indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Heb een oude jaargang van Moesson geraadpleegd en daar wordt voor zwart vlees eend gebruikt, helaas ontbreekt het recept!
De Nederlandse versie in varkensvlees, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is.
Wie heeft een lekker recept van zwart vlees??
terima kas banyak Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 05-11-2007 14:29 merapi wrote:
Heb een oude jaargang van Moesson geraadpleegd en daar wordt voor zwart vlees eend gebruikt, helaas ontbreekt het recept!
De Nederlandse versie in varkensvlees, maar ik denk niet dat dit de bedoeling is.
Wie heeft een lekker recept van zwart vlees??
terima kas banyak Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Vlees aanbraden, dan zachtjes op het vuur laten staan dan ff lekker een paar uurtjes shoppen en als je thuis komt is het vanzelf zwart geworden, gemakkelijker recept heb ik niet Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

petteke
User
spacer line

Zwartzuur van eend.
Benodigdheden:
1 jonge eend in stukken gesneden
1 ui,2 tenen knoflook uit de knijper,2 theelepels sambal manis,2 theelepels kruidnagelpoeder,2 theelepels kaneelpoeder,1theelepel,geraspte nootmuskaat,10 zwarte peperkorrels,1 dl ketjap manis,1 dl rode wijn,1eetlepel azijn.De stukken eend in hete olie aan weerskanten bruin bakken,haal ze daarna uit de pan.Fruit de gesnipperde uimet de knoflook en sambal even aan in de achtergebleven olie.giet er dan wat water,de wijn ,de azijn en de ketjap bij en laat dit even opkoken.Voeg dan kruidnagel,kaneel,nootmuskaat en peperkorrels toe.Doe de stukken eend weer terug in de pan en laat ze in de saus gaar worden.

Merapi ,ik vond dit recept in mijn kook boek.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb zelf nog nooit zwartzuur gegeten,maar het lijkt me wel lekker.
Succes !
Groetjes,Patricia.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Dank je wel, Patricia: het is inderdaad zwartzuur! was mijn fout.
Ik ga jouw recept met kip proberen, bebek vind ik niet zo lekker
groetjes Merapi Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Er zijn veel recepten op het internet te vinden, maar het boek de authentiek indische keuken (van het indisch huis en Lonny) is toch wel de bijbel hoor.

Deze komt overeen met onderstaand recept, en is vrijwel identiek aan de eend hierboven.
BENODIGDHEDEN:
300 gram kipfilet
1 grote ui
2 theelepels nootmuskaat
5 kruidnagels
5 zwarte peperkorrels
1 stukje pijpkaneel van 3 centimeter
2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap)
1 kop water
1 kop rode wijn
2 eetlepels azijn
zout naar smaak
olie

BEREIDINGSTIJD: CA. 40 MINUTEN
Snijd de kip in stukken en wrijf deze in met zout en nootmuskaat. Snipper de ui. Maak wat olie heet in een braadpan en bak de kip en de uien totdat de nootmuskaat een goudbruin laagje op de kip vormt. Voeg dan de kop water en de kop wijn toe, en het pijpje kaneel, kruidnagels en peperkorrels. Laat dit een kwartier koken zonder deksel, zodat het vocht ongeveer voor de helft verdampt. Doe dan de ketjap en azijn erbij, en laat het geheel nog een kwartier koken. Voor het opdienen kan je de kruidnagels en de peperkorrels eruit halen.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Zwartzuur: Volgens mij zijn de recepten oorspronkelijk met "bloed" gemaakt, en wordt er in de surinaams indische keuken ook bloedworst in verwerkt.
Verder kom ik her en der ook verwijzingen tegen naar franse recepten.

Opmerkelijk is ook dat de ingredienten blijken te lijken op "speculaaskruiden". Er zijn wat recepten sites die dit kip speculaas noemen, of er is natuurlijk maar eentje (bebek) en de rest kopieerd. Komt nooit voort natuurlijk

Ga staan waar geen plek is om te staan.

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Zwartzuur is van oorsprong een indisch gerecht dus geen indonesisch dit gerecht wordt meestal tijdens de kerstdagen gegeten met aardappelen en groenten en peren en perzikken op sap (delmonte).
De kleur zwart komt van het inkooken van het vlees kip -konijn of eend met een wat donkere wijn.dus geen jonge wijn nemen ,want dan wordt het echt zuur kecap manis is in dit geval taboe zoals recept hier boven ,overige is correct,hoewel kipfilet vrij droog is dus beter kipkarbonade nemen,alles wat aan bot is heeft meer smaak
YAMMIE
breeeeze

sing ken ken bli....

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Merapi,
Het was even plagen hoor, ik had geen tijd moest weg en wist dat het in een moesson stond, bij deze dus. Moesson van juli 2007!!!

Het is alleen gemaakt van kip, het is een familierecept met een beetje aanpassing van Lonny

1 kg kip
2 rode uien
1 kaneelstokje
5 kruidnagels
1 theelepel gemalen zwarte peper
1 fles rode wijn ( dat is dus iets meer dan in bovenstaande recepten)
2 eetlepels ketjap manis
1 eetlepel maizena/tapiocameel
½ kopje water
2 eetlepels boter of margarine
1 eetlepel plantaardige olie
zout

Tip van Lonny
Als de wijn niet droog genoeg is, doe er dan wat azijn bij om de zwartzuur iets zuurder te maken
Hij doet er dus rode uien en ketjap manis in, dat is zijn tjap!

De bereiding is zoals bij de andere recepten
serveren met gekookte aardappelen en perziken of peren op sap of groente naar keuze.

Merapi in de Haag is vast nog wel een moesson van juli 2007 te vinden.

Succes ermee, als het nu niet lukt dan lukt het nooit meer. Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Alle sobats, heel hartelijk bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yoke ,Balibreeze en Pak Ron,
Dit recept moet lukken, ik houd jullie op de hoogte.
Toch liever met ayam dan bebek, eenden smaken vaak tranig, maar misschien ligt het aan mij.
Ik was vanmiddag even met mijn buurmeisje van 13 maanden op stap, eendjes voeren, je kent het wel.Een bagger vette eend kwam aanzwemmen, en ik dacht: zwartzuur[toch maar niet]
Yoke, aan Moesson van juli 07 daar kom ik zeker aan, de koninklijke bieb hier heeft een enorme collectie over Ind/Indonesie.
Ron , hoe is het met je na de operatie, voel jeje erg goed??? Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hoe komt het dat het niet in mijn boekoe pinter staat ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid dat zou er in vermeld moeten staan bij Wannee, zwartvlees schijnt oorspronkelijk uit Padang te komen, het is wel een bijna vergeten recept maar ik ga het maken. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
leuk hoor die oude Moessons, met Tjali en Lilian Ducelle, en natuurlijk heel veel anderen.
Kan er avonden in lezen!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 05-11-2007 22:25 merapi wrote:
Om Sid dat zou er in vermeld moeten staan bij Wannee, zwartvlees schijnt oorspronkelijk uit Padang te komen, het is wel een bijna vergeten recept maar ik ga het maken. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
leuk hoor die oude Moessons, met Tjali en Lilian Ducelle, en natuurlijk heel veel anderen.
Kan er avonden in lezen!

Ik wist dat ik het kortgeleden gelezen had "zwartzuur" (geen zwartvlees, dat krijg je als je mijn eerste recept gebruikt )vind het nou niet zo'n naam waarbij je het water in de mond loopt, daarom had ik ook onthouden dat het in een moesson stond.
Je bedankt iedereen behalve petteke die jou als eerste na mijn plagerijtje het recept gaf.
Je hebt nu weer wat te klussen bij het aanrecht. Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

sorry Petteke, het was niet de bedoeling om jou te vergeten hoor!
Maar soms ben ik met teveel dingen te gelijk bezig.
Bedabkt Yoke, dat je mij daar op wees

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Petteke, alsnog bedankt voor je recept!

Hier een oud recept van Rob Niewenhuys: Tong Tong 1968.
Lapjes Tununan [van zijn moeder]
""Mijn moeder was gewend haar recepten op te schrijven in een oud kasboek,daar dwars doorheen stond, in een krullerig maar duidelijk handschrift haar recepten, matje gaf nooit hoeveelheden aan, dat wist ze feilloos""
äldus Rob Nieuwenhuys,
vervolg komt

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

-een pond riblappen
-5 teentjes bawang putih
-8 sjalotten of 2 grote uien
-flinke eetlepel djahe
-een paar stukjes laos
-Theelepel pala, geraspst [nootmuskaat?]
-stengel sereh
-kecap
-daun salam en purut
- 4 rode lomboks

De lapjes erst een half uur koken, met sereh en laos
Daarna slaan op een broodplank of [telenan?]
Inwrijven met pala,bawang putih,djahe en wat citoensap of assam
Aanbraden: toevoegen,santen,salam,perut en bouillon en de lomboks en kecap.

Lekker laten indikken, na 1 uur is het wel goed.
Opdienen met ketimun en rudjak

Ps: voor dit gerecht moet ik een snipperdag nemen.. Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Yeah right!

petteke
User
spacer line

Merapi ,ik weet dat je met veel dingen doet.
Ook veel koken.Het boven staande recept ,duurt voor mijn gevoel veel te lang om te bereiden.
Ik hoop nog eens te horen ,hoe de " zwart zuur van kip " heeft gesmaakt.
Groetjes,Patricia

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 06-11-2007 19:06 petteke wrote:

Merapi ,ik weet dat je met veel dingen doet.
Ook veel koken.Het boven staande recept ,duurt voor mijn gevoel veel te lang om te bereiden.
Ik hoop nog eens te horen ,hoe de " zwart zuur van kip " heeft gesmaakt.
Groetjes,Patricia

Ik ben ook benieuwd hoe het smaakt het lijkt mij een beetje een kruising tussen hollandse hachee maar dan met minder uien en indische semoor van kip Emoticon: Yummie!

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Smoor.
Heb er zin in. Emoticon: Yummie!
En dan gewoon met aardappelpuree en ratatouille.

Wil ik vanavond klaar maken. Heb alle ingredienten in huis. Er zit hier vast iemand, die hier het goeie recept van heeft.
Alvast bedankt.

wablief?

spacer line  

Hier in Indonesie eet ik regelmatig ayam presto, dan kan je de kip met bot en al opeten, vraag me toch hoe ze dat maken.

Greetz

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo Petteke,
Jouw recept heb ik met ayam gemaakt[kalkoen gaat ook heel goed]
Het was meer dan heerlijk, maar geen kipfilet gebruiken-wordt te droog, goed is een hele maiskip.
Vreselijk lekker, en de volgende dag smaakt het nog lekkerder!
Het lijkt op een tropische versie van coq au vin, maar lekkerder

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Smoor daging:
1kg niet te mager rundvlees
kecap manis en asin
assem
4 teentjes knoflook
nootmuskaat en ketoembar
zout en peper
2 rawits
1 ui

Het vlees in grote dobbelstenen snijden en 1dag marineren in een half kopje kecap asin en een half kopje kecap manis, wat assemwater, ketoembar erbij, nootmuskaat , peper ,zout en rawits.
De volgende dag het vlees even op kamertemperatuur laten komen en aanbraden in half olie,half margarine.
Na aanbraden de marinade erbij en ui en knoflook.
Stooftijd ongeveer 2 a 3uur. Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

petteke
User
spacer line

Hoi Merapi,

Ik ben blij dat jede zwartzuur volgens mijn recept ,goed gelukt is en bovendien erg lekker.
Ik ga het a.s vrijdag maken,dan komen mijn 2 dochters bij mij eten.
Heb je er rijst bij gegeven,of aardappelen en andere groenten?
Ik begin al honger te krijgen,maar moet nog 3uurtjes wachten,voor dat we gaan eten! !

Ciao,Patricia.

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

OK, bedankt Merapi. Ben inmiddels aan de slag gegaan, maakte per ongeluk besengeh (recept van wijlen tante van me). En de puree ook inmiddels klaar. Vreemde combinatie wordt het..

Ga je recept copy/pasten.
Emoticon: Puh!

wablief?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Petteke,
Ik heb bij zwartzuur pandang rijst klaargemaakt met rucak van komkommer,appel,papaya, net nog niet rijpe mango en een sayur.
Neem wel een goeie kip, geen verwaterde ayam uit de supermarkt, maar een stevige maiskip.
En echt,een dag van te voren maken is veel lekkerder
Slamat makan! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,458 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,997,435 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com