indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dit artikel van de hr. Maas stond vorige week in de Volkskrant, nu ben ik niet zo gecharmeerd van die meneer zijn stukjes, maar dit artikel vond ik wel interessant, het heeft alle ingrediŽnten van IndonesiŽ.
Meneer Willie doet zijn uiterste best en zijn bedoelingen zijn goed, hij heeft al het ŤŤn en ander bereikt, hij heeft te maken met mensen van goede wil en met mensen die koste wat het kost hun door corruptie verkregen inkomen trachten te beschermen.
Meneer Willie is ook een ridder die luchtkastelen ziet, hij steekt er veel poen in en het is te hopen dat hij zijn doel bereikt(al was het maar voor de helft)
Ik ben toch bang dat we over enkele jaren een stukje zullen lezen over een berooide en gefrustreerde meneer Willie die in Nederland verzucht dat het allemaal zo mooi had kunnen zijn, hij is slim, zeer slim, maar aan de andere kant buitengewoon dom om na zoveel jaren IndonesiŽ niet te begrijpen dat hij aan het vechten is tegen de bierkaai.
Zou hij nog steeds niet begrijpen hoe inventief een corrupte IndonesiŽr kan zijn?

Wimpie
User
spacer line

Malam, ik word niet goed van het gezeur over corrupte IndonesiŽrs. Ik ga twee maal per jaar naar mijn huis in Bogor, ťťnmaal voor twee maanden en ťťnmaal voor vier maanden. Ik rij zelf auto, als bule ben ik zegge en schrijve ťťnmaal aangehouden. Ik gedraag me wel als gast en spreek bahasa Indonesia. Malam, je lijkt wel een soort Don Quicot. Volgens mij heb je geen plezier als je in IndonesiŽ bent. Advies, ga voor het geld wat je uitgeeft aan een ticket in Europa op een camping staan.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste Wimpie,
Maak u is duidelijk wat u precies wil zeggen, word u ziek om geconfronteerd te worden met de waarheid of vind u dat er in IndonesiŽ geen corruptie bestaat.
In het laatste geval is uw bahasa Indonesia niet best want de kranten staan er elke dag bol van, ook op de televisie wordt er elke dag wel weer een beerput over Bulog geopend.
Ik ga met veel plezier naar IndonesiŽ, overigens op een steenworp afstand van Bogor, Sukabumi dus, rij zelf motor, auto durf ik niet zo aan, motor is wel kwetsbaar, maar ben ook wat sneller uit de voeten in dat kamikaze verkeer.
Ik heb inmiddels een intergraal helm aangeschaft want met zo`n half potje kon men verdomd goed zien dat ik een bule ben en had ik minimaal ŤŤns in de 3 of 4 dagen een volle bingo.
Dan werd ik aangehouden en op ieder detail gecontroleerd, was alles in orde werd mij vaak door deze integere politiefunctionarissen een jong vrouwtje aangeboden, ik meen dat wij dit soort heren die er deze praktijken opna houden in Nederland souteneurs noemen.
Als ik mij met de auto verplaats dan is er ook een verschil, raampje open of dicht, de meeste auto`s hebben donkere ramen, houd de zon buiten en ook nieuwsgierige blikken van de politie die een bijverdienste trachten te scoren bij een bule(in hun ogen allemaal rijk).
Dit jaar was ik nauwelijks 3 uur op Indonesische bodem en ik had alweer een volle bingo, domme ik, donkere ramen en ik doe mijn zijraampje open.
Er brandde ŤŤn lampje niet, de poet werd openlijk onder de heren verdeeld.
Uw mening is duidelijk niet de mijne, ik heb wel respect voor uw mening natuurlijk, maar ik zou het ook prettig vinden als u uw mening over het bovenstaande artikel zou geven.
Het artikel spreekt voor zich zelf en staat ook eigenlijk lijnrecht tegenover uw mening, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat die goedwillende Willie een jokkebrok is.
Groet Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Malam,
God zij dank ben je er weer,weer helemaal beter?
Natuurlijk is dit artikel bedrog! het lijkt wel op meo-kolonialisme!
Alleen al de opmerking dat palmsuiker diabetes en tandbederf tegengaat:klinklare onzin, of je rietsuiker gebruikt of honing, witte suiker of palmsuiker:al die soorten zijn slecht voor het gebit en zeker voor diabetici
Laat de landbouw maar aan de Indonesiers over, en zij zitten niet te wachten op een westerling die hun in de greep houdt met louche contracten
Malam, groetjes voor Pop Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Wimpie
User
spacer line

Berste malam
Maakt u zich vooral geen zorgen over mijn kennis van bahasa Indonesia.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat ik een aantal inzendingen heb gelezen die erg negatief waren. De balen hebben van autorijden, slechte wegen met diepe gaten, dan de corrupte politie. Natuurlijk ik ben niet gek, de corruptie is enorm, echter beste malam, u houdt dat ook in stand door te "schuiven" met als excuus de lange reis. Mij hebben ze ook gevraagd om behulpzaam te zijn bij het verlengen van het visum (voor de vierde maand heb je een surat izin nodig van het imigrasikantoor Bandung. Heb ik geweigerd, ik heb het visum wel gekregen. Maar veel mensen, ook u, kiezen de gemakkelijkste weg, wat is nu idr 50.000 of idr. 100.000. nietwaar. Als ik de foto bekijk van uw interieur met, neem ik aan, u op de foto, dan lijkt u me geen echte bule, misschien indo of de belichting is niet goed.
Gegroet Wimpie

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk ( of eigenlijk ik weet) dat er verschillende versies of verhalen zijn .
Er zijn ook verschillende mensen met verschillende ervaringen die waar (kunnen) zijn.
De ene heeft tientallen jaren gereisd en hebben (bijna) nooit problemen gehad.
Sommigen lijken ongelukken te trekken , of of ook bijna bewust problemen te gaan zoeken.
Er wordt nog steeds vragen gestels (en geen onschuldige) waar en wie je daar kan omkopen.
Hoe kan je auto of motorfiets kan rijden zonder papieren , en waar kan je het beste de valse papieren kopen etc.
Met de gedachte , alles is toch te koop.
Voor dat soort mensen heb ik geen medelijden , want dat zijn dan ook geen goede vistekaartjes van de turistendom , vandaar dat je als turis( bule ) ook vaak (illegale) zaken aangeboden krijgen.
Ben geen bule , maar wordt ook vaak (illegale) zaken aangeboden gekregen omdat ik mss tot dat soort (turis) werd gerekend.
Mister , mister , young girl , young girl. Perry nais Emoticon: Blush

Ik ben ookl tientallen keren daar geweest (sinds 1979) , ben daar zelfs geboren en groot gebracht , en heb nooit last gehad . Soms probeer men mij als turis ook de poot uit te trekken (taxi b.v) , tot dat ik in de plaatselijke taal en vloeiend jakartaans begin te vloeken.
Ik heb ook begrip als sommige mensen door omstandigheden (tijdsnood) bereid zijn om zekere "transactie" te gaan sluiten.
Stel is voor dat je een strak schema heb en je kan niet mee gaan naar de politieburo , of naar de rechtbank te moeten gaan .
Omdat je rebewijs afgepakt werd.
Wat dan ? Dan zal je ook "dankbaar" zijn dat er een mogelijkheid bestaat om een transactie te gaan sluiten. Moet je dan urenlang naar politieburo gaan of een paar dagen extra verblijf aan te plakken omdat je een kleine overtreding heb begaan.
Wie zonder zonde is werpe de 1ste steen.

Tot nu toe heb ik altijd mazzel , nooit problemengehad , wel 2 of 3 keer kleine irritaties omdat men mij mss als een weerloze (en ook chantabele ) turis heb aangezien.
Zoals ik altijd heb beweerd , voor transactie (overeenkomst) heb je altijd 2 partijen.Het is kwestie van kosten en baten .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Sid, u neemt me de woorden uit de mond, vorig jaar werd ik 2 kilometer voor het vliegveld aangehouden omdat ik mijn gordel niet om had, op zich zelf mijn fout natuurlijk(alhoewel ik nog nooit een angkotchauffeur met zo`n ding om heb zien rijden) ik moest de heren afkopen wilde ik het vliegtuig halen.
Dit jaar was ik inmiddels 24 uur aan het reizen toen zo`n kwibus ons aanhield voor het niet branden van een lampje, op zich zelf ook fout natuurlijk, zou het niet zo zijn dat op het moment dat de heren als strontvliegen zich rond deze bule verzamelden om te scoren zo`n 40 % van het voorbijkomend verkeer met ondeugdelijke verlichting reed.
Tevens wilde ik mijn zwager die aan het stuur zat de ellende niet aan doen, dus wederom maar een bijdrage aan het salaris van de politie geleverd.

Beste Wimpie,
Als eerste welkom bij Indah, ik zag dat u 4 mei voor het eerst was ingelogd, u moet mijn postings niet te zwaar opnemen en het zeker niet persoonlijk aantrekken, ik kan evenveel leuke en fijne dingen als rotdingen over IndonesiŽ schrijven, de hoofdzaak is dat ik nog steeds veel leer van reacties van de medeforumgebruikers waar ik als ik daar ben mijn voordeel mee kan doen.
Op de foto die u hebt bekeken ziet u niet Malam maar mijn zwager, ik ben wel degelijk zo wit als een spook en nog blond ook, dat valt daar heel erg op, er zal ook een duidelijk verschil zitten of je in Bogor of Sukabumi bent.
Door dat Bogor rechtstreeks met Jakarta is verbonden door de tolweg is deze stad veel verder ontwikkeld als Sukabumi, ook heeft Bogor een buitenlandse gemeenschap en redelijk veel tourisme in tegenstelling met Sukabumi waar een wittekop nog steeds een bezienswaardigheid is.
Door de slechte infrastructuur is Sukabumi eigelijk nog maar een straatarme plattelandsgemeente die zeker wel zoveel inwoners als onze grote steden heeft, dat maakt de situatie daar anders als in Bogor en Bandung.
Ik kan nu eenmaal niet afleren IndonesiŽ door de ogen van een westerling te bekijken en soms vallen mij dingen op die mij volledig in het verkeerde keelgat schieten, als je kijkt naar de omringende landen waar de economie in sneltreinvaart stijgt, is het toch godsgeklaagd als ik de armoede om mij heen ziet en dat IndonesiŽ met zijn enorme potentie het niet van elkaar krijgt mee te liften en dat alleen door rot en corrupt bestuur die buitenlandse investeerders buiten de deur houden om zelf de koek te incasseren om vervolgens hun kapitaal in de omringende landen onder te brengen.
Ik moet met lede ogen aanzien dat sinds de val van Suharto mijn vele vrienden, kennissen en familie steeds verder in armoede wegglijden en dat doet me verdomd zeer.
Ik heb hier en daar enige mensen kunnen helpen, maar het is dweilen met de kraan open en dat schrijf ik soms lekker van mij af op Indah.
Groet Malam

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 05-05-2007 14:49 Wimpie wrote:
Malam, ik word niet goed van het gezeur over corrupte IndonesiŽrs. Ik ga twee maal per jaar naar mijn huis in Bogor, ťťnmaal voor twee maanden en ťťnmaal voor vier maanden. Ik rij zelf auto, als bule ben ik zegge en schrijve ťťnmaal aangehouden. Ik gedraag me wel als gast en spreek bahasa Indonesia. Malam, je lijkt wel een soort Don Quicot. Volgens mij heb je geen plezier als je in IndonesiŽ bent. Advies, ga voor het geld wat je uitgeeft aan een ticket in Europa op een camping staan.
Dat je er niet goed van wordt begrijp ik zeker. Maar jij hebt nog het geld om je eruit te kopen, de gemiddelde Indonesier die aangehouden is omdat 'iets niet goed werkt' of 'je niet aan de regels houdt' heeft dat geld niet en moet een week wachten op zijn motor die hij hard nodig heeft om naar het werk te kunnen.

Ik zit nu 10 maanden in Yogya, en ik toer heel wat af op de motor. 1 keer knal door het rood gereden, zag een mooie BMW staan. Kostte me 20.000. Verder alles gewoon op orde, dus daarvoor uiteraard geen boetes. De taal spreken is een pre, vooral het basa-basi bij het overhandigen van je SIM/STNK. Daarmee voorkom je al vervolgvragen. Razzia's zijn hier veelvoorkomend, maar dat kan ik alleen maar aanmoedigen zolang ze geen geld staan te plukken (die indruk heb ik trouwens bij razzia's niet, wel op vele andere tijdstippen en plekken... die zielige huismoeders met baby op schoot toch.. )

Tis maar net hoe je het bekijkt. Gelukkig ontken je niet dat er corruptie is, want die mensen he je ook nog. Emoticon: Very funny Emoticon: )

Sorry voor het onderbreken Malam.

Ho Lee Fuk

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Geef niks Yerun, dit is geen discussie tussen twee mensen, ik zie het liefst heel veel reacties.
Ik neem zondermeer aan dat Wimpie al een tijdje het forum heeft gevolgd, dat hij op mijn posting over Willie nu ineens een brainwave krijgt om te reageren, begrijp ik voor geen kant.
Dat Wimpie een half jaar per jaar in IndonesiŽ verblijft maakt hem tot iemand die veel zou moeten weten.
Toch word hij ziek van negatieve ervaringen, dat begrijp ik niet.
Laat hem dan zijn positieve ervaringen vertellen en de negatieve weerleggen, daar heb ik meer aan.
Laat hem maar komen met zijn positieve ervaringen, velen zullen daar mee in kunnen stemmen(zeker de vakantiegangers die voor een rotkopie drie weken schijndood op het strand van Bali gaan liggen en s`avonds een jonge meid proberen te scoren) maar het is niet allemaal goud wat er blinkt en dat mag ook gezegd worden denk ik.
Laat Wimpie al zijn positieve ervaringen maar schrijven, het zou best leuk zijn er een paar gaten in te schieten.
»Ťn ding blijft zeker we hebben allemaal wat met IndonesiŽ en ze houden me met geen stokslag daar weg, maar een gezonde kritiek mag.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lieve Malam, laat Wimpie maar...., alleen maar kankeren kan in Nederland ook, zijn we goed in.
Als Wimpie enkel negatieve ervaringen weet te vertellen, dan heeft hij geen oog voor Indonesie.
Wimpie heeft duidelijk geen respect voor een andere mening van de andere forumleden...
heb er weinig aan toe te voegen, of wel: even een opvoedcursus volgen, voor jezelf uiteraard,

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

sorry Malam, de laatste zin was voor Wimpie bedoeld, niet voor jou!!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach Merapi, ik kan het mij wel voorstellen, als je veel positieve ervaringen hebt en je gaat mijn postings eenzijdig lezen dan komt dat negatief over.
Ik belicht de positieve kanten van mijn verblijf in IndonesiŽ te weinig en dat weet ik.
Ik ga verdomd graag naar IndonesiŽ en ondanks mijn kommentaar en ook sommige postings van andere forumleden vindt en blijf ik zeggen dat het een beleefd en fijn volk is, waar ik veel positieve ervaringen mee heb opgedaan.
Neemt niet weg dat ik de typhus er in kan krijgen dat een relatief kleine groep rijke corrupte kloothommels de groei van de economie in de weg staan.
De armoe is zo schrijnend geworden dat een normaal denkend mens zijn ogen er niet meer voor kan sluiten, ik denk dat Wimpie mij inmiddels beter begrijpt.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-05-2007 17:17 Malam wrote:
blijf ik zeggen dat het een beleefd en fijn volk is, waar ik veel positieve ervaringen mee heb opgedaan.
.

In het algemeen kan je dat wel zeggen ,maar er zijn ook nog andere deel(beelden) van de medaille.
Probeer maar om per ongeluk 1 x tussen woedende demonstranten terecht te komen , of tussen de " show of force" van Voetbalfans .
Die doen niet minder dan hun broeders uit europa .
Of bij een massale tawuran , nou dan denk je ook , wat een stelletje " barbaren " .
Dat zijn natuurrlijk bijzondere gevallen .
Dus dat hangt ook af van de " sikon" (situasi dan kondisi).
Waarschijnlijk ging Wimpie komentaar geven omdat het soms lijkt alsof door een paar mensen alleen maar negatief werd gereageerd , dat alles niet deugt .
En zeker niet als je met een europese bril gaan bekijken en beoordelen.

Terug naar Indonesische economie na de door sommige foruimleden geroemde Soeharto tijdperk kan ik kort zijn , ga gewoon de statistieken bestuderen.BiroPusat statistik.
De gemiddelde (persoonlijke) inkomen , de mensenrechten situatie , de democratiseringsprocessen , " vrijheids" van meningsuiting etc.
In sommige gevallen is er stagnatie , en in andere gevallen duidelijke verbetering.
Cijfers liegen niet.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Sid,
Dit gaat waarschijnlijk uitmonden in een politieke discussie, ik denk dat we dan niet offtopic zijn want politiek en corruptie in IndonesiŽ zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ik heb mij pas de laatste jaren iets verdiept in de Indonesische politiek, ik ga alleen maar af wat ik om mij heen heb zien gebeuren in de laatste jaren.
De armen worden steeds armer en de rijken worden steeds rijker, het land is ten opzichte van de omringende landen economisch aan het afglijden.
Mijn waarneming is dat het verdwijnen van Suharto een ramp voor IndonesiŽ is geweest en dat IndonesiŽ niet overgeleverd meer is aan ŤŤn zakkenvuller, maar aan duizenden zakkenvullers die het land nu systematisch kapot maken, maaaaaaaar er is vrijheid en men mag kiezen, wat een zware tol voor deze nieuw verworven vrijheden.
Groet Malam

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Malam en Om Sid,
Dat de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker?
kijk maar naar Nederland.
Balkenende met zn gereformeerde smoel blijft beweren dat de economie groeit en dat we de goede kant opgaan.
Ik ben vrijwilligster bij de Voedselbank in Den Haag.Zelfs daar zaten roofridders tussen, door bepaalde personen werden de beste producten er uit gehaald, de overjarige troep kregen de klanten van de voedselbank.
Gelukkig is er een goed contact met Rotterdam[het centrale punt] en een andere locatie.
En een veel betere controle! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Wimpie
User
spacer line

Beste malam,
U moet de feiten niet verdraaien, ik wordt niet ziek van negatieve ervaringen, maar van negatieve berichten op dit forum. Goed lezen ja. Het is in IndonesiŽ niet overal kommer en kwel.
Ik wil geen positieve verhalen gaan ophangen, want de teneur is, kraak het allemaal maar af. (leuk er een paar gaten in schieten)
Beste Yerun je hebt mijn bericht niet goed gelezen.
Beste merapi voor u geldt hezelfde.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste Wimpie,
Gaarne een aanwijzing waar ik geschreven zou hebben dat U ziek wordt van UW negatieve ervaringen.
U word ziek van het negatieve schrijven op dit forum dat is wel duidelijk, Malam, Yerun en Merapi lezen niet goed volgens u, tja lezen is ook een kunst Wimpie.
Vandaar mijn bovenstaande vraag.
Mocht dit trouwens het enige zijn wat u te vertellen heeft dan neem ik het voor kennisgeving aan, maar ik hoop dat u het ŤŤn en ander te vertellen heeft, zoals u aangeeft, heeft dit forum een positieve injectie nodig, dus brand maar los.
Groet Malam.

Wimpie
User
spacer line

Malam
zie posting 6-5-2007 15.21u
Laat ťťn ding duidelijk zijn, ik heb een "positieve bril op"
Als ik andere topics lees, van u en uw vrienden, dan trek ik me liever terug
Groet wimpie

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 06-05-2007 19:08 Malam wrote:
Om Sid,
Dit gaat waarschijnlijk uitmonden in een politieke discussie, ik denk dat we dan niet offtopic zijn want politiek en corruptie in IndonesiŽ zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Groet Malam

Politiek discussie ?
waarom niet ? .
Men kan altijd van elkaar leren.
Als indonesier vind ik interessant om te weten hoe mijn Nederlandse vrienden er over denken.Is het heel sdlecht , of valt het wel mee.
Ik kijk ook naar de cijfers , de economische bloei , de mogelijkheden(verworvenheden) die men heeft bereikt in de afgelopen jaren.
De opleidingsnivo , de " welvaart" , welzijn etc.
Ik heb de situatie daar gevolgd (op afstand) , kan best vergelijkingen maken .
Van 40 jr geleden en nu , van de tijd v.d opkomende economieen waar indonesia tot de Aziatische tijgers gerekend mag worden , de opkomst en ondergang van de Orba (heb nog op de baricaden gestaan in Jakarta eind 1965 t/m 1966 ).
Weet hoeveel de besteedbare inkomen was van de man in the street .
dat kan je ook zien in de Statistiekcijfers ,de cijfers kan bepaalde zaken verklaren. Per saldo is er veel bereikt , ondanks de KKN en burocratie.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-05-2007 23:01 Wimpie wrote:
Malam
zie posting 6-5-2007 15.21u
Laat ťťn ding duidelijk zijn, ik heb een "positieve bril op"
Als ik andere topics lees, van u en uw vrienden, dan trek ik me liever terug
Groet wimpie

Inderdaad lezen is een kunst Wimpie, hier werd duidelijk niet bedoeld dat u ziek zou worden van eigen negatieve ervaringen, doch van negatieve ervaringen, met een uitnodiging uw positieve ervaringen met ons te delen.
Maar aan uw bovenstaande posting te zien kiest u de weg van de minste weerstand en dat komt niet bepaald positief over, heeft u bij het schrijven van deze posting soms een andere bril opgezet?
Groet Malam.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Niet alleen Meneer Willie gelooft in Palmsuiker , zelf ik een amsterdamse volksjongen geloof ook in palmsuiker.
En zeker als men gaat kombineren met andere verwerkingsmethoden en dat het gecentraliseerd kan worden .
Het is ook een klassiekverhaal dat als arme boeren in Cooperaties gaan organiseren dat het vaak als bedreiging werd gezien door de gecestigdeorde (witte suiker industie).
Zijn idee is echt goed , en de tegenwerking van " anderen" (andere belanghebbenden) kan men niet alleen maar herleiden op korruptie of burocratie.
Hier kan sprake zijn uit economische motieven , waarschijnlijk uit de (witte)suiker industrie. De zgn rietsuiker.
Ik weet nog dat in het verleden toen men rietsuiker in nederland(europa) wil gaan invoeren uit N.O.I gingen de suikerboeren (bieten)ook geprobeerd hebben om dat te verhinderen.
Ik heb ergens nog zo' n politieke tekening in 1 van mijn boeken.
Zal t.z.t. plaatsen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-05-2007 23:06 sidia wrote:

...

Ik heb de situatie daar gevolgd (op afstand) , kan best vergelijkingen maken .
Van 40 jr geleden en nu , van de tijd v.d opkomende economieen waar indonesia tot de Aziatische tijgers gerekend mag worden

Om Sid ik heb dit er even uit uw schrijven gehaald en ik kan niet ontkennen dat u daar ongetwijfeld gelijk in zal hebben.
Mijn waarneming gaat slechts 15 jaar terug, de opgaande lijn onder Suharto en de telorgang na de val van Suharto.
We kunnen nu nog onmogelijk zeggen dat IndonesiŽ een aanstormende economische tijger is zoals bijv. China, eerder na de val van Suharto een achteruit lopende veldmuis.
Als u het heeft over het gemiddelde inkomen die omhoog zou zijn gegaan na de Suharto periode dan moet u wel beseffen dat het een gemiddeld inkomen is en dat er inderdaad een bevolkingsgroep is die decadent zijn zakken vult.
Maar de gewone man is er keihard op achteruit getippeld, ja ze zijn vrijer en ze mogen zelfs hun eigen president kiezen, maar ze doen dat wel met een knorrende maag van de honger.
Ik zie elk jaar meer ellende om mij heen maar ook grotere en duurdere fourwheeldrives op de weg.
Statistieken zeggen mij niet zo veel, mijn eigen waarneming heb veel meer vertrouwen in.
Groet Malam.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Zou de project van Meneer Willie dezelde zijn als de fabriek van gula Aren in de Tomohon verhaal van de Minister van Landbouw ?
Of werd hij beschouwd als een lastige buitenstaander ?
In welke context moet de verhaal van Meneer Maas gelezen worden ?

http://ditjenbun.deptan.go.id/(...)ik%20gula%20aren.pdf

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dit is ongetwijfeld hetzelfde project Om Sid, SBY heeft deze fabriek geopend.
In welke context dit verhaal gelezen moet worden weet ik ook niet, vreemd dat dit project op regeringsniveau wordt gesteund en dat plaatselijke ambtenaren moeilijk doen over vergunningen.
Ik kan er ook niets van bakken.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat Meneer Maas de context ook niet begrijpt.
Hij is mss vaneenander kaliber dan de andere correspondent (van NRC) , toevallig met een cultureel antoplogische achtergrond.
De enige gemeenchappelijke punt tussen beidenwas het feit dat ze met een indonesische getrouwd zijn.

In het verhaal van Meneer Maas staat dat duzenden boeren eigenaren zijn van de fabriek , dat ze de baas zijn .De coperatiemodel (a'la Boeren Leenbank) in Holland.
Mijn vraag is , klopt het wel ?
Zijn de paar duizend (vaak arme boeren) " eigenaren" kunnen zijn van een moderne fabriek , die als een boegbeeld kan zijn voor de suikerpalm industrie ? .
En het verhaal dat " Niemand heeft er ooit aandacht aan besteed " voor de potentie van de suikerpalm kom een beetje vreemd .

Als je naar de geschiedenis van Indonesia ziet heeft men al eeuwenlang de suikerpalm gekend.
Zelfs Kota Bogor werd ook gelinkt met de aanwezigheid van palmsuiker boom.

En het is al eeuwen gebruikt als bestanddeel in de natuurgeneeskunde van Indonesia.
De reden waarom Enau boom niet massaal werd geplant is omdat het een te wilde en negatieve uitwerking heeft op de andere vegetaties.

Hier een artikel of Palmsuiker:
http://www.iptek.net.id/ind/pd(...)obat/view.php?id=139

Palmsuiker heeft meer potentie dan rietsuiker .
Daar heeft Meneer Willie gelijk , maar het is al eeuwen bekend bij de Indonesiers.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,457 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,996,467 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com