indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hasse
User
spacer line

Zijn er formuleden die informatie kunnen geven over het volgende. Indien ik zou trouwen met mijn indonesische vriendin zou zij dan bij mijn overlijden recht hebben op een nabestaanden pensioen. Ik ben reeds gehuwd voor de kampong maar overweeg om een wettig huwelijk aan te gaan. Gaarne informatie.

jhgeelen
User
spacer line

beste hasse, Kijk eens op www.svb.org en klik dan op anw. Er zijn wel wat voorwaarden voor een nabestaanden pensioen. Betreft het niet de ANW , maar is het een bedrijfspensioenfonds dan heeft elk fonds zijn eigen regels voor het nabestaanden pensioen. is bij het PF op te vragen waar je premie aan betaalt.
groet Joop Geelen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zolang je niet wettig gehuwd bent (dus voor de burgerlijke stand), dit huwelijk nog niet hebt laten legaliseren bij het Departemen Luar Negeri en Departemen Kehakiman (en als je zo stom bent om voor de islamitische wet te trouwen ook nog eens Departemen Agama), vervolgens de Nederlandse ambassade voor legalisatie; en uiteindelijk na beedigde vertaling ook nog eens aan te melden bij het Bureau Bijzondere Akten op het gemeentehuis te Den Haag, maakt je vriendin geen enkele kans op een ANW uitkering. Sowieso al niet als er geen kinderen in het spel zijn onder de 18 jaar zijn.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Even wat duidelijkheid:
Voor de Nederlandse wetgeving maakt het niet uit of je getrouwd bent of samenwoont.
Dit samenwonen of getrouwd zijn dient uiteraard bekend te zijn bij de Nederlandse instanties.
Ons huwelijk wordt momenteel geregistreerd in Den Haag, is dit geregeld zijn alle Nederlandse instanties op de hoogte of zijn zij in staat om die gegevens op te vragen.
Hieronder een overzicht van mijn pensioen bij het ABP, een paar bedragen heb ik weg gelaten.
Hoe het zit bij andere pensioenfondsen is op te vragen, bij ABP kan ik dat online zien, de tekst hieronder is letterlijk ovegenomen.

Prognose van het inkomen voor uw nabestaanden

ABP NabestaandenPensioen:
Uw partner krijgt nabestaandenpensioen van ABP. Hoeveel nabestaandenpensioen uw partner straks krijgt, hangt af van de persoonlijke situatie van u en uw partner. En of u voor of na uw 65ste overlijdt.

Als u overlijdt voor uw 65ste, ontvangt uw partner
ABP NabestaandenPensioen, levenslang ........
toeslag, tot uw partner 65 wordt .......

Als u overlijdt na uw 65ste, ontvangt uw partner
ABP NabestaandenPensioen, levenslang ......
toeslag, tot uw partner 65 wordt ........

Hebt u geen partner op het moment dat u met ABP KeuzePensioen gaat? Of heeft uw partner geen behoefte aan een nabestaandenpensioen? Vlak voor uw pensioendatum kunt u ervoor kiezen het nabestaandenpensioen dat u vanaf 1 juli 1999 hebt opgebouwd, toe te voegen aan uw ABP KeuzePensioen.

Anw (Algemene nabestaandenwet)

Naast ABP NabestaandenPensioen kan uw partner bij uw overlijden tot haar/zijn 65ste recht hebben op een Anw-uitkering van de overheid. Het recht op Anw en de hoogte van de Anw-uitkering zijn afhankelijk van de persoonlijke situatie van uw partner.

--------------------------------------------------------------------------------

Zijn er bij uw overlijden kinderen onder de 18 jaar, dan is de Anw-uitkering maximaal 15 678
Zijn er op dat moment geen kinderen onder de 18 jaar, dan is de Anw-uitkering maximaal 12 715
Heeft uw partner geen of slechts gedeeltelijk recht op een Anw-uitkering, dan ontvangt hij of zij Anw-compensatie van ABP. De Anw-compensatie is maximaal 3 236

Is uw partner bij uw overlijden jonger dan 40 jaar, dan ontvangt hij/zij de compensatie voor de periode van een jaar.
Alle bedragen zijn bruto per jaar. Het Pensioenreglement geldt voor het hele pensioenoverzicht. Aan dit pensioenoverzicht kunt u geen rechten ontlenen.

Groetjes,
Tuti & Jan

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry Jan, ik zou maar niet al te zeker zijn van uitbetaling indien je in Indonesia woonachtig bent. De afgelopen jaren in Yogya e.o. heel wat weduwen (vaak nog met kinderen ook) zien stranden zonder ANW omdat bleek dat de partner zich had laten uitschrijven uit Nederland en zich niet vrijwillig had verzekerd.
Let er op dat het onvoldoende is je vrijwillig voor de AOW te verzekeren want dat is niet hetzelfde als de ANW. Voor de Anw moet je weer een aparte vrijwillige verzekering afsluiten.
Ok het samenleven i.p.v. een huwelijk is hier niet aan te tonen daar het illegaal is en men dus geen normaal samenlevingscontract kan laten opmaken. De SVB in Nederland is hiermee bekend.
De bovenstaande situatie is datgene dat geldt voor in Nederlandse ingezetenen. Woon je in het buitenland, dan gaat de vlieger niet meer op. Ben afgelopen januari nog bij de SVB in Leiden persoonlijk langs geweest om opheldering over de kwestie te vragen.
In dit soort zaken is het goed na te gaan in welke categorie je valt. Het gaat om het ingezetenschap van Nederland en niet om een inkomen uit Nederland (hier zijn enkele uitzonderingen op maar daar vallen WAO'ers en AOW'ers niet onder; ook al betalen ze belasting en premie volksverzekeringen).
Ook dat samenwonen wordt zelden gehonoreerd door de SVB omdat ze ook wel weten dat jan-en-alleman hier in 1 huis woont met de gehele ganse schoonfamilie erbij. Dus kan men door de bomen het bos niet meer zien en worden dit soort situaties niet geaccepteerd.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Yogya,
Je haalt twee dingen door elkaar, de ANW en pensioen, wat het ANW-gedeelte heb je volkomen gelijk, als je geen premie volksverzekering betaald vanwege je uit bent geschreven in Nederland heeft de partner inderdaad geen recht op ANW.

Het pensioenverhaal is echter anders, dat is gewoon opgebouwd en heeft niets van doen met waar je woonachtig bent.
Ik heb geen premie voor ANW betaald in de jaren dat ik in Indonesie woon, het ABP geeft daarvoor een compensatie, wij hebben geen kinderen dus mocht ik te komen overlijden als Tuti nog geen 40 jaar is krijgt zij die compensatie slechts 1 jaar.
Met het normale pensioen maakt het niets uit, de bedragen heb ik bewust weg gelaten maar dat nabestaandenpensioen is ruim voldoende om in Indonesie te leven, ook zonder die compensatie.
Groetjes,
Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,929 posts - 13,697 topics - 25,672 members - last post @ 14-11-2019 19:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,699,306 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com