indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

henky
User
spacer line

In januari was ik op Oost-Java. Een deel van Java met een mooie agro-cultuur. Net als andere locaties in Indonesie met haar eigen bijzondere schoonheid. 's nachts ben ik op pad gegaan naar Kawah Ijen om bij zonsopgang bij het hooggelegen kratermeer te zijn. Ik kwam dragers tegen die een olielampje droegen om zichtbaar te zijn. Terwijl het langzamerhand lichter werd zag ik de schoonheid van het landschap maar ook................. de omstandigheden waarin zwavel in de krater wordt gedolven en weggedragen. Mensonterend is dit werk. Via smalle bijna onbegaanbare paden wordt de zwavel uit de krater gehaald en met een pikolan (per mand 25 kilo!!) naar boven gebracht. De mensen die bijna de gehele dag de zwaveldragen hebben bijna allemaal een aandoening aan de longen en luchtwegen. Dwangarbeid is er nog heilig bij. Ik zit nog vaak te denken wat te doen. Je voelt je machteloos. Je kan de omstandigheden daar en hier moeilijk met elkaar vergelijken maar er zijn grenzen!

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

ik woon hier in de streek van Ijen...inderdaad het lijken onmenselijke omstandigheden, voor ons westerlingen...maar de zwaveldragers zelf zien het zo niet hoor: ze worden betaald per kilo, dus sleuren ze hun manden zo zwaar mogelijk naar boven uit de krater en dan de berg af...ze verdienen tot het 3-voudige van een dagloner uit de streek, dus klagen doen ze niet...mensonterend vinden ze het helemaal niet, integendeel!

henky
User
spacer line

Bedankt voor je reactie. Mijn gevoelens blijven wat ambivalent. De positieve uitstraling die ik bij de gemiddelde Indonesier heb gezien kon ik hier niet ontdekken. Ik zag het ontblote bovenlichaam van een drager, De schouders waren behoorlijk verminkt. Ik schat dat het werk (en het leven?) op hun veertigste of eerder is afgelopen. Dan zijn ze lichamelijk uitgeput en economisch uitgenut. Maar ja het zal toch hun keuze zijn ofschoon ddie natuurlijk maar heel beperkt is.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

ja dat is de vraag, in hoeverre is het een echte keuze als er economisch geen andere mogelijkheden zijn...oost-java is dan wel een fotogenieke landelijke provincie, maar er is weinig of geen industrie dus economisch heel weinig mogelijkheden...ik ken enkele van die zwaveldragers persoonlijk (in licin, banyuwangi) het zijn fiere mensen, heel trots op hun werk, bovendien gaat de job van vader op zoon, ook al is het ook voor hen duidelijk dat het ongezond werk is...misschien kun je het wat vergelijken met de mijnwerkers bij ons vroeger, het was vuil en hard en ongezond werk, toch hadden ze ook een grote arbeidstrots

henky
User
spacer line

Belgianguy, je hebt mijn innerlijke onrust ingedamd. Wel prettig zo'n uitlaatklep op dit forum. Nogmaals bedankt.
Ik kom al jaren in de buurt van Jember. De stad zelf biedt nauwelijks wat bijzonders. Niet op cultuurhistorisch gebied noch op culinair gebied. De universiteit schijnt wel goed te zijn en trekt nogal wat studenten van buiten de regio. De omgeving is wel mooi. In de buurt en dan wat hogerop zijn leuke uitspanningen. Ook interessant is de plantage van de Dragon fruits. Mooie vruchten die als je het hoort een enorme medische waarde hebben. De planten komen oorspronkelijk uit Mexico en slaan op de hellingen goed aan. Bij Albert Heijn liggen de vruchten ook in de schappen.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

ja inderdaad in jembers gebeurt niets bijzonders...maar het ligt wel in een mooie streek... geef me een seintje de volgende keer je langs hier komt, dan drinken we een lekker frisse bintang!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,340,031 topic views - 239,287 posts - 13,720 topics - 31,185 members - last post @ 28-05-2020 05:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,231,485 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com