indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

Nou dan van mij maar eens een nieuwe topic openen.
Er is al veel over geschreven, maar is daardoor ook duidelijkheid gekomen?
Het past denk ik ook in de lijn dat er hier gediscusserd wordt. een gemengd huwelijk.
Is er wat op dit gebied nog wat te leren, of is het de ervaringen die plaats vinden, voor hen die de toekomst nog wat te verhapstukken heeft, realisties hier een topic voor te openen.
de eerste aan zet is gezet en nu U aan het woord???.
Mijn eerste inzet is te lezen op de hier onder geplaatste verhaal. Emoticon: Laugh out loud
Zie ook deze site die er ook een thema er van gemaakt hebben............ Emoticon: Worship Emoticon: Stupid Emoticon: Blush Emoticon: Clown Emoticon: Red face

http://www.weerwoord.nl/weerwo(...)order=asc&highlight=

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ja, wat zal ik er van zeggen, weet het zo niet 1 2 3 maar ben dit jaar al wel 43 jaar getrouwd met een javaantje, na 4 jaar verkering.
Veel geven en nemen en begrip hebben voor de adat van de partner, andersom ook ,al gaat dat vaak moeizamer.
Maar als ik al die niet gemengde huwelijken om mij heen zie dan heb ik het nog niet zo slecht getroffen.
Een ding wil ik nog wel kwijt probeer niet van de buitenlandse partner een kopie van een nederlander te maken dat lukt niet en werkt ook niet. Raak ook je eigen identiteit niet kwijt door alle gewoonten van de partner over te nemen.
Wees soepel in de opvoeding naar de kinderen toe want die hebben vooral te maken met twee culturen, geef ze de vrijheid om hun eigen identiteit te ontdekken, later heb je daar plezier van. In mijn geval zijn mijn kinderen multicultureel, soms lijken ze op Pa en soms op Ma Emoticon: Party! in hun doen en laten.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Sluit ik me bij aan,nu 3 jaar getrouwd met Javaanse en gaat goed,ondanks vele wantrouwende mensen hier die alleen maar negatieve dingen zien.Maar het is en blijft ieders eigen keus wat en met wie.Het was ook wel een sort strijd met alle papieren maar nu is het resultaat een jong gelukkig gezin,dus raad ik iedereen aan juist te starten met een gemengde relatie. Emoticon: Bye bye

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Als een Fries met een Hollander trouwt , is het ook een gemengde huwelijk.?
Of een Amsterdammer met een Rotterdammer ?
Een PvdA er met VVD er ?

Of geldt het alleen maar voor verbintenissen tussen blank en niet blank ?
De kans op het mislukken is even groot / klein als de verschillen niet te groot zijn.
Of 1 van de 2 bereid is om(veel) water bij de wijn te doen , onder de smoes ik hou zo veel van haar of hem.
De zogenaamde Liefde die je ogen verblind en je denkproces (hersenen) gaat beinvloeden Emoticon: Yes! .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

rspelmink
User
spacer line

On 15-07-2007 22:28 Veer01 wrote:
Sluit ik me bij aan,nu 3 jaar getrouwd met Javaanse en gaat goed,ondanks vele wantrouwende mensen hier die alleen maar negatieve dingen zien.Maar het is en blijft ieders eigen keus wat en met wie.Het was ook wel een sort strijd met alle papieren maar nu is het resultaat een jong gelukkig gezin,dus raad ik iedereen aan juist te starten met een gemengde relatie. Emoticon: Bye bye

ondanks vele wantrouwende mensen

precies. die wantrouwende mensen maken het eigenlijk nog moeilijker... met het voortdurende commentaar vanaf de zijlijn... althans voor mij. Heb nu 3jaar een relatie met een javaanse en we zullen dit jaar in het officiele huwelijk treden... maar problemen zijn we al genoeg tegen gekomen. Maar daar wordt je sterker van... alleen dat commentaar van alle omstanders maakt me moe, geirriteerd en nog veel meer.... Hoe ga jij daar mee om? Beetje advies en horen hoe anderen dat doen zou me wel eens op weg kunnen helpen! Emoticon: Blush

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

rspelmink

maar problemen zijn we al genoeg tegen gekomen. Maar daar wordt je sterker van... alleen dat commentaar van alle omstanders maakt me moe, geirriteerd en nog veel meer.... Hoe ga jij daar mee om?

Goed proberen te lezen wat er op die ander site er over gesproken wordt daar wordt je wijzer van.
maar zeg eens wie zijn jou omstanders, zodat je iets duidelijker bent.
Wij kunnen daarin misschien ook van leren, het is een leer proces die je vrijwillig aangaat.
Deze site gaat daar naar toe, als link,zodat ze mee kunnen kijken wat er hier op gereageerd wordt. Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Emoticon: Devil

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Op voorhand ff reageren, ik heb de link van Ciater nog niet gelezen, doe ik later als ik meer tijd heb.
Ik ben inmiddels 16 jaar samen met mijn Sundaneese Pop, mijn kennisen en vrienden komen hoofdzakelijk uit het havenwereldje(mijn werk).
Dit volkje staat nu niet drekt als tolerant bekend, eerder ze discrimineren als de neten.
Ik persoonlijk heb nog nooit iets gemerkt, soms tracht ik het wel eens voorzichtig te berde te brengen , maar steevast is het antwoord, Indonesiërs, dat is anders.
Tot zover, wordt vervolgd.
Groet Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

We hebben het toch over voornamelijk Indische NEDERLANDERS?
Ik denk dat een relatie tussen een totok en een Indische Nederlander een grotere kans van slagen heeft dan een relatie tussen iemand uit een van de 4 grote steden en Bible Belt Staphorst Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 16-07-2007 13:41 merapi wrote:
We hebben het toch over voornamelijk Indische NEDERLANDERS?
Ik denk dat een relatie tussen een totok en een Indische Nederlander een grotere kans van slagen heeft dan een relatie tussen iemand uit een van de 4 grote steden en Bible Belt Staphorst Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Voor zover ik het begrepen heb, hebben Yoke, Malam, Veer etc. allen een relatie met een Indonesiër en niet met een Indische Nederlander.
Tussen die twee etniciteiten bestaat een groot verschil. Volgens mij haal jij die twee etniciteiten vaak door elkaar. Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee, Sapol, die haal ik niet door elkaar!

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 16-07-2007 15:03 merapi wrote:
Nee, Sapol, die haal ik niet door elkaar!

Fijn om dat te horen merapi. Emoticon: Bye bye

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vind toch een eenzijdige verhaal , alleen maar verhalen van de Nederlanders(en " andere " bule' s) die te vertellen hebben over hun Indonesische partners , verloofde' s , vrouwen .
Een klein (?) deel is waarschijnlijk tevreden cq gelukkig , maar dat hoort je niet veel .Ben al 2 jaar lid van deze forum , heb niet zo veel van gehoord.
Behalve Tante Yo , Malam , en waarschijnlijk ook Veer , Johan .Sorry andere namen weet ik niet.
De laatste 2 nog maar in de begin jaren .
De meeste (?) zijn vaak mensen die niet zo erg goed hebben getroffen , dat ze vaak teleurgesteld zijn , verbroken relatie , als dompet hidup werden gezien , bank van lening , dat ze " belaagd" werden door hun schoonfamilie etc.
Dat zijn dan de meerderheid die hun verhaal hebben geplaats .

Maar hoe zit het eigenlijk met de Indonesische partners zelf , hoe zijn hun ervaringen geweest , is de grote liefde ook de juiste keus geweest ?
Hoe worden jullie bij de vrienden en familie gezien ?
Zijn jullie gelukkig ? Worden jullie ook geaccepteerd en beschouwd als een gelijke door jullie Nederlandse (of WNA) partners ?
Dat hoor je niks ,leest je helemaal niks in forum.
Hoe kan dat nou ???
Hebben jullie geen mening of slechte of goede ervaringen ?
Zijn jullie wel gelukkig in deze kleine polderland ?, sluit het ook aan je verwachtingen ? , is er een verschil tussen jullie achtergond in Indonesia en het leven die julie nu leiden.?
Hoe hebben jullie het ervaren ?
Ya dat zijn veel vragen , maar ik kan niet voorstellen dat alleen maar jullie Nederlandse partners te zeggen hebben.
En jullie niet . ?

(PS: ik ben tevreden met mijn leven in Nederland , mijn leven van nu verschil niet met mijn oude leven in Indonesia . Dat geldt voor de laatste 40 jr.
Ik mis alleen mijn vrienden en familie , word gecompenseerd als ik voor 1 maandje pulang kampung gaat .)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Maar je mag me corrigeren, kan prima tegen kritiek: graag zelfs!
-totok: volbloed Nederlander [-rare term,niemand is een volbloed, we hebben het niet over paarden]
-Indische Nederlander :geboren in Indonesie, maar met de Nederlandse nationaliteit
-Indonesier: Indonesische nationaliteit, heeft daar voor gekozen na de onafhankelijkheid
-Indo: totok ouder en Indonesische ouder
-warga negara; gekozen voor de Indonesische nationaliteit, maar daarna toch wwer kiezen voor de Ned. nationaliteit

Vooral het laatste gaf veel moeilijkheden...

Sapolidi, ik sta open voor je opmerkingen Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye
Het boek: Uit Indie geboren, heb ik, maar hoewel mooi beschreven, is het vanuit een Nederlandse visie gezien

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid, wat ik bemerk, even het gaat om 3 voorbeelden, een paar Indonesische kennissen zijn met Indonesische vrouwen getrouwd.
Het bleek een bodemloze put van schulden en leningen te zijn aan allerlei familie etc, waar niet uit te komen is, en het gebeurde achteraf.
Aan liefde en inzet mankeert het niet , maar het is wel zo dat een Nederlandse partner het financiele beleid op zich moet nemen, anders blijft hij werken en komt alleen maar dieper in de schulden..
Wat een vriendin zei:hij onderhoudt niet alleen mij, maar mijn hele familie...

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 16-07-2007 19:17 merapi wrote:
Maar je mag me corrigeren, kan prima tegen kritiek: graag zelfs!
-totok: volbloed Nederlander [-rare term,niemand is een volbloed, we hebben het niet over paarden]
-Indische Nederlander :geboren in Indonesie, maar met de Nederlandse nationaliteit
-Indonesier: Indonesische nationaliteit, heeft daar voor gekozen na de onafhankelijkheid
-Indo: totok ouder en Indonesische ouder
-warga negara; gekozen voor de Indonesische nationaliteit, maar daarna toch wwer kiezen voor de Ned. nationaliteit

Vooral het laatste gaf veel moeilijkheden...

Sapolidi, ik sta open voor je opmerkingen Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye

In jouw posting van vandaag om 13.41 deed jij de uitspraak: “ We hebben het toch over voornamelijk Indische NEDERLANDERS?”, terwijl het ging over Indonesiërs.
Vandaar dat Ik dacht dat jij die twee bevolkingsgroepen door elkaar haalde.
Emoticon: Bye bye

rspelmink
User
spacer line

On 16-07-2007 19:09 sidia wrote:
Vind toch een eenzijdige verhaal , alleen maar verhalen van de Nederlanders(en " andere " bule s) die te vertellen hebben over hun Indonesische partners , verloofde s , vrouwen .
Een klein (?) deel is waarschijnlijk tevreden cq gelukkig , maar dat hoort je niet veel .Ben al 2 jaar lid van deze forum , heb niet zo veel van gehoord.
Behalve Tante Yo , Malam , en waarschijnlijk ook Veer , Johan .Sorry andere namen weet ik niet.
De laatste 2 nog maar in de begin jaren .
De meeste (?) zijn vaak mensen die niet zo erg goed hebben getroffen , dat ze vaak teleurgesteld zijn , verbroken relatie , als dompet hidup werden gezien , bank van lening , dat ze " belaagd" werden door hun schoonfamilie etc.
Dat zijn dan de meerderheid die hun verhaal hebben geplaats .

Maar hoe zit het eigenlijk met de Indonesische partners zelf , hoe zijn hun ervaringen geweest , is de grote liefde ook de juiste keus geweest ?
Hoe worden jullie bij de vrienden en familie gezien ?
Zijn jullie gelukkig ? Worden jullie ook geaccepteerd en beschouwd als een gelijke door jullie Nederlandse (of WNA) partners ?
Dat hoor je niks ,leest je helemaal niks in forum.
Hoe kan dat nou ???
Hebben jullie geen mening of slechte of goede ervaringen ?
Zijn jullie wel gelukkig in deze kleine polderland ?, sluit het ook aan je verwachtingen ? , is er een verschil tussen jullie achtergond in Indonesia en het leven die julie nu leiden.?
Hoe hebben jullie het ervaren ?
Ya dat zijn veel vragen , maar ik kan niet voorstellen dat alleen maar jullie Nederlandse partners te zeggen hebben.
En jullie niet . ?

(PS: ik ben tevreden met mijn leven in Nederland , mijn leven van nu verschil niet met mijn oude leven in Indonesia . Dat geldt voor de laatste 40 jr.
Ik mis alleen mijn vrienden en familie , word gecompenseerd als ik voor 1 maandje pulang kampung gaat .)

Maar hoe zit het eigenlijk met de Indonesische partners zelf , hoe zijn hun ervaringen geweest....

Misschien komt dit door het cultuurverschil dat de indonesische vrouw/vriendin niet zo veel met een PC en Internet heeft dan de Bulé? (ik schat zeker de oudere generatie zo in... dat geldt al voor de Nederlanders... laat staan voor de Indonesiers).

Nu moet ik zeggen dat de vriendinnen rondom mijn vrouw (allemaal zo rond de eind 20 - begin 30) steeds handiger en bekender met het Internet worden. Maar bekend het met meningen en ervaringen uitwisselen op forums heb ik ze nog niet zien doen Emoticon: Wink

rspelmink
User
spacer line

On 16-07-2007 00:05 ciater wrote:
rspelmink

...

Goed proberen te lezen wat er op die ander site er over gesproken wordt daar wordt je wijzer van.
maar zeg eens wie zijn jou omstanders, zodat je iets duidelijker bent.
Wij kunnen daarin misschien ook van leren, het is een leer proces die je vrijwillig aangaat.
Deze site gaat daar naar toe, als link,zodat ze mee kunnen kijken wat er hier op gereageerd wordt. Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Emoticon: Devil

Ik probeer ook zoveel mogelijk te lezen. Maar de vrije tijd is zo kort Emoticon: Nooo

Wie zijn die mensen? Vooral mijn directe familie, ouders. Ze zijn niet heel erg traditioneel, alleen hun denkwijze is wel totaal anders als die van mij. Oke, ze zijn nog nooit in Indonesie geweest... maar kunnen zich ook totaal geen beeld vormen van mijn ervaringen daar!

Het ergste vind ik de ongemerkte "discriminerende" algemene opmerkingen... enkele voorbeelden "pinda", "zwartjoekel" ..... (auaua, ik kan ze niet eens herhalen)!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja een misverstand, Sapolidi, zie boven
maar heb ik dit goed?
natuurlijk, mijn (Indische kennissen zijn op Java geboren, maar ze hebben de Ned.nationaliteit] dus Indische Nederlanders, eigenlijk Nederlanders
maar dat neemt niet weg dat zij zich zowel Indisch als Nederlands voelen, toch een tikje meer Indisch, gelukkig maar!
Hartelijke groet Sapol Emoticon: Nooo Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Beste rspelmink,
Ik zal de uitlatingen van je familie niet herhalen, omdat ik het te beledigend is.
Volg je eigen weg, de reactie van je familie komt voort uit grenzeloze domheid!
Ook ik ben nog niet in Indonesie geweest en ik maak ook weleens een beetje uitspraken, waarvan ik achteraf denk: rustig aan.
Sta boven dit soort uitspraken, eigenlijk geen verdere reactie waard, domheid verander je niet in een week..

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-07-2007 20:37 rspelmink wrote:

...

Maar bekend het met meningen en ervaringen uitwisselen op forums heb ik ze nog niet zien doen Emoticon: Wink

Het zou kunnen dat de Indonesische partners een beetje voorzichtig zijn met het vertellen van hun ervaringen in het openbaar (goed of slecht). Daarom vind ik zo vreemd dat men hier bijna alleen maar de heren (, meestal ook de " teleurgestelden") vaak hun hebben en houden gaan vertellen.
Zijn de Indonesische dames dan zo tevreden dat ze geen " klachten" hebben .
Of vertellen ze alleen maar in een dameskransje (arisan ?) , tnminste als er ook Indonesische dames die in de buurt wonen.
Dan heb je mss enige aanspraak .
Kan me niet voorstellen dat het altijd koek en ei is . Zeker in de begin jaren , je wordt a.h.w. overgeplaats in een vreemde omgeving , je spreekt de taal nog niet (of je ben bezig met inburgeringscursus) .bEn je wordt achtergelaten , moederziel alleen in een flat (3 hoog of hoger ) .
Of als je mazzel heb in een grote 1 gezinswoning , moederziel alleen in een relatief grote huis .
Wat zal het toch moeilijke jaren zijn .
En weten ze ook hoe sommigen van hun partners denken over haar familie , vrienden in Indonesia of hun land ?
Zou je dan niet kunnen afvragen , of Pietje ook zo denkt over haar en haar familie / achtergrond ?
Of zijn ze dan niet mondig genoeg ?

Ik schrijf hier dames , maar het kan ook een Indonesische man kunnen zijn.

rspelmink
User
spacer line

On 16-07-2007 20:59 merapi wrote:
Beste rspelmink,
Ik zal de uitlatingen van je familie niet herhalen, omdat ik het te beledigend is.
Volg je eigen weg, de reactie van je familie komt voort uit grenzeloze domheid!
Ook ik ben nog niet in Indonesie geweest en ik maak ook weleens een beetje uitspraken, waarvan ik achteraf denk: rustig aan.
Sta boven dit soort uitspraken, eigenlijk geen verdere reactie waard, domheid verander je niet in een week..

domheid verander je niet in een week..

Het is nu al 3,5jaar... en ze snappen de boodschap nog niet! En vragen zich nog steeds af waarom die zoon nou perse met een indonesische iets moest beginnen. Ze denken echt, werkelijk waar dat ze op mijn geld uit is. Terwijl ik al zoveel heb uitgelegd... pfffffff.... wordt er alweer moe van als ik dit typ en er over denk! Is dit herkenbaar voor meerderen?

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

rspelmink
Ik probeer ook zoveel mogelijk te lezen. Maar de vrije tijd is zo kort

Wie zijn die mensen? Vooral mijn directe familie, ouders. Ze zijn niet heel erg traditioneel, alleen hun denkwijze is wel totaal anders als die van mij. Oke, ze zijn nog nooit in Indonesie geweest... maar kunnen zich ook totaal geen beeld vormen van mijn ervaringen daar!

Het ergste vind ik de ongemerkte "discriminerende" algemene opmerkingen... enkele voorbeelden "pinda", "zwartjoekel" ..... (auaua, ik kan ze niet eens herhalen)!

Op die andere Site komen verschillende personen die het hebben over hun relatie, van uit verschillende landen.
Dus niet gericht op Indonesië alleen
Velen hebben een mening,ook wat je hier zo ziet gebeuren afwijkende niet to de paint, met het thema waarover het werkelijk gaat, een relatie met een buitenland(der)ster, daarin hebben sommige geen goede mededelingen over.
Dat er zo erg gediscrimineerd werd, vroeger, was dat niet een beetje soms onschuldig als de jongeren dat openlijk deden.
In die tijd werd er nog al van gekweten over buitenlanders, ja en dat ging niet zo zachtjes als dat men er nu beter mee omgaat, doordat er nu zo veel aan buitenlanders aanwezig zijn.
Is het wel minder aan het worden.
Het is niet mooi, maar je moet er nu ook geen drama er van maken.
Je moet daar gewoon boven staan, dat toen in die tijd dommigheid was.
Het voor mij bedoelde opening is hoe er mee omgegaan wordt.
Komen er ook zo veel scheidingen voor als je nu ziet van Nederlanders 1 op de 3 wisselt van partner, ook in Indonesië gebeurd dat steeds meer.
Hoe die mensen daar er over denken, wij komen daar van weinig te weten.
Ze scheiden ook ,zonder zich aan welk religie te storen.
Omdat er geen statistieken op nagehouden worden daar, weet je niet hoeveel zich kunnen onttrekken aan hun vrouw, en of man.
Maar gaat de relaties hier ook zo goed als men laat blijken.
Komen er geen spanningen die hun relatie onder druk zetten.
Is er dan ook niet zo dat door de grote invloeden van Familie tradities het gevolg kan zijn van verstoringen in de rationele sfeer.
Dan hebben wij het nog niet eens over de druk die de religie soms hebben,of die een belangrijke rol speelt in de relatie .
Dit maakt het intersant om de ervaringen te delen, maar ik kan ook begrijpen dat je niet alles aan de grote klok hang, er blijven soms privé gebeurtenissen, die je niet zo makkelijk deelt, met anderen.
Het is wel zo dat je hier niet erkend wordt door wie dan ook dus je hoef geen schaamte gevoel te hebben voor wie dan ook, of ze je erkennen aan je verhaal ?.
Ja het is jammer dat je weinig van hen te weet te komen,, want aan ieder verhaal staan twee kanten te belichten.
Ze hebben wel internet maar nog steeds niet zoals wij die hier gebruiken, hun interesse is beperkt men gaat daar niet zo mee om aan levensbeschouwelijke situaties uit de doeken doen.
En dat zo al een taal barrière, in de weg staat.
Het is goed dat men hier hun relatie op kunnen bouwen, blijft het ook zo omdat het meestal de tweede, of meer keren relaties zijn.
Is de cultuur chok niet te groot voor hen, kan dat het verschil zijn????? Emoticon: Confused Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

rspelmink
User
spacer line

On 16-07-2007 21:53 ciater wrote:
rspelmink
...

Op die andere Site komen verschillende personen die het hebben over hun relatie, van uit verschillende landen.
Dus niet gericht op Indonesië alleen
Velen hebben een mening,ook wat je hier zo ziet gebeuren afwijkende niet to de paint, met het thema waarover het werkelijk gaat, een relatie met een buitenland(der)ster, daarin hebben sommige geen goede mededelingen over.
Dat er zo erg gediscrimineerd werd, vroeger, was dat niet een beetje soms onschuldig als de jongeren dat openlijk deden.
In die tijd werd er nog al van gekweten over buitenlanders, ja en dat ging niet zo zachtjes als dat men er nu beter mee omgaat, doordat er nu zo veel aan buitenlanders aanwezig zijn.
Is het wel minder aan het worden.
Het is niet mooi, maar je moet er nu ook geen drama er van maken.
Je moet daar gewoon boven staan, dat toen in die tijd dommigheid was.
Het voor mij bedoelde opening is hoe er mee omgegaan wordt.
Komen er ook zo veel scheidingen voor als je nu ziet van Nederlanders 1 op de 3 wisselt van partner, ook in Indonesië gebeurd dat steeds meer.
Hoe die mensen daar er over denken, wij komen daar van weinig te weten.
Ze scheiden ook ,zonder zich aan welk religie te storen.
Omdat er geen statistieken op nagehouden worden daar, weet je niet hoeveel zich kunnen onttrekken aan hun vrouw, en of man.
Maar gaat de relaties hier ook zo goed als men laat blijken.
Komen er geen spanningen die hun relatie onder druk zetten.
Is er dan ook niet zo dat door de grote invloeden van Familie tradities het gevolg kan zijn van verstoringen in de rationele sfeer.
Dan hebben wij het nog niet eens over de druk die de religie soms hebben,of die een belangrijke rol speelt in de relatie .
Dit maakt het intersant om de ervaringen te delen, maar ik kan ook begrijpen dat je niet alles aan de grote klok hang, er blijven soms privé gebeurtenissen, die je niet zo makkelijk deelt, met anderen.
Het is wel zo dat je hier niet erkend wordt door wie dan ook dus je hoef geen schaamte gevoel te hebben voor wie dan ook, of ze je erkennen aan je verhaal ?.
Ja het is jammer dat je weinig van hen te weet te komen,, want aan ieder verhaal staan twee kanten te belichten.
Ze hebben wel internet maar nog steeds niet zoals wij die hier gebruiken, hun interesse is beperkt men gaat daar niet zo mee om aan levensbeschouwelijke situaties uit de doeken doen.
En dat zo al een taal barrière, in de weg staat.
Het is goed dat men hier hun relatie op kunnen bouwen, blijft het ook zo omdat het meestal de tweede, of meer keren relaties zijn.
Is de cultuur chok niet te groot voor hen, kan dat het verschil zijn????? Emoticon: Confused Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

Is de cultuur chok niet te groot voor hen, kan dat het verschil zijn?????

Cultuurshock is een beladen woord! Maar bestaat natuurlijk wel. Kan nog herinneren hoe ik als "jong en onbevangen" student naar Indonesie trok voor mijn afstudeerproject. Totaal zonder voorbereiding. En als je dan zaterdag 's avonds rond een uurtje of 9 op Surabaya Airport aankomt, in het donker... voor het eerst in een 3e wereld land... in een miljoenen stad... pffff.... (en dat ook nog eens na een vliegreis van 35uur.... jaja, studenten. Een aantal stops.. via Kuwait!)

Dan ook meteen maandag volle bak moeten werken... nou... dat duurde wel even voordat ik een beetje een plekje gevonden had! Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated

Kan je vertellen dat die shock voor mijn vriendin/vrouw net zo groot was hier in NL! Maar wonderwel, zij paste zich net als mij (of is het ik)... behoorlijk makkelijk aan!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 16-07-2007 21:53 ciater wrote:
rspelmink
...

Wat versta je onder cultuurschock ?
Een papua of afrikaan die naar Nederland gebracht werden voor de TV programma " Groeten uit de rimbu" zal diverse schokken kunnen krijgen als ze plotseling over geplant werden.
Maar een Indonesische vrouw met een redelijke opleiding en achtergrond zal niet vreemd gaan kijken als ze in Amsterdam of Loetjebroek komt.
Het gaat namelijk om de gelijkwardigheid van de partners , en of de basis (liefde) groot genoeg is .

rspelmink
User
spacer line

On 16-07-2007 22:03 sidia wrote:

...

Wat versta je onder cultuurschock ?
Een papua of afrikaan die naar Nederland gebracht werden voor de TV programma " Groeten uit de rimbu" zal diverse schokken kunnen krijgen als ze plotseling over geplant werden.
Maar een Indonesische vrouw met een redelijke opleiding en achtergrond zal niet vreemd gaan kijken als ze in Amsterdam of Loetjebroek komt.
Het gaat namelijk om de gelijkwardigheid van de partners , en of de basis (liefde) groot genoeg is .

Gemiddelde Nederlander kan wel op vakantie naar Indonesie... maar een gemiddelde Indonesische dame niet naar Europa! Weinig verschil, denk ik dan... maar toch wel een shock... voor beide Emoticon: Puh!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,082,213 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,274 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,513,336 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com