indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kredok
User
spacer line

Heeft iemand ook hiermee ervaring?Op het gebied van humor ,bv als we een kentut laten moeten we meestal lachen toch? Ze vragen vaak waarom we lachen?Ik heb vaak er ruzie om gekregen.Salam Bogor Emoticon: Shiny

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi Kredok,
Heeft alles te maken met de calvanistische opvoeding van blandas, op het puriteinse af.Terwijl ze vaak precies hetzelfde doen!haha en dat is het vreemde.
Diep in hun hart zijn belandas een beetje jaloers op Indo""s, hun gevoel van vrijheid en levenswijze en het pelan pelan gevoel.{zou hartinfarcten bij belandas verminderen]
En ruziemaken? la maar
groetjes Merapi Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

kredok
User
spacer line

altijd ruzie maken om niks,veel bla bla ,ik kan in een paar woorden aan een indo iets duidelijk maken of soms hoef ik niks te zeggen en ze weten al. Emoticon: Shiny

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-04-2007 09:56 kredok wrote:
Heeft iemand ook hiermee ervaring?Op het gebied van humor ,bv als we een kentut laten moeten we meestal lachen toch? Ze vragen vaak waarom we lachen?Ik heb vaak er ruzie om gekregen.Salam Bogor Emoticon: Shiny

Hé indo kesasar (of ben je een verkleurde belanda) je lacht er zeker zelf het hardste om als je er eentje laat onder de neus van een belanda ( of indische)

Laat ze maar waaien maar niet onder een ander zijn neus, is hier niet netjes en in Indonesie ook niet.
Heeft niks met calvinistische opvoeding te maken maar meer met beleefdheidsvormen, misschien krijg je er ruzie om als je ze te vaak een poepie laat ruiken.

En Merapi Indo's geven vaak uit beleefdheid niet alles bloot hoor.
Als jij ze iets vraagt en ze zeggen of knikken ja dan hoeft dat niet altijd betekenen dat ze het met je eens zijn hoor, het kan ook betekenen, ja, ik heb gehoord wat je zegt ( maar ben het niet met je eens) soms moet je ff doorvragen wat ze nou met ja bedoelen, er zijn meerdere betekenissen van ja zeggen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

kredok
User
spacer line

Hoe lang is het geleden dat je in indonesia bent geweest .Heb je daar familie wonen.Ik ben geen kesasar.Maar als je wil weten Papoea/sundannees. Emoticon: Yes!

petteke
User
spacer line

Hoi Yoke,
Ik ben het helemaal met je eens .Het is een kwestie van beleefdheid en opvoeding in het algemeen.
Hartelijke groet,Pat.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Natuurlijk is het ongepast een wind te laten, ook in Nederland: ja beschaving voel je vanzelf aan.
Enneh Kredok: ik ken een flink aantal Indo"s en bij het minste bereiken ze het kookpunt[net de Merapi] maar ze vergeten heel snel.
Dat is niet erg.
Bij belandas zie je ruzies die jaren kunnen duren, en waar gaat het over?
geld en bezit, terwijl ze vergeten dat complete families worden ontwricht, en nog erger, nog langer duurt.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-04-2007 16:10 kredok wrote:
Hoe lang is het geleden dat je in indonesia bent geweest .Heb je daar familie wonen.Ik ben geen kesasar.Maar als je wil weten Papoea/sundannees. Emoticon: Yes!

Hoi Kredok,

ff testen of je erom kon lachen of kwaad werd. Emoticon: Party!
Ik ga elk jaar 1 of 2 x naar Indonesie en kom er al vanf 1979 ben er dus niet onbekend. Heb er familie wonen en leef soms een tijdje in de kampung.
Zo nu heb ik je vragen beantwoord.
Enne, sommigen lachen om niks, eigenlijk lachen ze altijd als er tegen ze gepraat word, maar of je het juiste antwoord krijgt is nog maar de vraag.
Als je hier nieuw bent verteld dan ook eens iets over jezelf, als je wilt.
Salam dari Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-04-2007 17:07 petteke wrote:
Hoi Yoke,
Ik ben het helemaal met je eens .Het is een kwestie van beleefdheid en opvoeding in het algemeen.
Hartelijke groet,Pat.

Hoi Pat, ook weer eens on line?
Ben blij dat jij het met mij eens bent het is inderdaad een vorm van beleefdheid, al of niet aangeleerd.
gr.Yoke Emoticon: Bye bye

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-04-2007 17:17 merapi wrote:
: ik ken een flink aantal Indo"s en bij het minste bereiken ze het kookpunt[net de Merapi] maar ze vergeten heel snel.

Nou, Merapi er zijn er ook genoeg snel op hun teentjes getrapt en vervolgens niets uit praten, zwijgen maar want ze zouden hun gezicht eens verliezen. Emoticon: Yes!

kredok
User
spacer line

Oke dan ik woon meer als 35 jaar in Nederland ben geboren in Bogor heb in die tijd veel over Nederland geleerd ,leuke dingen en mindere leuke dingen ik heb me best gedaan om deze mensen!!! te snappen maar waar ik altijd op stuit is het onbegrip van hun kant,hetzij op het gebied van werk,school etc etc,het belachelijke van alles is als ze je zien en je ziet niet putih uit als hun gaan ze ineenkeer gebrekkig praten Humor toch!!! Ze kunnen beter hun school geld terug vragen.Op diegenen na die een goeie bril dragen.Daar kun je mee lachen omdat ze moeite doen om je te leren kennen.In Indonesia kunnen ze lachen als je een sheet laat in de bus en iedereen doet vrolijk mee,desondanks arm zijn. Salam Kredok

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoi Kredok,
Even een advies, als "blanken" krom tegen jou gaan praten moet je ze eens vragen wat voor opleiding ze hebben gedaan, als ze dan antwoord geven dan zeg je gewoon waarom praat je dan zo krom.

Humor toch, zoals jij zegt.

Ik weet niet hoe oud jij/ u bent maar als je lang in Indonesie hebt gewoond en daar Indisch nederlands hebt gesproken blijf je vaak een Ind. dialect houden / petjok . Is niet erg hoor, kan soms leuk zijn om te horen maar als ik echte "witte" nederlanders krom hoor napraten dan denk ik wel eens, doe gewoon, je komt toch uit Nederland, praat dan ook Nederlands.

En ja hoor in Indonesie kunnen ze eigenlijk altijd wel lachen, kijk maar op foto's bijna altijd lachend, zonder tanden, strootje in de mond of een sirih pruim maar altijd lachen als ze met zo'n grote blanke bleekscheet op de foto willen.
Yoke Emoticon: Party!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Yoke en Kredok,

Ben zelf blank en ik haal het echt niet in mn hoofd om krom B.I. te praten; daar maak je jezelf belachelijk mee.
Het wordt toch echt tijd om mensen te leren dat een puthi huid superieur is: niets is minder waar.
Laat je niet in de grond trappen over opleiding en huidskleur, als belandas ineens gebrekkig gaan praten dan moet je daar stil om lachen en denken:wat een idioten.

Adoe een Indisch accent is toch prachtig!!! laten we blij zijn DAT we het nog horen, anders wordt het helemaal Tempo Doeloe Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

kredok
User
spacer line

Ik sluit me helemaal bij je aan Merapi mooi dat er ook mensen zijn als u?Salam Kredok Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

marcel70
User
spacer line

Kredok,
Dat zegt al genoeg,ruzie maken om wie een scheet laat.
Duidelijk indonesie ten top.
Belanda's jaloers op indo's Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Wel eens een indo gezien die met goed opbouwende kritiek om kan gaan???
Laat me niet lachen Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo
Nog nooit een indo gezien die dat kan

Beste Yoke,
Dat ken dat lachen,maar denk maar eens wat er achter schuil gaat.

Becik ketitik olo Ketoro

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

[quote] On 12-04-2007 09:20 marcel70 wrote:
Kredok,
Dat zegt al genoeg,ruzie maken om wie een scheet laat.
Duidelijk indonesie ten top.
Belandas jaloers op indos Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Wel eens een indo gezien die met goed opbouwende kritiek om kan gaan???
Laat me niet lachen Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo
Nog nooit een indo gezien die dat kan

Beste Yoke,
Dat ken dat lachen,maar denk maar eens wat er achter schuil gaat.

[/quote minta uang!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Waarom ?
Makkelijk zat.
Er is een verschil tussen waarden /normen (cultuur).
Het zijn ook verschillende volkeren (Nederlanders - Indonesiers) .
Als men Indos(Indisch Nederalnders/Indo European bedoelt) dan zal het ingewikkelder zijn .
Ze hebben bijna dezelfde oorsprong .
In sommige zaken gelden natuurlijk universele(fatsoen) normen.
Ik kan me niet voorstellen dat je ongegeneerd een windje laat in een geschelshap . Vooral in aanwezigheid van vreemden.
En zeker als je net sambel trasi , jengkol of peteh hebt gegeten.
Ik zou zo'n vent een schop onder de pantat geven.
Kijk een ongelukje kan gebeuren , het is menselijk.
Of je doet het bij je eigen vrienden om hun te pesten.

Kleine anekdote (over het "mens "zijn).
Op een keertje ging ik met de metro .(amsterdam)
Het is druk , zat achterin.
Op gegeven moment voel ik toch dat ik een windje moet laten.
Sorry , het kan gebeuren .
Maar het gaat niet soepel , de ppppssssss windje .
Moet toch drukje gaan oefenen.
Hoewel achterin toch relatief volle metro.
Dus denkt slim te zijn , ga tegelijk hard hoesten.
Probleem is dat de 2 geluiden niet synchroon lopen.
Moet je zien de reacties van mijn mede passagiers.
Mensen voor mij (naar andere kant kijken) staan links en recht te kijken en te glimlachen.
1 van de passagiers die mij verdenkt ging zelf vragen of het lekker gaat.
Dus , pokerface opzetten , en ya zeggen.
Ya wat moet ik dan doen , kan niet zo maar verdwijnen .
Zodra ik uitgestapt was en de andere "getugen "uit het zicht waren , lag ik dubbel van het lachen.
kek , kek kek , kek.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Sorry Marcel70,
ik heb je nog niet begroet.
Ga je weer jou frustraties spuien ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Is het niet hetzelfde als in het hollandse je bord leeg eten anders geef je aan dat je gastvrouw niet goed gekookt heeft. Terwijl je juist op Java en Bali iets moet achterlaten uit eerbied voor de kookkunst. Zo zijn er zo velen culturele verschillen, die het juist leuk maken waar ook ter wereld.

Behalve die ene keer in Italie toen een oude man op zijn mondharmonica aan het spelen was en na aflopp ik hem met gevingerfluit een obade gaf. Daar was hij niet van gediend en liep toen erg hard boos weg. Want je fluit alleen als het niet goed is, bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd. Althans zo werd het opgevat. Weer wat geleerd.

Toedeloe

Sepp

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Sepp, dat is een hele goede raad die ik ook altijd meegeef aan mensen die voor het eerst naar Indonesie gaan.

Eet nooit je bord helemaal leeg, de gastvrouw zal denken dat ze je tekort gedaan heeft.
Drink ook nooit je glas leeg als je echt geen dorst meer hebt want er staat zo weer een nieuwe voor je neus, vaak mierzoet ook nog.
Geef nooit iets aan met je linkerhand, aan kinderen bijv. ze nemen het niet aan,
Dat is dus jouw pech dat je daar steeds om denken moet.
Als je iets aangeboden krijgt en je hebt echt trek, wacht dan even tot de gastvrouw 2 of 3x heeft gezegd dat je pakken mag, anders ben je gulzig of onbeschoft zelfs.
En zo zijn er nog vele regels meer!!!!!! Emoticon: Bye bye

Jantje
User
spacer line

On 12-04-2007 19:07 4yoke4 wrote:
Geef nooit iets aan met je linkerhand, aan kinderen bijv. ze nemen het niet aan,

Juist om die reden geef ik vaak met de linkerhand maar ze grissen het er zo uit!
Hoezo gulzig en onbeschoft Emoticon: Confused

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 12-04-2007 19:31 Jantje wrote:

...

Juist om die reden geef ik vaak met de linkerhand maar ze grissen het er zo uit!
Hoezo gulzig en onbeschoft Emoticon: Confused

Wil iets dan wel geven of juist niet Emoticon: Confused

Deze ervaringen heb ik opgedaan tijdens mijn vele bezoeken aan Indonesie en dan niet in de grote stad maar in de kleine kampungs waar ze de oude gebruiken nog in ere houden.
Mijn bule zwager deed eens een spelletje en hield 2 handen verborgen achter zijn rug, in een van de handen zat een snoepje. Hij vroeg dus in welke hand hij iets had en nooit zeiden ze in de linkerhand, raden ze dat er iets zat in zijn rechterhand en het was zo dan pakten ze het aan, wezen ze de linkerhand aan en er zat iets in dan bleven ze giegelen en pakten het niet aan en schudden van nee. Op zijn vraag aan mij waarom ze iets niet aanpakten heb ik gezegd probeer het maar steeds in je rechterhand te houden, moest jij eens gezien hebben hoe snel het snoepgoed dan gepakt werd.
Nog zo'n anekdote,
er was iemand met ons op reis, blanke oudere vrouw, nooit in Indonesie geweest. Aangekomen in de kampung kregen we mierzoete kopi tubruk, zij dronk haar glas leeg en even daarna stond er weer eentje, die dronk ze ook leeg en zei toen dat ze nu genoeg had tegen mij, ik zei haar, let maar op er komt zo weer een glas aan en ja hoor, daar stond het al op tafel. Wat moet ik nou doen vroeg ze mij, ik zei haar laat het glas halfvol staan en ze zullen misschien aandringen om het leeg te drinken maar zeg dan dat je voldoende hebt gehad, aldus geschiede terwijl ik nog steeds met mijn eerste driekwart leeg glas zat.
Zelfs hier in Nederland is het bij Indische mensen gewoonte om van alles op tafel te zetten, het is niet de bedoeling dat je alles op eet want dat zou betekenen dat er tekort was. dit gebeurd natuurlijk vooral bij de ouderen nog, de jongeren hebben zich over het algemeen wel aan de ned. gewoonten aangepast, behalve het gebruik van een koekjestrommel die na het uitdelen van een koekje weer dicht gaat.

Ik begrijp dat jij zegt dat de mensen in Indonesie gulzig en onbeschoft zijn als ze iets van jou aannemen al of niet met de linkerhand.
Waarschijnlijk weten ze wel dat de "blanken" toch wel iets geven of het nu met links of rechts is. Ik maak het niet mee omdat ik me daar wel aan bepaalde regels hou.
Trouwens in Nederland heb ik als klein kind al geleerd wat je "nette handje" is en dat is dus nog steeds de rechtse.
Heb jij nooit geleerd om iets aan te pakken of te geven met je rechterhand ?

Emoticon: Bye bye is dit nou een linker of rechterhandje dat zwaait, volgens mij links Emoticon: Confused

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Yoke, ik herken dit zo..
I*k weet eigenlijk ook niet hoe ik me moet gedragen.
Ja is goed en nee is dan beledigend,
Gisteravond, dochter Eva was gezellig geweest en natuurlijk blijven eten.
Goed:Eef op de tram gezet en mijn Hindoestaanse buurvrouw nodigde me uit om de geboorte te vieren van haar kleindochter[is trouwens al 6maanden geleden geboren] maar het geloof heeft een andere rite.
Mee eten en meedrinken, dat laatste mag niet ivm medicijnen tegen reuma.
Gevolg was dat ik half dronken thuis kwam en me helemaal niet lekker voelde.
Hoe leg je dan uit, dat in de avond ik geen complete maaltijd meer lust en alcohol gewoon niet goed valt? zonder mn buurtjes te kwetsen.
Ben benieuwd naar jullie advies

Lieve groetjes, Merapi Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
spacer line

Toch maar even uit de zon even binnen wat typen, zodat ik even kan drogen……
Marapi zat je niet verkeerd daar bij die mensen je moet even kijken waar je gaat zitten.
Ik zou dicht bij een plant gaan zitten, en stiekem de drank in de bloempot gieten (dan is even stiekem doen gereschtvaardigd), voor je eigen best wil, want je gezondheid gaat voor op.
Moeten ze het ook maar niet zo aandringen, aanpassen in het land waar je bent, is mijn motto. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yummie!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja, om Ziel is een goeie oplossing van u, wel een beetje moeilijk om die drank weg te werken terwijl er 20 mensen zijn.
Er waren planten genoeg!!!
Maar inderdaad, wat u zegt: niet aandringen, bij mn Indische kennissen gaat zoiets vanzelf, hoef niets uit te leggen; we voelen elkaar aan.Drank[mis]bruik bij Hindoestanen is hier in Den Haag een groot probleem..
lieve groet Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,091,012 topic views - 240,018 posts - 13,725 topics - 32,672 members - last post @ 08-08-2020 07:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,170,951 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com