indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

andre
User
spacer line
 


On 13-11-2007 06:50 Tuti & Jan wrote:

- Verlaagt de hoeveelheid gereden kilometers omdat het duurder wordt;
De praktijk bewijst dat dit een fabeltje is, de files op de wegen in Nederland blijven en in Indonesië is het na de laatste fikse prijsverhoging echt niet rustiger geworden op de weg...


Jan, wat jij hier en verderop in je verhaal doet is het vergelijken van Indonesië met Nederland. In dit geval is dat echter onmogelijk door de grote verschillen in samenhangende omstandigheden.

Het aantal auto's in Nederland bedraagt ongeveer 7 miljoen. Dit is 1 auto per 2,3 inwoners. In Indonesië is het autobezit 1 per 35 inwoners. Het openbaar vervoer in Indonesië is ehmmm.... anders als in Nederland (kwantitatief in elk geval beter). De verschillen in inkomen zijn ook veel groter dan in NL. Hierdoor zal de prijsdrempel om minder te gaan rijden voor veel mensen veel eerder bereikt worden.

Ook je overige vergelijkingen gaan mank, om dezelfde redenen. Er is in Indonesië nog zoveel ruimte voor verbeteringen in gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur, dat voor relatief weinig geld een grote verbetering aangebracht kan worden. Nederland is zo vol en de gezondheidszorg en het onderwijs zijn zo goed, dat alleen enorme investeringen nog een verschil maken.



Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line
 

Beste Andre
Ik zal de laatste zijn die tegen spreekt dat er in Indonesië nog veel ruimte is voor verbeteringen.
Maar ik kan ook met eigen ogen zijn dat er in de 9 jaar dat ik in Indonesië kom en in de meer dan 5 jaar dat ik er nu woon er al ontzettend veel is verbeterd, ik ben er echter geen voorstander dat alles geforceerd gaat worden.
Het gewone volk heeft er de middelen niet voor om veel zaken te betalen die volgens ons westerlingen broodnodig zijn en een hogere benzineprijs of benzine op ratsoen is daar volgens mij niet de oplossing.

In Nederland is alles te snel gegaan en dat de gewone man veel zaken niet meer kan betalen is gewoon het gevolg van de waanzinnige energiekosten.
Dat Nederland aardgas goedkoper aan het buitenland verkoopt dan aan de eigen bewoners is gewoon absurd.
Er is nu een Europa, toch zijn de tarieven voor diverse zaken erg verschillend, de benzineprijs is het grote voorbeeld.
Jan




andre
User
spacer line
 


On 13-11-2007 08:37 Tuti & Jan wrote:

Het gewone volk heeft er de middelen niet voor om veel zaken te betalen die volgens ons westerlingen broodnodig zijn en een hogere benzineprijs of benzine op ratsoen is daar volgens mij niet de oplossing.

Benzine op rantsoen is niet bedoeld als oplossing voor het probleem van het gewone volk . Het probleem is dat de Indonesische regering meer en meer geld kwijt is aan de subsidie omdat de olieprijs stijgt. Men probeert dus een begrotingsprobleem op te lossen, niet een armoede probleem.

In het Engelse topic heb ik een column geplaatst van een lid van de Indonesian Transport Society . Een regel in zijn column legt precies de vinger op de zere plek (als het je om een eerlijke verdeling van geld gaat):

Moreover, while fuel subsidies are provided by the central government, local governments charge public-transport operators a levy, since urban public transport is run privately as an profitable enterprise, subject to licensing by local governments. So if you are rich and own a car, you get subsidized for driving; if you are not, and take public transport, you get charged.

Volgens mij zou men moeten beginnen met het constant houden van de subsidie en niet de prijs. Zodoende los je het begrotingsprobleem op en stijgt of daalt de benzineprijs mee met de wereld-prijzen. Wellicht zou een uitzondering gemaakt moeten worden voor kerosine en gas, zodat koken wel voor iedereen even duur blijft.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 13-11-2007 08:18 andre wrote:

...


Jan, wat jij hier en verderop in je verhaal doet is het vergelijken van Indonesië met Nederland. In dit geval is dat echter onmogelijk door de grote verschillen in samenhangende omstandigheden.

Het aantal autos in Nederland bedraagt ongeveer 7 miljoen. Dit is 1 auto per 2,3 inwoners. In Indonesië is het autobezit 1 per 35 inwoners. Het openbaar vervoer in Indonesië is ehmmm.... anders als in Nederland (kwantitatief in elk geval beter). De verschillen in inkomen zijn ook veel groter dan in NL. Hierdoor zal de prijsdrempel om minder te gaan rijden voor veel mensen veel eerder bereikt worden.


Ik denk dat Indonesia als geheel en Nederland niet te vergelijken zijn .
Wel als je de grote steden gaat nemen .zoals Jakrata , Bandung , Surabaya.
Dan zou het ondank er grote inkomensverschillen zijn , bijna vergelijkbare situatie met de gemiddelde situatie in Nederland.
De middenklasse van de grote steden kunnen met gemak concurreren mt de gemiddelde nederlander.

Bandung b.v : het is een kleine stad qua oppervlakte , kan niet meer uitbreiden . Dus zal het regio Bandung worden , inmiddels begint het er op te lijken.

In Bandung is het tijdens de spituren macet total , jalan Dago , Setiabudi , en de centrum.
Ik zou niet in centrum van Bandung willen wonen. Ik moet hoger gaan wonen , in de buurt van Dago of Setiabudi .De zgn sayaps gebieden (zijwegen) of richting Dago Pakar cq Lembang .
Jln Dago en Setiabudi is duur te noemen .

Voor de Indonesische middenklassers (wong cukup keatas) speelt de benzine prijzen niet echt een rol .

Wel voor de wong cilik , want alles wordt duurder door de hogere transportkosten.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Jan & Om Sid, de door jullie beschreven situatie heeft niets te maken met het probleem of de oplossing.
In Andre vind ik een beetje een medestander in mijn ideen heb ik het idee. Emoticon: Wink Staat er bij jou ook op je voorhoofd getattoeerd: ´globalisering rules!´ Emoticon: Smile

Ik zal nog een kijk erop geven en graag een reactie van jullie allen:

Uitgangspunten:
1.
Het is per saldo goedkoper om van scratch af aan iets op te bouwen / te maken dan dat je een reeds bestaand iets moet aanpassen. Industriele inertie kun je het noemen. Om Sid, als u dit niet op sekola heeft gehad, raadpleeg uw google vriend Emoticon: Wink
2.
Er is onder de consument in de economisch ontwikkelde wereld grote onwil om bijvoorbeeld de verwarming een graatje lager te zetten, of de auto te laten staan als gevolg van: ´comfort´ en ´het zich kunnen veroorloven´. Dit maakt het voor de overheden, maar ook voor de industie zeer moeilijk en duur om in de ontwikkelde wereld (developed world) aan innovatie op het gebied van milieu en energie te doen.

Daaropvolgend kun je denken, bijvoorbeeld als land Indonesia (of China of India): hey, ik zal eens proberen om productiever met energie om te gaan, minder energie te verspillen of als land minder geld uit te geven aan subsidies (zomaar wat gedachtes). Als dit geld dan vervolgens ook nog eens wordt gebruikt om de energiebronnen efficient in te zetten en productief te laten gebruiken, dan ben je als land goed en innovatief bezig. Sterker nog, je verhoogt je kennis op het gebied van milieu technologie en energiebeleid en dit kun je omzetten in product ontwikkeling waarmee energiebesparende apparaten/auto´s/fabrieken kunnen worden ontwikkeld. En dan zijn we er: Dit kun je -zowel de kennis als de producten- exporteren naar landen als het onze. En kan de bevolking van een land als Indonesia zich daarmee gaan bezig gaan houden ipv de ojek2



Begin de details te vergeten

Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Johan, daar is weinig tegen in te brengen op één ding na.

Er is onder de consument in de economisch ontwikkelde wereld grote onwil om bijvoorbeeld de verwarming een graatje lager te zetten, of de auto te laten staan als gevolg van: ´comfort´ en ´het zich kunnen veroorloven´. Dit maakt het voor de overheden, maar ook voor de industie zeer moeilijk en duur om in de ontwikkelde wereld (developed world) aan innovatie op het gebied van milieu en energie te doen.

Ik zie het verband niet zo tussen onwil van de consument om zuiniger te zijn en dat het daardoor moeilijk en duur zou zijn om te innoveren.
Leg eens uit?
Groet Malam




sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 13-11-2007 11:15 JohanN wrote:
1.
Het is per saldo goedkoper om van scratch af aan iets op te bouwen / te maken dan dat je een reeds bestaand iets moet aanpassen. Industriele inertie kun je het noemen. Om Sid, als u dit niet op sekola heeft gehad, raadpleeg uw google vriend Emoticon: Wink


Is dat niet te vergelijken met nadelen van bijv. Engeland na de post industriele repolusi ?.
In het begin staat Engeland voor op de continent , later werd engeland ingehaald door europa.
Staat engeland met een combinatie van de verouderde industrie waarmen beetje bij beetje gaat innoveren ?

In Indonesia /china en India , brazil , the new emerging forces (wijlen Bung Karno) kan men nog niet permiteren om alleen schone high tech industrie (high cost) op te zetten , ten eerste geen geld en ten2de niet iedereen staat op een hoge opleidingsnivo.
Het heeft voorlopig geen zin dat je hoog ontwikkelde industrie op poot gaat zetten als er geen afzet markt is .De binnenlandse consument moet gevormd worden , dus men moet werk hebben. Werk waar een heleboel mensen hun brood / nasi / mie verdienen , een beetje welvaart ontwikkelen.

Ik heb niet de pretensi Emoticon: Smile om te veranderen , heb ook geen visi , laatstaan misi .
Ben zelfs niet goed genoeg gekwalifiseerd om mee te praten.
Dat laat ik aan de goed opgeleide en ambieteuze jongeren over .
Kan alleen maar tot 10 rekenen , en maximaal tot 20 als ik mijn schoenen uit heb.

Het is gewoon omong kosong in de vroege ochtend Emoticon: Yes!


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line
 

Er is onder de consument in de economisch ontwikkelde wereld grote onwil om bijvoorbeeld de verwarming een graatje lager te zetten, of de auto te laten staan als gevolg van: ´comfort´ en ´het zich kunnen veroorloven´.
Het is echt niet alleen de onwil om de auto te laten staan, er is geen alternatief om op je werk te komen.
Malam beschrijft al keurig de situatie in de buurt van Rotterdam, in de dorpen is het nog veel erger, op het best grote industrieterrein waar ik werkte kwam elke morgen om 7:30 een bus en eentje om 17:30, de andere bushalte was meer dan 5 Km, te ver om te lopen en een fiets parkeren in de buurt van die bushalte was niet mogelijk.
Dat was geen unicum, op alle grote industrieterreinen in de buurt was er geen openbaar vervoer.
Het bedrijfsvervoer bij alle grote bedrijven is in de loop der jaren gestaakt.
Toen DAF en Philips uit Eindhoven vroeger niet aan personeel kon komen werden de werknemers praktisch bij de voordeur opgepikt.

Daaropvolgend kun je denken, bijvoorbeeld als land Indonesia (of China of India): hey, ik zal eens proberen om productiever met energie om te gaan, minder energie te verspillen of als land minder geld uit te geven aan subsidies (zomaar wat gedachtes).
Ik mis de naam van het land wat de grootste milieuvervuiler is op deze aardbol en waar iedereen meent in een 8 cilinder mobiel te moeten rijden.

In Indonesië hebben ze wat het verbruik van elektrisch betreft al een prima systeem, er zijn installaties mogelijk vanaf 2 Amp (4.4KW/h) en met stappen omhoog, het vastrecht en ook de kilowattprijs gaat ook in stappen omhoog, de verschillen zijn best groot en voordat iemand besluit om een sterkere hoofdzekering te nemen zal hij er zeer zeker over nadenken of het niet met minder kan.
Om dit systeem in stand te houden zijn geen moeilijke berekeningen nodig.

Dat er in het verkeer erg slordig wordt omgegaan met energie mag ik dagelijks aanschouwen.
Een auto 15 minuten laten warm draaien is niet nodig met de olie van tegenwoordig, dit is echter zo ingeburgerd dat niemand daar verder over nadenkt.
De motoren van auto’s worden in mijn ogen verkracht door er constant plankgas mee te rijden, buiten de energieverspilling brengt het nog andere kosten met zich mee, motoren die in Europa gemakkelijk 250.000 km meegaan zonder noemenswaardige kosten zijn hier al bij 100.000 km aan een revisie toe.
Ik denk dat het een taak is van de overheid om voorlichting te gaan geven, niet met toespraken waar niemand naar luistert maar voor mijn part met leuke reclamespotjes.
Veel zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn is voor de Indonesiër (nog) onbekend terrein en het is echt niet alleen onwil.
Groetjes,
Jan




JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Leuk, interessante reacties. Thanx
Malam:
Het duurder worden van innovatie zit hem in het feit dat het gewoon veel geld kost om innovatie hier mogelijk te maken: technische mensen / researchers zijn schaars en dus duur. De relatie zit um in het feit dat het grote efforts kost om concrete innovatie op het energiegebruik in landen als het onze door te voeren. Ergo, ik laat mijn 2.5 liter turbo niet staan omdat ik 5 euro meer in de maand betalen aan benzine: dit kost wel meer, maar mijn mate van comfort bljift intakt. daar wil ik best 5 euro meer voor betalen.

Jan, juist omdat er in het meest vervuilende land ter wereld geen verbeteringen te verwachten zijn! Belangrijkste reden hiervoor is dat de amerikanen en de amerikaanse industrie makkelijk toegang hebben tot energiebronnen en het ook nog eens goedkoop is. Waarom zouden ze dan gaan veranderen? Pas als er bronnen opraken, zullen ze naar alternatieven gaan zoeken en tot die tijd moet je als land ervoor zorgen dat je een voorsprong qua kennis op het gebied van alternatieve energie opbouwd. Dit verkoop je later aan de amerikanen.

Goed gegoogled Om Sid Emoticon: Wink
Ik ben het niet met u eens dat er geen geld is: subsidie op benzine afschaffen, dan is er voldoende geld in kas.
En geen afzetmarkt? Dan creeer je er 1, bijvoorbeeld door de subsidie bij de consument neer te leggen die energiezuinige apparaten/auto´s/machines aanschaft. Hiermee stimuleer je de afzet en geef je de producenten de juiste richting aan.




Begin de details te vergeten

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 13-11-2007 12:33 JohanN wrote:
Leuk, interessante reacties. Thanx
Jan, juist omdat er in het meest vervuilende land ter wereld geen verbeteringen te verwachten zijn! Belangrijkste reden hiervoor is dat de amerikanen en de amerikaanse industrie makkelijk toegang hebben tot energiebronnen en het ook nog eens goedkoop is. Waarom zouden ze dan gaan veranderen? Pas als er bronnen opraken, zullen ze naar alternatieven gaan zoeken en tot die tijd moet je als land ervoor zorgen dat je een voorsprong qua kennis op het gebied van alternatieve energie opbouwd. Dit verkoop je later aan de amerikanen.

Of zoals de Amerikanen nu bezig zijn, dat je een stevige poot in een regio waar veel olie zit weet te krijgen en daardoor men daarmee een garantie/zekerheid wil creeren dat men niet zonder oli komen te ziten.

En men daarmee ook voorkomt dat men de olie in eurotjes gaat verkopen. doch dat is een andere discussie topic.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line
 

Jan, juist omdat er in het meest vervuilende land ter wereld geen verbeteringen te verwachten zijn
Beste Johan,
Ik ben blij dat jij dat schrijft, ik ben daar al lang van overtuigd.
Jan




JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Jan, in zijn algemeenheid geldt:
Als je iemand niet kunt overtuigen van het feit dat ie iets moet doen, dan moet je naar alternatieven zoeken. Even voor de goede orde: ik ben niet pro VS of anti VS. Ik ben aanhanger van het oplossen van problemen.

Albert, juist het tegenovergestelde is waar: de VS verliezen steeds meer invloed op het gebied van olie, zowel op politiek als economisch niveau. Ik weet dan ook niet hoe je aan deze stelling komt.


Begin de details te vergeten

spacer line  


On 12-11-2007 17:06 Albert wrote:

...

Ik heb van tijd tot tijd hier geklaagd over Universitair geschoolden en hun intelligentie. Of noem jij het domheid c.q. luiheid. dat iemand met Universiteit Economie de leverancier rijk maakt en mij arm. omdat hij niet kan rekenen. Of dat wanneer ik over import wil praten men niets voorbereid (3 heren in een pak). Waardoor ik als Tuan weet ik veel, mijn tijd verspil want ze kunnen op geen enkele vraag antwoordt geven. En ze het gek vinden dat ik mijn geduld verlies. Tijd kost blijkbaar niets voor Indonesiers, doch voor een Tuan weet ik veel die een fabriek moet runnen wel. Want met export (buiten Azie) heb je te maken met afspraken en dead-lines. En niet met smoesjes en weet ik veel nog meer. Dus moet ik mijn tegen mijn klant zeggen mijn Tukan had koppijn daardoor iets later, mijn leverancier gaat trouwen en daardoor nog later. Tijdens ramadan willen ze liever niet werken en daardoor nog extra later en na suikerfeest willen ze minstens 2 dagen tot een week vrij hebben dus nog extra extra later krijg je je container?


Voor bovenstaande probleem is een hele simpele oplossing: CHINA
Daar kan men produceren naar westerse maatstaven en normen. Daar kan men onderhandelen en afspraken maken op westers niveau en (nu komt het) dat alles nog steeds op een Aziatisch prijsniveau....... Emoticon: Party!

Mensen die hun handel nu nog in Indonesie laten maken zijn volgens mij zelfmartelaars . Maar goed, dit terzijde, daar gaat dit onderwerp niet over.




Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Jan haalde het al aan, het warm laten lopen van de motor, nog erger zelfs als de auto niet wordt gebruikt toch elke ochtend een kwartier warm draaien.
Daar heb ik nooit ene pepernoot van kunnen begrijpen, en ik krijg ook geen antwoord op mijn vragen, het enige is, "dat is beter voor de motor".
In Nederland rij ik nog geen 7000 km per jaar en eens in het jaar wordt bij de grote beurt olie ververst.
In Indonesië is mij opgevallen dat veel mensen bij 1500 km al naar de bengkel gaan om olie te verversen.
Dat zou betekenen dat de olie van zeer slechte kwaliteit is, of dat mensen te zuinig zijn om duurdere olie te kopen(mits die er is) kan ik mij niet helemaal voorstellen want ik zie ook mensen die hun peperdure Mercedes een half uur laten draaien voor zij vertrekken.
In mijn jeugd (haha hoor mij nou) heb ik ooit een cursus motorkennis gedaan en mijn salaris was niet dermate dat ik voor iedere wissewas naar de garage ging, ik reviseerde zelfs zelf mijn motorretje van mijn Fordje Anglia, dus mijn belangstelling voor motortechniek is iets groter als dat van de gemiddelde Nederlander.

Ik dacht eigenlijk dat de olie in de tropen zo dik als stroop is omdat de temperatuur van de motoren veel hoger oplopen dan bijv. in Nederland en niet alleen het water uit de radiator zorgt voor koeling maar ook de olie speelt daar een rol in.
De stroperige olie wordt bij het warm worden als water, maar het zou wel betekenen dat bij het starten van de motor de oliepomp enorme moeite heeft om de stroop door de motor heen te pompen, met als gevolg een mindere smering wat funest is voor een motor, dus de motor onbelast stationair laten draaien tot de stroperige olie zo dun is geworden dat de motor een goede smering krijgt is dan wel logisch.

Maar nogmaals ik weet het niet want ik krijg allerlei flut antwoorden als ik het navraag.
Mocht het zo zijn dat er weldegelijk goede olie is en dat het warm draaien van de auto een achterhaalde ingewortelde gewoonte is, dan zou een voorlichtingscampagne van de Indonesische regering niet overbodig zijn.
Al die miljoenen auto's die per dag 15 tot 20 minuten staan op te warmen slurpt energie en is bovendien uiterst milieuvervuilend.
De voorlichting dan wel in het midden van een soapprogramma geven want Indonesische mensen zijn gek op soaps waar je een emmer voor de tv moet zetten om alle tranen op te vangen, dus dan bereiken ze het grootste publiek.
Misschien kan Om Ziel als voormalig buskapitein hier iets meer over vertellen.
Groet Malam






Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line
 

Dat zou betekenen dat de olie van zeer slechte kwaliteit is
Ik heb het nagevraagd bij de dealer, de olie is precies wat de fabricanten uit Japan en Europa voorschrijven, de motor warm laten draaien is nergens voor nodig is mij verteld.
Bij beun de haas zal het misschien anders zijn, ik sta er niets van te kijken als de oude olie wordt gefilterd en weer als nieuw wordt verkocht.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel brandstof dagelijks wordt verbrast met dat warm draaien, daar konden wij wel eens van schrikken.
Jan



Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 


On 13-11-2007 12:33 JohanN wrote:
Leuk, interessante reacties. Thanx
Malam:
Het duurder worden van innovatie zit hem in het feit dat het gewoon veel geld kost om innovatie hier mogelijk te maken: technische mensen / researchers zijn schaars en dus duur. De relatie zit um in het feit dat het grote efforts kost om concrete innovatie op het energiegebruik in landen als het onze door te voeren. Ergo, ik laat mijn 2.5 liter turbo niet staan omdat ik 5 euro meer in de maand betalen aan benzine: dit kost wel meer, maar mijn mate van comfort bljift intakt. daar wil ik best 5 euro meer voor betalen.



Leuk onderwerp hé Johan.
Moet ik uit het bovenstaande begrijpen dat als we met zijn allen gaan matigen dat het Nederlandse bedrijfsleven en regering door verminderende inkomsten wel gedwongen worden om meer geld voor innovatie uit te trekken om in de toekomst hun inkomsten veilig te stellen Emoticon: Wink



andre
User
spacer line
 


On 13-11-2007 12:09 sidia wrote:

Is dat niet te vergelijken met nadelen van bijv. Engeland na de post industriele repolusi ?....

De wet van de remmende voorsprong, vasthouden aan, en doorbouwen met wat je hebt i.p.v. echte innovatie.

In Indonesia /china en India , brazil , the new emerging forces (wijlen Bung Karno) kan men nog niet permiteren om alleen schone high tech industrie (high cost) op te zetten , ten eerste geen geld en ten2de niet iedereen staat op een hoge opleidingsnivo.

De technologie is er al: zie het boek:Teknologi kampungan door Craig Thorburn. Juist omdat in Indonesië electriciteit schaars is en de distributie moeilijk, zie je overal gedecentraliseerde oplossingen die uitblinken in eenvoud. De waterram die water verpompt zonder externe krachtbron, maar gebruik maakt van een hoogteverschil is een goed voorbeeld.

De uitdaging is aan de mannen van ITB om deze technologie slimmer te maken. Daarna is het aan de overheid om deze technologie toe te passen.



Malam
User
User icon of Malam
spacer line
 

Ja Jan ik denk inderdaad dat de impact van het warmdraaien van miljoenen auto's enorm is.
De volgende keer dat ik in Indonesië ben zal ik is bij een dealer binnenlopen, ik ben nog steeds benieuwd naar de dikte van de oliën die daar worden gebruikt, overigens pure nieuwsgierigheid.
Het zal inderdaad schelen waar je het onderhoud van je auto laat doen, bij Beun de Haas of bij een officiële dealer.
Dat is hier niet anders, maar maak iemand maar wijs dat heel vaak goedkoop duurkoop is.



Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 13-11-2007 13:17 Tuti & Jan wrote:
Dat zou betekenen dat de olie van zeer slechte kwaliteit is
Ik heb het nagevraagd bij de dealer, de olie is precies wat de fabricanten uit Japan en Europa voorschrijven, de motor warm laten draaien is nergens voor nodig is mij verteld.
Bij beun de haas zal het misschien anders zijn, ik sta er niets van te kijken als de oude olie wordt gefilterd en weer als nieuw wordt verkocht.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel brandstof dagelijks wordt verbrast met dat warm draaien, daar konden wij wel eens van schrikken.
Jan

Helaas is het systeem anders dan onze auto's in Europa.
Ik vond het ook niet nodig in het begin dat ik hier kwam.
Je heb 2 soorten sleitage;
!) Chemische door de motor warm te laten lopen of kleine stukjes te rijden. ontstat er een chmisch proces welke niet goed is voor je cilinderwand.
2) normale sleitage gewoon tijds normaal gebruik.

Nr. 2 wordt tegenwoordig sterk verminderd omdat er PVC in de olie bevindt. Er komt een miluskul .laagje pvc op je draaiende delen. en dit zorgt ervoor dat bij en koude start de delen beschermd wroden tegen metaal op metaal slijtage.

doch door het niet warm laten lopen van je motor iedere dag. Start hij na b.v. 3 dagen niet meer. Waarom weet ik helaas nog niet. er is geen garage te vinden die het kan uitleggen Het is nu eenmaal zo. geen moeilijke vragen stellen in dit land aub.

Olie dikte is hier gewoon 15W40. Net als in NL.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 

Jan,

Wat ik bedoel met opgeruimd staat netjes en kolen scheppen. Dat heeft te maken met het stukje over Jezus. Wanneer je tegen hem zegt bemoei je niet met de aarde. Opgeruimd bedoel ik niet beter weters maar zei die tegen b.v. de 2de komst zijn.

Maar goed.
Verder ik heb er niets op tegen dat men hier vakantie dagen heeft. Doch wanneer een leveranciers zeer traag is. En maling heeft aan mijn dead-line welke we van te voren hebben afgesproken. En met diverse smoesjes komt. Tukan ziek, of moet trouwen of ja dit en dat en zus en zo. in werkelijkheid vind hij dat hij er te weining voor heeft gevraagd. Je moet het eruit trekken. Ze komen niet langs en zeggen dit of dat. Nee ze stoppen gewoon met je order of beginnen er niet eens aan. Kun je het niet maken even geode vrienden zoek ik een ander, en wie weet kun je de volgende keer wel ierts voormij maken. Nee hij zegt ja. Ok maak het maar. Dagen gaan voorbij om hout te drogen en voordat je het weet dat hij na die droog tijd nog steeds niets heeft uitgevoerd ben je al gauw 10 dagen verder.

Voorbeeld vandaag

Had voor een speciale order diverse eigen ontwerp handgrepen besteld. Kun je het dan klaar hebben, ja ok. Denk er om mijn container moet weg. Hij laat mooie samples zien. Hij komt niet op dagen op de afgesproken dag. Sms en bellen neemt niet op of antwoordt niet. Dan ja morgen kom ik. Dan is het morgen en niemand komt opdagen. Dan ben ik het zat. Zie ik je mogen ochtend niet dan annuleer ik de order. Omdat hij het niet aan een ander kan verkopen (geen standaard model) moet hij wel langs komen. Dan laat hij zien wat hij heeft laten maken, ten eerste is het niet compleet (belum). Ok wanneer dan wel, als de container in Europa is. Vind hij niet leuk die omerking.

Dan de kwaliteit mijn God wat een troep, vergeleken bij de monsters die hij liet zien. Ik neem 1/3 en de rest mag hij houden. Service;opknappen zegt hij. ik zeg nee. Misschien als ik een andere order heb bestel ik ze nadat je ze opgeknapt heb.
Tevens komt hij met diverse technische smoesje te dun, te dit of dat. Klets niet. ik kom zelf uit de terchniek. Ik heb een telefoon je hebt mij nooit gebeld met vragen of suggesties. Dus kop dicht.

Hij kwaad, pissed off. Gelukkig heb ik dezelfde order bij twee verschillnde leveranciers besteld. Dat hij kwaad is intresseerd mij totaal niets. Ook niet dat hij nu veel geld verliest.

ZE LEREN HET NOOIT. Ze willen niet weten wat investeren in je klant betekent en dat het westen een goede kwaliteit wilt hebben en op tijd. Niet spul wat krom of totaal niet vlak er uit ziet.
Zelfs mijn QC moest lachen toen ik hem die troep liet zien. Bij hem bestel ik dus nooit meer.
Moet ik dat nu accepteren? Zo is Indonesie nu eenmaal?
Het enige wat ik kan doen is mij zo goed mogelijk zien in te dekken of voorbereiden dat het mis kan gaan. daarom ook mijn meubels plaats ik niet bij 1 leverancier. Als ik 10 bureaux met hebben plaatst ik die order bij minsten 2. En dan zeker niet 5 bij ieder. Maar b.v. 10 bij ieder omdat ik ze regelmatig verkoop. En als eentje zeer snel is, dan cancel ik een deel (niet alles) bij die andere leverancier. Of als eentje totaal niets uitvoerd dan heb ik nog een 2de adres welke reeds bezig is.

Of te wel nogmaals, ze leren het nooit. En maar de Nederlanders de schuld van alles geven. Doch ze hebben in meer dan 65 jaar niets geleerd. En dat is goed te zien. Negatief over Indonesie? Ach ik zie het eerder dat ze enorm veel kansen laten liggen.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 13-11-2007 13:28 andre wrote:

...

De technologie is er al: zie het boek:Teknologi kampungan door Craig Thorburn.


De techniek , en de kennis is al lang aanwezig , de knappe (indonesisch) koppen ook .
In de meeste gevallen werd de eenvoudige maar economisch verantwoorde technieken vaak geintroduceerd door buitenlandse (her)ontdekkers.
De meeste Indonesiers willen alleen maar de laatste nieuwtjes hebben.
Een vreemde tik zo je zeggen , terwijl het wel noodzakelijk is voor het gebruik door de grote massa , de minder krachtigen.
Van mijn generatie / vrienden en familie hebben bijna allemaal de techniek gekozen , vaak werken ze bij de BPPT . De meesten zijn met pensioen(55+ers) . Sommigen van hun gaan ook hun idealen (membangun negara dan bangsa) verlaten , en zijn naar de grote geld overgestapt.
Als ambtenaar bij BPPT of docent / propesor bij UI cq ITB of evt Gajah Mada is leuk voor de status , maar op gegeven moment moet er extra porsi nasi (plus lauk pauk) op de plank komen.

Zo is het ook met bv de zonne energie , de kennis is aanwezig , er zijn projekten gestart . Meer dan 25 jr geleden .
Er zijn diverse electriciteitscentrale gebouwd die gebaseerd waren op natuurkrachten.
En wat wil men nu doen ?
Een PLTN bouwen in de buurt van Om Apie (Jepara dacht ik) .Waarom een Atom energiecentrale bouwen in aardbevinggevoelige regio .
Warom niet extra uitbreiden van de bestaande PLTA of PLTU . (Pembangkit Listrik Tenaga Air of Uap ) ?.

Het is kwestie van tijd . Nog 1 generatie , dan zit het wel snor.
Jammer dat ik tegen die tijd in een bejaardentehuis zit.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 13-11-2007 12:58 ouwe bekende wrote:

...


. Daar kan men onderhandelen en afspraken maken op westers niveau en (nu komt het) dat alles nog steeds op een Aziatisch prijsniveau....... Emoticon: Party!

Mensen die hun handel nu nog in Indonesie laten maken zijn volgens mij zelfmartelaars .


*Aziatische prijsnivo dankzij echte slavenarbeid en hongerloon . Emoticon: Cry
Zo kan je de wereld ook veroveren. Big deal.

* De kreunende , klagende westerse ondernemers ,i.h.b de orang belanda's zijn gewoon goede toneelspelers. Of is het de volksaard van de Nederlanders ?
Als het zo slecht is dan zijn ze al lang pailit . Emoticon: Wink
Anders zijn het domme masochisten om daar zaken te gaan doen.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Albert
User
User icon of Albert
spacer line
 


On 13-11-2007 14:42 sidia wrote:

...

En wat wil men nu doen ?
Een PLTN bouwen in de buurt van Om Apie (Jepara dacht ik) .Waarom een Atom energiecentrale bouwen in aardbevinggevoelige regio .

Klopt als een bus. Maar geen Tsunamie gebied, dat is alleen aan de zuid-kust.
Tot nu toe is er nog geen stukje gras omgeploegd voor dat radio aktief gevaar.

Dus of het er werkelijk komt? En waarom hier? Jepara eindigd over een paar jaar zijn er geen bossen meer dus doei meubels. Kabeltjes door trekken naar Semarang of naar het oosten.


Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line
 

Om Sid, wat is nu precies uw mening? Ik zie bij ieder een duidelijke mening, niet bij u. Waar heeft u het nu over?


Begin de details te vergeten

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

Dure benzine leidt niet tot minder rijden
MNP-rapport: Aarde raakt overbelast
Nederlanders blijven de aarde kapotkopen, zegt het Milieu- en Natuurplanbureau


de rijke landen is het nauwelijks meer voor elkaar te krijgen om de consument te dwingen om duurzamer te kopen. Beperking van het autorijden of van de vleesconsumptie lukt niet meer met 'gewone' marktmechanismen, zegt het MNP in het rapport 'Nederland en een duurzame wereld'. Alleen de politiek zou met heffingen nog kunnen reguleren.





Of toch stijgt het doordat er veel vulcanen nu bezig zijn het binneste van de aarde leeg te spijten, dus die gamma er uit,de aarde lichter, en hup daar gaat het als een lucht ballon???? Emoticon: Talk to the hand : Emoticon: Yawn Emoticon: Wink Emoticon: Shiny [

Ja sommenteen zakt het in het heelal?
welke kant zou het opgaan??
Zakken dus niet stijgen, kan maar een kant zijn welke dacht u zakt de aarde tussen de maan en de zon ??? Emoticon: Stupid Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye


Natuurlijk is dit onzin.
Zo onzin als men ons willen laten weten dat de c02 uitstoot een belangrijke milieu ramp, te weeg brengt.
Natuurlijk het moet minder, maar wie zal de eerste zijn om de auto te laten staan.
Ja natuurlijk de armoede zaaier van de bevolking, kunnen de rijken meer en meer verknoeien.
Was het werkelijk zo dat men door gebruik van te veel benzine of stook olie al lang waterstof hadden geïntroduceerd.
Ja je moet wat om de mensen op de verkeerde been te zetten.
Als hoog gekwalificeerde persoon zal je uit eindelijk toch ooit de mensheid er achter komen dat men een generatie de stuipen op hun lijf hebben gebracht.
Ja want dat blijkt dat als mijn kinderen maar niet straks door ons gedrag de dupe worden.
De kreet het nageslacht heeft het om straks ons te beschuldigen van kwanselen van de grond stoffen.
Zei die het weten moet het maar zeggen, maar die stelling betwijfel ik zoals men ook probeert elkaar uit te spelen.
Wat zijn de spelregels, u moet eens straks zien hoe ze in de conferentie op Balie, de mensheid steeds banger maak, want al het geld wat er op de wereld gemaakt word, zou eerlijke verdelen een goede uiting zijn voor hen die hun gemoedrust het niet het gevoel over houden van falen van hun eigen bijdrage geleverd aan de toekomst.
Neen, ik geloof er niet meer in, zo lang men toch veel geld over hebt om oorlogen te maken, in de mom van terroristen bestrijding.
Zullen die tulbanden mensen dan dit ook niet kunnen begrijpen als men de macht wil, altijd het dagelijkse leven toch door gaat, in welk land dan ook.
Hoe zal aan hun cultuur, het een allerbelangrijkste vorm worden.
Want daar komt men niet van af, waar je geboren bent zal je plaats moeten worden, om de kwaliteiten van dat gebied een betere leefomstandigheid te brengen.
De les is dan niet altijd vluchten, (tenzij je vervolgt word)door je land maar meer het proberen op te bouwen, met of zonder hulp…………… Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Worship Emoticon: Cooool

P.S:
Men kan nu zout en zoet water ook al omzetten tot elektrische tijd.
Als dat waar is dan heeft Indonesië een mooie mogelijkheid dat toe te passen
Emoticon: Laugh out loud


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



77,761,485 topic views - 235,526 posts - 13,700 topics - 26,445 members - last post @ 16-12-2019 09:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,869,694 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com