indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Nyai Loro Kidul , Een Sundanese Prinses ?
In Nederland was de naam Nyai Loro Kidul redelijk bekend ,als de Javaanse Godin van de Zuidzee.
De Indonesiers en in het bijzonder de Javanen geloven ook dat ze een speciale relatie heeft met de Heersers van Mataram en zijn opvolgers .
Werd zelf ook verteld over de speciale relatie van haar met de heersers van Mataram en zijn latere opvolgers.Zelfs tot de huidige Sultan van Jogja , de latere opvolger van heersers van Mataram.
Over de relatie werd verteld dat ze getrouwd was geweest met 3 van Mataramse Heersers , namelijk Sultan Agung , Panembahan Senapati en Panembahan Gede Ing Krapyak
(Bron. M.J Atmaya studeerde Jawa Kuno)
Bij de andere heersers is het een gewone relatie geweest , ze werd ook gezien als een beschermvrouwe die de welzijn van de Javanen bewaakte.
Bij de aardbeving van Jogja in 2006 werd ook druk gespeculeerd dat het een teken en waarschuwing was van de Godin.
Ook dat er een relatie bestaat tussen de gunung Merapi en de Zuidzee.
In een verhaal of legende kan je ook afvragen of er iets van waar zijn , soms zie je ook bepaalde delen dat het gekoppeld kan zijn aan bepaalde personen , vaak is het gedeeltelijk gekomen uit een plaatselijke geloof , dus er zijn diverse versie .
Toen ik klein was hoorde ik vaak de verhalen over Nyai Loro Kidul , de Godin van de Zuidzee.In mijn versie is zij een Sundanese Prinses .
In Nederland las ik dat ze een Javaanse Godin was , met speciale relatie met de heersers van Mataram en dat wil ik ook best geloven.
Zeker omdat de Javanen meer gedaan hebben om de Ratu Kidul te vereren , en naar mijn gevoel meer dan de Sundanezen dat doen.
Kom nu de vraag wie zij was , een Sundanese of Javaanse Prinses.
We gaan eerst kijken naar de gemeenschappelijke punten :
1.Beiden bekend als de Godin van de Zuidzee .Men geloofde dat ze over de Alam Gaib regeert.
2.Soms werd ook gezegd dat ze vissers , en mensen die een groene kleding dragen (haar lievelingskleur) gaat verleiden of in de val lokken .
3.In 2 grote hotels , in Samudra Beach Hotel (Pelabuhan Ratu) en Bali werden 2 kamers gereserveerd om haar te eren.
Er zijn verhalen in omloop over de “vreemde”gebeurtenissen in de 2 kamers.
Bij een brand werd 95% van de Grand Bali Beach Hotel verwoest behalve een klein deel van de hotel waar kamer 327 ,de kamer die bestemd was voor haar .

Er zijn op zijn minst 2 belangrijke verschillen
1. De relatie van haar met de heersers van Mataram .Dat geloven de Javanen.
(Ik denk persoonlijk dat het volgens de Sundanesen misschien niet kan )
2. Haar eventuele afkomst als men haar als een historisch persoon wil gaan zien.
Er werd gezegd dat ze uit Kediri kwam.
Aan de andere kant zijn er verschillende theorieën die zeggen dat ze een Sundanese Prinses is.
Volgens Naskah Wangsakerta (van Pangeran Wangsakerta) was Nyai Loro Kidul de dochter van Raden Bondan Kejawen en Nyai Dewi Nawangwulan en haar naam was Nyai Ratu Angin Angin.
vervolgt:

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Er zijn ook nog andere Sundanese versie :
1. Zij is de dochter van Prabu Siliwangi * en Prinses Kadita
2.De dochter van Prabu Sindhula (het kan zijn dat dit de andere naam is van Prabu Siliwangi)
Er zijn andere namen genoemd van Sundanese Koningen of Heersers zoals Prabu Mundingsari , Prabu Mundingwangi .Waarschijnlijk dezelfde Prabu Siliwangi.
Dat werd vermeld in diverse studie of boeken van Rickleffs 1974 -Monash University -Aus, Bouqeut 1990 , Bogaerts , en andere Indonesische historici.
Volgens Purbatjaraka 1962 was zij Ratu Ayu van Galuh (een afsplitsing van de Sundanenes Koningrijk ) , de andere heet Koningrijk Sunda.

Woodward 1989 =Ratoe Kidul was born able to speak : “I am the Ratu Ayu who control all spirits of Java .My palace is in the Southern Ocean “

Een andere versie was dat Prabu Tjakrabuana(Siliwangi) weigerde om Islamiet te gaan worden , en met zijn hofhouding zich terug trekt naar de bossen en daar zijn ze “verdwenen”.
De Sundanezen geloven dat hij en zijn hofhouding veranderd werden in “Spirit Tigers”.
Ook bekend als Maung Siliwangi , de rechtstreekse afstammelingen van Galuh die toevallig helderziend zijn kunnen hun voorouders vaak “zien”in de hun tijgers gedaante.En dat geloven veel oude Sundanezen.
Dit versie is n.m.m belangrijk om te onthouden omdat als het waar is dat Nyai Loro Kidul een Sundanese Prinses was , en bij haar geboorte kon praten werd zij door haar ouders en haar lot voorbestemd om iets anders te gaan doen dan een gewone aardse bestaan te leiden.
Dit is n.m.m. belangrijker dan de versie (populaire Javaans en Sundanese versie) dat ze om haar schoonheid betoverd werd (guna-guna) door jaloerse familieleden .
Werd verteld dat ze huidziekte kreeg en dat ze daardoor terecht kwam in de Zuidzee.
En als zij een historisch figuur was kan de verhaal dat ze later relatie en trouwde met 3 Mataramse Koningen ook een beetje vreemd over.
Want ze was een dochter van een Sundanese Koning die op grond van zijn Hindu geloof geweigerd * had om Islamiet te worden.
Daarnaast hebben de Sundanezen ook een oude geloof , de “Kabuyutan”, die was al eeuwen lang aanwezig voordat de Hindu in West Java kwam.(150nC).
De Sundanezen noemen hun woongebied Parahyangan. (Place or Home of The Spirits).
Hun Kabuyutan Geloof(ouderverering) ging duizende jaar terug .
Of men in de legende geloof , en welke versie men wil nemen staat vrij .
Ik probeerde de legende van Nyai Loro Kidul te plaatsen in de perspectief van sommige Sundanesen en context van die tijd.

Wat wel historich bewezen is dat Sunda een oude beschaving heeft , misschien de oudste in de hele Indonesische Archipel.
Te beginnen met de Tatar Sunda , het ontstaan van Bandung , de megalithische resten en het geloof Kabuyutan.
Dat de Sundanezen (Koningrijk Galuh) bijna in 2/3 van Java hebben geregeerd d.m.v van 4 bupati/regenten . (Pleyte 1916.)
Ook het feit dat Rd Widjaja de oprichter van Madjapahit een Sundanese kroonprins was .
En dat Sandjaja uit Galuh de Koninkrijk Mataram I (Hindu) regeerde.(Prof.Dr Ekadjati).

Een andere versie gaat het verder terug in de tijd , Hayam Wuruk de bekende koning van Madjapahit (1350-1389) ging vaak naar de Zuidzee om heilige reizen te maken , maar het om Cemara Tunggal. Iemand die afkomstig is uit West Java , niet Nyai Loro Kidul.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Nyai wordt nogal eens afgebeeld met vissenstaart. Zou ze familie zijn van onze zeemeermin?

zieleffe
User
spacer line

bestond er niet zo verhaal als dat je niet met iets groen aan, in de zee mocht gaan. dat zij je dan mee trok.... de zee in??? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ja, Om Ziel ,
In Parangtritis moet je goed oppassen en niet Emoticon: Nooo met een groene broek de zee in gaan.
trouwens ook niet met een andere kleur, i.v.m de sterke onderstroming is het daar gevaarlijk, u kunt wel met een paard en wagentje over het starnd racen of een jonge klapper Emoticon: Yes! nuttigen in een van de strandtentjes
Als je het strand daar op gaat staat er een bord hoeveel slachtoffers er al gevallen zijn. Emoticon: Sadley Awas dus!!!!!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

http://www.jawakidul.nl/slamat.htm

website van Roy James Dohne over Ratu Kidul, hij maakt ook erg mooie schilderijen!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ben benieuwd wat hij er van vindt over wat ik hier geschreven heb.
Hij ging ook vanuit dat Nyai Loro Kidul een Javaanse Godin was , zoals vele anderen dat doen .
Ik heb hier een andere versie geschreven , en een Sundanese is geen Javanse Emoticon: Yes!

spacer line  

ik zou zeggen, laat hem maar weten....via zijn site kunt u contact met hem leggen. Emoticon: Shiny
ben zelf te weinig op de hoogte om er in op in te gaan.
en ja, ik weet, er is verschil tussen Sundanees en Javaans...mijn moeder uit Solo en mijn vader uit Cianjur.... en ik geboren in Bogor....

Cindy

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik heb "mijn Versie"ook net geplaats in MSN indonesie. ( ergens gejat , en samengesteld= jat en plakwerk dus Emoticon: Nooo )
Ik bekijk het met de ogen van een Sundanees (half Emoticon: Nice ), mijn moedersfamilie kwam uit Ciamis
( in de geschiedenis ook bekend als Koninkrijk Galuh, 1 vd 2 afgesplitse Sundanese Koninkrijk , de andere was Koninkrijk Sunda).

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

O.Ya ken je ook de verhaal van Dalem Cikundul , en Pangeran Suryakantjana. van Tjiandjur.
Hij is ook de ongekroonde koning van de alam gaib uit die omgeving.
Toen ik klein was kom ik wel eens bij zijn graf in Tjiandjur , ook toen ik mijn nederlandse vrouw aan hem moest voorstellen.
Wij werden toen "ontboden", maar dat is een andere verhaal.
Niet geschikt voor internet . Emoticon: Yes!

zieleffe
User
spacer line

Pak Sid wat is dat nou een geheim kom op wij kunnen er van leren misschien dat wij het zelfde wel eens mee kunnen maken, dus kom op, nu, maak je de mensen nieuwsschierig???
heeft u het zelfde als Lonny Gerungan meegemaakt bij de Sultan, of was het zo persoonlijk dat u echt niet het verhaal kan plaatsen op internet Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Sadley Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-03-2007 11:49 zieleffe wrote:
Pak Sid wat is dat nou een geheim

Een geheim moet geheim blijven.Anders is het geen geheim meer.
En zeker als het persoonlijk is.

Ik heb boven geschreven over de " Home of Spirit " Emoticon: Cry Parahyangan) ,over de Maung Silwangi ("Spirit Tigers" ) , over de Kabuyutan , en dat hun keturunan langsung vaak in kontakt kan komen .Of dat de helder "zienden of voelenden" hun aanwezigheid ook kunnen voelen en soms ook "zien".
Zelfs nederlandse helderzienden/voelenden (ya je heb goed gelezen) kunnen dat ook zien.
Over die Lonny verhaal heb ik nooit gelezen of geweten.

Mss zijn er anderen die dat willen / kunnen bevestigen of ontkennen .
Verder ga ik niet .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,119,724 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,291 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,550,873 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com