indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Karina
User
spacer line

Hallo,

Ik ben Karin. Samen met mijn vriend heb ik een jaar in Bali gewoond en gewerkt. Ondertussen wonen we in Nederland maar Bali blijft wel aan onze ziel kleven. We hebben er een fantastische tijd gehad en veel toffe mensen leren kennen.
Waar het om gaat; ik ben zwanger van een dochter en we willen haar Manis noemen. Nu ben ik op zoek naar gedichten, gezegden of zinnen waarin de betekenis 'manis' duidelijk wordt gemaakt.
Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt!

Karin

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Manisa is een mooie naam, maar ik zal kijken voor gedichten

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• Karin dit wordt 'scoren voor open doel' ...... nona manis .......

• Wij, Molukkers kennen het gebruik van pantung(-s) helaas tegenwoordig nauwelijks mr ..... vroeger hl vl .... soms zijn er op bruiloften een soort van wedstrijden tussen mannen en vrouwen, jongeren & ouderen ..... "dit is wat men in Nederland een 'stafrijm' of 'limerick' (ik ben geen 'rijmexpert') noemt (??) in ieder geval is het een, vier-regelig rijm ....."
    Maar .... ook voor andere 'speciale gelegenheden', zoals een jongen die een meisje zijn liefde in dichtvorm verklaart ...... vaak is er een soort 'conclusie' aan het eind ......

• Tjalie Robinson ; had er k een boek overgeschreven .....

Voorbeeld :

Karin & laki pulang dari Bali,
    Dapat anak perempuan 'manis',
    Dia cari pantung dengan namanya,
    Asal dia dapat saja ......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Anis, jij weet toch wel een mooie naam voor een babymeisje?-
    mooi gedicht Anis, heb wel even mn kamus nodig
    karin:
    mooie meisjes namen:-
    -Manisa
    -Adinda
    -Soraya[een afgeleide van Surabaia]
    veel succes,. hoofdzaak is dat de kleine gezond is
    PS; je kan altijd een paar namen toevoegen

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Anis, welk boek bedoel je van tjalie?

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Merapi yth.,

• Ik weet de precieze titel niet, maar wel dat hij het heeft specifiek over pantungs met name de Molukse ..... hij geeft k een aantal voorbeelden.

• Het is geen 'dik' boekwerk .......

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Anis,zal kijken of ik er achter kom,Tjalie was anak Betawi,
    kom er wel achter
    zijn vrouw Lilian Ducelle woont volgens mij nog steeds in Den Haag

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 27-02-2007 17:03 merapi wrote:
    Anis,zal kijken of ik er achter kom,Tjalie was anak Betawi,
    kom er wel achter
    zijn vrouw Lilian Ducelle woont volgens mij nog steeds in Den Haag

merapi, zie het topic over Tjalie, Om Sidia weet raad!!!!!!!!!!!!!!! een echte googelaar, die fen, sorry menir Emoticon: Red face

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Bedankt yoke, ga ff om Sid lastig vallen!
    gaat het goed met die reumapijn?
    anders zetten we een vrouwenforum op, maar even een ideetje hoor!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 27-02-2007 19:53 merapi wrote:

gaat het goed met die reumapijn?
    anders zetten we een vrouwenforum op, maar even een ideetje hoor!

Nee joh, niet doen dan krijg je zo iets als een mis met drie vrouwen, ik klets liever gemengd en over van alles en nog wat.
    Liever niet over allerlei pijnen, ik zoek juist afleiding om het niet teveel te voelen.
    Lief bedoeld hoor maar ik vind het wel gezellig zo als het nu gaat.
    Liefs Yoke Emoticon: Bye bye en bedankt voor je retourmailtje, het was leuk h !

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 27-02-2007 19:53 merapi wrote:
    Bedankt yoke, ga ff om Sid lastig vallen!

Beste M , ik ontken alles. Mijn naam is haas.

Uw vraagt
    Ik draait.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 27-02-2007 22:23 sidia wrote:

...

Mijn naam is haas.

van voren Zoef Emoticon: Wink

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Nee hoor Yoke, ik klets ook liever gemengd,was niet serieus bedoeld!,
    om Sid, weet u iets meer over Tjalie Robinson? en de pantungs/pantongs??
    Nog een kleine vraag Om Sid: wordt het niet tijd voor een nieuw avatartje, zit al sinds september tegen een pissende kleuter aan te kijken..
    Wel goed bedoeld hoor!
    Selam Merapi

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

On 28-02-2007 15:41 merapi wrote:
    Nog een kleine vraag Om Sid: wordt het niet tijd voor een nieuw avatartje, zit al sinds september tegen een pissende kleuter aan te kijken..
    Wel goed bedoeld hoor!
    Selam Merapi

Neee hoor .
    Het is ook bedoeld als waarschuwing .
    Kom niet te dicht bij me , kom niet in mijn straatje.
    Anders ga ik je nat pissen Emoticon: Blush Emoticon: Nooo
    Als men dat doet is het dan eigen schuld Emoticon: Yes! Emoticon: Yummie!

Ik weet niets van si Tjalie , heb alleen zijn boeken en 1 van zijn verzamelde boeken.
    Heb op zo'n rommelmarkt voor 1 euro gekocht.
    Splinternieuw ook nog . Wat ben ik echt blij , de verzamelde werk van Vincent Mahieu voor 1 euri . Heb ik mazzel.

Hij heeft wel een paar gedichtje geschreven

Proletaiersdraaimolen Kramat plein.
    Hup!
    De molen is manjefiek !
    Hup , de molen is sjiek !
    Stap op , pelangi-assepoes
    en laat je slof niert valeen snoes
    Je goude selop bakiak
    met klaterfonkel bri-a'-brac
    Laat djongos Sam je helpen -Zo!
    Daar gaat-ie dan met njonjah Njoo
    met Koh en Tjang en kroost
    en lollie- ijs ook , proost. etc etc

En OmSid is tjape van het overtikken.
    En dus gaat hij maar stoppen.
    Emoticon: Bye bye

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Bedankt om Sid,
    nee het laatste ken ik niet van Tjalie, heb wel Tjies,Tjoek en de Piekerans en een jaargang van Tong Tong waarin hij schreef,
    fijne avond Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 28-02-2007 15:41 merapi wrote:
    Nee hoor Yoke, ik klets ook liever gemengd,was niet serieus bedoeld!,
  • Om Sid, weet u iets meer over Tjalie Robinson? En de pantungs/pantongs??

• "..... nou je het z zegt, ik krijg inderdaad als man het gevoel een soort pedofiel te zijn als ik iedere kr die postings leest van bapa 'Sid'.... "

Salam Merapi

• " .... ik zou k wel eens INDOnesisch bijvoorbeeld willen zien .... misschien een uitvergrote 'krupuk Sidoarjo' of z ......."

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 25-02-2007 09:39 Karina wrote:
    Hallo,

Ik ben Karin. Samen met mijn vriend heb ik een jaar in Bali gewoond en gewerkt. Ondertussen wonen we in Nederland maar Bali blijft wel aan onze ziel kleven. We hebben er een fantastische tijd gehad en veel toffe mensen leren kennen.
    Waar het om gaat; ik ben zwanger van een dochter en we willen haar Manis noemen. Nu ben ik op zoek naar gedichten, gezegden of zinnen waarin de betekenis manis duidelijk wordt gemaakt.
    Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt!

Karin

Karin yth.,

• " ...... en heeft het vl geholpen of hebben we jou van de wal in de sloot gebracht ..... ???"

• Op een andere topic zag ik deze site misschien brengt dit jou verder .....

Karina
    User
    spacer line

Tuurlijk hebben jullie me geholpen. Het is trouwens grappig om te lezen hoe jullie omong-kosongen onder elkaar!

Groeten

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja hoor Karina,
    soms gaat het een beetje heftig te keer, maar ik heb het gevoel dat er altijd wederzijds respect is en baal humor!
    Hoe is het met je zwangerschap?

Ik las iets over een gorita[misschien spel ik het fout]

Maar na de bevalling word je dan in 15meter katoen gewikkeld om de buik weer op zn plaats te krijgen, zou er niet aan beginnen, haha
    Maar wordt dit nog steeds gedaan?

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 12-03-2007 21:16 merapi wrote: [BR

Maar na de bevalling word je dan in 15meter katoen gewikkeld om de buik weer op zn plaats te krijgen, zou er niet aan beginnen, haha

Hier in Nederland, heb ik na mijn bevallingen ook nog een "sluitlaken" omgehad. Ook een lange katoenen wikkellap, gebruiken ze nu niet meer ,maar daar ook niet hoor, misschien ergens in een afgelegen kampung maar ik heb het nooit meer gezien en er zijn heel wat kindertjes geboren.

Mijn man dacht dat het een udek heet maar misschien moeten we Om Sid erbij halen.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 12-03-2007 21:16 merapi wrote:
    Ja hoor Karina,
    soms gaat het een beetje heftig te keer, maar ik heb het gevoel dat er altijd wederzijds respect is en baal humor!
    Hoe is het met je zwangerschap?

• " ..... van deze praktijk(-en) heb ik nog nooit gehoord, wel dat bij buikpijn de gurita gebruikt werd(wordt ?) ... maar dan dien je in bed te blijven ..."
  • Wij Molukkers (alleen ?) kennen Tupu bij spierpijn wordt er met net gekookt water zo heet mogelijk !!! met een handdoek of iets dergelijks op de plek met spierpijn gelegd totdat het rood wordt, hier dien je k in bed te blijven ..... vaak wordt dit gedaan voor het slapen .....

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

In Indonesie en in Nederland en ook in andere landen kregen vrouwen na een bevalling een doek strak om de buik gewikkeld om alles zo snel mogelijk weer in normale proporties te krijgen, toen deden ze nog niet aan buikspieroefeningen of aan prenatale/postnatale gymnastiek. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!
    Dat het ook in Indonesie gebeurde weet ik van mijn schoonmoeder zaliger, het zal daar alleen anders genoemd worden dan het nederlandse sluitlaken.

We dwalen trouwens weer af maar misschien weet iemand nog een leuk gedichtje over een sluitlaken. Emoticon: Yes! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Toch interessant!
    Mijn moeder vertelde dat ze na de bevalling in een sluitlaken werd gewikkeld, om alles op zn plaats te krijgen, dus weer een platte buik.
    Gorita was ook zoiets, direct na de bevalling werd de kraamvrouw ingewikkeld, met hetzelfde doel, een platte buik terugkrijgen.
    Nou Anis weet je over de tupu iets meer te vertellen???
    Ik weet wel het Indonesisch kerokken met een munt..
    tupu doet me denken wat vroeger in Nederland werd gebruikt: bij spierpijn:
    een heet vochtig katoenen laken en daarover ging een wollen lap of deken; je begon enorm te transpireren..
    Ik kan mij herinneren dat mijn oma dit toepaste toen ik rode hond had en daar doodziek van was.
    Ja yoke over een sluitlaken, heb ik al iets over verteld, maar altijd moest ik lachen om het verhaal van mijn moeder over bloedzuigers:
    Ma lag dus in het kraambed en ze kreeg trombose.
    Ik weet niet hoe de artsen dit nu oplossen, maar de arts kwam en zette 3 bloedzuigers op haar been.
    Mijn moeder ging al tegen de vlakte als ze een klein spinnetje zag, maar het had geholpen.
    Tot op het einde van haar leven kon ze daar over vertellen, en ze was van haar trombose af

asdenhaag
    User
    User icon of asdenhaag
    spacer line

Hoi Karina,

Kijk eens op: www.pantungs.mobipage.nl

Succes!

lihat1
    User
    User icon of lihat1
    spacer line

On 16-03-2007 15:15 AnisJ wrote:

...

• " ..... van deze praktijk(-en) heb ik nog nooit gehoord, wel dat bij buikpijn de gurita gebruikt werd(wordt ?) ... maar dan dien je in bed te blijven ..."
  • Wij Molukkers (alleen ?) kennen Tupu bij spierpijn wordt er met net gekookt water zo heet mogelijk !!! met een handdoek of iets dergelijks op de plek met spierpijn gelegd totdat het rood wordt, hier dien je k in bed te blijven ..... vaak wordt dit gedaan voor het slapen .....

• Hallo Anis,

Je vergeet het allerbelangrijkste bij de topo air panas
    Er wordt eerst gebeden

groetjes Nel

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,265,067 topic views - 240,154 posts - 13,729 topics - 33,259 members - last post @ 25-09-2020 05:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,966,309 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com