indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Wordt dit veroorzaakt door het niet `erkennen' door hun meestal Nederlandse vaders ..... die na de onafhankelijkheid van R.I. makkelijk dachten weg te komen ??

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Umm, nee. Niet bij mij.

ucup2
User
User icon of ucup2
spacer line

Heb je het specifiek over de Indo's (vader Indo, moeder Indo) of of alleen over de de groep, waarvan de vader Europeaan (Belanda) is en de moeder Indonesische is?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Men bedoelde hier de oude generatie Indische Nederlanders en Indo Europeanen , aangevuld met hun nakomelingen .
Zie topic " opmerkelijk. ".

Je kan natuurlijk niet gaan generaliseren , maar gezien de vele zoektocht naar de roots kan men wel enigzins zeggen dat er wel identiteitscrisis was en is .

De verbintenissen van de Indonesier en Nederlandse (Europese) of omgekeerd wordt Indo-Belanda , of Indo-Eropa genoemd.
Met Europa zou je gaan denken aan bijvoorbeeld Indo-Jerman , Indo -Perancis etc.
En bij hun speelt de "identiteitscrisis" bijna niet .
De Indonesiers zeggen dan : ada asal usulnya , en wordt ook bewust doorgegeven wie ze zijn .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Ik zou eerst eens aan Indo's zelf vragen hoe een identiteitscrisis wordt veroorzaakt, alvorens met een hoop aannames te komen. Emoticon: Wink .

spacer line  

On 08-11-2007 10:02 Nidji wrote:
Ik zou eerst eens aan Indos zelf vragen hoe een identiteitscrisis wordt veroorzaakt, alvorens met een hoop aannames te komen. Emoticon: Wink .

Hi,

inderdaad, hoe bedoel je "identiteitscrisis" Emoticon: Confused
Als mensen Indonesie bezoeken, is het dan vanwege een identiteitscrisis,
of vanwege het land en de mensen ??

Niet voor "voer voor psychologen" zorgen als het er niet is.

Inez

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-11-2007 14:37 AnisJ wrote:
Wordt dit veroorzaakt door het niet `erkennen door hun meestal Nederlandse vaders ..... die na de onafhankelijkheid van R.I. makkelijk dachten weg te komen ??

Ik begrijp van deze posting geen pepernoot, indentiteitscrisis?????
Een stukje familiegeschiedenis, de overleden man van mijn echtgenote was Indo, een Duitse moeder en een molukse vader.
Mijn echtgenote is volbloed Indonesische, in 1967 besloten ze door de economische situatie en politieke instabiliteit naar Nederland te emigreren.
Op dat moment waren er twee kinderen een jongen en een meisje, vanaf het moment dat de man met zijn gezin in Nederland kwam heeft hij erop gestaan Nederlands te praten en kreeg zijn vrouw een privélerares om Nederlands te leren.
Na één jaar werd de jongste geboren en na drie jaar verkregen ze de Nederlandse nationaliteit.
In 1987 overleed de echtgenoot van mijn vrouw en in 1991 heb ik mijn echtgenote leren kennen, het heeft mij heel wat moeite gekost als boerse Belanda mijn poppy in te palmen, maaaaar dat is gelukt en tot nu toe naar beide tevredenheid, tot zover een stukje familiegeschiedenis.
Het trieste verlies van hun vader was voor de kinderen een drama, dat Ma na een aantal jaren een nieuwe partner vond was effe wennen, zeker gezien het feit dat het ook nog een bule was.
Maar dan steekt de Indonesische mentaliteit de kop op, als mama gelukkig is dan leggen we ons er bij neer, in de loop der jaren hebben we elkaar goed leren kennen en het loopt als een trein.
Ik ben op verschillende gelegenheden met de kinderen meegeweest waar ik voor werd gesteld als, dit is mijn vader, de gezichtsuitdrukking spreekt dan boekdelen en het leuke is dan dat we het niet nader toelichten tenzij het wordt gevraagd.

Nu kom ik toe aan de zogenaamde indentiteitscrisis van Indo's.
Dit verschijnsel is mij volledig vreemd, althans binnen onze familie, zet je onze kinderen in Indonesië dan zie je geen verschil, wel de kleinkinderen omdat ze allemaal met Nederlandse partners zijn getrouwd, allemaal mooie gemixte indootjes waar de Hollandse jongens met de tong op hun schoenen trachten een afspraakje te maken.
De kinderen zijn zoals Pa zijn bedoeling was met zijn emigratie naar Nederland allemaal goed terecht gekomen, de oudste is chef inkoper, de middelste is politieagente en de jongste salesmanager.
De enige crisis die zij hebben is naar goed Nederlands gebruik dat zij aan het eind van hun maandsalaris een paar dagen te veel hebben.
Zij voelen zich niet gediscrimineerd en hebben allemaal Nederlandse vrienden en kennissen, kumpulan met Indo's moeten ze weinig van hebben, buiten de jongste die in een band speeld met hoofdzakelijk Indo's.
Zij zijn Nederlanders met een bruin velletje, met die verstande dat ze een iets andere mentaliteit hebben als jonge mensen van Nederlandse afkomst.
Voor Pa en Ma is er een heilig respect, ook al zijn ze het niet altijd met alkaar eens, kwaaie koppen is uit den boze, immers het is je broer of zus.
Mocht ik ooit eerder de grote reis op gaan dan weet ik dat de kinderen met alles wat in hun zit voor mijn Poppy zullen zorgen, zelfs wat aangetrouwd is heeft dezelfde mentaliteit aangenomen en dat geeft mij veel gemoedsrust.
Is er verschil tussen Nederlandse kinderen en Indo's, ja dus.
Hebben onze kinderen last van een indentiteitscrisis, nee dus.
Ze weten waar hun roots liggen, nog sterker ze dragen regelmatig finacieel bij voor ooms en tantes die het in Indonesië niet zo breed hebben, maar het zijn Nederlanders in hart en nieren met een Indonesisch tintje, zonder frustraties, maar in een steeds meer verhardende Nederlandse maatschappij met steeds meer invidualisme een verademing.
Zo kijk ik naar de kinderen van de Indonesische mensen die ooit naar Nederland zijn gekomen.
De frustraties van indo's lijkt meer te leven onder de Molukse gemeenschap die geschiedkundig uit een ander oogpunt naar Nederland zijn gekomen en waar de frustraties van generatie op generatie zijn doorgegeven.
Dit wordt gevoed door figuren als een John Wattilete die ik onlangs nog zag op de tv en die zich vasthouden aan een utopie en jonge mensen frustraties aanpraten, na 60 jaar moeten ze niet op de zelfde drol door blijven kauwen, berust in de situatie en tel je zegeningen of ga terug en tracht zonder de decadente luxe die je in Nederland bent gewend de Molukken op de rail te zetten, dan heb je pas ballen.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• " ..... soms moet je stenen in het water gooien(de welbekende knuppel in het hoederhok gooien ), om reacties uit te lokken, je kunt dit doen dóór de tegenstellingen uit te vergroten , door het méér zwart - wit te maken ...... "

Maar .... de laatste tijd kom ik véél vooral jonge Indo's tegen en raakte met hen in gesprek die een 'indentiteitscrisis hebben' :

• men voelt zich niet begrepen door de Nederlandse samenleving, vóóral van de laatste tijd,

• sommigen zijn 'kwaad' op hun ouders, omdat zij met hen niet over hun INDOnesische keerzijde willen hebben en méér de nadruk leggen op hun
    Nederlands/Europese achtergrond .....

• velen willen wanneer de 'mogelijkheid' zich aanbiedt met vakantie naar INDOnesia gaan natúúrlijk ...... en de taal willen leren ..... men wil óók uitzoeken, waar men oorspronkelijk vandaan kwam .......

• óók treffend is dat 'huidskleur' géén rol speelt, ik heb zelfs het idee dat de 'koloniaal- genoemde' INDO-tòtòks (de héél erg blanke INDO's, met een tegen 'bijna' blanke huidskleur) er nog véél méér mee bezig zijn (met hun indentiteit) dan de donker gekleurde INDO's ........

• in persoonlijke gesprekken, gaven sommigen aan de ' typische INDO-mentaliteit ' af te wijzen van jangan repòt de typische groepsmentaliteit van niet uit de ban springen of te-wel huilen met de alle wolven in het bos en géén Duitse herder onder de wolven in het bos te moeten zijn ..... want dan ben je het zwarte schaap met de vijf poten ...... !!!

• op dit forum is gezegd dat Geert Wilders een INDO is .... is hij een voorbeeld van een INDO dan die één of méérdere indentiteitscrisissen heeft ....
    door zich méér te willen bewijzen dan de gemiddelde Nederlander ..... ???

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Ja Anis,
    Maar dit probleem is heel moeilijk, er spelen allerlei achtergronden mee.
    Ik kan mij voorstellen dat voormalige knil mensen een andere benadering hebben als mensen die geheel vrijwillig naar Nederland zijn gekomen.
    Onze kinderen zijn volledig geintregreerd in de Nederlandse samenleving en voelen zich volledig begrepen.
    Ondanks dat ze een stukje Indonesische cultuur mee hebben gekregen.
    Als ik het mag stellen, zijn onze kinderen ideale Nederlanders omdat ze wat meer sociale verantwoordelijk hebben meegekregen als autochtone Nederlanders.

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Ter informatie :
    Er zijn diverse indische site's die bezigt houden met de verschijnsel Indisch / Indo . Er wordt druk gediscussieerd over "tempo doeloe ", de ervaringen in Ned. Indie , de aankomst in en aanpassingsperikelen tijdens hun eerste jaren in nederland .
    Dat werd o.a gedaan door de 1ste en 2 de generatie s zoals b.v Indisch4ever , Onze Plek , Indisch informatiepunt .
    Soms heb je ook andere jongeren , de 3de generaties die met vragen komen .

De derde generaties , de jongere indo's zoals bv IndoWeb , Darah Ketiga (beiden niet meer actief) , Nasi Idjo in Enschede.

Daarnaast heb je tientallen persoonlijke site's , weblog van de 2de en 3de generaties waar je ook hun reiservaringen naar indonesia , al dan niet met het zoeken naar de roots wordt beschreven. Dus geen id.crisis verhalen .

Het zoektocht naar de roots kan je proeven bij IndoWeb (veel jongeren ) en Darah Ketiga (jongeren). Jammer dat ze niet meer actief zijn in de oude vorm.

Lees hier een oproep van 2005 in de site van Indisch Informatiepunt.
    http://home.wxs.nl/~vdbroeke/hoofd.htm

Nidji
    User
    User icon of Nidji
    spacer line

Sites als IndoWeb en Darah Ketiga zijn stukken minder druk bezocht als bijvoorbeeld marokko.nl.

Indo's worden over het algemeen geaccepteerd door de maatschappij, terwijl de Marokkanen momenteel de zwarte schapen van de samenleving zijn. Geen wonder dat zij zich outcasts voelen en zich meer vasthouden aan hun eigen identiteit en eigen cultuur. Doordat veel Marokkanen zich niet geaccepteerd voelen, gaan ze met z'n allen op sites als marokko.nl zitten. Dat werkt vaak alleen maar averechts...

Dus ik denk als de Indo's de komende weken een paar overvallen plegen, mensen beroven en aftuigen en een aanslag plegen zodat we een slechte naam krijgen, de maatschappij zich vanzelf tegen ons zal keren. En dan zullen deze sites weer vollopen.

Emoticon: Devil

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 10-11-2007 07:21 Nidji wrote:
    Sites als IndoWeb en Darah Ketiga zijn stukken minder druk bezocht als bijvoorbeeld marokko.nl.

Indos worden over het algemeen geaccepteerd door de maatschappij, terwijl de Marokkanen momenteel de zwarte schapen van de samenleving zijn. Geen wonder dat zij zich outcasts voelen en zich meer vasthouden aan hun eigen identiteit en eigen cultuur. Doordat veel Marokkanen zich niet geaccepteerd voelen, gaan ze met zn allen op sites als marokko.nl zitten. Dat werkt vaak alleen maar averechts...

Dus ik denk als de Indos de komende weken een paar overvallen plegen, mensen beroven en aftuigen en een aanslag plegen zodat we een slechte naam krijgen, de maatschappij zich vanzelf tegen ons zal keren. En dan zullen deze sites weer vollopen.

Emoticon: Devil

Dit vind ik niet eens zo gek opgemerkt, om eens over na te denken.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Nidji
    Ja dat kan zijn, omdat je dan de pers haal.
    Maar als je doorgaans je in het gareel leeft dus integreert, ja dan val je zeker niet op.
    Ja jammer het is ook zo.
    Maar demonstreren wat de Turken doen over PKK hebben ze dat maar daar uit te vechten, en niet hier.
    Zo is het ook met de Molukken als je dat wilt dan moet je dat in het land zelf doen, maar niet in een land die nooit meer dat kan herstellen wat ze toen fout hebben afgehandeld.
    Ik ben geen goed geschiedenis kenner maar laat men wel wezen Nederland is ook gedwongen door de Amerikanen, en de Engelsen.
    (Turkije duldt geen speciale EU-voorwaarden ) nou die denken daar eens even, een stelling te plaatsten.
    Maar goed ze zijn er nog niet, dus nog ver van mijn bed.
    Over k**t Marokkanen gesproken, zou u dan ook accepteren, dat je ouders lelijk aangekeken werden.
    Zie hoe er hier bejaarden huizen voor Molukkers zijn, hoe ze wel niet in een thuis situatie zitten toch maar even hun oude dag kunnen slijten.
    Dat moet ik nog eens zien gebeuren voor de Marokkanen.
    Dus het is maar waar je voor kies je kan het voor de toekomst voor altijd het het kapot maken of je gaat met de situatie om, omdat het zo is gegroeid in de loop den jaren. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Wink Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Een kleine bijdrage mijnerzijds:
    Geboren en getogen in Den Haag heb ik de Indo""s zien opgroeien tot tevreden mensen die geen aanpassingsproblemen hadden in Nederland.
    Het kwaad zijn op hun ouders, is mij verteld:de 2e en 3e generatie werd door pa en ma onder druk gezet om goede cijfers te halen,verder te studeren enz.
    Maar het respect voor de ouders is er nog steeds.
    De ouders moesten alles achterlaten en hier opnieuw beginnen, eigenlijk wilden zij voor hun kinderen het allerbeste.
    Gewoon petje af voor deze groep repatrianten!
    Dat Marokkanen zich het zwarte schaap voelen hebben zij volledig aan hunzelf te danken.
    Veel Marokkanen weigeren te integreren en sluiten zich af.
    Er worden nu Islamitische oppasbureaus opgezet, omdat de ouders geen Nederlandse oppas willen.
    Ik denk: integratie begint al in de wieg!- en dan kun je best je eigen religie behouden

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 10-11-2007 13:17 zieleffe wrote:
    Nidji
    Ja dat kan zijn, omdat je dan de pers haal.
    Maar als je doorgaans je in het gareel leeft dus integreert, ja dan val je zeker niet op.Ja jammer het is ook zo.

• Er is een verschil tussen integreren ...... assimileren of alleen aanpassen in de Nederlandse samenleving; het lijkt soms gewoonweg een woordenspell maar in feite bedoelt men assimileren dus opgaan in de Nederlandse cultuur (wat dit dan óók is/moet voorstellen of bestaat)

Maar demonstreren wat de Turken doen over PKK hebben ze dat maar daar uit te vechten, en niet hier.

• Je beledigt Turken door hen op één lijn te zetten met het P.K.K. (deze beweging heeft méér met Kurden te maken) .......

Zo is het ook met de Molukken als je dat wilt dan moet je dat in het land zelf doen, maar niet in een land die nooit meer dat kan herstellen wat ze toen fout hebben afgehandeld.

• Ik snap niet wat voor overeenkomsten er zijn tussen INDO's en Molukkers dit kéér hebben we het over INDO's ........

Ik ben geen goed geschiedenis kenner maar laat men wel wezen Nederland is ook gedwongen door de Amerikanen, en de Engelsen.
    (Turkije duldt geen speciale EU-voorwaarden ) nou die denken daar eens even, een stelling te plaatsten.

• Ik snap niet waarom je Nederland in deze context plaatst dat over INDO's gaat ......

Maar goed ze zijn er nog niet, dus nog ver van mijn bed.

• Inderdaad Molukkers bepalen zelf wat hen het beste past .......

Over k**t Marokkanen gesproken, zou u dan ook accepteren, dat je ouders lelijk aangekeken werden.

• Inderdaad ik denk dat er te véél de Marokkanen over één kamp geschoren worden ....... er zijn véél sympatieke Marokkanen óók hóór; als men gewoon de moeite neemt om eens met hen alléén maar in gesprek treedt dan zal men ontdekken dat de gemiddelde Marokkaan óók een normaal mens is als u en ik ...... misschien óók met zijn typische eigenaardigheden , maar dat maakt ons soort mensen zo leuk je hebt ze in allerlei kleuren, vormen en maten .....

Zie hoe er hier bejaarden huizen voor Molukkers zijn, hoe ze wel niet in een thuis situatie zitten toch maar even hun oude dag kunnen slijten.

• Ik weet zeker als de situatie in de Molukken stabieler wordt véél Molukkers liever terugkeren naar Maluku manisé ...... en daar hun levenseinde willen afwachten .......

Dat moet ik nog eens zien gebeuren voor de Marokkanen.

• Dit weet ik niet van Marokkanen, diegenen die ik spreek van de oudere generatie wil óók graag terug naar hun Vader-/Moederland ...... om daar 'oud' te worden ......

Dus het is maar waar je voor kies je kan het voor de toekomst voor altijd het het kapot maken of je gaat met de situatie om, omdat het zo is gegroeid in de loop den jaren. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Wink Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Worship

Dit weet ik zo gauw niet nogmaals er is verschil tussen:
  • integreren

• assimileren

• aanpassen aan de Nederlandse samenleving ....
    of is die al Europees geworden of geglobaliseerd ..... ???

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Assimileren is je eigen cultuur volledig afstoten en de Nederlandse volledig omarmen. ...
    Nou zo erg hoef het ook niet te zijn wel aanpassen, lijkt mij de normaalste weg van de wereld.
    Je eigen blijven met dien verstande dat je ook graag er bij wilt horen.
    Niet geheel je eigen waarde afgeven, maar wel afleggen.
    Daarmee kom je het beste in je omgeving mee weg, om dan gewoon mee te doen in allerlei maatschappelijke stromingen.
    Is dat te veel gevraagd, aan de nieuwelingen die hier komen in dit land.
    Nou ja wat je er ook van wilt maken ook enkele Marokkanen doen het goed ze stellen hun normaal op door gewoon te integreren, die komen dan ook wel ver.
    Maar zei die hun eigen cultuur het voornaamste in een vreemd land boven alles stelt komt altijd bescheten thuis.
    Hoe je het went of keert, geen ene mens zal het naast zich dulden…………..
    Daarom die getto’s die ze hier netjes noemen Buurt de Slotervaart.
    Leefbaarheids projecten sociale huisvesting worden niet voor niets georganiseerd, nu nog vrijwillig gestimuleerd.
    Ja daarom als het even kan je aanpassen.
    Ook als we in Indonesië zijn doe ik ook niet mijn klompen aan, en een drollenvanger broek.
    Ik loop daar thuis met een short, en als ik weg ga of een kaki broek of spijkerbroek aan.
    En anders netjes in het pak

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Anis, ik heb met verwondering je antwoord gelezen, een mooi duidelijk antwoord met hele zinnige tegenvragen.
    Quoten zoals jij lukt mij niet Emoticon: Nooo Emoticon: Blush
    Ik had nog wel één vraag, bijvoorbeeld een jongeman met een Molukse vader en Nederlandse moeder, is dat ook een indo of kijken van origine Molukse mensen daar anders tegenaan?

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Niemand kan zijn eigen cultuur volledig afstoten, maar dit wordt ook niet verwacht.
    Zels als je in een andere Nederlandse provincie bent geboren en je gaat verhuizen, dan nog draag je iets van de cultuur mee.
    Assimilatie of integratie is een onduidelijk begrip en is niet te vergelijken met de stroom Indische mensen die naar Nederland kwamen, veelal Indo"""s
    Ze spraken de taal en er was geen religieuze kloof, bovendien hadden al veel Nederlanders familieleden in de Oost wonen.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Malam, Anis heeft inderdaad een mooi verhaal verteld, en ten dele is dat waar.
    Maar een ding:de oudere generatie Marokkanen heeft een enorme invloed op de jongere generatie, en dit houdt de vooruitgang tegen.
    Natuurlijk kun je ze niet overeen kam scheren en er zijn genoeg Marokkanen die het uitstekend doen.
    paar voorbeeldjes:
    waarom moeten de wethouders vechten om deze kinderen op zwemles te krijgen?-is gratis, maar de ouders eisen gescheiden zwemles voor jongens en meisjes.daar is geen personeel en tijd/ruimte voor
    En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 10-11-2007 16:30 merapi wrote:
    .
    Maar een ding:de oudere generatie Marokkanen heeft een enorme invloed op de jongere generatie, en dit houdt de vooruitgang tegen.

Juist niet (meer).
    Helaas , dast is de harde werkelijkheid.
    En dat dankzij de Nederlandse inmenging , van de jeugdhonken , streetsconerswerk , opbouwwerker t/m de kinder bescherming toe.
    Vroeger , in het begin jaren van de migratie is de vader(figuur) de baas thuis.
    Zijn wil is wet . Als de kinderen niet luisteren , krijgen ze de mattenklopper.
    Er zijn zelfs oude(1ste) generatie gastarbeiders die de politie op hun weg vinden omdat ze hun kroost te ardhandig hebben aangepakt.. Hun kinderen vallen dan tussen wal en schip , geen "ouderwetse"Marokaanse (cq Turkse) opvoeding meer , en ook geen echte Nederlandse opvoeding.
    Zie de Ges. van de Gastarbeiders in Nederland..

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Merapi we mogen niet vergeten dat op het moment dat de grote trek Indonesiërs naar Nederland kwam, zij ook elkaars gezelschap zochten, zeker de gedemobiliseerde KNIL soldaten van Molukse afkomst, die in afwachting van valse beloften(die onmogelijk waar te maken waren) in kampen werden gedumpt.
    De rest werd over het gehele land verdeeld, tot in de verste uithoeken van Nederland, daarbij lag het bij deze mensen iets anders(ook bij de Molukse gemeenschap) als bij de Marokkaanse en Turkse gastarbeiders die rond '70 op grote schaal geronseld werden.
    Alles in gang gezet door de alom geroemde Cornelis Verolme om goedkope arbeidskrachten te werven voor karweitjes waar de Nederlanders door het tekort aan arbeidskrachten zich konden veroorloven hun neus op te trekken

Allereerst waren de meeste Indonesiërs gewend de koude kille mentaliteit van de Nederlanders en bovendien denk ik dat Indonesische mensen veel flexibeler zijn als mensen uit Marokko en Turkije.
    De mensen die ooit uit Indonesië naar Nederland kwamen zijn bovendien een generatie verder en de kinderen van deze mensen (heb ik al eerder gezegd) vind ik voorbeeldige Nederlanders, het zijn echte Nederlanders met bovendien iets extra's, de normen en waarden die ze van Pa en Ma hebben meegekregen(eerbied voor ouderen), waar menig Nederlands ouderpaar een voorbeeld aan kan nemen.

We mogen niet vergeten dat de eerste generatie Turken en Marokkanen rechtstreeks van het platteland afgerukt waren, niet degenererend bedoeld maar geitenhoeders en keuterboertjes die nog in de middeleeuwen leefden.
    De eerste generatie Indonesiërs was veeeeel verder en wijzer.
    Gegarandeerd dat de derde en vierde generatie Turken en Marokkanen het bekrompen denken van hun voorouders kwijt zijn.
    Het heeft wat tijd nodig en als de Nederlandse regering in de toekomst niet zo hun oren laten hangen naar de door dorst naar olie en macht beluste Amerikanen dan komt het hier best goed.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Malam, ik weet het, hoe de Indische repatrianten zijn opgevangen in Nederland, vaak onder erbarmelijke omstandigheden.
    Niets dan respect voor de Indische Nederlanders, maar het heeft niets te maken met Turkse en Marokkaanse arbeiders uit de jaren 70!
    De Indische Nederlanders spraken Nederlands, veel van hen hebben in NI de middelbare school doorlopen; bovendien hadden veel mensen al familieleden in Nederland wonen.
    Kortom:je kunt het niet vergelijken met elkaar Emoticon: Nooo ederland heeft een historische achtergrond van ruim 350jaar met Nederlands Indie, en met Turkije en Marokko pas 30jaar.
    Ja Verolme, die boef, hoor mn vader nog op hem schelden,ook een zakkenvuller geweest.
    Nee Malam, het komt niet goed..
    In rotjeknor is meer dan 60% allochtoon onder de jongeren,
    Slamat datang!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Anis,
    Je hebt vandaag je best gedaan en een zinnig antwoord gegeven naar aanleiding van het verhaal van Om Ziel, ga zo door !

Ik had nog wel één vraag, bijvoorbeeld een jongeman met een Molukse vader en Nederlandse moeder, is dat ook een indo of kijken van origine Molukse mensen daar anders tegenaan?

Natuurlijk is dat geen Indo Malam dat is een Nederlander met een bruine vader en een witte moeder, zal zich over het algemeen wel molukker voelen, soms nederlander als dat beter uitkomt.

Wat nou als je komende uit Indonesie naar Nederland al een mix bent van allerlei rassen, van Armenier tot Siamees toe (met uiteindelijk de nederlandse nationaliteit) en een javaanse moeder dan ben je volgens mij geen Indo maar wat ben je dan ?

En Merapi om hier even op terug te komen, niet iedereen die naar nederland ging van uit Indonesie sprak Nederlands maar leerde het wel binnen de kortste keren, moesten in dienst of gingen naar school dus aanpassen en meedoen. Maar thuis stond de nasi klaar en was het weer een klein beetje Indie.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 10-11-2007 20:15 4yoke4 wrote:
    Anis,
    Je hebt vandaag je best gedaan en een zinnig antwoord gegeven naar aanleiding van het verhaal van Om Ziel, ga zo door !

...

*Natuurlijk is dat geen Indo Malam dat is een Nederlander met een bruine vader en een witte moeder, zal zich over het algemeen wel molukker voelen, soms nederlander als dat beter uitkomt.

*Wat nou als je komende uit Indonesie naar Nederland al een mix bent van allerlei rassen, van Armenier tot Siamees toe (met uiteindelijk de nederlandse nationaliteit) en een javaanse moeder dan ben je volgens mij geen Indo maar wat ben je dan ?
    .

Hij is een Ambonees , met een Nederlandse moeder .
    Dat volgens de normale/ gangbare gewoonte, behalve bij volkeren die de matriarchale lijn volgen.
    Schoolvoorbeeld : Is Ir .J . Manusama is een Ambonees , zoon van de echtpaar Johannis Alvaris Manusama en Suzanna Abigael Makatita .
    J.A Manusama was getrouwd met een Nederlandse (?) of een heel blanke Indische Nederlandse ene Sophia Wilhelmina Getruida Versteegh.

* Dan ben je een Indo Europeaan , kortweg Indo genoemd.
    Je ben geen Indische Nederlander omdat je stamvader (de 1ste in N.O.I ) geen totok ben.

Sekian dahulu.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Malam schreef:

Allereerst waren de meeste Indonesiërs gewend de koude kille mentaliteit van de Nederlanders

Je gaat te ver malam, ik ben niet koud en niet kil en mijn ouders waren dat al helemaal niet, groot gezin en iedereen kon blijven slapen en mee eten, er werd gewoon gedeeld en ook mijn grootmoeder had een warm hart en hielp van haar armoedje waar ze kon, dit alles is ons in liefde bijgebracht en wij geven dat weer door aan onze kinderen.
    Misschien voel ik mij door deze opvoeding ook goed thuis in een Indische omgeving maar blijf wel hollandse en ga daar niet onder gebukt en ga ook niet ineens met een indisch accent praten à la Tante Lien en probeer de nasi en de aardappelen evenredig te verdelen.
    Ben jij soms wel in een koude omgeving opgegroeid en dan bedoel ik niet het klimaat hoor Emoticon: Confused

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,066,962 topic views - 235,022 posts - 13,697 topics - 25,776 members - last post @ 19-11-2019 15:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,882,189 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com