top is wel héél weinig voor de grootste werkgever van Nederland.’

Samen met de directeuren Marilyn Haimé (Justitie), Tjark Tjin-a-Tsoi (Nederlands Forensisch Instituut) en Wiana van den Ingh-Partakusuma (VROM) vormt hij het selecte groepje van vier allochtone ambtenaren dat er wél in slaagde bij de overheid de top te bereiken.

Duizendbanenplan

Kaitjily’s progressieve ouders verhuisden al in 1965 uit de Molukse wijk. Zijn ouders en grootvader kwamen in één keer naar Nederland. ‘Ik ben de eerste generatie die hier is geboren’, vertelt de nu 56-jarige Molukker. In 1990 kwam hij via het ‘Duizendbanenplan’ voor Molukkers bij de overheid terecht. Ironisch genoeg voldeed hij eigenlijk niet aan de eisen van het plan dat Molukkers aan een baan moest helpen, omdat hij té hoog was opgeleid. Na zijn doctoraal Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit volgde een postdoctorale opleiding bestuurskunde. Hij begon zijn loopbaan in het bankwezen.

Sinds begin 2005 is hij programmadirecteur Dialoog bij het ministerie van Onderwijs. Zijn directie coördineert het onderwijsbeleid op het gebied van veiligheid, radicalisering en extremisme. Het programma Dialoog is tijdens zijn sabbatical beëindigd. ‘In principe zou ik best bij de rijksdienst willen blijven’, licht Kaitjily toe. ‘Maar ik sluit ook niet uit dat ik de overheid ga verlaten. Allereerst zit ik er al zes jaar, op andere niveaus liggen voor mij ook uitdagingen en de markt trekt gewoon actiever aan je dan de Algemene Bestuursdienst.’

De ABD gaat over alle rijksambtenaren met een leidinggevende functie en eindverantwoordelijkheid over mensen en middelen. Zo benoemt de dienst de secretarissen-generaal, inspecteurs-generaal, directeuren-generaal en directeursfuncties. Kaitjily, die als HRM-directeur, met hetzelfde bijltje heeft gehakt, heeft de nodige kritiek op de dienst van minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken. ‘We zitten nog steeds in een fase waarbij we constant moeten aantonen wat de meerwaarde is van iemand van allochtone afkomst. Dat vind ik jammer. Het is nodeloze tijdverspilling. Het bedrijfsleven heeft met etnomarketing al een jaar of tien geleden uitgevonden dat inzicht in die groep tot betere marketing leidt.’

‘Het is een pijnlijke constatering, maar het bereik van de rijksoverheid ten opzichte van minderheden is bijna nul’, betoogt hij misnoegd. Op de vraag of hij zelf negatieve ervaringen heeft gehad vanwege zijn etniciteit, reageert Kaitjily terughoudend. ‘Voorbeelden zijn er, maar daarmee moet ik wel voorzichtig zijn. Ik heb meegemaakt dat een collega van mij zei: ‘Met jouw soort communiceer ik niet.’ Het woord soort spreekt boekdelen. Dat komt hard aan. Later bleek die man lijsttrekker van een niet nader te noemen partij. Ik heb hierover met een derde van gedachte gewisseld. Ik respecteer dat die man daar zo over denkt, maar ik ga daar geen energie in steken.’

Kaitjily heeft meer voorbeelden. ‘Samen met twee blonde collega’s had ik een afspraak met drie bewindslieden en een delegatie. De twee dames in kwestie hoefden zich niet te legitimeren en rara wie wel? Dat heb ik geweigerd, dan hadden ze dat ook aan de anderen moeten vragen of aan niemand. Ik heb gezegd: anders ga jij maar aan de bewindslieden uitleggen dat ik niet naar binnen mocht. De reactie was dat ze mijn naam niet goed konden spellen, maar daar hadden ze niet eens naar gevraagd. Aan mij hebben ze nooit gevraagd hoe het is om als allochtoon op te groeien binnen het rijk, met alle weerstanden van dien.’

Verkeerd beeld

Vraag is ook waarom allochtonen zelf weinig interesse tonen in het werk bij het rijk. Volgens de oud-directeur Personeel en Organisatie verschilt de motivatie per bevolkingsgroep. ‘Bij Turken is het ondernemerschap hot. Dat is veel hipper dan werken bij de rijksoverheid. Hoewel ze volgens mij wel heel goed aan de weg timmeren in gemeenteland.’ Vluchtelingen hebben volgens Kaitjily vaak een verkeerd beeld van wat de overheid is. ‘Als je uit een dictatoriale staat komt, kijk je daar natuurlijk heel anders tegenaan.’

Als het aan Kaitjily ligt, krijgt elk ministerie een taakstelling opgelegd. ‘Al is het maar één persoon per departement per jaar.’ De topambtenaar vindt dat de overheid onvoldoende inspeelt op de gevolgen van de vergrijzing. ‘Het is een strategisch weeffoutje van de ABD, want het vervangingsvraagstuk staat al voor de deur. Dat duurt nog maar een jaar of vijf. Volgens mij hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het huidige beleid niet werkt. Er is volgens mij ook onvoldoende budget voor dit soort dingen. De overheid dreigt in de concurrentieslag met het bedrijfsleven de boot te missen. Als de krapte op de arbeidsmarkt zich aandient, dan vist de overheid achter het net. Ik vind het dapper dat minister Ter Horst dit op de agenda zet. Ik weet alleen niet of het ambtenarenapparaat het aan kan. Je had al een pooltje van mensen moeten hebben. Er is in Nederland nog nooit een allochtone directeur-generaal of secretaris-generaal geweest. Als we in dit tempo doorgaan, doen we er nog een eeuw over.’

Bron:De Pers.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De lijst opgevoerd door Mbak Duchess klopt ook , maar ik denk dat ze een andere lijst had genomen . GDP per capita .
Daar kan je zien dat de gemiddelde inkomen in Nederland bijna 10x beter is dan Indonesia.

Terwijl als je de GDP(is dat de BNP ?) van indonesia vergelijkt met Nld staat Indonesia op nr 15 en Nederland op nr 22 of 23.
Volgens de lijst van 2005 staat de inkomen van de Nederlanders op nr 10 ( 40.571) 40.en Indonesia op nr 114 ( 1640 us dolari)

Logisch zou je zeggen , want de nationale inkomen van Indonesia (afkomstig van Nat. Product) wordt verdeeld onder 240.000.000 mensen.
Terwijl de Nat.Inkomen van NLd werd verdeeld door 16.000.000 mensen (afgerond. )

PS : De "kabouterland" Luxemburg staat op nr 1 (87.995 dolari) en de "Rijkste"en de"Machtstigste "land ter werel Uncle Sam staat op nr 8 (44.190 $) .

En omdat Indonesia een groot land is en vol met tegenstellingen (feit) , zijn er in Indonesia MEER "arme" mensen , maar ook Meer "Rijke" mensen dan in Nederland .
Ook meer mensen met onvoltooide of minder kwalitatieve opleiding en vorming , maar ook meer ontwikkelde mensen dan in Nederland (macht van de grote getallen) .
Zoals men uit statistieken kan lezen (de buitenlandse dan , de indonesische wordt hier bijna altijd als inferieur of onbetrouwbaar genoemd Emoticon: Smile ). zijn er 16 of 17 % midden klassers in Indonesia.
Dat is grof geteld bijna 30-40 miljoen Indonesiers die met gemak met de gemiddelde Nederlanders kan concurreren qua opleiding , vorming en levenstijl.
Hebben jullie de Puberruil extra gezien bij Ned 3.
Van een VWO scholiere uit Rokanje met Dara een Indonesisch meisje uit Jkt. ?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-12-2007 09:44 sidia wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Malam

Open een topic , Kunnen we Maleisie en Indonesia vergelijken. ?
Bijvoorbeeld mbt de volgende punten.
1.Onderwijs (ik denk (zeker) dat ze beter zijn
2 Economie BNP- BNI = , Inkomen per kop
3.Politiek
4.Grondstof (Indonesia is rijker= hoeft niet te vergelijken).
5 Sociale problemen
6.Corruptie( waarschijnlijk wint indonesia)
7 Cultuur
8.Toekomst perspectieven

Kunnen we lachen. Ter leering ende vermaeck
Statistieken is te vinden bij de Wereld Bank , CIA factbook , IMF .

Singapura moeten we uitschakelen , is niet interessant om te betrekken , een vlek op de wereldkaart .
Reden , zoiets als je Luxembourg gaat vergelijken met USA. of Rusland.

Beste Om Sid,
Ik gaf alleen maar aan, dat een vergelijking met Maleisië en Indonesië veel eerlijker zou zijn.
Ik weet al zo wie zo te weinig van de diepere achtergronden van Indonesië en al helemaal van Maleisië.
Wat mij wel opvalt is dat u uiterst laatdunkend doet t.a.v. het vergelijk van deze twee landen.
Tja ik ben niet de persoon om verder te spitten in cijfers en statistieken, dat laat ik aan anderen over, ik ga graag af op mijn eigen waarneming.
De infrastructuur in Indonesië staat ten aanzien van de infrastructuur in Maleisië natuurlijk nog in het stenen tijdperk, hoe een stuk weg van onderaannemer naar onderaannemer wordt verkocht met als uiteindelijk resultaat dat de weg door sloebers met ellebogenstoom voor een habbekrats wordt aangelegd en de omgekochte ambtenaar het goed keurd, ja dat weet ik, mijn zwager heeft daar driftig aan meegedaan dus daar kan ik over meepraten.

Op mijn vakgebied haven weet ik iets meer, als ik als havenarbeider van tot voor 3 jaar geleden de grootste haven ter wereld in Singapore rond kijk dan slaat het schaamrood mij op de kaken, een transitohaven als Rotterdam, wat een materiaal, organisatie en discipline, wij in Rotterdam zijn al lang niet meer de grootste, het valt mij op dat u niet over Singapore wilt praten, eigenlijk uiterst kleinerend terwijl het een steenworp afstand ligt van Jakarta.
Maleisië heeft het belang in gezien om Singapore te beconcurreren, Port of Tanjung Pelepas is een bewijs, die hebben inmiddels veel werk van Singapore afgesnoept met hun capiciteit van 8 miljoen teu.
Jakarta heeft dezelfde faciliteiten, direct aan zee, diep water en goedkope arbeidskrachten, maar er gebeurd niets en nog eens niets, terwijl goede havenfaciliteiten en infrastructuur uiterst bevorderend zou kunnen zijn voor de export, zeker met de goedkope arbeidskrachten in Indonesië.

Ik ben wat ver afgeweken van de topic, maar uw kleinerende uitspraak t.o.v. van Maleisië en het niet mogen meerekenen van Singapore schoot mij effe in het verkeerde keelgat, en ik kreeg de indruk dat u met uw roze bril bepaalde dingen uit het oog verliest.
Vandaar deze posting over een vakgebied waar ik wel iets van weet.
Van alle zwakke broeders die sinds Suharto getracht hebben van Indonesië iets te maken was Habibi degene die er economisch het meeste kaas van had gegeten, maar die schopten ze al snel onderuit, immers die had feilloos door dat de kapitaalvlucht vanuit Indonesië naar het buitenland inmiddels Indonesië straatsteen arm zou maken.
Kijk naar Maleisië, Vietnam en zelfs Cambodja, die gaan samen met China in de vaart der volkeren mee, als er niet snel iets veranderd in Indonesië dan is dit land binnen 10 jaar het armste land van Azië.
Of is dat het al?
Excuus voor mijn zijsprong in deze topic.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-12-2007 13:25 Malam wrote:

...

maar uw kleinerende uitspraak t.o.v. van Maleisië en het niet mogen meerekenen van Singapore schoot mij effe in het verkeerde keelgat, en ik kreeg de indruk dat u met uw roze bril bepaalde dingen uit het oog verliest.

Mss komt het verkeerd over.
Tuurlijk kan je Indonesia en Malaysia mert elkaar vergelijken.
Graag zelf , ze verschillen niet zo veel van elkaar .

Ik verwijs nu ook naar de rapporten van IMF , WereldBank , CIA , en ADB
Daar kan men de "dode"cijfers (maar objectief) gaan vergelijken.
http://www.adb.org/
En dan loslaten naar de politieke , sociale stabiliteit van NU en de Nabije Toekomst .
Houd ook rekening mee dat de economische / politieke veranderingen daar anders is dan in Indonesia.

Vwb Singapura , Ya , het is rtelatief rijk , de bevolking zijn min of meer homogeen.
Het is een dwerg stadstaat , heeft ook geen sociale of politieke onlusten gekend .Qua inkomen per kop is logisch groter .
Verder kan Singapura ook niet meer groeien , had jaren lang geleefd onder dictatuur .
Dus je mag wel gaan vergelijken , maar dan loopt het echt mank.
Vandaar dat ik het "uitsluit" , omdat het niet echt eerlijk is .

Economy Singapura
GDP (2006 real, 2000 prices): $137.5 billion.
Annual real growth rate: 8.8% (2004), 6.6% (2005), 7.9% (2006).
Per capita GNP (2006--purchasing power parity): $29,454.
Natural resources: None.
Agriculture (under 0.5% of GDP): Products--poultry, orchids, vegetables, fruits, ornamental fish.
Manufacturing (26.9% of real GDP): Types--electronic and electrical products and components, petroleum products, machinery and metal products, chemical and pharmaceutical products, transport equipment (mainly aircraft repairs/maintenance, shipbuilding/repair and oil rigs), food and beverages, printing and publishing, textiles and garments, plastic products/modules, instrumentation equipment.
Trade (2006): Exports--$271 billion: petroleum products, food/beverages, chemicals, textile/garments, electronic components, telecommunication apparatus, transport equipment. Major markets--Malaysia (13.1%), EU-15 (10.4%), Hong Kong (10%), United States (9.9%), China (9.7%), and Japan (5.5%). Imports--$238.5 billion: aircraft, crude oil and petroleum products, electronic components, radio and television receivers/parts, motor vehicles, chemicals, food/beverages, iron/steel, textile yarns/fabrics. Major suppliers--Malaysia (13.1%), United States (12.5%), China (11.4%), EU-15 (10.9%), and Japan (8.3%).

Van Indonesia kan ik nog niet vinden .

Je kan ook in de lijst kijken van :
http://en.wikipedia.org/wiki/L(...)uture_GDP_estimates_(PPP)

Daar staat dat Indonesia op nr 16 , Nederland op nr 24 , Malaysia op nr 34 en Singapura op nr 57
Volgens zeggen zijn 30% van de rijke bewoners van Singapura zijn afkomstig uit Indonesia (economische/ politieke vluchteling).

Indonesia kan alleen nog maar groeien MITS ze bij elkaar kunnen blijven.
En het beleid van SBY (de KKN uitroeien ) voortgezet kan worden.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Singapura .
GDP (purchasing power parity):
$141.2 billion (2006 est.)
GDP (official exchange rate):
$122.1 billion (2006 est.)
GDP - real growth rate:
7.9% (2006 est.)
GDP - per capita (PPP):
$31,400 (2006 est.)
Labor force:
2.47 million (2006 est.)
Labor force - by occupation:
Unemployment rate:
3.1% (2006 est

Indonesia
GDP (purchasing power parity):
$948.3 billion (2006 est.)
GDP (official exchange rate):
$264.7 billion (2006 est.)
GDP - real growth rate:
5.5% (2006 est.)
GDP - per capita (PPP):
$3,900 (2006 est.)
Labor force:
106.4 million (2006 est.)
Unemployment rate:
12.5% (2006 est.)
Population below poverty line:
17.8% (2006)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Sid, moet ik dit serieus nemen?????
Vooral deze Emoticon: Puh! opulation below poverty line:
17.8% (2006)
Man man man ik stop, ik ga hier al helemaal niet aan meedoen.
Wat een volksverlakkerij, droom maar verder Om Sid.
Ik ben weg.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry om Sid, maar ook deze gegevens zullen weer zijn gestoeld op cijfers die RI aandraagt. Ik heb net proberen uit te leggen dat je door het Asal Bapak Senang cultuurtje geen cijfer uit RI kan geloven dat RI in een nadelig daglicht zet.
Het werkloosheidspercentage is een lachertje. Men rekent ook degenen mee die maar voor een paar uur per week werk hebben (in NL zouden dezen niet mee worden gerekend). Het werkelijke werkloosheidspercentage is volgens de Jakarta Post meer dan 35%, het deel van de bevolking dat onder de armoedegrens leeft ca. 40% (het is maar hoe je dat berekent en met welke voorwaarden). Deze cijfers stonden vorige week in de krant.
Dan het child mortality rate; dat is het hoogste in heel Z.O.Azie (staat bijna maandelijks in de krant), etc., etc.,

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Gezien het uitblijven van reacties op eentje na.
Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van onderwijs t.o.v. opvoeding.

Na mijn mening krijg je zowel hier als in Nederland opschool weinig of geen opvoeding. Gezien het feit dat het gedrag v/d leerlingen in NL erger en erger wordt per generatie of mischien zelfs per jaar.

Zelf bij universitair geschoolden zie ik thuis weinig of GEEN boeken. Jullie vinden dat blijkbaar van ondergeschikt belang. Ook andere vormen van educatie na de opleioding is blijkbaar op dit forum van ondergeschikt belang.

Ik hoor er tenminste niemand over.

Als dat zo is stop dan maar met dit topic.Cultuur is de belangrijkste bepalende factor in dit of een land. En ik krijg het idee dat dat van onder geschikt belang is.
Zieleffe vindt het belangrijk om te praten over de verpaupering van de nieuwe bouwerken. Doch dat was al zo op toen de Nederlanders hier nog zaten.

Niemand hoor je kritiek uiten over verstoren order dienst Moskee,
geen kritiek, geen werk dan ben je zielig,
kom maar terug bij pappie en mammie.
Niet belangrijk dus.

Wat mij zeer sterk op valt is SHOW, laten zien hoeveel materie je hebt.

Een groot duur huis met een dure auto voor de deur. Maar meubels in het huis? Is niet belangrijk omdat de buren dat niet zien. Of is het omdat men meubels niet gewend zijn vanaf de jeugd omdat de ouders arm waren??

Verkoop je een auto, men vindt dat ene roest plekje vele malen belangrijker dan zie klep welke ieder moment door de motorkap naar buiten komt.

IN NL heb je dat ook . Stel je voor je meubelslaten bezorgen in een bestelauto zonder tekst.
Of met de tekst " zeer goedkope meubels van ....." .
Stel je eens voor dat je buren dat zien...... Emoticon: Frustrated

Dus mijn vraag waarom is cultuur en opvoeding van ondergeschikt belang op dit forum?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Verder wat betreft onderwijs ik ben er geen specialist in. Dus kan er weining of niets over zeggen. Ik laat dat aan mijn vrouw over.

Wel het volgende:
Ik heb 2 kinderen 12 en 17 jaar. De jongste op een Katholieke school en de oudste op een niet religieuze High school.

Wat ik opmerk is dit: In Holland zijn de vakanties van het nieuwe studie jaar allang bekent bij aanvang van het nieuwe school jaar. Doch hier hoor ik van mijn dochters de hele tijd zeggen weet het nog niet. En dan hebben ze eindelijk vakantie dan nog wil de school diverse verplichte activiteiten organiseren.
Zelfs op Zondag.
Zodra ik vind dat dat een nutteloze activiteit is hoeft mijn kind niet te gaan. En een klacht is neergelegd bij de school hoofd.
Tuan Besar gedrag? Nee ik heb het beste met de kinderen voor.
Het is alsof de kinderen geen tijd mogen hebben om nog kind te zijn. studeren en nog eens studeren. Ze hebben zelfs veel minder vakantie dan in Nederland maar ze leren zich wel kapot.

Dan hebben we het b.v. over een activiteit wat ze boyscout noemen. Het eeste waar je aan denkt is padvinders, educatie de natuur in, etc.
Nou vergeet het maar.
Een v/d vele onzin tijdens zo'n dag en nacht is dit;
Zodra de kinderen slapen komt er de een of andere idioot verkleed als een spook om het uur de kamers binnen met allerlei spook geluiden. De kinderen kunnen hierdoor niet slapen.
Doch moeten de volgende dag gewoon weer op tijd op school zijn. Ook al vallen ze om v/d slaap.

ONZIN.
Ook een beklag over ingedient, als dit niet per direkt stopt dan laat ik mijn kind tijdens zo'n dag thuis.
Ga liever de natuur in, leer ze iets educatief in plaats van die onzin. Waarom leert in Gods naam een Katholieke school kinderen bang te zijn voor spoken. Leer ze resepct te hebben voor de natuur, laat ze dingen maken van hetgeen in de natuur gevonden kan worden. Bladeren, takken, enz.
Het volgende schooljaar werd het alleen nog maar voor jongens georganiseerd. Doch het schijnt dat het werd ook bij mijn oudste georganiseerd? Dus de een of andere achterlijke cultuur joke?

Tijdens de zomervakantie van mijn oudste dochter moest zij haar eindrapport in het middden van haar vakantie inleveren bij haar juffrouw thuis.
Op dat moment waren wij niet thuis, op vakantie.
Kontakt opgenoemen met de administratie wat is dat voor een onzin, heeft het kind geen recht op vakantie? De administratie gaf ons gelijk kan ook einde schoolvakantie, doch de onderwijzeres zei nee.
Kan niet, anders kun je niet worden opgenomen in het volgende school jaar. Ik en mijn vrouw zeiden dus, "aan einde vakantie, niet eerder". Onderwijzers hier gedragen zich als mafia, proberen veel macht uit te oefenen.

Vakantie en rust is niet belangrijk - voor kinderen - als je het mij vraagt.
Wel materie is belangrijk, zoveel mogelijk leren totdat je gen letter er meer in krijgt, nooit tijd gehad om kind te zijn en daarna maar een baan zoeken en veel geld verdienen. Ik weet niet hoe dit in andere grote steden is, anders dan Semarang?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-12-2007 03:13 Yogya-Bali wrote:
Sorry om Sid, maar ook deze gegevens zullen weer zijn gestoeld op cijfers die RI aandraagt. Ik heb net proberen uit te leggen dat je door het Asal Bapak Senang cultuurtje geen cijfer uit RI kan geloven dat RI in een nadelig daglicht zet.

OK , ik sta hier ook niet te beweren dat de cijfers van de CIA , of de Wereldbank , of ADB of wiw dan ook als zaligmakend . NEE , daarom is mijn betoog , kunnen we eerlijke (r) vergelijking maken.

Aan de andere kant , waar blijf je dan als (toekomstige) handelspartner van een land als gerenomeerde instituten zulke onzin staat te verkopen ??

En is de cijfer(s) van Jakarta Post beter en betrouwbaarder ?
Wie heeft die onderzoeken gedaan , op welke nivo moet je het zien ?
Dezelfde onderzoek dat alleen 3% v.d meisjes studenten uit Yogya nog "maagd" zijn ?.

De ABS mentaliteit heb je ook in de westerse wereld (in mindere mate) , ik werk en woon ook al (bijna) 40 jr in Nederland . Ik praat over Nld .
Onderzoekingen worden ook gemanipuleerd , hangt af van het doel , hangt af wie de opdrachtgevers zijn .
Over de werkloosheidscijfer , wie worden als werkloos gezien , mensen die werk zoeken en geen werk kan krijgen ? .Worden huisvrouwen ook als potentiele werkzoekenden gezien , hoe worden de parttimers meegeteld .
Scholieren , studenten , zieken , invaliden , worden ze meegeteld of niet ?
Hoe zit dat met gepensioneerden (na 55 jr) , worden ze ook meegeteld als ze werkzoeken ? . omdat hun pensioen alleen maar een paar euri is ?

Over kindersterfte zal het wel een beetje kloppen .Tenminste als de sterftecijfer bijgehouden worden .
Is de cijfers heel erg slecht vergeleken met Nederland ?

Antwoord ya , maar stel eens voor dat de indonesiers dezelfde geld / faciliteiten hebben zoals de nederlanders (eerlijk vergelijken) , welke cijfers komt dan naar buiten ?

Zoiets als analfabetisme , dat kan je ook vergelijken met Nederland .
Bijvoorbaat is de analfabetisme in Nld duidelijk lager , maar heel hoog , en zeker als je gaat vergelijken met een land zoals indonesia (een jongkie ).

Ik wil in dit topic duidelijk maken , dat als men wil oordelen over een land , en de bewoners moet men wel eerlijk gaan vergelijken.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik wil in dit topic duidelijk maken , dat als men wil oordelen over een land , en de bewoners moet men wel eerlijk gaan vergelijken.

Mensen die Indonesie bezoeken of emigreren hebben doorgaans het voorbeeld van waar ze zelf vandaan komen en maken een vergelijking. Kijken met westerse ogen naar deze specifieke samenleving zal ongetwijfeld een vreemd beeld geven. De cultuurs en geloofs en sociaal maatschappelijke verschillen zijn enorm.

Een vorm van educatie in de praktijk moet je maar denken. De daarop volgende kritiek kan dus best met een korrel zout genomen worden. Men weet dus niet beter.
Ik stoor me er niet aan. Maar beschouw het als jammer dat men kennelijk niet heeft geleerd van een wel heel mooi land en zijn inwoners. Nee niet alles is mooi. Verre van soms. But comes with package. Ik ben graag op Bali. En neem de omstandigheden op de koop toe. Leer er mee leven of maak andere keuzes. Kritiek is makkelijk zonder het aanbrengen van een oplossing.

It's only kinky the first time.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-12-2007 14:57 oyibo wrote:
Mensen die Indonesie bezoeken of emigreren hebben doorgaans het voorbeeld van waar ze zelf vandaan komen en maken een vergelijking.
Kijken met westerse ogen naar deze specifieke samenleving zal ongetwijfeld een vreemd beeld geven. De cultuurs en geloofs en sociaal maatschappelijke verschillen zijn enorm.

.

Je slaat de paku (spijker) op de kepala(kop) ,
Het is menselijk dat het gebeurd en zeker in het begin periode.
Dat heb ik ook gemerk toen ik in Ned. kwam (wij woonden toen in Amsterdam).
Ik vond maar niks , de mensen hebben haast , zijn gesloten , tot onvriendelijk toe.Onze huurhuis is te klein , de buurt is zo zo (in mijn ogen) , de tuin is klein .
Ben ook verbaasd dat er veel" arme" nederlanders zijn , en stond vreemd te kijken dat de vuilnuisman , postbode , glazenwassers etc blanken zijn .
Ik heb bepaalde stereotiep van de rijke blanken in jakarta , de CD en CC mensen.
Met hun supir , grote huizen etc . Het is een " schok " geweest .
Ik moet ook meehelpen i.d huishouding , inkopen doen bij de Gruyter e.o Spar.
Het is 180 graden van wat ik gewend ben in jakarta .
Maar op gegeven moment (na ong 5 jaar ) ga ik ook aanpassen , in ieder geval na mijn 3de jaar. Toen gingen mijn ouders terug naar Jakarta , ging ik ook aanpassen en leven zoals de gemiddelde Nederlandse student . Ik ga me ook niet meer bewust mijn landgenoten opzoeken , ga gewoon uit , kroegentocht / disco' s in en uit met mijn nederlandse studiegenoten.
Ik ging echt inburgeren en integreren.
En dat vermogen zie ik weinig aanwezig bij veel expaters in indonesia , ze blijven gewoon houden aan hun waarden en normen.
Moet ook niet afwijken , dan wordt de wereld te klein.
Dat zie je ook in hun postings , hoe ze bepaalde fenomeen benaderen.
En die " rode draad " leest je dan vaak terug als we over Indonesia en bewoners gaan discussieren.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Integratie.
In Nederland verwachten we van de vreemdeling dat hij /zij zelfs aan een integratie traject deelneemt. Alleen als de Nederlander zelf moet integreren is het verhaal vaak anders. Al dan niet gesteund door zijn/haar financiele positie. Omgekeerd zal een Nederlander uit lelystad zich een aap schrikken als hij in Jakakarta in een kampung terecht komt. Omgekeerd kan ik me een "schok"best voorstellen.

Nederland is een ego centrische samenleving. Welvaart is onder andere de motor achter het leeg lopen van kerken. Sterk op het individu gericht. Kabinetten doen er alles aan de maatschappelijke cohesie tot een nul peil te brengen. De gevolgen zijn groot. Zeer groot. Waarvan 1 aspect te benoemen. Een heel belangrijke. Spirituele en geestelijke armoede. De gevolgen daarvan zijn groot. Zeer groot. Normen en waarden vervagen en versnelt de genoemde armoede. Ben toch echt benieuw of de mensen in Den Haag eens wakker worden. Het bewust zijn doet partijen als Verdonk en Wilders verdwijnen als sneeuw voor de zon vermoedt ik.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Als Den Haag hierop in weet te spelen zal polarisatie in geloofs en andere kwesties sterk afnemen. En wellicht tot acceptatie kunnen komen van andere culturen en geloven.
Noord Europeanen en dus ook Nederlanders kennen derde wereld omstandigheden doorgaans alleen van TV. Geconfronteerd wordend met derde wereld zal de reaktie schokkend zijn. Zonder daar direkt passend op te reageren.

Het zijn die reakties die kennelijk storen. Begrijpelijk.
Ik zou zeggen vergeef ze. Bewustwording heeft tijd en educatie nodig.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dat heb ik ook gemerk toen ik in Ned. kwam (wij woonden toen in Amsterdam).
Ik vond maar niks , de mensen hebben haast , zijn gesloten , tot onvriendelijk toe

Om Sid hier sla je de spijker op zijn kepala.
Een voorbeeld uit de praktijk.
Vandaag ben ik in het ziekenhuis geweest, en als je alles over zie, ziet je verpleegsters, de meeste, die met een gang van 5 a 10 kilometer per uur aan het lopen zijn.
Wat een snelheid die ze maken, en hoeveel kilometers lopen die mensen wel niet?
Nu het vergelijk, en dan kom je ook tot de verarmoeding van volkeren aan het licht.
Onze arbeidzaam leven is snelheid, waar hier aan gedaan wordt.
Daarom zijn de buitenlandse investeerders op afgekomen.
Daaraan hebben wij onze welvaart te danken, door indicatief , indicatie, infinitief en noem ze maar op, daarin te investeren.
Maar als je nu ziet dat handen arbeid steeds meer word overgenomen door machinale machines, dat is dan onze welvaart.
Zie ook de Polen zijn nog erger, hun wil tot komen van meer inkomen, is hier naar Holland te komen, en ze worden door hun werk niveau graag aangenomen.
Daarin hebben ze geen problemen om ze aan te nemen, maar waarom willen ze geen allochtoon?.
Goed ze worden dan ook echt misbruikt, daar heb ik het al eerder over gehad......
Nou hoef ik niet denigrerend over de mensen in Indonesië te hebben, maar jammer ik kom er niet onder uit dat je daarmee dit voorbeeld aan haalt waarop de noordelingen het begrip welvaart, daar aan te danken hebben, van Helsinki tot Spanje,
Als je dan ziet hoe hard sommige mensen in Indonesië, daar moet werken, in omstandigheden, dan kan je aan de rijken daar echt hun vorm van medeplichtigheid, aan door corruptie die echt in de hoogste regionen plaats vinden, veroordelen.
Het is schandalig dat men een klein deel van de samenleving zich rot laten werken, en de rest de meeste er maar aanslof, dat je ze van uit de verte hoort aankomen, want zelfs hun benen kunnen ze nog niet optillen. Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 13-12-2007 06:33 Albert wrote:
Gezien het uitblijven van reacties op eentje na.
Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van onderwijs t.o.v. opvoeding.

Na mijn mening krijg je zowel hier als in Nederland op school weinig of geen opvoeding . Gezien het feit dat het gedrag v/d leerlingen in NL erger en erger wordt per generatie of mischien zelfs per jaar.

Opvoeding is op de eerste plaats de taak van de ouders. Dat het gedrag van de kinderen jaar op jaar verergert ligt niet aan de school, maar aan de opvoeders thuis. Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,701 posts - 13,689 topics - 24,560 members - last post @ 22-09-2019 05:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,497,181 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com