indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Wie weet het verschil en heeft iemand lekkere recepten? Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh!

Hitami
User
spacer line

Het verschil is dat pecel als basis alleen groenten. Terwijl gado gado met tahu, tempe en gekookte ei. Natuurlijk ook groenten maar het is het zelfde als in pecel.

De saus is ook een klein verschil. Bij pecel gebruik men asem, jeruk purut en knoflook. de rest is het zelfde.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

terima kasi, Hitami Emoticon: Bye bye

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Er is geen verschil allebei zijn namelijk erg lekker!

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Merapi in mijn 'Drentse waterdrager' - topic had je over mijn 'water dragen naar de zee' en jij dan ....... dit item had ik al tersprake in:

Ketoprah - Gado2 - Pecil - Tahu Campur: Wat is verschil ???

http://forum.indahnesia.com/to(...)_wat_is_verschil.php Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 24-02-2006 16:17

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik heb het mijn huiskok even gevraagd.

ulek in de cobek en aantal ingredienten tot een lekkere pinda saus, neem gekookte groente en hussel die er door heen, dan heb je pecil, in Indonesia op straat vaak per "porsi" gemaakt.

Voor de gado-gado, neem je allerlei gekookte groenten met garnering zoals al eerder aangegeven, tahu, tempe, ei, kroepoek of emping, allemaal netjes op een schaaltje gedrapeerd en de saus erover heen geschonken, mag je zelf door elkaar husselen. Selamat makan Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Bedankt Yoke,
Tjonge jonge, nog geen 12.00 en heb zin om gado2 te maken!
met dank voor de """huiskok""""Gelukkig is alles open in het Haagje, tempeh en tahu heb ik al Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Puh!

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Ketoprah - Gado2 - Pecil - Tahu Campur: Wat is verschil ???

Wie kent de vershillen tussen deze gerechten in ingrédiënten en bumbus, zijn er óók regionale verschillen ???
Of interpretaties ....... ???

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 24-02-2006 16:17

forum.indahnesia.com/topic/310(...)_wat_is_verschil.php

( ............. Emoticon: Emoticon: Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny ............ )

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Er is wel verschil tussen de ene gado gado en de andere .
Geldt ook bij pecel .
In principe de javaanse of Sundanese versie .
Zelfs bij gado2 heb je ook gado gado Djakarta en dat is anders dan de Sundanese of Javaanse. .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Om Sid, er schijnt ook nog een versie van gado2 te zijn uit Surabaya.
We hebben de versie met kecur gemaakt en zelfgemaakte pindasaus[Ike had nog zo"n molentje om pinda"s te malen]
Was echt heerlijk:pak soy,witte kool,taoge,kousenband, en worteltjes.
toch een pietsie trassi doorgedaan en geserveerd met longtong en emping.
grt Wilma/Merapi

kaibesar
User
spacer line

he gado gado met Bumbu petjil bumbu is veel lekkerder dan met de gado gado saus

probeer maar eens , de petjil saus is ietsje pittiger en kruidiger ,dat is het verschil ,maar wel veel lekkerder

salam untuk kai besar

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Selamat Kaibesar,
Nou: geef het recept maar door!
De Indonesische keuken heeft echt mijn hart gestolen,
Lieve groet,Merapi/Wilma Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

kaibesar
User
spacer line

ha merapi/wilma

lekker beetgaar koken elke groente apart,zoals spitskool/boontjes/worteltjes/tauge/eieren en komkommer ,eventeel bloemkool

gewoon water in pannetje koken bumbu petjil en pindakaas erbij tot lekkere smeuige saus en dan over de beetgare groenten af maken met koude lontong en krupuk en sate (ajam) en gebakken uitjes

selamat makan

salam Kai besar

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Typisch dat niemand het hier heeft over lotek (loteh).

Emoticon: Puh!

wablief?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Terima kasih banyak , Kaibesar!
beetje trassie erbij kan dat? bij de groenten?
Zelf vind ik trassi heerlijk.
Jouw recept ga ik komend weekend maken en soto ayam.
PS: wat is lekkerder: sereh of citroensap bij soto ayam?
Hartelijke groet,Wilma/Merapi

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

beetje trassie erbij kan dat? bij de groenten?

Nee Wilma, geen trassie bij de groenten doen, zoals kaibesar schrijft :

lekker beetgaar koken elke groente apart,zoals spitskool/boontjes/worteltjes/tauge/eieren en komkommer ,eventeel bloemkool

de bumbu pecil/petjil moet smaak aan de groenten geven, trassie meekoken met de groente zou er alleen maar een rare kleur aan geven, dus pure groente !!! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Bij de soto smaakt sereh met wat jeruk purut blaadjes er in meegekookt het lekkerst.
Maar je kan er schijfjes van die kleine groene citroentjes ( limoentjes)bij serveren.

selamat makan

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Bedankt yoke en kalibesar!
wordt vast heerlijk! gelukkig heb je hier nog genoeg toko"s waar je perutblad kunt krijgen
Lieve groet,Wilma

Ita TT
User
User icon of Ita TT
spacer line

Op 25-10-2007 14:03 schreef Hitami:
Het verschil is dat pecel als basis alleen groenten. Terwijl gado gado met tahu, tempe en gekookte ei. Natuurlijk ook groenten maar het is het zelfde als in pecel.

De saus is ook een klein verschil. Bij pecel gebruik men asem, jeruk purut en knoflook. de rest is het zelfde.

Hoi Hitami,

Leuk om te lezen over de pecil of pecel. Dit is een Oost - Javaans gerecht.

ik mis wel iets in de pecel kruiden namelijk de kencur (kentjoer) wortel. Meestal bij de pecil of pecel gebruikt men groene blad groenten zoals, kangkung daun genjer etc...
In Nederland: gebruik ik: verse spinazie, verse andijvie, kacang panjang (kouseband), chayotte (labuh siam), de kencur maakt deze speciale smaak in de pecil.
Oja niet vergeten de gula jawa, asem tamarinda, rawit, trasi en sjalotjes.
Verder tempe en tahu goreng (gesneden) een ei hoort niet bij.
Hm.....echt lekker!

Typisch dat niemand het hier heeft over lotek (loteh).

Hoi Dutches,
Lotek is ook lekker hoor, bijna dezelfde als pecil maar dan met rauwe groenten (het is zo iets als salade met pecil dressing)
Een andere soor is karedok een west Javaans gerecht (ook van rauwe groenten)
Al deze groente gerecht is heerlijk alleen als je in Indonesie bent moet je wel voorzichtig zijn met het uitkiezen van waar je dat besteld. (heb namelijk 2x ooit heeeeel erg buikpijn en veel over gegeven van gekregen, nadat ik karedok en lotek gegeten heb)

Goede dag verder allemaal....... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Ita,
Lotek is dit zo iets als bitterblad?
Ook een tropische groente en erg lekker.
lekker is bij pecel wilde spinazie te gebruiken, is veel lekkerder dan de gewone NL spinazie, probeer ook een klaroen, is een Surinaamse groente die lijkt op Kangkung
Fijn weekend sobats en lieve groetjes van Merapi/Wilma

Ita TT
User
User icon of Ita TT
spacer line

Hoi Merapi,

Lotek is de naam van een gerecht (west Java)
Gado2, Lotek, Karedok en Rujak cingur zijn gerechten die bereid zijn met pindasaus alleen het verschil lig in bepaalde kruiden en bepaalde groenten en vruchten zelfs beef snouts is ook aanwezig bij rujak cingur ('t is te uitgebreid om hier te schrijven)
Dit soort eten was gewoon mijn favouriete gerechten, toen ik daar nog woonde.
Klaroen ken ik niet misschien is dat daun genjer (javaans?)
Inderdaad Ind. spinazie (bayam) is lekkerder dan de spinazie hier, daun bayam is steviger dan de spinazie vind ik.

Leuk je weer te ontmoeten hier! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Alles heeft zijn uur en ieder ding onder de hemel zijn tijd

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Ita!
Hoe gaat het met je??
Ik zie dat er nog een hoop te ontdekken valt voor alle gerechten die je op noemt.
Rujak cingur en Karedok, graag je recept.....
Klaroen heb je in 2 soorten: grote Klaroen en de kleine, de kleine Klaroen heeft rode steeltjes.[die vind ik het lekkerste]
Makkelijk te bereiden:
In wat olie wokken, knoflook en sereh toevoegen en eventueel lombok/rawit
Selamat Makan Ita
Groetjes Merapi/Wilma Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Ita, doe de Klaroen niet op Hindustaanse wijze: Hindustanen gebruiken overal maggiblokjes en dat maakt het veel te zout!
een kleine aanslag op je nieren en die zoute smaak overheeerst .
Zonder mijn lieve Hindustaanse buurvrouw te kort te doen, maar de Indonesische keuken is veel lekkerder

koming
User
User icon of koming
spacer line

Ik heb lange discussies gehad met Indonesiërs over het verschil tussen gado-gadosaus en petjel-saus. De meningen daarover zijn verdeeld alhoewel er meerdere mensen zijn die in gado2 santen stoppen en kencur in petjel. Als je hier in de toko in Nederland bumbu pecel koopt dan proef je ook de kencur.

groet, koming

CJ Lentze
User
User icon of CJ Lentze
spacer line

Oud topic dat onverwacht boven komt drijven door koming nadát ik het een paar dagen terug via een Google-search had gelezen... want deze discussie werd bij ons thuis ook gevoerd zonder besluit.

Blijkt nu dat mijn oma een versie van petjel maakt die wat meer op gado-gado lijkt: toevoeging van tahoe en tempeh (maar geen ei), en de pindasaus niet zo pedis.
Toen ik enkele weken terug op een pasar malam (in Eindhoven) bij een Javaans eetstandje vroeg om petjel, viel het me op hoe pedis het was (heb daar overigens wel van genoten, maar zei nog tegen een van de jongens van bediening dat ik petjel niet zo pedis gewend was, en hij leek in te stemmen).
Daartegenover heb ik een week geleden 'voor het eerst' gado-gado gegeten in een lekkere waroeng.

'There is nothing I don't know; it just hasn't come to me yet' - Nikka Costa, 'Tug Of War'

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Wat ik me nog kan herinneren van toen vroeger is dat bij pecel als groenten ook een bloem bij zat.Ik dacht zoiets als sedepmalam gekookt.

Shalom

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,906 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 02:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,449,259 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com