indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Spekkoek, oh zo lekker!
De krui den en de bewerkelijke methode weet ik, maar de verhouding:boter/suiker?
Er zijn zoveel recepten, de laatste was:500gr roomboter en 500gr suiker plus 10 eieren!
Nu wil ik geen ruzie met de Hartstichting krijgen [vanwege een regelrechte aanval op onze bloedvaatjes] en ook af en toe lekker uit de [cholesterol]band springen is prima toch!!
Maar, wie van de sobats heeft een lekker recept van spekkoek???
Internet staat er vol van maar ,er gaat niks boven familie recepten! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 23-07-2007 15:40 merapi wrote:
Spekkoek, oh zo lekker!
De krui den en de bewerkelijke methode weet ik, maar de verhouding:boter/suiker?
Er zijn zoveel recepten, de laatste was:500gr roomboter en 500gr suiker plus 10 eieren!
Nu wil ik geen ruzie met de Hartstichting krijgen [vanwege een regelrechte aanval op onze bloedvaatjes] en ook af en toe lekker uit de [cholesterol]band springen is prima toch!!
Maar, wie van de sobats heeft een lekker recept van spekkoek???
Internet staat er vol van maar ,er gaat niks boven familie recepten! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

Er moet ook nog meel in hoor en je bent toch niet van plan om die hele spekkoek alleen op te eten op één dag want dan mag je inderdaad wel om je cholesterolgehalte denken.

Dit is wel veel boter en suiker, de verhouding is voor zover ik weet
250 gr. boter
250 gr. poedersuiker
125 gr. droog gezeefd meel
10 eierdooiers
8 stijfgeslagen eiwitten
1 pakje vanille suiker
koekkruiden, een volle lepel
(i.p.v. koekkruiden kan je ook een mengsel nemen van 1 theelepel nootmuskaat, 1 theelepel gemalen kruidnagel , ½ theelepel gestampte cardamon )
nog meer boter voor het bestrijken van de laagjes.

Roer de boter tot room, voeg de suiker toe en nog 5 min. roeren
roer een voor een de eierdooiers mee, wanneer die op zijn nog 10 tot 15 min roeren.
Klop het eiwit stijf en schep dat luchtig door het beslag en pas daarna het gezeefde meel erdoor scheppen.
Verdeel het in 2 porties en schep door de ene de kruiden en laat het andere blank.
Intussen de oven aansteken (hangt van de oven af op welke stand, zoals voor cake)
als het eerste bruine laagje gaar is de onderbrander van de oven uitdoen en het iets hoger in de oven zetten en verder bakken met de bovenbrander, hij hoeft immers alleen aan de bovenkant verder garen.
Op het eerste laagje met een kwastje boter strijken en dan weer een lepel licht beslag erop gaar laten worden en zo doorgaan tot het beslag op is, het bovenste laagje moete weer bruin worden.

Schenk intussen een lekker drankje in en ga voor het ovenraampje liggen kijken want zodra het bovenste laagje gaar is, dus niet meer vochtig, dan moet het volgende laagje erop. Het kost een heleboel tijd maar dan heb je ook een home made spekkoek.
Het is mij teveel werk, ik bestel ze wel tegenwoordig en de kinderen eten het toch wel authentiek of niet.
Maar doe je best en als het nog één keer fout gaat geef ik je geen recept weer hoor!
Wat je ook kan doen is je vriend / anak bandung op laten letten of alles gaar is
en anders koop je toch gewoon eentje bij de toko, misschien minder lekker maar wel gemakkelijker.
Nou succes dan maar! Emoticon: Yummie!

Hoe gaat het met de Roti kukus, alweer eens eentje gemaakt en gelukt?

ff een beetje kietelen hoor Wilma, houd je op de been omdat je dan blijft lachen. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-07-2007 23:56 4yoke4 wrote:

...

Het kost een heleboel tijd maar dan heb je ook een home made spekkoek.
Het is mij teveel werk, ik bestel ze wel tegenwoordig en de kinderen eten het toch wel authentiek of niet.

Ya het kost uren werk , en je moet erbij zijn.
Dan heb je bij de echte zelfgebakken spekkoek.
Bij ons vroeger in jakarta werd het thuis ook gemaakt , als je 1 X de ouderwetse gemaakte spekkoek heb geproeft zal je je neus gaan ophalen als je de zgn spekkoeken koopt bij een toko.
In Indonesia kan je het ook moeilijk krijgen , alleen bij sommige half industriele huismerken zoals Maison Benny , Mon Ami en de laatste jaren van de Holland Bakery kan de ouderwetse huisspekkoek een beetje benaderen.
Dat is dan de spekkoek die in mijn koffer meegaat als ik terug gaat naar nederland.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Yoke en Om Sid, bedankt voor het recept!!
Het is veel werk, maar dat heb ik er voor over, ook een middag naast de oven liggen.
Toko Semarang is een goed adres hier in Den Haag, spekkoek moet je dan bestellen, deze toko levert ook aan de Indonesische ambassade.
Vriend Ike laten opletten:hij is de oudste zoon , heeft totaal geen verstand van koken, werd in de watten gelegd door tantes en mama
Yoke: roti kukus, nee , wat ik fout doe weet ik niet, maar het worden keiharde broodjes, waar mee je makkelijk een muurtje kunt metselen,
Maar ik geef de moed niet op,
Lieve groet Merapi/Wilma Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 24-07-2007 08:56 sidia wrote:

...

Ya het kost uren werk , en je moet erbij zijn.
Dan heb je bij de echte zelfgebakken spekkoek.
Bij ons vroeger in jakarta werd het thuis ook gemaakt , als je 1 X de ouderwetse gemaakte spekkoek heb geproeft zal je je neus gaan ophalen als je de zgn spekkoeken koopt bij een toko.
In Indonesia kan je het ook moeilijk krijgen , alleen bij sommige half industriele huismerken zoals Maison Benny , Mon Ami en de laatste jaren van de Holland Bakery kan de ouderwetse huisspekkoek een beetje benaderen.
Dat is dan de spekkoek die in mijn koffer meegaat als ik terug gaat naar nederland.

Om Sid, die verpakte spekkoeken uit de supermarkten in Indonesie zijn niet te (vr)eten, dan koop ik ze hier nog liever bij de toko, dat zijn nog nog home made spekkoeken, gemaakt door een Indisch vrouwtje Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

[quote] On 24-07-2007 21:53 merapi wrote:
ff on topic, mag wel Yerun?
Nogmaals heel hartelijk bedank t voor de dvd"s, Om Sid
Kreeg inderdaad voor mn verjaardag een dvd speler, dus ik heb genoten van de muziek,
liefs Merapi/Wilma Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Heeeeee Zus, ik heb deze spekkoektopic doorgeworsteld, ook het verhaal van Yoke gelezen, vervolgens aan Poppy gevraagd, nou daar kon ik gelijk een boterhamzakje voor gaan halen, voor het hyperventileren hahahaha.
Aduuuuuuuh veel werk, was haar antwoord, welnu Poppy gaat 18 september pulang kampung, ik heb een goed woordje voor je gedaan, straks met Lebaran word je er daar mee doodgegooid, voor een scheet en een knikker.
Ze neemt er één voor je mee zus, lief hé
Groetjes Malam Emoticon: Wink

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ohhh wat lief van je!!
Dikke Haagse knuffel voor jou en Pop..
Is het hyperventileren bij Pop over? of krijg ze de zenuwen van jou?
grap natuurlijk! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye Emoticon: Puh!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Heeeeeeeee Merapi, je gaat toch mijn recept wel uitproberen hè, want ik heb dit niet voor niks getypt.

Malammmmmmmmm, Poppy heeft gelijk, ik ga ook niet meer voor het ovendeurtje liggen kijken tot het gaar is. Emoticon: Yes!
Deed ik heellllll vroegerrrrrrrr nog wel eens met de kinderen op een regenachtige woensdagmiddag. Emoticon: Yummie!
Maarrrrrrrr niet stoken hè, straks heeft je haagse zus geen zin meer om het te gaan bakken Emoticon: Devil

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 25-07-2007 14:19 4yoke4 wrote:
Heeeeeeeee Merapi, je gaat toch mijn recept wel uitproberen hè, want ik heb dit niet voor niks getypt.

Malammmmmmmmm, Poppy heeft gelijk, ik ga ook niet meer voor het ovendeurtje liggen kijken tot het gaar is. Emoticon: Yes!
Deed ik heellllll vroegerrrrrrrr nog wel eens met de kinderen op een regenachtige woensdagmiddag. Emoticon: Yummie!
Maarrrrrrrr niet stoken hè, straks heeft je haagse zus geen zin meer om het te gaan bakken Emoticon: Devil

Sorry Yoke,
Poppy heeft engelengeduld, als die al moeilijk kijkend heftig neeschuddend zegt, "teveel werk", dan ga ik ervan uit dat het monnikenwerk is Emoticon: Yes!
Sssssst ik zal niks meer tegen mijn Haagse zus zeggen Emoticon: Wink
Mijn naam is haas, ik kom van nergens en ik weet van niets Emoticon: Yeah right!
Groet Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Tuurlijk Yoke, ga ik je recept uitproberen!
Veel werk? welnee, gewoon tijd maken en dat lukt prima: zie al 3 maanden niks als regen!
Ha ha Malam, kreeg een ulekan voor mn verjaardag, zo"""n groot plat stenen ding[weegt 3kg] met vijzel,
maar hij geeft af, kreeg de tip om hem met droge rijst schoon te wrijven, daarna een paar uur in zout water en op het laatst inwrijven met olie.
Prima gelukt
[nee Malam, geen schoonheidsbehandeling voor jou] Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

spacer line  

"Schenk intussen een lekker drankje in en ga voor het ovenraampje liggen kijken want zodra het bovenste laagje gaar is, dus niet meer vochtig, dan moet het volgende laagje erop. Het kost een heleboel tijd maar dan heb je ook een home made spekkoek."

Tja, dat klopt, heb het ooit vroeger wel eens gemaakt. (1 keer geloof ik)
Maar het is wel een idee om het nu -met alle regen - en een lekker wijntje - weer eens te maken. Ik zal mijn recept maar eens opzoeken, zo te zien is het gelijk aan jouw recept.

succes met het maken,

Inez Emoticon: Party!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Schoonheidsbehandeling voor Malam???????
Maar Merapi toch, die blonde Malam is knap genoeg hoor Emoticon: Wink
Tja kripoet sekali, misschien Malam zijn gezicht als ulekan gebruiken?
met de vijzel de rimpeltjes weg wrijven?
Ach laat maar, ik ben wel tevreden.
Niet ondeugend doen hé Merapi.
Alhoewel een schoonheidsbehandeling door een vulkaan hmmmmm Emoticon: Nice

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

O o o h Malam toch!. haha
Nou onderschat de Merapi niet!
Weleens lava over je heen gehad? werkt uiterst verjongend en maakt vruchtbaar Emoticon: I love it Emoticon: Party! Emoticon: Party!
grap natuurlijk!
arme Malam, moet in september zelf koken,wassen,schoonmaken , boodschappen doen etc,

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 26-07-2007 15:33 merapi wrote:
O o o h Malam toch!. haha
Nou onderschat de Merapi niet!
Weleens lava over je heen gehad? werkt uiterst verjongend en maakt vruchtbaar Emoticon: I love it Emoticon: Party! Emoticon: Party!
grap natuurlijk!
arme Malam, moet in september zelf koken,wassen,schoonmaken , boodschappen doen etc,

ff controleren, hadden we het hier over spekkoek?
Daar begon het tenminste mee en nu wil onze vurige vulkaan haar lava uitstorten over arme Malam.
Beetje nakal, jonge dame! Emoticon: Red face

Misschien kan Malam zijn wasje bij jou brengen Emoticon: Yes! en gelijk een hapje mee eten van de door jou home made gebakken spekkoek. Emoticon: Yummie!

Hennie, ga jij maar lekker pulang kampong hoor, die ouwe houden we hier wel in toom. Ik zal aan je denken kakak want ik ben 18 sept. jarig.

Salam dari Tante Yo Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee Yoke, lava baden zijn heel gewoon en Emoticon: Shiny heel gezond, deden ze al in het oude Griekenland.
Malam houden we goed onder controle, hoor Poppy! ben je ff van die belanda af!
~Gelijk je verjaardag genoteerd Yoke,

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,181,303 topic views - 240,034 posts - 13,725 topics - 32,691 members - last post @ 10-08-2020 14:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,309,631 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com