indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

bas1977
User
spacer line

hallo,
Ik verblijf een aantal dagen in november in jakarta..wat zijn aanraders om dingen te bezichten in jakarta of directe omgeving..
En heeft iemand nog info over een leuk hotel met een beperkt budget (geen 50/60 euro p/n).
groeten bas

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zie
http://www.jakarta-tourism.go.id/1.php
Heb 3 jaar geleden in Hotel Cipta en iets met "international" hotel in Wahid Hasyim (centraal gelegen) 2 weken gebivakeerd.
Weet niet wat nu de prijzen zijn (toen was het RP 250.000/nacht per kamer).
Er is een andere topic bij Indahnesia : zie Accomodatie Jakarta.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Mr. Jacob
User
spacer line

Als ik in Jakarta ben, zit ik altijd in hotel Karya Bahana (Jl. Jaksa 32 - 34). Voor een standaard kamer (met AC + heet water) betaalde ik de laatste 3 keren (o.a. december vorig jaar) Rp 140.000 (Ä 12,50) per nacht. Schuin ertegenover is een heel goede bistro van een Zwitserse eigenaar.
Er zijn genoeg mooie winkelcentra te bekijken maar je kunt ook een dagje naar Taman Mini. Een groot park waarin alle traditioanele huizen uit IndonesiŽ zijn nagebouwd. Het is daar eigenlijk heel IndonesiŽ in het klein. Zeker de moeite waard als je je vervelt.

spacer line  

Hallo Bas,

Als je wilt kun je in Jakarta veel zien. Wij zijn er 2 jaar geleden geweest en hebben gelogeerd in Blok M. Dat is een heel eind de stad in, maar wij zaten prachtig en niet duur in het Losari hotel. Aanraders zijn de de oude Batavia wijk, Taman Mini en natuurlik de nieuwe brusway.

Groetjes Tinie

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

robbert
User
spacer line

Hoi,
Wat is er aan de Busway te zien ? Er is genoeg te zien en te beleven in Jkt. maar wat hangt toch van je eigen interesse af. De oude haven Sunda Kelapa met de nabije vissersmarkt of Pasar Ikan. Uitwaaien in Ancol (prima Sate daar). oF rondhangen in Mall's, interesse in Electronica ? Ga dan naar Mangga Dua doordat dit via corridor's toegang heeft tot andere mall's in feite het grootste winkelcentrum van Jkt. De omgeving van Pasar Baru met veel oude chinese tempeltjes. Glodok. En ga 'savonds naar Jl. Pecenongan dan struikel je over de prima eetttentjes.
Daar is overigens ook een centraal gelegen hotel t.w. Red Top, mss. wat boven jouw budget. Ik weet niet wat bedoelt wordt met de oude Batavia Wijk, je hebt wel een kampong die bevolkt wordt door anak Betawi ,erg spectaculair vond ik dit zelf niet, oud,vervallen en vies, wel heb je daar aan de rivier een project waar men allerlei planten/bomen kweekt waardoor dit een v.d. weinige natuuroase's is van Jkt. Veel plezier in Ibu Kota.
Rob

bas1977
User
spacer line

mijn interesses zijn gewoon dingen te bezoeken..ik reis de eerste dagen alleen..dus inderdaad een beetje wandelen in een shopping mall > kleren kopen....inderdaad lekker eten...beetje natuur is ook o.k.. tempeltjes bezoeken ..bedankt voor de tips..heb ik een beetje uitgangs punten...is er nog een natuurpark/vulkaan of iets dergelijks te bezoeken in de buurt van jakarta voor een wandeltocht

spacer line  

je moet verblijven in jalan jaksa, dat is de leukste straat van jakarta. een goede kamer met mandi heb je al voor 50.000 rupiah (4 euro) per nacht.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 05-08-2007 08:04 bloodhoundfromhell wrote:
je moet verblijven in jalan jaksa, dat is de leukste straat van jakarta. een goede kamer met mandi heb je al voor 50.000 rupiah (4 euro) per nacht.

Nee toch , meen je dat ?
Zag een paar weken geleden een reisprogramma van BNN (Ned 3).
Ging zo' n Ned.Meisje logeren bij een hotelletje bij gang Jaksa .
Voor ong 40.000 kreeg ze een kamer met vieze bed , lakens , kompleet met kakkerlakken.En de wc heeft ook de kleuren van de regenboog.
Waarschijnlijk in 1 van zijgangen van Gang Jaksa.
Bij de " mainstreet" (Gang jaksa) zelf zijn de omstandigheden ( van buiten kant) iets beter geworden.Men is bezig om de straat een beetje fatsoenlijker te maken (i.v.m 2005).

* In Jakarta heb je tegenwoordig geen kampung meer die door anak Betawi' s worden bevolkt.
De oude wijken van Batavia is verdeeld in de Pecinan (Glodok- Mangga Besar e.o ) , ook bekend als de " China Town ", de Centrum met Weltevreden (waar alleen ambtenaren/rijke Nederlanders wonen , en Menteng gebied e.o waar de" Inlanders" wonen en de diverse kampungs met de verschillende bevolkingsgroepen apart wonen , zoals Kampung Bali (2) , Kampung Makassar , Kampung Melayu , Kampung Jawa , kampung Ambon etc .
De namen zeggen al welke bevolkingsgroepen er wonen.
Naar schatting wonen er ongeveer 500.000 orang betawi.
De nakomelingen van de Sundanezen (de oorspronkelijke bewoners) , de Javanen (ex soldaten van Matram Koninkrijk) en andere bevolkingsgroepen die door VOC ingevoerd zijn (o.a slaven) en Chinezen.
De orang " Betawi Asli " wonen ook in de oude Menteng Buurt , Kebon Sirih voordat ze " verplaats" werden naar de periferie van de oude Batavia.
Ze gingen dan onder andere naar Depok , Tanggerang uitwijken.
Zij en hun nakomelingen werden ook de zgn Betawi Ora genoemd door de kleine achterblijvers die in de centrum van Batavia verblijven.
In Jakarta van heden zijn er nog oude gebouwen waar de uitgeweken Orang Betawi uit de Centrum hebben gewoond , bekend onder de naam daerah Condet.
Dus een echte kampung van anak betawi bestaat eigenlijk niet.
Als " volk " bestaan ze pas ongeveer 100 jaar.

wimstone
User
User icon of wimstone
spacer line

Ik ga altijd naar hotel marco Polo , eenvoudig maar in het centrum van Jakarta dus wel zo handig

Jakarta
Marcopolo Hotel
Jl. T. Cik Ditiro 19
Menteng
Jakarta, Java 10350
Indonesia

spacer line  

On 05-08-2007 08:45 sidia wrote:

...

* In Jakarta heb je tegenwoordig geen kampung meer die door anak Betawi s worden bevolkt.
De oude wijken van Batavia is verdeeld in de Pecinan (Glodok- Mangga Besar e.o ) , ook bekend als de " China Town ", de Centrum met Weltevreden (waar alleen ambtenaren/rijke Nederlanders wonen , en Menteng gebied e.o waar de" Inlanders" wonen en de diverse kampungs met de verschillende bevolkingsgroepen apart wonen , zoals Kampung Bali (2) , Kampung Makassar , Kampung Melayu , Kampung Jawa , kampung Ambon etc .
De namen zeggen al welke bevolkingsgroepen er wonen.
Naar schatting wonen er ongeveer 500.000 orang betawi.
De nakomelingen van de Sundanezen (de oorspronkelijke bewoners) , de Javanen (ex soldaten van Matram Koninkrijk) en andere bevolkingsgroepen die door VOC ingevoerd zijn (o.a slaven) en Chinezen.
De orang " Betawi Asli " wonen ook in de oude Menteng Buurt , Kebon Sirih voordat ze " verplaats" werden naar de periferie van de oude Batavia.
Ze gingen dan onder andere naar Depok , Tanggerang uitwijken.
Zij en hun nakomelingen werden ook de zgn Betawi Ora genoemd door de kleine achterblijvers die in de centrum van Batavia verblijven.
In Jakarta van heden zijn er nog oude gebouwen waar de uitgeweken Orang Betawi uit de Centrum hebben gewoond , bekend onder de naam daerah Condet.
Dus een echte kampung van anak betawi bestaat eigenlijk niet.
Als " volk " bestaan ze pas ongeveer 100 jaar.

Hi Sidia,

zou je iets meer over de "orang/anak Betawi" willen vertellen ?

Zoals ik het lees, zijn het de oude bewoners van Jakarta, voordat het een grotere stad werd. Met alle diverse bevolkingsgroepen niet afkomstig uit Indonesie, die er terecht kwamen.
- welke beroepen hadden ze ? (koelies / zlefstandige handelaren langs de straat, zoals je nu ook ziet of iets anders ?)
- hoe was de uitwisseling tussen de bevolingsgroepen in de wijken / kampungs daarbuiten ?
- hoe was de relatie in de vorige eeuw(en) met de nederlanders ?
- mijn opa heb er wel over horen praten, maar helaas heb ik toen niet aandachtig geluisterd. (Hij woonde in Jakarta.) Emoticon: Wink

misschien vraag ik wel te veel,
maar ik ben er wel benieuwd naar (of het ooit isuitgezocht),

Inez

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Als je over anak Betawi gaat praten , moet je eerst een verdeling maken.
A. De anak Betawi van de Indische mensen (of Indo Betawi , i.h.b. de Indo Kemayoran), ze hebben een bepaalde " naam" , werd ook vaak ge lieerd met de jago-an en de Pukulan Kemayoran.
De vechtkunst die gebaseerd werd uit de silat van China(Bektauw dacht ik ) en de Sundanese silat .

B.De Asli Orang Betawi , dat zijn dan de Indonesiers.
Van oorsprong zijn ze Sundanezen (Betawi was ooit Sunda Kelapa geweest , de haven van de Sundanese Koninkrijk Pajajaran).
Later werd het aangevuld door de Javanen en andere inport betawi' s.
Als " volk" bestaan ze pas na 1923 toen de studenten uit Betawi (al een mix) hun Kaoem Pemuda Betawi hebben opgericht.Ze waren ook 1 v.d ondertekenaars van de Sumpah Pemuda 1928 .

Over de (ex)slaven , zij komen a. uit andere delen van de archipel , vaak overwonnen volkeren die soms tegen wil en dank in dienst zijn gegaan bij de VOC.
(b) : zij komen uit buiten Indonesia zoals de Chinezen ( de grootste bevolkingsgroep van heet begin jaren van Batavia, de Balinezen, Ambonezen(Molukkers) , Arabieren , Maleiers , Mardijkers = vrijgekomen Portugese slaven (hun nakomelingen zijn de ex toegoenezen in Surinamer en Nld) etc etc.
De meesten zijn in dienst gegaan bij de VOC .
Al die bevolkingsgroepen wonen in verschillende kampongs met eigen rechtssysteem .
Kampung Jawa, kampung banda, Kampung Melayu , Kampung Tambora ,kampung arab , kampung Tjina (Pecinan = nu heet het Glodok e.o) etc etc , al die namen bestaan nog steeds in de huidige Jakarta.
Ze wonen apart en gaan niet om met de andere kampongs.
Het is ook begrijpelijk,want als Ambonezen, en de andere kampongs uit de molukken net maar een straf expeditie hebben uitgevoerd worden ze met scheve ogen bekeken door andere bevolkingsgroepen waarvan hun thuisland net maar platgebrand werd.
De bekende verdeel en heerssysteem.

De relatie met de Nlders was koloniaals , gebaseerd op ras en geloof.
Een Inlander die christen wordt kreeg ook een upgrading in zijn sociale en maatschappelijke status.
De hoogste rang zijn de Europeanen(lees Nederlanders) , daarna heb je de inlanders .
En je heb ook nog de gradaties , de vreemde oosterlingen(chinezen, arabieren) zijn hoger dan de echte Inlanders en een gelijkgestelde (Inlander die bepaalde privilege krijgen zoals de blanken).Maar toch zijn ze Inlanders.
Bij de Nederlanders heb je ook nog een verschil tussen een totok , indische nederlanders , indo europeanen en of je een orang baru ben (baren) of je een blijver ben. Maar in ieder geval zijn ze hoger in de pikorde , de laagste zijn de Inlanders.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

RARE SOCCER OPPORTUNITY: Young boys kick a soccer ball around next to the busway lane on Jl. MH Thamrin, Central Jakarta, during Car-Free Day on Saturday. (JP/P.J. Leo)

http://www.thejakartapost.com/headlines.asp

Verblijf in Jakarta even te voorschijn halen want waarom een nieuwe topic terwijl er van alles over Jakarta hier op kwijt kan.
Ja ook in IndonesiŽ een autoloze zondag, in dit geval zaterdag hoe je ook denkt,dacht , jaren geleden was dit niet mogelijk.
En ja nu verbaasde het mij dat het wel kan , en dat wel op een druk bereden weg de Transjakarta busway, die vanaf Kota via Monas tot aan blok M loopt,
Of de hele straat is afgezet is mij niet bekend, maar dit bericht was voor mij aanleiding er aan dacht aan te geven. Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Yummie! Emoticon: Yes! Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-09-2007 11:58 zieleffe wrote:
Ja ook in IndonesiŽ een autoloze zondag, in dit geval zaterdag hoe je ook denkt,dacht , jaren geleden was dit niet mogelijk.

Jakarta doet mee aan de Wereld Auto Vrije Dag op 22 September 2007.
Alleen in de zgn Jalan Protokol , Thamrin (vanaf Monas) t/m Sudirman ( de lange weg richting Kebayoran).En alleen maar voor particuliere autorijders.
De OV (Transway) werd kennelijk vrijgesteld .
Heeft een symbolische doel , want al kleine beetjes kan de luchtvervuiling van de wereld (dus ook lucht vervuiling van Jakarta) helpen verminderen.
Er is al jaren discussie over de verkeersdichtheid van Jakarta .
Men heeft ook al jaren de zgn Three in One (niet dezelfde als een triotje Emoticon: Smile ) regeling in Jakarta.
In de grote protokol en doorgaanswegen van Jakarta mogen op bepaalde uren ( kantoor uren , in de ochtend en avond) geen auto rijden met minder dan 3 mensen .Werd ontdoken door het inschakelen van de zgn 3 in 1 Jockeys (mensen die tegen vergoeding als de 3de passagier speelt) , inmiddels is het verboden (staat in de nwe regeling zoals het verbannen van bedelaars etc).
Ook werd op zondagen in de ochtenduren diverse banen van Thamrin-Sudirman vrij gemaakt voor sportende mensen .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.home.nl/nieuws/binn(...)and/artikel/00327708

AMSTERDAM - De autoloze zondag in Amsterdam heeft een chaos veroorzaakt. De politie heeft vier personen aangehouden. Het ging om automobilisten die vanaf de ringweg A10 de stad in wilden toen dat niet mocht en stennis schopten. Zij bedreigden verkeersregelaars of gingen met hen op de vuist. Een amokmaker reed zelfs in op een handhaver, die daarbij lichtgewond raakte.

ZIjn dit nu echte Amsterdammers, kort lontje.
of toch moeten wij dit bij die 85 % niet Amsterdammers zoeken...... Emoticon: Shut up! Emoticon: Blush Emoticon: Angry Emoticon: Smile Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

herald
User
spacer line

in zuid bij lokah kasih kun je ook zeer goed verblijven Emoticon: Smile het geld komt tegoed aan de nog in het tehuis wonende , niet geadopteerde 'jongeren'.toen de adoptie is stil gelegd.

jl mohamat toha km 18
pondok cabe - pamulang
kodepost 15418

tangerang

0217490173

niet ver van het centrum maar met die file's kan het zeker wel een uurtje duren.. Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,066,962 topic views - 235,022 posts - 13,697 topics - 25,776 members - last post @ 19-11-2019 15:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,882,179 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com