Nou, hierboven stond het al: Garuda zit in elk geval al boven de streep wat veiligheid betreft. Misschien wel aardig om de ICAO score van Ryan Air hier te vermelden: 142. Hetzelfde dus als Air Asia en lager dan Merpati en Garuda.
Vraag van een journalist in Brussel die ik ken aan het persbureau van de EU:
"In a few Dutch newspapers one could read about the EU banning all Indonesian airlines. A few days later the Dutch mininstery of foreign affairs mentions that ban on its website regarding international travel advice.
The Dutch ministery refers to a list, published by the EU which should be on this address:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_nl.htm. But on this address, one can only find an old list published in march 2007.
My questions: where can I find the new list on which all Indonesian airlines are mentioned? Has that list been published at all at this moment? Why can't this information be found on the EU website? And has the EU taken the recent safety certification issued to the Indonesian airline Garuda Indonesia on june 28th into account at any stage of its enquiry?"
Antwoord van de EU:
"At this moment we do not have sufficient information on the subject to answer your questions to your full satisfactory. We thank you for your patience while we try sort this out".
Kortom: de EU weet zélf niet waar ze mee bezig is. Ik geloof best dat pakweg 40 van de 50 Indon. maatschappijen gewoon niet goed genoeg zijn en dat die nog veel werk moeten verzetten. Maar zomaar even allemáál op een zwarte lijst? Een zwarte lijst bovendien die de EU zelf blijkbaar nog niet eens officieel gepubliceerd heeft? Te gek voor woorden!
Als ik pakweg Garuda was, zou ik de EU maar eens even om opheldering vragen. En eventueel gewoon aankalgen wegens smaad.