indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Lijkt me dat deze jongeren van de 3e generatie het verleden van hun ouders en grootouders teveel door een roze bril zien, romantiseren ahw. en dus weinig oog hebben voor de realiteit. Kun je ze weer niet kwalijk nemen gezien hun leeftijd.

Waar is dat ouderen wel zwijgzaam zijn over hun eigen verleden.

Jonge Indo’s op zoek naar trots

Door: Maaike Boersma
Gepubliceerd: zondag 4 november 2007 23:59
Update: maandag 5 november 2007 00:12

Rijst eten, je billen schoonmaken met water en vaak je oma opzoeken. Na meer dan vijftig jaar zwijgen en aanpassen, zijn honderdduizenden Indische jongeren op zoek naar trots en identiteit. ‘Indo zijn is een gevoel.’

Het is druk op de Asian-party in discotheek The Matrixx in Nijmegen. Honderden opvallend hip geklede jongeren van Aziatische afkomst dansen in groepjes of hangen aan de lange bar. ‘Zie je dat ze heel gek dansen?’, zegt dj Kaito die vaak draait op dit soort feesten. ‘Ze dansen uit de maat. Maar het is altijd heel gemoedelijk, hier wordt nooit geknokt. We zijn toch onder elkaar.’

‘Wij zijn heel erg met onze identiteit bezig’, zegt de Indische Jamie Schmitt die haar scriptie schreef over Indische jongeren. ‘Om ons heen zien we de Turken en de Marokkanen met een heel duidelijke eigen cultuur. Als iemand dan aan ons vraagt wat wij zijn, kunnen we daar moeilijk antwoord op geven. Bij ons is het veel vager.’

Bijna maandelijks is er wel ergens in het land een Indo- of Asian-party waar honderden jongeren dansen en feesten met ‘gelijkgestemden.’ En voor de mooie meiden is er een speciale Miss Asia-verkiezing later dit jaar. Op internet hebben de Indische fora en Hyves-groepen duizenden leden.

Volgens Iris Cousijnsen van de Indische jongerenorganisatie Nasi Idjo is de zoektocht van de derde generatie ‘Indo’s’ naar hun identiteit een paar jaar geleden ingezet. ‘Ze kregen te maken met vragen over hun cultuur waar ze geen antwoord op wisten. Een verschil met de oudere generaties is dat ze trots zijn op hun identiteit en dat willen uitdragen, al weten ze misschien niet precies wat het is. Voor de ouderen is het een ‘tempo doeloe’ (nostalgie naar Indië)-gevoel, maar Indië bestaat nu niet meer en in het huidige Indonesië voelen Indo’s zich niet thuis.’

Veel Nederlanders denken dat Indisch en Indonesisch hetzelfde is, maar Indische mensen, ook wel Indo’s genoemd, zijn van gemengde afkomst. De eerste generatie is geboren in Nederlands-Indië uit een huwelijk tussen een Hollandse man en een inheemse, Indonesische vrouw. Deze eerste generatie kwam na de onafhankelijkheid naar Nederland en trouwde hier vaak weer met Nederlanders. Daardoor heeft de derde generatie vaak niet meer dan een kwart Indisch bloed. ‘Toch is het Indo-gevoel sterker geworden’, beaamt ook Sabina de Rozario, die een boek schreef over Indische jongeren in Nederland.

| Asian party in de Nijmeegse Matrixx. Jonge Indo’s onder elkaar.

Feestend op zoek naar de lang verzwegen roots

De derde generatie Indo’s wil haar geschiedenis niet langer verzwijgen. Want de cultuur en het gevoel mogen niet verloren gaan.

Hoi, ik heb een vraag. Ik ben zelf een Indo en nu ben ik de laatste tijd heel erg gefocust op mijn achtergrond. Ik wil graag een soort embleem of logo op mijn kleding om te laten zien dat ik trots ben op mijn afkomst’, aldus een van de forumleden op www.IloveIndo.nl. Een ander: ‘Heeft hier iemand toevallig een voorbewerkt embleem van het Indowapen? Ik heb het namelijk nodig om het als tattoo op mijn arm te zetten.’ Weer een ander plaatst een oproep voor een Indisch jongerenweekend. ‘Wij zijn namelijk die Indische toekomst, wij zijn degenen die het kunnen behouden voor onze (klein) kinderen, ontwikkelen naar deze tijd of kunnen breken zodat de volgende generatie niet met een enorme identiteitscrisis zal zitten wat zal eindigen in het stilletjes verdwijnen van de Indische cultuur.’

Hoe groot deze derde generatie precies is, is onduidelijk. Het CBS telt alleen de eerste en tweede generatie, dat zijn er in 2007 bij elkaar bijna 400.000. De derde generatie komt waarschijnlijk uit op een vergelijkbaar aantal. Honderdduizenden jongeren die van huis uit hebben meegekregen dat ze Nederlands zijn, maar die merken dat ze ‘anders’ zijn, al was het alleen al hun huidskleur. Dat de jongeren met deze vragen rondlopen komt volgens de Indische Jamie Schmitt vooral doordat de oudere generaties er nooit over hebben gepraat. ‘Ze moeten er echt expliciet naar vragen bij hun ouders en opa’s en oma’s. Mijn ouders hebben er ook nooit over gepraat. Ze zullen er nooit zelf over beginnen.’

De reden daarvoor ligt in de geschiedenis. Toen de voormalige kolonie Nederlands-Indië in 1948 onafhankelijk werd, waren de Indo-Europeanen (Indo’s), de kinderen uit gemengde huwelijken tussen Nederlandse mannen en inheemse vrouwen, niet langer welkom in Indonesië omdat zij als handlangers van de Nederlanders werden gezien. De meeste Indo’s zijn van gemengd bloed.

‘Toen de Indo’s naar Nederland gingen was er geen weg meer terug. De ouderen hebben toen gezegd: ‘spreek Nederlands, zorg dat je Nederlander bent, Indië is verleden tijd’’, aldus Sabina de Rozario, schrijfster van een boek over Indische jongeren. De eerste generatie heeft zich in Nederland geruisloos aangepast en wordt als de best geïntegreerde minderheid van ons land gezien.

Maar de jongeren willen dat stilzwijgen doorbreken. Ook De Rozario was zelf een aantal jaren geleden een van die zoekenden. ‘Ik liep tegen de dertig en ging nadenken over het leven en mijn afkomst. Ik wilde weten hoe leeftijdgenoten er tegenaan keken, er waren immers geen boeken over. Dus ben ik er een gaan maken en heb daarvoor 36 Indische jongeren geïnterviewd. De conclusie was dat Indo zijn een gevoel is. Het zit in je genen. We houden van rijst eten en van familie, hebben respect voor ouderen, dat zijn de clichématige dingen, maar het is meer een gevoel van saamhorigheid’, aldus De Rozario.

Zelf heb ik ook veel Indische vrienden. Je zoekt elkaar toch op, het is makkelijker. Je hebt dezelfde waarden en normen, dezelfde grappen. Over belanda’s (Nederlander) bijvoorbeeld, net zoals jullie grappen over de Belgen.

Op de jaarlijkse Pasar Malam in Den Haag is het altijd duwen geblazen rond de stand waar bedrukte T-shirts worden verkocht. Het ‘SuperIndo’ T-shirt is razend populair. Rood en blauw, met het logo van Superman en de tekst ‘SuperIndo’. ‘Onze cultuur is heel moeilijk uit te leggen,’ zegt Iris Cousijnsen van de Indische jongerenorganisatie Nasi Idjo. ‘Voor velen is het een gevoel. Het zit in je hart, is een combinatie van ruiken, proeven en zien, het is heel zintuiglijk.’ De levende elementen waar iedere Indo zich in herkent zijn onder andere het eten. ‘Dat is vreselijk belangrijk. En de taal, op websites zie je dat de jongeren een eigen taal maken van Nederlands gemengd met Indische woordjes. Het creëert een ‘wij-gevoel.’

‘De Molukse cultuur is voor mij gastvrijheid, eten, altijd samenzijn. Ik heb zelf ook veel Molukse vrienden, je voelt je thuis bij elkaar, begrijpt elkaar eerder, we hebben dezelfde humor’, aldus Noëlle Renjaan. Ze is half Moluks en een van de tien finalisten van de Miss Asia verkiezing die later dit jaar wordt gehouden. Hoewel de Molukkers, afkomstig van een eilandengroep die onafhankelijk wilde blijven van Indonesië, later naar Nederland zijn gekomen en vaak in aparte kampen en later woonwijken zijn opgegroeid, vertoont de Molukse cultuur veel overeenkomsten met de Indische.

Met haar 1.68 mist de frêle Renjaan de tien centimeter die nodig zijn om model te worden. ‘Dat vind ik wel heel erg jammer, maar ik geniet van alle aandacht die de missverkiezing met zich meebrengt. Ik vind het zo heerlijk, die camera’s, hoge hakken, dat geeft echt een kick. Ik vind het geweldig om in de spotlights te staan.’ Ze hoopt dat ze wint, want ze wil graag ambassadrice worden van de goede doelen die aan de verkiezing verbonden zijn. ‘Ik wil iets doen met kansarme kinderen.’ Tijdens de talentenronde zal ze Pencak Silat doen, een Indonesische vechtsport. De jurk heeft ze door haar oom laten ontwerpen. ‘Rood met veel goud, en ik draag een verentooi van mijn voorouders.’ Zenuwachtig is de kandidaat-miss Asia nog niet en aan lijnen doet ze niet. ‘Ik kan alles eten’, zegt ze en neemt nog een grote slok van haar cappuccino.

Terwijl de jongste generatie samen feest, chat en uitgaat, zijn de wat ouderen, die de party’s ontgroeid zijn, op zoek naar meer inhoud. ‘Ze zijn actief op zoek naar aspecten die ze op kunnen halen, zoals de taal of de Indische dansen’, aldus Cousijnsen die hier met haar organisatie op inspringt en taal- en geschiedeniscursussen aanbiedt. ‘Ze vragen zich af wat ze straks in godsnaam aan hun kinderen door moeten geven. Verder dan de sambal en de botol tjebok (fles water om de billen mee te wassen) komen ze niet.’

bron: www.depers.nl

wablief?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 07-11-2007 11:35 Dutchess wrote:

De reden daarvoor ligt in de geschiedenis. Toen de voormalige kolonie Nederlands-Indië in 1948 onafhankelijk werd, waren de Indo-Europeanen (Indo’s), de kinderen uit gemengde huwelijken tussen Nederlandse mannen en inheemse vrouwen, niet langer welkom in Indonesië omdat zij als handlangers van de Nederlanders werden gezien. De meeste Indo’s zijn van gemengd bloed.

Het is mooi dat ze hun roots erkennen , hoewel ze al de 3de of 4de generatie zijn. En ook trots kunnen en willen zijn .
Waarom niet ? Dat recht hebben ze.

Alleen moeten ze hun geschiedenis beter bestuderen .
En zeker in de periode 1942-1950 .
De meesten hebben in de periode na Indonesia Merdeka in 1945 (dus niet 11948 of 1949) de zijde van Nederland gekozen.
Bijna 90% wilden geen Indonesier worden terwijl ze in 1946 de kans hebben gekregen om automatisch bij wet WNI te worden.
Ongeveer 10% hebben dat gedaan , waarvan later (buiten hun schuld om ) bijna 80% van de achtergeblevenen alsnog naar Nederland zijn gegaan.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Tja, tot nu toe heb ik veel van die grapjassen meegemaakt. Van dat 'Indo-Pride' wat meer lijkt op een urban-subcultuurtje met een bepaalde hippe dresscode. Meestal spreken ze 3 woorden Indonesisch, en gebruik die woorden ook steeds weer (meestal 'makan', 'tidur' ofzo...) Ik lach er altijd een beetje om; mensen die 'trots' zijn omdat zij Indo zijn of Nederlander of Turk...

Met een vriend van mij (ook Indo) heb ik ooit voor de gein een duivels plan bedacht om als zijnde het Indo-Arische opperras de hele wereld te veroveren Emoticon: Smile . Puur zelfspot.

Het is wel zo dat veel Indo's door de twee culturen in een identiteitscrisis komen. Bij de een wat meer dan de ander... Het moeilijke hieraan is dat je bijvoorbeeld Indo's ziet die zich volledig Nederlands 'gedragen' en juist Indo's die erg met hun afkomst bezig zijn. Je weet dus eigenlijk niet meer wat je met je identiteit aan moet, omdat iedereen om je heen er ook anders mee omgaat!

Maar een beetje samenhangen met allemaal dezelfde hippe kleren aan... tja. Als ze dat leuk vinden; zeker doen. Mij niet gezien... ik uit mijn belangstelling voor Indonesie liever op een andere manier.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Hoi, ik heb een vraag. Ik ben zelf een Indo en nu ben ik de laatste tijd heel erg gefocust op mijn achtergrond. Ik wil graag een soort embleem of logo op mijn kleding om te laten zien dat ik trots ben op mijn afkomst', aldus een van de forumleden op www.IloveIndo.nl.

Bedoellen ze dit Logo? Emoticon: Blush Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar het Nederlandse gedeelte van het forum.

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Bedoellen ze dit Logo?

Wahaha... Lang geleden was het in de mode om als Indo zo'n vlaggetje of embleem op je kleding te hebben. Tegen al mijn principes in heb ik dat ook wel eens gehad, in mijn puberteit.

Maar goed; da's gewoon een mengsel puberaal gedrag, identiteitscrisis en je beter willen voordoen dan je bent.

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Of gewoon een roep om aandacht omdat hun leeftijdgenoten onder Turken en Marokkanen wel veel (vnl negatieve) aandacht krijgen?
Niks mis mee dat ze hun roots niet willen verloochenen, alleen die roots zijn wel erg versplinterd, zeker als je de moeite neemt nog verder
de geschiedenis in te duiken. Portugezen, engelsen, arabieren, chinezen, hollanders, afrikanen hebben toch dit eilandenrijk aangedaan?

1942-1950: inderdaad een hectische periode voor zeker de 1e generatie en laat deze generatie nu juist vooral zwijgen als het graf.
Sommigen, wat heet, velen zelfs al letterlijk... Emoticon: Clown
Zou het kunnen dat dit traumatisch heeft gewerkt. Aan de oppervlakte merkte je niets, dus zal het dieper liggen.

Maar goed, zolang de 3e generatie niet op gekke ideeen komt, zoals velen onder hun turkse en marokkaanse leeftijdgenoten, niks a/h handje.
Dus laat ze maar in hun kekke outfit in de discotheken hun roots uitvieren. We hebben het over 16 en 17jarigen. Hoort bij het puberen.

wablief?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb hem maar een balk voor zijn gezicht ingebracht, hij had geen bezwaar, om op internet te komen, maar voel dat je dit niet kan maken.
Ten slotte ben ik verantwoordelijk, maar kan het niet laten, hem even te presenteren.
dit is nou iemand die je als voorbeeld kan nemen.
Hij is een Indonesische Islamiet niet vroom, zie zijn kleding met de Carnaval, grappig,hij had een kleed aan als imam mee lopen,die zich op allerlei wijze zich kan aanpassen, en die na lange arbeid, hij had een leeftijd van boven de 70 jaar nog werkte.
Hij zegt zelf dat hij ook ergens in Malang een huisje bezit, en af en toe daar naar toe reist.
EEn leuke vent die wij regelmatig ontmoeten.
Dus het kan wel je eigen aanpassen, en je eigen identiteit niet verliezen.
Voor zulke mensen heb ik een groot respect voor
http://i212.photobucket.com/al(...)leffe/01010039-1.jpg

http://www.123video.nl/playvid(...)214328&Name=Zieleffe

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

misschien was hij gewoon op missie om een aantal carnavallende christenhonden te bekeren.

Emoticon: Smile

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 04-05-2009 14:25 Nidji wrote:
misschien was hij gewoon op missie om een aantal carnavallende christenhonden te bekeren.

Emoticon: Smile

?? we gaan het toch niet over honden hebben he?

hati hati, pelan pelan

padmi
User
spacer line

M.a.w. die jongelui moeten hun mond houden.
Want de ouderen weten precies hoe men zich moet gedragen, wat ze moeten denken en wat ze moeten voelen.

henky
User
spacer line

Waarom werden indo's destijds ook wel 'blauwen' genoemd? Had dat iets met de kleur van het uniform van de "KNIL'ers" te maken?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,203 posts - 13,691 topics - 25,110 members - last post @ 14-10-2019 19:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,459,327 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com