indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Hallo luitjes,

Weet iemand wat de (internationaal c.q. rechten in Nederland) rechten zijn van een Indonesische vrouw, getrouwd met een Nederlander en niet in Nederland wonend maar in Indonesie.
Zij zal ook ook geen verblijfsvergunning of de Nederlandse Nationaliteit aanvragen.

Het gemeentehuis kan hier n.l. geen antwoordt op geven. Het enige wat zij konden vertellen is dat de naam van haar Nederlandse partner in haar paspoort komt te staan. Meer niet.....??.

Verder blijft het aanvragen van een toeristen visum het zelfde.

Wat zijn verder mijn rechten met b.v. het aanvragen van kinderbijslag wanneer ik woon en werk in Indonesie?
Heb ik daar recht op of dien ik in Nederland te wonen en te werken.
Want zodra ik daar zit laat ik mij uitschrijven als belastingsplichtige hier (N.L.)
Ik heb n.l. geen zin om uit dit belastingsparadijs een aanslag te ontvangen.

Ik hoop dat jullie het e.e.a. kunnen bedragen.

Merci,

Albert

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Wizard044
User
spacer line

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en kan je wel een antrwoord geven op een aantal vragen

De rechten van een met een Nederlander gehuwde vrouw in het buitenland zijn de rechten die ze heeft in het land waarin ze woont. Tenslotte woont ze niet in Nederland en heeft ze geen verblijfs document c.q. nl-pas. Het lijkt me ook logisch dat ze de rechten en plichten heeft van Indonesie. E.v.t. kinderen die van haar of jou zijn die bij haar wonen hebben recht op kinderbijslag, mits jij in Nederland ingeschreven staat en de gebruikelijke premies betaald. Je moet wel de KB voorschieten en kunnen aantonen dat jij deze kinderen onderhoud. Dus schrijf je jezelf uit NL heb je geen recht meer op KB en andere zaken.

Wens je veel succes,
Charles Emoticon: Bye bye

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Welke rechten bedoel je Albert? Het antwoord van Charles is vrij duidelijk. De enige rechten die die vrouw zou kunnen hebben is: erfrecht (maar dan moet het huwelijk wel in Nederland zijn gelegaliseerd, neem ik aan, anders is er voor de Nederlandse wet zelfs geen sprake van een huwelijk) en wellicht recht op een pensioen van de Nederlandse echtgenoot (informatie bij het betreffende pensioenfonds).
Kinderbijslag houdt op zo gauw je Nederland voor een langere tijd verlaat (bij mij werd ie meteen -foutief- stopgezet, alhoewel ik gewoon in Nederland salaris ontvang en belasting/premies betaal), en je geen premies e.d. meer betaald. Lijkt me ook redelijk.
Je beseft wel dat als je je uit laat schrijven ook al je aanspraken op AOW e.d. voor een gedeelte vervallen (tenzij je op vrijwillige basis doorbetaald)? En dat zulke regelingen in IndonesiŽ (nog) niet bestaan.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Mijne heren,

Ik was al bang voor bovenstaande, dat een wettelijk erkent huwelijk in bovenstaande situatie weinig positieve rechten voor de vouw met zich mee zou brengen.

Rechten bedoel ik in de breedste zin van het woordt. Ook m.b.t b.v op vakantie gaan of zakenreis naar een ander land dan NL of Europa. De visum aanvraag blijft onveranderd lastig.

Wat betreft A.O.W. en pensioen;
Waarom zou ik per maand b.v. 100 euro storten en ik krijg daar over 20 jaar nog maar 25 Euro van terug iedere maand. In Indonesie kan ik veel meer met dat geld doen qua investeringen. En later voor die 100 Euro nog meer voor terug krijgen dan wanneer ik het in Nederland uitgeef aan A.O.W. en pensioen.

Het is natuurlijk een gok, dat wanneer mijn eigen bedrijf over de kop gaat. Dan ben ik verplicht weer naar Nederland te gaan (misschien) en dan is mijn a.o.w later per jaar dat ik niet betaal met 50% minder geworden. Dus 1 jaar niet betalen 2% eraf.

Maar zolang Indonesie het slecht blijft doen, is er voor de export nog veel te doen. En gaat het later beter met Indonesie dan is er nog altijd de import.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Albert,
Onderschat je inkomsten op lange termijn niet. Ik redeneer als volgt: In welk land verdien ik genoeg zodat ik geld overhoud en daarvan andere landen kan bezoeken? Juist, Nederland.
Als je de boel vanuit Indonesisch perspectief kijkt, wordt het al wat waziger. Immers, wie garandeert op termijn dat je voldoende inkomen (in rupiah) hebt om in NL of ergens anders in Europa op vakantie te gaan? Ofwel, Je moet in Indonesia 3 jaar sparen voor een week op vakantie in NL. Omgekeerd, je moet 1 jaar sparen voor 3 weken vakantie in Indonesia. Of iets dergelijks.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Johan,

Niet als ik daar meer verdient per maand dan mijn HBO job in NL per maand.
Ik zit in de handel en heb daar samen met mijn aanstaande een eigen bedrijf voor reeds 5 jaar.

grtn,

Albert

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Goede morgen Albert,
Ik dacht al zoiets, maar ik vermelde het toch maar even Emoticon: Wink . Misschien hebben andere dit nog niet zo door.
Groetjes Johan

Begin de details te vergeten

Wizard044
User
spacer line

Goedemorgen,

Mag ik je vragen, wat voor een zaak jij hebt met je vrouw? Mijn schoonfamilie doet ook in zaken in Ujung Pandang.

Groetjes,
Charles

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 10-06-2004 19:52 Albert wrote:
Mijne heren,

Ik was al bang voor bovenstaande, dat een wettelijk erkent huwelijk in bovenstaande situatie weinig positieve rechten voor de vouw met zich mee zou brengen.

Albert, hetzelfde geldt als de partner een man is, hoor! Ik zal wel een zeurpiet zijn, maar ik vind sowieso dat huwelijken tussen twee nationaliteiten binnen de Nederlandse context ontdaan moeten worden van allerlei juridische rechten die daaraan verbonden zouden kunnen zijn. Waarom zou het pure feit dat je met een Nederlandse partner getrouwd bent, toegang moeten geven tot allerlei sociale voorzieningen? Schaf het af, dan is meteen het probleem van schijnhuwelijken e.d. opgelost.
Wat betreft die AOW en zo. Ik bewonder je 'guts'. Ik ben zelf niet zo risicominded, en daarom ook niet een entrepeneur. Ik wens je veel succes in je business. Zal best wel lukken, denk ik zo.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Johan,

Even voor die anderen. Een leger arts verdient daar gemiddeld 300 NLG per maand.
Wij verdienen meer dan veel advocaten in dat land, daar mijn vrouw rechten heeft gestudeerd kennen wij veel Advocaten. Een top advocaat krijgt daar geen 400 NLG per uur betaald.

Charles,

Het bedrijf welke wij hebben is een meubelfabriek in Jepara (rechts boven Semarang). Ondanks het feit dat hier meubel boulevards over de kop gaan mogen wij niet klagen. Wij hebben ons ook geconcentreerd op de Duitse markt. Wat voor soort handel doet je schoon familie?

Dierick,
Het is niet makkelijk eigenbaas want voorlopig kan mijn leven niet meer zonder internet. Zelfs wanneer ik op vakantie ga moet ik een internet cafť opzoeken van tijd tot tijd.
Omdat goed personeel in IndonesiŽ Diamant waard is (niet goud) en voordat je het weet geven zij al je zaken relaties door aan hun familie of vrienden. Dus moet ik dat voorlopig allemaal zelf doen.

Zolang ik hier zit in NL regelt mijn vrouw de zaken daar. Productie, offertes, inhuur juiste personeel, toeleveranciers, etc. etc. verzenden van de container. Het zaken leven voor een vrouw is in IndonesiŽ niet makkelijk.
Hier dient een vrouw al 2x zo harder te werken om een goede positie te veroveren in de maatschappij. In een Moslim land en een mannenwereld (meubel industrie). Moet zij wel 4x zo harder werken. Ik moet eerlijk zeggen zonder mijn vrouw zou ik het nooit redden.

Werk je voor een baas, kun je om half 5 alles achter je laten. Eigen baas is dat niet zo.
Niet dat ik 24 uur per dag aan mijn bedrijf denk, want dan ben je niet goed bezig en raak je op een zekere dag overspannen.

Meer info over mijn bedrijf kun je vinden op http://www.cj-furniture.com .Min web site is wel aan verbering toe. Zoals een pagina in het NL en o.a. Duits.

Ik kom er maar niet aan toe om HTML te leren. Ook een goede web site designer is in Indonesie zeer moeilijk te vinden. Ten eerste zijn ze zeer prijzig en ten tweede veel bedrijfjes daar doen gewoon eenmalig zaken (geen service). Bestreed je het daar uit dan dien je zelf nog 8 uur per dag naast die persoon te zitten om iedere stap te controleren. Het is niet zoals NL, zo en zo en dit en dat wil ik. Geef maar een gil wanneer het klaar is. Daar doet men niet zijn best. Zodra men 100% van de Rptjes heeft ontvangen is de service vaak nul En ook dat is als eigenbaas frustrerend. Geloof me een eigen bedrijf daar in Indonesie wanneer je hier vandaan komt is niet makkelijk. En geloof me het vis niet discriminerend of minderwaardig bedoeld. Ik spreek uit 5 jaar ervaring en verhalen van andere buitenlanders daar (westerlingen).

Groeten,

Albert

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Albert,

het leuke van internet is dat je niet aan een land gebonden bent. Als je in Indonesie geen goede service kunt vinden, waarom zoek je dan niet ergens anders (in Nederland of waar dan ook) een persoon of bedrijfje die wel een mooie website voor je kunnen bouwen? Het lijkt me een goede investering, zeker ook omdat klanten zich steeds meer eerst oriŽnteren op het internet voordat ze contact zoeken met een leverancier.
Ik ken de problemen hier in IndonesiŽ met personeel en zaken doen (alhoewel van de zijlijn). En ik ben bang dat het in de toekomst alleen maar moeilijker wordt (wel veel rechten eisen, begrijpelijk men kijkt hier nu meer naar het westen, maar daar weinig tegenoverstellen. quid pro quo)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Beste Diedrick,

Ik weet het dat hier goede bouwers zitten. Maar de prijzen mijn God Mahal als de pest. Tevens wil ik mijn site verhuizen naar een Duitse provider want die zijn goedkoper dan mijn huidige.

Ofschoon mijn site wel snel is met de vele plaatjes. De bouwer heb ik ook achter zijn vodden aan moeten zitten en iedere dag moeten begelijden. Later bleek dat zij beginnende waren. Er zijn zoveel aanbieders maar vind daar maar een goede tussen.

Sommige willen wel eens wat eisen maar mijn vrouw weet heel goed hoe zij haar eigen volk moet aanpakken. zij is zeker geen klein teer Indonesisch vrouwtje. Zij is heel goed daarin een geboren onderhandelaar en in Tawar de beste. Wanneer ik de toeleveranciers bezoek klagen zij erover dat mijn vrouw zo goed kan Tawar. Dan denk ik bij mijzelf, "Jij zegt toch ja". Denk niet dat wij het onderste uit de kan willen hebben, zo zijn wij nu ook weer niet. Er zijn bedrijven die hun toeleveranciers uitknijpen. Maar vanzelf komt er dan wel weer een tijd dat die toeleverancier betere afnemers hebben gevonden.

Dit soort dingen maakt het daar toch wel weer leuk, al die kleine dingtjes. Ook het feit dat wij een mooi schoon strand hebben op 10 minuten rijden. Waar ook veel westerlingen komen om even stoom af te blazen. Dan klagen we allemaal over indonesie maar weg willen ze geen van allen. Indonesie heeft toch zo zijn charme.

Waar werk jij? In Jakarata misschien?

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

het gaat offtopic, maar hier is mijn draadje over webhosting.

Yerun

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Dit gaat natuurlijk volledig off-topic. Maar laat ik er dit over zeggen.
In mijn werk in Nederland ben ik betrokken geweest bij de opbouw van een nieuwe website. Het bureau dat we inhuurden was heel erg duur, maar dan heb je ook wel iets. Ik ben meestal erg op de centen, maar je moet soms wel eens wat investeren voor een goed resultaat. In die zin is het wat websites betreft de regel; goedkoop is duurkoop.
Jeroen lijkt me zeer competent (ik heb verder niets met 'm te maken, hoor!).
Ja, ik werk in de durian besar - althans zo lang de veiligheidsdiensten me dat zullen toestaan- , vind IndonesiŽ soms heel aardig, maar over het geheel ben ik, jammer genoeg, niet zo positief. Mijn zeer grote ergenis; je kunt nergens in Jakarta lekker wandelen......

Wizard044
User
spacer line

Hehehe, lekker in Nederland blijven, hier kan je nog redelijk wandelen in een stad. Emoticon: Smile Maar zoals gezegd de rechten van een vrouw komen uit het land waarin ze woont, mits ze geen NL pasp. of verbl. verg. heeft. Voor jou Albert, petje af ik vind het erg moedig dat je deze stap gaat nemen. Ik weet niet of je nog pensioen hebt opgebouwd in NL, deze kan je n.m.l. afkopen.

Ja, met een bedrijf in Indonesia kan je je meer veroorloven dan mensen die er geen hebben. Mijn schoonfamilie bezitten winkel in computers, levensmiddelen, bouwbedrijven enz, enz...echte chinezen Emoticon: Smile

Tip: voor hosting en website e.d. kan je hier ook terecht: http://ircqnet.org/ is een collega van mij die toevallig ook met een Indonesische is getrouwd.

Good Luck Charles.

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

hahaha, ik dacht dat de rechten van de vrouw uitsluitend die van het aanrecht was!

Het is moeilijk dit allemaal te regelen maar als je daadwerkelijk wilt dat zij in Nl wordt ingeschreven moet je je helaas aan de regels houden. Waarom denk je dat er zoveel molens zijn in Nl, niet vanwege het water, maar om de papieren te laten draaien.

Sepp

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 14-06-2004 06:49 Sepp Buys wrote:
hahaha, ik dacht dat de rechten van de vrouw uitsluitend die van het aanrecht was!

maar als je daadwerkelijk wilt dat zij in Nl wordt ingeschreven moet je je helaas aan de regels houden. Sepp

En dan kan zij een visum aanvragen om in haar eigenlijk te mogen blijven wonen. Ik geloof dat je het e.e.a. niet goed heb gelezen.

groeten,

Albert

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Albert,

In het onderhavige geval heeft Sepp gelijk. In die zin, waarom laat je je vrouw (ik weet uit je postings dat ze in IndonesiŽ verblijft) niet op termijn de Nederlandse nationaliteit aanvragen (dat kan na 5 jaar huwelijk dacht ik), zonder haar eerste nationaliteit te verliezen. Maak toch gebruik van van deze voorzieningen (zolang ze er nog zijn)! Ik weet ook dat IndonesiŽ dubbele nationaliteit als zeer onwenselijk ziet, maar wat weten zij nou. Je vrouw heeft dan mooi twee paspoorten en in noodgevallen kan ze daarvan gebruik maken. Jij kunt natuurlijk niet van deze mogelijkheid profiteren.
Beste Sepp, wat dat aanrecht betreft? De formulering zou dan moeten zijn "recht" en niet "rechten", want dan zou aanrecht ook in meervoud gesteld moeten worden. Het klinkt wat schoolmeesterachtig, maar in dit geval neem ik maar het risico.

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Diederick,

De rechten uitsluitend die van het aan recht dus enkelvoud sluit alle andere rechten uit.

Sepp

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Diederick,

Als je het zo vertaald ja, dan ben ik het met je eens.

Maar ik vraag mij wel af, of het mogelijk is wanneer wij beiden hier niet wonen.

Zolang die mogelijkheid er nog is, want er komt een einde aan.

Albert

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Albert, ik heb 't even voor je nagekeken.
Sinds 1 februari 2003 is er een nieuwe Wet op het Nederlanderschap.
Je echtgenote komt alleen in aanmerking voor naturalisatie door verzoek. Dit is ook mogelijk als je in het buitenland woont, de aanvraag loopt dan via de ambassade. Eis is dat zij drie jaar met je getrouwd is. Eis kan ook zijn een geldige verblijfsvergunning, maar dat lijkt me in het geval dat je in het buitenland woont niet van toepassing. In het geval van IndonesiŽ (die het niet toestaat dat iemand de Ind. nationaliteit opgeeft) vervalt de eis van het opzeggen van de oude nationaliteit. In dit geval verkrijgt zij dus een dubbele nationaliteit.. Jullie eventuele kinderen krijgen automatisch de Nederlandse nationaliteit, ook als ze in IndonesiŽ geboren zijn. Zie http://www.nvvb.nl/publbr.htm voor allerlei brochures

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,556,988 topic views - 235,436 posts - 13,700 topics - 26,269 members - last post @ 09-12-2019 08:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,558,166 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com