indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

brendababe
User
User icon of brendababe
spacer line

Ik ben voor het eerst naar BAli geweest wat een mooi eiland!!! qua natuurschoon maar de mensen (niet alle balinezen maar wel de meeste!) zijn verschrikkelijk agressieve verkopers, liegers en bedriegers en ze draaien je aan alle kanten een poot uit!! JAmmer dat ze dit doen het schrikt toch af? mij iedergeval wel want ik kom niet meer. Logisch dat het toerisme gedaald is ze moeten de touristen anders en eerlijk benaderen. Ik ben zelf een Indo Campur maar ik zou me er bijna voor schamen Emoticon: Blush Je kan geen voet op het strand of buiten je hotel zetten of je wordt belaagd achter volgt of ze gaan aan je zitten mensen dit werkt toch niet??? Emoticon: Nooo Zonde daarna verbleven we in Hong Kong wauw over straat lopen zonder lastig gevallen te worden met oa Taxi, Transport, Boss Boss come have a look , bread hair? wat een rust dan zeg nee ook dat ze stelen van je op alle manieren wordt je in de maling genomen ze bedonderen waar je bij staat ze moesten zich schamen! Emoticon: Blush Ook je koopt iets staat een prijs op kom je bij de kassa is de orijs opeens veel hoger de smoes ja is oude prijs of deze dan : je gaat eten betaald keurig ook al de fooi maar je betaald niet gepast dus je krijgt wisselgeld nou mooi niet dat is toch hondsbrutaal?? Emoticon: Angry dit soort dingen of je koopt iets woodcarving je ziet het mooie hout je betaald en dan worst huub huub barbatruc gedaan je krijgt een slecht soort hout zelfde beeldje dat wel maar van ander hout of je gaat naar de money changer daar doen ze ook de huub huub wissel truc je komt in je hotel telt je geld na te weinig of je moet plassen op een openbaar toilet (nouja gat dus) moet je voor betalen oke ala maar ipv 1000 rp die je moet betalen flikken ze het om 2000 van je te vragen deze is helemaal mooi we komen aan bij besakih tempel kaartje gekocht sarong gehuurd helemaal naar boven gegaan ja hoor we komen er niet op ja las we meer poen gingen betalen dat doen ze dan in hun eigen zak en dan maar dwepen met hun hondoe geloof nou daar zakt mijn broek vanaf bij elk geloof is je mag niet liegen en bedriegen en stelen van anderen en wat doen die balinezen? liegen en bedriegen!!!!! dus ik heb ter plekke mijn sarong af gedaan en dat ze die tempel in hun ... kunnen douwen ik heb totaal geen respect voor deze mensen en natuurlijk r zullen gerust lieve, eerlijke balinezen zijn maar ik ben r klaar mee jammer mooi land goede restaurants.

adu zeg!!! ben kapok!!

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

Blijf lekker in Nederland joh...daar is alles vééél beter (voor jou dan)

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geďntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zo dan, niet gepiest en toch nat.
Heel erg jammer dat iemand die voor de eerste keer naar Indonesië gaat zo'n slechte ervaring heeft.
Eigenlijk had Brendababe, als ze dit forum had gelezen al iets kunnen weten, dan had het misschien niet zo tegen gevallen.
Het is voor mij een eeuwigheid geleden dat ik op Bali ben geweest, maar zo agressief heb ik het toen niet ervaren, er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die hier wat over willen zeggen, ben ik trouwens ook benieuwd naar.
Maar het is en het blijft jammer dat iemand zo'n slechte ervaring heeft, ik kan wel zeggen dat het op de niet touristische plekken op Java veel gemoedelijker toegaat.
Wel altijd op je centjes letten, maar daar kan ik mee leven.
Groet Malam

spacer line  

De laatste keer dat ik op Bali was is ook al een tijdje geleden (jaar of 2,3), maar ik ervaar het allemaal toch een stuk anders. Ok, er zijn meer verkopers op Bali dan dat je bijv. in Yogya tegenkomt, maar zo aggressief vond ik ze niet (en ik zie er met mijn lange bule lichaam toch behoorlijk tourist uit ;-)

De truc die bij mij _altijd_ werkt om ze van je "af te schudden" is door gewoon te zeggen dat je ergens in Indo woont. "Saya tinggal di Yogya, pak. Saya bukan touris". Dan krijg je vaak een kort gesprek over koetjes en kalfjes en daarna heb je _nooit_ meer last van ze :-)

Je moet de Indonesische gewoontes wat aannemen. Gewoon vriendelijk "iya, mas" en "iya, mbak" roepen terwijl je heel hard nee bedoelt. Schelden, boos worden etc. werkt alleen maar averechts.

Anyways, als je Indonesisch natuurschoon wilt zien, ga je toch sowieso niet naar Bali? ;-) Volgende keer gewoon een ander eiland pakken en je bent van 't gezeur af.

spacer line  

Overigens gaat het hier in .nl op soort gelijke wijze. Kom maar eens als tourist in Amsterdam en neem een taxi naar plaats X. _Wedden_ dat je niet de kortste (goedkoopste) route krijgt?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 21-05-2007 13:11 monyet_belanda wrote:
Overigens gaat het hier in .nl op soort gelijke wijze. Kom maar eens als tourist in Amsterdam en neem een taxi naar plaats X. _Wedden_ dat je niet de kortste (goedkoopste) route krijgt?

Dus hangt af waar je terecht komt , en met wie je in aanraking komt.

In Pura Besakih was het duidelijk een balinese aangelegenheid , maar in de straten van kuta en andere plaatsen zoals Sanur , Legian , Tuban etc is het vaak anders.
Soms zijn het mensen die afkomstig zijn van buiten bali , die je op straat proberen bijna alles te verkopen.
Ik heb met 1 van hun gesproken , het schijnt dat er verschillende groepen buitenstaanders (uit andere eilanden) die de zaak hebben "overgenomen".
Dus de strand , hotels / wijken werden "verdeeld" in verschillende werkgebieden.
Dat werd mij verteld.
Oya in Tuban (2005) werd ik ook "belazerd" door europese managers van een sterren resort.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Ya Brenda babe yth,

• " ..... het is een cultuurshock maar hoelang ben je al 'weggeweest' ; denk nou niet zo 'westers' ...... die mensen moeten óók hun dagelijkse 'kosce' bij elkaar scharrelen ....... en je weet Nederlandsche mensen staan erom bekend ...... "kijke - kijke - niet kópe ...."

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Whaha.. hebben ze jou even te pakken gehad zeg. Ik hoef niet zo nodig naar Bali omdat ik het niet heel fijn vind daar, maar dit is toch wel weer heel extreem. Dat heet geloof ik 'je laten leven'. Kom voor je eigen op meid, dat kan gerust. De volgende keer gewoon niet naar zuidelijk Bali gaan om een beetje te wennen aan het echte Indonesie, dat zal je vast wel bevallen. Emoticon: Smile

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Brendababe, je hebt je niet goed voorbereid op deze cultuurshock.
    Wat jij allemaal opnoemt dat gebeurt een paar keer en dan kennen ze je wel, vriendelijk lachen maar nee zeggen en een paar woordjes bahasa ind. spreken, als je iets echt niet wilt gewoon volhouden en doorlopen maar niet kwaad worden, dat werkt als een rode lap op een stier, op den duur beginnen ze vanzelf een gesprekje met je en dan is het gezeur afgelopen.
    Ik heb een balinees gezegde en dat roep ik met een lach, sudah sing lapis bu/pak! en dan lachen ze en begint de zon weer te schijnen.
    Je had de tijd moeten nemen om de bevolking wat beter te leren kennen.
    Vooral in Zuid Bali zitten er veel indonesiers van java of flores en die proberen daar hun brood te verdienen.
    (Sing lapis =bankrut)

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

chirpy
    User
    spacer line

Echt je gaat wennen aan dat spel. Wanneer ik nu belazerd word, dan sla ik mezelf voor m'n kop dat ik me weer heb laten inpakken. Een Hindoe mag niet liegen, Een Islamiet mag geen alcohol en nog een heleboel meer niet, een Christen mag geen sex voor het huwelijk en toch doen we het mooi allemaal wel.

brendababe
    User
    User icon of brendababe
    spacer line

hoi Bali liefhebbers
    Nou ik ben r echt klaar mee 2 en een halve week lang gezeik bedrog aan mijn Indo hoofd en geloof me je wordt er niet vrolijk van Emoticon: Nooo en ik heb me ruim voor die tijd al aangemeld op dit forum op internet info gehaald maar dit sloeg m hoor echt ik vind het heel erg jammer van Bali nou die andere eilanden zoals bijv JAva schijnt nog erger te zijn. Sorry aan alle fans van Indonesie of Bali ik vind het daar Boezoek!!! Geef mij maar Thailand veel beter en wees gerust ik kom r niet meer en Holland vind ik ook 3 x niks hoor ardianto! En beste AnisJ: ik ben niet zoals de meeste Belanda's : kijken kijken niet kopen in tegendeel ik ben koopziek redelijk dus.... en buitendat het is allemaal zooi wat ze verkopen 3 x wassen weg kleur nee ik weet dat ik tegen een paar schenen schop maar dit is een vrij land en geef gewoon mijn mening mijn ervaring dat mag toch wel?
    Ik had me Bali anders voor gesteld des te meer omdat mijn roots er vandaan komt dus......maar ja heavy tegenvaller nogmaals het land is mooi maar de balinezen en javanen en alle andere eilanders verpesten het gewoon. Ik spreek beetje de taal dus ik heb het een en ander wel gezegd ze hielden dan ook gelijk op maar word er doodziek van. Ander eiland van Indonesie pakken nee god zeg alsjeblieft niet ik ben er klaar mee aan alle andere liefhebbers zeg ik geniet maar ik niet.

Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Red face Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

adu zeg!!! ben kapok!!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Brendababe,
    Als mensen mij vragen hoe het bevalt in Indonesie dan zeg ik of je gaat er steeds weer heen of nooit meer, zelf uitproberen dus.

In jouw geval zal dat zijn nooit meer denk ik.

Over het algemeen blijven er meer mensen heengaan dan mensen die nooit meer willen gaan.
    Dat is dan een persoonlijke keuze die je zelf maakt.

Veel plezier toegewenst op jouw volgende vakantie waar dan ook.
    gr.Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 23-05-2007 09:13 brendababe wrote:

en buitendat het is allemaal zooi wat ze verkopen 3 x wassen weg kleur nee ik weet dat ik tegen een paar schenen schop maar dit is een vrij land en geef gewoon mijn mening mijn ervaring dat mag toch wel?

Oooh wat jammer seh , als alles daar boesoek is
    Anders wil Ome Sid jou ook wel gezelschap houden , kan je ook 1ste klas naar een restoran of naar een toko gaan. Zeker als je betaald.

Ditanggung memuaskan . Emoticon: Smile

robbert
    User
    spacer line

Hoi,
    Toch met een stuk herkenning de verhalen van BB gelezen. Besakih is al langere tijd wat gidsen betreft een oplichtersbende. De negatieve verhalen over moneychangers hoor je ook regelmatig. Het (proberen) te belazeren van toeristen bij het kopen van spullen is ook berucht. Het konstant aan- en vastklampen van toeristen en met ze meters meelopen en maar zeuren. Kortom elk negatief punt van wat zij noemt is in mijn ervaring juist. Wat nu wel heel bijzonder is, is dat 1 persoon in 1 vakantie dit allemaal min of meer tegelijk meemaakt, de meesten maken (gelukkig) slechts een deel mee. Hoe dat nu komt, ik weet het ook niet, misschien toch onduidelijk reageren of misschien teveel medelijden tonen, geen idee ! Wei kan ik mij dan levendig voorstellen bij zo'n overvloed van ellende dat je nooit meer komt.
    Ik zelf heb de ervaring dat je met een duidelijke reactie bijv. gewoon nee zeggen, hoofd schudden e.d. veel irritatie voorkomt en dus ook stukken minder last hebt van de geldjagers. enz.
    Rob

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

ik kan met haar ook dat gevoel delen.
    je moet dan ook wel open staan voor dat gene wat zij voelt, en meegemaakt heeft.
    het leven in Indonesië is een, en al bedrog, zelfs tegen over elkaar....
    het is waar je mee in aanraking kom, en dat geld voor iedereen verschillend.
    Het is belachelijk haar niet te geloven zij heeft dit zo ervaren, en wie zijn wij omdat niet te geloven!
    Indonesië heeft door zijn cultuur een vervelend element in zich, en dat zijn traditionele rolpatronen, waarin het belang voor geld het eerst komt, en daarna de gevolgen.
    Dus het cynisme van Yoke, en Pak Sid,is niet terecht, als je weet dat er al velen hier zich geript voelen.
    Het is een land die niet hun verdiensten in toerisme wilt inzien, maar de dagelijkse beeldmerken van hen, waar die toeristen niets van doen hebben, en er niet van kunnen begrijpen wel geconfronteerd mee worden.
    Het is aan hen daar wat aan te doen en niet de toeristen daar van de schuld te geven.
    En nu geen medelijden met hen oproepen, ze doen het hun zelf aan, dat moeten ze daar maar eens aannemen vooral Bali zou dat beter moeten weten, en leren een betere klimaat voor de toeristen te scheppen.
    Zij zijn zelf de dupe van dat er weer een toerist, en vergeet niet dit lijkt er maar een te zijn, maar er zijn meerdere die dat gevoel er van over houden.
    Het is investeren in je toekomst, en voor je kinderen, en klein kinderen maar daar hebben zij geen boodschap aan lijkt wel.
    Er zou eens een school voor toerisme daar opgericht moeten worden, en meer aandacht er aan schenken, en publiceren dat je als een toeristen eiland ook je zo zou moeten handelen.
    Het is weer die overheden die daar te kort schieten, ze laten de mensen te veel zelf maar aan modderen, en als het verkeerd gaat, zeggen ze nog ijskoud zie je wel jullie willen zelf niet.
    Dus eerst verkeerd alles laten lopen om dan er munt uit te slaan zal mij niet verbazen???? Emoticon: Shiny Emoticon: Wink Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Dus het cynisme van Yoke, en Pak Sid,is niet terecht, als je weet dat er al velen hier zich geript voelen.

zegt Om Ziel

Cynisme is een levenshouding waarbij men afwijzend staat tegenover idealisme of geestdrift

Begrijp niet wat U bedoeld Om Ziel, ik sta niet afwijzend tegenover idealisme en geestdrift in tegendeel zelfs.

Ik kom al 28 jaar in Indonesie en heb dus langzamerhand alle facetten van het leven daar meegemaakt, ben er dus langzaamaan in gerold en dus is de cultuurshock bij mij niet zo groot geweest als bij BrendaBabe.
    Wat zij meegemaakt heeft gebeurd daar en dan ook nog allemaal in korte tijd, ze heeft geen tijd gehad om langzamerhand de bevolking te leren kennen en zich in te leven in hun wereld.

Daarom zeg ik ook tegen mensen die mij vragen hoe het daar is, kijk zelf en oordeel dan, ieder zijn beleving is anders en sommige mensen zal ik het zelfs afraden om er heen te gaan en vertel dit soort verhalen wat brenda heeft meegemaakt maar er is ook nog een ander Indonesie wat je niet uit kunt uitleggen maar moet voelen en meemaken, kan jij je daarin verplaatsen dan ga je zeker terug.

Jammer voor Brenda dat zij dit zo heeft ervaren.

Dus Om Ziel graag even uitleggen wat U met cynisme van mij bedoelt.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

In jouw geval zal dat zijn nooit meer denk ik.
    daarin vond ik dan het synisme in?
    Want het is een probleem die vooral daar speelt!, als je ook meerdere landen als toerist of wat dan ook leert kennen.
    men denkt dat men door de natuur schoon, dat men het toerisme, prolongeert!
    de sawa's dat het daarom alleen gaat!!.
    Als men niet in mensen investeert, en dat gebeurd te weinig daar, dan kom je er niet mee.
    eens en nooit meer, is een verkeerde uiting van hoe kan je dat omzetten in begrip, en haar uit leggen dat die ervaringen in zo,n korte tijd al het nodige ingeboet heeft, en dat is voor geen enkel land een beste reclame.
    Ook voor ons als sobats die velen jaren daar komen is dat afbreuk doen op die enige persoon die ook weer familie en kennisen heeft die het door vertellen dat het daar aan toe gaat.
    Zoals al iemand ook schreef

monyet_belanda
    User

Ja daar heeft ze wel een punt want Amsterdam is voor velen geen stad om voor goede toeristen, te blijven. Junks en alternatieven lingen?, maar alleen voor snelle toeristen zo gouw als ze langs de wallen zijn geweest, gaan ze naar Zaanse Schans, en Volendam!!!!! Emoticon: Nooo Emoticon: Red face Emoticon: Sadley Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Om Ziel, Brenda is zelf cynisch wat Indonesie betreft.

Dit zegt Brenda zelf[quote][Geef mij maar Thailand veel beter en wees gerust ik kom r niet meer /quote]

Ik vraag me af of ze hier nog wel eens terug zal komen op het forum na haar negatieve ervaring, ik maak uit haar verhaal op dat zij door de mensen hier verkeerd voorgelicht is aangezien ze hier al vroegtijdig informatie heeft gezocht.

[quote]hoi Bali liefhebbers
    Nou ik ben r echt klaar mee 2 en een halve week lang gezeik bedrog aan mijn Indo hoofd en geloof me je wordt er niet vrolijk van en ik heb me ruim voor die tijd al aangemeld op dit forum op internet info gehaald maar dit sloeg m hoor echt ik vind het heel erg jammer van Bali nou die andere eilanden zoals bijv JAva schijnt nog erger te zijn. Sorry aan alle fans van Indonesie of Bali ik vind het daar Boezoek!!! [/quote]

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Wat Brenda schrijft heb ik in Turkei, Kusadasi mee gemaakt, maar het is ook maar net hoe je met bepaalde dingen omga.
    Ik zal het wat platter zeggen, als ik mijn kop liet zien, dan was het net een stelletje strontvliegen.
    Ik heb het positieve er maar uitgezocht, er waren ook winkels waar ik niets kocht en overheerlijke appelthee heb gedronken.
    Ondanks mijn negatieve ervaring daar, zal ik zeker nog een keer gaan.
    Als je namelijk een paradijs zoekt, dan is een onbewoond eiland de beste optie, of dood gaan, maar dat is en blijft afwachten geblazen.

Groet Malam

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Het verhaal van BB is een bijna dezelfde horrorverhaal van een Japanse echtpaar toeristen , uit een kleine stad van Japan .
    Ze kwamen in Holland . de 1 ste ochtend werd in hun touringcar( je kent het wel , een bus vol Japanners) ingebroken.
    Er werd veel gestolen uit hun bus , terwijl het geparkeerd staat in open parkeerterein .
    Die middag werden ze ook tijdens een sight seeing in Amsterdam in de omgeving van CS van hun camera beroofd , Dus moeten ze van de groep scheiden en naar de politieburo gaan.
    Werden geholpen door een paar agenten , die hun naar de naar buro warmoestraat zullen begeleiden.
    Wat bleek , het zijn nep agenten , werden ze ook nog beroofd van hun paspoorten en geld.
    Dus geen worder dat ze zo snel mogelijk de vliegtuig pakken en gezworen te hebben om nooit meer te komen naar Nederland.
    Vooral in Amsterdam , het is gewoon levens gevaarlijk daarO.
    Wat dacht je dan welke verhalen de echtpaar Suzuki te vertellen hebben in hun stad of land pan erkomst.
    Ik dacht ook dat de Japanse BuZa ooit een waarschuwing heeft gegeven voor Japanse toeristen hoe gevaarlijk Nederland is (je kan daarO overal drugs kopen ) .En veel bedelaars in vergeleken met een gemiddelde Japanse stad. .
    Dus zo zie je maar , dat de eerste ervaring (en) een oordeel echt negatief of positief kan beinvloeden.
    Het is jammer dat BB ook zo'n negatieve ervaring (het is waar , het is haar ervaring) heeft meegemaakt.
    Tya , het is pech hebben.

brendababe
    User
    User icon of brendababe
    spacer line

hoi allemaal
    Bedankt voor jullie begrip!!! JA ik had het ook zo graag anders mee gemaakt des te meer omdat ik van Indonesische afkomst ben denk je voor het eerst naar het land waar je familie vandaan komt en dan maak je dat echt waar allemaal mee er is niks aan gelogen.
    Maar mijn persoonlijke mening is dat ik Thailand beter vind met oa de mensen die zijn veel liever, gemoedelijker doen niet aan agressieve benadering of je lastig vallen en honderden meters toch met je mee lopen. En echt waar Emoticon: Yes! ik heb vaak genoeg op een vriendelijke manier laten weten aan ze geen interesse te hebbe n na hun lang aan houden zei ik het dan maar in het maleis maar na bijna 3 weken dit soort gedoe Emoticon: Shut up! aan je hoofd constant weer daar word je echt niet vrolijk van en als ik het idee heb om op mijn hele vakantie het gevoel te hebben om constant in de maling te worden genomen of een poot uitbedraaid aan alle kanten geloof me gaat de lol er snel van af hoor. Ik had het graag anders gezien Emoticon: Yes! maar ik moet zeggen landschap prachtig Emoticon: Yes! Emoticon: Party! Als de balinezen gewoon het anders aanpakken kan het net zo top worden als Thailand het land heeft qua natuurschoon een hoop te bieden mijn ervaring is door de mensen van BAli zelf is het verpest en ik had het echt graag anders gezien!!! Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie.
    Vriendelijke Groet Emoticon: Laugh out loud

adu zeg!!! ben kapok!!

brendababe
    User
    User icon of brendababe
    spacer line

Bericht voor Malam
    Sorry ben het niet helemaal met je eens hoor wat paradijs betreft: onbewoond eiland onzin natuurlijk ik vind bijv diverse eilanden van Thailand een paradiijs zelfs geloof het of niet Miami (nou en daar worden ook criminele toestanden uitgehaald ..) maar daar kom ik al 16 jaar en voor mij is het een paradijs en Thailand maar BAli absoluut niet en een onbewoond eiland is misschien mooi maar reuze saai (kan saai zijn.... Emoticon: Yeah right! )

adu zeg!!! ben kapok!!

Erwantsch
    User
    spacer line

soow......jammer dat Brenda er zo over denkt.

maar heb je de echte Orang Bali wel eens meegemaakt? Ik denk dat je dan anders zult praten. Degenen die het zo voor jou verkloot hebben zijn namelijk geen Anak Bali, maar afkomstig van de andere eilanden, cicing Jawa bijvoorbeeld....

Mocht je ooit nog eens gaan, dan is het heel simpel: 1 keer reageren, daarna niet meer. Dan druipen ze zelf wel af. Als niet, zeg dan:

SING NYAK, KLENG! geen interesse, klojo).

O ja, hoe ik dit weet? Isteri saya anak Bali, Anak Agung..........

robbert
    User
    spacer line

Hoi,
    Tja dat proberen de Balinezen mij ook altijd wijs te maken, wij zijn aardig maar zij (dus de niet-balinezen) niet.
    Flauwekul, de gidsen bij Besakih zijn echt wel Balinezen, het grootate deel v.d. moneychangrs idem, de shops worden voor het grootste deel gerund door Balinezen, de meiden die 100en meters met je meelopen in Sanur zijn Balinezen,etc. Wel zijn de kleine shopjes van bijv. de horlogeverkopers e.d. vaak wel van Javanen (vaker nog Madurezen), ook de lopers (dus die met zonnebrillen, petjes ed.) zijn vaak Javanen maar voor de rest vind je het grootste deel v.d. niet-balinezen in de food-stores, warung's, bij de kaki lima's en uiteraard de bouw. Kortom als je op Bali bent dan moet je rekening houden met het feit dat je toch regelmatig wordt lastig gevallen, zowel door Balinezen als andere Indonesiers. Kan je er niet tegen, tja dan is niet meer komen inderdaad de enige optie.
    Rob

Erwantsch
    User
    spacer line

Tuurlijk, dat is zo, maar om nou iedereen over 1 kam te scheren zoals Brenda doet, gaat me een beetje te ver. Zoals het in Kuta georganiseerd is, dat alle strandverkopers verplicht herkenbare kleding aanmoeten (en die kunnen kwijtraken bij misdragingen) is een prima regel......

In ieder geval, binnenkort weer naar Bali en de schoonfamilie. Heb er weer zin in.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,423 posts - 13,692 topics - 25,271 members - last post @ 22-10-2019 18:33 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,716,258 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com