indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

eira1311
User
spacer line

Deze week kreeg ik een sms van mijn vrienden uit Java dat een echtgenoot (23 jaar) van een bekende plotseling is overleden.
Direct heb ik een haar en haar familie een persoonlijke brief geschreven (in het Indonesisch) waarin ik mijn deelneming uitgesproken heb.
Gelukkig ben ik nooit geconfronteerd met het overleden van voor mij bekende mensen tijdens mijn verblijf op Java, heb ik er eigenlijk ook nooit echt intensief over gesproken met mijn vrienden.
Kan iemand mij uitleggen hoe een begrafenis gaat in een Javaanse moslimfamilie, welke rituelen daar bij gebruikt worden en wat je als Nederlandse kennis wel en niet kunt/ moet doen zodat het respectvol blijft.
Worden er andere dingen op prijs gesteld dan hier in Nederland, of is het ongeveer hetzelfde.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Topic verplaatst naar het subforum 'Jawa'.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Bij de mannen gebruiken ze meestal de Peci . de vrouwen hoofdoek.
Ze zitten gescheiden van elkaar . Om praktische redenen zorgt je altijd dat je dicht bij de uitgang zit , zodat je weg kan glippen als je sanitaire stop moet doen .Of dat je krampen in je voeten krijgt , in het geval dat je te lang op de mat moet zitten.
Voor de rest gewoon kijken naar je buurman/buurvrouw.
De principe is overal dezelfde , even gluren naar je buurman/vrouw , en probeer altijd een strategische plaats te vinden .

Ik zorg altijd voor een strategische plaats , dicht bij deur / uitgang , en gewoon meedoen (naapen) wat de buurman doet. als ik niet weet wat ik moet doen.
En je vroomste gezicht laten zien , als "bule" valt je natuurlijk in de picture.
Behalve het gescheiden plaats voor manen en vrouwen zijn de rest bijna dezelfde zoals bij een Nederlandse begrafenissen .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Eira, net als Om Sid zegt ff om je heen kijken en nadoen, belangrijk is dat je een enveloppe afgeeft met veel rupia's als bijdrage voor de selamatans die nog gehouden moeten worden in de tijd na de begrafenis.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Eira je zit nu in Holland, van hier uit kan je weinig doen, het zij zo.
Wel jammer dat je nu informatie vraagt, zoals in het verleden, vervolgens kwamen er wat vragen op, om je te verduidelijken, en toen werd het stil.
Onvolledige vragen zijn moeilijk te beantwoorden, dus als je een vraag stelt, en mensen willen wat meer informatie om jou vraag te beantwoorden, wel antwoord geven en niet 2 maanden zwijgen en opnieuw een andere vraag stellen.
Het zou kunnen zijn dat mensen je niet serieus meer nemen.
Groet Malam

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,340 posts - 13,717 topics - 29,628 members - last post @ 07-04-2020 06:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,976,965 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com