indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

Hoi,
Ik wil in mei 2008 in mn 1tje backpacken door Indonesie. Java en Bali is goed te doen als je als vrouw alleen reist heb ik begrepen, maar ik wil ook naar Sumatra en dat werd mij afgeraden. heeft iemand ervaring met het alleen reizen in Sumatra?

Uppie

Blorong
User
spacer line

Ik denk dat vrouwen in Nederland minder secure dan in Sumatra Emoticon: Party! kecuali misschien bij Aceh. Padang is daar vrouwen de grote bas...
Ga maar mied lekket geniete er van..... Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hey Uppie? Wie heeft je dat afgeraden? Zeker iemand die er nooit geweest is?
Gewoon gaan hoor, doe ik al jaren (jaartje of 20!). Sumatera is net zo veilig als Java of Bali. Selamat jalan!

Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Pardi
User
spacer line

Hoi Uppie

Mijn ervaring is ga gerust in je uppie naar Sumatra de Sumatraan is gastvrij en vriendelijk. Je kunt zonder meer trekken met een rugzak waar je ook naar toe wil. Er is een uitzondering en dat is Atjeh. Toch heb ik daar nooit slechte berichten over gehoord, het probleem was dat daar een interne oorlogje aan de gang was. Nu is daar vrede!

Groet van Pardi en veel plezier als je gaat.

Jeanette
User
spacer line

Ik weet niet of je nu naar Atjeh moet... Sumatra is erg groot, dus genoeg andere plekken te bekijken. En het is er erg mooi! Wild en ruig soms. Het is er behoorlijk anders dan Java of Bali. De Sumatraan (als je dat zo kan noemen) is ook veel directer. De Islam wordt er overigens wat strenger nageleefd, dus denk aan je kleding.

spacer line  

hoi Uppie,

alleen ben ik er niet geweest, wel zijn we in Zuid Sumatra in Palembang geweest, rondgetrokken door Lampung en overgestoken in het zuiden via een veerboot naar java. Het was een "back tot the roots trip" voor mij.
Je kan er wel rondtrekken, alleen vroegen ze mij in Palembang nog steeds, wat ik er nu te zoeken had. Ik ben toch terug gegaan naar de dorpen (oliemaatschappij) waar ik gewoond heb en heb er geen spijt van gehad, integendeel. Wen er wel aan, als je er westers uit ziet, dat iedereen je het hemd van je lijf vraagt, waar kom je vandaan, waar ga je naar toe en hoe vind je het.. heel leuk, gewoon antwoorden en praten (bahasa is wel handig. De kinderen vinden het wel leuk om hun Engels te oefenen. Je wordt veel op de foto gezet (mobieltje). Het maakt niet uit, kinderen, (oudere) vrouwen, soms ook mannen zijn gewoon belangstellend.
Je kleding kan je aanpassen, maar op Sumatra zijn ze vrijdenkend, gewone t-shirts, lange broek, je moet je toch aanpassen aan het klimaat en aan de
jungle.
Het eten vind ik er veel beter dan op java. Vegetarisch / veganstisch eten is er ook geen probleem, ook in de eethuizen langs de weg. (onze gids/chauffeur kende ze wel.)
Ben benieuwd hoe je het vindt,

Inez

Blorong
User
spacer line

Mvr Jeanette :

Je hoeft toh niet de kleding to passen Emoticon: Yes! . Ik was 2 jaar geleden daar geweest. Padang is erg warm daardoor Ik pakai erg korte broek om te laat te zien dat Ik heb kaki belalang & bulir( Ik ben Padang/Palembang & Menado bloed). NO problem.... Emoticon: Party! . De mensen zijn voor tourist niet moelijk maken. Medan is 60 % christen.....

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Blorong
Sommige mensen overdrijven graag, zonder te weten hoe het er werkelijk er aan toe gaat!!!!!! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Blorong
User
spacer line

Zieleffe

Ik weet het wel.....
Ik ben daar geboren & getogen. Ik ben nooit bang om sexi kleren aan.
Ik vind hier meer sedikit takut...van uitsraling van de mensen.
Sayang khan punya kulit & kaki mulus harus dibungkus-bungkus Emoticon: Party!

Pardi
User
spacer line

Nogmaals Uppie

Ik weet niet hoe je naar Sumatra wil gaan of waar je aankomst is. Maar als je in Jakarta aankomt, en na een rust pause is het verstandig met een vliegtuig naar Sumatra te gaan. Je kunt ook met de bus van uit Jakarta naar Bandar lampung en vandaar verder. Bij stasun Kambir vertrekken in de morgen enkele A.C bussen = DAMRI naar Lampung. Maar In Jakarta zijn veel reisagentschappen die je graag willen helpen. Als je ervaring hebt met vliegvelden kan je ook smorgens vroeg naar Sukarno Hatta -ook nu met DAMRI kambir- binnenlandse vluchten. Daar kan je altijd wel een ticket kopen. Sumatra is inderdaad erg groot dus kijk even in een travelgids waar je graag naar toe zou willen. Een aanrader is via Padang = haven stad maar leuk om er geweest te zijn- naar Bukettinggi te gaan is veel koeler dan Padang. Als je van het strand houdt is Air manis het is niet als te ver van Padang. Zowel Padang als Bukettinggi zijn echte stop plaatsen voor buitenlanders, in Bukettinggi kun je dag tochten maken die de moeite zeer waard zijn, een aanrader dus.

Groet Pardi

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dus niet mn plannen aanpassen en gewoon in mn uppie naar Sumatra. Ik vlieg op Medan en dan naar Mt Leuser NP (Bukit Lawang) en de Alas River. ik wil dus niet in Medan blijven, maar direct door reizen daar naar toe. met een taxi denk ik. moet ik nog even uitzoeken. (iemand een tip?)
Verder wil ik nog naar Berbak Wildlife Reserve, Bukittinggi en vanaf Padang vliegen naar Yogya. Ik eindig op Bali vanwaar ik terug vlieg naar A’dam. ik moet de rest nog invullen. in totaal ga ik 6 weken.
Ik ben geen ervaren backpacker, maar met een beetje gezond verstand kom ik er wel.

vraagje. Voor trekkings en excursies kan ik toch gewoon bij andere aansluiten? want in mn uppie betalen voor een gids en vervoer wordt een beetje prijzig.

groeten van Uppie

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Lees de verhalen van Pamela en nog een andere meisje.In een andere topic.
Mss kan je contact opnemen met haar.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Mr. Jacob
User
spacer line

Het is alweer bijna 11 jaar geleden dat ik op Sumatra ben geweest, maar ik heb daar heel wat vrouwelijke toeristen gezien die alleen reisden. Destijds kwam ik aan in Medan en trok 3 weken door Sumatra via Bukit Lawang, Berastagi, Tobameer (Tuktuk en Prapat), Bukittinggi, Maninjou en Padang. Komt een beetje overeen met jouw plannen. Vooral de omgeving van Bukittinggi is buitengewoon mooi. Daar kun je ook jungle trekkings maken, hoewel ik dat niet gedaan heb. Ik weet wel dat het geen enkel probleem is om je bij een groep aan te sluiten. Je komt vanzelf wel een gids tegen die mensen “ronselt” voor trips van 4 of 5 dagen. Destijds kostte dat $ 5 per dag per persoon.
De mensen in West Sumatra (Minangkabau) zijn de meest vriendelijke Indonesiërs die ik ooit heb ontmoet. Het Maninjoumeer is de mooiste plek die ik ooit heb gezien en voor strand moet je echt naar Air Manis. Ik heb nog wel meer informatie voor je als je daar belang in stelt.

ketut.nl
User
User icon of ketut.nl
spacer line

Uppie,
wij zijn vorige maand in Bukit Lawang geweest voor een jungle-trek van 2 dagen en hebben o.a. orang oetans gezien. Echt een aanrader!!! We hebben voor 30.000 rupiah geslapen bij Nora's Place, een hele eenvoudige homestay maar wel super gezellig. Voordat we vertrokken naar Indonesië heb ik gemaild met een gids (Indra) waar ik goede verhalen van had gelezen en met hem afgesproken dat we met hem de trek zouden gaan doen. Hij heeft ons vanaf het vliegveld van Medan opgehaald en na de tocht ook weer daar gedropt. Hij rekent voor een enkele reis Medan-Bukit Lawang 300.000 rupiah, de gangbare prijs.
Volgens mij kan je wel bij andere aansluiten voor de trek, maar dat weet ik niet zeker. Je kan Indra mailen en het hem vragen: indra_cicaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com
Hij checkt zijn mail niet iedere dag want daar moet hij voor naar Medan en de weg Medan-Bukit Lawang is een 3 uur durende hobbelweg!
Succes, als je meer wilt weten over onze jungletrek hoor ik het wel.

Raoul

Blorong
User
spacer line

Veel sukses Uni Uppie ( Upik is bij minangkabau betekent mbak of jonge vrouw ? )

Uppie
User
User icon of Uppie
spacer line

On 07-08-2007 22:09 sidia wrote:
Lees de verhalen van Pamela en nog een andere meisje.In een andere topic.
Mss kan je contact opnemen met haar.

Ik heb gezocht op "Pamela" maar kan nix vinden. Weet je misschien het onderwerp?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Als je de search deel gaan gebruiken , en pamela invult krijg je alle topic waar pamela heeft geschreven of er op gereageerd.

voorbeeld :http://forum.indahnesia.com/topic/5064/0/gunung_leuser_np_visit_it_before_its_too_late.php

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

elsbeth
User
spacer line

Dag Uppie,
Zo te zien is er al een tijdje niks geplaatst, toch een reactie van mij. Sumatra is een schitterend eiland, waar je ook als vrouw prima alleen kunt rondreizen. Ik heb 9 maanden in Zuid Sumtara gewerkt (was toen 30) en heb geen enkele moeizame ervaring gehad. Ik zorgde wel altijd dat ik mijn kleding aanpaste. D.w.z. veel batikjurken (die ik voor 5 gulden liet maken), lange broeken, maar ook bloejes met lange mouwen. Ik ben een keer in korte tennisbroek door de stad gefietst. Je merkt dan meteen dat je op een onprettige manier wordt nagefloten, het is niet gepast. heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Verder is je eigen houding belangrijk, als je je banging gedraagt, roep je agressie op. Zorg dat jij het heft in handen houdt en zorg dat je iets van de taal leert (is goed aan te leren). De omgeving van Palembang is niet zeer de moeite waard, er komen dan ook nauwelijks toeristen. West Sumatra is prachtig, maar ook de Zuidkant van de Bukit Barisan (de bergketen die van Noord tot ZuidSumatra loopt). Voor jou misschien een wat onhandig deel van het eiland (ik ging daar wel eens bij een Nederlands pastor op bezoek in de buurt van Benkulu).
Ik wens je heel veel plezier in Indonesie, verslavend hoor.
Groetjes Elsbeth

elsbeth
User
spacer line

Nog een reactie van mij. Ik raad je aan je goed in te lezen in de adat (de gebruiken) van de Indonesiers. Het wordt bijzonder op prijs gesteld wanneer je laat zien iets van de gebruiken te weten. En het getuigt bovendien van respect. Je krijgt zo ook meer begrip voor dingen die in jouw ogen raar zijn. Ik raad je aan zo min mogelijk te plannen, zeker als je alleen reist, zul je van het ene in het andere avontuur rollen. Neem daar ook de tijd voor, dan zul je een geweldige reis maken. Indonesie is een geweldig land en ik vind vooral West Sumatra helemaal geweldig (zoals Jacob ook al schreef). Ik denk dat Aceh inderdaad een minder goede optie is. Je hebt 6 weken voor Sumatra, Java en Bali, geweldig, hoor. Kunt zo behoorlijk veel zien. Geniet ervan.
Groeten Elsbeth

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Als ik mij zo moet aan passen dan kan je dit beter culturele reizen noemen.
Maar geen toeristen reizen.
Spanje Portugal Griekenland hebben de afgelopen 20 jaar te gemoet gekomen aan de Europesche mentaliteit, en zo hun toeristen export geproclameerd.
Dat moet ik nog eens zien in Indonesië, als toerist je zo moeten aanpassen zijn geen toeristen reizen meer. Emoticon: Bye bye Emoticon: Yawn Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
User
spacer line

Dag Zieleffe,
Vind je het zo'n grote moeite om je enigzins in te lezen in de gewoontes van het land dat je bezoekt, of wil je je om principiele reden niet aanpassen? Wil je liever niet in contact komen met de lokale bevolking? Ben je zelf al vaak in Indonesie geweest en hoe heb je dat ervaren? Ik denk dat je het wel normaal vind als iemand uitzoekt hoe hoog de Rupiah staat, hoe warm het is, wanneer het regenseizoen begint etc. Dan is het toch een kleine moeite om je op de hoogte te stellen van de dagelijkse gewoontes van de mensen? Ben benieuwd naar jouw en ander reacties!
Groetjes Elsbeth

Michel
User
spacer line

Esbeth,

Je hebt volkomen gelijk. Zelf gaan mijn vrouw en ik in December a.s. al voor de 21e keer naar Noord Sumatra. Ik heb me altijd ingespannen om de cultuur en de adat daar te begrijpen.
Het is niet alleen voor de reiziger van belang, maar ook voor de lokale mensen is het prettig om met reizigers in contact te komen die iets weten over hun gewoontes.

Overigens hebben wij ook de andere gedeeltes van Sumatra bezocht, maar voor ons staat Sumut (Sumatera Utara) bovenaan, ook wat de natuur betreft.

Met groeten, Michel.

elsbeth
User
spacer line

Hai Michel,
Zo wat een bofkont ben jij, voor de 21 ste keer naar Sumatera. Tja, ik ken alleen omgeving Tobameer, ook bijzonder mooi inderdaad. Was ook een keer in Pematang Siantar op bezoek bij een Rehabilitasi Center (bij een NL. zuster), ook mooi. Over welk deel van Noord Sumatera heb je het precies (alle tips over nog mooiere plekjes zijn welkom). ken je de rest van Indonesie ook goed, of blijf je altijd alleen maar op Sumatera? Ik wil volgend jaar met mijn 4 kinderen naar Indonesie (daarover ook een topic geplaatst). Ontdek net dat Singapore Airlines naar Manado vliegt, lijkt me een mooi startplek (dezelfde start als ik in 1987 had toen ik voor het eerst voet op Ind. bodem zette en op slag verliefd werd. Tja, met 4 kinderen wordt het allemaal een beetje anders. gelukkig heb ik twee vrienden die diplomaat zijn en laten die nou net van 200-2006 in Jakarta hebben gezeten. Heb ik voor mijzelf lekker twee snoepreisjes van gemaakt..
En inderdaad, niet meer dan normaal dat je je verdiept in het land en zijn gewoontes, maakt het alleen maar leuker.
Groetjes Elsbeth

ketut.nl
User
User icon of ketut.nl
spacer line

Over welk deel van Noord Sumatera heb je het precies (alle tips over nog mooiere plekjes zijn welkom).

Een jungletrek van 2 dagen vanuit Bukit Lawang (3 uur rijden vanaf Medan). Vraagt wel enige inspanning, maar de orang oetans en de jungle maken het zeer de moeite waard!
Groetjes, Raoul

elsbeth
User
spacer line

Hai Raoul,
Tja, dat klinkt geweldig! Hoe zwaar is de jungletocht? Ik ga met mijn 4 kinderen van 10-12-13-14 (volgende zomer) en zijn op zich goede wandelaars (huttentochten Pyreneen/Slovenie etc). Maar jungle is iets anders dan bergen. Hoe lang loop je per dag en waar slaap je? Het is best lastig een goede route te bedenken. Ik wil mijn kinderen zoveel mooie plekjes laten zien, maar ik zal toch echt een keuze moeten maken.
Groetjes Elsbeth

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

58,866,835 topic views - 226,983 posts - 13,603 topics - 18,689 members - last post @ 20-06-2018 08:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

101,718,413 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com