indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Na de Regent , is de Wedana de 2 na hoogste gezagdrager.
De regent en de Wedana(Hoofddistrict) zijn dus de "oude aristocraten) van Indonesia ,

De (feodale)systeem kan men terug voeren tot de oude Sundanese koninkrijken , honderden jaren voor de tijd van Sriwidjaja en Madjapahit.
Als je de lokale geschiedenis (sejarah daerah) en de nationale geschiedenis van Indonesia bestudeerd kan je zien dat ze aan het einde van de 19de eeuw en begin 20ste eeuw een voorloperfunctie hebben bekleedt in de Kemerdekaan periode.
Hun kinderen gingen studeren en kwamen in de politiek terecht.
Dat zie je ook aan de namen (soms gebruiken ze hun adelijke titels niet) van de eerste generatie en 2de generatie Indonesische leiders..
Ze hebben bijna allemaal de benodigde ingredienten , macht in economische , politieke en sociale gebied.

De zgn rijken , half rijken (wat is rijk trouwens? ) hebben allemaal Conneties , bindingen met de Oude Elite. De lijst van 150 , zijn geen rijken maar behoren tot de zgn conglomeraten groep. Behalve de Sultan van Yogya .
Andere namen kan ik niet ontdekken.
Dat geldt niet altijd bij de " nieuwe elite "van Indonesia , de zgn 3de groep zoals beschreven in de artikel van Kompas.

De OKB zijn wel redelijk rijk , maar behoren tot de zgn Orang "Kaya" , een beetje "Rijk" maar soms / vaak Kampungan.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Oh je bent daar heel snel miljonair.....................als je al 200 euroootjes omwisselt Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool Emoticon: I love it Emoticon: Clown Emoticon: Clown Emoticon: Clown
Hoor je dan ook bij die elite ???? Emoticon: Nooo Emoticon: Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Nee dus . Ben je gewoon net niet een armoedzaaier.

Al zou je gaan wonen in een bepaalde wijken in Jakarta , waar de huizenprijzen normaal vanaf 500.000 of meer kosten (in euri , niet in rupie) behoort je ook niet automatisch tot de elite.
Hoogstens behoort je tot de Wong Cukup .

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

he yogja-bali, ik lees vaak met plezier je inbreng hier, ben het vaak met je eens en vaak ook niet, was blij met je inbreng toen t over het bizarre politie geweld ging hier op dit forum, maar deze keer ben ik bijna sprakeloos, de elite geeft een beetje verfijning aan dit land???? waar zit jij??? het hele land is naar de tering man! alles wat nog niet helemaal verrot is is hard onderweg! dr is geen weg zonder gaten, de armoede is nog nooit zo erg geweest als nu, ik kan hele pagina's vullen met wat er allemaal bizar fout zit hier en wat doet die elite? je weet zelf de antwoorden wel hoef ik niet een half uur voor te gaan zitten typen...
wat al die bule loosers betreft, ja dr zitten er een hoop hier maar ik vind dat vaak leukere luitjes dan een hoop van die contract bule's met hun 6000 dollars per maand en hun stropdassies, hun arrogante koppen die te bepleurt zijn om hallo of goeiedag te zeggen als je ze tegen komt, die lui die in complexen wonen met hun tuinmannen, chauffeurs en penbantu's die na 10 jaar nog geen woord indonesisch spreken. even goeie vrienden man maar je zit er naar mijn mening ff beetje naast deze keer, maar misschien is dat hoe jij het hier beleefd, we beleven het hier allemaal op onze eigen manier lah

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 20-10-2007 17:33 madrotter wrote:

de armoede is nog nooit zo erg geweest als nu, ik kan hele paginas vullen met wat er allemaal bizar fout zit hier en wat doet die elite? je weet zelf de antwoorden wel hoef ik niet een half uur voor te gaan zitten typen...

even goeie vrienden man maar je zit er naar mijn mening ff beetje naast deze keer, maar misschien is dat hoe jij het hier beleefd, we beleven het hier allemaal op onze eigen manier lah

Nou , dat ben ik met jou niet eens .
Persoonlijk vind ik dat in het hele linie verbeteringen zijn waar te nemen .
Elke keer als ik daar met vakantie gaat zie ik verbeteringen , goed het zal ook niet alle 230 miljoen het goed hebben .
Ik baseerde het ook aan mijn goede oude tijd en in die tig jaren is het duidelijk beter geworden.Statistisch gezien ook .

En trouwens dan heb je toch een bepaalde verwachting t.o.v de rol v.d elite.
Ik zie me al dat men de elite in nederland plus de rijken (500 Quote etc ) de schuld geven voor eventuele wantoestanden of armoede in Nederland.
Je kan hoogstens de regering de schuild geven .

Weet je hoeveel mensen werkzaam zijn bij de iets de (iets) rijke Indonesiers . Ik denkt toch tientallen miljoenen .
Zonder de particulierte werkgevers van klein tot groot gaan miljoenen mensen honger lijden.

Ben vaak niet eens met de soms harde benadering van Y-B , maar hij heeft wel gelijk dat zonder een rijke middenstand en hogere klasse er meer ellende zal zijn .

De " lagere of onderklasse" hebben de hogere klasse nodig .
Voor werk en inkomen.

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

je kunt uiteraard niet DE GEHELE elite over 1 kam scheren dat bergijp ik ook wel, maar ik heb het nu over dat gedeelte die hier de beslissingen nemen, die hier de touwtjes in handen hebben. In kalimantan zitten god weet hoeveel dayaks in vluchtelingenkampen in hun eigen land omdat het door de illegale houtkap in een woestijn aan het varanderen is, hier op java is de armoede nu zo verschrikkelijk schrijnend daar zijn niet eens woorden voor, op flores hongersnood waar helemaal geen mesn het over heeft, het land wordt volkomen leeg geroofd en kapot gemaakt door die elite, straks weer presidents verkiezingen heb je gezien wat een stelletje tuig daar aan mee gaat doen? megawatti? wiranto? die kan niet eens indonesie uit zonder gelijk gearresteerd te worden voor misdaden tegen de mensheid, sutyoso? die 10.000en hun huizen uit heeft laten zetten? moet ik hier gaan schrijven over sidoarjo? munir? enzovoorts enzovoorts? miljoenen mensen lijden hier al honger ome sid. kritiek? een beetje te harde kritiek hier en je verdwijnt gewoon! nog steeds!!! en vertel me alsjeblieft niet dat ik het uit mijn duim zuig, ik weet van genoeg gevallen, ook recent... wie bouwen al die illegale villa's in de puncak en lembang enzovoorts die rampzalig zijn voor de omliggende steden?? praat met de mensen op straat zoals ik dat doe, de becak rijders, taxichauffeurs, baso verkopers, het enige wat je hoort zijn schrijnende verhalen en vooral WOEDE, WOEDE en nog eens WOEDE en ik hou serieus mijn hart vast voor wat hier zou gaan kunnen gebeuren. Al die miljoenen penbantu's enzo waar u het over heeft, weet u wat die verdienen per maand??? met een beetje mazzel krijgen ze 300.000, 400.000 per maand!! een slaven land is het. De reden dat de radicalen zo veel mensen kunnen ronselen is dezelfde als waarom hitler zoveel lui kon ronselen voor zijn bruinhemden, armoede, schrijnende armoede, frustratie, woede, onmacht en weinig tot geen scholing... en ja ik heb inderdaad bepaalde verwachtingen van die elite, vanzelfsprekend dat ik die heb toch? wie moeten het anders doen? als je bedenkt wat en ongelovelijk paradijs indonesie zou kunnen zijn!
gaan jullie je gang maar, noem me maar weer vol van naiviteit

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

oh en hier ome sid, nog een leuke link:
http://www.kladblog.com/conten(...)ml/200710/hitler.asp

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Maar definieer eerst de elite. Niet alle elite is gelijk aan het stelletje uitbuiters die je opnoemt. En een economie heeft een bepaalde elite en middenklasse nodig om te kunnen groeien. De economie gaat niet groeien van al die personen die in het grijze circuit bezig zijn (zoals becak rijders, taxichauffeurs, baso verkopers, etc.) dat zich ontrekt aan de landelijke economie en dus geen enkele bijdrage levert (behalve voor hun eigen perut).

Dus een zeker soort elite is hard nodig (en ook te prefereren boven dat lompige, ongemanierde groepje straatschuivers) om enige vooruitgang te brengen, zowel sociaal, cultureel, politiek als economisch. Vroeger dacht ik het ook te vinden bij die straatschuimers maar het is over het algemeen een groep egoistische en criminele lui waarvan je niets hoeft te verwachten als je iets overkomt. Nog een extra mes in je rug erbij, Survival of the fittest. Struggle for life waar een mensenleven net zo min telt als bij die machthebbers. De historie heeft het al uitgewezen hoe vanaf vroeger zij vijandelijk stonden tegenover tot niet tot hun groep behorende individuen (zolang ze ervan kunnen plukken oke). Breng je die groep aan de macht, doen ze exact hetzelfde als hun voorgangers. Geen haar beter.

Nee, het gaat om een beschaafde middenklasse c.q. elite die het land vooruit kan helpen (en gelukkig wordt die groep steeds groter), zowel moreel als economisch. En een beetje beschaving kan brengen in deze duistere, immorele en egoistische maatschappij.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben het met je eens als je bepaalde groepen benoemt die de boel alleen maar uitbuiten en het land leegroven. Jammergenoeg zijn die aan de macht en - qua gedrag - over het algemeen ook een zooitje boerenkinkels (alleen dan op subtielere wijze). Maar dat is niet de hele elite.

De reden van radicalen vind ik vergezocht. Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar de oorsprong van dit internationele fenomeen, maar - op een enkele na - ligt dit toch meestal niet aan deprivatie maar aan een internationale revival van de islam , opkomend reli-facisme, honger naar macht, frustratie om de marginale positie die moslims in de wereld innemen in verhouding tot eeuwen geleden, onbegrip en onzekerheid over de toekomst en waar de wereld naar toe gaat en het niet kunnen krijgen van kant-en-klare oplossingen voor hedendaagse problemen (omdat deze religie niet in haar tijd is meegegaan).

Hitami
User
spacer line

De armen moeten meer naar zichzelf kijken in plaats naar de rijken en elite te wijzen. De elite/rijken van Indonesie hebben geen boodschap aan de armen. Zoals ik al eerder schrijf, Indonesier hebben alleen aan hun Allah/God verantwoording schuldig. horizontale verantwoordelijkheid ken men helaas niet.

De armen In Indonesie is ook geen lieverdjes en veel van hen zijn bedorven. Een nieuwe topic waard.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 21-10-2007 14:00 Hitami wrote:
. Zoals ik al eerder schrijf, Indonesier hebben alleen aan hun Allah/God verantwoording schuldig. horizontale verantwoordelijkheid ken men helaas niet.

De armen In Indonesie is ook geen lieverdjes en veel van hen zijn bedorven. Een nieuwe topic waard.

Horizontale verantwoordelijkheid ?
Wat is dat ???
Ieder individu cq groep heeft zijn rol en verantwoordelijkheid in de samenleving .
Men kan alleen verwachten dat die groepen hun aandeel , rechten en plichten nakomen , die wordt ook dudelijk beschreven in de geldende waarden en normen , de wetten .

Ik proef hier een nederlandse kijk (waarden en normen) die men wil of denkt toe te passen in Indonesia.
Zoiets van dat de regering , de sterken met sterke houders de mindersterken moeten onderhouden.
Zie welke gevolgen dat geeft in de Nederlandse samenleving.

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

ehrrrrrrrrr, als je de hele teringzooi leegt rooft en sloopt en onderdrukt hier dan mogen die armen wel een beetje kwaad zijn volgens mij, na beetje nadenken sta ik helemaal achter wat yogja-bali zegt eigenlijk er is inderdaad een gedeelte van de indonesische elite die wel degelijk hersens hebben en ze gebruiken, helaas is dat niet het gedeelte die het voor het zeggen hebben. t is te hopen dat juist die luitjes meer macht kunne gaan krijgen inde toekomst. horizontale verantwoordelijkheid is een leuke term maar niet zo van toepassing hier denk ik, je hebt het over t grootst mogelijke tuig, niet voor niets dat de suharto's bij de grootste investors in birma zitten, trut trut met dr tolwegen enzovoorts, waarom denk je dat indonesie zich steeds buiten asean stemmingen over birma hebben gehouden, waarom denk je dat time moet gaan betalen en waarom denk je dat tommyboy nooit echt gezeten heeft?

aaaaaaaaaanyways, die radicalen, hebben tijdens de ramadan weer aardig lopen slopen, politie stond erbij een keek dr naar. gud dur verliest zijn wekelijkse radiopraatje in oost java want de witjurken waren boos over een grapje dat hij maakte tijdens een uitzending. een onschuldig grapje bovendien, niet iets om nou die 10 haren op je kin van uit te trekken... ben met je eens yogja-bali wat je over hun zegt, qua ideologie ed, maar de meeste van de luitjes die het sloop werk verrichten zijn toch echt kansloze, straat arme, onopgeleide luitjes die geen kant meer op kunnen, makkelijk te hersenspoelen zulke luitjes, en voor een paar rupiahs in te zetten voor wat je maar wilt, vandaag lopen ze in t wit, geef ze morgen 10.000rp en ze hijsen zich in t geel wat? morgen 10.000 voor de rooien? waar zijn die tshirts?

Hitami
User
spacer line

Horizontale verantwoordelijkheid bedoel ik "verantwoording naar de samenleving toe" Op dit moment, mensen die gepakt zijn voor corruptie, die hebben gewoon pech. Maar de meeste gaan gewoon door.

Sidia, je verwijt mij dat ik naar mijn land (indonesia) kijk met de Nederlandse bril. Dat vind ik interessant. leg me uit !!!!!

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

On 21-10-2007 14:42 sidia wrote:

...

Ik proef hier een nederlandse kijk (waarden en normen) die men wil of denkt toe te passen in Indonesia.
Zoiets van dat de regering , de sterken met sterke houders de mindersterken moeten onderhouden.

On 21-10-2007 14:42 sidia wrote:

...

Ben ik wel mee eens dat de nederlandse bril niet geldt voor een land als Indonesie. 16 Miljoen is gemakkelijker te tacklen, dan bijna 300 miljoen... Wat nu speelt in nederland dat men koste wat kost wil vasthouden aan, laat ik maar noemen 'toen was geluk nog gewoon' maar dankzij globalisering, multiculti, europeser worden, gaat het gewoon niet meer op. Nederland is een beetje de weg kwijt. Een beweging ala TON wordt imho als net die laatste strohalm gezien. Werkt op den duur toch niet. No way back....
Gisterenmiddag nog een interessante verhandeling gezien van Ad Verbruggen (filosoof) over wat er echt met NL aan de hand is.

Toch ben ik wel wat in shock als ik de stukken zo lees van een Madrotter, hoe het echt gesteld is in de ind. samenleving. Waar dat je van een becakrijder en/of taxichauffeur weinig tot niets kunt verwachten. Maar hoe zit het met de student? Een groep die neem ik aan verder kijkt dan haar neus lang is?
Of rekenen die zich nu al tot de elite? M.a.w. we kijken gewoon een andere kant op?

Het woord elite is natuurlijk een rekbaar begrip? En hoeft per definitie geen negatieve lading te hebben.

Emoticon: Cooool

wablief?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-10-2007 10:57 Dutchess wrote:

...

[
Toch ben ik wel wat in shock als ik de stukken zo lees van een Madrotter, hoe het echt gesteld is in de ind. samenleving.

Waar dat je van een becakrijder en/of taxichauffeur weinig tot niets kunt verwachten. Maar hoe zit het met de student? Een groep die neem ik aan verder kijkt dan haar neus lang is?
Of rekenen die zich nu al tot de elite? M.a.w. we kijken gewoon een andere kant op?

Het woord elite is natuurlijk een rekbaar begrip? En hoeft per definitie geen negatieve lading te hebben.

De term Elite(in Indonesia) is rekbaar begrip voor de mensen die het niet weten wie ze zijn . Je kan natuurlijk met westerse bril gaan benaderen , maar dan weet je nog steeds niet wie ze zijn .
Je kan ook met Sociologisch bril bekijken , dus redelijk kunnen benaderen en beschrijven , maar om de contect te begrijpen moet je ook de geschiedenis van Indosenia kennen.

Zoals ik al beschreven heb , is de Elite in Indonesia de groep mensen die macht hebben op 3 terreinen , politiek , economisch en sociaal gebied.
In het verleden waren het de Aristocraten , hun goed opgeleide kinderen (de voorloper van de founding fathers , foundingfathers = 1ste generatie Indonesiers = voordien zijn het of javanen , of sundanezen , of batakkers etc) .
Zij worden aangevuld /vervangen door de 2de generatie , a.h.w ook hun kinderen plus de militaire machthebbers .die binding hebben met de 1ste generatie (kinderen en of aangetrouwd).
De 3de generatie zijn de jonge goed opgeleide Indonesiers die hun fortuin hebben gemaakt in de handel en ook wordt verweven met de resten van de 2de generatie (de Zgn Generatie Penerus) .
Zij zijn de mensen die nu in de leeftijdsgrp van 57-60 jarigen.
Al dan niet net gepensioneerd.

De Rol van de studenten : Is altijd cruciaal ,zie voorbeelden bij de 1ste Generatie en bij de 2de generatie (vanaf de Angkatan 28-angkatan 45-angkatan 66-angkatan 98 ).
De laatste is opgekomen tijdens en na de omwentelling van Soeharto.
Die studenten hebben altijd de voortouw genomen , niet de tukang becak , jan met de pet etc . Velen gaan na hun "strijd" ook verder leven , afstuderen , carriere maken , gezin stichten etc.
Je kan niet altijd op straat blijven vechten , de eeuwige student of revolutionair gaan spelen.
En sommigen hebben ook de zijde van de zgn Vested Interest gekozen.
Ik kan tientallen namen noemen uit de eerste 2 generaties .
Bisa dicek Mbak (Mas)

De rol van jan met de pet , de tukang beca's , beroeps demonstranten et etc is ook belangrijk , als pionnen in de grote schaakspel(Politieke spel).
Zij zijn alleen maar figuranten in de politieke arena.

Hitami
User
spacer line

Sidia,

je verwijt me dat ik Nederlands denk.
je heb mij nog niet uitgelegd wat Indonesische denken is en wat nederlands ?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Indonesisch denken is het manier van denken (goed of slecht is niet aan de orde) van de mensen uit Indonesie.
Die de taal spreekt , de context begrijp.Inzicht hebben in de sociale verhoudingen , de geschiedenis van het land kent etc.

Sommige buitenlanders weten ook veel ,door boeken te lezen , daar tijdelijk hebt gewoond , of vaak met vakantie gaan etc maar soms is het fragmentarisch .
En sommigen gaan hun persoonlijke ervaringen(cq frustraties) vaak projecteren en neerleggen de grote massa Indonesiers .
En dat zie ik bij sommige users.

Wat Nederlands denken is , zal je waarschijnlijk ook weten.
Ik dacht dat er op zijn minst 2 aspecten zijn:
1. de opgeheven vingers
2. de braafste van de klas willen zijn .

Jammer dat dit een site over Indonesia gaat , anders kan ik ook mijn ervaringen van de afgelopen 40 jr vertellen .

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Graag toelichting Om Sid,

Wat Nederlands denken is , zal je waarschijnlijk ook weten.
Ik dacht dat er op zijn minst 2 aspecten zijn:
1. de opgeheven vingers
2. de braafste van de klas willen zijn .

1. Wie heft zijn vinger en waarom of waarvoor?
.Bedoelt U daarmee de zedeprediker?

2. De braafste van de klas zijn ? Nou nee, wel de beste en dat is iets anders dan de braafste want die werd vaak gepest.

Indonesisch denken is het manier van denken (goed of slecht is niet aan de orde) van de mensen uit Indonesie.
Die de taal spreekt , de context begrijp.Inzicht hebben in de sociale verhoudingen , de geschiedenis van het land kent etc.

Ik denk dat je in plaats van Indonesisch ook nederlands of duits of engels enz. in kunt vullen.

Sommige buitenlanders weten ook veel ,door boeken te lezen , daar tijdelijk hebt gewoond , of vaak met vakantie gaan etc maar soms is het fragmentarisch .
En sommigen gaan hun persoonlijke ervaringen(cq frustraties) vaak projecteren en neerleggen de grote massa Indonesiers .

Daarover ben ik het wel met je eens maar dat geldt ook weer niet alleen voor Indonesia. Emoticon: Nooo

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zal proberen .
1.Het gaat om het denken of eigenlijk doen van de Nederlanders.
Altijd het opgeheven vingertje tegen anderen.
Of het een zedeprediker is ?
Dat weet ik niet . Want ze doen ook dezelfde zoals de anderen .
Dat is wat de Nederlanders over zichzelf zeggen , en ook hoe de anderen dat zien . Zit al bijna 40 jr hierO , en naar alle tevredenheid.Voordat ik weer aangevallen wordt dat ik ga zeiken over Nederland (zoals een paar van mijn fans beweerd hebben). Wat de Nederlanders doen , moeten ze zelf weten , voell ik me ook niet aangesproken of aangevallen.

2.De braafste , niet de beste. Roomser zijn dan de paus zelf.

* Dat klopt , elke volk heeft zijn eigen hebbelijk of onhebbelijkheden.
Het is problematisch als een buitenstaander na zoveel jaren afgewezen voelt . niet echt erbij zijn .

De aanpassingsproces zal jaren duren , het is nog de vraag of je geaccepteerd gaat worden , door je omgeving , buren , schoonfamilie etc.
Dan moet je je eigen groep , omgeving gaan vormen.
Daarom kunnen veel bule's in Indonesia ook moeilijk aanpassen . Die dat kunnen doen zijn echt niet veel .
Lees maar de verhaaltjes in diverse site's.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Om even op de title en het topic terug te komen:
Het woord elite geeft mij al een nare smaak in de mond. Volgens mij is het een woord uit het verleden. Wie gebruikt deze term heden ten dage nog? Ook met deze term sta je als journalist echt naast de tegenwoordige tijd. Of je moet een uitvoering van de durex condoom bedoelen, die heet ook Elite.
Groetjes,

Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-10-2007 20:09 JohanN wrote:
Om even op de title en het topic terug te komen:
Het woord elite geeft mij al een nare smaak in de mond. Volgens mij is het een woord uit het verleden. Wie gebruikt deze term heden ten dage nog? Ook met deze term sta je als journalist echt naast de tegenwoordige tijd. Of je moet een uitvoering van de durex condoom bedoelen, die heet ook Elite.
Groetjes,

Het is ook een woord uit het verleden .
De (goede) oude tijd waar de verschillen duidelijk aanwezig is .
Tegenwoordig is het niet zo zichtbaar meer , maar het bestaat wel .
Tenminste in Indonesia en nog vele andere landen. met een ooit feodalestructuren.
In Nederland zal het mss niet zo zichtbaar , Nederland is nu een land waar iedereen "gelijk" is . Het is natuurlijk niet te vergelijken met Indonesia waar de konigshuizen(de oude elite) meer dan duizend jaren hebben bestaan .

Als men de geschiedenis van Indonesia redelijk hebt bestudeerd kan men ook zien dat het pas ongeveer 50-100 jr terug was dat de oude elite het voor het zeggen hadden.
Hun kinderen hebben dan later een bepaalde rol ingernomen in de moderne indonesische samenleving (vanaf 1945) .
Als Presidenten , Vice presidenten , Ministerspresidenten , ministers ,generaals , admiraals , dirut , dirjen etc .

Ze bestaan wel , maar bijna ontzichtbaar voor buitenstaanders , laatstaan voor een verdwaalde koresponden anda zoals mevr. De Jong.

andre
User
spacer line

On 22-10-2007 20:09 JohanN wrote:
Het woord elite geeft mij al een nare smaak in de mond. Volgens mij is het een woord uit het verleden...

Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik dat het over de inteligentia en opiniemakers zou gaan. Mensen in IndonesiŽ die vergelijkbaar zijn met Marcel van Dam, Theo van Gogh, Midas Dekkers, Piet Grijs, Martin Bril, Johan Cruijf Emoticon: Wink . Daar had ik graag meer over geweten.

Een beetje teleurstellend... dit topic. Hoewel ik een uitzondering moet maken voor de bijdragen van Sidia. Bedankt voor de info en de links Sidia!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-10-2007 11:23 andre wrote:

...

Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik dat het over de inteligentia en opiniemakers zou gaan. Mensen in IndonesiŽ die vergelijkbaar zijn met Marcel van Dam, Theo van Gogh, Midas Dekkers, Piet Grijs, Martin Bril, Johan Cruijf Emoticon: Wink . Daar had ik graag meer over geweten.

Nou dat kan ik zo uit mijn mouw schudden , er zijn veel namen bekend van de intelectuelle elite in Indonesia.

De meeste van de oude garde (de 1ste generatie Indonesiers = na 1928) zijn ook meestal behorende tot de blauwbloedigen.( Kinderen van Inlandsche Hoofden en Grooten .)
Er zijn filosofen , schrijvers , de zgn Pujangga van de Balai Pustaka periode zoals Sutan Takdir Alisyahbana e.v.a.
De 2de generatie en 3de generatie ben ik niet zo thuis , men moet de wijze google raadplegen.
Onder Penulis , Pujangga Indonesia, Sastra - Sutradara Indonesia. etc
Alleen het type zoals Theo v Gogh of Johan Cruijf hebben ze niet .
In de oude Batavia hebben ze geen Betondorp.

andre
User
spacer line

Juist, dat wil ik horen: Namen, rugnummers, aantal goals en aantal assists. Maar ik blijf erg benieuwd over de huidige "luizen in de pels".

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-10-2007 11:58 andre wrote:

Namen, rugnummers, aantal goals en aantal assists. Maar ik blijf erg benieuwd over de huidige "luizen in de pels".

De huidige generatie (de 3de generatie) elite is nog moeilijk te bepalen , soms hebben ze alleen maar economsche macht (zoals sommige chinese conglomeraten) , soms hebben ze alleen maar militaire(of politieke ) macht .
Vandaar dat sommige van de chinese conglomeraten een aliantie hebben gevormd met de militaire macht .
Over een tijdje kan je zien wie ze zijn , de schiftingproces is nog gaande.

Om te weten hoe de sociale verhoudingen van nu is , moet men iets weten van het verleden.

DE oude elite zijn de kinderen van Inlandsche hoofden en Grooten.
Door een nwe regeling mogen ze (als ze geld hebben) naar een Nederlandse School gaan.
De ELS(Eropese Lagere School ), HBS en verder naar Nederland
Met de iets mindere afkomst (gewoon Raden of zo) en niet rijk genoeg zijn kunnen ook naar de H.I.S , Mulo , AMS en verder gaan studeren. naar Nederland (AMS geeft toegang tot Hoger Onderwijs in Nld).

Gouvernement Besluit 14 juli-1864
Toelating van zonen van regenten en van andere voorname Inlandse Hoofden en grooten op de Gouv. Lagere scholen voor Europeanen.
In 1900 was het ongeveer 430 kinderen

Dus bij de oudere generatie indonesiers kon men toen tellen hoeveel "inlandse" kinderen een Europese school hebben bezocht .
Later werden ze Binnenlandse Bestuur Ambtenaren en hebben samen georganiseerd via Budi Oetomo , Sarikat Islam etc.
Dus de Intelectuele Elite van toen zijn vaak afkomstig uit de Aristocratie en Onderwijs sector . Dat zijn de latere opvoeders / leraren van de volgende generatie Indonesische leiders. Later aangevuld door de Militairen.
Tot de tijd van Soekarno zie je nog die oude namen.
Soms zijn ze al 2 generaties bezig met het onderwijssysteem .
In het begin kregen ze ook tegenstand van de oude koloniale regering.
De Intelectuelen zijn o.a (de bekendste ) :

MR Dr Sutan Takdir Alisyahbana (ex Parlementlid , KITLV etc) , zoon van Raden Alisyahbana Sutan Arbi
Basis opleiding : Hogere Kweekschool Bandung .

Abdul Muis (ex Stovia-Dokter Djawa ) , lid Volksraad .
Raden Mas Noto Soeroto geb .1888

Prof Mr Mohamad Yamin geb 1903
Marah Rusli geb 1889(schrijver van Siti Nurbaya) , dierenarts zoon van Sultan Pangeran Abu Bakar.
Prof Dr Hamka .
Prof Dr Raden Mas Ngabehi Pubatjaraka .
Raden Darsono Notosoedirdjo =PKI
Tan Malaka , Ibrahim gelar Datuk Tan Malaka = PKI (gelar is titel)
H.B Jassin geb 1917 (HIS , Mulo, HBS ) .
Prof Dr Pangeran Ario Hoesein Djajadiningrat (voorzitter van Bat.Genootschap van Kunst en Wetenschappen )
De intellectuele elite zijn dan ex leraren (op zijn minst Hogere Kweek School) , ambtenaren en schrijvers .
De schrijvers zijn ook onder verdeeld in Pujangga Lama , Melayu , Angkatan Balai Pustaka , Pujangga Baru , Angkatan 45 , de 50 er jaren , 60-70 er jaren , jaren 80 en reformasi.
De oprichters / leiders van Boedi Oetomo , Sarikat Islam , Taman Siswa etc zijn meestal de kinderen van de Inlandsche Hoofden en Grooten die niet eens zijn met de gevoerde kolonialebeleid van Nederland.

De Militaire elite (generaals en admiraals) zijn ook vaak de kinderen van oud Inlandse B.B.
Dat kan je makkelijk zien aan hun evt titels en namen .

INDONESISCHE ELITE : versie OmSid

De gebruikte titels op Java en Madura .
1.Radja , Maha Radja (uit de Hindu tijd) De titels van de heersers uit de hindu tijd .
Hun nakomelingen op Java dragen de titel Raden (Sanskriet).
Samengesteld uit voorvoegsel RA en het woord Hadyan(Heer)
Werd gebruikt door Javaanse Aristocraten die niet per se van Koninklijke bloede waren.
De titel Raden Mas werd gebruikt door de rechtstreekse afstammeling van een Sultan of Koning tot de 7de generatie.

2.Sultan , de titels van de Vorsten en Heersers die uit Saudie Arabie kwam.
Susuhunan=is bekend
Panembahan =is bekend .
Adipati (Hadipathi) = Sanskriet , betekent hoge bestuurder.Vaak zijn ze dan de Leen Heren van de Sultans , ook bekend als regent of bupati..
Ario (Aryo)= ook een aanduiding dat hij hoger/dichter staat bij Keraton.
Mas (Khamas) = mannelijke aristocraat , vaak gekombineerd met Raden .Afgekort met R.M.

Ngabehi (Hangabehi)=een titel gebruik door een vorstenzoon.Hij kan de vorst opvolgen.
Pangeran : Prins , een titel , verleend door de Sultan of Susuhunan. Van koninklijke bloede .Een troonopvolger .Er is ook een verschil met de verleende titel door de Nederlandse G.G.(Gouverneur Generaal) .
Ratoe = prinsessen , dochters van vorstinnen.
Tubagus : werd gebruikt in Bantam.
Tumenggung = een titel voor een bestuurder , komt voor in West en Midden en oost Java.
Een Regent met titel Tumenggung heeft een half witte en groene pajong met 3 vergulde randen.

*Op West Java werd de hogere adel Menak genoemd , en de lagere adel Santana.
Bij de gewone volk (tjatjah) werden de dorpelingen ook verdeeld onder 3 groepen
1. de pribumi(inner circle.) Veel rechten en plichten
2.Bijwoners : Minder rechten en plichten
3.kostgangers : loondiensten en arbeiders.

*Op Sumatra heb je bijvoorbeeld Sutan , Radja, Tengku. etc
*Op Borneo hebben ze ook diverse titels die ut Java kwamen.
*In het Oosten van Indonesie heb je vaak titels die overgekomen waren uit Java .
Op Bali: Anak Agung , Batara.etc
Buginees : Aroe , datoe , daeng etc

*Voor Vreemde Oosterlingen (Arabieren) zijn het Sayid of Sjarief .
De nakomelingen van Hasan en Husein.
De Vrouwen kregen de titel Sjarifah.

*De Leiders van de Chinezen en andere volkeren , kregen de titels Luitenant , Kapitein , Majoor etc.
Een voorbeeld : de wijk Kemajoran waar vroeger de 1ste luchthaven van Jakarta zat , was een plaats waar een Majoor van de Chinezen heeft gewoond.
Waarschijnlijk een Chinese Majoor omdat de Chinezen de moerassen van Batavia hebben droog gelegd cq ontwikkeld tot woon en werkgebieden.

Sekian dahulu .

OmSid
aka Alexander Soeria Atmadja gelar Tukang Ouwe Hoeren.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,492 posts - 13,535 topics - 16,959 members - last post @ 13-12-2017 15:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,340,864 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com