indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

PS.
Mocht mijn echtgenote naar de kloten gaan dan weet ze dat ze geen Nederlandse was tot haar 25 jaar, niet helemaal eerlijk, maar ze heeft het recht nu éénmaal niet opgebouwd, over uit en sluiten.
Maar een ouwetje die zijn jas heeft uitgetrokken voor Nederland, met een minimum kans op pensioen wel.
En die gaat naar de kloten.
We kunnen alles verzinnen om ons geweten te sussen, maar het is en blijft oneerlijk, zeker met de wetenschap dat we handenvol geld aan stinkjunks besteden.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

ja, en over die 50jaar opbouw komt nog een belastingaanslag.
Denken we er over na, wat door 50jaar opbouwpensioen door de vastgoedbedrijven het aan rente heeft opgeleverd?
Al de zuur verdiende pensioenen is belegd in onroerend goed:
Ik noem het de witte maffia van Nederland!
Heb je eindelijk je pensioen dan wordt je dubbel gepakt: hoge belastingschijf, extra premie zorg etc, minder recht op huursubsidie,geen kwijtschelding OZB etc

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Pak em beet ze binne vor jow.
Binne we we wakker.
Luisteren is niet het grootste goed op dit form.
Sommigen luisteren wel maar willen niet horen.
Laat maar.
Groet Dick

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 11-05-2007 17:40 Jantje wrote:

...

Dat Om Sid daar zijn inkopen doet getuigd wel van goed koopmanschap. Heeft ie natuurlijk van die Hollanders geleerd. Emoticon: Shiny

Nee , hoor.
Het is kwestie van rekenen , gezondverstand , logika , je harses optimaal gebruiken (iedereen heeft het ook gekregen van onze grote baas =God ).
En de indonesiers hebben al langer handel gedreven , zelfs met vreemde volkeren ,dat in vergelijking met de nederlanders(zie Gesch. van Indonesia. en in dit deeltje heb ik wel gelijk Emoticon: Smile ).

Oya even een beetje OT , ik ben 2de week van Juni in Mid. Java , waarschijnlijk kom ik 2 nachten naar Semarang , geldt jou uitnodiging nog steeds Emoticon: Blush ?
Je hebt mij ooit uitgenodigd om kip te gaan eten (ya , Ome Jan staat ergens geschreven).
Of mss kunnen we samen naar Onkel Anton gaan ("zum Anton gehen " Emoticon: Wink , kan Ome Sid zelfs ondervinden hoe het met de kwaliteit van het eten in een middelgrote stad(ibukota propinsi) staat.
Als je niet kan , is niet erg , maar heeft de eettentje van Onkel A deurbeleid ?
Strakjes kan Ome Sid (in zijn bermudabroek-) met zijn Indon. vrienden niet binnen komen. ? Wil geen misverstanden krijgen. Moet je gaan reserveren ?
Komt Ome Sid in de krant ook nog. Orang Jakarta ditolak di restoran Jerman .
Kan ik jou als referentie noemen ? Emoticon: Smile Emoticon: Blush
Mss krijg ik diskon Emoticon: Party!

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 09-05-2007 20:46 merapi wrote:
Kiwimave, de stem van een arme sloeber in Nederland is net zo min waard als in Nepal.

Als de stem van een arme in Nederland even zwaar zou wegen, dan hadden we in Nederland geen voedselbanken.
Het gaat toch goed volgens Balkenende?

• " ..... ik wil wel met jouw argumenten meedoen; in Nederland worden de 'daklozen' en bejaarde senioren weggestopt in centra ........ in Nepal laat men hen misschien wel op straat kreperen .......

Democratie is Nederland betekent: we gaan weer terug naar de jaren 20: een groot klasseverschil waarbij de vermogenden zich meer verrijken en de mensen aan de onderkant van de samenleving ten ondergaan.
    Privatisering van nutsbedrijven is een van de oorzaken van deze ellende, maar daar zit het geld

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Bejaarden worden niet weggestopt in centra, echt hoor!
    Die tijd is allang voorbij; we kennen inmiddels Islamitische,Hindoe en Indische verzorgingstehuizen, afgestemd op ieders wensen.
    Natuurlijk Anis is het schandalig dat de oudjes in Nepal aan de straat kreperen, was er even stil van...
    Er blijven zoveel vragen Anis, waarom werden de Molukkers na aankomst in barakken ondergebracht, men wist[politiek Den Haag] dat er zoveel mensen kwamen.
    Voor de goede orde Anis:ik was 3jaar toen dit plaatsvond, dus geen politieke aansprakelijkheid, haha
    maar toch, graag je antwoord

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 12-05-2007 16:06 merapi wrote:

Gedeeltelijk waar.

Ze worden nu inde steek gelaten.
    Raken geisoleerd , werden verwaarloosd , zeker bij oudjes die geen kinderen hebben , of omdat de kinderen te ver wonen , of omdat ze "ruzie"hebben.
    Mijn vrouw werkt bijna 30 jr met de oudjes , van ondertaan begonnen als leerling bejaardenhelpende.
    Vroeger was de materiele en immateriele zorg 60-40 .
    Men kan nog bezighouden met de oudjes , gesprekken , wandelen etc.
    Nu is het druk , druk , druk.
    Te weinig personeel , te zware patienten.
    Vroeger kwamen de oudjes nog "jong en gezond" binnen.
    Kunnen ze hun laatste jaren (20-30) nog leuk leven.
    Nu kunnen ze komen als wrakken , als gevolg van de zogenaamd zelfstandig wonen.
    Vroeger staan nog de "handen aan het bed", nu komen er minder personeel.
    Wel komen ingewikkelde managementcultuur , werd veel vergaderd .
    Het is gewoon een plaag.M
    En wie is de slachtoffers ? De management plaag heeft toegeslagen.
    Dus wie is de slachtoffers ?? De bejaarden.!!!

Werd 1 x per week gedoucht , de zorg is stukken minder geworden , en wat ik vreemd vind is omdat de zorgkosten exorbitant hoog werd , maar de service aan de bejaarden werd tot bijna "nul" werd gebracht.

Moet je even zien wat de "besteedbare"zakgeld is van de oudjes , hoeveel eenzame oudjes zijn , dat is te merken bij de feestdagen , moederdag , kerst etc.
    Veel krijgen niet eens bezoek .
    Dat zijn dan de "bekende"gevallen , zichtbaar voor iedereen.
    En hoe zit het dan bij de oudjes die nog thuisblijven , die al blij mag zijn als ze bezoek krijgen van de zuster uit de thuishulp ?
    Met alleen maar een parkietje of vissen in de viskom ?
    Alleen maar met zijn 2-en met je partner , of zelfs alleen ??

Ik word gewoon deprie van. Emoticon: Cry Emoticon: Angry
    Ik denk dat ik t.z.t mijn koffer gaat pakken en enkelreis (mits ik ook aan de eisen kan voldoen) gaat boeken.
    Kan ik mss nog leuke jaren brengen in een Panti Wredha op Bali.

(Panti Whreda is de naam van Bejaarden Tehuizen in Indonesia , met ongeveer 300 euri/maand kon men een appartementje inhuren , kompleet met de zorg van verpleegsters en dokters .
    Prijsnivo is ongeveer van 4 jaar geleden.
    Als je niet op Bali wil zitten kan het mss nog goedkoper.)

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Pak Sid vind je zelf niet dat je een beetje te veel overdrijft?
    Zo erg is het ook weer niet!
    Als je de zelfde mentaliteit over neemd van die Hollanders dan kunnen wij niets , dan ook niets van je leren.
    Hoe moet wij, je nu serieus nemen als je dit verhaal van je moet geloven.
    is dat het gevolg van de fantasieen die bij velen onder ons het plakkaat krijgt van beïnvloeddingen.
    neen het is de verhoudigen die de mensen aannemen, omdat het stoer is je niet van je zwakste kant te laten zien.
    Nou geloof mij ik heb vele zwakke kanten, (nou heb ik het over mij zelf , en dat vinden velen niet goed vooral de andere Topic die wel reageren op wat wij hier te derde brengen)
    Men kiest in het leven, en als je nadenkt dan zorg je dat je kiest voor een goed leven.
    Mocht men niet kunnen kiezen dan heb je voor je leven dat toch bewerkstelligd dat er voor je gekozen moet worden.
    En zo is het leven nu eenmaal dus wees er de kippen bij, om zelf te bepalen wat er gebeuren moet, als je niet meer wils onbeklaarbaar bent. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Red face Emoticon: Cry Emoticon: Devil Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 13-05-2007 20:03 zieleffe wrote:
    Pak Sid vind je zelf niet dat je een beetje te veel overdrijft?
    Zo erg is het ook weer niet!

Nee OmZiel , het zijn feiten .
    Lees maar de kranten , voedselbanken , 2deling van de maatschappij.
    De "armen"worden armer , de rijken worden rijker.
    De slechte kwaliteit van de onderwijs , toekomstige juffen en meesters die niet kunnen rekenen , de ABN niet beheersten.etc.
    Aan de andere kant gaat het ook goed met Nederland.
    Buitenlandse reizen , plasma tv , 2de auto , boten, 2de vakantiehuis in de Veluwe , of op Bali.
    Het is gewoon een voorbeeld dat er verschillende verhalen kan zijn , er zijn verschillende bevolkingsgroepen met hun eigen (luxe)problemen.
    Zo ook in Indonesia , veel arme mensn met 1 of 2 euri inkomen perdag of minder(geen)inkomen , geen Sociale Dienst , kinderen die niet naar school kunnen etc.
    Aan de andere kant zijn er 30-40 miljoen indonesische middenklassers.
    Ook met hun (luxe)problemen . Kijk naar de huizen , de malls , de auto's , vooral in de grote steden. Daar is de afstand tussen arm en rijk (vaakj groot.
    Als ik in de toekomst mijn lang verwachte AOW (+ klein pensioentje) kan halen is het nog de vraag of ik naar mijn land(kampung) pan erkomst terug kan.
    Is mijn AOWtje goed genoeg om een redelijke huis in Jakarta (was mijn kampung) te kunnen kopen ?.
    Hoe moet ik dan reizen in de regio Jabotabek ? Met de angkot ? Met ojek ?
    Hoe staat het met mijn ziekenfondsverzekering ? Wat gebeurt het als ik ziek wordt ?
    Kan ik nog aanpassen aan de burokrasi en eventueel KKN ?
    OF moet ik dan in nederland blijven , want hoe dan ook is hierO toch een beetje paradijs , Amsterdam is nog een dorp vergeleken met Jakarta.
    Kan ik lekker gaan fietsen , 1x per jaar Koninginnedag vieren etc.
    De GVB rijdt nog steeds , De NS ook , kan ik ook met diskonprijs gaan reizen.
    Zal ik de Tros , en Den Haag Vandaag of Big Brother gaan missen ?
    Kan ik naar de Zeeman of Wibra gaan als ik niet naar de Society Shop kan gaan Emoticon: Smile .
    Zijn dat echte problemen of luxe problemen ? Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused
    Wat een dilemma seh. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Angry

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 12-05-2007 16:06 merapi wrote:
    Die tijd is allang voorbij; we kennen inmiddels Islamitische,Hindoe en Indische verzorgingstehuizen, afgestemd op ieders wensen
    Natuurlijk Anis is het schandalig dat de oudjes in Nepal aan de straat kreperen, was er even stil van"....

• " .... Merapi centra of géén centra, tehuizen of géén tehuis ...... als je de zorg uitbesteed dan is dit óók een vorm van wegstoppen ......

• Er blijven zoveel vragen Anis, waarom werden de Molukkers na aankomst in barakken ondergebracht, men wist politiek Den Haag dat er zoveel mensen kwamen.
    Voor de goede orde Anis: ik was 3jaar toen dit plaatsvond, dus geen politieke aansprakelijkheid, haha .....maar toch, graag je antwoord

• " .... dat is toch verdeel en heers in de praktijk ....."; maar, ik denk dat praktisch gezien Nederland géén andere plek(-ken) had om Molukkers gróótschalig onder te brengen .... overigens in ben in de '60 jaren pas in kikkerland gekomen .....
  • Wat ik nog 'kwijt wil' is dit: het zorgstelsel wat nu door de 'V.V.D' gelanceerd was, was niets nieuws onder de zon in de '70 jaren had de SP àl het idéé geopperd om een volksziektekostenverzekering te maken door alle 'ziekenfondsen' samen te voegen en de meeste mensen om een vaste bijdrage te vragen ... ik dacht dat men de 'particuliere verzekeraars' wilde uitkopen ....... ik dacht dat het idee afkomstig was van het 'artsenechtpaar' Van Ballegooien ..... uit Ede en omstreken bekend ......
    De V.V.D heeft dus dat idéé ingepikt en raad eens wie in het overkoerpelend oraan zit van alle 'ziektekosten-verzekeraars' ....... Hans Wiegel ...... een welbekende V.V.D-coryfee ........ en de particuliere verzkeraars hebben een lobbyist erbij .........

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja Anis, je hebt gelijk: zorg uitbesteden is ook wegstoppen.
    Maar wat moet je als je enig kind bent en je kunt de zorg voor een demente moeder niet delen met een broer of zus, bovendien een baan en zelf een opgroeiend kind?
    De zorg in Nederland voor bejaarden is gewoon goed, waar het aan ligt is dat vroeg of laat niemand meer op bezoek komt en mensen worden nog sneller dement en sterven ongelukkig met hun herinneringen.
    In Nederland was het vroeger ook zo, de kinderen namen de ouders in huis als ze hulpbehoevend waren.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

N
    On 14-05-2007 14:28 AnisJ wrote:

...

• Wat ik nog kwijt wil is dit: het zorgstelsel wat nu door de V.V.D gelanceerd was, was niets nieuws onder de zon in de 70 jaren had de SP àl het idéé geopperd om een volksziektekostenverzekering te maken door alle ziekenfondsen samen te voegen en de meeste mensen om een vaste bijdrage te vragen ... ik dacht dat men de particuliere verzekeraars wilde uitkopen ....... ik dacht dat het idee afkomstig was van het artsenechtpaar Van Ballegooien ..... uit Ede en omstreken bekend ......
    De V.V.D heeft dus dat idéé ingepikt en raad eens wie in het overkoerpelend oraan zit van alle ziektekosten-verzekeraars ....... Hans Wiegel ...... een welbekende V.V.D-coryfee ........ en de particuliere verzkeraars hebben een lobbyist erbij .........

• Dit heb je heel scherp gezien Anis, alleen was de intentie van de SP toendertijd, om de voorkeurbehandeling die particulieren genoten boven ziekefondspatiënten uit te bannen.
    Het huidige systeem is erop gebaseerd dat de ziekteverzekeraars er dik wijzer van worden, waar de sociaalzwakkeren in onze maatschappij het meeste last van hebben.

Om Ziel schreef:
    Dit moet je eens uitleggen als je in Nederland als Nederlander hebt gewerkt heb je volledig de AOW.
    Wat het probleem is dat allochtonen hier maar 2% hebben opgebouwd per jaar, en die missen een gedeelte AOW pensioen.
    Maar die worden door de sociale dienst gecompenseerd
    En krijgen nog hulp via allerlei extra hulp als wasmachine noem maar op.
    Dat is de werkelijkheid.

Beste Om Ziel heeft u gisteren nog naar teletekst gekeken?
    Daar stond in hele nette bewoordingen dat plat gezegd er in Nederland tienduizenden mensen zijn die straatsteenarm zijn, vooral ouderen met AOW(zonder pensioen) en alochtone ouderen die geen volledig AOW hebben opgebouwd.
    De handicap is dat veel ouderen niet op de hoogte zijn van vele regeltjes waar zij gebruik van kunnen maken.
    Een voorbeeld:
    Ouderen met een heel laag inkomen kunnen hun volledige ziektekostenpremie(inc. werkgeversbijdrage) aftrekken van de belasting, zoiets moet je maar weten.
    Welk oudje die er nooit iets mee te maken heeft gehad, vraagt een T formulier aan?
    Zou de eerste stap niet kunnen zijn dat de belastingdienst deze groep automatisch hun teveel betaalde belasting terug zou geven?
    De mensen die profiteren van allerlei belastingregeltjes, zijn juist die mensen die door een hoog inkomen of eigen huisbezit met de belastingdienst te maken hebben gehad en niet de mensen die nu in de verdomhoek zitten, door hun lage inkomen zijn die altijd door de belastingdienst met rust gelaten.
    Deze groep weten vaak niet eens van het bestaan van een T-formulier af.
    Het vreemde is dat de belastingdienst iedereen controleerd, moet iemand betalen dan kloppen ze op de deur en als iemand niet hoeft te betalen zwijgen ze als het graf, dat veel ouderen die terug krijgen en dat niet weten daar de bietenboot mee in gaan hebben ze blubber aan.
    Over tweedeling en klassemaatschappij gesproken.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Ouderen met een heel laag inkomen kunnen hun volledige ziektekostenpremie(inc. werkgeversbijdrage) aftrekken van de belasting, zoiets moet je maar weten.

ff een correctie / aanvulling malam,

De basispremie is niet geheel aftrekbaar meer van de belasting want daarvoor in de plaats is de zorgtoeslag gekomen, wat wel volledig aftrekbaar is zijn de aanvullende verzekeringen + tandartsverzekering.

Verder geven een aantal gemeenten de mogelijkheid om zich via hun collectief te verzekeren tegen ziektekosten en dat is meestal 10% korting.
    Ook kunnen mensen zich soms zelf collectief verzekeren via de vakbond /FNV

Mensen die in een tehuis zitten kunnen een gedeelte van hun eigen bijdrage aftrekken (ik dacht 25%)

Ook een reisverzekering kan afgetrokken worden voor het gedeelte wat de ziekte/geneeskundige kosten betreft, meestal is dat zo'n 50% van de premie.

Verder zijn aftrekbaar kosten voor kunst en hulpmiddelen zoals bijbet. brillen, gebitten, hoorapparaten(batterijen) onkosten traplift, scootmobiel voor zever de gemeente dat niet vergoedt, ook de elektriciteit voor een traplift of scootmobiel is aftrekbaar.

De eigen bijdrage voor mensen die in een verpleeghuis zitten is gedeeltelijk aftrekbaar en ook de eigen bijdrage voor de thuiszorg.

Dan heb je nog de begrafenisverzekering

vervoerskosten naar ziekenhuis of arts is aftrekbaar

De huis apotheek is aftrekbaar 23 euro p.p

Dan de dieeten zijn over 2006 aftrekbaar volgens een lijstje, heb je meer dan een dieet en dan ook nog voor een andere ziekte dan zijn die allemaal aftrekbaar ( is nieuw)

Je hebt ook nog de vaste ouderenaftrek/invalidenaftrek

Zo zijn er nog meerdere dingen maar dat zou ik op moeten zoeken en ik ben denk ik al OFF Topic.

Zijn er mensen die ouders of grootouders of buurtjes hebben die nooit iets terugvragen van de bel. vraag dan een T-formulier aan of download het van de belastingsite.

Ook is er nog een TBU = tegemoetkoming buitengewone lasten dat gaat ook via de belastingdienst en sommige gemeenten geven mensen met een laag inkomen ook een bijdrage per jaar voor bepaalde onkosten, dat verschilt per gemeente.

Ik help altijd vrijwillig belastingpapieren voor deze doelgroep invullen en het is toch altijd weer een paar honderd euro wat ze terugkrijgen, de oudjes blij en ik een goed gevoel.

Dus zegt het voort!!!!!!!!! Emoticon: Party!

O ja en de vrijstelling voor de gemeentelijke belastingen worden ook niet altijd aangevraagd!!!!!!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Yoke, dat van die basispremie zoek ik nog ff uit.
    Ik dacht namelijk dat ik die voor Poppy had meegenomen, het ligt ook aan de hoogte van het inkomen.
    Ik kom hier op terug.

Groet Malam

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Beste Yoke,
    De basispremie ziektekostenverzekering is wel zeker aftrekbaar voor het vaste bedrag van € 1015,-
    Onderstaand de tekst uit belastingaangifte 2006.

Aftrekbare premies Zorgverzekeringswet
    De nieuwe Zorgverzekeringswet heeft gevolgen voor de berekening van het aftrekbedrag voor de ziektekosten of andere buitengewone uitgaven.
    Aftrekbaar zijn:
    een vast bedrag premie zorgverzekering (basispakket) die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar, min het saldo van de ontvangen en terugbetaalde zorgtoeslag;
    de premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar;
    de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werkgever of uitkerende instantie inhield, ook als u daarvoor een vergoeding ontving.

Groet Malam

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Aftrekbaar zijn:
    een vast bedrag premie zorgverzekering (basispakket) die u heeft betaald aan uw zorgverzekeraar, min het saldo van de ontvangen en terugbetaalde zorgtoeslag;

We hebben het hier over mensen met weinig inkomen, die ontvangen dus zorgtoeslag!!!!!!!! over het algemeen de volle mep.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Aftrekbaar zijn:

We hebben het hier over mensen met weinig inkomen, die ontvangen dus zorgtoeslag!!!!!!!! over het algemeen de volle mep.

Een alleenstaande met een laag inkomen ontvangt ongeveer 400 euro zorgtoeslag
    heb je een toeslagpartner (2 pers. dus ) dan is het maximum 1155 euro,
    dat moet je dus eerst van de betaalde premie aftrekken, het meerdere is wel aftrekbaar

p.p. mag er € 1015.00 opgegeven worden als aftrekpost buitengewone lasten maar daar moet je de ontvangen zorgtoeslag van aftrekken en dan blijft er maar een gedeelte over om af te trekken. Er is geen vast bedrag te noemen omdat het van het inkomen afhangt of en hoeveel zorgtoeslag je ontvangt
    Het aanvullende pakket is wel aftrekbaar.

En let op, als er wisselende inkomsten zijn en je hebt teveel zorgtoeslag ontvangen dan moet je terugbetalen.

Voor 2007 heeft de belastingdienst het inkomen geschat en een bedrag vastgesteld voor de te ontvangen zorgtoeslag, je moet zelf controleren of dat klopt, heb je een hoger inkomen in 2007 dan zou het best eens mogelijk zijn dat het bedrag wat je uitbetaald krijgt in 2007 te hoog is en dat moet je dan weer terugbetalen in 2008

In jouw geval Malam is de betaalde basispremie tot een bedrag van 1015 euro mogelijk wel aftrekbaar als je geen zorgtoeslag hebt ontvangen.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Ja Yoke de zorgtoeslag moet uiteraard eerst van die 1015 worden afgetrokken, overigens had ik jouw posting niet goed gelezen,ik dacht dat je schreef dat de basispremie niet afgetrokken mocht worden, vandaar mijn antwoord, excuus hiervoor, lezen is ook een kunst dus.

Helaas weten veel ouderen niet dat zij met een laag inkomen nog bij de belasting wat terug kunnen halen, sommigen zijn er zelfs bang voor.
    Trouwens het kiezen voor fiscaalpartnerschap of niet kan ook het één en ander uitmaken.

Mijn vrouw heeft 80 % AOW, zij krijgt geen zorgtoeslag vanwege mijn inkomen, bij het invullen van de belasting kies ik niet voor fiscaal partnerschap, komt een deel van de zorgtoeslag die zij niet krijgt vanzelf weer boven tafel.
    Je moet het allemaal maar weten,helaas weten veel ouderen dit niet.

Groet Malam.

Mr. Jacob
    User
    spacer line

Dat het economisch geleidelijk aan wat beter gaat in Indonesië is me wel duidelijk geworden de laatste keren dat ik daar was. Ik zit daar meestal 2 x per jaar. Alleen profiteert daar maar een klein deel van de bevolking van. Het aantal mensen dat “straatarm” is, verandert nauwelijks.
    Toch is er een groot verschil met de armoede in Indonesië en in Nederland. In Nederland krijgt iedereen een inkomen, ook al stelt dat soms weinig voor. Dat geldt zelfs ook voor daklozen. Is er geen recht op (volledige AOW, WW, W.A.O, ZW, of weet ik veel-wat-voor-W) dan is er altijd nog de bijstand. Er is in ieder geval altijd wel enig inkomen. Dat heb je in Indonesië niet. Als je geen baan hebt, dan krijg je niks. In sommige bedrijven is er wel een vorm van pensioen, maar dat stelt meestal weinig voor. En ALDI en LIDL zijn daar ook nog steeds niet dus de supermarkten zijn er duur. Je kunt er inderdaad wel steeds meer kopen.

Er wordt daar alleen anders met armoede omgegaan. Hier in Holland zijn we grootgebracht met luxe en welvaart. De meesten kunnen hier niet meer leven zonder auto, DVD-speler, PC + Internet, mobiele telefoon, wasautomaat, vrieskast, enz. Het hoort er inmiddels allemaal bij. In Indonesië is een groot deel van de bevolking daar (nog) nooit mee in aanraking geweest en tanen daar ook niet naar. Alleen de eerste levensbehoeften zijn voor hen belangrijk. Ja, televisie hoort daar tegenwoordig ook bij, maar in gebieden waar geen elektriciteit is, wordt dat ook niet gemist.

Op Java woont bijna de helft (of is het intussen al meer dan de helft?) van de Indonesische bevolking. Zo’n 120 miljoen mensen dus. Het is me daar te druk geworden. Het stikt er van de bedelaars, welke grote stad je ook neemt. Daar wordt helemaal niets aan gedaan.
    Ik zit tegenwoordig meestal op Sulawesi, wat toch niet is te vergelijken met Java. Misschien is Makassar vergelijkbaar, maar dan heb je het wel gehad. Ik heb een maand lang in huis gezeten bij arme mensen (Centraal Sulawesi) die alleen ’s avonds elektriciteit hadden (en geen TV). Slechts twee mensen uit dat gezin werkten op de rijstvelden, maar dat bleek genoeg. Het was een geweldige tijd en ik heb niets gemist. Schitterend gebied om te wandelen, om tot rust te komen en te genieten van het leven. Ik betaalde alles (voor het hele gezin) en was niet meer kwijt dan € 250,00 kwijt. En dat is veel voor die omgeving, maar ik houd van en biertje op zijn tijd en een sigaretje.
    Eigenlijk zit ik liever daar dan in Nederland, terwijl ik hier een redelijke baan heb.
    Sorry, ik breek even in. Ik kan me wel vinden in de gedachten van Om Sid. Ik zit er echt aan te denken om over een paar jaar naar Indonesië te verkassen. Maar niet naar Java!

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 18-05-2007 02:31 Mr. Jacob wrote:
    *Dat het economisch geleidelijk aan wat beter gaat in Indonesië is me wel duidelijk geworden de laatste keren dat ik daar was. Ik zit daar meestal 2 x per jaar. Alleen profiteert daar maar een klein deel van de bevolking van.

*Het aantal mensen dat “straatarm” is, verandert nauwelijks.
    *
    Slechts twee mensen uit dat gezin werkten op de rijstvelden, maar dat bleek genoeg.

* Eigenlijk zit ik liever daar dan in Nederland, terwijl ik hier een redelijke baan heb.

Sorry, ik breek even in. Ik kan me wel vinden in de gedachten van Om Sid. Ik zit er echt aan te denken om over een paar jaar naar Indonesië te verkassen. Maar niet naar Java!

Sorry , ik breek even in .
    Hoezo sorry Emoticon: Smile , juist mensen zoals jij en nog vele anderen die andere ervaringen hebben en soms ook tientallen jaren daar gewoon en gewerkt hebben hebben wij in dieze forum nodig.
    Dan hoort je ook iets van de andere kant , van een andere groep.
    Niet alleen maar gefrustreerde zwartkijkers of zwevende roze brillemannetjes .

*pt 1 . Daar heb je gelijk in.

*pt2 Is dat zo ?
    Sommigen zeggen dat er meer armoede is.
    Lees de indonesische kranten maar , veel meer bedelaars in grote steden , meer mensen die hun kinderen niet naar school sturen. ?
    (Over de middenklassers en rijken praten we niet .)
    Hoe komt dat dat men dar het gevoel hebben dat ze echt arm zijn ?
    Ben je arm omdat je een motorfiets (voor ojek) niet kan kopen ?
    Of je geen Parabola TV kan ontvangen ?
    Ik noem maar wat.

Aan de andere kant is de economische vooruitzichten beter gegaan , de werkloosheidscijfer (BPS) is ongeveer 10%.
    Of de cijfers kloppen is iets anders.De economische groei is gemiddeld 6% , men denkt dat het 7% wordt in 2007.
    Over 1 generatie zal de middenklassers ongeveer de helft zijn .
    Is het een droom ? Zie andere topics.

*pt 3 :
    2 mensen werken op het veld (als ze werkt kunnen vinden=bij zaai en oogsttijd) .
    En het is "genoeg".
    Is het zo , willen ze geen extra's hebben , een tv , brommer of fiets voor de kinderen ? Jeans/make up voor de dochters etc.
    Kennelijk is er geen behoefte aanwezig ?? .
    Men is dan tevreden , tevreden zoals hun ouders en voorouders dat zijn.
    Je hebt dak boven je hoofd , eenvoudige maaltijd kan je nog bij elkaar scharellen.
    Wat wil je nog meer ???

*pt4.
    Ik ook , ben daar geboren en groot gebracht.
    Ben ook met je eens dat je ondanks de eenvoud en rewlatieve armoe gelukkig kan zijn .
    En zeker als je (nog) gezond ben.

Persoonlijk vind ik jammer dat de anderen die daar wonen en werken vaak hun mond dichthouden.
    Zal interessant zijn als ze ook hier willen schrijven.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Mr .Jacob,
    Om de waarheid te zeggen vind ik dat u een arrogante houding aanneemt, zowel ten opzichte van de Nederlandse bevolking alsook de Javaanse bevolking.
    Ook ik ben mr, maar ben een sociale advocaat die belangeloos mensen help, alleen ik loop niet met dat titeltje te koop;trouwens wat zegt een academische titel?
    Maak je maar eerst waar!
    Wat u schetst over Nederland klopt niet: ga eens kijken in de grote steden: overal vind je bedelaars, ja in het welvarende Nederland!
    Ik zou zeggen Jacob: doe ook iets voor de duizenden Indische Nederlanders, die NIET 2 keer per jaar naar hun geboorteland terug kunnen,simpel omdat het geld er niet is!
    Overigens kun je de tropen niet met een Westers land vergelijken,
    Alleen de Haagse politiek vermijdt dit soort onderwerpen liever, dat gaat tenkoste van imago en stemmenverlies.
    Het probleem van Nederland is, dat de armoede in de grote steden een topje van de ijsberg is;juist oudere mensen weten de weg niet,durven niet en zijn niet mobiel.[voor een gratis taxipasje moeten ouderen ellenlange formulieren invullen, en dan is het al gauw:laat maar]

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Maak je niet zo druk Merapi, misschien betekent mr. gewoon mijnheer.
    Ik heb ook een titel in Ned. Mw. op reis Mrs.
    groetjes ibu Yo Emoticon: Bye bye

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja Yoke, je hebt gelijk, maar ik slecht tegen dit soort blaaskaakjes!
    Hoe is het nu?
    zal even een mailtje sturen,
    Liefs Merapi

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Een bericht van Mr. Dick, Merapi what`s a name, zoals Yoke al aan gaf, mijn nickname is Malam, de nickname van Jaap is Mr. Jacob.

Ik vind de posting van Jacob een hele goede posting, ik kan mij daar goed in vinden, weliswaar loopt hij iets te gemakkelijk over ons (goede) sociaal stelsel heen, maar zijn intentie is, te zeggen wat Om Sid en ook ik al hebben aangegeven dat Nederland en Indonesië niet te vergelijken zijn, armoe hier is rijk in Indonesië.

Een heel reeël verhaal, ook dat het moeilijk is om op Java enige rust te vinden, ik vergelijk de gemiddelde stad in Indonesië altijd met Amsterdam op Koninginnendag.
    Er zijn wel prachtige rustige plekken, maar je moet ze maar weten te vinden en een ieder zoekt iets anders, Mr. Jacob zoekt rust en als hij dat gevonden heeft, dan heeft hij wat hij zoekt en ik ben erg benieuw naar zijn ervaringen.

Groet Malam.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja mr Jacob blijft nakal!!
    Ik trek mij terug; ik wacht hun pleidooi af, haha
    Rustige plekken vind je overal, gewoon oog voor hebben.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,927 posts - 13,697 topics - 25,658 members - last post @ 14-11-2019 16:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,669,778 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com