indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Ruben
User
spacer line

Maleisie claimt dat Batik origineel uit Maleisie komt ipv uit Indonesie en wil nu de patentie aanvragen bij de UNESCO als 'intangible culture heritage'. Indonesie heeft als reactie hierop fel protest aangetekend. Wie weet er meer over Batik? Ik heb het gevoel dat Maleisie de Indonesische waardigheden wil 'afpakken'. Laatst hadden ze ook gezegd dat de oorspronkelijke Orang Oetans uit Maleisie komen. Ook hebben ze al twee mooie eilandjes afgepakt van Indonesie.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Batik (procede)komt oorspronkelijk uit Indonesia.
Al eeuwen voordat de Hindu's (ong. 100-150 A.D) op Java kwamen.

Dus als de Maleiers dat beweren en ook nog gaan claimen dan zijn ze gila .
Wel hebben ze gelijk als ze een nieuwe Batik produkt met Maleisishe motieven .Dan heet het Batik Malaysia.

Er wonen toen nog weinig mensen in Malaysia , behalve de zgn Orang Asli .
Hun aantal is ong. 5% . De 0ng 60% Orang Melayu zijn import uit Java en Sumatra (aangevuld met andere bevolkingsgroepen uit Nusantara).
De oorsprong van Maleisische Koninkrijken : waren ook door de Indonesiers beinvloedt , opgericht. Eigenlijk uit Sriwidjaja en later door migratie uit Java.
(Madjapahit).

Zie de site van Msn Indonesie.

http://groups.msn.com/Indonesi(...)2585711&all_topics=1

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
spacer line

Als je over handgemaakte batik hebt,kan zo wel, uit bijde landen komen.
Maar machinaal bedrukte batik komt uit Belgie hahaha, en de kwalitatif stof is heel goed Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Wordt zelf in Afrika gemaakt .
De zgn Batik Afrika .
Machinaal bedrukte batik (batik cap door de machine) is geen batik.
Voor de echte liefhebbers is batik cap( door de mensen ) ook geen batik.
Wordt ook vaak als Batik Turis genoemd.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Wie vl info wil over de ' 'batik'- maar k 'ikat-techniek' van INDOnesische tradionele kleding moet maar eens een bezoekje 'plegen' aan museum NUSAnTARA in Delft ..... soms kan men er k adviezen krijgen hoe je 'oude batikken-sarongs' moet 'conserveren dan wel verduurzamen' vroeger werkte daar een INDOnesische man; hij liet mij een aantal 'kijkboeken' zien waar ter wereld de 'ikat-techniek' toe gepast werd, o.a. k in Zuid-Amerika ......

'Ahu kura ahia, mansia nia'

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

HEREN de batiks worden dichter bij huis gemaakt dan men denkt.,niet uit BELGIE Pak Ziel daar komen de wafels vandaan,die worden ook met de hand geperst,maar iets meer naar het Noorden ligt Helmond daar worden ze bij Vlisco allerlei soorten zowel afrikaanse als de meest uiteenlopende machinaal geprint even googlen naar vlisco en men ziet de resultaat ervan.
Ikat is een ander verhaal,ook hierin heb je bestempelde en draad voor draad gemaakte kleden die in een soort raamwerk verweven worden.
Ikats uit Dilli zijn kleurrijk en hebben veel weg van het zuidamerikaanse prints.
De meeste Ikat kunst komt uit Nusa Tenggara barat (NTB)
totzover dan
BREEEZE

sing ken ken bli....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De meeste ikat komt waarschijnlijk uit Sumatra (Batak-Padang) en Java (incl.Sunda ).
Alleen werd het zodanig niet als ikat gezien of herkend , daardoor minder populair bij de westerlingen.
Ikat is een geweven stof met ingeweven motieven , werd ook kain tenun genoemd.
De Indonesiers praten over batik als het een geschreven batik is .
Vroeger waren de motieven , de kleur afhankelijk van de streek en de status van de gebruikers .

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

balibreeze

................,die worden ook met de hand geperst, .......................................................
.............................................................................................................................................
  • Ikat is een ander verhaal,ook hierin heb je bestempelde en draad voor draad gemaakte kleden die in een soort raamwerk verweven worden.
  • Ikats uit Dilli zijn kleurrijk en hebben veel weg van het zuidamerikaanse prints.
  • De meeste Ikat kunst komt uit Nusa Tenggara barat (NTB)

totzover dan
    BREEEZE

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-09-2007 19:29

• " ...... daar heb je wr zo'n BETweterige NEDERlander, die wel effe zal vertellen hoe de wereld in elkaar zit ..... en als je dit combineert met een netzo etNOcentrische JAvaan .... dunya putus .... "

• Ikat is een hl andere techniek als Batik ...... bij ikat worden de strengen katoen vr het weven afgebonden, drom ikat ..... deze techniek wordt meer in Oost-INDOnesia toegepast op traditionele manier ... bekend voorbeeld zijn de Timor-sjaaltjes .......

" ...... adpies voor deze 'dua/twee' heren/tuan 2 , een verplicht bezoek aan Museum NUSAnTara in Delft en laat u voorlichten door de textiel experts aldaar ...... daar steekt u mr van op dan 'Agama Bahru'; lebib baik to
    unGooGle than to GooGle ....."

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 27-09-2007 13:01 AnisJ wrote:

...

• Ikat is een hl andere techniek als Batik
    bekend voorbeeld zijn de Timor-sjaaltjes .......

...

• De Ikat van Timor bestaat ook al lang , maar als je gaat vergelijken met de ikat van Sulwesi of Batak is het relatief jong.
    "Pas maar ontdekt "door jonge Westerlingen.Terwijl de Ulos van Batak al tientallen jaren bekend. ook als Ikat.

Ulos Batak is a traditional hand woven Batak textile / cloth with a lot of symbolic meaning in almost every aspect of Batak societies especially in ritual and ceremonial event. There is a lot of Ulos pattern and style which have respective meaning. Traditional Toba Batak ulos is hand made on a body tension (back strap) loom using hand dyed thread and natural dyes are used in combination with commercial dyes. Often villages only produce a few designs, slight variations are seen between weavers so some pieces have limited availability. Twinning & braiding

PS: een echte Ulos , van bepaalde periode en clan is ook moeilijk te krijgen en anders is het duur.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

sidia

Vroeger waren de motieven , de kleur afhankelijk van de streek en de status van de gebruikers .

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 26-09-2007 23:31

• In een scriptie van Manusama getiteld: "Hikayat tanah Hitu"; dat gebaseerd was op een gelijknamig boek van Islamitische oorsprong geschreven in oud-Maleis met Arabische karaktertekens werd geschreven, door Imam Ridjali
  • (een 'schuilnaam', omdat de Nederlandse VOC, iedereen ombracht die kon schrijven, bovendien had men monopolie op papier en werd dit 'gewatermerkt')
  • dat in de Molukken men verscheidene & verschillende kleuren kende ter herkenning van de verscheidene & verschillende 'dorpen';
  • Molukkers hadden & kenden gn 'geografische begrippen' als dorpen & steden .... bezit was hen k vreemd ..... alles kwam toe aan de 'clan', volgens patri-linie'aire opvolging ..... dat later de 'matri-linie'aire opvolging' een rol gaat spelen, komt waarschijnlijk door de 'Christelijke Religie' ......
  • er werd, misschien k omdat het een 'clan-samenleving' was, mr belang gehecht aan de 'verschillende families die een streek bewoonden' ...... deze werden soa's genoemd ....
  • de 'hoofden' heetten gn raja's maar 'kepala soa' ; bovendien was het afhankelijk hoe 'vruchtbaar kwa nageslacht' een bepaalde streek was .....
  • de term raja kwam door de Islamitische handelscontacten die men had via Ternate/Tidore ..... met de 'geografische begrippen' van dorp/stad .
    Men herkende de verschillende kleuren k naar de windstreken .... als ik mij niet vergist was:

• Zwart/blauw de kleur van het noorden ,
  • Rood van het oosten ,
  • Wit/Geel van het zuiden ,
  • Groen van het westen .

Het scheen dat alleen de 'kepala soa van Hitu' toegestaan was om alle kleuren te dragen ....... m.a.w. met dit 'kleurenpalet' kon men ongeveer 'herleiden' tot welke streek bepaalde mensen behoorden ....... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

" ...... ' scherpe obervateurs ' zullen in het bovenstaande kleurenpalet, de kleuren van de RMS, herkennen .... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny "

" bapa 'Sid' .... is het u bekend dat de oudste copie van Al Quran in de Molukken door Islamitische Molukkers is gebeurd, in INDOSnesos ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! "

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Info van museum Nusantara over:

• www.prinsenhof-delft.nl/gmd210(...)ome.aspx?m=Nusantara
    o.a over 'Batik Belanda', de Indo-Europese batik .....

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

http://www.battikboutique.com/(...)6/batik-designs.html

Van oorsprong kan je zeggen dat alleen bepaalde groepen mensen bepaalde motieven en kleuren mogen gebruiken.

De gewone volk gebruikt het niet .
    In mijn jonge jaren(vorige eeuw) was batik nog niet populair.
    Alleen bij speciale gelegenheden /groot feesten wordt de batiksarong en de bijpassende kebaya gebruikt .Later wordt de batikkleding gedemocratiseerd.
    Vooral in de tijd van de Golkar , alle Korpri bobo' s en hun dames (Korps Pegawai R.I ) moeten in hun sarong/batikkleding gaan paraderen.
    Gevolgd door de lagere echelons . Er is een een zekere ongeschreven mores , wie , wat soort batik gebruikt mag worden.
    Wat ook bekend is dat de muzikanten van kroncong een soort " batik" hemden gebruiken , maar dat is vaak de zgn batik turis (murah meriah).

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

In het verleden had ik deze site gegeven, maar er zijn mensen die zeggen dat'ie niet goed werkt, dus jangan marah www.batikjogja.com/

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Batik Danar Hadi.

Toen ik n 1979 trouwde kreeg ik een mooie batik tulis overhemd , van het merk Danar Hadi.
    Zoals ik ergens schreef willen de Indonesische jongeren toen geen batik hemden(produkten) gebruiken.
    Werd vaak geassocieerd met "batik turis" (murah-meriah) en dat verhaal van de kroncong musikanten. Tak usah ya , zeggen ze dan.
    En de "echte"mooie batik tulis wordt ook zelden gebruikt , vaak is het ook
    erfstukken die al tientallen jaren in het bezit van de familie(clan) is.
    Tijdens mijn studiejaren heb ik zelden indonesische studenten en indonesiers hun batik kleren zien gebruiken.
    Behalve de ibu2 en bapa2 tijdens de 17 agustus viering in wassenaar.
    Maar dat was een verplichting voor hun .
    Dus terug naar mijn Danar Hadi hemd , het is zo mooi en zo zacht ,geen zijde, maar 1ste kwaliteit katoen. Dat is de 1ste en de enige batik tulis van mij.
    Heb 2-3 jaar gebruikt , en wilde toen een andere nieuwe kopen.
    Ik heb mijn oude culturele erfenis herontdekt.
    Dus op naar de Toko (spesial) Danar Hadi in Jakarta (1982).
    Mooie dure winkel , anders dan de batik afdeling van Sarinah (voor orang turis) of van de .GKBI (voor liefhebbers) .
    Dus ik heb 4 stuks batik overhemd genomen , is ook niet echt tulis maar mooi genoeg voor mij. Tot dat ik moet gaan afrekenen , iets meer dan 1000 gulden , je zus nog aan toe .
    Dus ik doe net of ik mijn cred.card vergeten heb.
    Ik krijg gewoon hartzeer van , en malu toch . Vind wel mooi maar kan niet betalen , een minimum loon was toen in Nederland ong. 1150 gulden.
    Nu kan ik alleen maar dromen van echte batik.

Hier een site van de Solonese Batik Danar Hadi.
    http://mbkdh.kallkall.com/en/collections.html

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

De Gedemocratiseerde Batik (uit de Danar Hadi site).

National Batik (Indonesia)
    The National Batik was established by the late Presiden Soekarno in 1950. the purpose was to promote batik as the indonesian national character and freely used by every citizen.

The national batik did not recognize the social status dichotomy on its motives. All the motives were standardized and allowed to be worn by people from all social status.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Even een vraagje Emoticon: Yawn m Sid:ik heb een prachtige batik sarong van mijn allang overleden Indische oom.
    Hij is overwegend donkergroen met geel.
    Er staat wel een merk op:Indrawati - batik -033 -Jackarta.
    Ik heb werkelijk geen idee of de sarong handwerk of fabriek is,heb er echt geen verstand van
    Zelf vind ik hem prachtig,
    groetjes Merapi/Wilma

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Batik Sunda:
    Van de javanen kennen kennen we de mooie en verfijnde batiks .
    Vooral de 3 bekende "paleis"motieven (Yogyakarta, Surakarta, Mangkunegaran) , plus andere motieven met invloeden van buiten(Batik Belanda ,Tjina , Jepang etc).
    Van de Sundanezen is het niet zo erg bekend geworden , mijn stelling is omdat de Sundanese koningshuizen vanaf de verovering door Sultan Agung (1620) tot de overdracht aan de VOC hun status en cultuur mede beinvloedt wordt door de Javaanse cultuur.
    Het is niet verloren gegaan , want de inmiddels tot regentschappen verandere Sundanese koningshuizen hebben nog steeds hun eigen batik motieven.Dat is ook te zien bij de ouder plaatsen/streken waar vroeger een soevereine sundanese koninkrijken hebben bestaan.
    Zie bijvoorbeeld batik garut , batik cirebon , batik banten etc.
    Dat geldt ook bij andere grote steden in midden en oost java waar men vroeger regentschappen gevestigd zijn.
    Ze kunnen natuurlijk niet tippen aan de verfijnde Yogyanese , en de 2 Solonese huizen.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Bedankt voor uw antwoord Om Sid, maar hoe kan ik zien of het echt batik is??
    Met de warme zomer van vorig jaar had ik de sarong aan naar het strand, viel wel op met die blonde kop daarbij.
    En nu ligt ie op de bank, dus als u een duidelijker antwoord heeft, gaarne

balibreeze
    User
    User icon of balibreeze
    spacer line

De mooiste en duurste batiks zijn van Iwan Tirta zijn ontwerpen en kleuren combinaties zijn superb,en peperduur alleen voor de upperclass in Indonesie betaalbaar,Danar Hadi en Batik Kris zijn leuk en commercieel,maar deze zijden batiks zij ware kunstwerken vinden ook in Japan en Brunei gretig aftrek
    www.iwantirtabatik.com
    We hebben het over de moderne batik hedendaags en niet de antieke die geconserveerd in het museum liggen.

sing ken ken bli....

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Jammer dat niemand antwoord geeft op mijn vraag:hoe onderscheidt je echte batik van fabrieksspul, dus geen batik die commerciel vervaardigd is.
    Ga verder zoeken

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Het kan zijn dat Iwan Tirta de batik heeft herontdekt .
    En kan ook aftrek vinden voor de happy fews(turis met dikke dompet).
    Dat staat buiten kijf , de topic gaat namelijk of de maleiers het van de indonesiers willen "lenen" en claimen alsof het hun culturele erfgoed is.

De Iwan Tirta's (dus ook de minder bekende designers ) maken nwe soort batikproducten.
    De oude echte batik tulis is gebonden aan regels.
    Ik zie vaak foto reportages van buitenlanders die met een indonesische vrouw getrouwd zijn.
    Ze trouwen dan volgens de "adat" , soms zie je ook dat ze batikkleding dragen .
    In feite "mogen"ze het niet dragen.Leuk voor de huwelijkspotret , maar het klopt niet.
    Iwan Tirta heet eigenlijk Nusjirwan Tirtaamidjaja , zoon van Mr .H.Tirtaamidjaja een Sundanese priyaji .
    Hij kwam in aanraking met batik toen hij op Yale amerika studeerde (1960) .

In principe kan iedereen een eigen batiklijn openen , er kan zelfs Batik Sidia komen , of Batik Marapi .Of Batik Breez .Waarom niet ?

Het design kan je laten ontwerpen door indonesische ahli's.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Merapi:
    te herkennen aan de prijs ( duur of niet ) , de kwaliteit , het beschikbare aantal in de markt , en de streek(motief).
    Ik zelf heb geen batik tulis , en design batik kan ik niet betalen , echte batik van bepaalde Sundanese huizen kan ik ook niet aankomen.
    Je moet het als erfenis krijgen.
    En de regenten hebben vroeger veel kinderen, soms ook vrouwen , dus extra veel kinderen .
    Na 2 of 3 generatie verder krijgen de achter achterkleinkinderen niks meer van de erfenissen.

Van een kenner/verzamelaar weet ik dat hij in het verleden (tig jaren) bepaalde batikproductie van een bepaalde jaar en streek heeft opgekocht.
    Te vergelijken met belegging in oude wijnen.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Betoel, Om Sid, heb deze sarong uit erfenis verkregen.en nu vecht mijn Indo nicht om hem terug te krijgen.
    Toch even leuk om de vermelden:
    Z.H.Soesoehoenan van Soerakarta liet 65 kinderen , verdeeld over diverse Radens en een ontelbaar aantal klein en achterkleinkinderen.
    Zover heeft Beatrix het niet geschopt.
    Weer een vraagje over de adat:
    Het valt me op dat op oude foto"s deze Javaanse adel met de benen uitelkaar plaatsnemen en met geloken ogen; geen vriendelijkheid spreekt uit hun houding, maar minachting

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

merapi

Jammer dat niemand antwoord geeft op mijn vraag:hoe onderscheidt je echte batik van fabrieksspul, dus geen batik die commerciel vervaardigd is.
    Ga verder zoeken.

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 29-09-2007 11:58

Ibu M.

Eigenlijk is dit een 'voor de hand liggende vraag' (I'm so sorry to say) .... bij industriele productie worden vraag 'synthetische verven' gebruikt, dit bekent dat de 'batikkleuren' niet zo snel 'verkleuren' bij 'kleinschalig handwerk' worden er vk 'plantaardige kleuren' gebruikt ...... en dien je op te passen bij het wassen ..... en altijd bij 'bruine batik-kleuren' met 'slappe thee' de kleuren op 'peil te houden' ........ Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 29-09-2007 11:58 merapi wrote:
    Ga verder zoeken

Wat bedoel je met echte batik ?

In een batikfabriek maken ze batik door met de hand een patroon te maken van was op een lap katoen en dan te verven.
    Er wordt ook batik gestempeld, op een stempel is een patroon aangebracht en dat drukken ze op de stof en steeds weer aansluitend een nieuwe stempel tot de lap vol is en dan is het verdere proces hetzelfde als met de hand gemaakte patronen.
    dat het stempelwerk is kan je zien door goed te kijken of de patronen op elkaar aansluiten, zit er ruimte tussen of juist iets over elkaar dan is het gestempeld dus massa produktie.
    Is er niks te googlen over batik?

ff gegoogled, misschien is dit duidelijker

Wat is Batik?
    Batik is een uitsparingtechniek en wellicht n van de oudste technieken voor het versieren van weefsel.
    Het woord Batik is de Javaanse omschrijving voor een techniek waarbij gesmolten was gebruikt wordt als reserveringsmiddel.
    In het Engels spreekt men van wax-resist, in Japan van Roketsu-zome of R-zome en in China Lrn.
    Het Javaanse woord Batik is bij ons het best gekend maar de verschillende omschrijvingen worden vandaag internationaal door elkaar gebruikt voor het aanduiden van deze techniek.
    Er wordt met hete, vloeibare was getekend/ geschilderd op doek (stof). Dan wordt er geverfd. Het resultaat is een helder motief op een gekleurde achtergrond want vanwege de waterafstotende eigenschap van was, kan geen verf in de stof dringen daar waar met was getekend werd.
    Zijn meer kleuren gewenst, dan krijgt het werk een tweede kleurenbad. Maar eerst wordt een deel van de eerste kleuring bewaard door die te bedekken met vloeibare was.
    Het resultaat is nu het originele witte motief plus de bijkomende vormen, gecreerd door hete vloeibare was boven op de eerste kleuring. Maar die tweede, toegevoegde kleur zien we niet, omdat waterige verf doorschijnend is. Daarom is de achtergrondkleur een mengeling van de eerste en tweede kleur. Indien gewenst kan er zo verder gewerkt worden tot wanneer voldoende kleurschakeringen en tekeningen op de stof verkregen werden.

Ik ben zelf in het bezit van een batik schilderij gemaakt door Winotosastro uit Yogya, is er maar eentje van.

als je in je zoekmachine (google bijv.) BATIK tikt dan is er genoeg te vinden.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Batik (procede)komt oorspronkelijk uit Indonesia.
    Al eeuwen voordat de Hindu's (ong. 100-150 A.D) op Java kwamen.
    26-09-2007 10:37
    =========
    Benodigheden voor een Batikstof:

1. Een stuk witte katoenen stof (zijde etc)van 2,25 x 1,25
    2. 2 verschillende kleuren
    3 .malam (niet onze vriend malam) Het is de was .
    4.een geoefende batikker/batikster.

Stel ik wil een 2 kleurige batikvlag maken : A= Rood B=andere kleur.(onderkant)
    De handeling is makelijk , oppervlakte B bedekken door malam(was) , en ga je de stof verven in een rode verfbad .
    Als het klaar is , ga je de malam uit het witte deel (B ) verwijderen.
    Daarna ga je de rode deel A bedekken met malam.
    En de inmiddels van malam vrijgemaakte B ga je in de andere kleur verven..
    Resultaat , een rood / + andere kleur vlag .
    Dus zoals wat Yoke heeft beschrevern.
    Hebhier 2 x verfbad en 2 maal delen van het doek bewerken met malam.

Bij ingewikkelde patronen en verschillende kleuren is het natuurlijk arbeidsintensief en tijdrovend.
    Voor een batik tulis van 2.25 x 1.25 heb je ongeveer 2 tot 3 maanden tijd nodig. Vandaar is batik tulis peperduur.
    Kan je voorstellen als je batik tulis laat maken in Amsterdam of New York.Wat zal de kostprijs zijn perdoek ????

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,341 posts - 13,717 topics - 29,630 members - last post @ 07-04-2020 06:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,978,425 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com