indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

eira1311
User
spacer line

Tijdens mijn vlucht van Dubai naar jakarta kwamen mijn zoon en ik in het vliegtuig aan de praat met 2 Indonesische mannen die een jaar lang in Dubai hadden gewerkt op een schip. Nu na een jaar eindelijk naar huis in Bogor om voor het eerst zijn zoon (tweede kind )te zien. Deze man was eerder in Nederland in de haven van Rotterdam opgevangen door Nederlanders en wilde nu zijn dankbaarheid tonen door ons uit te nodigen naar het hotel. Hij wilde perse alles betalen: eten, overnachting, ja zelfs een indonesische simkaart werd voor ons geregeld. De taxi-rit van Airp[ort naar Bogor er werd mij niets toegestaan zelf te betalen en dat alleen omdat hij tijdens een verblijf van een week door Nederlanders was uitgenodigd om thuis te komen zodat hij een keer van het schip af was geweest en contact mocht zoeken met het thuisfront in Bogor. Ben benieud wie meer van deze bijzondere gastvrijheid heeft meegemaakt.
Natuurlijk zijn adressen uitgewisseld en zal een intensief contact blijven bestaan. Wie praat er nu nog over alle Indonesiers zien in ons westerlingen een wandelende dompet. Tijdens de nacht werden we wakker door de zeebeving ( nacht 8/9 augustus 2007)en binnen een paar minuten stond hij met zijn vrouw bij ons aan de deur om te informeren of wij niet erg bang geworden waren. Wat een fijne mensen en wat jammer dat we ons aan het einde van mijn vakantie niet konden treffen omdat hij met zijn gezin niet in Bogor was maar op Sumatra. Bedankt, een nieuwe vriendschap is geboren.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dat kan kloppen Eira, vroeger voeren er veel meer Indonesiërs, vooral de voormalige Rotterdamsche Lloyd voer hoofdzakelijk met Indonesische zeelui.
Dan lagen schepen ook vrij lang in één haven om te laden en te lossen, in Rotterdam werden de zeelui van de Lloyd opgevangen in een gebouw dat de Kraton gemoemd werd, alle opslagloodsen hadden daar ook Indonesische namen, loods Bali, Celebes en Java.
Dit terrein is pakweg zo`n 4 jaar geleden tegen de vlakte gegaan, alleen het hoofdgebouw is gerenoveerd, een prachtig gebouw uit 1916.
Vaak werden Indonesische schepelingen opgehaald door vrienden, kennissen en familie, mijn vrouw had vroeger vaak die jongens over de vloer.
Tegenwoordig zijn er veel minder Indonesische zeelui, ze zijn haast allemaal vervangen voor Fillipijnen, bovendien liggen schepen door de snelle afhandeling van containers nog maar hooguit 24 uur in een haven.
Zelf werk ik in de haven en kom nog weleens Indonesische zeelui tegen, maar het wordt steeds minder, de diensten die je zo'n jongen aan kan bieden blijven meestal beperkt tot het heen en weer brengen naar de Botlek Stores in de Botlek(waar zij belastingvrij inkopen kunnen doen) omdat de tijd ontbreekt meer dingen te ondernemen.
Vaak verdienen deze mannen erbarmelijk slecht, ook de Fillipijnen trouwens regelmatig trachten rederijen het minimumloon te ontduiken.
Soms zijn er acties van de ITF(Internationale vakbond voor zeelui) die dan in Rotterdam met medewerking van de FNV (haven en vervoer) zo'n schip weigeren te behandelen tot de Aziaten aan boord een beter contract hebben aangeboden gekregen(voor wat het waard is).
Het is in iedergeval leuk om te horen dat die jongens die u daar zo gastvrij hebben onthaald, niet vergeten zijn dat zij ooit in Rotterdam welkom waren.
Groet Malam

zieleffe
User
spacer line

Deze foto is van de Mataram Rotterdamsche Loyd.
Wij waren in 1959/60 de vervangers van die Indische bemanning.
Door die New Guinea crissis, moesten ze van boord.
Daar heb ik pas als jongen (ik sta er ook op als jongen van 17 jaar)
de woorden Pak (verpleger), en Tidak nu in Indonesie unhar??? gehoord.
Mooie tijd van Rotterdam naar Yokohama Japan. Emoticon: Yes! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Hartstikke leuk Malam, daarop heb ik gevaren naar Japan via singapore natuurlijk Japara de Medison Loyd, en Seine loyd.
Ja de Willem Ryijs heb ik niet op gevaren mij te groot, dat was geen zeemans leven, op die willem
Ja die kade kende ik heel goed je kwam uit de poort, en daar stond tegenover een café (de naam ben ik kwijt)
Hier kan je vele foto's bekijken van de scheepsvaart
http://www.scheepspraat.nl/

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nog effe offline Om Ziel, dan bent u waarschijnlijk vele malen aan de Lloydkade geweest, met dat witte gebouw(Kraton). en de aankomsthal de Pierkop(is later afgebrand), na het ter ziele gaan van de Rotterdamsche Lloyd op dat terrein, is in 1970 Kuhne en Nagel daar gaan stuwadoren, de hele santemekaam inclusief de oude kranen zijn tot 1990 in bedrijf geweest.
Het hele terrein stond tot op het laatst nog van van de sporen van het oude Indië.
Hier de oude Mataram.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,338 posts - 13,717 topics - 29,628 members - last post @ 07-04-2020 05:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,976,312 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com