indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Een week geleden op zaterdag heb ik geld opgenomen bij de ATM van BCA en ook BII, de afrekening viel tegen, 12.844 en 12.847 terwijl de koers op internet 13.600 (beli) of zelfs meer was, normaal is dit ongeveer 2.5%.
Ik zie dit maar als een noodsituatie, de dag ervoor was er behoorlijk paniek op de wisselmarkten in IndonesiŽ omdat de beurs gesloten was wisselden de mensen massaal Rupia's tegen een andere munteenheid.
Wat mij ook opvalt dat in de krant heel weinig wordt geschreven over de crisis op de financiele markten en dat de koers van de Rupia positiever wordt vermeld dan wat de werkelijkheid is, misschien proberen ze de burger dom te houden
Prettig weekend,
Jan

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Dat ze hier in RI, er zo weinig mogelijk over publiceren, kan ook strategisch een niet zo'n slechte regeling zijn. Om paniek zoveel mogelijk te vermijden! Of het netjes is, das idd maar de vraag....
Ook of het werkt is afwachten.

Eerder heb ik al gepost, dat de koers (ATM) vanuit een bank in Singa, een goede koers geeft! Op het afschrift van de ATM, staat direct wat je euro's of dollars waard zijn op moment van pinnen!
Je rekent dan vlug uit wat de koers is die ze geven, als deze dan goed is, pin je iets meer.
O.a. BCA geeft slechte koers, tenminste dat is mijn ervaring!
BNI, of bank mandiri daarintegen, altijd zeer dicht bij de koers op dat moment!!

Als laatste, zoals je meld, heb je de zaterdag gepint, toen was de koers idd al een heel stuk gedaald tenopzichte van 1 dag eerder (vrijdag), ik kan me trouwens niet heugen dat de stijging/daling binnen zo'n korte tijd, een zo groot verschil liet zien. (wel een flinke val maar dus niet zoals nu de afgelopen dagen van 13.800 naar 12.900 en hup weer naar 13.600 enzovoort en dat binnen enkele uren..... Emoticon: Confused )

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Bij mij gaat het niet om grote bedragen, voor mij is het er belangrijk dat er security is bij de ATM, ik heb 8 jaar geleden meegemaakt dat de elektriciteit uitviel met mijn pasje in de ATM, toen hadden ze in de stad Pematang Siantar op Sumatra nog geen aggregaat en het was meer dan 2 uur reizen naar het hotel op Samosir.
Voor bezoekers aan Samosir en andere plaatsen op Noord Sumatra is het nog steeds erg belangrijk om voldoende cash geld bij je te hebben, er is daar vaak geen ATM en de creditcard was vorig jaar nog steeds niet mogelijk.
Dit zal vast en zeker in meer gebieden in IndonesiŽ zo zijn.

Voor mensen die zaken doen is het uiteraard wel erg belangrijk om de beste koers te krijgen.
Jan

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 18-10-2008 12:15 Tuti & Jan wrote:
Een week geleden op zaterdag heb ik geld opgenomen bij de ATM van BCA en ook BII, de afrekening viel tegen, 12.844 en 12.847 terwijl de koers op internet 13.600 (beli) of zelfs meer was, normaal is dit ongeveer 2.5%.
Ik zie dit maar als een noodsituatie, de dag ervoor was er behoorlijk paniek op de wisselmarkten in IndonesiŽ omdat de beurs gesloten was wisselden de mensen massaal Rupia's tegen een andere munteenheid.
Wat mij ook opvalt dat in de krant heel weinig wordt geschreven over de crisis op de financiele markten en dat de koers van de Rupia positiever wordt vermeld dan wat de werkelijkheid is, misschien proberen ze de burger dom te houden
Prettig weekend,
Jan

Ik denk dat de burger gewoon dom gehouden wil worden. Ze lezen liever iets over het liefdes of sexleven van Sarah Azhari dan over de internationale wisselkoersen. Ik denk dat de Indonesische Eko de Loodgieter het ook geen bal interesseert wat de roempiah waard is in het buitenland, daar komt hij toch nooit en de Indo regering zal zijn eventuele wens hiervoor ook actief dwarsbomen door het eisen van de Fiscal.

Gracias. Sama sama

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Dat Fiscal is voor alle indonesiers die vanaf 1-1-2009 belasting betalen, verledentijd Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

baliman
User
spacer line

daalt de rupiah tov de euro. Zijn de prijzen van eten en uitgaan duurder geworden sinds de daling van de rupiah

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De Rupiah daalt inderdaad op dit moment, omdat buitenlandse investeerders hun (aandelen in) Rupiah's moeten inwisselen tegen USdollars en euro's om de gaten in de eigen systemen te dichten..

Inflatie hier is oficieel 12 % per jaar, maar ik denk dat je beter uit kunt gaan van 15-20% per jaar. Het is denk ik niet direct mogelijk aan te wijzen of de prijzen in de afgelopen maand extra hard gestegen zijn, maar voor sommige producten (vooral direct geimporteerde electronica) wordt in USdollar betaald en is dus 20-25% duurder geworden in Rupiah's.

baliman
User
spacer line

Op 18-10-2008 11:56 schreef siebjans:
Nou ik meld dit even omdat ik vorige week vrijdag (exact 7 dagen geleden) een koers kreeg van 13.728!!! nu kreeg ik 13.080 das toch een behoorlijk verschil Emoticon: Stupid

Over, of de koers gerechtvaardigd is of niet, valt een hele discusie over aan te gaan, en daar ga ik maar niet op in.

was dat bij een money changer of via pinpas bij bank

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 14-11-2008 13:27 baliman wrote:
daalt de rupiah tov de euro. Zijn de prijzen van eten en uitgaan duurder geworden sinds de daling van de rupiah

Wat een gelul allemaal, de roempiah is een flucturende wisselkoers, het kan vriezen of het kan dooien. Als je met je NL pinpas geld opneemt betaal je tussen de 0,8% en 1.0% wisselkoersprovisie ten opzichte van de marktkoers. Als je afgezet wil worden wissel je je geld bij moneychangers, verstandige mensen pinnen gewoon

Gracias. Sama sama

spacer line  

Net terug van 8 weken rondreizen. Dus ff afschriften gecheckt.
Heb ťťnmaal getest door met rabo en postbank kaart zelfde bedrag bij zelfde machine te pinnen.
Rabo gaf 12.718, Postbank 12.273. tussentijd 5 minuten!!
Gemiddeld per Rabo tussen 13767 ( 03-11-08 ) tot 12376 ( 28-10-08) als wisselkoers gehad.
Dit is dus ook afhankelijk bij welke ATM je pint!! De ene vraagt meer pin-provisie dan de andere.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Sodeju wat een verschil tussen twee banken op 'dezelfde' tijd. Nou ja, iedereen kan zijn conclusie trekken, dat had ik al 15 jaar geleden gedaan toen het geld van mijn krantenwijkje 3 dagen later op mijn (postbank)rekening stond dan dat van mijn vriendjes.

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

Peter, ik heb dat ook (al zij het niet bewust) gedaan met de postbank en de rabo en had nagenoeg geen verschil. Op 2.5 miljoen een paar eurocenten.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 09-05-2007 11:50 schreef Rick.:
Heeft iemand de laatste week de koers in de gaten gehouden? De rupiah wordt ineens heel snel heel veel meer waard tov de euro.

De Rupiah gaat nu toch (na lange tijd) weer eens onder de 13.000 grens Emoticon: Stupid ,

spacer line  

M.i. heeft de Euro ook een behoorlijk klap naar beneden gekregen door dat financiele debacle in Griekenland waarbij de centrale bank aldaar jarenlang verkeerde cijfers heeft gepubliceerd, die klakkeloos werden overgenomen door de Europese Bank. De hele financiele wereld denkt nu dat er nog een paar van dat soort vergelijkbare landen (Spanje, Portugal, Cyprus) in de euro vertegenwoordigd zijn en verwachten dat er nog meer "lijken in de kast" gevonden worden.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Klopt de Euro doet het minder, om 15:00 is de koers 12.983,42 Rupiah voor 1 Euro.

Van september tot november was lag de koers voor een Euro zo rond de 14000 Rupiah.
Met eerder vorig jaar zelfs een uitschieter naar 14800 Rupiah voor een Euro.

Misschien bij Putu op de hoek krijg je iets meer voor je Euro.

Als je op vakantie bent merk je er niet veel van.

It's only kinky the first time.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Vorig jaar kreeg ik gemiddeld IDR 14.090 met uitschieters op: 31 december IDR 13.342 en op 24 maart IDR 15.702.
Dit jaar tot nu toe gemiddeld IDR 13.036
Alles gepind met de Europas van de Rabobank.
Salam,
Jan

spacer line  

nou nou lekker is het niet nu. Ik zit zelf in indonesie en zie de rupia maar stijgen.
koers nu hier 10700 niet lekker dus.mijn geld staat op de rabo in nederland, levert in rente ook niks op.
in 2008 voor 65 euro 1000 000 rp
nu moet ik 91 euro neerleggen voor 1000 000 rupia
Moet ik dan toch maar mijn geld van de rabo halen en hier in indonesie stallen op de bank met 7 % rente
Wat is wijsheid in deze
Nu 200 000 euro omzetten in rupia levert 2.203.662.633 RP op
wel een verlies van 63000 euro tov 2008, toen nog 2.900.000.000 pfffffffffffffffff
Waar gaat dat allemaal heen.
euro toch maar omsmelten in goud

spacer line  

Hallo Amed,

mischen kan je mij een klein adviesje geven over dit alles
Wilde hier grond kopen om een huis te bouwen.
Moet er nu wel flink voor betalen gezien de koers
Toch maar even wachten?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 08-06-2010 12:16 robvanbennekom wrote:
nou nou lekker is het niet nu. Ik zit zelf in indonesie en zie de rupia maar stijgen.
koers nu hier 10700 niet lekker dus.mijn geld staat op de rabo in nederland, levert in rente ook niks op.
in 2008 voor 65 euro 1000 000 rp
nu moet ik 91 euro neerleggen voor 1000 000 rupia
Moet ik dan toch maar mijn geld van de rabo halen en hier in indonesie stallen op de bank met 7 % rente
Wat is wijsheid in deze
Nu 200 000 euro omzetten in rupia levert 2.203.662.633 RP op
wel een verlies van 63000 euro tov 2008, toen nog 2.900.000.000 pfffffffffffffffff
Waar gaat dat allemaal heen.
euro toch maar omsmelten in goud

7% rente minus 20% belasting over die 7% en het feit dat de inflatie over je Rupiah's veel meer dan 7% is, al zegt men van niet. Met Rupiah's valt niet de investeren, hoogstens te speculeren.

Als deze koers je al aan het twijfelen brengt om geld naar Indonesie te brengen, dan moet je het gewoon niet doen. De kopzorgen die je er aan hebt/zult krijgen/blijft houden zullen groter zijn dan je (woon)genot.

spacer line  

dat is nu wel even slikken voor je Jan en voor mij ook
Loop hier ook te pinnen met een rabopas
nu 10 600

spacer line  

Dank je Yerum voor je advies

heb nu al genoeg kopzorgen ja
Blijf voorlopig toch maar huren hier in indonesie

dank

simpati
User
spacer line

nu 10 600
Gisteren geld opgenomen met de Europas van de Rabobank, de afrekenkoers was 10.958.
Geen koers om grote investeringen te doen maar om te leven nog niet slecht.
Jan

spacer line  

leven is hier ook zeker te doen, ongeacht de koers.
maar als je 200 000 euro wilt gaan investeren is het erg moeilijk, zeker als de boel gaat om kukelen
ik schrijf je morgen een mailtje terug,heb het net gelezen en erg bedankt
Mijn vrouw is een beetje down nu, omdat zij niet begrijpt wat er allemaal gebeurt met de rupia en inflatie
huizen zijn nu ook erg duur hier
Voor een krot moet je al 600 000 000 rp betalene en helemaal renoveren en dan heb je nog maar 178 m2 grond

spacer line  

De koers euro- rupiah word weer wat beter... waar ligt dit aan ? Emoticon: Yawn

Live life to the max.......

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

De hogere koers van de euro tov de dollar.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

54,831,103 topic views - 225,527 posts - 13,565 topics - 17,513 members - last post @ 20-02-2018 19:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

96,675,528 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com