indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Aeris
User
spacer line

Selamat sore allemaal!
Nieuw hier op het forum. 14 September vertrekken wij, eerst 3 dagen Kuala Lumpur, en daarna zo'n 14 dagen Bali.
Mijn oma is Indonesisch (Sumatraans om precies te zijn) en het heeft altijd al gekriebeld om er heen te gaan.

Wel vroeg ik me eventjes een aantal dingen af.
-Kent iemand het hotel Peneeda View, in Sanur? Zoja, goede ervaringen hiermee?

-Wat betreft de inentingen. Wij willen ons niet laten enten, echter meende ik ergens te lezen dat gele koorts wel verplicht is omdat we eerst 3 daagjes KL aandoen, klopt dit?

-Accomodatie en ontbijt hebben wij al geregeld, maar aan hoeveel geld moeten we denken mee te nemen? (per dag ongeveer, we zullen het de ene dag duurder maken dan de ander, ik weet dat het erg persoonsgebonden is en je het zo duur of goedkoop kunt maken als je zelf wilt. Echter is een gemiddelde altijd handig Emoticon: Wink )

-Dingen mee terug nemen naar Nederland. Ik weet dat ze fel zijn op neppe merkkleding. Is er op Bali genoeg kleding te vinden die gewoon merkloos is, of is het net als bijvoorbeeld Turkije zo dat je overspoelt wordt met neppe merken?
Verder wil ik al jaren een Kris (mijn vader heeft er 2, echter die wil ze niet afstaan Emoticon: Very funny ) maar ik vermoed dat het ten strengste verboden is een Kris in NL in te voeren? Weet iemand hier misschien meer van?

Nou, een hoop vragen al, maargoed, wie vraagt die weet wat denk ik maar. Emoticon: Wink

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Peneeda View in Sanur ben ik wel eens langsgelopen ziet er goed uit maar heb er nooit gelogeerd.

Gele koorts is alleen verplicht als je kort daarvoor in een Afrikaans of zuidamerikaans land geweest ben waar dat voorkomt. Ik neem even voor het gemak aan dat dat niet aan de hand is dus dan heb je 'm ook niet nodig. als je alleen naar KL en Bali gaat dan heb je niks nodig.

Hoeveel geld je meeneemt is inderdaad nogal persoonlijk. Maar ik zou het ook niet doen. Je kunt op Bali gewoon pinnen, wel zo handig. En contant geld hooguit voor nood

Ik denk dat je meer problemen zal krijgen op Schiphol met de nepmerken dan met een kris. Misschien dat je problemen krijgt als je een echte antieke kris meeneemt maar met een gewone denk ik niet. Wel in je koffer stoppen en niet in de handbagage want dan ben je 'm vrijwel zeker kwijt.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Aeris
User
spacer line

Bedankt voor je reactie!

Dan laten we de gele koorts vaccinatie ook gewoon lekker zitten, gelukkig maar.

We nemen ook geen cash mee, maar het is meer van: goh, hoeveel geld ben je kwijt aan eten etc, dus meer een indicatie van wat er op je rekening moet staan hahaha. Hoewel ik denk dat wij echt ruim voldoende meenemen hoor, maar ben altijd wel benieuwd.

Nepmerken wil ik juist vermijden, ik hou sowieso niet zo van merken, maar wil wel leuke kleding kopen. Is dat (buiten de nepmerken) ook goed mogelijk daar?
Een echte antieke kris zou het mooiste zijn, hoewel mijn vader die ook aan de muur heeft hangen en ik die misschien ooit nog wel weet los te pulken. Weet ook nog niet zeker of ik een kris mee terug neem, maar ik vroeg het me af voor het geval dat.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Tja, wat heb je op Bali nodig, de budgetreiziger kan misschien met 20 euro toe inclusief een goedkoop losmen, eten in een warung etc en ander heeft aan 120 euro nog niet genoeg. Er zijn simpele eetgelegenheden maar ook chique en dure restaurants het is maar net wat je wil. Je kan er in elk geval heel lekker eten voor een paar euro. Daar hoef je niet el teveel moeite voor te doen. Sanur is overigens wel wat duurder dan Kuta. Maar ook daar heb warung of Padangrestaurants voor een habbekrats.
En ga je 's avonds uit? Wil je ook wat zien, auto huren, uitstapjes maken, surfen,? Ik roep maar wat.
Bali stikt van de kleren ook zonder merken, vooral Kuta en Sanur.
Misschien voor die kris even informeren bij de douane op Schiphol want als je een echte antieke koopt dan zou je wel eens invoerrechten moet kunnen betalen.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

ff tussendoor.

Anne Mieke, blij je hier op het forum te treffen, eindelijk weer een vrouw erbij en ook nog eentje die van wanten weet en geen onzin uitkraamt.
Hartelijk welkom
Yoke soms ook tante Yo genoemd maar dat hangt van de vraagstelling of het antwoord af. Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel Yoke,

Ik ben al lang lid hoor maar liet me nooit zo vaak zien. En dat ga ik toch maar eens wat meer doen. Ik kom al lang in Indonesia, zo'n 20 jaar dus dan wil je nog wel eens wat weten.... Emoticon: Smile

Aeris
User
spacer line

En dat is echt heel handig, voor mensen zoals ik die voor het eerst gaan!
Anne Mieke, wederom bedankt voor je heldere antwoorden!

Mr. Jacob
User
spacer line

Ik ben in de regel 2 x per jaar een maand in IndonesiŽ en breng bijna elke keer een kort bezoek (een week) aan Bali. Meestal een paar dagen Kuta, vanwaar ik verder door Bali trek. Voor het echte Bali moet je in het binnenland zijn (omgeving Ubud bijvoorbeeld).
Een excursie regelen kun je overal op Bali, maar beter is om dat zelf uit te stippelen. Ik doe dat altijd op de volgende manier. Bij aankomst in Bali ga ik met de taxi naar Kuta (accommodatie genoeg in elke prijsklasse). Ik hang daar twee dagen rond om uit te blazen en zoek vervolgens transport naar (bijvoorbeeld) Ubud. Daar hoe je niets voor te doen, ze komen wel op je af. Je spreekt dan een prijs af om je naar Ubud te brengen via de Tanah Lot tempel en weet ik veel wat. Dan heb je vervoer + excursie in ťťn klap en ben je hooguit Rp 300.000 (Ä 25) kwijt. Doed adres in Ubud: Pramesti Bungalows (Jl. Monkeyforest, Rp. 90.000, warm water, ontbijt, aangename plek). Vanuit Ubud ga je datzelfde regelen voor de rit naar Lovina Beach (Noord Bali) met tussenstops in Candikuning (leuke fruitmarkt), tempel Danau Beratan, Gitgit waterval, etc. Zo doe ik het altijd en niet alleen op Bali. Prettige vakantie toegewenst.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja Yoke,
Anne Mieke en Mr Jacob, zijn een aanwinst, kunnen veel indahgebruikers wijzer maken.
Ik lees mee en leer.
Groetjes Dick en bedankt

leomanado
User
spacer line

hoi Aeris,

Als " inwoner" van Indonesie zou ik je toch willen aanraden even langs de GGD te gaan en je te laten informeren over inentingen ed. Ook kun je daar goede medicijnen kopen, voor het geval je aan de diarree raakt. Neem ook goede muggenolie aub.
Een kris meenemen is geen probleem Natuurlijk niet in je handbagage, maar ik heb nog een problemen gehoord en ook mijn kinderen hebben het eea meegenomen naar Nederland.
Vervoer en accomodatie kun je heel makkelijk in Indonesie regelen. Bedenk wel dat als je met je koffers aan de balie van een hotel staat, je de hoofdprijs betaald. Vaak is even langs een plaatselijke reisburootje lopen het goedkoopst. Vervoer regel je op straat en een auto op Bali huren kost nog geen 10 euro per dag. Met chauffeur moet je op 25 euro rekenen.
Geld punnen is in Indonesia nergens een probleem. Er zijn veel meer pinapparaten dan in Nederland, dus neem geen Rp's mee. De koers is op dit moment erg gunstig overigens. (1 euro = Rp12.500)
Ik wens je een hele fijne vakantie op het prachtige Bali. Hoewel ik er niet woon, kom ik er regelmatig.
groet
Leo

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-07-2007 16:18 Aeris wrote:
-Is er op Bali genoeg kleding te vinden die gewoon merkloos is, of is het net als bijvoorbeeld Turkije zo dat je overspoelt wordt met neppe merken?
Verder wil ik al jaren een Kris (mijn vader heeft er 2, echter die wil ze niet afstaan Emoticon: Very funny ) maar ik vermoed dat het ten strengste verboden is een Kris in NL in te voeren? Weet iemand hier misschien meer van?

Als je een kris op Bali koopt, kan je er voor 99% vanuit gaan dat die nep is. Voor een kris kan je beter op Java of Madura zijn. Bedenk dat Bali niet toonaangevend is voor de rest van Indonesia. Het echte Indonesie moet je buiten dit hindoeistische eiland zoeken...... en dus ook de goede krissen.
Verder mag je een kris wel meenemen (tenzij antiek) maar niet in je handbagage.

Zowel kleding op Bali als elders in Indonesia is niet altijd nep. Je merkt wel aan de prijs of het nep is of niet. Als het te goedkoop is (en je koopt het op een markt of bij een eenvoudig kraampje) dan zal het nep zijn. Maar veel merkkleding is wel degelijk te verkrijgen (en nog altijd goedkoper dan in Nederland). Neem een kijkje op Kuta Square of in de Matahari; dat is redelijk betrouwbaar. Ook zijn er volop leuke boutiques met zeer aparte kledij te vinden op de Jl. Legian richting Legian en Seminyak.
Sukses.

lopanjang
User
User icon of lopanjang
spacer line

Beste Aeris,

Ik verzamel al jaren krissen en neem ze regelmatig mee uit Indonesie. Ik heb een maandje geleden nog kontakt gehad met de Douane omdat zij een misleidende advertentietekst hebben. Antwoord, foutje, krissen invoeren in Nederland is geen probleem, maar niet via je handbagage.
Wat betreft antieke krissen, wat is antiek? de Indonesische ambassade kan die vraag niet beantwoorden, maar je herkent antieke krissen wel aan hun prijs!
Denk ook even aan het maximum bedrag dat je vrij mag invoeren.
In Bali zijn, met enige moeite, echt wel betaalbare originele krissen te vinnden, met gezond verstand kom je heel ver. Souvenir krissen herken je trouwens ook op meters afstand. Overigens in Java heb je meer kans beduveld te worden dan in Bali, omdat daar fabrieken staan die niets anders doen dan krissen maken. Ga ter orientatie eerst eens naar Museum Nusantara in Delft

sayah pikir sayah imoed

Aeris
User
spacer line

Originele krissen kŠn ik opzich wel herkennen, veel familieleden van mij hebben de echte antieke, die ze inmiddels al vele tientallen jaren in bezit hebben. Ik ga gewoon eens rondkijken, het gaat mij er voornamelijk om dat ik het mooi vind.

Wat betreft entingen leomanado, is dit echt heel erg nodig? Mijn vriend wil zich sowieso pertinent niet laten enten, en ik heb inmiddels ook zoiets van: nee, liever niet. Wat zijn de ervaringen van anderen met enten, doen jullie dit allemaal netjes?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Aeris,

Je gaat alleen naar Bali toch? Mijn stellige mening is dan geen inentingen en al helemaal niet als je alleen naar Sanur gaat. Van de 20 jaar die ik Indonesia kom doe ik het al minstens 12 jaar zonder (ook buiten Bali) Mijn mening is dat die troep in je lijf niet opweegt tegen het enkele risico dat je loopt. De plaatstelijk bevolking doet het trouwens ook zonder en die hebben vaak de pech dat de medicijnen niet voorhanden zijn of ze niet kunnen betalen. Het is ook een misverstand dat je door inenten bijvoorbeeld voor typhus of het slikken van malariatabletten de ziekte niet kan krijgen. Het enige wat het doet is het risico verminderen op. Dat heb ik zelf (in dit geval letterlijk) aan den lijve ondervonden toen ik in '95 na een aantal jaren typhusinjectes toch 10 dagen in een ziekenhuis terecht kwam in Sulawesi. Het slikken van malariatabletten bemoeilijkt ook de diagnose bij een eventueel doorbraak.
Er zijn wel andere dingen die je kunt doen om zo min mogelijk risico te lopen. Tegen muggen vanuit Nederland DEET meenemen van bijvoorbeeld Jaico (er zijn ook andere goede merken) en ook 's avonds smeren als je naar buitengaat. Verder helpt een overdosis vitamine B1, lichte (de kleur bedoel ik) kleding die zoveel mogelijk bedekt geen parfum in verzorgingsproducten en de airco aan op de kamer.
Pas op met tapwater, in elk geval niet drinken, je zou voor de zekerheid je tanden moet fleswater kunnen poetsen. Ook oppassen met kraanwater als je wondjes hebt.
Eet waar je ziet dat het voedsel er snel doorheen gaat (dus bv waar het druk is) en gebruik je zintuigen.
Je hoeft op Bali niet al teveel medicijnen mee te nemen want er is genoeg in de apotheek (en meestal veel goedkoper).Oppassen met de zon want die is genadeloos (en daar kun je ook goed ziek van worden)
Om gezond te blijven, veel water drinken.
In je bagage: een thermometer! En velen zullen dan toch nog een dagje niet lekker zijn, reizigersdiarree etc. Ook dan veel water, droge rijst, bananen en biscuitjes en je koest houden.

groeten
Anne Mieke

ketut.nl
User
User icon of ketut.nl
spacer line

Hoi Aeris,

ik ben het met Anne Mieke eens dat het risico op het krijgen van "enge" ziekten in Sanur aanmerkelijk lager is dan in de rest van IndonesiŽ. Zeker wanneer je ook nog haar advies wat betreft eten en drinken opvolgt.
Je kunt de gemiddelde toerist alleen niet vergelijken met de plaatselijke bevolking. Het afweersysteem is aangepast aan de plaatselijke omstandigheden, d.w.z. IndonesiŽrs zijn minder vatbaar voor ziekten als hepatitus en typhus dan wij. Ik kies er voor om me toch maar te laten inenten. Zoals Anne Mieke al schreef, het geeft geen garanties. Maar aan de andere kant verkleint het natuurlijk wel de kans op 10 dagen in het ziekenhuis.
Ik denk ook dat een tetanusprik/DTP verstandig is gezien de staat van veel stoepjes en straten daar. Na een val 4 weken geleden heb ik een lelijke wond op mijn scheenbeen opgelopen en achteraf denk ik dat ik liever hier in Nederland zo'n prik haal dan daar.

Wat betreft een kris meenemen: Voor veel IndonesiŽrs heeft een "echte" kris meer betekenis dan alleen maar een wapen, dus pas maar op met wat je eventueel in je koffer stopt. Emoticon: Smile

Aeris
User
spacer line

Mijn tetanus injectie heb ik een jaar of 3 geleden nog gehad, dus die is nog geldig. Verder kijk ik sowieso uit met kraanwater, waar ik ook ben, vanwege mijn gevoelige darmpjes. Enige wat dan wel vervelend is...Ik pulk de velletjes van mijn vingers (naast mijn nagels) weg. Soort substituut voor nagelbijten, en ik kan het echt niet laten, dus heb altijd wondjes aan mijn vingers.

ketut.nl, ik weet dat IndonesiŽrs meer waarde en betekenis aan een kris hechten, heb zelf alleen maar originele antieke krissen in de familie, die ook nog eens Sumatraans is, dus ken de waarde, en de krachten die ze eraan toedichten. Mijn vader heeft ook al eens wat meegemaakt met krissen, ik vind de verhalen en de "krachten" altijd zeer interessant.
Maargoed, ik ga gewoon eens mijn ogen de kost geven wbt krissen, en dan kijk ik wel ůf ik met iets thuiskom en zoja, waarmee Emoticon: Wink

Overigens super dat iedereen mijn vele vragen zo geduldig beantwoordt!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,822,665 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com