indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dat begrijp ik niet.
Heb je een Nederlandse of Indonesische nationaliteit.?
Als je de Ned. nationaliteit heb zal je dochter automatisch Nederlandse worden.
Voor de nwe wet (ingegaan in aug 2006) krijgen de kinderen van WNA vader automatisch de nationaliteit van de vader .En ze worden ook behandeld als een buitenlander (verblijfsvergunning etc)
De nationaliteit(indonesische) van de moeder en de plaats van de geboorte(in Indonesia) is niet relevant.Indonesia volgt de bloedlijn regels.
Als je dochter nu nog niet 18 jr is kan ze de dubbele nationaliteit aanvragen volgens de nwe wet.( 3jr de tijd tot haar 21ste).
Als ze een Indon. nationaliteit heeft dan heeft iemand (een ambtenaar) een fout gemaakt.
(zie de oude UU Kewarganegaraan= is te lezen , downloaden v.h net)
Is ze al 21 jr oud voor de werking van de nwe wet dan kan het niet meer.
Dan is ze een Nederlandse .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

andre
User
spacer line

On 17-09-2007 19:24 teripang wrote: ...
het gaat mij om mijn zoon nu, hij is 2 jaar , dus nog geen 18
dus mijn zoon kan aanspraak maken op de indonesische nationaliteit ???
...

Ja, je zoon kan de Indonesische nationaliteit krijgen en zijn Nederlandse nationaliteit behouden. Op zijn 18e moet hij dan kiezen tussen deze twee nationaliteiten.

De Indonesiche nationaliteit moet je aanvragen bij de ambassade in Den Haag. Je moet daarvoor je trouwakte, de geboorteakte van je zoon en een kopie van het huidige paspoort van je zoon laten legaliseren*. Daarnaast moet je een brief met meterai (zegel) opstellen en een formulier invullen.

Laat je vrouw contact opnemen met de ambassade en vragen naar Pak Sutriono. Hij is verantwoordelijk voor deze procedure. LET OP: Je zoon valt onder een overgangsregeling en kan tot 2010 genaturaliseerd worden. Hierna wordt de regeling gesloten.

* = Het paspoort moet op het gemeentehuis gekopieerd en gestempeld worden. Hierna moet je het opsturen naar het ministerie van buitenlandse zaken. Daar wordt het definitief gelegaliseerd.

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

hallo sidia

wij zijn allen van indonesische afkomst alleen ik en mijn zoon hebben de nederlandse nationaliteit
mijn vrouw en dochter hebben de indonesische nationaliteit, wij zijn in indonesie getrouwd
alle papieren zijn daar opgemaakt, gestempeld, en later in nederland gelegaliseerd en vertaald
wiji zijin jaren later de paspoort gaan verlengen van mijn vrouw totdat de ambtenaar zei dat mijn dochter ook een eigen paspoort kan krijgen, dus dat hadden wij meteen gedaan,
nog op reis geweest in indonesie en nooit problemen gehad

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

andre bedankt voor de informatie

maar ik snap niet van die overgangsregeling, dus hij moet voor 2010 zich laten naturaliseren om ook een indonesiche nationaliteit te krijgen,

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 18-09-2007 16:06 teripang wrote:

wij zijn allen van indonesische afkomst alleen ik en mijn zoon hebben de nederlandse nationaliteit

Helaas , ondanks dat je van Indonesische afkomst ben , ben je inmiddels Nederlandse staatsburger geworden.Je ben dus een Nederlander , een WNA of buitenlander.
En zodra een buitenlander met een Indonesische trouwt , gaan de kinderen automatisch de vadersnationaliteit volgen . Zo staat in de wet.
Door de nwe wet kan de kinderen nu opteren voor een dubbele nationaliteit.
Dat de Indonesische ambtenaar daar een stomme fout maakt is een andere verhaal.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Je dochter kan de dubbele nationaliteit krijgen(Indonesisch) volgens pasal 41
Dus als ze op dit moment 14 jr oud (denk aan de grens van 18 jr) kan ze nog Indonesische worden (legaal).Haar nationaliteit was onterecht gegeven , dus ook niet rechtsgeldig.
Aan de andere kant zou ik toch de Nederlandsche nationaliteit gaan nemen .Kan ze tenminste naar Nederland komen wonen en studeren.
In principe is zij ook een Nederlandse staatsburger.
========
Pasal 41
Anak yang lahir sebagaimana dimaksud dalam Pasal 4 huruf c, huruf d,
huruf h, huruf l dan anak yang diakui atau diangkat secara sah
sebagaimana dimaksud dalam Pasal 5 sebelum Undang-Undang ini
diundangkan dan belum berusia 18 (delapan belas) tahun atau belum
kawin memperoleh Kewarganegaraan Republik Indonesia berdasarkan
Undang-Undang ini dengan mendaftarkan diri kepada Menteri melalui
Pejabat atau Perwakilan Republik Indonesia paling lambat 4 (empat)
tahun setelah Undang-Undang ini diundangkan.
=====
Ik vind wel moeilijk , als je dat gaat melden of regelen ga je slapende honden wakker maken.
Dan weet je niet van te voren wat de gevolgen zijn.

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

mijn dochter is nu 8 en wij wonen allemaal in nederland, en zij zit al paar jaar op school hier .met indonesische nationaliteit en berblijfsvergunning.. ik ga ook geen slapende honden wakker maken.
weet je wat ik ook denk, dat Indonesie niet zo nauw kijken als je allebei uit Indonesie komt oorspronkelijk, maar als je vrouw of man blank is , dan is het ff nachecken

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

maar weet je wat ik niet snap
als mijn zoon later voor de indonesische nationaliteit kiest, kan zij gewoon haar nederlandse paspoort behouden, dat hoeft indonesie toch niet te weten, want immers nederland erkent nog steeds de dubbele nationaliteit, zoals marokkanen en turken dat ook hebben

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Op dit moment speelt het nog geen rol.
Wat de toekomst meebrengt is ook onzeker , 1 ding weet ik wel dat op gegeven moment de administratie in Indonesia beter geregeld gaat worden en allerlei misstanden worden beetje bij beetje aangepakt.
Over 10 jr is ze 18 jr oud , en dan moet ze beslissen of als Indonesische wil blijven(terwijl het mss onterecht afgegeven werd) of Nederlandse gaat worden.In feite heeft ze op dit moment 2 nationaliteiten , Indon. (onterecht afgegeven , maar alsnog aangevraagd kan worden volgens de nwe wet .
Op haar 18de moet ze gaan beslissen en .Indonesia erkent namelijk geen 2 nationaliteiten.
Dan wordt ze tzt vreemdeling in eigen land terwijl haar vader een Nederlander is.
In Nederland groot gebracht , familie , ouders , broertje, vrienden etc

Een andere verhaal , denk maar aan de problmen die in het verleden grote rol heeft gespeeld met de Chineze Indonesiers.
Ze moeten een bewijs gaan overleggen (SBKRI) , en omdat bij die groep vaak onduidelijkheden bestaat over hun status (dubbele nationaliteit , illegale status etc) hebben ze veel problemen gehad.
Een paar jaar geleden is de beperkende maatregel al ingetrokken..

Out of record , ik zou toch de Nederlandse nationaliteit gaan nemen.
Behalve als Indonesia op materieel gebied (goede baan , goede netwerk/familie ) een betere toekomst kan geven voor je kinderen.

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

nederlandse paspoort beter?? dat wel

maar mijn dochter hoeft niet meer te kiezen, want ze heeft al toch de indonesische nationaliteit, en als ze in nederland woont kan ze toch makkelijk allebei de kanten op
ook al is dit niet legaal, , want het is onze schuld niet dat de ambtenaat verkeerd had hgedaan
en over de administratie in indonesie kan nooit goed gaan, zo'n groot land waarbij nog veel mensen nog geen paspoort hebben of ktp , niet iedereen is geregistreerd,
corruptie zal nog steeds heersen, kijk maar naar nederland, het is een klein land met goede administratie en digitale verkeer, maar dit klein land kan niet eens alle illegalen opsporen , of alle vervalsingen van documenten tegengaan
nee Indonesie is nog niet zo ver , laat staan om alles te controleren
willen ze soms een deurwaarder of agent naar de andere kant van indonesie bijvoorbeeld sturen, je kan je zo in de jungle verstoppen
beste sidia Indonesia maakt zijn wetten, maar veel indonesiers lappen het aan hun laars
ze weten dat de regering corrupt zijn , waarom de bevolking ook niet, zolas houtkap bijvoorbeeld

spacer line  

Hier lees ik even een oud topic over het aankopen van land...

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,613,396 topic views - 235,463 posts - 13,700 topics - 26,283 members - last post @ 11-12-2019 10:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,663,008 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com