indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

eira1311
User
spacer line

In augustus wil ik drie weken gaan werken op een boerderij in midden-java. Ik wil proberen om ook een aantal dagen mee te gaan naar de sawa om daar alles te leren over het verbouwen van rijst.
Weet iemand of ik me nog extra moet laten inenten wanneer ik mij als verwende Nederlander langdurig in en op de sawa's begeef.
Loop ik extra risico's die ik d.m.v. inentingen of andere voorzorgmaatregelen kan beperken.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Over de inentingen: alle informatie kun je krijgen in je woonplaats bij de GGD.
Stel je niet op als een verwende Nederlander, maar ga contact aan met de bevolking, zij helpen je verder.

eira1311
User
spacer line

Betse merapi,
omdat ik op een boerderij mag verblijven ben ik al heel dankbaar, juist het contact met de lokale bevolking trekt me zo aan omdat dat zo puur is.
Ik weet dat de bevolking mij zal helpen en ik beloof je dat ik er alles aan zal doen om de gastvrijheid waard te zijn.
De ggd kon mij ook niet verder helpen dan de gewone inentingen voor te schrijven, maar juist het pure leven, zo dicht bij de natuur, heeft misschien nog risico's in zich vandaar mijn vraag.
Ik vertrouw volledig op de kennis en kunde van mijn bekenden maar misschien zijn er anderen die al vaker op een sawa hebben gewerkt en mij nog verder advies kunnen geven hoe het best te handelen omdat ik nog klimaat nog het werk gewend ben en er nu (hopelijk) volledig in ondergedompeld zal worden. Het lijkt me schitterend.

Ik neem je raad ter harte merapi en zal mij zoveel mogelijk aanpassen aan de manier van leven in dat dorpje. Ik blijf Nederlander, ben daar ook best trots op, maar voel me echt thuis in het mooie java met zijn fantastische mensen.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo Eira,
De bevoling zal je zeker helpen, niet voor niets heet de Javaanse bevolking de zachtaardigste ter wereld.
Wel uitkijken met water,neem mineraalwater.
Met de normale inentingen ben je goed beschermd, een huisapotheekje meenemen is altijd goed:paracetamol,iets tegen insectenbeten, middel tegen diaree en uitdroging.[ga maar langs je apotheek]
En: probeer de taal een beetje te leren.
Voor de rest wens ik je een hele mooie en leerzame tijd toe op Java en ik hoop dat je terugkomt met een onvergetelijke ervaring!
Groetjes Merapi

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hallo Eira,
Uit uw woorden op te maken bent u nog nooit in Indonesië geweest, u mag verblijven op een boerderij in Indonesië, misschien maakt u zich een voorstelling dat het een beetje als Nederland is, met landerijen waar een boerderijen op staan, het typische beeld van Nederland als je over de snelweg rijd.
Zet deze gedachte maar snel uit uw hoofd, de onderstaande foto's van de mensen die op de sawa aan het werk zijn heb ik afgelopen maart op West Java genomen.

Her en der verspreid staan er op het platteland een verzameling hutjes, dèsa's, over het algemeen straatarme dorpsgemeenschapjes.
De bewoners zijn over het algemeen dagloners, die voor een habbekrats het zware werk op de sawa's verrichten, waaronder veel vrouwen.
Jonge mensen zal men nog nauwelijks in dit werk aantreffen, die trekken naar de grote stad, omdat het werk loodzwaar is en dermate slecht betaald wordt dat er naast de dagelijkse hap rijst geen geld overblijft voor de aanschaf van een Honda bebek en een mobieltje wat het meest belangrijke levensdoel is van het jongvolk.
Men zou zeggen dat door de enorme tekorten door tegenvallende oogsten de rijstboeren door prijsverhogingen zich een goed inkomen kunnen verschaffen, dat is dus niet waar, wat dat aangaande werkt het precies als in Nederland, de boer krijgt 5 cent voor zijn krop sla en uiteindelijk betaald de consument 50 cent voor de zelfde krop sla in de supermarkt.
De tussenliggende 45 cent komt in allerlei zakken terecht behalve in de zak van de boer.
De plattelands bevolking is straatsteenarm en leven in hutjes waar de Nederlandse boer zijn varken niet eens in laat vertoeven.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat een bule op de sawa gaat werken, ik denk dat de plaatselijke bevolking ogenblikkelijk stopt met werken om in grote getalen al jongkokkend aan de rand van de sawa dit te aanschouwen.
Tudung op hoofddoek om, het gehele lichaam bedekt, anders verbrand je levend in zo'n 30 graden, tot de knieen in de drek, ik zie het al helemaal voor me.

Als u dit doet uit dankbaarheid voor uw gastheer, dan kunt u beter hem beter 20.000 Rupiah per dag geven, wat al meer is als dat een dagloner verdient.
Medicijn hoeft u niet mee te nemen, in elk stadje kunt u op iedere hoek van de straat een apotheek vinden, waar u alle medicijnen die u maar wilt hebben kan kopen, zonder recept van een dokter, Indonesiërs zijn vaak ziek, masuk angin, sakit kepala en perut en aangezien ze de muntjes niet voor de dokter hebben klooien ze graag met allerlei middeltjes, waardoor de apotheken als paddestoelen de grond uitvliegen.
Aangezien u op een boerderij(hut) terecht komt zou ik in de plaatselijke apotheek zorgen voor een lading immodium, norittabletten en een muskietennet(klambu) er is namelijk een reeële kans aanwezig dat u gestoken wordt door de z.g.n. Aedesmug die het denguevirus overbrengt(knokkelkoorts).
Het evenwicht in de natuur van Java is door overbevolking, gif en luchtvervuiling dermate verstoord, zodat door het verdwijnen van natuurlijke vijanden bepaalde ongedierten welig kunnen tieren, ongetwijfeld zal u in uw onderkomen en/of uw omgeving ratten tegenkomen ter grote van een kitten, niet dat die u iets zullen doen, ze zijn bang voor u, maar deze jongens lopen vrolijk over de bordjes en bestek te banjeren die na gewassen te zijn met het bacterierijke water uit de put op het aanrechtje staan uit te druipen, op zoek naar voedsel.
Ook niet schrikken als u lekker traditioneel met zijn allen op de grond zit te genieten van een bordje nasi met wat groente en ikan asin er een kakkerlak voor bij komt rennen ter grote van een duim, die krengen vind je overal zelfs in een redelijk goed hotel.
Kortom doe gewoon dan doen we al gek genoeg(voor de Indonesiër)maak een mooie rondreis, zoek een leuk hotel, het kost allemaal geen drol.
Met hetgeen wat u van plan bent, neemt u die gewend is hier een steriel leven te leiden een groot risico voor uw gezondheid.
Ik wens u veel plezier en ben hondsnieuwsgierig naar uw ervaringen als u terug bent.
Groet Malam

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Er ging wat fout

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Eira,

Al lezende zie je het verschil in antwoord van een die er nog nooit geweest is en een die er regelmatig heengaat.
Merapi romantiseerd het geheel, goed bedoeld hoor maar het verhaal van Malam komt met de werkelijkheid overeen en ik kan hier geheel achter staan, kom er ook regelmatig en heb ook tijden doorgebracht in een desa en in een kampung, kan er dus over mee praten.
Misschien verwacht je zoiets als druiven plukken in Frankrijk of zo maar dat is het dus niet.
Hoe kom je in hemelsnaam aan een adres van een boerderij op java, als die al een adres heeft , misschien een RT RW nummer.
Ik hoop dat dat ik je een mooie illusie niet ontnomen heb, ik heb wel het beste met je voor.
Groeten Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja Joke,
Ook ik heb het het beste met Eira voor, ik vertel het misschien wat ongenuanceerd, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Het is beter Eira maar precies te vertellen hoe de vork in de steel zit, anders komt ze straks terug met dezelfde teleurstelling als Brenda had na haar vakantie in Bali.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor, ik romantiseer het beeld van Indonesie niet, maar toegegeven:ik ben er nog niet geweest.
Wel 3jaar geleden in Thailand, een prachtland, maar wat een smeerboel!
Natuurlijk heeft Malam en tante Yo gelijk:de tropen is niet te vergelijken met een knutselboederijtje in Nederland.
In Thailand werd ik na 3dagen al doodziek, ondanks de waarschuwingen om niet te eten bij een stalletje.Honderden vliegen op het eten...

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 03-06-2007 13:56 merapi wrote:

In Thailand werd ik na 3dagen al doodziek, ondanks de waarschuwingen om niet te eten bij een stalletje.Honderden vliegen op het eten...

Juist Merapi, in dit opzicht is Indonesië 10 maal erger, daarom weten mensen die voor de eerste keer naar Indonesië gaan niet wat er op ze afkomt, als iemand met alle geweld naar Indonesië op vakantie wil, dan zal ik altijd aanraden om met een georganiseerde reis te gaan.
Willen ze daarna op eigen gelegenheid, dan weten ze in iedergeval een beetje wat er op ze afkomt, en wat/waar wel te logeren en te eten.
Dat kan veel teleurstellingen voorkomen.

Groet Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

onbegrijpelijk dat ze zelf niet ziek worden van die onhygenische toestanden!
En ja, ik zie Eira ook niet op een sawah werken:inde brandende zon, niet gewend aan het klimaat, en geen Nederlandse koffie en theepauzes, en ook niet om 17.00 huiswaarts.
Maar wel moedig dat ze de uitdaging aandurft,
groetjes Merapi

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste Merapi,
Natuurlijk worden ze er zelf ook ziek van, ondanks dat hun afweersysteem veel en veel beter is ontwikkeld als het onze.
Als mensen op een rondreis zijn merken ze daar weinig van, maar mensen die langer op één plek zijn en regelmatig kontakt heeft met dezelde mensen zien en weten het wel.
Het ziek zijn hoort bij de cultuur, vooral vage ziekten zoals masuk angin, het lijkt soms wel een beetje op aandacht vragerij.
Als het regent dan worden ze panisch, wordt hun hoofd nat door de regen dan hebben ze daarna geheid hoofdpijn, je ziet dan ook allerlei artikelen, buiten de paraplu voor de dag komen om het hoofd te beschermen, plastic zakjes, stukken karton, noem maar op.
Zoals je weet is het merendeel moslim, de meesten bidden dan ook 5 maal per dag, dit wordt voorafgegaan door woedoe(kleine wassing) het wassen van de voeten, onderarmen, gezicht, neus, oren en spoelen van de mond, daarbij worden ook de haren nat gemaakt, nat van water uit de put of nat van regen, sorry ik zie het verschil niet, maar van woedoe krijgen ze geen sakit kepala!!!!!!
Masuk angin, wind naar binnen, wat het is? zoek mijn zakken maar na, wind naar buiten, ja dat ken ik wel, heb ik ook regelmatig last van.
Het zal je verbazen hoeveel mensen sakit perut hebben, in de kampung onder de arme bevolking zeker één keer per week, wij hadden al lang dood geweest.
Het merendeel van de bevolking heeft geen idee hoe met voedsel om te gaan,
Ik zal een voorbeeld geven, en dat is geen uitzondering want ik ben het vele malen tegen gekomen.
Aardappels, fruit, chocolade, vacuum verpakte kruiden en al dat soort dingen gaan de koelkast in, maar de soep of rendang die over is niet natuurlijk, die zet je bij 28 graden in de vliegenkast en laat je elke dag effe koken.
Zo ook als er groente, vlees of nasi goreng over is, gaat in de vliegenkast, kunnen geen vliegen in, het woord zegt het al, dat het in de vliegenkast de moord steekt van de mieren, maakt niet uit, als je het weer wil eten dat blaas je de mieren er af en gaaaaan.
Als je aangeeft dat aardappels buiten de koelkast horen en voedsel wat over is in de koelkast dan kijken ze je aan of dat je ze wil bedonderen.
En dan hebben we het over mensen die nog in staat zijn een koelkast te betalen en dus iets verder dan de kampung zijn geweest.
Dat een heel brood in de vriezer gaat is een openbaring, dan blijft het brood vers, maar het werkt niet als je het hele brood eruit haalt, wacht tot het ontdooid is, er vier van gebruik en de rest opnieuw in vriest.
Vaak wordt de koelkast meer gezien als een statussymbool die je in het zicht zet.
Met lebaran(suikerfeest) vliegen de prijzen skyhigh de lucht in, vlees is dan zomaar 40 % duurder en daarbij ook nog van mindere kwaliteit (vraag en aanbod) als je dan een koelkast met een groot vriesvak hebt ga je niet een maand van te voren vlees halen om het daarin te bewaren, kan dat dan?????
Nog zo'n gewoonte, de Indonesische vrouw is gewend in alles wat ze koopt te knijpen en vast te pakken, de hele vleesbak in de supermarkt wordt op zijn kop gezet en uiteindelijk wordt het stukje vlees gekocht wat ze als eerste in handen had, natuurlijk na er nog even flink in gekenepen te hebben, vervolgens doet de verkoper een plasticzakje om zijn hand en pakt het vlees om in te pakken Emoticon: Confused
De voorlichting op dit gebied is kut met dt. Op de tv, reclame en sinetron, serieuze zaken als hygiëne, zodat minder mensen ziek worden is geen ruimte voor.
Hier is geen zinnig mens die zijn vlees wat hij gekocht heeft af zou spoelen onder de kraan, daar wel dus, men gaat vlees halen op de pasar, dit heeft gediend als landingsbaan voor duizenden vliegen, dus afspoelen, maar daar wordt de bule ook niet vrolijk van, het water uit de put die zeggen en schrijven nog geen 10 meter van de septictank ligt is ook een bron van bacteriën Emoticon: Yes!
Het is dus altijd zaak in gerenommeerde restaurants te eten, zeker niet langs de straat, tenzij het duidelijk net voor het eten boven het kookpunt is geweest en bij plaatselijke bevolking moet je verdomd goed opletten wat je eet, hoe het is klaargemaakt en waar het vandaan komt.
Ik heb in één van mijn eerste jaren dat ik daar was, twee weken jongkokkend boven dat gat gehangen, wat wegliep was zo wit als melk, met een teiltje in handen want iedere rijstkorrel kwam er gelijk weer uit, dat koste me 6 kilo in twee weken en dan leer je verdomd snel. Emoticon: Angry
Groet Malam

robbert
User
spacer line

Hoi,
Malam, mijn complimenten voor jouw zeer scherpe en (helaas) getrouwe weergave van het leven in Indonesie. Regelmatig lees ik op de div. fora verhalen waarvan ik denk hoe heb je Indonesie beleeft, waarsch. vanuit een luxe hotel/luxe auto met een gediplomeerde gids.
Jouw weergave is inderdaad het dagelijks leven.
Rob

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Bedankt Robbert,
Ik heb er inmiddels zo'n twee en een half jaar alles bij elkaar door gebracht, maar ik kom er steeds meer achter dat ik een beginneling ben.
Ik wil niet negatief over komen, ik vind Indonesië nog steeds een geweldig land, waar ik graag naar toe ga.
Ik wil alleen mensen behoeden die het te veel romantiseren, drie weken Bali is namelijk heel iets anders als op eigen gelegenheid naar Java gaan.
Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Malam,
overduidelijk is je mening, hygiene is daar ver te zoeken.
Kennelijk leren mensen niet, goed ze kunnen wat meer weerstand hebben dan blanken maar het idee van ziek worden is schijnbaar geaccepteerd.
Was laatst op de Haagse markt, is 80% allochtoon.Vrouwen knijpen in groenten en vruchten, hoesten en niezen erboven, snuiten hun neus in hun soepjurken, gedverrrrr...
Ander verhaal:ik had eergisteren 2 Indonesische vrienden op bezoek, allebei in de jaren 50 naar Nederland gekomen.
De rayaps[mieren]wordt verwerkt tot obat tegen spierpijn, maar als je het wil kan het ook door een gerecht worden gemengd
Dit was hun verhaal

Ik moet koken maar niet zon trek meer,haha Emoticon: Puh! Emoticon: Angry

eira1311
User
spacer line

Merapi, malam en alle anderen,
bedankt voor alle info en adviezen betreffende het leven in een dorpje (desa) in java. Natuurlijk ben ik romantisch ingesteld, ik moet je bekennen dat ik voor de tweede keer naar Java ga, de eerste keer een 3 weekse rondreis, in voor mij luxe hotels en alles geregeld via een reisbureau en een touroperator vanuit Bandung.
Ben trouwens wel wat gewend door mijn reizen naar Siberie, China en Mongolie; een verblijf op een boerderij is voor mij een ideaal, het leven van een Javaan van dichtbij meemaken lijkt me prachtig maar ik begrijp heel erg goed dat ik bepaalde risico's loop. Werken in de bloedhitte van de sawa's zal niet makkelijk zijn, werkdagen zoals de Javaan maakt zal ik echt niet aankunnen dus zal ik me aanpassen aan datgene wat mijn lichaam kan verdragen. Wat het eten betreft weet ik dat ik in een desa veel meer risico loop.
Het eten baart mij echt zorgen en ik heb er al vele mailtjes aan besteed, voor mij betekent het niet bij de familie eten wanneer ik het niet vertrouw, een hotel (met 3 sterren) is in de buurt en daar kan ik redelijkerwijze wel terecht als ik het leven in het dorp niet aankan. Wat betreft ziektes zal ik mij voldoende beschermen, de klamboe gaat in de rugzak, medicijnen worden in voldoende mate meegenomen, maar ik begrijp dat ik hiermee niet alles kan voorkomen.
Gelukkig is het gezin wel wat op de hoogte van de belangrijkste hygiene maar ik heb geen garantie dat allen zich daar aan houden en ik heb hierover ook (hopelijk) goede afspraken gemaakt dat zo gauw ik het niet vertrouw ik mijn intrek neem in een hotel vlakbij.
Romantiseer ik teveel: ik denk het wel, ik begrijp dat leven in de tropen vele aanpassingen vraagt en dat ik echt een beginneling ben, ik neem soms bewust (te)veel risico's maar probeer toch de realiteit te zien en probeer me erop voor te bereiden. Onervaren in de tropen, maar wel bewust van...
Vol vertrouwen in mijn gastgezin ga ik op reis, ik begeef me op glad ijs maar zal al jullie zorgen en aanwijzingen mee laten wegen in het besluit om het voor gezien te houden als het te veel risico's oplevert.
Bij terugkomst zal ik beslist laten weten hoe het mij en mijn zoon bevallen is en mijn ervaring met jullie delen.
zal ik voor de zekerheid maar veel cup of soup meenemen en zelf met mineraalwater klaarmaken in mijn eigen etensblik.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Eira, ga gewoon met een goed gevoel,dat is het aller belangrijkste!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Eira,

Als je er al goed over nagedacht hebt dan wens ik je het beste toe voor de reis en het verblijf +het werken daar.
Denk aan de Indonesische manier van werken, pelan-pelan en jam karet want dan kan je het misschien volhouden, denk niet ik laat ze wel even de Hollandse manier van werken zien want dan ga jij gegarandeerd kapot.

Als je je gezond verstand gebruikt en aan iets twijfelt doe het dan niet !!!!!!!

Enne cup of soup heb ik daar niet gezien maar wel allerlei soorten bamisoep in een beker, kokend water erop gieten dekseltje dicht 5 min. wachten en dan eten, kan weinig mee fout gaan, of het gezond is dat is wat anders.

Alles wat malam geschreven heeft is waar ik hoef daar niets aan toe te voegen, dus hou dat in je achterhoofd en dan maar selamat jalan en ik hoop nog wat ervaringen te horen als je weer terug bent.
Salam dari Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-06-2007 13:56 merapi wrote:
Nee hoor, ik romantiseer het beeld van Indonesie niet, maar toegegeven:ik ben er nog niet geweest.
Natuurlijk heeft Malam en tante Yo gelijk:de tropen is niet te vergelijken met een knutselboederijtje in Nederland.

Je hebt dus tropenervaring Merapi,
Als ik alle verhalen mag geloven van mensen die zowel in Indonesie als in Thailand zijn geweest dan is Indonesie nog tig keren viezer dan Thailand.

Je gaat er eenmaal heen bent verkocht en gaat steeds weer naar Indonesie of je komt er nooit weer, zoals Brendababe ook al schreef.

O ja Merapi, Eira is geen zij maar een hij, als je even de avatar aangeklikt had dan had je dat kunnen zien, dit even ter informatie.

Groetjes Yoke Emoticon: Bye bye

p.s. Malam, ook handtasjes zijn een probaat middel tegen de regen of de zon, ik zie ze tenminste al bij de eerste regendruppel hun tasje boven het hoofd houden. Emoticon: Party!

Wimpie
User
spacer line

yoke
Ik vind dat je merapi kleineert op het forum. Jij staat je voor dat je meerdere malen in Indonisie bent geweest. Jij weet het verschil tussen een desa en een kampung? ja toch.
Maar uit een RT/RW is geen adres te halen, dit is de laagste commune van een stad of dorp, en dat kan uitgestrekt zijn, of niet soms.
Mijn motto, laat iedereen in zijn waarde
Groet Wim

Wimpie
User
spacer line

yoke,,
ik vergat te vermelden dat ik ±6 maanden per jaar in Indonesie verblijf.
Groet Wim

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-06-2007 22:55 Wimpie wrote:
yoke
Ik vind dat je merapi kleineert op het forum. Jij staat je voor dat je meerdere malen in Indonisie bent geweest. Jij weet het verschil tussen een desa en een kampung? ja toch.
Maar uit een RT/RW is geen adres te halen, dit is de laagste commune van een stad of dorp, en dat kan uitgestrekt zijn, of niet soms.
Mijn motto, laat iedereen in zijn waarde
Groet Wim

Waarde Wim,
Jij vind dat ik Merapi kleineer, wat vind zij er zelf van.
Het is niet mijn bedoeling om haar te kleineren maar als dat zo overkomt dan hoor ik dat graag van haar zelf.

Fijn dat je de helft van elk jaar in Indonesie woont, ik kom er al vanaf 1979 regelmatig . Wat jij nou bedoelt met je uitleg naar mij toe wat betreft een RT/RW begrijp ik niet.
De groeten terug
Yoke

p.s. misschien wil je mij even aangeven waar ik haar dan kleineer, je hebt het over het forum of bedoel je in dit topic.
Dat ik soms wat dingen recht zet daarin heb je gelijk maar als je nog nooit in Indonesie geweest bent hoe kan je dan juiste informatie geven, lijkt me een beetje moeilijk.
Als je uit iemands nickname niet kan opmaken of het een male of female is dan kijk je even in zijn of haar profile en dan zie je de juiste aanspreektitel, dit is meer als uitleg bedoeld dan kleinerend.

Wimpie
User
spacer line

Yoke,
Een RT/RW is geen adres, het is een wijk/commune/gedeelte van een Desa/Kampung. Ik hoop dat dit duidelijk is.
Niet shagrijnig worden hè.

Je hebt gelijk, ik bedoelde topic. I
Ik ben er ook pas.

P.S Ach trek het je niet aan.
Groet Wim

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-06-2007 23:31 Wimpie wrote:
Yoke,
Een RT/RW is geen adres, het is een wijk/commune/gedeelte van een Desa/Kampung. Ik hoop dat dit duidelijk is.
Groet Wim

Ik ben niet sjagreinig hoor maar de hele familie in Indonesie in de desa heeft alleen maar een RT/RW + nummer en de plaatsnaam en nog bijv. jateng erbij en de dichtsbijzijnde grote(re) plaats en een van de familie is ook nog een kepala desa, niet dat dat wat voorstelt maar het is maar dat je dat weet.
Ik ben heus wel op de hoogte hoe het er reilt en zeilt. Maar als jij meer weet dan ik dan ben ik niet de beroerdste om er wat bij te leren.
Groeten Yoke

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 03-06-2007 23:31 Wimpie wrote:
Yoke,

Je hebt gelijk, ik bedoelde topic. I
Ik ben er ook pas.

P.S Ach trek het je niet aan.
Groet Wim

Ja Wim, sinds 7 mei als ik het goed heb, je mag er bij blijven hoor als je opbouwende kritiek hebt, even de mod uithangen, deed jij net ook . Ik hou wel van een klein beetje kietelen.
En ik ken Merapi al langer hoor en we weten wel wat we aan elkaar hebben.
Ze kan soms een beetje te enthousiast reageren, maar ze bedoelt het goed hoor en ze kan ook wel voor zichzelf opkomen, pas maar op hoor en zeg niets verkeerd want ze is een juriste en klaagt je zo aan.
Merapi lieve schat als ik iets kleinerends gezegd heb, sorry hoor, niet zo bedoeld.
Zo goed Wim ?
Gaan we weer over tot de orde van de dag en tevens On Topic want we dwalen af.
Voor iedereen selamat tidur en morgen gezond weer op.
Emoticon: Party! Yoke

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,341 posts - 13,717 topics - 29,630 members - last post @ 07-04-2020 06:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,978,423 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com