indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

marja
User
spacer line

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een kennis van mij heeft een aantal wajangpoppen, waarvan een paar een hele sterke negatieve uitstraling hebben, zo erg, dat zij (achteraf bekeken) in huis diverse ongelukken en aandoeningen heeft gehad. Nu is haar aangeraden, deze poppen binnen een bepaalde termijn "te verdrinken" (in een kanaal gooien o.i.d. Ze heeft ze nu zolang in de schuur gelegd, en inderdaad is haar fysieke gesteldheid nu goed.
Is er een andere manier om deze kwade krachten te neutraliseren? Ze wil niet het risico lopen dat iemand anders ze weer opvist. Bovendien meen ik dat er positievere oplossingen zullen zijn. Elke kwade kracht moet toch te neutraliseren zijn??

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Ik zou ze verbranden, maar ben ook geen dukun. Misschien dat iemand een betere oplossing zou weten.
Heb zelf wel ervaring met wajang poppen die 'ruzie met elkaar hebben", maar opzichzelf zijn ze niet negatief.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

lesmana
User
spacer line

Marja
Luister goed, wajang poppen daar valt niet mee te spotten vooral als er meer als EEN paar ( mannetje en vrouwtje )in een huis zijn.
Zorg ervoor dat alle wajang poppen buiten dat ene paar uit het huis worden verwijderd. Verdrinken dat hoeft niet want zou jammer zijn. Geef de rest gewoon aan iemand.
Ik denk dat iedereen uit Indonesia dit wel weet. En een goede raad, neem nooit een enkele wajangpop van iemand in ontvangst dit brengt pasti ongeluk.
Groetjes.

marja
User
spacer line

Hallo lesmana,
Mijn vriendin heeft diverse wajangpoppen, waarvan er een paar zijn aangewezen als "slecht". Die zou ze dus ook niet mogen weggeven, want dan krijgt de ontvanger er (later mogelijk) last van. Verbranden zou trouwens, volgens een insider, evenmin mogen. Welke mogelijkheid is er nog meer, behalve "verdrinken"? O ja, ze heeft eveneens een doek met 5 afbeeldingen van wajangpoppen, waarvan er 1 fout is. Een van de andere foute poppen heet dacht ik de Zwarte Prins.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hallo Marja, Pak Ronald en Lesmana,
Als bule weet ik weinig van deze dingen af, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al helemaal niet geloof in magische poespas(dat is natuurlijk persoonlijk).
Wij hebben thuis al jaren een heel regiment wayangpoppen staan, gezien deze posting wilde ik het er het mijne van weten en waar kan ik dan beter terecht als bij mijn in Sunda geboren en getogen echtgenote, dus las ik haar deze postings voor.
Zij keek mij aan alsof ze water zag branden, dit verschijnsel was haar volledig onbekend, volgens haar zijn het uit stukken hout gesneden poppen, waar zij totaal geen magische krachten in kan ontdekken Emoticon: Nooo maar de voorstellingen met wajangpoppen zijn wel mooi en bovendien zijn Semar, Cepot en Udel uiterst humoristisch Emoticon: Shiny
Een welkome aanvulling op de saaie Hollandse inrichting Emoticon: Yes!
Zou dit verschijnsel niet een beetje tussen de oren van bepaalde mensen kunnen zitten?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik denk dat er 3 mogelijkheden waar men rekening moet houden.
1. Welke figuur is het ? Een goede of een slechte .
2.Hoe oud is het.?
3.Wie is de vorige eigenaar .?

Voorbeeld :Ik kan me voorstellen dat een afbeelding van Jezus Christus iets anders is dan de afbeelding van Satan.
Zo is het ook met de wayangs , het vertegenwoordigd bepaalde figuren.
Dezelfde verhaal gaat ook op voor de maskers (topeng).
Bij de Sundanesen (en ook javanen) zijn de afbeeldingen van personen(goden/ heiligen) vaak ge-eerd (se-saji=sajen).
Het (bij) geloof was zelfs ouder dan de Hinduisme.
Bij de Sundanesen heet dat Kabuyutan van Ka-buyut-an.
Buyut betekent voorouders.Ka-BUYUT-an = je richten op je voorouders. Vooroudersverering.. Dus dat is meer dan 2000 jaar oud .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Bij een wayangvoorstelling zijn er prinsen, prinsessen, komische figuren maar ook heel veel slechte figuren.
Laten we zeggen dat het een afspiegeling is van de mensheid, maar dat het in huis hebben van zo'n kwaaie wayangrakker zou kunnen leiden tot allerlei excessen zoals boven omschreven?
Het is inderdaad geloof of bijgeloof, waar Indonesische mensen gezien de historie wat gevoeliger voor zijn.
Of dat zo leeft in de Hollandse nuchtere mentaliteit? ik dacht het niet.

Een mooi voorbeeld van voorouderverering is het gaan naar de graven van voorouders op Islamistische feestdagen, dat is dacht ik een Indonesische slinger die aan de Islam gegeven is en die in bijvoorbeeld de Arabische wereld veel minder leeft, of zie ik het verkeerd Om Sid?
Groet Malam

indo43
User
spacer line

Guna Guna?

Een aantal weken geleden hebben wij op een Pasar Malam voor mijn moeder een batik kaftan gekocht. Mijn moeder is 84 jaar en geboren in Surabaja. Toen we hem wilde kopen merkten we al dat ze twijfelde en maakte een opmerking in de trant van "zal ik hem nog kunnen dragen", of "ik denk niet dat ik hem nog lang zal dragen".

Nou moet ik zeggen dat mijn moeder reeds vele medische klachten heeft. Echter afgelopen dinsdag is ze opgenomen in het ziekenhuis a.g.v. benauwdheidsverschijnselen. Dit was de eerste keer dat zij de batik kaftan droeg. Momenteel ligt zij op de IC.

Vanmorgen hebben wij haar kaftan meegekregen van de verpleging omdat ze andere kleding aan had. Vanmiddag thuisgekomen realiseerden wij ons weer de situatie rond de aanschaf van de kaftan. Op de kaftan stonden zwarte wayangpoppen afgebeeld.

Toen mijn vrouw en ik hierover spraken kwamen wij beiden op het idee om de kaftan te verbranden en dat hebben we dus ook gedaan.

Heeft iemand ervaringen omtrent dit onderwerp?

Indo43

Keduadam
User
User icon of Keduadam
spacer line

Zie ook topic "wie_heeft_ervaring_kennis_van_guna_guna", dan klijken onder Keduadam.

"Is er een andere manier... om die poppen niet weg te gooien of te verbranden" enz.

JAzeker. Koesteren, in je slaapkamer hangen. Als cadeau weggeven...

Maar dat is mijn mening. Want die gekke dingen hebben (bij mij dus!... en bij miljoenen andere mensen) geen enkele kracht haha. En lees mijn stuk, en huiver... Emoticon: Party!
OF wordt bemoedigd. Is allemaal een KEUZE in het leven!

Your attitude determines your altitude

Herbie
User
spacer line

Ik ben zelf momenteel de eigenaar van 14 wajang poppen, 12 groot en 2 mini, ik koop ze op van mensen die ze niet meer willen, soms per 2 of soms 1, ik heb absoluut geen slechte ervaringen met deze poppen, natuurlijk, als ik mijn teen stoot en hij is gebroken zou ik kunnen zeggen dat het van mijn laatst verkregen pop is? Maar ik geloof hier niet in! Tevens verzamel ik houtsnijwerk, ook hier gaan veel verhalen over in het rond, vooral over bustes, ook hier geloof ik niet in! Als ik dat allemaal zou geloven zou ik allang dood moeten zijn, maar ik ben springlevend en in goede gezondheid!

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Hallo Herbie.

Ik heb 2 wajangpoppen die ik ooit in 2 aparte grote fotolijst hebt gedaan.....

Het is een prins en prinses zegt men.....dus als je belangstelling hebt hoor ik het graag.

Jeroen heeft mijn e-mailadres, vraagt het maar bij hem op. Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,701 posts - 13,689 topics - 24,560 members - last post @ 22-09-2019 05:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,497,375 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com