indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 08-07-2016 15:28 schreef havana4:
Maar inderdaad, als je in indonesie wil leven zoals je leeft in NL ben je heel duur uit.

Je leeft nu eenmaal in IndonesiŽ niet het zelfde zoals in Nederland, tenminste ik niet.
Ik verblijf intussen al 4 jaar beurtelings een half jaar in de wintermaanden in IndonesiŽ en in de zomermaanden in Nederland, en dat is dag en nacht verschil, voor mij althans.
In IndonesiŽ maak ik veelvuldig gebruik van het soms spotgoedkope openbaar vervoer ( zowel lokale bussen, trein en vliegtuig), en pas ik mijn eetgewoontes aan (eet veel minder, wel veel fruit, en drink uiteraard veel meer, sporadisch echter alcohol, en dan alleen bintang of meegenomen sterkere drank), hoef ook niet zo nodig elke dag "hollands" te eten, kortom, ik leef daar meer op z'n Indonesisch.
Ik kan ook niet beamen dat fruit en groente daar zo duur is, vooral als je veelvuldig alleen seizoensfruit en -groente eet, zoals bananen, mango's, avocado's en rambutans, en dat vooral niet koopt in de "carrefour", maar gewoon langs de weg, of op de lokale markt. Dan blijkt opeens, dat dat prijsverschil wel heel anders ligt.
Verder heb ik geen huurkosten: ik woon "gewoon" bij mijn schoonzus in, in hun "hutje" in de kampung.
In Nederland heb ik weliswaar wat meer vaste lasten, maar nauwelijks woonkosten: mijn koopwoning is allang afbetaald, maar verder heb ik ook nog de autokosten (in de wintermaanden wordt die afgemeld).
Energiekosten heb ik daarintegen nauwelijks. Gasverbruik is hoofdzakelijk voor warm water, de verwarming staat alleen soms sporadisch aan voor bijverwarming in het vroege voorjaar of late najaar. Het stroomverbruik wordt grotendeels (90 %) door de zonnepanelen op het dak opgewekt.
Ik blijf erbij, met alleen een AOW-uitkering kun je ook prima rondkomen, zowel in IndonesiŽ als in Nederland.
Mits je de tering naar de nering zet.
En onder de streep is IndonesiŽ een stuk goedkoper dan Nederland, althans voor mij.
Ik vlieg dan ook niet Amsterdam-Jakarta met Garuda voor pak 'm beet Ä 850 retour, maar voor minder dan de helft van die prijs met Turkisch Airlines Luxemburg-Kuala Lumpur.

SOLO MAN FOREVER

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik heb geen idee hoeveel AOW is maar als dat rond de 14 - 15 honderd euro is dan kan dat. En als je echt sobertjes leeft en genoegen neemt met een bord rijst met tempe, tofu en zooi zoals dat dan kan het nog voor veel minder ook. Maar ja...als je dat niet lust, zoals ik, heb je al een probleem. Emoticon: Blush

spacer line  

On 08-07-2016 17:03 salina wrote:
Ik heb geen idee hoeveel AOW is maar als dat rond de 14 - 15 honderd euro is dan kan dat.

http://www.aow2016.nl/bedragen/
Stel dat je alleen maar AOW bedrag krijgt , dan is het in mijn geval Ä 1.372,45 netto , minus de korting van 8 % ( komt op mijn 20ste naar NL) .

Een huis/vaak appartement in de sociale sector , vooral bij de nw bouw is ongeveer 711 eurie exclusief servicekosten , electra/verwarming /belastingen etc.
Krant, tv gids , af en toe febo-tje ( starbuck is niet te betalen ), en als je mazzel hebt even naar de afvhaalchinees voor een bami of nasi goleng spesial met gratis sambal elbij.

Praat nog niet eens over de benzine verzekeringskosten voor mijn limousine/LADA , ANWB lidmaatschap , ziekenfonds 355 eurie per maand .
Gelukkig lust ik geen bir of sterke drank( behalve campari on the rocks , 1 of 2x per jaar ? ).
Ik betaal geen huur, wel hypotheek , een aflossingsvrije hypotheek .

bisa dicek of makemyday .

salina
User
User icon of salina
spacer line

Is dat per persoon of gezin die 355?

" rel="nofollow">

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 08-07-2016 14:12 salina wrote:
En in Holland Malam?

Dat zal elkaar niet veel ontlopen Salina, weliswaar is een decadente smikkelpartij in Nederland stukken goedkoper, maar de keus is ook vele malen groter, we voelen ons de eerste weken dat we weer in Nederland zijn net een kind in de ballenbak van MacDonald als we in de supermarkt lopen. Emoticon: Yummie!
Wat we goedkoper zijn aan vlees, groente en aardappelen wordt weer opgeheven door de vele lekkernijen die haast automatisch je boodschappenwagentje terecht komen.

Vandaag staat er bijvoorbeeld champignons 1 Euro en gebraden ossenstaart 6.50 per kilo op het menu, maar die spoel je dan weer weg met een lekkere Chardonnay.
De stinkstokjes om longen te asfalteren kosten in IndonesiŽ 1.70 en hier 6.00 Euro, zit ik in IndonesiŽ rond 2 uur s'middags van het weer te genieten dan staat er een fles ijskoud water naast me, hier in Ned. een flesje ijskoude Lambrusco, stap ik hier op de bus en metro naar het centrum dan kan ik daar in IndonesiŽ een week van rondtuffen. Emoticon: Yes!
Onder aan de streep komt het ongeveer op hetzelfde neer, in tegen stelling tot een jaar of 8 geleden, toen konden we nog een redelijk deel van de tickets in IndonesiŽ besparen. Emoticon: Angry

Wat Jupje schrijft dat je het van je AOW in IndonesiŽ het redelijk goed kan hebben, daar kan ik wel in mee gaan, mits ik alle schepen in Nederland achter mij zou verbranden.
In Nederland met enkel AOW Emoticon: Nooo Ik in ieder geval niet, de tering naar de nering zetten zou voor mij betekenen dat ik geen tering in mijn nering zou hebben. Emoticon: Blush
De huur van mijn appartement, gas, elektrisch, water, zorgpremie, eigen bijdrage medicijnen, waterschap, afvalheffing, verzekeringen, gloeiende gloeiende dan kom ik onder de streep zonder mijn pensioen wel een bekkie te kort. Emoticon: Yes!

Dan had ik het appeltje voor de dorst uit de verkoop van mijn huis de afgelopen 8 jaar er waarschijnlijk al door heen gejaagd om de kwaliteit van leven op het peil te houden waar we aan zijn gewend. Emoticon: Shut up!
Nu kan ik gelukkig dat appeltje gebruiken voor mijn tickets en bij hier en daar wat bijpassen voor grotere uitgaven gebruiken. Emoticon: I love it

Heb ik verdiend, heb me vanaf mijn 15e jaar de typhus gewerkt, als ik vorige week een nieuwe bril voor mijn altijd nog knappe pop van 74 lentes moet kopen en ik zie ze stiekem naar de hoek van merkbrillen koekeloeren, dan sla ik de dienstfietsen hoek over.
Als ze dan met iets moois op haar hidung pesek naar buiten komt dan kan ik wel met mijn krakende botten een koprol van blijdschap maken dat we dat kunnen doen.
Pop heeft 80 % AOW, ze mist 10 jaar, dus samen hebben we 1340 Euro AOW, ik durf er niet eens aan te denken wat we over zouden houden na aftrek van vaste lasten. Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

Mijn vriend ontmoete een Nederlander tijdens een stop in Dubai( Emirates).
Hij heeft een alleenstaande AOW bedrag ( zie de site van de AOW bedragen voor juli 2016)

Heeft een Javaanse vrouw ergens in een kleine stad , eigen huis op naam v.d vrouw gezet
Hij gaat 6 maanden Java en 6 maanden Nederland constructie toepassen, om zijn extra kosten in Indonesia te ondervangen staat hij in de zomermaanden op de markt in NL..
Kon goed rondkomen.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

O, ja, die ziektekostenverzekering.
Ik heb die kosten al in januari voor het hele jaar vooruit betaald, dan krijg je er nog een paar procent korting op ook. Bij de spaarrekening levert het toch niets op.
Was iets van Ä 800 p.p.voor alleen de basisverzekering.
Ik heb dan wel 500 euro extra eigen risico genomen.
Want ik heb nog een uitstekend gezondheid, en ken mijn eigen huisartst nog maar nauwelijks, en in het ziekenhuis kom ik alleen op vrijwillige basis "slechts op bezoek" (knock on wood).

SOLO MAN FOREVER

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik ken ook iemand die in Nederland op de markt spul verkoopt voor een maand of 4/5 en dan weer terug naar Indonesie.
Man, man wat een armoe. Tot nu toe zie ik alleen maar foto's op facebook met een verregend leeg marktpleintje met niet 1 bezoeker. Geen gulden te verdienen Emoticon: Confused

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 08-07-2016 17:44 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Dat zal elkaar niet veel ontlopen Salina, weliswaar is een decadente smikkelpartij in Nederland stukken goedkoper, maar de keus is ook vele malen groter, we voelen ons de eerste weken dat we weer in Nederland zijn net een kind in de ballenbak van MacDonald als we in de supermarkt lopen. Emoticon: Yummie!
Wat we goedkoper zijn aan vlees, groente en aardappelen wordt weer opgeheven door de vele lekkernijen die haast automatisch je boodschappenwagentje terecht komen.

De stinkstokjes om longen te asfalteren kosten in IndonesiŽ 1.70 en hier 6.00 Euro,

Wat Jupje schrijft dat je het van je AOW in IndonesiŽ het redelijk goed kan hebben, daar kan ik wel in mee gaan, mits ik alle schepen in Nederland achter mij zou verbranden.
In Nederland met enkel AOW Emoticon: Nooo Ik in ieder geval niet, de tering naar de nering zetten zou voor mij betekenen dat ik geen tering in mijn nering zou hebben. Emoticon: Blush

Wat in Nederland wel heel fijn is dat je voor de hele week groente kan kopen. Hier ligt het zowat al verlept in de schappen zodat ik max om de dag weer naar die klote Superindo moet. En hoe vaker je gaat, hoe meer geld je ook kwijt bent want je koopt toch iedere keer weer extra. Vaak dingen die je ook niet echt nodig hebt. Dat zal in Nederland ook zo zijn, zoals je schrijft; er ligt ineens van alles in je karretje. Maar als je maar 1 of 2 keer hoeft valt het uiteindelijk weer mee.

Die peuken zouden mij ook bankroet maken in Nederland. Emoticon: Blush

En natuurlijk moet je rondkomen met het geld dat je hebt/ontvangt, meer opmaken dat je hebt gaat niet. Maar ik wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen leven en niet alleen maar overleven zoals de meeste Indonesiers moeten hier.

Voor mij is het leven in de kampung ook wel een stuk duurder dan toen ik nog op een residence woonde. Ze denken hier dat je schathemeltje rijk bent dus je moet gewoon extra bijdragen. Zo moesten wij 180 pakketjes vreten doneren tijdens de ramadan, terwijl een ander 60 pakketjes voer doneert met 3 gezinnen bij elkaar. Een week later kwamen ze weer 2 juta halen als bijdrage voor het opknappen van de moskee en 1 dag later weer 1 juta omdat er iets aan het kerkhof gedaan moest worden. Zo blijven we hier dus bezig en dat heb ik niet eens meegeteld bij de vaste lasten. Emoticon: Confused

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zoals ik al schreef, we wonen op een groot winkelcentrum boven de winkels, we rollen zo Bas v d Heijden, Appie Heyn of Lidl binnen, die elkaar kapot concurreren een krop ijsbergsla zo groot als een kegelbal voor 50 cent, waar gaat het over.
Eens per week krijgen we de blaadjes in de bus en zoeken de mooie aanbiedingen uit, eens in de twee weken gaat onze schoonzoon die van origine kok is naar de grootste Islamitische slagerij van Rotterdam en slaan we vlees in voor 2 weken, scheelt gewoon 30 %.
Zo komt Gerrit Splinter door de winter, veel goedkoperderderder dan in IndonesiŽ. Emoticon: Yummie!

Ga ik in IndonesiŽ naar SuperIndo, Yokya of Giant dan zie je overal nagenoeg dezelfde prijzen, die floepers hebben prijsafspraken en hebben nog verlepte troep ook.
Groente en aardappelen halen we op pasar, vlees zie ik niet zitten, ik weet de herkomst niet en die stukken vlees die er liggen worden gebruikt als landingsbaan voor vliegen zo groot als een DC 9. Emoticon: Blush
Ik snap nog steeds niet dat ze er in IndonesiŽ mee weg komen dat een kilo vlees twee minimum daglonen kost.

Niet te min stap ik als alles goed gaat rond november weer in het vliegtuig, uiteraard met dik 40 kilo smikkel smikkel stuff want we hebben toch twee garderobes ťťn in IndonesiŽ en ťťn in Nederland. Emoticon: Laugh out loud

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ja ik kan me nog die grote, groene, mooie kroppen sla herinneren. Emoticon: Cry

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 08-07-2016 11:37 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Hi hi hi hi , als ik goed meereken dan kom ik op bijna 1 jut of 1,25 (of meer per week) of tussen 400-500 eurie per maand , in een duivenhok van 20-25m2 , buiten transportkosten etc .

Nou dan zou ik niet van mijn 1 pers AOW uitkering kunnen rondkomen .
Tip , als Ziel af en toe Ranja neemt ipv dure bier dan kan hij meer lol hebben.

gadverdamme Sid ranja dat met die vieze bijsmaak er bij, die ze op de een of ander manier er in doen, waar voor ik weet het niet voor lange behoud.?
Je hebt hier verschillende dranken met een bijsmaak maar ik drink van dat spul niets.

Bier is het enigenspul wat je zuiver kan drinken alleen zei een dokter hier tegen mij, toen ik bij hem kwam omdat ik last had pijn met plassen kreeg vorig jaar nog in aanval onverwachts en kwam daarmee in het ziekenhuis terecht 3 dagen mee gelegen toen met veel antibiotica

Maar inderdaad het is niet goedkoop leven hier, maar je krijgt er wel wat voor terug gemakkelijk aan eten komen, je was word gewassen en gestreken de boel word schoon gehouden, dat is mij tegen over gesteld in Nederland dat wel waard

Maar bij deze huisdokter praktijk met 4 doktoren en een apotheker mijn urine had na dat na laten kijken , en het bloed, Oh zei hij ,daar zit iets in stofje wat jou ontsteking aan je blaas veroorzaak drink jij wijn neen eet jij nootjes of veel chocolade neen zei ik ,maar zei ik, ik drink mijn hele leven bier, want ik durf dat fruitdrank en ranja niet te drinken vies bah drinken doe ik alleen bier en koffie en water daar zit geen smaak aan, dat doe ik dat dan al heel mijn leven....ik ben eerdaags terug naar Nederland zal ik het na laten kijken waarom ik zo gevoelig ben voor ontsteking aan mijn blaas.
Sex's doe ik niet meer en alleen poepen en plassen dat is dat ding nog goed voor en dat wil ik zo houden............
Dokters kosten met medicijnen en controle op laboratorium 3 juta rp betalen.
Eerst de laboratorium betalen anders doen ze niets

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

havana45
User
spacer line

Je leeft nu eenmaal in IndonesiŽ niet het zelfde zoals in Nederland, tenminste ik niet.

Ik heb ook duidelijk nagelaten om de kosten van levens onderhoud te vermelden,die zijn voor een ieder verschillend.Kijk er is natuurlijk verschil in op z'n indonesisch willen of moeten leven omdat je het anders niet redt.Zij die het wat ruimer hebben dan de alleen AOWer kunnen het buiten gewoon goed hebben in indonesie. Zit trouwens sinds 2003 zo'n 8 maanden gemiddeld per jaar in indonesie,weet dus ongeveer wel een beetje hoe het werkt hier.
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.jupje, Dat je bij je schoon familie verblijft is voor jou een voordeel dat niet iedereen heeft,zou je een eigen stekje moeten huren dan ziet jou plaatje er ook anders uit.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 09-07-2016 05:13 schreef havana45:

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.jupje, Dat je bij je schoon familie verblijft is voor jou een voordeel dat niet iedereen heeft,zou je een eigen stekje moeten huren dan ziet jou plaatje er ook anders uit.

Dat besef ik uiteraard maar al te goed.
Dat heeft niet alleen maar z'n voordelen, maar ook nadelen: je bent voordeliger uit, maar je hebt minder privacy, en bent niet meer eigen baas in huis, zoals dat in Nederland wel het geval is.
Zou ik er permanent verblijven, zou ik ook zonder meer voor een eigen "hutje" kiezen.
Het financiŽle verschil zit hem nu hoofdzakelijk in de huur (of koop) van de verblijfruimte.
Voor natje en droogje e.d. zorgen we gewoon zelf, en we delen het stroom- en gasverbruik.
Sporadisch maken we verder gebruik van hun auto (met chauffeur, zelf daar met de auto gaan rijden peins ik niet over, hooguit af en toe met de fiets over binnenweggetjes), maar liever blijf ik daar zo onafhankelijk mogelijk.
Maar het "op z'n Indonesisch leven" gaat daar in de kampung bijna automatisch, en daar heb ik ook geen moeite mee.

SOLO MAN FOREVER

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 09-07-2016 09:00 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Zou ik er permanent verblijven, zou ik ook zonder meer voor een eigen "hutje" kiezen.
Het financiŽle verschil zit hem nu hoofdzakelijk in de huur (of koop) van de verblijfruimte.
Voor natje en droogje e.d. zorgen we gewoon zelf,
Maar het "op zn Indonesisch leven" gaat daar in de kampung bijna automatisch, en daar heb ik ook geen moeite mee.

Ik zou sowieso, ook voor 6 maanden, een eigen hutje willen. Ik zie totaal geen voordeel aan het goedkoop wonen met schoonfamilie. Wonen is niet duur in Indonesie en als je toch je eigen natje en droogje al zelf betaald (waar het meeste geld in gaat zitten) dan kost het maar een paar centen meer om je eigen vrijheid te kopen.

Nou zul jij ongetwijfeld geen heks van een schoonmoeder hebben en dat scheelt.

Maar baas in eigen huis vind ik toch wel belangrijk. Mijn schoonmoeder is op een beetje stiekeme manier ingetrokken bij ons. In het begin dacht ik dat het wel lekker makkelijk was om altijd een kokkin bij hand te hebben voor onze gasten maar man oh man, nu moet ik haar er dus weer uitwerken omdat het leven gewoon ondraaglijk is. Het is een zeer onprettig mens en ik hoef maar een kast open te trekken in mijn eigen keuken of er wordt al gevraagd wat ik zoek. Ik voel me gewoon een insluiper in mijn eigen huis.

Privacy (waar je zowat voor moet vechten in Indonesie) is mij heel wat waard in ieder geval. Voor 200 euro per maand woon je in Jogja in ieder geval als een prins in een mooi kasteel.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik vind de originele vraagstelling nogal summier en dan krijg je tig antwoorden. Het ligt aan zoveel dingen. Zoals wŠŠr je Indonesie gaat wonen en inderdaad wat de wensen zijn. Sommige dingen (die wij gewend zijn in Nederland) zijn in Indonesie verschrikkelijk duur. Prijzen in de supermarkt zijn absoluut niet in verhouding met de levensstandaard. Als ik daar ga wonen dan zijn mijn 2 glaasjes wijn ís avonds ook verleden tijd en wordt het misschien 1 keer in de maand (en dan zal ik ook nog een voorraad moeten inslaan omdat het gewoon bijna niet te koop is) Maar ik kan ook uit de voeten met een arak met jus. Heb ook graag af en toe een bruine boterham met oude kaas maar dat wordt dan een delicatesse tijdens een stop in KL of Singapore.

Je kunt niet alles hebben, inderdaad zoals die privacy. Je krijgt er ook veel andere dingen voor terug. Ik woon in Nederland in zoín omgeving dat het niet opvalt dat iemand zich een paar dagen niet laat zien. In Indonesie is dat niet, of althans men voelt zich verantwoordelijk genoeg om voor elkaar te zorgen. Tenminste in de kampung, ik heb het niet over de grote steden. Ik had gisteravond vanavond weer een heel gesprek (met Indonesie) over de misstanden in daar die gewoon zoveel mensen raken. Wij hebben tenminste nog de keuze om daar te gaan wonen. Zij niet en ze zullen het moeten doen met wat het leven hen biedt. De rijken worden daar steeds rijker en de minder bedeelden hangen er zomaar een beetje bij. Ik Nederland mag dan niet alles goed geregeld zijn maar altijd nog meer dan ook dan in Indonesie (of waar dan ook ter wereld)

Ik ben wel geneigd om met Jupje mee te gaan en dat je daar toch echt wel met ďAOW-bedragenĒ uit de voeten moeten kunnen.
Ik wil straks ook zelf iets hebben om te wonen want een eigen woonplek is zo ongeveer de enige privacy die je hebt. Zonder heksen en zo Ö.. Emoticon: Wink

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

On 09-07-2016 11:00 Anne Mieke wrote:

1. Heb ook graag af en toe een bruine boterham met oude kaas maar dat wordt dan een delicatesse tijdens een stop in KL of Singapore.

2.Je kunt niet alles hebben, inderdaad zoals die privacy.

3.Je krijgt er ook veel andere dingen voor terug. Ik woon in Nederland in zoín omgeving dat het niet opvalt dat iemand zich een paar dagen niet laat zien.

4.Ik ben wel geneigd om met Jupje mee te gaan en dat je daar toch echt wel met ďAOW-bedragenĒ uit de voeten moeten kunnen.

1. Ik ook , vooral mijn vrouw , met oude kaas ( nemen we ook mee uit Amsterdam-Beemsterkaas of Old Amsterdam).
Als we 1 maand in Jkt zitten.
Bruin brood ( " Europees/Nederlands" ) kan je zo kopen in grote malls zoals Plaza Senayan, Central Park, Grand Indonesia etc .
Een halfronde bruinbrood met witte "strooisels", groot ongeveer 20x20 kost volgens vrouw iets meer dan 40.000/45.000 rupiah).
Maar dat betaal je ook in een Amsterdamse bakkerij zoals Bakker Bart ( tegenwoordig heb je niet zo veel meer "ambachtelijke warme bakker " Emoticon: Wink
Niet dezelfde als BOGASARI bruinbrood, vaak slap en klef , fabrieksbrood.

Vroeger was Holland Bakery populair -geopend in Jkt in 1978 , weet niet of ze lekkere hollandse bruin brood verkopen.
http://thehoneycombers.com/jak(...)#Kwr3Fi4agMg4cbvK.97

http://ambroze.co/index.php?ro(...)uct/category&path=76

Eerlijk is eerlijk, als mijn vrouw haar bruinbrood kocht( niet elke week , als we toevallig langskomen) eet ik zo weinig mogelijk mee.
Kan mijn vrouw/zoon mijn portie krijgen, ik ga iets Indonesisch eten .

2.Privacy, is afhankelijk hoe de familiebanden zijn .
En hoe groot of klein je huis is .
Juist die familie banden vind ik belangrijk.
Het kan ook geld kosten, de arisan , verjaardag , trouwerijen etc .

3 Onze S.A clan woonden eerst in Centrum van Jakarta , daarna naar Bintaro .
Ze wonen niet ver van elkaar .
Alleen mijn vrienden / oudklasgenoten zijn verspreid over Jakarta, Bogor,Bandung etc.
Hebben ze ook hun "kumpulan", kleine en grote reunies.

4. Ik kan met mijn "2000" eurie buiten Amsterdamse kosten ( die lopen door) niet rondkomen .

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Nou, ik heb daar eigenlijk wel voldoende privacy, ondanks het inwonen bij mijn schoonzus.
Hun "hutje" is wel een van de grootste van de kampung, en van alle gemakken voorzien, wat ik eigenlijk nog mis is een zwembad, maar daarvoor ga ik wel naar een hotelpool in de stad.
Direct naast die hut ligt nog het stulpje van mijn schoonmoeder (zeker geen heks, eigenlijk gewoon een lieve fee), weliswaar iets minder luxueus, maar op een terrein ter grote van een klein voetbalveld. Met tientallen fruitbomen (bananen, srikaya, jambu, papaya, rambutan en limoenen, en een redelijke voorziene groentetuin), en zelfs een klein bamboebos, grenzend aan een zijrivier van de op een steenworp gelegen Solo rivier. Plek genoeg om een eigen hok te bouwen, maar het is er gewoon nog niet van gekomen.
Misschien dat je in steden als Jakarta veel duurder uit bent, daar op het Javaanse platteland leef je met je AOW-tje (en aanvullend bedrijfspensioen) als God in Frankrijk. Sterker nog, ik hou er ruim van over, zonder mijzelf te kort te doen. En als je wat stadsleven ontbeert, dat is een kwartier tot een half uurtje rijden met de lokale bus. Maar rijstvelden en natuur liggen allemaal op loopafstand.

SOLO MAN FOREVER

spacer line  

On 09-07-2016 12:02 jupje wrote:

Misschien dat je in steden als Jakarta veel duurder uit bent, daar op het Javaanse platteland leef je met je AOW-tje (en aanvullend bedrijfspensioen) als God in Frankrijk.

Dat is erg duur voor een arme aow-er als omsid.

Ik (mijn broer ) "woonde" tot 2010 in een rumah Belanda ( "herenhuis" Emoticon: Wink met basisopstelling van 200m2, later uitgebreid tot 400m2 , perceelgrootte van 599 m2
Postcode 10150 Jakarta Pusat. (bisa dicek) .

Ik woon daar niet echt omdat ik in Amsterdam woon , het is mijn ouderlijke huis geweest.
In West Java kan je nog riant wonen in de buurt van Sukabumi , met stukken grond van meer dan 1 ha .
Of in de buurt van Garut , Ciater/Lembang ( grond is duurder geworden 3 tot 4x in de prijs omhoog gegaan de laatste 6 jaren.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 09-07-2016 12:02 schreef jupje:
Nou, ik heb daar eigenlijk wel voldoende privacy, ondanks het inwonen bij mijn schoonzus.
Hun "hutje" is wel een van de grootste van de kampung, en van alle gemakken voorzien,

Onze villa is niet zo groot. Ik ben natuurlijk stom geweest om een relatief klein hokkie te laten neerzetten op best wel een lap grond maar ik had een enorme rekenfout gemaakt. Emoticon: Blush
Desalniettemin denk ik dat als ik in een kasteel van 1000 m2 woon dat ik nog dat aura van Het monster van Loch Ness in mijn aura zal voelen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 09-07-2016 11:00 Anne Mieke wrote:
Ik vind de originele vraagstelling nogal summier en dan krijg je tig antwoorden.

Ik ben wel geneigd om met Jupje mee te gaan en dat je daar toch echt wel met ďAOW-bedragenĒ uit de voeten moeten kunnen.

Ja Anne Mieke het is jammer dat Barnsteen met zo'n algemene vraag komt en ook niet wil verduidelijken hoe en waar hij in IndonesiŽ wil gaan wonen.
Maar ja hij heeft in ieder geval nu voldoende voer om zelf een oordeel te vormen. Emoticon: Yes!

Wat betreft met AOW uit de voeten kunnen, ja zeker kan dat, mits er geen kosten/vaste lasten in Nederland zijn.
Waar je het over hebt, je glaasje wijn of je bruine boterham met oude kaas, dat zijn nog maar enkele dingen. Emoticon: Blush

Wat mijn persoonlijke ervaring betreft, we hebben er jarenlang mee kunnen leven, we waren toch altijd de rit op, eten deden we toch wel, we stonden er niet zo bij stil, mede ook omdat de prijzen voor ons ook nog meevielen als we eens een decadente steak op tafel wilden.
Dat is inmiddels anders geworden, maar dat is niet het enige, naar mate je ouder wordt gaan andere dingen belangrijk worden, van hot naar her vliegen is voor ons voorbij. Emoticon: Cry

Pop en ik zitten nu veel thuis, niets mis mee, alle deuren open, veel ruimte om ons heen, altijd lekker weer en veel aanloop, eten neemt nu een veel belangrijkere plaats in als voorheen. Emoticon: Nice
Gaan we er uit dan doen we een klein ommetje op de solex en dan belanden we meestal in de stad(je), neem ik twee biertjes en nasi goreng ikan asin, pop een vruchtensap en sop buntut, hatsekidee kassa 154.000, geloof me of niet, doe ik dat 2 keer per week, daar koop ik in Rotjeknor eerste klas vlees voor de hele week, rond de 3 kilo. Emoticon: Confused

Het is geen Jakarta, dus ik moet regelmatig op jacht naar fatsoenlijk vlees en groente, als ik het over vlees heb, dan bedoel ik voor rendang of smoor zonder een halve kilo vet en bijvoorbeeld ijsbergsla of broccoli dan ben je aangewezen op de supermarkt.
Naar de stad, dan ben ik al een liter vocht kwijt door die brommeridioten, dan parkeer ik mijn solex bij mijn stamwarung, neem een biertje, vervolgens naar de flappentapper en naar Yogya, halen wat ze daar hebben.

Via mijn stamwarung en een biertje door naar SuperIndo, daar staat een knaap die in de loop van de jaren mijn maatje is geworden, die belt me als ze fatsoenlijk vers vlees binnen hebben, hij kan altijd rekenen op een paar vette repen chocolade als we uit Ned. komen.
Vlees in de koeling en na een biertje door naar Giant, 4 km buiten de stad, daar hebben ze nog wel eens buitenlandse producten, zoals speculaas, olijven, smeerkaas, als enige verkopen ze Meadow leah boter, soms goed bruin brood en meestal mooi sla. Emoticon: Worship

Kom ik terug dan ben ik 2 liter kwijt door de kamikazepiloten, want Giant ligt aan de weg naar Cianjur en daar doen ze nog gekker dan gek omdat er altijd file staat.
Dan neem ik nog een biertje en keer huiswaarts vraag me niet hoe, dan lijk ik wel een lastezel op mijn solex, maar daar kijkt niemand vreemd van op, ze steken eerder hun duim op, een bule die zich heeft aangepast. Emoticon: Laugh out loud
Kijk ik dan wat ik in huis heb en wat ik er voor heb moeten betalen dan is het om te huilen.

Voor die prijs slok ik op het winkelcentrum waar ik woon, 4 bier weg, ik lunch uitgebreid, en ik heb een kraanwagen nodig om mijn boodschappen boven te krijgen. Emoticon: Shiny
En eerlijk, de uitgebreide sortering van lekker eten en het gemak om alles te kopen en nog veel goedkoper als in IndonesiŽ gaat ons steeds meer parten spelen. Emoticon: Yes!
Een flesje mooie wijn van 4 Euro, een blik bier van een halve liter voor 0.50 cent i.p.v. 3 Euro, een tassen vol kersverse groente voor nog geen Euro de kilo, eerste klas rundvlees voor 7 Euro.

Uiteraard allemaal zeer persoonlijk, maar elke keer dat we weer naar IndonesiŽ gaan is het erger, ik vraag me wel eens af wat mensen bezielt om naar IndonesiŽ te gaan, alle landen in Z.O. AziŽ zijn minimaal 50 % goedkoper. Emoticon: Confused

spacer line  

Huis plus stuk grond in Cisaat Sukabumi.

Vraagprijs bijna 200.000 eurie
Kan je als investment zien , voor je oude dag.

http://www.rumah123.com/detil-(...)bumi-1554298-id.html

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

'Ja waarom doen we zo gek naar IndonesiŽ te gaan ten eerste word je ouder en niet meer zo reislustig ik heb moeite hier met de ancot te gaan dus neem vaak een particuliere taxi crab via internet op te roepen, krijg je de naam van de chauffeur en zijn kenteken door meestal belt di man je op waar je precies staat.
Nog een halve maand en dan ben ik hier weg .
Hoe het verder gaat is afwachten of ik die nieuwe appartement kan krijgen anders kom ik niet meer naar IndonesiŽ dan is deze keer de laatste keer geweest.
Met Idelfriti denk je heel Jakarta loop leeg, maar hier loopt het vol met familie leden en luidrugtig dat ze zijn.
Neen deze gebouwen beginnen af te takelen en beginnen te lijken op een kampung.
Het is het zwembad die mee telt die zit nu ook vol met blŤrende kinderen want hun volume is erg hoog
Zo gaat het met de jaren, dat je ziet dat alles achteruit gaat.
Tenten sluiten hier bij het leven geen winst te behalen.
NU al een week geen water Aqua te verkrijgen,de mensen moeten maar zien hoe ze aan water komen, met die ramadan en idelfriti vorig week zaterdag is het begonnen en ze zijn pleite, is meer dan een volle week, tot nu toe tot maandag hoop ik dan dat ze weer open gaan dat is ook nog maar afwachten .
Neen het is en blijft een K*tland.
Doordat islamistische gedoe, hakt er goed in, dat er niet verdiend word .
Ze komen straks berooid en arm weer terug en dan willen ze hebben dat je medelijden met hen hebben aan mijn nooit niet.. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Allereerst zouden vele mensen nog niet hun hond willen begraven in Cisaat Surya en ten tweede effe 2 ton op naam zetten van je Indonesische partner als appeltje voor de dorst in de toekomst, dan moet je wel enorm veel vertrouwen hebben in je partner. Emoticon: Blush
Wat is de zin van dit bericht Emoticon: Confused

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Je bent te impulsief Ziel, je laat je leiden door het moment, de ene keer heb je het enorm naar je zin en nu het met idul fitri een beetje tegen zit raak je helemaal in de mineur.
Je moet de hele boel op een weegschaal gooien, overal is het wat Emoticon: Yes!
De juiste balans vinden waar en wanneer je ergens wil zijn, dat is een kwestie van uitkienen. Emoticon: Blush
Wil je in de winter niet met een bevroren snottebel in Nederland zitten, waar buiten je kinderen zich geen hond iets van je aantrekt.
Of wil je aan het zwembad liggen met soms een stelletje blŤrrende kakkerlakken Emoticon: Confused
Ik blijf er bij dat je in IndonesiŽ in het volle leven staat, in Nederland is het geranium snuiven, zeker in de winter. Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,847 posts - 13,518 topics - 16,739 members - last post @ 22-11-2017 02:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,406,190 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com