indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Semua yth.,

• Wie is in staat vanuit zijn Javaanse achtergrond mij uit te leggen, wat men onder Ibu Pertiwi verstaat ???
  • Van mensen die over Ibu Pertiwi hadden, heb ik begrepen dat het om een zelfde begrip gaat als het Nederlandse ‘Jan met z’n vinger in de dijk’ of die uit ‘Den Haag’ of zoals alle Duitsers die ‘Helmut heissen’ of Fransen met ‘Jean’ of Britten met ‘John Dough’ ……

M'kasi .... semua.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

MbakL
    User
    User icon of MbakL
    spacer line

Kamus: Ibu Pertiwi = Vaderland (Moederland?)

Pertiwi = aarde
    dus ibu pertiwi = moeder aarde.....?
    pertiwi = (ook) naam van organisatie van vrouwen in ministerie van binnenlandse zaken.
    (persatuan isteri karyawan dan karyawati)

dat is wat ik er van weet, zonder Javaanse achtergrond, hihi...

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Als een Amsterdammer heb ik geen Javaanse achtergond , mss in het verre verleden .

Ibu Pertiwi is voor de Indonesiers Moeder Aarde , populair gezegd onze vaderland Indonesia.
    Volgens een Balinese versie , dus waarschijnlijk met Hindu(Bali) achtergrond is het ook (Moeder) Aarde .

zie citaat: Sang Hyang Brahma (fire) and Sang Hyang Wisnu (water) challenged each other's power and caused an energy column in heaven. Brahma changed into Garuda and looked for the summit, while Wisnu changed into a pig and looked for the base.
    There he met with Sang Hyang Wasundary (Ibu Pertiwi, Mother Earth) and pursued her into pregnant. She gave birth to Sang Bhoma (meaning born from land) who takes form in all trees and plants (life is born when water meets land).
    Bhoma's face, carved above the main entrance to houses and temples, is seen as friendly or scary depending if a person's intentions are good or bad.
    Plants and pattern carvings are symbol of human soul. All coming to the house or temple certainly hopes to receive Jagadhita (benefaction) from Bhoma

Bron even weblog.

Volgens een oudere verhaal bij de Sundanezen is Ibu Pertiwi ook Moeder Aarde.
    zie Citaat : Lemah cai Sunda adalah Kabuyutan Sunda. Biasa disebut sunan ambu (ibu pertiwi). Lemah cai Batak, lemah cai Dayak, dan lainnya adalah ibu pertiwi kita juga. Kita adalah kamu, kamu adalah aku juga harus dalam pola pikir kaciwit kulit kabawa daging. Itulah persatuan dan kesatuan. Itulah makna Bhinneka Tunggal Ika. Tuhanmu adalah Tuhanku jua, bangsamu adalah bangsaku juga, kemanusiaanmu adalah kemanusiaanku juga, keadilanmu adalah keadilanku juga, kerakyatanmu adalah kerakyatanku juga. Alangkah indahnya jika itu menjadi amparan kita bersama dalam menuju gerak bersama Indonesia baru yang kita cita-citakan.
    Bron Kumincir.

Volgens Kamus Umum Basa Sunda is Sunan Ambu : Ibu Pertiwi: ibuna Guru Minda di Kahiyangan.
    Dus aangezien de Kabuyutan Sunda , de Sunda Geloof nog ouder is dan de Hindu invloeden , zou de Sundanese versie de term Ibu Pertiwi beter kunnen verklaren.
    De Javaanse Hinduisten die later Islamieten worden zoals de Sundanezen zullen waarschijnlijk de Sundanese versie volgen.

Dit is dan een Amsterdamse versie. Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Volgens de oude Sundanese "filosofie" is betekent of symboliseert het ook de EENHEID .
    Ik ben jij en jij ben ik .Volgens de gedachte kaciwit kulit( knijpen op het vel )is ook kaciwit daging (knijpen in je vlees ).
    Dat is dan de eenheid (vel en vlees ?) , de betekenis van Bhineka Tunggal Ika (eenheid in verscheidenheid) .
    Jou god is ook mijn God , jou volk is ook mijn volk , jou menselijkheid is ook mijn menselijkheid , jou rechtvaardigheid is ook de mijne etc
    (etc , wordt even moe van het overtikken en "vertalen" Emoticon: Blush )

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
    User
    spacer line

Ibu pertiwi is zelfde als ibu negara yang bijaksana. Zij wordt gezien als een wijze vrouw. Dit is een titel voor een vrouw die positieve dingen doet voor het vaderland. voorbeeld een lerares of een zeer bekende voorbeeld Ibu Kartini.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,216,173 topic views - 234,385 posts - 13,692 topics - 25,237 members - last post @ 21-10-2019 17:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,679,984 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com