indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

geniux
User
spacer line

Ik zou graag in contact willen komen met Indonesische mensen die een sundanese achtergrond hebben en dit dialect ook spreken.

Mijn moeder woont inmiddels al ruim 25 jaar in Nederland maar zou het erg fijn vinden als ze weer eens gezellig kon kletsen in de taal waarmee ze is opgegroeid. M'n zus en ik zijn alweer een tijdje het huis uit en na een recentelijke scheiding voelt ze zich soms erg eenzaam. Nederlandse vriendinnen heeft ze wel, maar ze begint steeds meer en meer te verlangen naar haar geboorteland en streek. Vandaar dat we op zoek zijn naar indonesische/sundanese mensen voor een langdurige vriendschap zodat ze zich niet meer zo vaak eenzaam hoeft te voelen. Ze woont in de omgeving arnhem/nijmegen maar mensen uit heel nederland zijn welkom om te reageren.

Bedankt!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Topic is verplaatst naar het subforum ' IndonesiŽ op z'n Hollands'.

geniux
User
spacer line

ok bedankt.

maar zijn er helemaal geen sundanese mensen actief op dit forum? Mensen uit de omgeving Bandung/Garut?

kredok
User
spacer line

Jazeker wel mijn moeder komt uit Garut en ik ben zelf in Bogor geboren.Ik zelf beheers de Sundanese taal niet maar mijn moeder wel.Wat ik wel weet is Kumaha Demang vraag je moeder maar wat dat betekent in het geval dat je het niet snapt Groetjes Kredok hoop wat van je te horen. Emoticon: Party!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Je moet Kumaha Damang zeggen ipv Kumaha Demang .
En het is ook Karedok ipv Kredok. Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

kredok
User
spacer line

Zoals ik al zei ben ik de Sundanese taal niet matig,wat Kredok betreft zou ik niet welk woordenboek u hanteert. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

spacer line  

Da mang ?

mijn naam is stephan en woon al zo'n vier jaar in garut ,ben getrouwd met een sundaneese en we hebben een zoon van 2 jaar alles gaat lekker daar we hebben een winkeltje (zij heeft een winkeltje) maar ik spreek redelijk sundanees en heb ook een kamus soendanees nederlandche ofzo en ik heb ook ned sunda .. uit het jaar 1910 als je moeder daar een keer in wilt lezen ,ik woon in amsterdam stuur maar een email..en als iemand een goed idee heeft om imigrati wat makelijker te maken mail ook even zit nu al 4 jaar op een sosbud mijn email is srosenmullerRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com..

en sunda is moeilijk als je denkt dat je het spreekt en je komt een ander nivau mensen tegen die spreken dan kasar een goed voorbeeld is voor eten , eten is in het indo makan dat is voor een kind,hond,vis,ect2
in sunda heb je :mam voor kind,tuang voor volwassenen.. eten is ook dahar njatu tetegek tjatjaplug lolodok tilili en er zijn er nog een paar , waar woonde je moeder in garut ?
steph.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Voor zover ik weet zijn er i.h.a 3 soorten /manieren om iemand aan te spreken.
1. Tegen een gelijke. (zelfde level)
2. Tegen een meerdere (in leeftijd , rang )
3. Tegen een mindere (jonger,of ondergeschikte
dat zijn dan de 3 hoofdgroepen.
Daarnaast is er ook een verschil moet men ook rekening gaan houden welke taal je gaat gebruiken bij kollega's , vrienden , familie.
Ook kan men verschil maken tussen formele en informele , halus(fijn ) en of Kasar( "grof" Emoticon: Wink .

Eten : Tuang = halus . Dahar = kasar . Mam(van Emam) = voor kinderen.
Tuang werd ook gebruikt voor kinderen die op een hogere sociale stand zitten .
nyatu = is super grof (een dier), tjapluk , nyolodok = werd ook gebruik voor dieren.
Er is namelijk eeen verschil hoe Tyatyah (gewone mensen) de menaks ook moeten aanspreken.
Bij de Javanen (een broedervolk van de Sundanezen) heb je ook de verschillen , ze hebben ook 8 soorten/ manieren om iemand aan te spreken.

geniux
User
spacer line

ah geweldig dat er meer sundanezen hier zitten!

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.kredok: woont je moeder ook in nederland?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.bule jeprut: zit je nu in nl of in indo? en je vrouw?

m'n moeder is geboren en getogen in garut kota, m'n oma woont net buiten cipanas.

Ze is ook van plan om binnen nu en 2 jaar voorgoed terug te gaan, hier heeft ze toch niks meer, allebei haar kinderen zijn afgestudeerd en hebben een goed leven en de rest van haar familie woont nog nog daar.

Enfin, een vriendschap met streekgenoten zou haar op dit moment erg goed doen!

kredok
User
spacer line

Mijn moeder woont in Nederland en is ook alleen en zit vaak met haar gedachten in Indonesia,ik heb je trouwens nog op je Gmail een bericht gestuurd. Salam Kredok

geniux
User
spacer line

ah ok Emoticon: Smile

heb nog geen mailtje ontvangen..

je kan me mailen naar: will Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. geniux . nl

zonder de spaties uiteraard Emoticon: Smile

kredok
User
spacer line

Dan heb ik waarschijnlijk iets verkeerds gedaan,ik zal opnieuw proberen.Salam Kredok Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Wink Emoticon: Wink

geniux
User
spacer line

hehe ok, zit nu op m'n werk dus zal vanavond ff mn mailbox checken Emoticon: Smile

waar woont je moeder trouwens?

marli
User
spacer line

Mijn vrouw wil al de hele tijd reageren op het verzoek om in contact te komen met iemand met een Sundanese achtergrond. Op de een of andere manier is dat echter nog steeds niet gebeurd. Nu moet het er eindelijk maar van komen. Lily (mijn vrouw) is sedert 1979 in Nederland. Ze is uit Subang (ongeveer 60 km boven Bandung). Ze spreekt Sundanees maar kan dat hier in Nederland vrijwel nooit omdat de meeste Indonesische vrienden en kennissen uit een ander deel van Indonesie komen. Net als je moeder mist Lily ook nog steeds Indonesie.Haar hele familie is nog daar. Ze gaat wel bijna jaarlijks een keer terug op vakantie. Ze zou het heel leuk vinden om zo af en toe nog wat Sundanees te kunnen kletsen. We wonen in Venlo en hebben drie dochters.

geniux
User
spacer line

hey marli!

leuk om te lezen dat er nog meer sundanees sprekende mensen zijn onder de rivieren. Ik zal je vanavond even een mailtje sturen en hopelijk kunnen de dames dan telefonisch contact hebben en wat afspreken om eens gezellig in het sundanees bij te kletsen!

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 10-04-2007 11:45 Jeroen wrote:
Topic is verplaatst naar het subforum IndonesiŽ op zn Hollands.

• Het is jouw website, maar ...... is Java niet beter ..... Jeroen maak eens reclame voor jouw search-engine .....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

On 19-04-2007 16:47 AnisJ wrote:

...

• Het is jouw website, maar ...... is Java niet beter ..... Jeroen maak eens reclame voor jouw search-engine .....

• Bedoel je dat bahasa Sunda geen reclame verdient? Anis?????????

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 19-04-2007 19:46 Malam wrote: ........................................................................................................
    Bedoel je dat bahasa Sunda geen reclame verdient? Anis?????????

• Hebt u een Sundanees kort lontje ...... dat bedoel ik helemaal niet, leg mij gťťn woorden in de mond !!!

• Ik bedoel dat de topic-keuze Java misschien beter is ......

• Over Talen gespoken lees dit artikel van WiKipedia maar erover:

nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_va(...)gens_aantal_sprekers

- Er staat ůůk iets over het Sundanees .......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

bij het instituut indonesische cursussen in Leiden wordt ook Basa Sunda (Sundaas) gegeven (iicRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.euronet.nl)
    Deze cursus wordt voornamelijk gevolgd door mensen die graag Sundaas willen (leren) spreken met vaak een Sundanese achtergrond.

Voor mensen die 'gewoon voor de gezelligheid' in Leiden en omgeving Sundaas willen spreken....mijn vader spreekt Sundaas.... (geboren in Pacet, bij Cianjur)....ik kan hem vragen of hij interesse heeft en/of mensen kent die met elkaar Sundaas willen spreken?

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Er zijn diverse Sundanese site' s .en blogggers .
    Kan je ook meepraten , dan leer je ook naast de levendige Sundanees(gaul) ook de meer nette of formele Sundanees.

Voorbeeld :
    http://urangsunda.net/
    http://gerentes.blogsome.com/
    http://cianjuran.wordpress.com(...)-nyarios-sunda/feed/

Als ik in the mood ben en mijn htk(huis tuin keuken)Sundanees wil gaan ophalen ga ik vaak de diverse Sundanese site' s bezoeken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,119,724 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,291 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,549,089 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com