indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malena
User
User icon of Malena
spacer line

Sorry ik weet nog niet precies hoe het allemaal werkt, bijv. een quote toevoegen. Maar het moge duidelijk zijn dat ik in het voorgaande bericht de woorden van Susan aan haal.

Fotograaf
User
spacer line

Indonesie is prachtig om te reizen, maar er wonen?
Je ergens 'thuis' voelen betekend voor mij ook dat ik ergens 100% kan en mag integreren, en dat lukt je als bule in Indonesie never nooit niet. Je bent en blijft een bule, met alle (voor)oordelen die eraan vastzitten.
Ik kom er vanaf begin jaren '90 tot mn tot nu toe laatste trip vorig jaar.
99% van alle bules wonen in of dichtbij de grote steden en toeristencentra. Nou, ik hou niet van grote steden en al helemaal niet van georganiseerd vermaak.
Wat ik zoek ligt ver weg. Zonder turis2, zonder polusi (is moeilijk) en het liefst nog zonder listrik.
Het is voor mij een verademing om even helemaal weg te zijn van alle luxe en in een zo natuurlijk mogelijke omgeving even 'mee' te doen met de lokale bevolking. Niet in een hotelletje of losmen maar bij de mensen thuis, zonder generator en zeker zonder tv.
Geef me een mooi eilandje ver weg, zonder turis2, internet en mobiel bereik, en ik kan het daar zeker een poos uithouden.
In de veilige wetenschap dat er thuis een fijne familie, goede vrienden, huis en inkomen op me wacht.
Ik ben een bevoorrecht mens. Emoticon: Smile

derrick
User
User icon of derrick
spacer line

On 11-02-2007 12:42 papaya wrote:
Dit artikel schetst de waarheid slechts gedeeltelijk weer. Uit oogpunt van een toerist lijkt de sociale situatie in Indonesie veel beter dan in Nederland... Maar is dat nu wel echt waar?

Papaya,

Het stuk van Michel Maas moet je ook niet al te serieus nemen. Het is altijd makkelijk om dat soort kletskoek uit te kramen. Hij zit daar met een goed gevulde portemonnee te klagen over de "zorgen" en de "kilte" van de Nederlanders. Hij zou eens een tijdje moeten gaan leven in het overstroomde gebied in Jakarta maar dan met een gemiddeld indonesisch loon. Hij is de eerste die gillend terugvlucht naar NL.
Al die nadelen van NL die hij beschrijft, bestaat uit het intrappen van open deuren, het bevestigen van zijn gebrek aan communicatie met anderen, en een serie blatante leugens.
Daarentegen worden de voordelen van Indonesie behoorlijk uitvergroot, op het irreele af zoals bijv. de warmte van de indonesische bevolking. Er zijn zat aardige mensen in Indonesie (zoals in elk land) maar omdat zo op te hemelen slaat nergens op. Ik hoef jou natuurlijk niets te vertellen, daar jezelf al met deze "warmte" heb kennisgemaakt.
Het stuk van Maas is gewoon een typisch voorbeeld van een westerling die "going native" gaat.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben een bevoorrecht mens.
Aldus Fotograaf
Dus een ondekingsreiziger ,.
en die moeten er ook zijn.
het hoef niet allemaal het zelfde te zijn
Emoticon: Shiny
-----------------------------------------------------------------------------------
Het is niet vreemd te noemen, dat men veel kritiek op de samenleving van de Nederlanders heeft. Zoals M Maas van Volkskrant, over Nederlanders
Het is wel zo dat men veel na-aapt uit dat grote Amerikaanse land.
De muziek van de 60-ties is niets anders dan dat geschreeuw uit Amerika.
Men moest zo modern zijn om alles van uit Amerika te kopiëren.
Niet dat alles zo slecht was.
Dat ging door naar de jaren 70, en dan veel Engels talig beginnen bij de Baetles, Rolling Stones
Dan hoorde je er bij, als je opkwam voor het Nederlands talige Muziek dan was je not down dan hoorde je er niet bij.
Dit is!, en vind het nog steeds, toen ook dat je dan je eigen cultuur niet belangrijk vind, en zo hebben wij onze cultuur verloochend met Herman Stok als Diskjockey en noem ze maar op die hebben de impopulair Nederlands talig muziek neer gezabbeld en daarmee ook de cultuur van onze Nederlanders om zeep geholpen.
De tijd van Seks Rok en Roll de Provo tijd, dat waren mede schuldigen.
Gelukkig kan dat nu wel Nederlands Talig men herondekt het weer, steeds meer jongeren zien het als dat het bij hen past, en zich thuis voelt.
Als dat nog mag! als het aan mijn generatie ligt mag men niet te veel nationalisties worden.
Las ook op de ander site dat als men 20 minuten nieuws op NOS Journaal, dan is dat 15 minuten buitenlands nieuws, en komt achter aan wat bij elkaar gesprokkelde achterlijk incidenten zoals een brandje hier en daar, Holland Provinciale gedoe.
In Indonesië heb je nieuws die geheel geweid is aan Indonesië, en als er werkelijk wat aan de hand is in de wereld dan komt dat er achteraan.
België ook eerst het Belgische nieuws en dan pas het buitenlands er tussen door
Zo is het Duits geheel geweid aan het Duitsland nieuws, ook de muziek programma’s het is daar niets anders dan cultuurbeheer Duits talig programma’s.
En daar zie je dan dat ze geen moeite hebben met even iets Engels talig te laten horen,
maar niet zo als in Nederland overdreven Engels talig.
Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Wink Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley
Sorry ik wijk wel af als wij het over de Nederlanders hebben, en niet over de Indonesiers

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Malena,

Je zult wel onderweg zijn als ik dit zit te typen maar ik wens je toch een hele fijne vakantie en hopelijk geen zwemvest nodig in Jakarta. Maar vooral dat jij je er thuis mag voelen.

hoe werkt quote!!!!
als je ingelogd bent dan zie je bij de posting die jij wilt beantwoorden rechtsonder quote staan, klik je dat aan dan staat het geschrevene in het " antwoordblokje" en dan kan je NA het woordje quote je antwoord intypen, klik eventueel op preview daarna om te zien of alles goed is en dan op submit en zie daar, alles staat hier op het forum.
Is het dan nog niet naar je zin, klik dan op edit en je hebt de gelegenheid om opnieuw te corrigeren of iets toe te voegen. Succes Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Toch nog even verder gaan over de Nederlanders want die kunnen ook wel een veeg uit de pan krijgen,en verdienen. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie
----------------------------------------------------------------------------------------
Als je van Herman Brood houd, zijn muziek, en zijn schilderijen, dan ben je toch ook psychische niet goed in orde!.
Dan strook je niet met het normaal zijn, en dan kom je gelijk bij de Nederlanders want die willen zich graag voordoen als dat zij modern willen zijn “Wat vind je normaal .
Dan moet dat ook nog eens uit gekristalliseerd worden wat is Normaal.
Ja Normaal zou ik die hard Group noemen uit de achterhoek, die een hele generatie boeren op sleeptouw genomen hebt, en nu met een samenleving van vernielde ouwe pubers de samenleving hebben opgeleverd.
Men is nu pas aan het beseffen dat men Nederland moet gaan Normaliseren, omdat het de afgelopen jaren de verkeerde kantop ging.
Het is niet alleen de milieu vraagstuk maar ook eens te kort aan opvoedkundige mannieren aanbrengen om het fatsoen weer terug te brengen hoe wij met elkaar om zouden moeten gaan.
Het zijn de populaire Amerikaanse TV zoals the Bolt&Butiful, Es the wereld Turns, Ophra Winfrie , programma’s waarin vele moeders tot tranen, en frustraties aan toe het volgen, en dat na-apen van Goede Tijden Slechte Tijden, Onderweg naar Morgen.
Als voorbeelden dat het leven er van afhing, met een opgewekt gevoel van treur en verdriet.
Die series uit Amerika worden dan in vele landen bekeken ook in Indonesië, en wat dat allemaal niets heeft opgeleverd, het ging die mensen niet om het voorbeeld, maar om het geld wat ze er mee verdiend hebben.
Ik heb dat altijd een stom volk genoemd die daar van smeulde, het is nooit tot dank afgenomen maar mij hebben ze niet ervan kunnen overtuigen dat het normaal was.
je moet maar relativeren, en niet alles serieus nemen, zullen ze roepen, maar het heeft wel veel invloed gehad bij sommige mensen die het zelfde na te-apen
Dat smeuïge gedoe houdt mij niet bezig, zie liever dat men bezig zijn hun werk waarvoor ze verantwoordelijk voor zijn goed gaat, en dat men het werk serieus neemt, en goed doen, zodat de andere niet de rotsooi op hoef te knappen, omdat het toch gedaan moet worden.
Meer verantwoordelijkheid besef bij brengen, is het motto.
En zo is het dat er organisaties zijn die niet meer goed functioneren, gezien de gevolgen van problemen in de kinderhulp in het veld niet dat doen waar ze voor aangesteld waren.
Vele gesubsidieerde organisaties dat doen wat ze van hen verwacht wordt.
Neen nu moet alles genormaliseerd worden, dat is het gevolg van jaren aan modderen……… Emoticon: I love it Emoticon: Cooool Emoticon: Stupid Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Laugh out loud
Het moet niet gekker worden een 'Blijbedrijf'produceert vrolijkheid.
Nederland is niet frolijk genoeg ik zou zeggen kom naar Brabant aankomende weekend Brabant in Carnaval je blijft lachen hier.......................

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 04-02-2007 12:36 kiwimave wrote:
Oftewel, het grote nadeel van Nederland, mooi beschreven door Michel Maas.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/101020

Nou mooi. Lees mijn reacties op zijn weblog onder de naam Brucius. Dat "going native"-gedoe kennen we inmiddels wel van die idealisten en "new age"-fantasten. Tevens is het stuk ook zwaar discriminatief van aard daar de Indonesier feitelijk (misschien onbedoeld) als een infantiel persoon wordt neergezet: de zgn. "nobele wilde". Ik vind het ook zeer naief dat het gros van de mensen eigenlijk de racistische tendens in deze stukken niet bemerkt. Lees ook "Iedereen is hier gek". Hier wordt een een of andere kampung-achtige Indonesische als een infantiele, simplistische primitieveling neergezet en feitelijk het hele Indonesische volk beledigd met zo'n representant.
Spijt me, alhoewel zijn stijl leuk en goed is, getuigt de inhoud niet van veel respect voor de werkelijkheid en het werkelijke Indonesia. Komt er ook nog zo'n reactie bij van een dame (Anna) die opmerkt dat "ze haar al een echte Balinese vonden". Die gaat daar dan een half jaar zitten om de "nobele wilde" te aanschouwen in al zijn eenvoud en primitiviteit, vervolgens "going native" wil gaan om uiteindelijk na 6 maanden weer naar de luxe terug te keren. "Maar de boer (lees: Balinees)... hij ploeterde voort." (En hij kan ook niet anders want hij kan niet vluchten naar de luxe van het westen.)
Hoeveel er ook mis mag zijn in de onderlinge verhoudingen in NL, men heeft tenminste een goed sociaal stelsel waarmee men elkaar steunt. In Indonesia wordt doorgaans niet verder gedacht dan de eigen familie; de rest kan stikken (en er wordt alleen aan die familie gedacht zolang men er profijt van kan trekken; anders is zelfs de geroemde familieliefde snel voorbij.)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja helemaal mee eens de liefde gaat daar door de maag tiap makan jam.
Is dat er niet meer dan betekend dat er geen geld genoeg is, dan is het zeker over met de relaties onderling.
Zo houden zij zich op om familie verplichtingen na te moeten komen doen ze alles om in welk oorzaak ook aan het geld te komen.
Al zouden ze daarmee hun eigen moeder moeten aftroggen, en ze stiekem geld achterover drukken dan zullen(NEEN dan Kunnen ze het niet laten)
Zo zit het dwang matige onder dat verplichte familie band er uit.
Dat zie je en dat merk je daarin ben ik zeker gevoeliger dan mijn partner.
Zij gelaten dat over zich heen gaan.
Niet dat het gebeurd is maar wel aangetrouwde families aangetroffen.
Niet dat het overal voor komt maar als het je treft dan lijkt het overal voor te doen, dus niet generaliserend bedoeld, daarom kritiek over die mannier van die samenleving Emoticon: Shut up! Emoticon: Nooo Emoticon:
als je geld doneert aan de moskee,"Never", al moeten ze mijn kop er afhakken, dan hebben ze helemaal niet meer om van die bule te profiteren

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-02-2007 11:25 Fotograaf wrote:
Indonesie is prachtig om te reizen, maar er wonen?
Je ergens thuis voelen betekend voor mij ook dat ik ergens 100% kan en mag integreren, en dat lukt je als bule in Indonesie never nooit niet. Je bent en blijft een bule, met alle (voor)oordelen die eraan vastzitten.
......
Geef me een mooi eilandje ver weg, zonder turis2, internet en mobiel bereik, en ik kan het daar zeker een poos uithouden.

Exact, ik woon hier al bijna 20 jaar (en kom al 27 jaar hier) en heb me gerealiseerd na verwoede pogingen te worden geaccepteerd, dat dat een illusie is. Je blijft die buitenstaander: je hoort er niet bij en alleen getolereerd zolang er profijt te halen valt bij de bule. Dit is echt niet alleen mijn verhaal maar dat van tientallen andere bule's die zelfs hier langer dan ik zitten en Indonesier zijn geworden. En hoeveel zijn er allang alweer terug naar hun eigen land vanwege deze zgn. "tolerantie". Zelfs de hier woonachtige oudere Indo's die ik bij honderden heb ontmoet de laatste jaren, vertellen hetzelfde verhaal. En dan zijn ze nogal liefst Indonesier van nationaliteit en nooit het land uitgeweest. Ja, als je geld hebt dan zit je goed. Maar geen geld....dan wordt je leven als indo of bule een ware hel.

Fotograaf, als je een mooi stil eiland vindt, dan kan je het nooit lang uithouden vanwege bovenstaande. Binnen no time staat de lokale immigratie op de stoep, de politie en een iedere ambtenaar of rat die geld ruikt. Want dat ben je als bule: een wandelende portemonnee. Niet meer en niet minder. Dat is de waardering en het respect dat je staat te wachten.
Waarom denk je dat meer dan 90% van de buitenlanders in een stad wonen??? Je wordt er wel toe gedwongen want daar val je iets minder op en kan je het "in-de-gaten-lopen" nog iets ontlopen. Dat hoef je echter in de kampung niet te proberen. Acceptatie en tolereren? Ja, als je een nieuwe weg in het dorp bekostigt, als je mee betaalt aan dit en dat (en jij altijd behoorlijk iets meer dan de anderen), als je geld doneert aan de moskee, de arisan, het dorpshuis, de kerk, feesten, begrafenissen, bruiloften, etc. (niets mis mee maar altijd meer dan de andere betalen voor faciliteiten die je in NL de deur zou wijzen).

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-02-2007 17:59 Yogya-Bali wrote:

...

Nou mooi. Lees mijn reacties op zijn weblog onder de naam Brucius.

Nou , dat heb ik al ge;lezen bij een bevriende site.
Toen zag ik een bijdrage van iemand, had gedacht , verdomd als dat niet die Om van indahnesia was Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou Sid, de enige keer dat ik "vreemd" ben gegaan, is de reactie op die artikelen op de weblog van Maas. Andere sites zullen dan toch echt door anderen zijn bezocht, niet door mij.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-02-2007 18:36 Yogya-Bali wrote:

...

Exact, ik woon hier al bijna 20 jaar (en kom al 27 jaar hier) en heb me gerealiseerd na verwoede pogingen te worden geaccepteerd, dat dat een illusie is. Je blijft die buitenstaander: je hoort er niet bij en alleen getolereerd zolang er profijt te halen valt bij de bule.

Dat is toch zo .
Ik woon al bijna 40 jaar in Ollanda , wordt ook geaccepteerd als een Indische man (terwijl ik een volbloed indonesier ben met indonesische paspoort).
Zodra ik mijn eigen mening geef die anders dan de omgeving het doet dan ben ik ook niet meer de aardige indonesier (indischman).
Gelukkig heb ik mijn eigen Indonesische en Nederlandse vrienden , dus mijn eigen wereldje .Hoef ook niet per se' going native te gaan.
Heb toch veel moeten inleveren om te kunnen aanpassen , het duurt bijv . bijna 5 jaar voordat ik de grappen van Andre van Duin kan begrijpen.
Nu ben ik "echt" aangepast ,als het moet gedraag ik ook als een autochtoon .
Lekker wijzen naar anderen en veel zeiken . Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Om Y-B , ik heb de aankondiging van de site van Menir Maas bij een Indo site gezien.
Heb ook gelezen over zijn nyonya .
Toen dacht ik , daar heb je weer zo'n verhaal.

derrick
User
User icon of derrick
spacer line

Yogya-Bali,

Ik heb je commentaar op het weblog gelezen, je hebt helemaal gelijk. Het stuk van Maas kan eigenlijk niet, de manier waarop Maas met Agus praat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Agus wordt als een soort onwetende sukkel neergezet. Wat Agus wel niet denkt, dat het alleen in Indonesie zo zwaar is! Maas zal het wel even uitleggen dat het in NL ook niet makkelijk leven is.
De Nederlandse bevolking wordt geportretterd als een stelletje kille harteloze mensen die nergens om geven en alleen maar voor de televisie leven omdat ze geen religie meer zouden aanhangen. Met name het gejank van Maas over hoe zwaar het in NL het wel is met al die rekeningen en hypotheekrente is helemaal stuitend. Agus wees maar blij hoor dat je dat allemaal niet hebt hoor!

Ik heb ook die andere stukken van hem gelezen, zelfde laken een pak. In het artikel Nat in Jakarta beschrijft hij dat zijn woning is ondergelopen en dat hij wil verhuizen: "Het is mijn huis niet meer. Hoe kan ik hier nog wonen? Het heeft mij bedrogen". Het lijkt of hij totaal geen benul heeft in wat voor luxe positie hij verkeert, hij kan tenminste nog verhuizen, 100.000-en anderen hebben die mogelijkheid niet.
Het getuigt allemaal van weinig respect.

Fotograaf
User
spacer line

On 12-02-2007 18:36 Yogya-Bali wrote:

...

Exact, ik woon hier al bijna 20 jaar (en kom al 27 jaar hier) en heb me gerealiseerd na verwoede pogingen te worden geaccepteerd, dat dat een illusie is. Je blijft die buitenstaander: je hoort er niet bij en alleen getolereerd zolang er profijt te halen valt bij de bule. Dit is echt niet alleen mijn verhaal maar dat van tientallen andere bules die zelfs hier langer dan ik zitten en Indonesier zijn geworden. En hoeveel zijn er allang alweer terug naar hun eigen land vanwege deze zgn. "tolerantie". Zelfs de hier woonachtige oudere Indos die ik bij honderden heb ontmoet de laatste jaren, vertellen hetzelfde verhaal. En dan zijn ze nogal liefst Indonesier van nationaliteit en nooit het land uitgeweest. Ja, als je geld hebt dan zit je goed. Maar geen geld....dan wordt je leven als indo of bule een ware hel.

Fotograaf, als je een mooi stil eiland vindt, dan kan je het nooit lang uithouden vanwege bovenstaande. Binnen no time staat de lokale immigratie op de stoep, de politie en een iedere ambtenaar of rat die geld ruikt. Want dat ben je als bule: een wandelende portemonnee. Niet meer en niet minder. Dat is de waardering en het respect dat je staat te wachten.
Waarom denk je dat meer dan 90% van de buitenlanders in een stad wonen??? Je wordt er wel toe gedwongen want daar val je iets minder op en kan je het "in-de-gaten-lopen" nog iets ontlopen. Dat hoef je echter in de kampung niet te proberen. Acceptatie en tolereren? Ja, als je een nieuwe weg in het dorp bekostigt, als je mee betaalt aan dit en dat (en jij altijd behoorlijk iets meer dan de anderen), als je geld doneert aan de moskee, de arisan, het dorpshuis, de kerk, feesten, begrafenissen, bruiloften, etc. (niets mis mee maar altijd meer dan de andere betalen voor faciliteiten die je in NL de deur zou wijzen).

Daarom is dat 'poos' zelden langer dan een week, hooguit 2 weken op dezelfde plaats. Ik 'voel' dat soort moeilijke situaties meestal wel op tijd aankomen en dan is het tijd om te verkassen voordat ik onverwachts voor het blok gezet word.
Kom ik weer gewoon thuis met mooie herrinneringen zonder nare bijsmaak.

Dat moet ook wel want ik ga erheen om mn accu op te laaien zonder kortsluiting. Emoticon: Smile

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 11-02-2007 17:30 johnvdB wrote:
Volgens mij is er maar één echte reden waarom de meeste zich daarzo zo thuis voelen en dat is: Het is er lekker goedkoop

Als toerist is dat misschien zo, maar verblijf hier maar eens wat langer, dan kom je er vanzelf achter dat het niet zo goedkoop is, vooral betreffende de rubriek 'immigratie'. Je moet of het land uit eens in de zoveel tijd (kost tijd en geld) of je koopt een verblijfsvergunning. Ook niet goedkoop.

Zo zijn er vast nog wel een aantal 'dure' dingen op te noemen. Familie die overkomt (Nederlandse,Indonesische) en die jij 'moet' bijstaan is ook zoiets. Kost altijd geld, hoewel ik het met liefde doe trouwens, daar niet van. Maar toch, het kan zomaar hard gaan.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 13-02-2007 01:46 Yerun wrote:

...

Als toerist is dat misschien zo, maar verblijf hier maar eens wat langer, dan kom je er vanzelf achter dat het niet zo goedkoop is, vooral betreffende de rubriek immigratie. Je moet of het land uit eens in de zoveel tijd (kost tijd en geld) of je koopt een verblijfsvergunning. Ook niet goedkoop.

Zo zijn er vast nog wel een aantal dure dingen op te noemen. Familie die overkomt (Nederlandse,Indonesische) en die jij moet bijstaan is ook zoiets. Kost altijd geld, hoewel ik het met liefde doe trouwens, daar niet van. Maar toch, het kan zomaar hard gaan.

Om een voorbeeld te geven: ik ben geen uitgezonden expat maar lokaal aangenomen, doe het zelfde werk als mijn Indonesische collegae, krijg dezelfde beloning maar heb hogere kosten omdat ik een buitenlander ben. Zoals Yerun zegt: dan komt de rubriek immigratie om de hoek kijken. En wat ik al eerder opmerkte, je moet als bule overal meer voor bijdragen dan de autochtoon want je wordt geacht meer poen te hebben dan de Indonesier. Waar haalt men hier toch dat simplistische idee vandaan. Het stikt van de (VEEL) rijkere Indonesiers maar dat wil men niet zien. Mijn overbuurman heeft een BMW die ik van mijn leven nooit zal kunnen krijgen. En toch verwachten ze van mij een grotere bijdrage ("die bule's trekken het geld toch zomaar uit een ATM"; ja of plukken het uit de boom).
Nee om Sid, van dat soort praktijken bent u als allochtoon in NL gevrijwaard. U hoeft niet meer te betalen dan een autochtoon, u wordt niet kaal geplukt door de immigratie en autoriteiten, of in de winkel of op de markt, etc. Als allochtoon zit je in NL beter dan als allochtoon in RI (we hebben het hier even niet over dikbetaalde expats).

Ondanks dat verdien ik nog zeker 2x zoveel als mijn Indonesische collegae. Maar dat komt omdat ik niet lijdt aan de nationale ziekte "gengsi" en dus niet mijn geld vergooi aan allerlei patserij en status. Tevens lever ik 2x tot 3x zo snel resultaat en dat levert hier met stukloon uiteraard meer op. Als ik in dezelfde tijd als mijn autochtone collega's 2 tot 3x zoveel resultaat lever, tja dan is mijn verdienste ook 2 tot 3x groter. Vervolgens worden mijn collega's jaloers. Nou ja zeg, dat is de omgekeerde wereld.
Daarnaast voel ik me ook niet schuldig dat ik de baan van een Indonesier wegpik want al de resultaten van mijn werkzaamheden komen ten gunste van Indonesia en Indonesiers. Vele "selfmade" expats hier bereiken iets door keihard werken - ondanks alle tegenwerking en obstakels van Indonesische zijde, zowel overheid als bevolking - en niet omdat ze het "uit de muur trekken".

Over dat goedkope, nou hou maar op. Voor mijn zoon betaal ik in NL per jaar voor een redelijk goede middelbare school, voor mijn dochter hier voor 1e klas lagere school!!!! En dan is het nog steeds geen elite-schooltje of internationale school maar ik probeer alleen maar een opleiding te krijgen die enigszins aansluit bij het nivo in NL. Wat heet goedkoop??!!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry, laatste stukje was iets weggevallen. Nogmaals:

Over dat goedkope, nou hou maar op. Voor mijn zoon betaal ik in NL per jaar ca 200 euro voor een redelijk goede middelbare school, voor mijn dochter hier 1800 euro voor 1e klas lagere school!!!! En dan is het nog steeds geen elite-schooltje of internationale school maar ik probeer alleen maar een opleiding te krijgen die enigszins aansluit bij het nivo in NL. Wat heet goedkoop??!!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-02-2007 03:33 Yogya-Bali wrote:

...

("die bules trekken het geld toch zomaar uit een ATM"; ja of plukken het uit de boom).

Nee om Sid, van dat soort praktijken bent u als allochtoon in NL gevrijwaard. U hoeft niet meer te betalen dan een autochtoon, u wordt niet kaal geplukt door de immigratie en autoriteiten, of in de winkel of op de markt, etc.

Dat komt omdat veel bule / orang turis (al dan niet door onwetenheid en gengsi) vaak de " markt" voor de andere bule het verpesten.

En het is ook (bijna) normaal dat de sterke(re) schouders meer lasten moeten gaan dragen. Dat zie ik ook in Ollanda , de sterkere schouders worden ook beroofd door de overheid.

Bij sommige (beschermde) wijken komen de bedelarij ook weinig , soms moeten ze eerst gaan melden bij de ketua R.T.
Ik weet dat bij mijn ouders in Jakarta (vroeger) en tegenwoordig bij mijn broer ook geen " bedelaars" worden toegelaten . De weinige die iets krijgen zijn vaak van de mesjid , en dat zijn dan onze vaste " klanten".

In nederland wordt ook behoorlijk gebedelt , (heb niet over Rode Kruis of K.WF) , vooral als je i.e een gezinswoning zit (met een hoge hypotheek Emoticon: Smile ).

PS: niet verder vertellen , ik ben geen (niet westerse ) allochtoon , maar een buitenlander/ een vreemdeling Emoticon: Nice

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

Als ik in dezelfde tijd als mijn autochtone collega's 2 tot 3x zoveel resultaat lever, tja dan is mijn verdienste ook 2 tot 3x groter. Vervolgens worden mijn collega's jaloers. Nou ja zeg, dat is de omgekeerde wereld.
Daarnaast voel ik me ook niet schuldig dat ik de baan van een Indonesier wegpik want al de resultaten van mijn werkzaamheden komen ten gunste van Indonesia en Indonesiers. Vele "selfmade" expats hier bereiken iets door keihard werken - ondanks alle tegenwerking en obstakels van Indonesische zijde, zowel overheid als bevolking - en niet omdat ze het "uit de muur trekken".

woorden zeggen niet zo veel als beelden

Dit is Indonesie ano 2007 nog steeds een grote ik maatschappij.
Nog een verhaal als men geen bijdrage levert aan de Moskee, wat daar niet mogelijk is, in ieder complex, staat er een, dan kan je er zeker van zijn dat ze je weg pesten..............................
Vrijheid forgat it, is daar niet mogelijk, dan is het je familie het, die je de vrijheid zal ontnemen door manipulatie tactieken.
Niet voor niets dat Om Sid in Holland zijn tegenstrijdige berichten prolongeert

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-02-2007 12:05 ciater wrote:

...

woorden zeggen niet zo veel als beelden

Niet voor niets dat Om Sid in Holland zijn tegenstrijdige berichten prolongeert

Ya hoor , dat klopt ook, beelden zeggen meer dan woorden.
Vooral als je verkeerde interpretaties geeft.
Even inhoudelijk op je voorbeelden reactie geven.

Foto 1 : een slapende (siesta) Indonesier.
Je kan zeggen dat hij niks verdient , een beetje males i.verg.m foto 2
Tenminste als je hem gaat zien als een (hard) werker.
Mijn interpretatie: kan ook zijn iemand die naar huis ging , zie ook de mensen die aan het " antrian" zijn .(Sedang antri beras of terigu=meel).
Antrian is in de rij staan om iets te kopen of te bemachtigen.
Vaak bij " schaarste" , bbij lebaran , kerst of " banjirs" .
Kan zijn dat hij ook eren dagloner(koeli) is die zijn diensten aanbod omde zware karung(zak) te gaan sjouwen.Dus hij verdient geld , de " slaper" niet.

Kijk naar de foto vd slaper , hij is a/h slapen of uitrusten Emoticon: Smile
Of hij is de jaga(bewaker) van de gerobaks vd PKL.
De PKL (gerobaks met eten en drinken) zijn op dat moment niet operationeel.
Waarschijnlijk pas s' avonds.
Dus kan de slaper pas s'avonds in actie komen (werken) om geld te verdienen.
En de dagloner(koelie) gaat dan s' avonds ook slapen .

Zo kan je ook de 2 foto' s gaan bekijken. Emoticon: Bye bye Nietwaar ?

*Ik plaats hier geen omong kosong verhalen , ik laat hier de andere kant van de medaille zien. Emoticon: Smile

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Aah, Y-B... onderwijs is ook zo'n punt inderdaad. Kost geld, veel geld, maar je wil wel een beetje niveau hebben natuurlijk. Ik hoef daar vooralsnog niet aan te denken, maar dat is ook geen onbelangrijk punt.

Dat er mensen roepen dat het goedkoop is, dat is prima, die vallen in de rubriek 'toerist', die zie ik toch al weinig tot geen in mijn straatje.. letterlijk dan.

En die BMW.... laat maar lekker, zo'n ding heb ik niet nodig om een goed leven te hebben. Dat ding vangt stof waar je bijstaat, is amper fatsoenlijk te gebruiken in het verkeer hier en slurpt benzine, die ook nog eens steeds duurder wordt. Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Een paar vraagjes voor Ciater, gaat u nog wel eens naar Indonesië?
Zo ja, moet u dan of gaat u vrijwillig?
U lijkt mij echt iemand die zich veel beter thuis voelt in Hoek van Holland of Scheveningen, schoon, reukloos, luxe hotels bovendien is het net of je in het buitenland ben door alle vreemde talen die je hoort spreken en je komt er alleen maar heel hard werkende mensen tegen.

johnvdB
User
spacer line

On 13-02-2007 01:46 Yerun wrote:

...

Als toerist is dat misschien zo, maar verblijf hier maar eens wat langer, dan kom je er vanzelf achter dat het niet zo goedkoop is, vooral betreffende de rubriek immigratie. Je moet of het land uit eens in de zoveel tijd (kost tijd en geld) of je koopt een verblijfsvergunning. Ook niet goedkoop.

Zo zijn er vast nog wel een aantal dure dingen op te noemen. Familie die overkomt (Nederlandse,Indonesische) en die jij moet bijstaan is ook zoiets. Kost altijd geld, hoewel ik het met liefde doe trouwens, daar niet van. Maar toch, het kan zomaar hard gaan.

Met mijn opmerking bedoelde ik idd het verblijf als toerist daarzo.
Begrijp nu dat een aantal forumleden zich gevestigd hebben in Indonesïe.

ben nieuw hierzo...

johnvdB
User
spacer line

On 13-02-2007 14:27 Yerun wrote:
Dat er mensen roepen dat het goedkoop is, dat is prima, die vallen in de rubriek toerist, die zie ik toch al weinig tot geen in mijn straatje.. letterlijk dan.

Komt wel een beetje laatdunkend over deze opmerking van je.
Als ik zo deze site bekijk en ook de de diverse advertienties zie, is het toch heel duidelijk dat deze site zich richt op de toerist.
Ik neem trouwens aan dat je daar ooit zelf ook als toerist bent heen gegaan.

ben nieuw hierzo...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,527,866 topic views - 222,851 posts - 13,503 topics - 16,512 members - last post @ 17-10-2017 03:34 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,928,611 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com