indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Sinds augustus 2007 zijn er nieuwe bedragen voor terugkeer naar Indonesie en voorwaarden,zijn er mensen op dit forum die er al ,of er gebruik gaan van maken in de toekomst..........er is nog hoop voor velen kijk ook naar de wet Rietkerk-uitkering even googie gebruiken !!!!!

sing ken ken bli....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Is het geld krijgen , zo' n oprotpremie ??

Hoeveel, hoeveel , hoeveel ?? Emoticon: Yummie!

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

veel molukse knil militairen hebben van de rietkerk uitkering en remigratie naar Indonesie
gebruik gemaakt alleen jammer dat het zo lang duurde, omdat velen al overleden zijn
ze gingen remigreren maar dan behoud van pensioen , rietkerk uitkering, en nederlands nationaliteit

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Oooh , jammer.
Kom ik niet in aanmerking.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wat mij opvalt met behoud van pensioen,is dus volledig pensioen?
Wat ik meende wel eens gelezen te hebben, dus weet het niet zeker, dat het een aangepast uitkering was, die ten gelde kon maken in de Molukken.
Men kreeg een keer per jaar controle of je nog leefde.
Is dit de waarheid of, moet je dit beschouwen als mysterieus normen, die je moet plaatsen onder de noemer van dat mag de bevolking niet weten.
Ik weet wel, en dat mag de overheid niet weten, dat er onder andere van een weet ik het. als oudje naar de Moluken is gegaan, zonder uit te schrijven hier,maar de uitkering gewoon naar haar post of bank rekening waar de familie gewoon op kan komen, om die rekening geld over te boeken naar de Moluken. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Confused Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

nou, de overheid weet dat, het is een akkoord tussen indonesie en nederland,
vooral voor ex knil militairen en hun echtgenotes
je kon je aanmelden voor repatriatie met behoud van pensioen uitkering,
nu is die regeling afgesloten, merendeels van de molukse knil militairen waren overleden, anderen zijn teruggegaan, en de rest willen in nederland blijven bij hun kinderen en kleinkinderen

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

ow ja , oudjes kunnen zich uitschrijven, maar het geld wordt via tussenpersoon daarheen gestuurd, de oudjes konden daar repatrieren maar ook terugkomen naar nederland (bv op vakantie) want ze bezitten nog hun nederlands paspoort

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-10-2007 10:00 zieleffe wrote:
Wat mij opvalt met behoud van pensioen,is dus volledig pensioen?
Wat ik meende wel eens gelezen te hebben, dus weet het niet zeker, dat het een aangepast uitkering was, die ten gelde kon maken in de Molukken.
Men kreeg een keer per jaar controle of je nog leefde.

Een halve waarheid.
- Volledig pensioen, niets ingekort.
- Paar keer per jaar controle op in leven-zijn = 1x per jaar (en dat was hard nodig want er zijn wat pensioenen en AOW's doorbetaald terwijl opa/oma al was overleden). Jammer genoeg was dit laatste noodzakelijk want er werd behoorlijk de boel getild, m.n. in de Molukken zelf. Bij gerepatrieerde Molukkers die buiten de Molukken verbleven was het stukken minder erg (zegt wel iets over de bevolking en de familieleden?????).

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

zo yogya bali
jij durft alle molukkers over een kam te scheren,
geld werd niet meteen naar de ex knil militairen gestuurd, maar via tussenpersonen
jij blaast de boel zwaar op, ik denk dat jij haatdragend ben over molukkers, misschien dat jij het niet kan hebben dat zij dit verdiend hebben,
En so what als molukkers van deze nederlandse gelden profiteert, dan hebben ze inderdaad van hun kolonisators geleerd Emoticon: Stupid

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Verkeerd gelezen (of geschreven). Ik ben juist zeer positief naar Nederlandse Molukkers toe. Het stuit mij juist tegen de borst dat zoveel van deze geremigreerde Molukkers bij hun terugkeer worden geript door hun familie en uitgekleed. Men probeert zelfs nog van hen te profiteren als ze al onder de grond liggen.
Deze mensen hebben het van harte verdient een leuke terugkeer naar hun vaderland is hun gegund. Maar ze komen jammer genoeg te vaak van een koude kermis thuis. Daarom zijn er zoveel zich bij hun (niet) Molukse echtgenote op Java of Sulawesi gaan vestigen waar ze minder worden uitgekleed door hun familie. En ik gun hen van harte een pretiige oude dag.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

En wat ik schrijf over deze controle is waar. Een ieder Nederlander (niet alleen Molukkers) kunnen met behoud van pensioen, AOW en WUV naar Indonesie. Er is namelijk een stilzwijgend verdrag tussen beide landen. Maar wel is de eis van NL dat er een controlemogelijkheid is op het in leven zijn en de gezinssamenstelling. Dit gebeurt eens per jaar en uit de Molukken zijn al verscheidene keren dit soort verhalen opgedoken dat iemand al was overleden maar dit niet werd doorgegeven zodat de familie nog een tijdje (onterecht) kon doorgenieten van pensioen of uitkering. De controle wordt trouwens ook door Molukkers gedaan. Dus ik denk, beste Teripang, dat je mening over mij wat voorbarig is geweest. Het gaat mij juist erom deze wanpraktijken kenbaar te maken zodat terugkeerde Molukkers niet in zware teleurstelling terecht komen als ze door eigen kampunggenoten of familie worden uitgekleed.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Alle uitkeringen, pensioenen kan men direct laten overmaken. Ik weet alleen niet hoe het zit met die remigratieregelingen. Als daar tussenpersonen tussen zitten,dan weet ik al van welke kant en dan zal je het toch bij mede-Molukkers moeten zoeken. Vorige maand nog bij iemand geweest wiens Rietkerkuitkering al jaren is gestopt. Nu bezig dit weer recht te trekken want wie gaat er met het geld vandoor??

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Denk maar niet dat je als geremigreerde Molukker op rozen zit en dat ze op je zitten wachten. Ja, op je portemonnee wordt gewacht en als je die niet uit eigen beweging openmaakt dan wordt je door de kampung wel geholpen.
Ik heb er lang genoeg gewoond en vaak genoeg geweest om te weten hoe het er aan toe gaat.

Dolf A
User
User icon of Dolf A
spacer line

Hallo allen,

Sommige verhalen zijn real horror hier. Ik bedoel, vind het ten "Hemel schrijend". En ik denk, dat het wel waar is wat sommigen schrijven.
Wel jammer sommige dingen, "live can be bitter".
Tot de volegend topic........... bye bye

liever naakt dan bloot. huh?? what??

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Beste YB,
Je gaat wel goed tekeer tegen die Molukse praktijken.
Maar eigenlijk zie je het een beetje verkeerd.
Dat geld dat er wegstroomt naar de familieleden in de kampong is gewoon een stukje ontwikkelingshulp. Daar is Nederland toch groot in.
Groet. Emoticon: Shiny

Shalom

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

beste yogya

Okay , maar in jouw eerste reactie scheer je alle molukkers over een kam
natuurlijk zijn er molukkers of anderen familie op de molukken die geen melding maken dat of die persoon of personen al overleden zijn, en dan kan ik me best voorstellen dat ze nog van die geld profiteren, maar je weet , niet alleen op de molukken, maar geheel indonesie waar geld te halen is, dan zijn ze er, je kan die mensen niet kwalijk nemen, kwestie van overleven, en als de ned regeing geld wil terugeisen, tja, van een kale kip kun je niet plukken
maar ik vibnd dat het toch verkeerd is, ik jeb ook familie die gerapatrieerd zijn, maar het toch nog steeds goed hebben, en zelfs familieleden helpt door hun geld (loon) te geven voor huishoudelijk hulp

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-11-2007 19:38 teripang wrote:
anderen familie op de molukken die geen melding maken dat of die persoon of personen al overleden zijn, en dan kan ik me best voorstellen dat ze nog van die geld profiteren, maar je weet , niet alleen op de molukken, maar geheel indonesie waar geld te halen is, dan zijn ze er, je kan die mensen niet kwalijk nemen, kwestie van overleven, en als de ned regeing geld wil terugeisen, tja, van een kale kip kun je niet plukken
maar ik vibnd dat het toch verkeerd is, ik jeb ook familie die gerapatrieerd zijn, maar het toch nog steeds goed hebben, en zelfs familieleden helpt door hun geld (loon) te geven voor huishoudelijk hulp

Ik blijf het een vorm van stelen en lijkenpikkerij vinden die niet is goed te praten. Geef de teruggekeerde Molukkers een kans om op hun eigen manier hun geld te besteden en maak het hen niet voortijdig af.
Ook dat niet melden blijft een zware wetsovertreding. Het klopt dat het in heel Indonesie gebeurt waar geld valt te halen maar jammergenoeg onevenredig vele malen meer in de molukken dan in andere gebieden (wat dit achteroverdrukken van oneigenlijk geld van doden betreft).

Ik heb al een paar maal een huilende "tante" moeten troosten die zwaar teleurgesteld was met haar terugkeer, en meestal om de reden van geld achterover drukken.
In de loop der jaren heb ik vele Molukse klanten op Java (m.n. Jakarta) gehad en deze zeiden bijna allemaal hetzelfde (ook voor een deel de reden dat ze op Java zijn gaan wonen en niet in Maluku). Velen zijn zwaar teleurgesteld in eigen "bangsa" en zoeken het daarom in andere gebieden in Indonesie.

moo597
User
spacer line

De meeste KNiL hebben wel een bedrijfspensioen,aow ? je moet nml 5jaar in Nederland gewoond hebben dan begint je aow.Plus in die tijd moesten de oudjes ook belasting betalen dus ze werden kaal geplukt,komt zo n brief is goed v d kachel men wist helemaal niet van belasting is ,terug vragen ook niet . Totdat de tweede generatie sommige dan belastingrecht ging studeren dus reken maar uit !!

Wat betreft de rietkerk regeling: moet je staps gewijs doen en altijd door NMI laten invullen(tenminste nu) mis een stap dan wordt het ingekort ieder mnd.
Teweinig oudjes hebben hier gebruik v kunnen maken omdat het jarenlang heeft geduurd,naar mijn mening bewust gedaan dan kost het minder geld.Maar die regels afschrappen dat is zo gebeurd(nu dus 1juli 2014) 95-98% v d oudjes zijn al overleden !!!!

Wat op de molukken gebeurd is groten deels waar.Wat mij opvalt dat de meeste die terug zijn gegaan tevroeg stierven.
Ik weet dat er een onderzoek is geweest.Ja weet ik zeker maar is nooit gepubliseerd
De kinderen die meegegaan zijn wat hoe is hun leven nu ?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,720,971 topic views - 236,091 posts - 13,703 topics - 27,352 members - last post @ 18-01-2020 10:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,419,606 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com