indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

WONG CUKUP , de Indonesische Jan Modaal .

In Nederland kennen we verschillende inkomensniveau , vanaf de Jan Miniem , Jan Modaal en Boven Janners *.
Boven Janners is mijn persoonlijke benaming van mensen die meer dan 2X Modaal verdienen..
Ik weet niet of we Jan Modaal of 2X Modaal tot de middel class kunnen noemen , want er zijn natuurlijk verschillen tussen de middel classe in Amerika , Engeland, Nederland en Indonesia.
Ik weet ook niet wat een middel classe Indonesiers verdienen , de verschillen zijn daar echt te groot .
Er is te veel verschillen in inkomen en uitgaven , er is een groot verschil of je in een grote stad als Jakarta woont , of in Bandung of ergens in 1 van de grote steden in Midden of Oost Java.
De huishoudgeld (eten en drinken) zal niet veel verschillend , wel de huisvesting en de transportkosten en de schoolgaande kinderen.
En het is ook logisch(menselijk) dat hoe meer je verdient hoe meer je gaat uitgeven.
De Indonesische Jan Miniem is Parman Minim* (zonder Su) en verdient ongeveer Rp 900.000 per maand.
Je zou die mensen kunnen noemen als de “Wong Cilik” , de kleine man .
En van het inkomen moet hij soms ook een gezin onderhouden.
In dat geval zal hij dan echt moeilijk hebben , vaak wordt het verminderd als de vrouw ook mee gaat helpen , een klein warung of part time baan kan verlichting geven. Of veel overwerken als je een fabrieksarbeider bent.

In de tijd van Soekarno zou men hun als de Marhaen klasse noemen , werd vaak gedacht dat een Marhaen een Wong Cilik was.
Persoonlijk denk ik anders , de Marhaen die Soekarno introduceerde was niet zo maar een Wong Cilik , Soekarno heeft het over de kleine tani man , de kleine boer.
En niet zo maar een kleine boer , maar een onafhankelijke kleine boer , met eigen grond , eigen produktie middelen zoals ploeg , en patjol.
En wat het belangrijkst is , hij is een vrije man .Ik zou zelfs hun noemen als een kleine zelfstandige.
Tegenwoordig is het anders , de vrije Marhaen is echt een Wong Cilik geworden ..
Indikatie van de uitgaven in Jakarta .(Dus in daerah /provincie zal het minder zijn).

Groep 1. Minimum Loner : Salaris UMR standaard (Upah minimum Regio) Rp 900.000
Eten/huishoudgeld : Rp.20.000/dag = Rp.600.000 per maand
Huisvesting : CBD (urban) = Rp.400.000 en SubUrban Rp.200.000/maand
Transport : ------

Groep 2. Single (< 5jaar)
Salaris Rp.1800.000 (2X UMR)
* Zou hij dan als een Parman Modaal gezien kunnen worden ??? (equivalent met Ned. Jan Modaal ?)
Zijn uitgaven:
-Eten Rp 1000.000
Huisvesting : CBD Rp 600.000 , suburban Rp.300.000b.
Transport:-----
Entertainment: Rp.500.000
( Zijn inkomen en uitgaven zijn 2 X groter van de daerah)
.
Groep 3.Echtpaar ( 15 jaar.

De inkomen van groep 4 en groep 5 zal natuurlijk stijgen en ook de uitgaven zoals voor de kinderen , .
Hun huizen zijn natuurlijk (iets) groter , hun auto iets mooier etc.
Er zijn bedragen genoemd tussen Rp.5 miljoen tot Rp 10 miljoen . Zelfs RP .15 miljoen.
Men is er over eens dat je met Rp.10.000.000 redelijk kan leven (Ayem).
Als ik met Nederlandse bril gaat kijken dan zou de mensen met een (gezins)inkomen van Rp.10.000.000 tot de zgn 2X Modaal kunnen zien.
Kunnen we die groep als de Wong Cukup kunnen benoemen ?
Een Wong Sugih (rijk in het javaans) is natuurlijk weer anders , hun inkomen zal meer dan de Rp.25.000.000 zijn of eigenlijk een veelvoud er van).

Een voorbeeld van de uitgaven van een vrijgezel in Jakarta..
Biaya hidup. Bron Basibanget. Stand 2006.
Bangun tidur
Mandi
Beli Sampoerna Mild Rp (8.500)
Naik mikrolet depan gang (Rp 1.500)
Naik mikrolet ke Slipi (Rp 2.000)
Naik bis kota ke kantor (Rp 4.000)
Sarapan lontong di pagi hari (Rp 2.500)
Makan siang (rata-rata Rp 8.000)
Kerja sampe sore
Pulang dengan kembali dr jalur pergi (Rp 7.500)
Makan malam (rata-rata Rp 7.000)
Beli rokok lagi (Rp 8.500)
Total pengeluaran sehari = Rp 49.500
Sebulan = 49.500 x 28 = Rp 1.386.000
Bayar sewa kos setiap bulan = Rp 500.000
Pulsa (rata-rata) sebulan = Rp 150.000
Kopdar, kencan, dan rekreasi (rata-rata dengan asumsi hemat) sebulan = Rp 250.000
Total pengeluaran sebulan = Rp 2.286.000 = Totale uitgave.

Persoonlijk kommentaar : De uitgaven van bovengenoemde persoon is relatief gezien weinig , hij gebruik de gewone openbaarvervoer, eet ook niet in restaurants , zijn kost is eenvoudig.
De zgn Yuppies hebben een kostkost-an (huisvesting) met een aanvang van RP 1.500.000 en hoger.
Je heb wel een airco en andere faciliteiten zoals internetverbinding.
Daarom vraag ik me af of ik met mijn toekomstige AOW (als het nog betaalbaar is) ooit in Jakarta kan vestigen.
Of zal ik extra staatslot kopen ?
Ach , komt tijd komt raad .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Korrektie:

Er is iets misgegaan , mijn wijziging(edit?) komt niet door.
Bij Groep 3 : (< 5jr)
Echtpaar , pas getrouwd of met klein kind.
Inkomen is Rp 2.700.000 (gewenste inkomen 3X UMR)
Entertainment: iets minder
Eten : Rp 1000.000
Huisvesting : 1/3 van de salaris , de grootste post.

Groep 4 , tussen de 5-15 jaar
Groep 5 , na 15 jaar.

De inkomen van groep 4 en groep 5 zal ----------------
Sorry voor de geklungel. Emoticon: Blush

Yapper
User
spacer line

<>

Volgens mij is de AOW die een alleenstaande vandaag de dag krijgt zo'n 900 euro per maand (er vanuit gaande dat je je volledige leven in NL hebt gewerkt). Da's volgens mij zo'n 11 miljoen Rp. per maand. Daar moet je toch aardig van rond kunnen komen.

Uiteraard wordt het mogelijk een ander verhaal als je slechts een deel van je mogelijke arbeidsperiode in NL hebt gewerkt.

spacer line  

Vergeet niet dat een drankje in de kroeg, (club) in Indonesie even duur zo niet duurder is dan in Nederland.
Een biertje in de winkel is minstens 2 x zo duur als in Nederland
Greetz

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-08-2007 10:59 dutchguy1000 wrote:
Vergeet niet dat een drankje in de kroeg, (club) in Indonesie even duur zo niet duurder is dan in Nederland.

Greetz

Maar ook niet vergeten dat je voor de prijs van zo'n lendetrekker van Bintang in de kroeg, ook een hele knappe maaltijd kan krijgen toch!!!!!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lieve Malam, wat is een lendetrekker?? -echt nooit van gehoord,broer.
Ik begrijp er wel uit, als je genoegen neemt met een eenvoudig leven en dat gezuip afzweert, dat het prima leven is met een Nederlands pensioen in Indonesia,
Selamat, Wilma Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
spacer line

On 29-08-2007 10:52 Yapper wrote:
<>

Volgens mij is de AOW die een alleenstaande vandaag de dag krijgt zon 900 euro per maand (er vanuit gaande dat je je volledige leven in NL hebt gewerkt). Das volgens mij zon 11 miljoen Rp. per maand. Daar moet je toch aardig van rond kunnen komen.

Uiteraard wordt het mogelijk een ander verhaal als je slechts een deel van je mogelijke arbeidsperiode in NL hebt gewerkt.

Nou je moet maar eerst eens informeren, ik denk vergeet het maar.
Als je definitief je wilt vestigen in een andere land dat je AOW aangepast word.
je krijgt dan niet het hele bedrag uitbetaald van 900 euroooootjes.
Als je bij de hand bent red je het maar dan moeten de instanties er niets van weten dat je daar gehuisvestigd bent.
Dan moet je het doen wat ik hoorde van een Molukse Familie, dat heeft gedaan hun moeder naar de Molukken, maar staat steeds nog ingeschreven in Nederland, de poen wordt niet helemaal naar Indonesie gestuurd de kinderen verdelen de rest.
zo kan het ook, maar ja je kan ook verkiezen het legaal te doen dan moet je een half jaar toch terug keren naar Holland Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yawn Emoticon: Worship Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Of je kan rondkomen of niet is afhankelijk van je lifestyle.
In de discussie werd ook gezegd van de biaya hidup(wat je nodig heb voor te leven).Het kan per persoon verschillend.

Hoeveel moet ik dan hebben om daar in Jakarta (of Bandung) een aangename (ayem) oude dag kunnen afsluiten ?Je gaat natuurlijk proberen om je levensstijl vast te houden zoals in een oude barrel rijdt , frequentbuyer bij Aldi en Lidl etc.. Met mijn gezinsinkomen behoort ik tot Jan Minim+ in holland.

Moet daar ook 1 keertje Mac D of Starbucks kunnen bezoeken.
Weet dat in een WarKop het goedkoper is , een etentje in een restoran ipv in een WarTeg , ya je gaat niet remigreren als je in een slechtere omstandigheden komt.
Kan een expat die in Jakarta woont mij dat vertellen ?
Ik hoef niet in Kebayoran Baru of Menteng of Kemang gaan wonen , hoef ook niet in een BMW te gaan rijden , of 3 PRT hebben etc.
Maar een leuke optrekje plus airco en een supir moet wel kunnen. (dus moet ook een mobil hebben )
Een PRT kost 0ng. 600.000 (soms minder) , dus onder de UMR , een supir kost 1 jut , eten kost 1 jut .De airco en supir is geen luxe want ik zou niet in jakarta kunnen rijden , en airco is ook nodig .
Wie o wie kan mij vertellen ???

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ziel , ik zou ongeveer een echtpaar AOW krijgen + bedr.pensioentje.
Dat duurt voorlopig nog een eeuwigheid. Emoticon: Smile
Jammer dat mijn istri niet even oud is dan kunnen we meer krijgen .
Dat is het nadeel als je getrouwd ben met een jonge vrouw. Emoticon: Smile
Die legale 6 maandenconstructie is ook mijn keuze .
Ik kan niet lang zonder FeBo en RTL of Tros tv.

spacer line  

Iced cafe latte starbucks Rp 25.000
een etentje in een redelijk restaurant: Rp 60.000 tot Rp150.000
een leuk huisje huren ben je toch al snel tussen de 2,5 jt en 5 jt kwijt
Een tweede hands auto hier is schreeuwend duur tov Nederland. een 10 jaar oude BMW 5 series kost nog snel Rp 80 jt
een auto plus chaufeur huren weet ik niet precies maar toch snel rp2,5jt per maand
Kijk hier maar is voor een huisje, ik heb hier gekeken om iets te kopen, maar huren kan denk ik ook:
http://www.rumah123.com/front_end/index.php
http://www.propertiproperti.com/

meer info nodig laat maar weten.

Greetz

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Sorry Merapi,
Ik vergeet wel eens dat havenuitdrukkingen niet algemeen bekend zijn, maar een lendetrekker is een ouderwetse halsfles zo als deze.

Ik ben niet offtopic, ik geef alleen maar uitleg aan een opmerking van mij toch? Emoticon: Nice

zieleffe
User
spacer line

Dat bier is niet meer te zuipen man,die is helemaal dood geslagen zeker een vette mond gehad.
Maar was hi wel koud???
In Sanur Mango bar zijn de glazen ook uit de vriezer, dus heerlijk om het weg te krijgen
Dit is naar aanleiding van de foto van MAlam ff offtopic Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Stupid

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Geef niks Malam, leer niet alleen het BI, maar ook havenuitdrukkingen, haha
Is die fles opgedoken uit het wrak van Emoticon: Devil Emoticon: Bye bye de Titanic??

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-08-2007 12:30 zieleffe wrote:
Dat bier is niet meer te zuipen man,die is helemaal dood geslagen zeker een vette mond gehad.
Maar was hi wel koud???
In Sanur Mango bar zijn de glazen ook uit de vriezer, dus heerlijk om het weg te krijgen
Dit is naar aanleiding van de foto van MAlam ff offtopic Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Stupid

Om Ziel heeft gelijk, het is niet meer te zuipen, het was maar effe om aan te geven wat wij een lendetrekker noemen.
Maar gauw verder gaan met de topic, zelfs voor jan modaal is zo'n fles van pakweg 25.000 moeilijk te betalen Emoticon: Yes!

charles
User
spacer line

Gaarne zou wat willen vragen omtrent AOW,hoop dat ik goed zit en niet verwezen wordt naar iets anders.
Ik heb een hele tijd in Nederland gewoond,gestudeert en gewerkt,heb uiteraard een pesieon opgebouwd via mijn werkgever en ook een AOW pesieon,mijn vraag wat ik nog steeds niet uit kan komen.mijnpartner die ook een Indonesische is heb ik meegenomen toen ik klaar was met mijn werk in Indonesie,zij heeft 2 jaren in Nederland gewoond,ik hen met haar een samenlevens kontrakt gemaakt voordat ik uit Nederland vertrok naar mijn vaderland Curacao,zij is jopnger als ik,wat voor invloed heeft ,ijm partner op mijn AOW als ik straks 65 wordt?ik krijg vlgs de de model op SVB.nl voor de jaren die ik in Nederland gewoond heb 685 Euro,maar indien ik een partner heb denk ik dat het minder wordt gaat dat laatste op ondanks dat zij amper 2 jaren in Nederland heeft gewoond of zie ik het verkeerd.hoop dat iemand me mee kan helpen want het is via de SVB.met e-mail gewoon niet te doen althans voor mij. Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
spacer line

Als u op of na 1 januari 2015 als eerste 65 wordt, ontvangt u alleen uw deel van het AOW-pensioen. Uw inkomen kan hierdoor tijdelijk lager zijn. Dat zal het geval zijn als uw partner geen eigen inkomsten heeft. Hoe lang u samen minder inkomen heeft, ligt aan het leeftijdsverschil tussen u en uw partner. Bent u bijvoorbeeld twee jaar ouder, dan ontvangt u samen twee jaar lang alleen uw AOW-pensioen.

Welke maatregelen kunt u nemen?

Een tijdelijke teruggang in inkomen kunt u voorkomen door nu al maatregelen te nemen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

Uw partner gaat werken.
U gaat sparen op een gewone spaarrekening.
U schaft een spaarverzekering aan of u gaat beleggen. Laat u hierbij goed adviseren door een financieel deskundige.

Allemaal terug te vinden op de site van Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Nice Emoticon: Shiny
http://www.svb.nl/internet/nl/(...)w_pensioen/index.jsp

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

In mijn geval : kwam op mijn 20 ste in NL, gestudeerd en gewerkt (heb ook bedr. pensioentje ogebouwd).
Als ik over X jaar de AOW haalt , krijg ik dan een "echtpaar" AOW (van mij en van mijn vrouwdeel) + mijn bedrijfspensioentje.Dat komt omdat mijn vrouw stukken jonger is .
En als mijn vrouw jaaren later ook 65 jaar wordt zullen we waarschijnlijk haar bedr.pensioendeel extra bij krijgen.
Maar dan zit ik al lang in een Indonesische Panti Wredha (Bejaarden tehuis).
Ik denk dat je ook een echtpaar AOW krijgt minus de jaren dat je weg gegaan ben uit Nederland.
Klopt dat ??

zieleffe
User
spacer line

Klopt dat ??.

ja dat klopt 2% per jaar bouw je de AOW op.
Maar dat is ook weer verschillend PP.
Mijn broer woon al 30 jaar in Portugal, maar werkte bij de Shell.
hij betaalde voledig Nederlandse premie
Dus 100% AOW ondanks dat hij in Portugal woont.
+ ja pensioen van de Shell. Emoticon: Worship Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 29-08-2007 17:26 charles wrote:
Gaarne zou wat willen vragen omtrent AOW,hoop dat ik goed zit en niet verwezen wordt naar iets anders.
Ik heb een hele tijd in Nederland gewoond,gestudeert en gewerkt,heb uiteraard een pesieon opgebouwd via mijn werkgever en ook een AOW pesieon,mijn vraag wat ik nog steeds niet uit kan komen.mijnpartner die ook een Indonesische is heb ik meegenomen toen ik klaar was met mijn werk in Indonesie,zij heeft 2 jaren in Nederland gewoond,ik hen met haar een samenlevens kontrakt gemaakt voordat ik uit Nederland vertrok naar mijn vaderland Curacao,zij is jopnger als ik,wat voor invloed heeft ,ijm partner op mijn AOW als ik straks 65 wordt?ik krijg vlgs de de model op SVB.nl voor de jaren die ik in Nederland gewoond heb 685 Euro,maar indien ik een partner heb denk ik dat het minder wordt gaat dat laatste op ondanks dat zij amper 2 jaren in Nederland heeft gewoond of zie ik het verkeerd.hoop dat iemand me mee kan helpen want het is via de SVB.met e-mail gewoon niet te doen althans voor mij. Emoticon: Bye bye

Ik zal trachten een duidelijk antwoord te geven.
Mocht je het niet begrijpen dan vind je mijn email adres in mijn profiel en kan ik je verder helpen.
Iedereen die vanaf zij 15e tot zijn 65e jaar in Nederland woont, bouwd 2 % per jaar op, dus 50 jaar maal 2 % is 100 %.
Van elk jaar dat iemand niet in Nederland woont gaat er 2 % af.
Dus iemand die 40 jaar in Nederland woont, krijgt 40 X 2 % = 80 %.
Ik hoop dat het duidelijk is anders mag je mij emailen.
Groet Dick

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

oi oi oi Om Sid, de volle AOW zonder pensioen is een riant inkomen in Indonesië.
Sssssssst, dadelijk loopt Nederland leeg Emoticon: Wink

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Nou dan krijg ik bijna 100% + bedr.pensioentje (ING).

1 of 2 X minder naar Mekdie of starboek kan ik wel overleven.
En mss kan een nieuwe Lada ook nog gefinancieerd worden Emoticon: Nice Emoticon: Yes!

Financiering op nieuwe Lada
Uitgegeven: 16 augustus 2007 09:31

Lada Holland is een samenwerking aangegaan met een financieringsmaatschappij die een constructie aanbiedt waarmee voor vijf euro per dag een Kalina te koop is. De consument wordt direct eigenaar van de auto en ook een aanbetaling is niet nodig. De financiering kost vijf euro per dag.

Jakarta 20xx :
Een week-endje , ergens in een buitenwijk van Jakarta.
Schat , zullen we een long week-endje pikken in Bandoeng.?
Graag schat , even de supir bellen
.Oki do , bandoeng hier wij kom Emoticon: Smile

Dus zie je dan Ome Sid sturen in zijn nieuwe Lada op het Tolweg Cipularang richting Bandung .De supir zit naast hem , om Ome Sid af te lossen als hij in de buurt van bandung komt.
Vanaf Cimahi is het macet total (trafficjam) , dus mag de supir weeer gaan chauffeuren.
Waah , ik begin nu al te genieten , jammer dat ik nog lang moet wachten.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Die regeling is ingewikkeld, een kennis van mij is 65jaar en met een 25jaar jongere Russin getrouwd, hij ontvangt alleen voor zichzelf AOW plus bedrijfspensioen van de Marine.Zijn vrouw heeft nu de Ned.nationaliteit.
In dit geval moet zijn vrouw 15jaar in Nederland wonen om volledig aanspraak te maken op de sociale voorzieningen in Nederland, ondanks dat ze getrouwd zijn,maar nogmaals:ieder geval is anders.
Nou als Vriend morgen zegt: ik wil definitief terug naar Indonesie, zal ik me niet bedenken, ga gelijk mee
Maar daar heb je het weer:ik werk, hij is gepensioneerd en ruim 10 jaar ouder.
Hoop uit te zoeken.

spacer line  

On 29-08-2007 18:52 sidia wrote:
Nou dan krijg ik bijna 100% + bedr.pensioentje (ING).

1 of 2 X minder naar Mekdie of starboek kan ik wel overleven.
En mss kan een nieuwe Lada ook nog gefinancieerd worden Emoticon: Nice Emoticon: Yes!

Financiering op nieuwe Lada
Uitgegeven: 16 augustus 2007 09:31

Lada Holland is een samenwerking aangegaan met een financieringsmaatschappij die een constructie aanbiedt waarmee voor vijf euro per dag een Kalina te koop is. De consument wordt direct eigenaar van de auto en ook een aanbetaling is niet nodig. De financiering kost vijf euro per dag.

Click to see original image

Jakarta 20xx :
Een week-endje , ergens in een buitenwijk van Jakarta.
Schat , zullen we een long week-endje pikken in Bandoeng.?
Graag schat , even de supir bellen
.Oki do , bandoeng hier wij kom Emoticon: Smile

Dus zie je dan Ome Sid sturen in zijn nieuwe Lada op het Tolweg Cipularang richting Bandung .De supir zit naast hem , om Ome Sid af te lossen als hij in de buurt van bandung komt.
Vanaf Cimahi is het macet total (trafficjam) , dus mag de supir weeer gaan chauffeuren.
Waah , ik begin nu al te genieten , jammer dat ik nog lang moet wachten.

Ik wil niet lullig doen, maar als dat een regeling in Holland is kan je dat in Indonesie helaas vergeten. een auto importeren kost bergen met geld

Greetz

spacer line  

trouwens, ik vind boodschappen doen in Indonesie echt niet zo goedkoop. voor een volle car in de carrefour betaal je al snel meer dan 1 juta, gister nog geshopped. 1,5 juta voor een volle kar... en echt geen extravagante dingen, gewoon eten.
Mischien is het in holland nog wel duurder maar toch niet meer dan het dubbele denk ik.

Greetz

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

DG.

Dat Lada -tje is gewoon een grap en het inkopen bij een super of hypermarket in Indonesie doe ik ook geregeld . (komt al meer dan 28 jaar geregeld daar bij familie en vrienden).

Ben ook geboren en heb gewoond in Jakarta Pusat .
Heb zelfs daar nog een half huisje .

Veel van mijn vrienden, oude klasgenoten zitten ook in de groep Wong Cukup , zelfs Cukup + . Geen Wong Sugih.
Ik weet hoe ze leven , alleen hun bestedingspatroon is iets anders.
Ze hebben vaak kleinkinderen , en gepensioneerd(55).Dus er is veel sociale(soms) financiele verplichtingen.
Hun salarisnivo is vaak de top van 2 X S1 (of soms S2) .

Mijn situatie is anders , ben een Jan Minim+ in Holland.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben hoe andere medelanders daar het doen.
De gewone huis tuin keuken Nederlanders met vergelijkbare achtergrond als de mijne.
Ik heb natuurlijk niet over de expats van multinationals met dikke salarissen.
Dat is altijd gebaseerd op internationale salariseisen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,850,218 topic views - 238,252 posts - 13,717 topics - 29,516 members - last post @ 04-04-2020 04:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,862,422 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com