indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tifon
User
spacer line

Beste Bali-experts,

Komende zomer wil ik samen met een vriend Bali en Lombok bezoeken. Ik heb een aantal vragen wat betreft deze reis en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Mijn reisgenoot en ik zijn allebei pas 18 jaar. Zou dit een probleem kunnen zijn, om welke reden dan ook? Reiservaring hebben wij wel enigzins (o.a. Thailand, Kenya en TunesiŽ), maar alle eerdere reizen ondernamen wij samen met onze ouders, terwijl de verantwoordelijkheid nu natuurlijk volledig bij onszelf ligt. Is er misschien iemand die op dezelfde leeftijd (ongeveer 18) al een keer zo'n reis maakte?

Verder zou ik graag iets willen weten over het vervoer op Bali en Lombok. Mijn reisgenoot en ik hadden het idee om met de fiets van hotel naar hotel te gaan, maar we weten dit nog niet helemaal zeker vanwege voorlopige onduidelijkheid over een aantal zaken (o.a. het vervoeren v.d. fietsen per vliegtuig en de hoge temperatuur). Weet iemand of het mogelijk is om fietsen te huren op Bali? Ik heb nergens gelezen dat dit (on)mogelijk is, dus het zou prettig zijn als iemand hierover uitsluitsel zou kunnen geven.

Tenslotte heb ik nog een vraag over het huren van brommers op Bali en Lombok. Mijn reisgenoot en ik hebben allebei geen brommercertificaat, maar we zouden dit nog eventueel kunnen halen voor de zomer. Ik heb echter al meerdere malen gelezen dat zo'n Nederlands certificaat niet geldig is en dat je een echt (internationaal) motorrijbewijs moet hebben. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit precies zit?

Ik hoop op snel antwoord, alvast hartstikke bedankt!

chirpy
User
spacer line

Over jullie leeftijd en de problemen die je zou kunnen tegenkomen, kan ik niet veel zeggen, echter....waarom zouden jongeren meer problemen ontmoeten dan ouderen. Je gedraagt je toch fatsoenlijk? Bij het huren van voertuigen zou het een rol kunnen spelen, maar 18 is volwassen? Je ouders blijven nog wel even verantwoordelijk voor je escapades en de kosten die daaruit voortvloeien. Verzeker je goed en laat je daarover gedegen onformeren.

Er zijn genoeg adressen die fietsen verhuren. Ter plaatse valt daar snel achter te komen.

Het vervoer op Bali is een gemakkelijke zaak indien je je schikt in de plaatselijke omstandigheden. Veel makke schapen in een hok, maar het kost dan ook bijna niets.
Wil je met de shuttlebus, dan kost dat iets meer, bij elk reisbureau te boeken voor de vastgestelde prijs en heel vertrouwd .
Een brommer certificaat is niet voldoende om een motor te besturen. Het internationale rijbewijs is beslist noodzakelijk. Je kunt toch proberen om het zonder te doen, maar gaat er iets mis, dan ben je ook goed de pineut. Ik heb verschillende gevallen meegemaakt. Je kunt ter plaatse een rijbewijs halen voor 100.000 rp in 2006, maar je bent wel een hele dag kwijt om dit af te leggen. Het examen stelt niets voor, maar je moet het wel doen. Huur 30.000 rp per dag.

Op Lombok is het openbaar vervoer wel heel wat minder goed geregeld. Ook daar is bv. in Mataram de mogelijkheid een brommer te huren met achterlating van je paspoort. Kosten 30.000 rp per dag.

Voor de rest ben je binnen een paar dagendaar volledig op de hoogte van alle verdere mogelijkheden en krijg je antwoord op alle vragen die je met moeite hier zult krijgen. Gewoon gaan met de Lonely Planet in de hand en geniet.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Mijn reisgenoot en ik hebben allebei geen brommercertificaat, maar we zouden dit nog eventueel kunnen halen voor de zomer. Ik heb echter al meerdere malen gelezen dat zo'n Nederlands certificaat niet geldig is en dat je een echt (internationaal) motorrijbewijs moet hebben. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit precies zit?

Mijn vraag zou zijn of je bij de ANWB een internationaal rijbewijs kan halen met zo'n certificaat. Een standaard internationaal auto rijbewijs (14 euro of zo) doet het prima hier in Indonesie, ook op Bali.

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Ik was zelf 18 toen ik al backkpackend in mijn dooie uppie door India trok.
Indonesie is echt een peuleschilletjhe vergleken met India, en op je 18 ben je zeker oud en wijs genoeg om je later te realiseren dat sommige dingen niet zo slim waren, maar dat je ze toch niet gemist had willen hebben.
Oud, berekenenend, calculeren en "zou ik dat nou wel doen" kan je later altijd nog wel worden. HULDE aan de jonge ondernemende geest en de kinderlijke kwaliteit.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Santoso
User
User icon of Santoso
spacer line

Ik ben de reisgenoot waarover Tifon het heeft in zijn eerste post.

Wij hadden in eerste instantie het idee gevat om te gaan fietsen op Bali. Maar ik begon me af te vragen of dat wel te doen is op Bali in de maand juli in verband met de hoge temperaturen? Sowieso is het waarschijnlijk voordeliger en beter om ter plaatse een fiets te huren, mochten we nog willen fietsen, aangezien je dan niet de rompslomp en kosten hebt die komen kijken bij het vervoeren van een fiets per vliegtuig. Bovendien weet ik niet of mijn fiets wel geschikt is om een maand lang op rond te tuffen in IndonesiŽ.

Ik zou wel iets meer willen weten over het ter plaatse verkrijgen van een certificaat. Waar kan je dit precies doen? En wordt dat certificaat dan ook erkend door politie en andere instanties daar? Als dat zo is, zou het zeker een optie zijn om te overwegen. We zijn er immers ruim vier weken dus een dag en 100.000 rp voor een certificaat (omgerekend een goeie 8 euro, niet waar?) is niet mis. Emoticon: I love it

Bedankt voor de reacties zover in ieder geval!

daft_punk
User
spacer line

volgens mij is het ook wel mogelijk om gewoon zoon certificaat te kopen en dat kost je dan geen dag. Heb gehoort dat je dan ongeveer 300.000 tot 400.000 kwijt bent.

succes

chirpy
User
spacer line

Zoals ook in de Lonely Planet staat, kun je in Denpasar een motorlicense voor een maand kopen, nadat je een eenvoudig theoretisch examen hebt afgelegd. De politieman helpt je stevig indien je vriendelijk blijft lachen. Dat betreft trouwens voor alles op Bali. Blijf lachen en de deuren gaan open. Het bureau van The foreign Driving License Service is op de Jl.Hajar Dewantara in het Renon district van Denpasar. Ze maken een prachtige foto van je en je krijgt na betaling een mooi geplastificeerd kaartje. Kleed je fatsoenlijk aan en neem je paspoort mee+ eventueel een brommercertificaat.
Zorg thuis wel voor een goede verzekering. Je weet het, wanneer jij er niet was geweest, dan was het ongeluk niet gebeurd!!!
Pas op voor welke andere clandestiene weg. Je komt vaak van de koude kermis thuis.

Santoso
User
User icon of Santoso
spacer line

Bedankt voor de reacties zover! Tifon en ik hebben geen enkel certificaat hier in Nederland, maar ondanks dat kunnen we dus daar een maand lang rondrijden op de brommer met een motorlicense die we daar kopen. Is dat correct?

Verder vroeg ik me af of vier weken niet te lang is voor Bali. Wij willen in ieder geval ook Lombok aandoen en eventueel ook nog Sumbawa. Ik vermoed dat je niet met het brommertje naar een ander eiland mag; is het ookop Lombok en Sumbawa mogelijk een brommertje (c.q. fiets) te huren? En zijn deze eilanden Łberhaupt de moeite waard volgens jullie?

Ibu Inge
User
spacer line

Santoso en Tifon is een reis boeken bij www.amtravel.nl een optie. Dit reisbureau organiseert reizen door Indonesie met de motor. Kijk maar even op hun site.
Inge

chirpy
User
spacer line

Er zijn verhuurbedrijven die je toestaan hun motor mee te nemen naar de andere eilanden. Informeer je ter plaatse. Wat is genoeg 4 weken Bali kan te lang zijn. Ik raad jullie aan naar het paradijs op aarde te gaan wat betreft rust. De Gilis ten noorden van Bengsal op Lombok. Probeer dan wel vanuit bv. Amed direct naar de Gilis te gaan ipv de lange weg via PadangBay en heel Lombok om vervolgens de horror van de maffia in Bengsal tegen te komen.
Indien je je standplaats op Bali in Ubud neemt, dan zit je in het centrum en is alles dichtbij. De westerse drukte in Kuta vertroebelt het beeld van Bali.

spacer line  

Ik heb een poging gedaan om te fietsen op bali, maar na een ochtendje was het wel weer genoeg. Ik was niet erg getraind, en de hitte en vochtigheid zijn dan erg vermoeiend. In Ubud heb ik alleen maar mountainbikes gezien. Ideaal voor een tochtje maar niet om mee van hotel naar hotel te fietsen (ivm bagage). Dit is overigens wel een mooie omgeving om te fietsen.
Vier weken voor bali lijkt mij wel lang, je bent aan de andere kant van de wereld, zonde om dan op 1 eiland te blijven hangen!
Veel plezier met de voorbereiding!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,241 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,691,556 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com