indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Goh, Anis dat jij de conversatie tussen merapi en mij volgt betreffende de biologische (vee)teelt van Malam, dit is dus ff als een luchtig tussendoortje bedoeld hoor!
Maar je was voor één keertje eens bij de les, ga zo door mijn jongen, al doende leert men Emoticon: Worship

Het klinkt misschien naief, maar ik vind de Oosterse cultuur beschaafder dan de Westerse cultuur

aldus Merapi.

Lieve schat als jij nu eens eerst naar Indonesie gaat en de boel daar bekijkt dan vind jij daar vast niet wat jij denkt te vinden, n.l. de beschaafde cultuur die jij gewend bent van de oudere Indo's in Nederland Emoticon: Nooo

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 30-07-2007 20:55 merapi wrote:
Anis, ik heb geen Indisch bloed maar voel me erg verbonden, is een apart verhaal]
De geschiedenis van Indonesia is zo complex
EEn ding is mij duidelijk, de oude kolonialisten zijn weg en het nieuwe kolonialisme is volop in beweging.
Wanneer leren we nou eens, om belangenloos de Aziatische landen te helpen, zonder op winstbejag uit te zijn...
Ik weet, het is een utopie, maar ik blijf er in geloven..
Het klinkt misschien naief, maar ik vind de Oosterse cultuur beschaafder dan de Westerse cultuur Emoticon: Smile Emoticon: Smile Emoticon: Smile

dat laatste is inderdaad naief in mijn ogen. Kijk maar eens naar wat de Chinezen op dit moment doen in Afrika. Ze bouwen hele nieuwe infrastructuur en steden (da's natuurlijk prima), en vervolgens gaan ze met de grondstoffen terug.

Het is inderdaad een illusie (utopie in een meer positieve stelling) dat er hier op aarde volkeren zijn die graag geven en daarvoor niets terug hoeven. Het bekende addertje onder het gras zit hier ook vast wel ergens.

Ho Lee Fuk

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 02-08-2007 09:34 Yerun wrote:

...

Het is inderdaad een illusie (utopie in een meer positieve stelling) dat er hier op aarde volkeren zijn die graag geven en daarvoor niets terug hoeven. Het bekende addertje onder het gras zit hier ook vast wel ergens.

Het is altijd zo geweest , behalve als je nog steeds gelooft in Kerstman en Sinterklaas.

Ik denk dat Merapi het over de "innerlijke"cultuur hebt.
We gaan niet moeilijk doen om eerst de defenitie van Cultuur gaat vragen. Emoticon: Smile
En het is ook bewezen Emoticon: Yes! dat de Oosterse cultuur al tientallen eeuwen eerder heeft bestaan dan de (west) Europesecultuur.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 30-07-2007 22:03 4yoke4 wrote:
  • Goh, Anis dat jij de conversatie tussen Merapi en mij volgt betreffende de biologische (vee)teelt van Malam , dit is dus ff als een luchtig tussendoortje bedoeld hoor!
  • Maar je was voor één keertje eens bij de les, ga zo door mijn jongen, al doende leert men Emoticon: Worship .

Aldus Merapi.

Lieve schat als jij nu eens eerst naar Indonesie gaat en de boel daar bekijkt dan vind jij daar vast niet wat jij denkt te vinden, n.l. de beschaafde cultuur die jij gewend bent van de oudere Indos in Nederland Emoticon: Nooo

• "..... ik bedoel niemand in 't bijzonder, dat was een algemene opmerking ........ ada 'polisi tidor', diforum ini ada 'moderator-tidor' juga Emoticon: Yes! Emoticon: Wink ..... "

' Véél items verwateren dan .....

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 30-07-2007 20:55 merapi wrote:
    Het klinkt misschien naief, maar ik vind de Oosterse cultuur beschaafder dan de Westerse cultuur Emoticon: Smile Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Ja, klinkt zeker naief. Zeker even vergeten dat Indonesie behoort tot een van de minst beleefde volkeren (nummer 3 van onderen) en tot een van de meest gewelddadige volkeren???!!!
    Nou, die beschaving is vaak ver te zoeken. Als je hier lang(er) verblijft, zie je dat dunne laagje beschaving (gemarkeerd met de bekende glimlach) langzaam verdwijnen. De verf gaat er af en wat er overblijft is een vrij primitief denkend en handelend wezen.
    Kan ook niet anders in een maatschappij waar het individuele denken ondergeschikt wordt gemaakt aan het groepsgevoel; een gevoel met een "wij" tegen "zij" cultuur domineert, zelfs tot in de hoogste kringen. Dan krijg je een soort animale cultuur die vrij laag staat op de ladder der beschaving.
    Nee, aan de buitenkant lijkt de Oosterse cultuur beschaafder maar intern.....?? Ik hou mijn hart vast.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 02-08-2007 16:31 Yogya-Bali wrote: ................................................................................................

Ja, klinkt zeker naief. Zeker even vergeten dat Indonesie behoort tot een van de minst beleefde volkeren (nummer 3 van onderen) en tot een van de meest gewelddadige volkeren???!!!
    Nou, die beschaving is vaak ver te zoeken. Als je hier lang(er) verblijft, zie je dat dunne laagje beschaving (gemarkeerd met de bekende glimlach) langzaam verdwijnen. De verf gaat er af en wat er overblijft is een vrij primitief denkend en handelend wezen.
    Kan ook niet anders in een maatschappij waar het individuele denken ondergeschikt wordt gemaakt aan het groepsgevoel; een gevoel met een "wij" tegen "zij" cultuur domineert, zelfs tot in de hoogste kringen. Dan krijg je een soort animale cultuur die vrij laag staat op de ladder der beschaving.
    Nee, aan de buitenkant lijkt de Oosterse cultuur beschaafder maar intern.....?? Ik hou mijn hart vast.

• Ik denk doordat INDOSnesos een republiek is gebeurd dit ....... met de Nationale ideologie erbij .....
  • Als INDOnesia een federasi zou zijn moet er méér tegen elkaar 'opgeboden' worden ..... en dan liggen de kaarten anders .......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 02-08-2007 10:50 sidia wrote:

...
    En het is ook bewezen Emoticon: Yes! dat de Oosterse cultuur al tientallen eeuwen eerder heeft bestaan dan de (west) Europesecultuur.

Tja oom Sid. Maar de oosterse cultuur (zeker de islam) is stil blijven staan, daar waar de Europese cultuur (met behulp van economische en technische vooruitgang) in de laatste eeuwen met sprongen vooruit is gegaan. Een van de grootste denkveranderingen bracht het humanisme teweeg. Dit is nog verre in de oosterse landen; zeker daar waar religie elke vooruitgang (in denken) tegenhoudt en beschouwt als een aanval op haar wankele positie. Wederom - de islam is daarvan een sterk voorbeeld. Vroeger een zeer toonaangevende cultuur; nu - in de huidige context - een barbaarse, zwaar achtergebleven religie verworden.
    Nee, laten de oosterse samenlevingen maar eerst eens van dat religieuze juk afkomen en te trachten een soort oosters humanisme te creeeren. Dan zou er misschien van beschaving sprake kunnen gaan zijn (by the way: ik heb het hier wel over het filosofisch denken en niet over economische of technische vooruitgang).

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 02-08-2007 16:40 Yogya-Bali wrote: .................................................................................................
    Tja oom Sid. Maar de oosterse cultuur (zeker de islam) is stil blijven staan, daar waar de Europese cultuur (met behulp van economische en technische vooruitgang) in de laatste eeuwen met sprongen vooruit is gegaan. Een van de grootste denkveranderingen bracht het humanisme teweeg. Dit is nog verre in de oosterse landen; zeker daar waar religie elke vooruitgang (in denken) tegenhoudt en beschouwt als een aanval op haar wankele positie. Wederom - de islam is daarvan een sterk voorbeeld. Vroeger een zeer toonaangevende cultuur; nu - in de huidige context - een barbaarse, zwaar achtergebleven religie verworden.
    Nee, laten de oosterse samenlevingen maar eerst eens van dat religieuze juk afkomen en te trachten een soort oosters humanisme te creeeren. Dan zou er misschien van beschaving sprake kunnen gaan zijn (by the way: ik heb het hier wel over het filosofisch denken en niet over economische of technische vooruitgang).

Meneer u moet véél huiswerk nog doen ....... de Westerse samenleving heeft véél van de 'OOsterse' gecopieërd:
  • Spaghetti,
  • Het wiel,
  • Algebra niet alleen van de Arabieren misschien kan mas Rob verhalen vertellen over het gebruik van 'logarithmen' in de Wiskunde door Tibetaanse (Boedistische) monniken ....
  • " .... is het Humanisme niet geïnspireerd door het Boedisme ......"

" ..... dit zijn een paar voorbeelden maar ......"

• Beschaving ontstaat niet zomaar ...... uit het niets ........

• Als je jouw oor bij Arabische Islamisten , maar óók Afrikaanse goed te luister legt, dat zeggen zij dat zij INDOnesiche ontwikkelingen op de voet volgen, men spreekt de verwachting(-en) uit dat INDOSnesos nieuwe inzichten in de Islam zal brengen ..... wat dit óók zal zijn of wat ze óók zouden kunnen opleveren (inclusief de bijdrage(-en) van Christenen in INDOnesia !!!) .....
    Nigeriaanse Islamisten bestuderen óók het conflict tussen de Christenen en Islamieten in de Molukken, bijvoorbeeld .....

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 02-08-2007 16:31 Yogya-Bali wrote:

...

Kan ook niet anders in een maatschappij waar het individuele denken ondergeschikt wordt gemaakt aan het groepsgevoel; een gevoel met een "wij" tegen "zij" cultuur domineert, zelfs tot in de hoogste kringen.

1. Heh Emoticon: Confused , Ya het is een herkenbaar .Zeer zeker.
    Ya , als je langer tussen die (de)mensen verblijft worden sommige zaken anders .
    De vriendelijke mensen van zijn niet zo erg vriendelijk , ze kunnen ook onbeschoft zijn , gaan voordringen , zeker in de grote steden.
    Hun gastvrijheid , en tolerantie is soms ver te zoeken.
    Wat ik hier schrijf gaat niet (alleen) over Indosenia maar geldt ook voor Ollanda.Dat heb ik in de afgelopen 40 jr gezien.
    Dus wat dat betreft is er weinig verschil tussen daarO en hierO.

2. Ya en nee .
    De belangen van de individu werd vaak ondergeschikt aan de belangen van de groep , daar kan men ook mee leven.
    Aan de andere kant is het een natuurlijk verschijnsel dat een mens een lid wil zijn of te willen behoren tot een bepaalde groep (ethnisch , politisch of religie).
    Zonder de " groep" heeft men geen identiteit.
    De zogenaamde vrijheid(blijheid?) en individualisme is in feite ook een fictie , ook in het westen (Nederland).
    Men wil ook tot een bepaalde groep behoren.
    Dus hier heb je ook weinig verschil tussen de " gemiddelde" Indosenier en " gemiddelde" Ollander .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja, Om Sid, dit bedoelde ik inderdaad:innerlijke beschaving!
    Anis , ik vind dat je behoorlijk denigregend spreekt over de Indonesische bevolking, je weet beter dan ik dat dit land uit zoveel culturen bestaat.
    Waren er niet tegelijkertijd 2 overheersers in Indonesie:de Europeanen en de soenans, beiden hielden hun machtspositie mooi in stand ten koste van??
    vul maar in!
    Om Sid, u bent een van de weinigen die mijn standpunt begrijpt: ik hoef niet eens naar Indonesia te gaan om een en ander te begrijpen[hoewel ik zeker een keer ga]
    -groepsgevoel is multicultureel, omdat de meeste mensen bang zijn om zichzelf te zijn, is bedreigend, dus aanpassing aan de kudde[politiek, sociale omgeving,familie etc is veilig] je krijgt de bescherming van je sociale laag.
    -Individualisme is voor de meesten slechts een tijdelijk iets, omdat een individualist of wordt uitgebannen,genegeerd of wat vroeger gebeurde: krankzinnig verklaard en ten gronde gericht.
    Mooi voorbeeld was Multatuli en Walraven
    Emoticon: Nooo

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Wat ik probeer te zeggen is dat beschaving en barbaarsheid maar een millimeter verschil kent, geldt dit niet voor zowel de Oosterse als de Westerse beschaving?
    De zo vaak geroemde Westerse beschaving was gegrondvest op macht, natuurlijk bracht deze beschaving vooruitgang op wetenschappelijk gebied, maar tegelijkertijd werden kolonieen geplunderd,slavernij ingevoerd, een onmenselijk regime ingevoerd.
    Waarom moest de Westerse overheersing het Christendom invoeren in Aziatische landen? terwijl dit cultuur vreemd is? ging om banen,scholing etc.
    De Oosterse volken, het is hetzelfde verhaal: Japan, de moord op duizenden Chinezen in 1935.

Wat ik wel kan voorspellen is bij de Islam in Nederland is[ik zit in de hulpverlening] ingeperkt gaat worden mbt tot vrouwenmishandeling, ongelijke rechten, kindermishandeling etc. wettelijk dus.
    Aan die godsdienst kunnen we niets doen, maar wel vrouwen en kinderen die letterlijk in doodsangst verkeren, hulp bieden

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

Klinkt zeer overtuigend. Mag ik misschien ook weten hoe jij aan deze gegevens komt? Ben benieuwd welke internationale organisatie zich bezig houdt met het maken en bijhouden van zo'n ranglijst. Ook belangrijk is om te weten welke criteria zij daarbij gebruiken. Emoticon: Bye bye

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 03-08-2007 00:14 merapi wrote:

Wat ik wel kan voorspellen is bij de Islam in Nederland is[ik zit in de hulpverlening] ingeperkt gaat worden mbt tot vrouwenmishandeling, ongelijke rechten, kindermishandeling etc. wettelijk dus.
    Aan die godsdienst kunnen we niets doen, maar wel vrouwen en kinderen die letterlijk in doodsangst verkeren, hulp bieden

Niemand zal beweren dat er geen kwalijke interpretaties van de islam in omloop zijn, die zich op een gevaarlijke en opdringerige manier manifesteren. En natuurlijk moeten die uitingen bestreden worden.
    Maar de gewone gelovigen wordt grof onterecht gedaan als hun geloof met die uitwassen die jij noemt wordt geïdentificeerd.
    Je maakt ,door constant alleen maar de negatieve uitingen van dat geloof te noemen, van de islam een karikatuur.
    Emoticon: Bye bye

Jantje
    User
    spacer line

Ach Sapolidi schei toch uit! De islam maakt haar eigen karikatuur en weet zich gesteund door het linkse mediacircus. Laatst nog zag ik een uitzending van de Vara waarin corifeeen van dat “doven en blinden instituut” de kijkers wijs trachtten te maken dat varkensvlees slecht is. Straks mogen we geen varkensvlees meer eten en moeten we gekleed gaan volgens een “bepaalde dress-code” What next....
    Gewone gelovigen bestaan niet. Gelovigen onderscheiden zich van anderen door groepsgewijs hun exclusiviteit op te eisen en daarin voert de islam de boventoon.. Dat geeft niet, als ze anderen, (gelovigen of niet) daar geen last van hebben. Dat kan natuurlijk weer niet en daarom is het tegendeel dagelijkse kost.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Sapolidi, ik heb het niet over de gewone gelovigen van de Islam, maar de machthebbers rondom hen.
    Ik noem beslist niet de enkel de negatieve uitingen van de Islam, ik weet heel goed dat de jongere generatie het anders wil, maar worden geblokkeerd door schuldgevoelens en pressie door de ouders.
    Groepsgedrag kweken is de macht van elke religie, met hoeveel sprookjes ook omkleed,
    Overigens: iedere godsdienst is een karikatuur van wat men zelf wil zijn: dus idee fixe.
    Godsdienst staat apart van regimes en wetten, je vindt het in je zelf en niet door politiek misbruik en manipilatie.
    Je kunt jezelf afvragen: word ik een beter mens door aan religieuze wetten te houden en vervolgens weer lekker je gang gaan?

pak ronald
    User
    User icon of pak ronald
    spacer line

On 03-08-2007 12:24 Jantje wrote:
    Ach Sapolidi schei toch uit! De islam maakt haar eigen karikatuur en weet zich gesteund door het linkse mediacircus. Laatst nog zag ik een uitzending van de Vara waarin corifeeen van dat “doven en blinden instituut” de kijkers wijs trachtten te maken dat varkensvlees slecht is. Straks mogen we geen varkensvlees meer eten en moeten we gekleed gaan volgens een “bepaalde dress-code” What next....
    Gewone gelovigen bestaan niet. Gelovigen onderscheiden zich van anderen door groepsgewijs hun exclusiviteit op te eisen en daarin voert de islam de boventoon.. Dat geeft niet, als ze anderen, (gelovigen of niet) daar geen last van hebben. Dat kan natuurlijk weer niet en daarom is het tegendeel dagelijkse kost.

Jantje,

Ik denk dat er een heel spectrum aan beleving zit tussen mensen die bijvoorbeeld zeggen zich wel christenen te voelen en de staphorster Jihad.
    Er zijn veel mensen uit de kerken getapt omdat ze het niet eens zijn met die kerken. E geloven echter nog wel maar op "hun manier".
    Dit geldt voor alle geloven, dus ook voor de moslims.
    Er bestaat niet iets zoals "de moslim".
    er betaan ook moslims die niet practizerend zijn, maar bijvoorbeeld wel aan de feeste van de ramadan meedoen. Ze eten geen varkensvlees, maar gaan niet naar de moskee.
    Je komt hiermee op het grijze grensgebeid van wat "cultuur" is en wat "islamitisch" is.
    er zijn een heleboel westerse mensen die zich niet expliciet "crhistenen" noemen en ook zeggen nie te geleoven als daar naar gevraagd wordt. Wel hangen ze vaak traditionele christelijke gebruiken aan , omdat dat nu eenkeer gewend zijn vanuit hun(chirstelijk) culturele achtergrond

Ga staan waar geen plek is om te staan.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Precies Ron, en dat grijze gebied geldt voor iedere religie!
    - Ik word geen betere Christen als ik iedere zondag in de kerk zit
    -Een Moslim wordt geen betere Moslim door een hoofddoek te dragen ,zich onthouden van varkensvlees of naar de moskee te gaan
    -een Hindoeist wordt niet beter door rundvlees te laten staan en hun kinderen streng op te voeden

Innerlijke waarde zit in je zelf, de rest komt vanzelf! Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

[
    Ach Sapolidi schei toch uit! De islam maakt haar eigen karikatuur en weet zich gesteund door het linkse mediacircus . Laatst nog zag ik een uitzending van de Vara waarin corifeeen van dat “doven en blinden instituut” de kijkers wijs trachtten te maken dat varkensvlees slecht is. Straks mogen we geen varkensvlees meer eten en moeten we gekleed gaan volgens een “bepaalde dress-code” What next.
    ...

Ach, meneer berijdt zijn stokpaardje weer. Alles waar hij het niet mee eens is, is links en dus per definitie slecht. En dan wordt er natuurlijk weer op de gebruikelijke manier een organisatie belachelijk gemaakt en komt meneer met een voorbeeld aan waaraan hijzelf een onzin conclusie verbindt.

Gewone gelovigen bestaan niet . Gelovigen onderscheiden zich van anderen door groepsgewijs hun exclusiviteit op te eisen en daarin voert de islam de boventoon.. Dat geeft niet, als ze anderen, (gelovigen of niet) daar geen last van hebben. Dat kan natuurlijk weer niet en daarom is het tegendeel dagelijkse kost.

Weer zo’n fabelachtige uitspraak die kant noch wal raakt. Een gewone gelovige heeft een bepaald godsidee en probeert zo goed mogelijk de leer van die religie na te leven. En dat kan heel goed zonder hun exclusiviteit op te eisen. Natuurlijk weet jij dat ook, maar dat is dan niet in overeenstemming met jouw image. In alle dingen zit volgens jouw iets negatiefs en dat verklaar je dan meteen ook maar als de norm. Emoticon: Bye bye

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 03-08-2007 16:02 merapi wrote:
    Sapolidi, ik heb het niet over de gewone gelovigen van de Islam, maar de machthebbers rondom hen.

Dan moet je je toch iets duidelijker gaan uitdrukken merapi. In jouw posting van 03-08 om 00.14 uur heb je het over de islam die ingeperkt gaat worden. En vervolgens zeg je dat we aan die godsdienst niets kunnen doen.
    En als je het volgens mij over een bepaalde godsdienst in het algemeen hebt, dan horen daar vanzelfsprekend de volgelingen (gelovigen) bij. Ik zie in jouw posting niet dat je een verschil maakt tussen gewone gelovigen of fanatici. Je hebt het alleen maar over de islam.
    Emoticon: Bye bye

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 03-08-2007 16:15 pak ronald wrote:

...

Ik denk dat er een heel spectrum aan beleving zit tussen mensen die bijvoorbeeld zeggen zich wel christenen te voelen en de staphorster Jihad.
    Er zijn veel mensen uit de kerken getapt omdat ze het niet eens zijn met die kerken. E geloven echter nog wel maar op "hun manier".
    Dit geldt voor alle geloven, dus ook voor de moslims.
    Er bestaat niet iets zoals "de moslim".
    er betaan ook moslims die niet practizerend zijn, maar bijvoorbeeld wel aan de feeste van de ramadan meedoen. Ze eten geen varkensvlees, maar gaan niet naar de moskee.
    Je komt hiermee op het grijze grensgebeid van wat "cultuur" is en wat "islamitisch" is.
    er zijn een heleboel westerse mensen die zich niet expliciet "crhistenen" noemen en ook zeggen nie te geleoven als daar naar gevraagd wordt. Wel hangen ze vaak traditionele christelijke gebruiken aan , omdat dat nu eenkeer gewend zijn vanuit hun(chirstelijk) culturele achtergrond

Je zegt het heel treffend pak ronald. Natuurlijk weten de meesten dat, maar het is toch veel interessanter om alleen de uitwassen eruit te vissen. Zwart-wit denken is nu eenmaal veel eenvoudiger dan dat je rekening moet gaan houden met een heel spectrum tussen twee uitersten. Emoticon: Bye bye

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 04-08-2007 03:49 sapolidi wrote: ......................................................................................................
  • Je zegt het heel treffend pak ronald. Natuurlijk weten de meesten dat, maar het is toch veel interessanter om alleen de uitwassen eruit te vissen.
  • Zwart-wit denken is nu eenmaal veel eenvoudiger dan dat je rekening moet gaan houden met een heel spectrum tussen twee uitersten. Emoticon: Bye bye

• Precies dat 'zwart-wit' denken 'simplificeert' véél ..... als alle dingen aléén maar bestaan uit optellen en aftrekken dan willen de meeste mensen dat toch zien en óók dat er altijd een relatie gelegd wordt tussen 'links' en 'Islam-extremisme' netalsòf het geweldig is wat onze grote Amerikaanse vriend aan de overkant van de grote plas doet, bovendien komt men altijd met dat grote schulgevoel van de 2 de Wereld Oorlog op de proppen .... alsòf de U.S. geen eigenbelang heeft met die 'Marshall-Hulp' ......

" ..... néé ik vind dat de bal zoals altijd in het midden ligt ......"

• We dienen niet te vergeten dat er zoiets bestaat als de Wet van de tegengestelde vooruitgang ; als je véél geschiedenislessen volgt van 'sucesvolle landen' die op handels-economisch gebied 'vooruitstrevend' zijn tegenwoordig, dan is het de vraag of dat in de toekomst dat óók zal blijven ..... natuurlijk kan men niet in 'glazen bol' kijken ....... maar de tegenwoordige opkomst van grote Aziatische landen .... maakt op z'n minst de 'conventionele' Westerse economieën ongerust ..... als men bijvoorbeeld bedenkt dat staal één van de 'motors' is van een economie en dat Mittal-Steel uit India, wereldwijd één héél grote 'marktspeler' geworden is ..... dan mag je als land aardolie/-gas bezitten, maar 'markt strategisch' denken is misschien toch wel véél belangrijker ......

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Het is niet altijd zwart wit denken, en niet zo bagatelliseren alleen optellen en aftrekken.
    Het is gerelateerd aan de werkelijkheid, de werkelijkheid die je dagelijks ziet voor je ogen gebeuren.
    Dat er een plan gemaakt werd was na een periode van afbraak nodig zodoende had men die marshal plan bedacht.
    Om het even, “ze“ de Hollanders waren toch wel verder gekomen men stroopte de mouwen op, en men ging aan de slag.
    Maar het eerste aanzetje was nodig om even er boven op te komen.
    Geen schuld gevoelens geen gevoel van dankbaarheid maar gewoon ze hebben het zelf moeten doen.
    Die kracht hebben wij te danken aan onze voorouders, en ouders die hun bijdrage geleverd hebben, er weer boven op te komen.
    Met dit verhaal kom ik gelijk aan die toestanden die er nu heerst, en aangehaald door Anis dat Mittal-Steel Corus over neemt, en daar mee aan de haal gaat.
    Zo licht het ook niet, !! (over zwart wit te spreken,) , ze denken dat ze daarmee geld kunnen verdienen, omdat ze daar bij Corus zo efficiënt kunnen werken waardoor er ook geld valt te verdienen.
    Mocht het verkeerd gaan hebben ze al eens eerder laten blijken .
    Een voorbeeld dat de schoen industrie in de jaren 1970 /80 er aan ging.
    Hoe rap tempo er achter de huizen in schuurtjes schoenen werden gemaakt, en er levendige handel op die markt er kwam.
    Aanhangers vol ging naar het buitenland, vooral Italië was, een groot afzet gebied.
    Dat die zelfde schoenen met Europesche gemeenschap subsidie, weer ingevoerd werd mochten ze niet weten maar de pret was er wel.
    Dus als het met de staal verkeerd gaat zal men wel een oplossing creëren die ook weer die handel op een wijze opgang brengt waardoor er wel een boterham te verdienen valt.
    Kijk daar hebben ze geen super socialisten voor nodig zij die denken in termen van links lullen, en rechts vullen.
    Het gebeuren is dat men niet moet denken als een ultra intelligente mens, het voor elkaar krijg het volk voor de gek te houden.
    Ja zij die geloven die zijn echt voelbaar voor die sprookjesachtige verhaaltjes van die lieden die te lui zijn om hun handen uit de mouwen te steken
    Kijk ook in topic Bali corrupt??, van wat Malam in zijn verhaal plaatst , wat zo hierop het antwoord is Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yummie! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yes!

Een sterk bestuur die onbaatzuchtig de economie van een land wil stimuleren is een zegen voor een land, economische voorspoed maakt de rol van meneer pastoor en imam, die alleen maar hun eigen toko beschermen ondergeschikt en hoe beter de economische situatie in een land des te minder corruptie.

Aldus Malam in Topic Bali Corrupt??

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

...

Ik vind de uitspraken van Yogya vaak hard en zwart wit, ik denk dat dit het verschil is van iemand die slechts twee maanden per jaar in Indonesië is en iemand die daar woont en werkt.
    Heel vaak ben ik het met hem eens, maar ik denk wat milder(onervarenheid denk ik).
    De beleefde oosterse cultuur waar Merapi het over heeft, daar heb ik beslist geen hoge pet van op.
    Vaak schuilt achter die zogenaamde onderdanige beleefdheid een niet zo'n beleefde gedachte, "wat kan ik wijzer worden van jou".
    Ik heb enkele malen de proef op de som genomen, door mijn zwager in zijn uppie in een toko te laten vragen en onderhandelen voor een bepaald artikel, daarna ging ik in mijn uppie, na het altijd weer terugkomende compliment als, "aah bapak bicara bahasa Indonesia baik ya", en wat beleefdheid uitwisselingen kom ik altijd op éénderde meer uit voor hetzelfde artikel, als dat de beleefde oosterse cultuur is, geef mijn portie dan maar aan fikkie.
    Hoe men een dame begroet met twee handen tegen elkaar, lijkt heeeeeel beleefd, maar is in principe niet anders als een ferme handdruk.
    Oosterse cultuur en beleefdheid?
    Moet je eens kijken naar de angotchauffeurs en ojekjongens, dan is de gemiddelde Amsterdamse taxichauffeur een edelman.
    Werkelijke beleefdheid waar wij westerlingen een puntje aan kunnen zuigen vind je nog wel bij oudere mensen, veel jongeren zijn inderdaad vergiftigd met het wij tegen hun gevoel.
    Je ziet heel vaak dat jonge meiden trouwen met wat oudere mannen en dat vind ik niet vreemd, het merendeel van de Indonesische jongens die niet de mogelijkheid hebben op scholing blijven tot hun dertigste jaar in hun pubertijd steken, zonder greintje fatsoen, beleefdheid of toekomstvisie.
    Bij elkaar op een kluitje, jongkokkend apatisch voor zich uitkijkend, langs de kant van de weg zittend tot er wat opzienbarends gebeurd, het voorbij lopen van een bule bijvoorbeeld, als ze dan niet in de gaten hebben dat deze bule ze kan verstaan, dan moet je eens horen wat er van oosterse beleefdheid is overgebleven.
    Of als mensen door hebben dat je de taal spreekt en dat ze dan onder elkaar overgaan in het Sundanees, er geen erg in hebbend dat die bule daar ook het één en ander van opgepikt heeft in de loop der jaren, uiterst beleefd allemaal, maar niet heus.
    Dat er complete veldslagen met messen en stokken tussen verschillende scholen worden uitgevochten, als dat vooruitgang is en oosterse cultuur, het zal wel.
    Je moet in de verkiezingstijd eens kijken als al die werkeloze knapen en ojekboys voor 20.000 Rp van de straat worden geplukt om met tientallen open vrachtwagens de boel in de stad op stelten te zetten, dan is de beschaving ver zoek.
    Nee, zoals Yogya al aangaf, beschaafdheid en beleefdheid, het is een dun laagje verf, wat bij de jongere generatie behoorlijk aan het afbladderen is.
    Groet Malam

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Even een verfrissing bij deze heavy onderwerpen:
    hoe maak je een lekkere kelapa muda? Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Lieve Malam,
    Wat jij beschrijft over in Indonesie, dit moet je in Nederland herkennen!
    Iedereen probeert gewoon aan je te verdienen, maar daar is niets mis mee.
    Toch, Malam, de werkelijke oosterse beschaving/gastvrijheid, daar moet je voor open staan en er oog voor hebben., en dit heeft niets te maken met geld geven; meer een code: ik sta ook voor jou klaar.
    Natuurlijk is de jongere generatie anders opgevoed.
    Maar goed we hebben vrijheid in Nederland!
    een belangrijk goed,
    Ik zie niet zo snel een Gay- parade in Indonesia gehouden worden, met al die bont gekleurde nichten
    [niet dat we daar trots op hoe ven te zijn]

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,926,050 topic views - 236,269 posts - 13,703 topics - 27,581 members - last post @ 26-01-2020 18:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,754,666 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com