indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line
 


On 24-10-2007 16:11 sidia wrote:

...
aka Alexander Soeria Atmadja gelar Tukang Ouwe Hoeren.


Zeg dat wel... Emoticon: Shut up!

Heb intussen zitten googlen, kwam nog iets interessants tegen. Onderzoek. Het komt er eigenlijk op neer dat Indonesie nog steeds in de 'reformasi' zit. Klopt?

Kom ik later nog wel op terug.
Too busy now.



wablief?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Om Sid, ik vond uw posting bijzonder interessant,
eigenlijk valt mij direct op: het feodale stelsel bestond allang, ver voor de kolonialisatie van Nederland en ook de uitbuiting.
Heb ik het fout als ik zeg dat de slavernij,de pandelingen, de rest van een uitzichtloze bevolkingsgroep, ook in stand werd gehouden door adat en geloofsverheerlijking, kortom door de Javaanse adel.
Inmiddels flink gelezen:
Herendiensten bij de Javaanse adel gold als een eer.
Herendiensten in de koloniale tijd werd later uitgelegd als slavernij

Het kwam op hetzelfde neer: uitbuiting



Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line
 

‘Voor ons is het altijd crisis’

In de periode van politieke instabiliteit eind jaren negentig klonk in Indonesië alom de roep om reformasi. Maar wat hebben de hervormingen uiteindelijk opgeleverd? Het relaas van drie families in de marge.

Oude elite

Sinds in 1999 de decentralisatiewetgeving werd ingevoerd die regionale bestuurders vergaande bevoegdheden gaf, heeft de oude elite haar positie in de dorpshiërarchie weer ingenomen. Zij bepaalt wat er in het dorp gebeurt. De bestuurselite bestaat uit afstammelingen van een paar families van oude landadel, adat-leiders en goed opgeleide koloniale bestuursambtenaren. Zij bezitten vrijwel alle landrechten in het dorp, maar laten anderen het werk doen. Het grote verschil met vroeger is dat deze ‘oude heersers’ bijna allemaal in Jakarta wonen en op afstand besturen. Tijdens het bewind van Soeharto verloren ze weliswaar al hun politieke privileges, maar ze profiteerden van nieuwe kansen in Jakarta.

Extracts uit http://www.kennislink.nl/web/show?id=151306





wablief?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 22-10-2007 19:47 sidia wrote:
De aanpassingsproces zal jaren duren , het is nog de vraag of je geaccepteerd gaat worden , door je omgeving , buren , schoonfamilie etc.
Dan moet je je eigen groep , omgeving gaan vormen.
Daarom kunnen veel bules in Indonesia ook moeilijk aanpassen . Die dat kunnen doen zijn echt niet veel .
Lees maar de verhaaltjes in diverse sites.


Sorry, weer even een stap terug.
Sidia, het probleem is hier - ook in NL - dat door het verschil in huidskleur e afkomst je nooit kan intergreren - ook al zou je willen. Er is vrijwel geen Nederlander die wort toegestaan dat ze zich aaanpassen (ook al zouden ze willen). Ik heb vandaag weer een stelletje oud Nederlanders en Nederlanders (allemaal Indo's) in Bandung ontmoet. Het gaat om een leeftijdsgroep van 50 jaar en ouder. Zoals ik ooit al eens opgemerkt, je wordt hier alleen geaccepteerd als je geld (= macht) hebt. Dit waren allen niet erg fortuinlijke Indo's en dus niet geaccepteerd door de autchtone omgeving. Ook zijn ze ter pelke geboren, al hebben ze dezelfde kleur, dezelfde normen en gewoonten, dezelfde maginale positie, voor de autochtone Indonesier zijn ze vreemdelingen en dat wordt ze elke dag ingepeperd. Ook al passen ze zich nog zo goed aan (soms meer dan de autochtoon), het is gedwongen en niet geaccepteerd.
Sorry, moest even uiten omdat ik vandaag weer duidelijk de non-acceptatie heb gevoeld t.o.v. eigenlijk ook landskinderen maar met een iets andere achtergrond en (soms) kleur (in de meeste gevallen was hun huidskleur vrijwel identiek aan de autochtoon). Als Nederlander kan je wel willen aanpassen maar wordt NOOIT geaccepteerd. Ook niet met geboorte aldaar en een Indonesisch paspoort. Ik zie het ook aan mijn kinderen: hier geboren, donker, spreken Indonesisch, Indonesische natonaliteit, maar voor de buurt (en zelfs de familie) blijven het ".... die Londho's".



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


Dat is ook zo , het is een universeel probleem.
Dat zeg ik ook tegen mijn zeun , een amsterdamse jongen (geboren en getogen).
Heb ook hardhoofd gekregen of hij ooit een fatsoenlijke baan kan krijgen in de toekomst. En als het lukt dan moet je ook dubbelhard werken om te bewijzen.
Zijn naam , zijn geloof kan al een handicap zijn bij een selectieprocedure .
Ik heb dat geweten , ontdekt tijdens mijn studie / stage Personeelswerk (HRM). Ook tijdens mijn werkzaamheden , heb niet de vak PW-er genomen.
Ben zelfs OR lid geweest bij een grote Multinationaal , heb voldoende kansen gekregen om op te klimmen .Tientallen jaren lid v.d vakbond , actief integreren met feesten tijdens mijn studententijd , Corpslid geworden , veel feesten. Dat gebeurde voordat ik een andere relaxte studie heb genomen bij de sjosjale academie . Bijna de titel M.A (Mahasiswa Abadi = eeuwige student ) met vlag en wimpel gekregen.
Heb ook promoties geweigerd omdat ik altijd harder en beter moet zijn dan een autochtoon . Moet altijd gaan bewijzen . Daar heb ik geen zin in.
Ben tevreden met wat ik uiteindelijk gekozen heb.
Het is een keuze .
Rileks men Emoticon: Smile

Die "acceptatie"problemen hebben mijn zeun en nyonya niet , tuurlijk worden ze ook walanda genoemd , zelfs ik wordt ook als walanda gezien , soms ook als indo . Soms zeggen we ook , ik dan . Ya mbahmu , enak aja .
Liat liat dulu dong siapa orangnya. (sorry geen ondertiteling)
Ze worden altijd "op handen" gedragen , door mijn familie en vrienden.
Dat hangt ook af hoe de relatie tussen de familie en vrienden zijn . Ook mijn eigen positie in de familie (de pikorde).
Voor mij is het beter dat ze daar wonen, en zeker voor mij = dat is sorga dunia i.v.m Amsterdam




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

YB, ik kan het begrijpen wat je zegt,
maar heeft het te maken met de huidskleur?
Zelf heb ik een leuke vriendenkring [Indo,Indonesisch] maar ik voel ook dat ik word getolereerd, maar niet echt geaccepteerd.
In het begin vond ik dat moeilijk en aanpassen probeer ik zeker, maar ik heb het opgegeven om voor 100% geaccepteerd te worden, als het er niet in zit dan maar niet.
Geef dat gewoon op, natuurlijk is dat voor je kinderen best pijnlijk maar leg ze uit dat zij gewoon kinderen van Indonesie zijn.
Domme vooroordelen moet je de kop in drukken en er totaal niet op ingaan.

Een kleine, misschien niet terechte vergelijking:
een blanke Nederlandse vrouw die een kind heeft van een Afrikaan,Moslim,Antilliaan noem maar op, wordt met de nek aangekeken.
Niemand zegt iets,maar het is zo voelbaar.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 25-10-2007 13:27 merapi wrote:
Een kleine, misschien niet terechte vergelijking:
een blanke Nederlandse vrouw die een kind heeft van een Afrikaan,Moslim,Antilliaan noem maar op, wordt met de nek aangekeken.
Niemand zegt iets,maar het is zo voelbaar.


Dat moet mijn 100% blanke hollandse nyonya lezen , ooit blond geweest , zelfs bijna witte haren toen ze klein was .Nu met een beetje grijze haren Emoticon: Smile


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Ja Om Sid, het is wat YB bedoelt: discriminatie, onuitgesproken maar het gebeurt.
dochter Eef is van een blanke vader,ze is net zo blond en blank als ik,
maar ik ben super gelukkig met lieve vriend Ike, mooi kleurtje en anak Bandung.
Ben nooit gevallen over zijn afkomst [tikkie Chinees,Sundanees, wat Bali bloed]
Het enige wat telt is zijn lieve karakter en wijsheid.
Aanpassen gaat vanzelf: hij rustig, ik soms gelijk fel reageren.
De balans is er.
Om Sid, ik heb het over deze tijd, het aantal vrouwen die een negroide kind krijgen neemt enorm toe en daarmee het aantal alleenstaande moeders, want de "heren""zijn niet bepaald trouw.
Verwar het niet met de Indogemeenschap Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 25-10-2007 10:47 Dutchess wrote:
‘Voor ons is het altijd crisis’
Extracts uit http://www.kennislink.nl/web/show?id=151306


En dit lees ik ook :

Vroeger stuurden de rijke migranten *ons geld om grote huizen voor hen te bouwen. Ze stuurden ons naar school en hielpen ons aan een positie, nu behandelen ze ons als slaven en vragen ons al het werk te doen.

Om de context te kunnen begrijpen moet je terug gaan naar het verleden , de geschiedenis dus.
In dit geval (voorbeeld van Sumatra Barat) is het al tientallen jaren dat de mannen gaan migreren naar Java en andere eilanden.
Niet zo zeer omdat ze arm zijn , of omdat de landbouw weinig oplevert .
Nee , dat heeft (in)direct te maken met de Matriarchale systeem .(even googlen Emoticon: Smile )
Veel mannen moeten wijken naar Java en verder , ze zijn bekend als handelaren van Indonesia.
Vroeger zijn de PKL ers padangers (orang seberang) , hun werkgebied is heel indonesia, i.h.b Java .Dat is te zien aan de Restoran Padangs , zie je overal in heel Indonesia.

Ze praten over vroeger , waar de "elite" voor hun zorgen (landheer - boerenpachter verhouding).
Klopt dat is ook zo , er is een bepaalde sociale verbintenissen , met rechten-plichten(zie de oude defenitie van feodalisme ).Het is normaal dat men in dienst zijn bij de rijkere streekgenoten.
Nu zijn de tijden anders , de rijken (niet perse de elite) hebben geen verplichtingen meer jegens hun oude streekgenoten .
De behoeften zijn ook anders en hoger dan van hun ouders of grootouders.
Men wil jeans en of motorfiets hebben . Terecht , maar als er geen werk te verdelen meer , heeft men ook geen inkomen.
En hun broeders en zusters ,de rijke migranten( de dorpsgenoten )die de oversteek aangedurfd hebben om naar Java of elders te gaan sturen geen geld meer naar Sumatra , ze zijn namelijk blijven plakken op Java etc . De spoeling worden dunner , terwijl de behoeften omhoog gaan.
Resultaat is bekend .




Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 

Wat ik niet begrijp dat men zelfs hun eigendom, niet onderhoud.
Men heeft geld maar door een of andere mannier hebben ze geen geld voor over om al hun bezit het onderhoud te laten uitvoeren.
Men is gek op status, het aanzien is voor de zogenaamde elite belangrijker dan het aan zien van hun huis.
Daarom wat er aan landbouw tot aan de bankmedewerker toe heeft men te weinig over om hen een belangrijke beloning mee te geven, zodat je de vooruitgang daar aan kan zien.
Door die onderbetaling, komt het land niet vooruit, en de economie die daar meer schijn economie mag genoemd worden, komt daardoor niet goed van de grond.
Ik begrijp die hele politieke elite niet, zij zouden toch eens moeten weten hoe belangrijk dat voor ieder land, die mensen zijn.
in mijn ogen zijn ze alleen met zich zelf bezig.
Zij zijn het,de boeren, en anderen, die hen op die posten zetten,maar hun plaats kan behouden.
Zij zouden ook meer eens een parlementen verkiezingen moet gaan houden
Maar goed, het werken daar is wel zwaar, en dat mag best eens gezegd worden, zodat het eens, en voor altijd dat het geen negatieve discussie hoeft te zijn.
Zij worden door de elite te veel onder gewaardeerd.. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie! Emoticon: Stupid


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Ziel , voor een buitenstaander is het moeilijk om de sociale verrhoudingen in indonesia te begrijpen , en zeker als het over de plattelandsbevolking gaat.
Er zijn tig sociologische onderzoekingen gedaan , wou je niet weten.

De (arme) boeren bevolking die niet naar de grote steden / rijke eilanden kunnen gaan migreren zijn gewend(al eeuwen) dat hun rijke dorpsgenoten cq de elite hun werk en inkomen verzorgen.
100 - 60 jaar geleden kan het nog wel , nu niet .
De spoeling is dunner geworden , de oude plantages, landerijen zijn versnipperd .
Vallen in handen van de kinderen van de oude rijke / elite.
Precies zoals in Nederland , vroeger ging de helft van het dorp in dienst bij de hereboeren of adels . Daarna gaat Nederland industrialiseren .Bijna alle boeren gaan in de fabriek werken . Zo is het ook in Indonesia .Alleen Indonesia heeft te weinig industrie en fabrieken.

Een voorbeeld , bij de zgn communistische machtsgreep in 1965 vallen heleboel slachtoffers , meestal in midden/oost java en bali.
Dat kwam toen oude vete's / rekeningen vereffend moeten worden.
De aanleiding was o.a landhervormingen in Indonesia .
Gedeeltelijk werd het afgedwongen , landbezettingen door arme boeren .Vaak gesteund door bepaalde partij.
Staat ook beschreven in diverse artikelen.
In west java was het minder erg . De verhoudingen zijn duidelijk er . De rechten en plichten kennelijk ook .

Ik weet nog dat bij landhervormingen worden de grondbezittingen van de landlords gewoon verdeeld, versplinterd bij hun familie.
Resultaat grote landerijen werden verkocht of opgedoekt , leid weer tot werkloosheid cq honger bij de boeren . Niet iedere erfgenaam wil een hele of halve dorpen in dienst hebben.
Hun ouders of grootouders doen het nog omdat ze ook de ouders of grootouders van de boeren/dorpelngen ook persoonlijk kennen.
De jongere erfgenamen gaan studeren of gaan in de grote stad wonen (Jakarta).

Soms komen ook de oud werknemers of de kinderen van de dorpelingen mee naar de stad.Een dienstverband van 30-40 jaar was toen niet bijzonder.
En dat heb ik met mijn ogen gezien , soms generaties arme boeren/dorpelingen zijn werkzaam bij een bepaalde familie .
Door veranderde situaties moeten ze andere werk zoeken.
Dus door het "verdwijnen" van de middenklasse-(rijken en -"elite") verdwijnen ook de werkplaatsen.



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Ik mag als buitenstaander weinig zeggen, veel onderhandse leningen worden verstrekt, en daar is niemand bij gebaat.
In Nederland was het inderdaad ook zo: zwoegen en ploegen totdat de arbeiders er letterlijk bij neer vielen.
I k zal nooit het verhaal vergeten van mijn oudtante, ze was maar 13 jaar en werd aangenomen voor een """meisje voor dag en nacht -"" een kind dus.
Het betekende ploeteren 12 uur per dag.
En de heer des huizes had een aparte opvatting voor een meisje voor dag en nacht; kortom dit was gewoon een hoerenloper in zijn eigen huis

Een vraagje aan Om Sid:
In de vorige eeuw was het plan om vanwege de overbevolking op Java te migreren naar Sumatra, dit werd een mislukking.
Nu zijn er weer plannen door de Indonesische regering.Ook weinig animo.
Waar had en heeft die weerstand mee te maken?
was het geloof,adat? Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Zo is het nu ook in Indonesia.
Mijnkinderverzorger was jong getrouwd en heeft mij verzorg en haar 2 kinderen achteegelaten om in Jakarta mij bijna 20 jr te verzorgen.
De volgende generatie kwamen ook met ong. 14 jaar in dienst , blijven jaren bij ons ,vaak uitgehuwelijkt .De laatste ongeveer 10 jr geleden uit dienst bleef ook bijna 30 jr in dienst.

Door overbevolking heeft de koloniale regering al mensen al dan niet vrijwillig getransmigreerd naar Sumatra (Lampung, Deli= koelikontrakten) .
Zelfs naar Suriname .
In Soekarno-Soeharto tijd zijn diverse projecten gestart , soms succesvol(Javanen zitten overal) - Sundanezen in mindere mate=(hun land is vruchtbaar en niet al te veel overbevolking).
De migranten zijn og uit Sumatra -Padang (verrhaal uit de site van Duchess) , Madura naar Kalimatan .Sioms door economische redenen , soms door sociale verhoudingen(matriarchaat) .

Landhervormingen : bedacht in de tijd van Soekarno , en tijdens zijn flirt met de Communistenperiode.
De regering wil de macht en groot grondbezit van de rijken en adel breken , kwam met nwe wet.
De PKI ging meebemoeien , landloze boeren bezitten de gronden van de " rijken" . Kwam er conflicten. De rekening werd gepresenteerd toen dePKI zogenaamd betrokken raken in de omwenteling van 1965 .
Gevolgen is bekend , bloederige afrekeningen , oude vete , rekeningen werden afgerekend.
De bezettingen van staatsgronden , plantagegronden gebeurt nu nog , zie onlangs de Pasuruan kwestie.
een paar doden toen boeren een staatsgrond (van de Marine) wil bezetten , gevolg 4 dodenen politiek gekrakeel.

Voorzover ik weet zijn er niet echt problemen geweest in West Java .
De verhoudingen zijn duidelijk afgebakend.
De ex landlords gaan hun bezittingen legal overhevelen aan hun familie , werd versplinterd .

Voorbeeld , ene Om X (niet OmSid) heeft een stukje grond in de rimbu . Overgebleven en aangekocht als aandenken van de oude grondgebied.
Een fractie van de oude lapjesgrond , als het gebleven was bij de familie (geen landhervormingen) dan zal het nu een grote plantage kunnen zijn .
Met werkplaats voor veel mensen.
Nu is het een rimbu , met hout , bambu etc. Waarschijnlijk wonen er illegaal mensen op het grond.
Wordt het hout etc gekapt. De eigenaren zitten in Jakarta , om mss in het buitenland.

Stel is voor dat de rechtmatige eigenaren hun grond opeisen , wat gebeuert er dan ? Moeten de rame landloze dorpelingen worden weggejaagd ?

Ik weet beter , als ik die Om X was zal ik met groot gebaar het land opeisen en schenken aan de plaatselijke bevolking , voor het bouwen van een Moskee , en of een islamitische school. Dan kunnen ze hem altijd hem aandenken als een suiker oompje Emoticon: Smile

Zie je het al ? Moskee Al Sip , Of Madrasah Al Sip.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line
 


Ben zelfs OR lid geweest bij een grote Multinationaal , heb voldoende kansen gekregen om op te klimmen .Tientallen jaren lid v.d vakbond , actief integreren met feesten tijdens mijn studententijd , Corpslid geworden , veel feesten. Dat gebeurde voordat ik een andere relaxte studie heb genomen bij de sjosjale academie . Bijna de titel M.A (Mahasiswa Abadi = eeuwige student ) met vlag en wimpel gekregen.
Heb ook promoties geweigerd omdat ik altijd harder en beter moet zijn dan een autochtoon . Moet altijd gaan bewijzen . Daar heb ik geen zin in.
Ben tevreden met wat ik uiteindelijk gekozen heb.
Het is een keuze .
Rileks men

Ja zeker rilex man.....................
Dat is wat ik merk in Indonesië, u slaat de spijker op zijn kop.
Het laat maar waaien, en dat feesten heb ik dan maar gezien, als meedoen met de rest.
Anders ben je zo een eenling.
Om Sid een beetje doorsettings vermogen en je had Dr voor je naam kunnen plaatsen, waarom toch niet door gezet, had je een bul gehad, en een salaris van boven de 150,000, euroootjes.
Tjonge 2X wat jammer nou, Om Sid maar dit getuige verklaring herken ik zo goed in Indonesië, het geen zin hebben, en laat maar waaien, mentaliteit.
Daarom komen ze ook zo langzaam opgang, met alles wat ze zo goed bedoelen.
En wat er met hen gedaan is al helemaal geen schoonheids prijs.
Jam karet is het meest voorkomend gebeurtenis van de hogere elite spul van Indonesië….
Uitzonderingen daar gelaten, anders krijg ik het weer op mijn boterham generaliseren........... Emoticon: Devil Emoticon: Nooo Emoticon: Emoticon: Bye bye


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line
 

Merapi schreef:[quote][In Nederland was het inderdaad ook zo: zwoegen en ploegen totdat de arbeiders er letterlijk bij neer vielen.
I k zal nooit het verhaal vergeten van mijn oudtante, ze was maar 13 jaar en werd aangenomen voor een """meisje voor dag en nacht -"" een kind dus.
Het betekende ploeteren 12 uur per dag.
En de heer des huizes had een aparte opvatting voor een meisje voor dag en nacht; kortom dit was gewoon een hoerenloper in zijn eigen huis/quote]

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.En de heer des huizes had een aparte opvatting voor een meisje voor dag en nacht; kortom dit was gewoon een hoerenloper in zijn eigen huisRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.

Nou, nee geen hoerenloper want dat zou betekenen dat je tante een hoer was,neemt niet weg dat dit soort zaken veel meer voorkwamen en dat was dan wat je de nederlandse elite zou kunnen noemen.

Om Sid schreef:
[quote]Zo is het nu ook in Indonesia.
Mijnkinderverzorger was jong getrouwd en heeft mij verzorg en haar 2 kinderen achteegelaten om in Jakarta mij bijna 20 jr te verzorgen.[/quote]

Tot je 20 jaar was?
Wat moest ze dan allemaal doen voor Om Sid, koken, wassen, strijken en bordje eten voeren ?
Arme kindertjes die het zonder hun moeder moesten stellen, alhoewel daar ook wel weer een mouw aangepast was want er was vast wel een zus, een nicht of een tante die haar kinderen groot bracht Emoticon: Frustrated


Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 26-10-2007 13:53 merapi wrote:
I k zal nooit het verhaal vergeten van mijn oudtante, ze was maar 13 jaar en werd aangenomen voor een """meisje voor dag en nacht -"" een kind dus.
Het betekende ploeteren 12 uur per dag.
En de heer des huizes had een aparte opvatting voor een meisje voor dag en nacht; kortom dit was gewoon een hoerenloper in zijn eigen huis


En dat is hier in RI nog steeds de gewoonste zaak van de wereld. Meisjes uit de armere delen van Indonesia krijgen ergens werk en moeten dan doen wat de baas wenst (anders baan kwijt). Dit is pure machtsmisbruik.
Voorbeeld: vriendin uit Gunung Kidul, werkte in een fabriek in Bekasi. Had nog nooit sex gehad zei ze, behalve dan elke namiddag de baas pijpen in zijn office. Vond ze geen sex want dat moest gewoon. Hoorde bij service voor de baas. En zo kan er nog wel tientallen opnoemen.



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Van de " Elite" verhaal volgens Mevr.De Jong tot evt .personeelsmisbruik in vroege jaren in Holland (verhaal van M) en evt misbruik door " stoute" werkgevers .
Dat kan , dat kan nog wel , hoewel het niks te maken zal hebben over de groep mensen waarvan men zegt dat ze tot de rijken of elite behoren.

Het kan gebeuren dat er rotte appels zijn die stoute dingen doet .
Dat gebeurt overal .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. tante Yo : In mijn kinder jaren is haar hoofdtaak mij te verzorgen omdat
mijn ouders moeten werken.In Europa zou je zeggen een Nenny .
Toen was mijn moeder hoofd van een SMEP en SMEA geweest .(Indon. LEAO-MEAO) , een dubbele baan dus .
Ze was meer dan 30 jr in dienst geweest en op eigen verzoek met pensioen gegaan . Terwijl ze een paar assistentes heeft gekregen , ze was min of meer de baas v.d huishouding.
Tegenwoordig bestaat zulke arbeidsverhoudingen niet meer ,


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 

Tja, maar dat neemt nog niet weg wat er nu nog steeds gebeurt in RI. Niet een verleden tijd uit NL vergelijken met hoe het er nu aan toe gaat in RI.
U doet dat ook vaak met de islam: telkens terugvallen op hoe het vroeger was, aar het is nu bijna 2008 .... dus geen verhalen meer over de gloriedagen van de islam een paar eeuwen terug of over de slechte situatie in NL 50 jaar geleden.
We hebben het hier over Indonesia nu (dat wordt hier vaak vergeten).




sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 28-10-2007 10:21 Yogya-Bali wrote:

We hebben het hier over Indonesia nu (dat wordt hier vaak vergeten).

Ik heb ook over Indonesia van nu .
Vandaar dat ik in mijn ( O.H ) verhalen over de Elite ook een veschil maak tussen de Oude en de Nieuwe Elite.
En voor mij is een rijke man ( in het voorbeeld van Mevr.De Jong)hoeft niet perse tot de elite te behoren.
Dat geldt ook voor werkgevers , een indon.familie die in economisch opzicht beter hebben (dan de omgeving-mededorpelingen) kan ook een personeel hebben .Soms zijn het arme (verre) familie /bekenden die meehelpen in de huisdhouding , tegen kost / inwoning-kleine beloning cq opleidingsmogelijkheen.
Ken iemand die een zoon van 1 v.d personeel naar school laat gaan .
Is toch piloot geworden . Toen hij klein was moet hij ook in de huishouding meehelpen.Normaal gesproken zou hij een tani man gebleven zijn of pengemudi van een beca i.p.v pengemudi van een vliegtuig.
Die voorbeelden bestaan echt , " disekolahkan" heet dat .
Of de pientere zoon van de supir naar de STP, STM gestuurd kan worden omdat de vader het niet kan betalen.
En het gebeurt nog steeds anno 2007.


Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line
 


On 28-10-2007 10:40 sidia wrote:

...

Dat geldt ook voor werkgevers , een indon.familie die in economisch opzicht beter hebben (dan de omgeving-mededorpelingen) kan ook een personeel hebben .Soms zijn het arme (verre) familie /bekenden die meehelpen in de huisdhouding , tegen kost / inwoning-kleine beloning cq opleidingsmogelijkheen.


En met verschrikkelijke uitbuitingspraktijken en neerzien op dat mindergelukkige familielid; vaak een sloofje voor 24 uur per dag.
Ik heb niets tegen het feit dat iemand een ander een baantje geeft (heb ik al eerder gezegd: het is zelfs een "must" Emoticon: Wink maar laten we de ogen niet sluiten Sid. Er is genoeg misbruik, zowel qua geld, tijd als sexueel.
Maar goed, dat is geen Indonesisch probleem maar een probleem van grote verschillen tussen arm en rijk. Kan overal op de wereld plaats vinden waar de verschillen te groot zijn tussen arm en rijk.
(Daarom ben ik ook zo tevreden met de groei van een behoorlijke middenklasse/elite alhier in RI.)



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 

Over de rol van de Islam is ook per saldo positief te noemen.
In mijn tijd zie je , hoor je weinig over de Islamieten. Hoogstens Nachdatul Ulamma , Muhammadiyah etc.
Ook de massaorganisaties van hun staan tot ongeveer 15-20 jr geleden zijn in een " slapende" toestand.
Veel " gegoede" indonesiers (abangan) willen hun kinderen niet naar een islamitische school sturen , maar het veranderde.
De op Islam gebaseerde scholen (soms met hoofddoeken erbij) heeft inmiddels hun plaats en kwaliteit bewezen.
Veel goed opgeleide abangan , zelfs met buitenlandse diplomas hebben Islam herontdekt. Veel van mijn vriendinnen en nichten (min. S1) gebruiken ook hoofddoeken . De Islamitische intelectuelen hebben zich verenigd , hebben hun handelsorganisaties herontdekt ,een " voortzetting" van de oude Sarikat Islam . Syariah banking is in opkomst etc .

Dat is ook Indonesia van 2007 .
Uiteraard Indonesia is een land in ontwikkeling , dus nog steeds vol tegenstellingen.Dat staat buiten kijf.



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line
 

Voor mij het dragen van hoofddoeken, heeft te maken met achteruitgang van de moraal. Schijnheilige ten top............



merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Nee Yoke, best even kwetsend, maar mogelijk heb ik je verkeerd begrepen.
Mijn tante was beslist geen hoer!!!, als 13jarige meisje moest ze als dienstmeisje werken, zo van de lagere school.
Dat die vent haar heeft gebruikt voor andere """"diensten"", notabene een gerenommeerde oogarts in Den Haag en vader van 5 kinderen, dit heeft zij haar leven nooit vergeten.
Wat Om sid vertelt over zijn kinderverzorgster herken ik uit de verhalen van Indische kennissen: het was in die tijd normaal dat de [baboe mag je niet zeggen] de hele opvoeding op haar nam, en dat ging door tot de volwassen leeftijd, heel erg toegewijd en lief.
Heb zelf enorm lieve ervaringen met mijn peettante, door haar opgevoed[ouders hadden geen tijd,werkten allebei]
Lieve sobats,
Bijna tot haar overlijden in 2002 stond ze mij bij met alle liefde, bijna 40 jaar lang, ze maakte alles mee.
Zo""n iemand verdient een plek in de hemel



merapi
User
User icon of merapi
spacer line
 

Even een toevoeging:
Het mooie citaat van Rob Nieuwenhuys {Breton de Nijs]:
Zijn lijfbaboe[sorry] Neneh Tidjah, die hem dagelijks verzorgde en van wie hij ook de eerste spraakklanken, uiteraard Javaans,overnam.
Haar dood betekende voor het kind Breton de Nijs meer dan die van een toevallig familielid.....
Rob Nieuwenhuys heeft altijd terug verlangd naar haar



sidia
User
User icon of sidia
spacer line
 


On 28-10-2007 13:09 merapi wrote:
Wat Om sid vertelt over zijn kinderverzorgster herken ik uit de verhalen van Indische kennissen: het was in die tijd normaal dat de [baboe mag je niet zeggen] de hele opvoeding op haar nam, en dat ging door tot de volwassen leeftijd, heel erg toegewijd en lief.

Nee , het is niet normaal.

Er is altijd een grote misverstand dat de baboe/kinderverzorgster van de kinderen van de oude(re) generatie Indische mensen ook als opvoedster spelen.Alleen in sommige gevallen waarvan de vrouw des huizes ook geen extra opleiding hebben dan de " baboes" delen v.d opvoedende taak overgenomen. In de zogenaamde Nyai situatie. In de meeste gevallen (lees de literatuur) zijn het alleen voedsters of verzorgster geweest.
Het opvoeden gebeurt gewoon bij de taak van de moeders.
Er is ook verschillende soorten gradaties in de " ontwikkelingsnivo" van de vrouw des huizes.
Je denkt toch niet dat deftige indische dames hun kroost laat " verpesten" (verindischen=verinlandsen) door de lieve verzorgsters ??

Het voorbeeld van Rob N is te verklaren omdat de " lijfbaboe" praktisch de hele dag meebemoeit met hem.Logisch dat hij Javaanse klanken over kan nemen.
Dan kan men een kritische vraag stellen , wat doen de indische moeders dan in die tijd ?



Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/


You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



50,527,866 topic views - 222,851 posts - 13,503 topics - 16,512 members - last post @ 17-10-2017 03:34 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,928,590 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com