indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Voor mijn geplande volgende trip naar de Molukken heb ik een paar kennissen in Java om raad gevraagd. Omdat er in mijn reisgidsen staat vermeld dat het regenseizoen aldaar van april tot augustus loopt en het droge seizoen van september tot maart, had ik gedacht om in oktober mijn reis te plannen. Maar wat zeiden vervolgens mijn oosterse vrienden: ‘nee, niet in oktober, dan begint het regenseizoen’. Wat ik hun ook probeer te vertellen wat ik op diverse sites of in reisgidsen heb gelezen, ze blijven bij hun overtuiging dat oktober geen goede keus zou zijn. Het zou dus kunnen zijn dat ook daar een verandering in het klimaat heeft plaatsgevonden de laatste jaren, of mijn kennissen weten niets over het klimaat van hun eigen archipel. Wie kan mij voor mij dit raadsel oplossen?
Ook andere info is welkom. Ik was van plan om vanuit Jakarta naar Ambon te vliegen en na verloop van tijd daar een vlucht te nemen naar Ternate.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• Wat ik gehoord heb is dat je beter méér in de buurt/naar december kan plannen; ik dacht dat je in oktober er middenin bent, het kan zijn dat het meevalt; als je véél tijd hebt, dan kun je één 'regenperiode' uitzitten .......
  • Naar december toe loopt de regentijd op z'n eind.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 19-02-2007 13:09 AnisJ wrote:
  • Wat ik gehoord heb is dat je beter méér in de buurt/naar december kan plannen; ik dacht dat je in oktober er middenin bent, het kan zijn dat het meevalt; als je véél tijd hebt, dan kun je één regenperiode uitzitten .......
  • Naar december toe loopt de regentijd op zn eind.

• Ok, bedankt Anis zover. Maar weet je ook hoe het zit met de maanden mei, juni juli? In de reisboeken staat dat dat juist de natte moeson priode zou zijn, of is dat alleen in Maluku Selatan?

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

• In Maluku, ik dacht Papua óók, heb je twee 'regenperiodes' de 'korte' en de 'lange' ik dacht dat aan het eind van het jaar de lange is, anders krijg je de korte ...... 'zorg van te voren voor 'betrouwbare contacten' en laat je niet provoceren tot extreme uitspraken over 'het geloof' ..... véél succes.

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Op deze site : http://members.tripod.com/~flobamora/kupanga.htm
    Las ik deze info:
    Echter, het klimaat van Centraal Maluku is een uitzondering. Het regenseizoen is van juni tot september en het droogseizoen is van december tot maart. De overgangsperioden tussen de seizoenen zijn april tot mei en oktober tot november

Wel verwarrend allemaal. Ik denk dat als ik in juli ga dat het toch wel ergens in die archipel mooi weer zal zijn?
    Betrouwbare contacten zijn inderdaad heel belangrijk en verder dacht ik wel iets van de adat af te weten. In ieder geval thanx Anis.
    Verdere tips en suggesties zijn nog steeds welkom

fred
    User
    spacer line

Zoals je zelf al las, voor centraal Maluku (Ambon,Ceram,Saparua...)van december tot maart. Maar ook hier is het weer heel wispelturig geworden, en merk je soms de verschillen niet meer tussen natte en droge periodes maar het grote verschil is echter wel dat in de natte periode een hevige wind kan staan met als gevolg geen bootverkeerof afgelaste vluchten met kleinere vliegtuigen, zoals bv de Merpati vlucht naar Ternate die normaal wekelijks is, ook de terugvlucht is dus wekelijks.
    Je zou je trip in Manado kunnen starten, zo naarTernate en dan naar Ambon.
    Groet,
    Fred.

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 19-02-2007 18:01 fred wrote:
    Groet,
    Fred.

Daar zat ik zelf ook al aan te denken, bedankt! Emoticon: Smile

Frenk
    User
    spacer line

Jan, neem voor de zekerheid je paraplu mee!
    Heb je al een idee welke eilanden je behalve Ambon wilt bezoeken? Wij gaan in april naar Ambon en van daaruit richting Seram en de Banda eilanden. In Seram willen we een tocht maken door het Manusela park, van de Zuidkust naar het Noorden, als het tenminste tedoen is want het schijnt nogal zwaar te zijn.
    Dat verslag van Londoh over Ambon zit trouwens vol met informatie, mooi beschreven! Ik heb er in ieder geval veel zin in om die kant op tegaan.
    Groet, Frank

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Hoi Frenk, kijk naar dangdude en doe er je voordeel mee.
    Indien je in de voetstappen van Londoh stapt, hou het voor je zelf, zeker weten dat je een mooie en educatieve reis hebt.
    Maar als de man merkt dat je zijn voetsporen hebt gevolgd dan word ie gek.
    Deze man heeft namelijk èèn waarheid en dat is hetgeen hij gezien heeft en zijn ervaringen.
    Hij weet het, hij is almachtig en een ieder die maar tracht iets meer te ontdekken of te weten tracht ie met alles wat in hem zit af te hakken.
    Wij wachten op jouw reisverslag.
    Groet Dick.

Frenk
    User
    spacer line

Hallo Dick,
    Ja, hopelijk wordt het een mooie reis. In Tulehu op Ambon woont schoonfamilie, dus de eerste dagen zullen we daar doorbrengen en dan andere eilanden bezoeken. Ja, ik zal proberen zo nu en dan wat te posten, altijd leuk om belevenissen op papier te zetten.
    groet, Frank

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Ja Frank, een paraplu zal ik meenemen. Doet me denken aan die keer dat ik in Manado was waar in de maand juli elke middag zware stortregens te verwachten waren. Tidore, Ternate en Halmahera wou ik vanuit Manado bezoeken (liggen hemelsbreed op dezelfde lijn) De natuur moet er overweldigend zijn en ik wou die oude nootmuskaatboom van 350 jaar op Halmahera wel eens zien. Ik heb het fraaie verslag van Londoh over Ambon gelezen en zal het er nog wel eens op naslaan. Maar voetsporen? Hij is ook eerder op Sumatra geweest dan ik, maar om dan te zeggen dat ik in zijn voetsporen ben getreden…? Ik ga er heen omdat de eilanden al lang op mijn lijstje staan, maar de godsdiensttwisten hebben mij er al die tijd van weerhouden. Overigens waren de gebroeders Houtman (uit mijn woonplaats Gouda) de eerste Belanda’s die Den Archipel aandeden en niet een Amsterdammer zoals bijvoorbeeld Willem Schouten (nou ja, uit Hoorn kwam die) Ach, ieder maakt toch zijn eigen reis. Zeker wanneer het zijn/haar allerlaatste betreft. Emoticon: Laugh out loud

lihat1
    User
    User icon of lihat1
    spacer line

ik ga altijd oktober/november, altijd goed weer gehad

amatootjesss

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

Zoals je zelf al las, voor centraal Maluku (Ambon,Ceram,Saparua...)van december tot maart. Maar ook hier is het weer heel wispelturig geworden, en merk je soms de verschillen niet meer tussen natte en droge periodes maar het grote verschil is echter wel dat in de natte periode een hevige wind kan staan met als gevolg geen bootverkeerof afgelaste vluchten met kleinere vliegtuigen, zoals bv de Merpati vlucht naar Ternate die normaal wekelijks is, ook de terugvlucht is dus wekelijks.
    Groet,
    Fred.

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

Groet,
    Fred.

http://www.geocities.com/kai_m2000/ngurbloatteteruga.jpg

Pamelabak
    User
    spacer line

Volgend jaar februari zijn wij van plan om naar Ambon te gaan. Heeft iemand adressen van homestays etc. Wij zijn al diverse keren in Indonesië geweest, maar nooit in Ambon.

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

On 10-11-2007 17:34 Pamelabak wrote:
    Volgend jaar februari zijn wij van plan om naar Ambon te gaan. Heeft iemand adressen van homestays etc. Wij zijn al diverse keren in Indonesië geweest, maar nooit in Ambon.

Hallo

op Ambon zijn er diverse hotels,
    check voor meer informatie.. ga naar prikbord forum maluku pagina
    waar wil je nog meer gaan op de Molukken

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Pamelabak
    User
    spacer line

Hallo Teripang en Anis,
    Dank jullie voor de informatie.
    Wij zijn van plan alleen naar Ambon te gaan. Dit is namelijk een onderdeel van onze trektocht door Indonesië.
    Groet,
    Pamela

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

graag gedaan pamelabak

Ik durf het niet te vragen ....................maarrrrrrrrrrrrrrrrrr mag ik mee?/

Pamelabak
    User
    spacer line

Hi Teripang,
    Je mag altijd mee hoor!
    Ben nog nooit op de Molukken geweest, ken wel veel mensen, die uit de Molukken komen. Ben benieuwd!
    Groetjes,
    Pamela

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

beste pamela, ik heb mijn koffers al ingepakt, zeg maar wanneer??
    Emoticon: Party!

Waar ga jij overal heen in Indonesie en welke eilanden op de Molukken????

Pamelabak
    User
    spacer line

Hallo Teripang,
    Wij gaan via Kuala Lumpur (4 nachten) naar Bali. Blijven 5 nachten in Noord Bali bij fam. Gede (moet heel goed zijn), daarna gaan wij 1 week naar Sulawesi en 1 week naar Ambon en gaan dan weer terug naar Bali. Wij zijn van plan om in Sulawesi een korte trekking te doen, dat hebben we vorig jaar in Kalimantan gedaan. Was schitterend; wij hebben daar bij diverse families gelogeerd. Wij gaan dit jaar alleen naar Ambon; volgend jaar (bij leven en welzijn) willen wij dan andere eilanden van de Molukken aandoen. Kom jij uit de Molukken? Ikzelf ben in Surabaya geboren. Volgens de Indonesiërs ben ik: gado, gado of sayor campuran. Heb mijn geboortehuis ook bezocht. Als het enigszins kan, gaan we elk jaar naar Indonesië.
    Wij hebben inmiddels al diverse eilanden bezocht: Sumatra, Java, Bali, de Nusa Tengara, Kalimantan en nog een paar hele kleine eilanden.
    Wij vertrekken, als alles meezit: 21 februari en blijven daar 5 weken! Wij verheugen ons erop.
    Groetjes,
    Pamela

teripang
    User
    User icon of teripang
    spacer line

Ik kom oorspronkelijk uit de molukken ja,
    Ik ben ook bali geweest, jakarta, West Timor, Ambon, En andere eilanden van de molukken,
    Als je ooit weer naar de Molukken gaat , bezoek de kai eilanden..............mooie echte spierwitte fijinpoederige zandstranden

Veel reisplezier naar Indonesie

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Over het eiland 'Saparua' geproken .....

• Saparua Island : Fort Duurstede, Pattimura dress, Wainahia beach, Kulur beach,Waisisil beach, Laino beach, Sea garden, Fishing place

• Saparua is a small island east of Ambon. It takes two hours by ferry from Tulehu (Ambon) to Haria, the main harbour of Saparua. There are also speedboats going up and down, it takes less time but it is less comfortable.

• Saparua is a coral island and has the shape of a butterfly. It is quiet and small, the main "town" Saparua is the centre of the island.
    Outside Saparua town is the centre of the island.
    Outside Saparua town are the sago palm, nutmeg and clove plantations.
    The harvest of the cloves is from august till January. During the harvest the air is filled with the smell of the drying cloves. It is nice to see, all the mats full of cloves laying in the gardens and on the streets.

• In early days there were some bloody fights because the property of some trees was disputed. Since the goverment has transmigrated hundreds of families to Ceram, there is less tension.

• On marketdays, wednesday and saturday, the sleepy town is full of life.
    It starts early in the morning and from all over the island and from the neighbour islands: Pulau Haruku and Nusa Laut, sellers and buyers are coming.

• It is also the only time that the mini-buses ara going up and down to all the other villages on the island.
    Special is the variation in smoked fishes.
    Early in the afternoon the market is over and Saparua is as quiet and empty as always.

• In Saparua-town is Benteng Duurstede ( an old dutch fort ) a few years ago the restauration of this fort has started.

• Next to the fort is a museum, which shows the history of the rebellion of Thomas Matulessy alias Pattimura.

• The rebellion was a reaction on the return of the dutch. After an incident in Porto and Haria in May 1817, the population under the leadership of Pattimura stormed the fort and killed all the people there, except the 6 years old son of the dutch resident.
    The saving of this child gave Matulessy the name Pattimura which means "big of heart".
    In december 1817 after the dutch has send a large number of soldiers from Java to break the resistance, Pattimura was executed. the saved boy named himself later on "Van den Berg from Saparua". His descendants stil have the same family name.

• Other places to visit on Saparua are Booi, a village in the southwest, you can only go there by foot because you to enter the village by large stairs.

• The village Ouw, 4 kilometers southeast of Saparua, is the centre of pottery, they don't use a potters wheels but make everything by hand.

• Kulor in the northeast is close to the only spot on the island where there still is a piece of tropical forest.

• Also around Saparua the coralreefs has been destroyed by fishing with explosives, but still there are some unspoiled spots to snorkle and to dive. Near Kulor, Booi and the uninhabited island Molana you can enjoy undamaged coral and various tropical fishes.

Source : Department of Tourism, Post, and Telecomunication Maluku XVI Regional Office, Januari 1996
    Kees Lafeber (keesRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.dataweb.nl)

Source: www.petra.ac.id/eastern/maluku(...)cent_mal/saparua.htm

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,844,933 topic views - 240,521 posts - 13,736 topics - 34,030 members - last post @ 30-11-2020 19:30 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,569,883 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com