indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 13-07-2007 16:46 merapi wrote:
Ja pak Ron, de eeuwenoude adat is belangrijk, hetzelfde als in Nederland, de vernoemingen,
Yogya B heeft toch een tikkie gelijk,denk ik,
Ik zou kiezen voor een mooie Indonesche naam.
Even terzijde: hoe kan iemand zijn zoontjes Storm en Splinter noemen?

:o op een ander internerforum zit iemand die dat heeft gedaan, lijkt me sterk dat er twee moeders in Nederland zijn geweest met datzelfde idee Emoticon: Laugh out loud

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Yoke, het vernoemen was een tijdje uit, maar het komt weer helemaal terug, vind het best wel iets waardevols hebben:je geeft iets mee aan de nieuwgeborene.Ook een soort eerbetoon aan mensen die je liefhebt

Kan ook anders uitpakken: de roepnaam Eva stuitte al gelijk op bezwaren in de katholieke tak van de familie.Dit kon toch niet,de naam Eva had een zondige bijklank.
Natuurlijk heb ik dat geleuter naast me neergelegd.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Kan ook anders uitpakken: de roepnaam Eva stuitte al gelijk op bezwaren in de katholieke tak van de familie.Dit kon toch niet,de naam Eva had een zondige bijklank.

Heb dit over Eva nog nooit eerder gehoord, ze is toch de oermoeder waar wij allemaal van afstammen ( voor de gelovigen onder ons) zondig of niet, ze is de eerste door God geschapen vrouw Emoticon: Worship
Ik neem aan dat dochter Eva ook af en toe wel een appeltje lust. Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

lapislegit
User
User icon of lapislegit
spacer line

Mijn dochters naam : Tiara en Aisha Kirana, en ik ben heeel erg trots op, ook mijn familie in Indonesia. Dus, mensen... wees gewaarschuwd, als je verliefd op een indonesische meisje met de naam dewi, wulan, tuti wati, enz,
enz....NIET DOOOEEN ! want...eerst, ze komen uit onderkant van de samenleving en tweede, iemand zal je tegen de benen schoppen !!

Wat een onzin.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry, dat is het gepraat van iemand die weinig van de sociale stratificatie van de namen en titels in Indonesie afweet. Het is niet mijn eigen idee, nee het is me al tig keer verteld door Javanen zelf (en ook over gelezen). Als je alleen maar omgaat met gewone volk zal je dit niet horen. Vraag maar eens aan je echtgenote.
Trouwens die namen van je kinderen zijn aardig. Er is hier toch ook geen sprake van Waginem, Tuginem, Wulan, Tuti, etc.
Lees eens literatuur over de verhoudingen in Indonesia en dan die tussen het platteland en de prijayi. Dan kom je te weten dat elke naam een betekenis heeft die je niet zomaar ongepast je status aan je kind mag geven? Alle namen betekenen iets op Java en mogen niet te pas en te onpas aan iemand worden gegeven.
Als je dit afdoet als onzin, is dat een teken dat je weinig verdiept hebt in de culturele bagage die je echtgenote met zich meedraagt.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja YB, met een naam voeg je iets, vind het zelf een mooie gewoonte om bij eventuele 2e of 3e voornaam de voorouders te eren.
nou ja, als de avatar van lapis legit ziet, dan is hij wel een spekkoper,prototype van de buleh

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-10-2007 11:23 Yogya-Bali wrote:
Lees eens literatuur over de verhoudingen in Indonesia en dan die tussen het platteland en de prijayi. Dan kom je te weten dat elke naam een betekenis heeft die je niet zomaar ongepast je status aan je kind mag geven? Alle namen betekenen iets op Java en mogen niet te pas en te onpas aan iemand worden gegeven.

Soms sta ik ook vreemd te kijken als de nwe generatie indonesiers met veel fancy namen komen.

Hier een artikel van wikipedia.
http://id.wikipedia.org/wiki/Nama_Indonesia

Ter leering ende vermaeck:

I see the declining of Javanese people who use typical Javanese names. The name of villagers were taken from the day name such as: Rebo, Kliwon, Wage (like Indonesian Anthem's componist's name), then Dhingklik (small chair), Gudel (calf). And the names such as Poniman, Wakidi, Katemo, Mukinem, Pariyem... are not common anymore, especially in cities. It's very uncommon for kids to have such names. Most of them use considered better names such as Rahayu, Ika, Retno, Sinta, Bambang, or the names that start with Su- like Suharto, Sukarno, Susilo or using Western name such as Randy, Ivan or Arabic name such as Hambali, Shihab, Assegaf.
--
I noticed the tendency that more and more people use Western names, even my ex-housemaid gave her baby a name called Henri. There was even parents who gave their baby a name that is the same as inventors like Enrico Fermi, Thomas Alva Edison, even Albert Einstein! I think it is sooo not creative, the names are copied without modifications.
----
It makes me feel that Indonesian like to copycat foreign names, something I don't see in other nations like Japan, Korea, Thailand, India, etc. If you're Indonesian, why should we be shy to use the original Indonesian names? I know that for the case of some Indonesian Chinese, some of them don't really like to adopt the local people names as substitutes of their Chinese names, so they prefer Western names. When I was in Junior high school, some of my friends have unique names, such as: Maharani, Sulung, Bangkit, Buang, Gelar, Luhur, Isish (Don't know whether this is a self-made name or there is relations with Egypt god, what I know is isis in Javanese means cool).
---
In fact it is possible to create unique names, considering that in Indonesia it is quite free to give names, unlike in certain cultures that names of the first child must be the same as the father's, or as I heard, in Singapore the child's name that was registered may not use certain names. Westerners' names sometimes are quite unique, at least if seen from Indonesians' standard, for example like: Brown, Bush, White. An example of unique names like Kristia Monetera, Satu Cahaya Langit (one shine of the sky), or like Melly Goeslaw's child that was named "Anakku Lelaki" (My Son is a Man) and his little brother was named "Pria Bernama" (Popular Man). Also, Sitok Srengenge's (meaning: one sun) child was named "Laire Siwi Mentari" (the child of the sun that was born). There is also jokes about a person named Saklitinov, and the name Saklitinov turned out to be an acronym of Sabtu Kliwon Tiga November (The Kliwon (Javanese calendar day name) Saturday of Third November). Olala...

Bron. Kejut.com.

Salam dari
(noem mij maar ) OmSid

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Shadow
User
spacer line

On 10-07-2007 10:38 Yogya-Bali wrote:
Nou nou dame, dan bent u knap arrogant bezig. Denkt u de wijsheid in pacht te hebben de wereld te veranderen? Het beoordelen aan de hand van een naam is nog verre van een achterhaalde zaak. Zowel in Nederland nog niet als zeer zeker in oosterse landen nog niet. Wens is nog geen realiteit. Het zou zo moeten zijn dat men niet op uiterlijk, naam of afkomst wordt beoordeeld, maar de werkelijkheid is omgekeerd evenredig aan de wens.

Verder kijken dan je neus lang is, betekent rekening houden met cultuur, maatschappelijke structuur , maar ................ vooral: .......rekening houden met je kind. Waar haalt men het recht vandaan om voor een kind te gaan bepalen hoe de maatschappij tegen zijn naam aan MOET kijken terwijl dit kind grote kans loopt hierop te worden beoordeeld en afgerekend door zijn toekomstige omgeving?! Je eigen individualistische kijk op de samenleving mag geen maatstaf zijn; zeker niet daar waar ca. 80% van de wereld nog steeds leeft in een maatschappij waarbij groepsidentiteit belangrijker is dan de individuele identiteit.

In de gaten houden dat een kind GEEN bezit is, maar in bruikleen bij de ouders totdat het volwassen is en zijn/haar eigen weg gaat. Voorzichtig mee omgaan dus, als je een kind opzadelt met iets waarmee het later wordt achtervolgd en last van kan krijgen.

Haahahahahahahahhaha

Wie is er nu knap arrogant bezig?
Wie denkt nu de wijsheid in pacht te hebben de wereld te veranderen?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Wel Om Sid, onze vernederlandste kok afkomstig uit Bali[Lonny Gerungan] is vernoemd naar de filmster Marlon Brando.

Over cultuurverandering gesproken.
terwijl Balinezen zeer hechten aan hun Hindu goden, en de adat.
Maar hoe het ook zij: mooi is om de boreling iets mee te geven van hun roots, dus een mooie Indonesische naam.

lapislegit
User
User icon of lapislegit
spacer line

Begin met amber, die vroeg over indonesische meisjes naam, en kijk nou hier, in dit topic.
Als meneer yogya-bali zei dat wulan, dewi, tuti, enz..enz… komen uit lage klaasse, nou..ahuumm ok. Tukimin, sarinem, paijo, tukul, en noemaarop,
Het zijn typisch javaanse naam, en ouderwets nog. Waarom brengen jullie dit topic over een meisjes naam naar lage klaase, en dit en dat ? wees toch beetje aardig. Het is hier geen monarchie ?
Mijn kinderen naam zijn aardig, ok…maar ik kom niet uit java. Aisha is vroeger ook kampungan naam, Aisyah…weet je, en tweede naam van haar is Kirana (maanlicht), en toen wij waren in indonesie, veel mensen daar die zei..”he, net zo’n bromer”…merk Honda Kirana, maar dat maak me niet uit, is voor me niet belangrijk. Het gaat er om of ik het een mooie naam vind. En omdat ik deel uitmaakt van de indonesische maatschaapij, kan ik zelf beoordelen of het kind er een probleem mee zou kunnen krijgen. Niet meneer yogya-bali, Jakarta-Bandung of wat dan ook.

Yogya-Bali schreef :
Sorry, dat is het gepraat van iemand die weinig van de sociale stratificatie van de namen en titels in Indonesie afweet. Het is niet mijn eigen idee, nee het is me al tig keer verteld door Javanen zelf (en ook over gelezen). Als je alleen maar omgaat met gewone volk zal je dit niet horen. Vraag maar eens aan je echtgenote.

Dan ben ik beter ingeburgeerd dan dat ik dacht. Als jij denkt dat mijn echtgenoot iets met deze posting te maken heeft.
Ik ben tot mijn 27ste jaar opgegroeid in Indonesie in tegenstelling tot jou.
Dus, waarom jij denkt dat jij meer weet over de sociale stratificatie van de namen en titels in indonesie afweet, dat snap ik niet.
Trouwens, ik heb ook titels achter mijn naam, en dat is SH, in nederlands noem jij MR ( Meester in de rechten), en CN, noem jij in nederlands, Kandidaat Notaris.

Wat is u echte naam eigenlijk, Yogya-Bali ? Als ik mag vragen natuurlijk ?
Want het yogya-bali klinkt een beetje te indonesisch ? en zoals u gereageerd, bent u zeker geen indonesisch ?
Emoticon: Bye bye

lapislegit
User
User icon of lapislegit
spacer line

On 31-10-2007 17:09 merapi wrote:
Ja YB, met een naam voeg je iets, vind het zelf een mooie gewoonte om bij eventuele 2e of 3e voornaam de voorouders te eren.
nou ja, als de avatar van lapis legit ziet, dan is hij wel een spekkoper,prototype van de buleh

Ten eerste, de man op de foto is niet de man die mij naar nederland gehaald heeft. HIj is niet de vader van mijn kinderen, en hij is alleen maar een keertje naar indonesie geweest, en dat is alleen maar voor een weekje.
Ik heb hem ontmoet na mijn scheiding.
Dus, via de avatar van mij kan jij dus ander mensen beoordeeld ?
Hoezo spekkoper en prototype van de buleh ?

Je kent me niet eens, toch ?
Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Mijn schoondochter heet Yanli, en is Notaris in Bandung, ja dit wilde ik even laten weten.
Wij hebben ze ook die heten Wati, en ik kan niet zeggen dat ze uit de laagste klasse komen.
De namen zijn in Indonesië niet zo sterk standvastig.
Na een bepaalde leeftijd veranderd men de naam nog al gemakkelijk.
Juist het gebruik van alleen voornamen is zeer sterk aanwezig, men gebruikt niet hun tweede naam dus hun vaders 2e naam, achternaam.
je ziet dan ook in de geboorte acte dat alleen de namen worden gegeven van de vader met de achternaam er bij, maar de naam van dat kind heet anders Emoticon: Confused Emoticon: Devil Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-10-2007 19:23 lapislegit wrote:
. Aisha is vroeger ook kampungan naam, Aisyah…weet je,

Aisyah is geen kampungan naam .

lapislegit
User
User icon of lapislegit
spacer line

mee eens, ik vind het ook niet kampungan, maar toen wij in indonesie waren, zei veel mensen Aisyah is kampungan naam.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-10-2007 19:55 zieleffe wrote:

De namen zijn in Indonesië niet zo sterk standvastig.

Na een bepaalde leeftijd veranderd men de naam nog al gemakkelijk.
Juist het gebruik van alleen voornamen is zeer sterk aanwezig, men gebruikt niet hun tweede naam dus hun vaders 2e naam, achternaam.
]

Ziel , het zou kunnen dat het in vele gevallen zo is , maar dat zijn uitzonderingen.
Men (de jongere generaties tot 50 ers) gebruiken nu ook de naam van hun vaders als familienaam.
Stel dat Pietje zoon is van Jantje , dan zou zijn naam Pietje bin Jantje zijn .
(het is Arabische systeem)
Of op zijn indonesisch zou hij dan Pietje Jantje heten .
De naam van zijn vader(Jantje) wordt erbij geplakt.
Namen in in Indonesia
1. tot ongeveer 1950 gebruiken de indonesiers geen achternamen .
2. in de meeste gevallen gebruiken de Indonesische Moslims , ongeacht de "afkomst" zijn/ haar naam met de vermelding van BIN (Zoon van) of BINTI (dochter van .).

.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 31-10-2007 20:35 lapislegit wrote:
mee eens, ik vind het ook niet kampungan, maar toen wij in indonesie waren, zei veel mensen Aisyah is kampungan naam.

Omdat ze de oorsprong niet weten , of het wordt geassocieerd met Islamieten , dus dom of achterlijk.
De vraag is , wie is hier dom dan ??

PS : Ik heb ook 2 arabische namen plus een familienaam die al 4 generaties gebruikt wordt .
En als ik eerlijk mag zijn gebruik ik die 2 namen niet. Emoticon: Smile .
In de meeste gevallen kan je van de namen afleiden of het een relatief "oude"naam is , met de oude spelling en soms ook met Sanskrit achtergrond.

lapislegit
User
User icon of lapislegit
spacer line

On 31-10-2007 20:49 sidia wrote:

...

Omdat ze de oorsprong niet weten , of het wordt geassocieerd met Islamieten , dus dom of achterlijk.
De vraag is , wie is hier dom dan ??

PS : Ik heb ook 2 arabische namen plus een familienaam die al 4 generaties gebruikt wordt .
En als ik eerlijk mag zijn gebruik ik die 2 namen niet. Emoticon: Smile .
In de meeste gevallen kan je van de namen afleiden of het een relatief "oude"naam is , met de oude spelling en soms ook met Sanskrit achtergrond.

Dat is ook zo, oom sid (je roepnaam ?), mijn voornaam en achternaam zijn arabische namen die veel gebruikt worden in indo. Als ik hier soliciteer bijv, ze dacht dat ik een turks of marokkaans, en toen ze me gezien, "hey, ik dacht dat je turks of marokaans"...maar nee, ben indonesische. In sommige gevallen word het toch beetje vervelend, hoe denkt veel nederlanders over arabisch, turks en marokaans als je me begrijpen Maar mijn naam, ik ben steeds blij mee, en sterker nog, ik kan er niks aan doen. Emoticon: Bye bye

Hitami
User
spacer line

Bepaalde namen verwijzen naar sociale stutus..... maar dat is ook in europa

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-10-2007 18:45 Shadow wrote:

...

Haahahahahahahahhaha

Wie is er nu knap arrogant bezig?
Wie denkt nu de wijsheid in pacht te hebben de wereld te veranderen?

Sorry shadow, als je goed leest ik beweer juist niet de wijsheid in pacht te hebben maar verwacht dat ook van anderen niet. Ik ben hier niet om iets te veranderen. Laat men dat zelf maar doen. Dus ik ga ook niets doen met die sociale stratificatie en indeling. En dus ook NIET met de namen die hier een rang, plaats, sociale stratificatie aanduiden en betekenis hebben. Daar blijf ik vanaf. Dat is aan de Indonesiers dit wel of niet aan te pakken. Een van de redenen om mijn kinderen geen Indonesische namen te geven. Waarom denk je dat er vrijwel geen Indo van de oudere generatie in NL is die een Indonesische naam draagt?
Vandaar deze statement: "Waar haalt men het recht vandaan om voor een kind te gaan bepalen hoe de maatschappij tegen zijn naam aan MOET kijken terwijl dit kind grote kans loopt hierop te worden beoordeeld en afgerekend door zijn toekomstige omgeving?!"
Dat laatste is pas arrogantie als je denkt zo "modern" te kunnen zijn dat je Indonesische (Javaanse) regels hieromtrent aan je laars kan lappen? Individualistische kijk tegenover een groepsgerichte kijk.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-10-2007 19:23 lapislegit wrote:
Dus, waarom jij denkt dat jij meer weet over de sociale stratificatie van de namen en titels in indonesie afweet, dat snap ik niet. Emoticon: Bye bye

Het feit dat je ergens 27 jaar hebt gewoond maakt je nog geen expert. Ik durf ook zelden te antwoorden op kwesties die Nederlanders aangaat hoewel ik er meer dan 30 jaar heb gewoond.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-10-2007 19:02 merapi wrote:
Wel Om Sid, onze vernederlandste kok afkomstig uit Bali[Lonny Gerungan] is vernoemd naar de filmster Marlon Brando.

Hai Merapi, als ik het goed heb is onze Lonny geheel geen Balinees maar Sumatraan. Verkoop technisch lag het beter om van hem een Balinees te maken. Stuntje van zijn vriend Ben Holthuizen (misschien verkeerd gespeld).

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 01-11-2007 10:03 lapislegit wrote:

...

oom sid (je roepnaam ?),

Is mijn indahnesia naam .
Sidia is afgeleid van si-Dia . Betekent : Hij is is het . Emoticon: Smile
Ga toch een andere naam gebruiken , een Sundanees / en (mss) sanskrit naam.
--------
Wulan = maan
Kirana= sanskrit
Wati= vrouw (sanskrit)
Tuti= een volgzame ,loyale vrouw.
Dewi= Dochter van een koning , Sanskrit.
Dus dat zijn niet zo maar namen .

kakarin
User
spacer line

Lonny's achternaam verraadt dat zijn familie oorspronkelijk uit Noord-Sulawesi komt. Zijn ouders woonden/werkten op Bali.
Verder hartelijk dank aan degene die de website met Indonesische namen ergens in deze topic doorgaf, want wij zijn op zoek naar een mooie jongensnaam.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 01-11-2007 13:27 kakarin wrote:
Lonnys achternaam verraadt dat zijn familie oorspronkelijk uit Noord-Sulawesi komt. Zijn ouders woonden/werkten op Bali.
Verder hartelijk dank aan degene die de website met Indonesische namen ergens in deze topic doorgaf, want wij zijn op zoek naar een mooie jongensnaam.

Was dat deze site die ik eens doorgegeven had ?

http://www.jasaumum.com

Zo niet dan heb je er nog een site bij.
succes Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Over Indonesische Namen uit het Javaans , Sundanees , Sanskrit of Arabisch.

De gewoonte : vroeger gaan de ouders, grootouders en "Orang Pintar "gezamenlijk in conclaaf om de juiste naam te zoeken voor de pas geboren baby.Met selamatan erbij.
Men doet het volgens bepaalde berekeningen ,o.a het raadplegen van de Buku Primbon.

Het moet passend zijn voor het kind , dus niet alleen omdat het mooi klinkt of omdat het een mooie betekenis zou hebben.

Hier een opmerking uit de site van Wikipedia.
Meskipun nama-nama Sansekerta sering digunakan, namun nama-nama yang berasal dari wiracarita Mahabharata jarang digunakan. Hal ini dikatakan karena mereka sering takut 'kuwalat' atau konon tidak kuat menyandang nama tersebut .

Voor eventuele belangstellenden :

http://nama-namabayi.blogspot.com/

Voor de namen in Bahasa Kawi (Oud Javaans) en Sanskrit svp aanklikken op de ARSIP BLOG .
Succes.

OmSid

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

57,091,051 topic views - 226,316 posts - 13,588 topics - 18,075 members - last post @ 24-04-2018 19:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

99,484,101 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com