indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Lotuz
User
spacer line

Over 4 weken gaan wij voor de eerste keer naar Bali( Emoticon: Party! ). Ik vraag mij af hoe het eten op Bali is. Mijn vriend heeft namelijk een darmziekte en ik ben erg benieuwd hoe het gesteld is met de hygiene. Graag jullie reacties! Alvast heel erg bedankt!

robbert
User
spacer line

Hoewel de mensen op Bali gemiddeld hygienischer zijn dan bijv. de Javanen, blijft het de Tropen dus je hebt altijd kans dat je wat oploopt. Ik denk dan ook dat je er veel verstandiger aandoet om bij de tropenafdeling van een ziekenhuis te rade te gaan in hoeverre het verstandig is met een darmziekte die richting uit te gaan.
Suk6 Rob

chirpy
User
spacer line

8 van de 10 keer die ik in Indonesie/Bali ben geweest, heb ik last van mijn darmen gehad ondanks alle voorzorgen. Van het eten krijg je meestal geen darmklachten, maar het ongewild in aanraking komen met het ongezuiverde water, al poets je maar je tanden of lik je aan je vingers die je net hebt gewassen onder de kraan, is m.i. de grootste boosdoener. Neem je voorzorgen. Zoals Robbert al schreef, ga naar het havenziekenhuis in Rotterdam. Zij weten echt alles over Tropische kwalen.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Hoewel de mensen op Bali gemiddeld hygienischer zijn dan bijv. de Javanen

Beste Robbert,
Waar baseer jij dit op, ben je als eens in de kampung bij een Balinees naar het toilet geweest en misschien ook ergens in de kampung bij een arm gezin in Java?
In Java heb ik nog nooit ziek in bed gelegen vanwege een voedselvergiftiging, dat kan ik van de tijd(en) die ik in Bali verbleef heelaas niet zeggen.

Het overgrote deel van het werk in Bali wordt gedaan door de immigranten die hoofdzakelijk uit Java komen, dus ook het personeel in de keukens.
Zeker de grotere hotels nemen overwegend Javanen in dienst, waarom mag je zelf invullen.

Iemand die darmziektes heeft doet er goed aan om niet in de kleine warungs of bij de kaki lima te eten en erg voorzichtig te zijn met water, let goed op bij kopen van water, ooit is de zegel al verbroken.
Groetjes,
Jan

robbert
User
spacer line

Beste Jan,
Mijn reactie is gebaseerd op een ,inmiddels, 27 jarige ervaring met Indonesie
en ,uiteraard, regelmatig bezoek aan kampongs op Bali, in Java, op de Molukken (nog verder ?).
Rob

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Robbert,
Met 27 jaar ervaring een paar goede ogen en een neus moet je toch heel goed weten dat de Balinees het niet zo nauw neemt met hygiene.
Ik kom slechts 9 jaar in Indonesie en voor mij zijn de minst propere mensen de Batak in Sumatra op de voet gevolgd door de Balinees.
Ik maak een vergelijking in soortgelijke situaties, dus geen vergelijking tussen een rijk gezin in Java en de financieel wat minder gelukkig gezin in Bali.
In de wat grotere steden in Java zie je ook duidelijke vooruitgang op het gebied van de buurt en straat schoon houden, ik kan niet zeggen dat bijvoorbeeld Denpasar er in de jaren dat ik er kom schoner is geworden, maar dat is gemakkelijk te verklaren voor de immigranten uit de Westerse landen en de Balinees, daarvoor zijn de Javanen verantwoordelijk.
Je bent natuurlijk vrij om een andere mening te hebben misschien wel nodig vanwege commerciele activiteiten op Bali.
Groetjes,
Jan

robbert
User
spacer line

Beste JN,
Wellicht dat jemij verwart met een ander i.v.m. met de opmerking over commerciele activiteiten, ik ben slechts een toerist. Wat betreft hygiene zullen de Indonesiers wel nooit een ereprijs winnen (zelfs niet een troostprijs ). Maar even over de verschillen gesproken ; loop eens door bijv. een aantal stegen in Jakarta en doe dat vervolgens in Dps, als je dan nog geen verschil ziet. Ik durf op Bali wel ijs te eten, op Java zal ik dat wel uit mijn hoofd laten. Zo kan ik wel even doorgaan. Maar goed, uit eerdere berichten had ik reeds begrepen dat jou Bali niet bevallen is en dan ligt het voor de hand dat je reageert zoals je reageert. Maar ieder zijn mening. Wat mij betreft is de discussie gesloten en de boodschap richting oorspr. vragenstelster wel duidelijk overgekomen.
Rob

yvoto
User
spacer line

Ben inmiddels 18 keer op Bali geweest en EEN KEER ziek geweest, na iets gegeten te hebben van de Mc.Donalds!!
Onze ervaring is dat je echt overal goed en veilig kunt eten.
Wij eten alleen niet van de zgn. straatkarretjes.
Tanden poetsen doen we gewoon met kraanwater, uiteraard het water niet drinken!!
Groet, Yvoto

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Met de hygiŽne in IndonesiŽ is het in onze westerse ogen droevig gesteld,
als je als bule naar IndonesiŽ gaat is het welhaast onvermijdelijk dat je hier of daar tegen een bacterie oploopt en dat je een innige band opbouwd met de closetpot.
Wat overigens niet wil zeggen dat Indonesisische mensen vieze mensen zijn, het tegeldeel zelfs, de lichaamsverzorging van het gros van de IndonesiŽrs kunnen wij als Europeanen vaak een puntje aan zuigen.
Twee maal mandiŽn per dag is heel normaal, waarbij ik op moet merken en dat heb ik al eerder geschreven dat ik nog steeds van mening ben dat mandiŽn met warm water veel beter is als met koud water.
Het bekende verhaal, de poriŽn van een warm lichaam sluiten ogenblikkelijk als ze in aanraking komen met koud water, wat er in zit, zit er in en kan er niet uit, met warm water openen de poriŽn zich zodat transperatievocht weg gespoeld wordt.
Zeker in de angkot merk je regelmatig dat iemand enorm naar verzuurde transpiratie ruikt, en dan druk ik mij netjes uit, terwijl het wel haast zeker is dat die gene twee keer per dag een aria in de kamar mandi staat te zingen.
Wat de hygiŽne betreft, hoor je ook vaak Indonesische mensen klagen over sakit perut, laat staan bule met zijn steriele leventje hier.
Een lekkere ayampoot in een warung die er niet uit ziet durf ik gerust te eten, maar wel voor het eten even de pan in en alle bacteriŽn dood laten sudderen.
Het tandenpoetsen werd al even aangehaald, maar wat te denken van het bordje wat langs de straat met een bacteriŽnbrij wordt afgewassen, zeker in de niet touristische gebieden zijn hotels en restaurants een risico.
Hier in het westen is een keuken van een restaurant maar ook thuis volledig betegeld, gemakkelijk schoon te houden, dat is in IndonesiŽ anders.
Een schoon aanrecht geplaatst tegen een betonnen muur is al een risico, immers het poreuze cement is niet goed schoon te houden.
Voor de IndonesiŽr zelf, is dat geen al te groot risico, hun lichaam is gewend aan bepaalde bacteriŽn en het afweersysteem draait zo`n bacterie ogenblikkelijk de nek om(zo niet sakit perut)
Voor een bule met zijn door het steriele leven verzwakte afweersysteem voor bepaalde bacteriŽn loert met ieder stukje eten in IndonesiŽ een potentieŽl gevaar.
Ik denk dat als iemand wat langer in IndonesiŽ verblijft dat hij wat meer weerstand opbouwd, maar dat kunnen de mensen die daar wonen beter beoordelen.
Het blijft oppassen geblazen, alles wat vlak voor het eten tot boven het kookpunt is verwarmd is in principe vrij veilig.
Ik zal in IndonesiŽ nooit salad buiten de deur eten, daar ben ik twee maal keihard van naar de kloten gegaan, de slablaadjes worden met water(vol bacteriŽn) gewassen, dressing erop en klaar is Kees, nou je kan er dan maar beter gelijk immodium achter aan nemen, anders schijt je je na 3 uur leeg.
Thuis wassen we de sla met water uit de dispenser, geen last dus, nasi putih geen probleem, mits het van de zelfde dag is, staat het bij ŤŤn of andere Padanger langs de weg al een dag of drie in de rijstwarmer, vergeet het dan maar, rijstwarmers hebben een geweldige temperatuur voor een bacterie, ze groeien als kool.
Ik denk dat Lotuz om deze informatie vroeg, we kunnen wel gaan zitten klissebissen over waar het wel/of niet schoon is, het devies is, oppassen en nog eens oppassen, niet alleen in IndonesiŽ maar ook in andere landen.
Mijn advies: verdomd goed uitkijken wat je eet, bij twijfel niet eten, goede medicijnen tegen de spuitpoep meenemen.
In IndonesiŽ is immodium vrij in de apotheek te verkrijgen, dit medicijn stopt alle darmactiviteiten, dus geen kramp meer en het naar de toilet lopen is afgelopen, buitengewoon gevaarlijk, want als je dit te lang in zou nemen zouden je darmen het kunnen verdommen hun dagelijkse activiteiten opnieuw op te starten(vandaar hier alleen onder doktersbegeleiding)
Mocht ik naar de kloten gaan, gebruik ik immodium voor ten hoogste twee dagen en vreet mij tevens te pletter aan de ouderwetse Norit, meestal heb ik het dan na twee dagen onder de knie.
(vrolijke noot) Vergeet na de grote boodschap niet ff achterom te kijken, het vieze bruin is veranderd in een prachtig product van de dropfabrikant Faam. Emoticon: Yes!
Groet Malam

PS. wat is het eigenlijk bacteries of bacteriŽn, ik verdom het om het in het woordenboek op te zoeken, dit om te voorkomen dat ťťn of andere omhooggevallen Neerlandicus een brainwave krijgt om Malam om de oren te slaan t.a.v. zijn geschreven taal, wat ik bedoel is duidelijk, het aangeven van het juiste woord is voldoende.

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Lotuz als je een vriend een darmziekte heeft dan neem ik aan dat hij al een dieet lijst heeft,
Weet natuurlijk niet in wat voor accomodatie je in Bali gat zitten,maar in de betere hotels hoef je beslist geen zorgen te maken,als je dit bij de food and bevarage manager door geeft,nemen ze beslist dingen in acht.
Wat betreft die lulkoek verhalen van Jan en Toet zou ik niet te veel aandacht aanschenken.
Natuurlijk is het begrijpelijk ,als je al negen jaar in Indonesie zit en je beperkt tot de culinaire kaki lima"s en warungs ,dan mag je toch wel verwachten ,dat het eens een keer gebeurt dat je wat aan je darmen krijgt.
Ze zijn dan ook vertrokken om dat Bali in hun ogen zo smerig zou zijn,en vooral die balinezen die je niet zo nauw nemen,met de hygiene,uitspraken van een Hollandse kerel in de tropen.(hygiene begint bij je zelf Jan ) dus wat het voedsel betreft daar moet je je eerder voor de koude dingen opletten .
Bacterie in koude gerechten vermenigvuldigen 100 ker sneller dan bij het warmere,schepijs is in de regel zeer gevaarlijk ,omdat de scheplepel vaak niet door gespoeld wordt met schoonwater,zoals hier .
Ook werken geen van restaurants volgens haccp normen,dus is er altijd een risico,je werstand je in dit geval van belang.
probeer na een lange vlucht de eerst dagen je te beperken met licht niet te kruidig eten .
Anyway succes en een prettig verblijf
Breeze

sing ken ken bli....

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 09-05-2007 00:59 robbert wrote:
Hoewel de mensen op Bali gemiddeld hygienischer zijn dan bijv. de Javanen, blijft het de Tropen dus je hebt altijd kans dat je wat oploopt. Ik denk dan ook dat je er veel verstandiger aandoet om bij de tropenafdeling van een ziekenhuis te rade te gaan in hoeverre het verstandig is met een darmziekte die richting uit te gaan.
Suk6 Rob

Het is onder de Moslims HARAM om varkensvlees te eten, en dat is ook bijzonder verstandig in een land als Indonesie. Varkensvlees eten in een land waar men het niet zo nauw neemt met de hygienische regeltjes kan namelijk uitermate vervelende gevolgen hebben voor diegene die het eet, tot aan neurologische problemen toe. Mo was al zo slim om dat in de Koran te vermelden. Ook verstandig voor Westerlingen om in 3de wereld-landen geen varkensvlees te eten Emoticon: Bye bye

Overigens is varkensvlees in Nederland hardstikke veilig en geloof ik dat Mohammed nederlands varkensvlees dan ook niet haram vindt.

Gracias. Sama sama

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Kiwi zou lang die varkens in Nederland niet gesoenat zijn blijft het Haram breeze

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wat betreft die lulkoek verhalen van Jan en Toet
Beste Balibreeze,
Ik dacht het al eerder geschreven te hebben, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar een beetje respect voor elkaars mening is het minste wat ik verwacht.
Je schrijft hier dat wij om deze reden uit Bali zijn vertrokken, dit is grote onzin, als je graag wil weten waarom zal je toch een andere taktiek moet verzinnen, op deze manier kom je het nooit aan de weet.
Wederom gebruik je een naam voor Tuti waarvan ik niet van gediend ben, voor mij is dit een vorm van schelden.
Voor mijn gevoel wil je graag als winnaar uit een discussie komen, dat mag wat mij betreft, van mij zal je in de toekomst geen last meer hebben, ik zal op geen enkele reactie van jou meer reageren.
Jan

P.S. Ik weet nog wel een forum waar je met dit soort taalgebruik heel zeker zal scoren, deze reactie van mij zal daar spoedig met wat aanvulling verschijnen.

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Beste Jan en Ibu T respect afdwingen begint bij je zelf lijkt mij zo !!!
In bijna alle postings over Bali kwamen altijd negatieve dingen over die Balinezen,het eiland etc van jou schrijven.
Ben niet de enige die dat opvalt,ook in dit geval zie reactie van anderen hier boven.Wat de reden ook zou moge zijn van jullie vertrek heb ik geen behoefte die kan je beter kwijt aan Story of Kartini.
Ik betrap je steeds op je betweterigheid,en negatieve uitlatingen over het eiland en zijn bevolking.
Ben zelf daar geboren en een deel van mijn jeugd doorgebracht ons ouderlijkhuis staat nog steeds in Renon DenPasar ,maar dat zal je weinig zeggen.
Woon nu in jou voormalig Vaderland ,met veel respect voor alles wat hier omgaat.,maar als ik bij tijd en weile jou postings lees dan zak mijn broek letterlijk af,van een Belanda die met zijn geliefde over dat gene schrijft ,waar jij van vindt dat ik meer respect moet tonen.
Winnen zal en wil ik zeker niet in deze loopgraven oorlog ,die alleen maar door ratten uiteindelijk gewonnen zal worden.
Met respect Breeze

sing ken ken bli....

Lotuz
User
spacer line

Hallo allemaal! Erg bedankt voor jullie reacties. Wij zien i.i.g. erg uit naar ons eerste bezoek aan Bali.. met dat eten komt het vast wel goed Emoticon: Smile Groetjes!

Lotuz
User
spacer line

Maar trouwens ter info: we verblijven in Puri Mesari in Sanur en in Ubud Village Resort in Ubud ..

Xtreme
User
spacer line

Hallo daar,wij gaan in september naar Bali,gaan het Novotel in Bunoa onveilig maken (55&57 jaar) Wie kan ons iets meer over de lokatie en hotel vertellen??heb begrepen voor weinig naar kuta kan met een taxi,voor de drukte.
Hoor graag van jullie,
Groeten,Dikkiedick

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Tyfus heerst overal. Een vaccinatie hiervoor is zeer aan te raden. Emoticon: Sadley

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Malam schreef:

PS. wat is het eigenlijk bacteries of bacteriŽn,

mv. is bacteriŽn Emoticon: Wink

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

eira1311
User
spacer line

Hygiene op Java
Ratten door de huiskamer nog net niet over je tenen lopend; mierenwegten waardoor je soms de niet veilig een kamer kon passeren; fruitvliegjes zo gauw je iets van fruit heb genomen.

Toch geef ik toe ,de Indonesische mens is schoon op zichzelf, zelf redelijk schoon op hun huis, al gebruik men voor onze Nederlandse maatstaven middelen die niet echt handig zijn: een vloer boenen met een natte doek die al meer dan 3/4 dagen gebruikt is en vol zit met smerigheid geeft te denken....
De vliegenkast beschermt tegen vliegen, maar echt niet tegen mieren... toch eet je daar even later weer het gedeelte van...
Volgens afspraak heeft mijn Mama (zo noem ik haar maar) werkelijk fantastisch voldaan aan mijn verzoek om altijd alles te bereiden met zuiver drinkwater, hooguit de koffie en de thee mocht met gekookt water gezet worden. Resultaat een normaal toiletbezoek en niet een keer (nog mijn zoon nog ik) last van mijn darmen..
Wat betreft de muggen had ik mijn klamboe meegenomen, echter niet gebruikt... in de slaapkamer werd een stukje zeep met insecticiden verbrand (electrisch verdampt) en als er in de vooravond of avond muggen werden gesignaleerd werd er een hele spuitbus in de kamer over de vloer en in de hoeken gespoten zodat je haast zelf omtuimelde van de giftige dampen...
gezond zal wel anders zijn maar zorgzaam is het zeker...
Ondanks de armoede en dankzij de waarschuwingen is het allemaal goed verlopen en moet ik eerlijk bekennen dat ik alleen maar last van buikloop had na aankomst in Nederland... t zal wel komen omdat iuk zo van al dat Indonesisch eten houd en ergens een beschermengeltje heb gehad

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,247,769 topic views - 221,711 posts - 13,475 topics - 15,939 members - last post @ 19-08-2017 20:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,858,982 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com