indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

willy
User
spacer line

Om in Nederland te kunnen trouwen met mijn zoon heeft zijn Indonesische vriendin een door haar vader ondertekend officieel formulier als bewijs van ongehuwd-zijn nodig. Welke wegen kan zij bewandelen indien haar vader dit formulier niet wil ondertekenen? Wie heeft hier ervaring mee of weet de juiste wegen?

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Naar ik begrepen heb is het niet mogelijk dit via iemand anders te laten tekenen tenzij de vader niet meer in leven is. Ik denk niet dat dat een nette oplossing voor het probleem is trouwens. Emoticon: Wink

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Bij mij was het zo dat van mijn aanstaande haar vader is overleden.

Naar mijn mening is de beste persoon niet de Kampung leider maar waarschijnlijk een soort Kampung leider maar dan of v/d regio (groter deel v/d stad) of v/d gehele woonplaats. Deze heeft naar mijn mening de papieren of zij wel of niet single is? Of nog niet eerder getrouwd (niet geregistreerd).

Naar mijn mening is een handtekenig v/d vader niet voldoende bewijs. Ook in Indonesie niet.

Ik hoop voor je dat dat het antwoord is of dat anderen je verder kunnen helpen.

Belangrijk, de Nederlandse Ambassade in Jakarta heeft niet met een huwelijk te maken. Dus verspil daar geen tijd. Ook zodra je al haar papieren hebt, die door een beedigde vertaler vertaald moeten worden naar het Nederland (+/- 700 Euro = 7.000.000 Rp) Moet je rekening op nog eens 2 tot 3 maanden voor dat je in Nederland van de vreemdelingendienst en ja of een nee ontvangt.

Het gemeentehuis in mijn woonplaatst vertelde mij dat een nee bijna niet voorkomt.

Suc6.

Albert

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ik weet het niet hoe het met IndonesiŽ zit. Wat ik wel weet is dat ze op Nederlandse gemeentehuizen een lijst met landen hebben die geen ongehuwd verklaring afgeven. In die gevallen is zo'n verklaring dan ook niet vereist. Gezien de bevolkingsregistratie in IndonesiŽ lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat IndonesiŽ op die lijst voorkomt.
Ik heb zo'n verklaring trouwens altijd complete onzin gevonden. In veel landen bestaat geen geautomatiseerde bevolkingsregistratie, dus weet gemeente A absoluut niet of een persoon misschien getrouwd is gemeente B of land X. Als ik al Nederlander in Las Vegas trouw en dat verder niet meldt bij een gemeente in Nederland, geld ik daar ook nog steeds als ongetrouwd! Ik vraag me verder ook af hoe lang zo'n verklaring geldig is. In de tussentijd kun je ook nog trouwen waar dan ook ter wereld.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Beste Diederick,

Van zo 'n lijst weet ik niets van af maar wat ik wel weet is dat zij (Indonesie) wel degelijk als er zo 'n lijst bestaat er niet op voor komen.

Want van mijn aanstaande moest ik ook zo'n verklaring hebben en wel degelijk heb ik zo'n officiele verklaring ontvangen met diverse stempels en zegeltjes erop.

Mijn aanstaande is gescheiden, dus eerder gerouwd geweest. Zij moest dus aan tonen dat zij niet meer getrouwd is.

En als het huwelijk hier plaats vindt en het gemeentehuis weet dat een van beiden uit Indonesie komt, dan weten zij ook of zo 'n verklaring daar wel/niet kan worden aangevraagd.

Voor daar, dient er ook een verklaring van goed gedrag bij de politie te worden aangevraagd.

Ook ontvingen wij Aanbeveling voor verplaatsing van huwelijksvoltrekking m.a.w. toestemming (Pengantar rekomendasi pindah nikah).

Je kunt in de NL ambassade trouwen of naar Australie, daar gaan ook veel couples naar toe. Maar wat voor papieren ze in een anderland vragen voor de huwelijksvoltrekking weet ik niet.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Geef de keizer wat des keizers is, zeg ik altijd maar. Op gemeentehuizen hebben ze een dik losbladig boekwerk, waarin per land staat aangegeven wat de vereiste documenten zijn. In mijn geval hoefde mijn partner geen ongehuwd-verklaring te overleggen omdat haar land (lid van de EU) een dergelijke verklaring niet verstrekt. Ik moest er wel expliciet om vragen, toen keken ze het pas na. Ik vind het een beetje rechtsongelijkheid als in het ene geval afgezien kan worden, en in andere gevallen het wel ingediend moet worden. That's all!

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

laatste nieuws. Deze passage komt uit een circulaire van het Nederlandse ministerie van Justitie (datum:februari 2000)
Een verklaring van ongehuwd zijn kan worden verkregen bij het wijkhoofd "Lurah" op grond van een verklaring van het wijk- of buurthoofd en dient ondertekend te zijn door het districtshoofd Camat".
Christenen en niet-moslims dienen deze verklaring in te leveren bij de burgerlijke stand "Catatan Sipil" om vervolgens een verklaring van ongehuwd zijn te verkrijgen.
Moslims dienen deze verklaring in te leveren bij het Kantoor van Godsdienstzaken ("Kantor Urusan Agama K.U.A.") om vervolgens een verklaring van ongehuwd zijn te verkrijgen.

De gemeente die vraagt om een door een vader ondertekende verklaring (lijkt mij sowieso juridisch niet erg sterk) is dus foutief bezig. Iedereen die wil trouwen, en geen zin heeft in bureaucratisch gedoe, dus naar die gemeente (welke is het?), zou ik zeggen.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 14-06-2004 20:32 diederick wrote:

De gemeente die vraagt om een door een vader ondertekende verklaring (lijkt mij sowieso juridisch niet erg sterk) is dus foutief bezig.

Dat zei ik.

Gamma Emoticon: Bye bye

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 14-06-2004 20:32 diederick wrote:
laatste nieuws. Deze passage komt uit een circulaire van het Nederlandse ministerie van Justitie (datum:februari 2000)
Een verklaring van ongehuwd zijn kan worden verkregen bij het wijkhoofd "Lurah" op grond van een verklaring van het wijk- of buurthoofd en dient ondertekend te zijn door het districtshoofd Camat".
Christenen en niet-moslims dienen deze verklaring in te leveren bij de burgerlijke stand "Catatan Sipil" om vervolgens een verklaring van ongehuwd zijn te verkrijgen.
Moslims dienen deze verklaring in te leveren bij het Kantoor van Godsdienstzaken ("Kantor Urusan Agama K.U.A." Emoticon: Wink om vervolgens een verklaring van ongehuwd zijn te verkrijgen.

WŠŠŠt? Onderscheid tussen Christenen en niet-Christenen en Moslims op een Nederlandse website? Als je er een klacht van maakt win je ook nog hiero. Emoticon: Clown

Is er ook een minimumleeftijd waaronder deze verklaring niet nodig is? Misschien kan ik me er dan nog gemakkelijk vanaf maken Emoticon: Red face

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Hť, wordt wakker Jeroen, natuurlijk is hier onderscheid tussen Moslims en andere geloven (ik spreek hier al helemaal niet over atheisten en dat soort volk), ongeacht pancasila en noem maar op. Klein voorbeeld; op mijn werk (overheid) mag in huis wel de Lebaran en andere moslim feesten gevierd worden. Christelijke of andere feesten dienen buiten het gebouw gehouden te worden. De directeur moet altijd een moslim zijn, goede kandidaten van andere religies komen gewoonweg niet in aanmerking.
Maar even op je opmerking. Zoals een goede Nederlandse website betreft (in dit geval een overheidscirculaire) respecteren we alles wat uit het buitenland komt.
Minimumleeftijd is 18 jaar, neem ik aan. Dus jij komt niet in aanmerking.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Diederick,

Ik bedoelde niet in Indonesia, want daar is zeker onderscheid tussen geloven onderling en tussen gelovigen en de ongelovigen. Maar dat daar hier in Nederland op ingehaakt wordt voor een ogenschijnlijk 'simpele' niet-gehuwd verklaring is gek vind ik. Maar ze geven in ieder geval aan waar je moet zijn, da's al veel beter dan het kastje en de muur.

Minimumleeftijd is 18 jaar, neem ik aan. Dus jij komt niet in aanmerking.

als ik later groot ben....

Confy
User
User icon of Confy
spacer line

misschien is t interessant om een "Trouwen & Leven met Indonesische" forum aan te maken Emoticon: Wink

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Als er belangstelling voor is, kan dat zeker wel.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 16-06-2004 16:38 Confy wrote:
misschien is t interessant om een "Trouwen & Leven met Indonesische" forum aan te maken Emoticon: Wink

Opvallend dat hier de vrouwelijke vorm wordt gekozen. Voor zover ik kan zien op dit forum is dat ook terecht. Ik vraag me al langer af zijn er ook Nederlandse vrouwen die met een IndonesiŽr getrouwd zijn of willen trouwen. Dan zijn er wat IndonesiŽ betreft nog andere specifieke juridische problemen.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik denk dat wat boven me gezegd wordt door Diederick veel minder vaak voorkomt dan hetgeen wat Confy zegt. (Volgens wat ik zo lees hier en op andere forums).

O ya, mocht er iemand willen, mag er in ieder geval een topic over geopend worden, wordt het wat, maak ik er wel een subforum van.

willy
User
spacer line

Bedankt voor jullie reakties.

Willy.

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Bij mijn vrouw was het pas gewoon een kwestie van een stempel van het wijkhoofd en legalisatie van de burgelijke stand daar en de ambassade en...klaar.Succes.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,296,430 topic views - 239,613 posts - 13,725 topics - 32,028 members - last post @ 04-07-2020 21:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

135,838,675 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com