indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Voor de duidelijkheid, Indo wordt hier bedoeld als iemand die is opgegroeid in Nedelands-Indië. Een Nederlander dus, met gemengd bloed, die voor WO-II daaro mogelijk is geboren en zeker getogen.

Regelmatig werd en wordt hier nog wel eens tegen de Indo in het algemeen aan geschopt als seikers en zieligers. Ik kan me daarin verplaatsen, zeker als het 3de generatie Indo’s betreft. Voor de oudere generaties wil, ik hier toch graag wat meer begrip proberen te kweken.

Tussen eind 19de eeuw en pakweg 1939 zijn vele Hollanders naar Indië vertrokken om daar hun geluk of fortuin te zoeken. Sommigen van hen waren ondernemer, velen werkzaam in non-profit als ambtenaar, onderwijzer, militair of verpleging. Velen van hen vonden daar hun inlands liefje en kregen kinderen van gemengd bloed. Ze leefden half in een paradijs (natuur, rijkdom, bedienden) en half onder barre omstandigheden (veel luxe was er niet, de term ‘tropenjaren’ komt niet uit Siberië). Maar over het algemeen was men daar meer tevree dan wat in Nederland voor mogelijk werd gehouden.

Toen kwam de Japanse bezetting en werd alles met minder dan 50% Aziatisch bloed geïnterneerd. De overheersing door de Jap werd emotioneel als zeer vernederend ervaren. Buigen voor een Aziaat was de omgekeerde wereld. Overigens, geplaatst in het tijdbeeld van toen, de burgermeester van Den Bosch boog ook niet voor zijn huishoudster.
Na jaren van internatie, waarbij ziektes en ondervoeding diepe sporen achterlieten, capituleerde Japan. In plaats van vrijheid en terugkeer naar de oude maatschappij, stak de vrijheidstrijd van de Indonesiërs op. Emotioneel werd dat ervaren als een mes in de rug. Oude kennissen en vooral hun kinderen dienden niet meer, maar keerden zich tegen de Indo’s. In Indië blijven was voor velen geen optie meer. Na de politionele acties gold hetzelfde voor de twijfelaars, de zogenaamde spijtoptanten. Een massale volksverhuizing kwam tot stand en de Indo’s werden gerepatrieerd naar Nederland.
Daar wachtte de volgende teleurstelling. In Nederland werden zij ook niet met open armen ontvangen. De meesten werden geplaatst in contractpensions ondergebracht en kregen van de regering wat noodzakelijke spullen. Te leen. Later terug te betalen.
Pinda was de meest gehoorde aanspreekvorm van de Indo’s. De term discriminatie was nog niet uitgevonden, de praktijk echter wel.

De Indo’s waren niet welkom in Nederland en niet meer welkom in hun geboorteland. Dat bestond immers niet meer, Nederlands-Indië heette toen al Indonesië.

De geschiedenisboeken hebben lange tijd weinig of niets gemeld over Nederlands-Indië. 98% van de Nederlandse bevolking denkt nog steeds dat het einde van de 2e Wereldoorlog in Mei 1945 was.
Een paar procent van de Nederlanders, inclusief bestuurders en politici, snappen dat er mensen zijn die er waarde aan hechten dat 14 en 15 augustus worden herdacht.
Weinig meer mensen begrijpen iets van het gemis van vele Indo’s dat zij niet terug kunnen naar hun moederland. Een surrogaat bestaat, op vakantie naar Indonesië.
Dan blijven er nog minder mensen over die de trauma’s (willen) begrijpen van de Indo’s uit de Jappenkampen.
En dan is er nog een handjevol over die ook nog begrip heeft voor de Indo’s die buiten het kamp hun trauma;s hebben opgelopen.

Het is een lang verhaal geworden, maar korter kan ik ook niet weergeven wat ik om me heen zie en voel.

Ik vertoef nu al zeker 10 jaar als vrijwilliger in kringen van 1ste en 2de generatie Indo’s en meen mijzelf daardoor (zeker op dit forum) voldoende deskundig te mogen bestempelen.
Ik ben zelf van 1958, geboren in Nederland en heb de oorlog niet meegemaakt. De gevolgen wel. Een zwijgende vader en een eeuwig vechtende moeder.

Ik heb begrip voor ze en ook voor hun generatie. Ik hoop dat dit topic van andere forumbezoekers dat kunnen respecteren.

Salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Salam Flip,
Even een paar kanttekeningen op je overigens interessante verhaal.
Het is zeker zo dat Indo""niet bepaald met open armen werden ontvangen, maar dit gold niet voor iedere regio.De gerepatrieerden werden gehuisvest in grofweg 4 a 5 regio"s en zeker in de noordelijke en zuidelijke provincies was men erg wantrouwend.
De regering speelde een grote rol in de kennis van de Nederlanders over Nederlands Indie; de bevolking wist gewoonweg veel te weining over de kolonieen.Ja, BPM,Douwe Egberts en de missie of zending.Was een totaal gebrek aan schoolonderwijs op dat gebied.
Ik weet nog dat wij als schoolkinderen aluminium melkflesdoppen moesten inleveren voor de negertjes in Suriname!
Over de jappenkampen en de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesie werd helemaal niets verteld.
{ik zat op de lagere school te Den Haag van 1958-1964]
Ook later op de middelbare school werd aan de koloniale geschiedenis niet of nauwelijks aandacht besteed; Multatuli werd al gauw geschrapt want ""daar was niet doorheen te komen""

Toch kan ik mij herinneren dat de Haagse bevolking niet zozeer afwijzend tegen de indogemeenschap stond:immers er woonden al veel oud-Indisch gasten, bovendien hadden veel Hagenaars wel een familielid die in de Oost verbleef.
Natuurlijk waren er protesten,Den Haag had na WO2 te maken met een enorme woningnoud, werkloosheid en verborgen armoede en deze stad ving de meeste Indo""s op, die overigens zelf veelal de voorkeur gaven voor vestiging in Den Haag.
Nog heb je hier echte Indische wijken, hoewel het verwatert.
In de jaren 50 kreeg je als schoolkind veel Indische kinderen in de klas en in de buurt.Wat mij opviel dat de Indische kinderen zich heel snel aanpasten en het zonder meer goed deden op school.
Weinig gemerkt van discriminatie , natuurlijk wel af en toe het gezeur over kookluchtjes-ofdat spruitjes zo lekker ruiken!
Ik wel gezien dat de 1e en 2e generatie duidelijk moeite had met het ""nieuwe"" vaderland.Kleine flats, het klimaat, het missen van familie, verlies van eigendommen, baan en status.
Dit was erg triest, eigenlijk was hier ook te weinig opvang voor, ook weer uit een gebrek van kennis.Om nog maar niet te spreken over de mensen die uit de kampen kwamen.
De herdenking op 14 en 15 augustus leeft zeker wel bij de Nederlandse bevolking, ook bij de jeugd.Kijk maar naar de jaarlijkse herdenking bij het Indisch monument.
Al met al kan ik zeggen dat de Indische gemeenschap in Den Haag de stad heeft cultureel heeft verrijkt, tot op de dag van vandaag.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Flip,
Ik heb hier niets aan toe te voegen, het klopt allemaal.
Sinds de jaren 50 ben ik al opgegroeid tussen de indo's en helemaal in de jaren 60. Het klopt ook dat ze na dat ze in een pension geplaats waren en sommigen daarna nog in zomerhuisjes een eigen woning kregen ingericht en al. Ja, de huurwoning kregen ze maar de inrichting en de kosten van de overtocht moeste uiteindelijk terugbetaald worden. Mijn schoonmoeder, een javaanse vrouw, net weduwe geworden ging naar Nederland want haar man en kinderen hadden de nederlandse nationaliteit. Haar familie was het er niet mee eens, maar ze ging om haar kinderen een goede opvoeding te kunnen geven. Ze heeft het gered en is 92 jaar geworden. Haar kinderen zijn allemaal goed terecht gekomen en zij ondersteunde samen met haar kinderen nog de familie in Indonesie, omgekeerde wereld maar toch ze deed het.
Later bleek dat ze alles terug moest betalen, de dochter die al 21 jaar was kreeg apart een rekening en heeft dat in termijnen terug moeten betalen.
Ook mijn schoonmoeder heeft met behulp van haar kinderen die gingen verdienen alles terugbetaald, dat waren duizenden guldens die van de AWW en het inkomen van de kinderen betaald moesten worden. De meubels had zij niet uitgezocht, de vloerbedekking en overig huisraad ook niet en dat was niet van de duurste soort dus was ze al vrij snel aan vervanging toe terwijl de schuld aan de nederlandse staat nog niet betaald was. Als we er nu over praten dan denkt iedereen dat ze hier gekomen is een mooi huis heeft gekregen en nog meubels enz. op de koop toe. Het valt dan moeilijk uit te leggen dat ze Niets heeft gekregen maar het allemaal zelf heeft betaald.
Als aandenken hieraan heb ik nog steeds de lijsten bewaard waarop stond wat er allemaal geleverd was aan woninginrichting en zelfs daarop waren nog correcties toegebracht als iet nog een beetje goedkoper kon.
Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste Flip,
Allereerst alle respect van mijn kant, maar ik wil wel even op jouw posting ingaan.
Zelf ben ik ook na de oorlog geboren '48, dus ik heb iets bewuster de armoedige jaren van na de oorlog meegemaakt.
Mijn vader is in '44 in Rotterdam met duizenden mannen opgepakt en als slaaf in Duitsland tewerkgesteld geweest, 8 maanden loopgraven maken voor het Russische front uit, tot hij eind '44 kon vluchten en naar Nederland is komen lopen.
De man heeft er gelukkig geen trauma aan overgehouden, integendeel hij heeft er altijd open over gesproken en zijn kinderen een zak kennis meegegeven over de oorlogsjaren met als achterliggende gedachte, dat zoiets noooooit meer mag gebeuren.

Daar is mijn interesse voor de tweede wereld uit ontstaan en heb ik mij er redelijk in verdiept, tevens heb ik het mijn kinderen meegegeven en op dit moment mijn kleinzoon, hij zal ook alle boeken en documentaties krijgen als ik de grote reis op ga.
Het is heel jammer dat scholen zo weinig aandacht schenken aan iets wat nauwelijks 62 jaar geleden heeft afgespeeld, waar miljoenen mensen het leven hebben verloren en een impact op de wereld heeft gehad die zijn weerga niet kent.(en we hebben er geen barst van geleerd)

Je zal je afvragen wat dit alles te maken heeft met de ellende en emoties van de eerste en tweede generatie Indonesische Nederlanders.
Na '45 was Nederland volledig leeggeroofd en verwoest, de hongerwinter had een zware tol geeist en het Nederlandse volk was zwaar aangeslagen.
Eind '45 kwam de opbouw (mede door het Marshalplan) op gang er moest gewerkt worden en bovendien was het armoe troef.
In dit licht moet je de komst van de Indonesische Nederlanders bekijken, heel simplistisch gezegd ze hadden pech.

Zij kwamen aan in een land in opbouw, en de Nederlandse bevolking was nog verdoofd en heel erg bezig hun eigen zaakjes op orde te krijgen, waardoor de aandacht voor de Inonesische Nederlanders die ook een erbarmelijke tijd hadden meegemaakt en huis en haard moesten verlaten om in dat koude verwoeste kikkerlandje een nieuw bestaan op te bouwen ver beneden peil was.
De rol van toenmalige regering in deze is er ook èèn die stinkt als de pest, geen goede opvang, valse belofte's en totaal geen begrip voor het leed van deze bevolkingsgroep, waarvan velen Nederland alleen maar van de landkaart konden.

Dat er door latere regeringen niet is ingegrepen en er meer aandacht is geschonken aan deze groep zie ik meer als struisvogelpolitiek, immers je gaat niet commentaar leveren op bestuurders van je partij die jaren ervoor enorme fouten hebben gemaakt, als je het doodzwijgt dan is het er ook niet.
Vaak worden Indonesische Nederlanders noch allochtonen genoemd, daar ben ik het niet mee eens, het verbaasd mij altijd weer hoe weinig Nederlanders weten, dat de Indonesische Nederlanders de grootste groep in Nederland zijn die niet in Nederland zijn geboren.
Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet, deze mensen zijn zo geintregreerd in Nederland tot in iedere uithoek van het land dat zij totaal niet opvallen.

Als dat geen compliment waard is, dan weet ik het ook niet meer, daar zouden de allochtonen in Nederland die notabene vrijwillig hierheen zijn gekomen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dat er nog veel verdriet heerst onder de eerste en tweede generatie Indonesische Nederlanders heb ik alle begrip voor.
En dat zij nog steeds de erkenning niet krijgen voor het leed wat zij hebben meegemaakt is ook duidelijk.
Waarbij ik ook wel op wil merken dat een deel van de derde en vierde generatie toch vaak te pas en te onpas terug willen komen, alsof het hun is overkomen wat deze de oude generatie is overkomen terwijl ze bijwijze van spreken nog nooit een echte palmboom hebben gezien en dat zou ook een keer klaar moeten zijn.
Hoe graag we ook willen de geschiedenis is niet terug te draaien, de jongeren moeten lering trekken uit de geschiedenis en vooruit kijken.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Flipse ,
als een buitenstaander , een Indonesier vergelijkbaar met de 2de generatie Indo(indisch) kijk ik met andere bril naar de Sedjarah Orang Indis di Hindia Belanda dan di negeri Belanda.
Tijdens mijn studie (jaren 70) heb ik jaren gewoond (indekost) bij een indische familie van de 1 ste generatie Indo.
Heb veel vrienden gemaak met de 2de generatie indo's (ze zijn wel stukjes ouder , min. 10 jaar ouder).
Voor vriendschap, familiebanden zijn gewoon Indonesiers voor mij , alleen hun namen zijn meestal niet Indonesisch.

Ik heb zelf ervaren hoe het is om anders gezien en soms behandeld te worden door de nederlanders (de totoks).Daarom heb ik veel sympathie en begrip voor die oudjes.
Het is ook een fabel geweest dat de Indo's welkom waren , niet voor de regering en niet voor de grote massa.
Voor mensen met vrienden en familie uit den Oosten is het anders geweest.
De grot massa willen eigenlijk af van hun broeders en zusters uit den Oosten.
Zelfs de bewierookte Multatuli heeft ook zo'n afwijzende houding / superioriteits gevoel t.o.v. van den Inlanders.
De bekende Dr Aletha Jacobs , de 1ste vrouwelijke arts in Nederland (de moeder van alle feminsten) heeft ook vreemde idee-en over de verhouding tussen totok en halfbloed zijn.
Dat kun je hun niet kwalijk nemen , de tijden zijn anders.
Maar toch kan je de vraag stellen hoe de gemiddelde nederlanders(totoks) gaan denken.
Vwb de regering is het overduidelijk , ze zijn NIET blij dat de Indische Nederlanders naar Nederland kwamen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 19-01-2007 13:14 Malam wrote:
Beste Flip,
Je zal je afvragen wat dit alles te maken heeft met de ellende en emoties van de eerste en tweede generatie Indonesische Nederlanders.
Na 45 was Nederland volledig leeggeroofd en verwoest, de hongerwinter had een zware tol geeist en het Nederlandse volk was zwaar aangeslagen.
Eind 45 kwam de opbouw (mede door het Marshalplan) op gang er moest gewerkt worden en bovendien was het armoe troef.
In dit licht moet je de komst van de Indonesische Nederlanders bekijken, heel simplistisch gezegd ze hadden pech.

Beste M. als je met een economische bril gaat kijken heb je 100% gelijk.
Toen hadden de nederlanders ook moeilijk.
Ik denk dat bij de Indo anders ligt.

Ze zijn gekwets omdat ze AFGEWEZEN werden door hun broeders en zusters die in Nederland wonen. Geld , materie staat niet echt op de eerste plaats bij de oosterlingen.Aangezien de Indo's eeuwen daar hebben gewoon en ook Indonesische genen zullen hebben zullen ze ook bijna dezelfde mentaliteit hebben zoals de Indonesiers.
De oude mentaliteit was , het is niet erg dat je arm ben , als je maar gelukkig ben tussen je familie.(vrienden).

En wat bleek ?, ze moesten weg gaan uit hun vertrouwde omgeving , hun droom valt in duigen .Komen ze in nederland werden ze ook afgewezen.En in sommige gevllen ook belazerd.
En dat is erg als je nergens bij hoort.
Dat hoor ik vaak van de oude (1ste) generatie Indo's.
Sommigen zijn zelfs verder weg gegaan , ze gaan remigreren naar andere landen (als het kan met tropisch klimaat) .
Andere landen die hun wel willen opnemen zonder vooroordelen , en dat zijn dan Amerika, Canada , Australia, Spanje .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 19-01-2007 13:38 sidia wrote:

...

Beste M. als je met een economische bril gaat kijken heb je 100% gelijk.
Toen hadden de nederlanders ook moeilijk.

Ze zijn gekwets omdat ze AFGEWEZEN werden door hun broeders en zusters die in Nederland wonen.

En wat bleek ?, ze moesten weg gaan uit hun vertrouwde omgeving , hun droom valt in duigen .Komen ze in nederland werden ze ook afgewezen.

Beste Om Sid ik haalde alleen de economische en beroerde situatie aan om te vertellen, dat de Nederlanders op dat moment zelf ook nog bezig waren om brood op de plank te krijgen en traumaverwerking.

Zoals een recente uitspraak van jou in de topic over milieu, een volk krijgt pas aandacht voor zijn omgeving als het zijn eigen zaakjes op orde heeft(brood op de plank)

We mogen de reactie van de Nederlandse bevolking op de komst van de Indische Nederlanders niet door de bril anno 2007 zien.
Grof gezegt, nu is de mentaliteit in Nederland, iedere buitenlander die binnenkomt is er èèn te veel, zelfs iemand wiens leven in gevaar is, hoe triest dan ook.

Als we door de bril van 1950 kijken, was de mentaliteit heel anders, Nederland en toenmalig Indië waren al honderden jaren met elkaar verbonden.
Iedere Nederlandse familie had wel iemand die ouderwets gezegd naar de Oost was geweest, overigens ook mijn vader, die heeft 3 jaar gediend bij de onderzeedienst,
Het woord discriminatie was in die tijd echt nog niet uitgevonden en wat u afwijzing noemt, is volgens mij gebaseerd op het feit dat een ieder nog zijn handen vol had om zijn eigen zaakjes op de rail te krijgen.
Daarbij ook in aanmerking nemend dat het denken van Oosterlingen totaal anders is als die van Westerlingen, individualistisch denken is in het westen uitgevonden, ook toen al.

Volgens mij was er geen sprake van afwijzing van de Nederlandse bevolking, maar meer hetgeen wat ik hier boven omschreef.
Bovendien de opstelling van het vette in driedelig kostuumzittende, sigarenrokende, kop in het zand stekende bestuur van Nederland voortkomend uit de almachtige KVP, die zich op hun pik getrapt voelden door de geallieerden, die hun pijnlijk hadden laten weten dat het koloniale tijdperk voorbij was.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• Laatst hoorde ik op de 'ouderwetse radio' een verhaal van een vrouw, die als kind in een 'Jappenkamp' gezeten had; men had gediagnostiseerd, dat zij aan PTSS-syndroom leed ...... Post Traumatische Stress-syndroom.
    Zijzelf was zich nergens van bewust ..........
    Over PTSS ...

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Nou Malam Pak Sid heeft wel de juiste gevoel weergegeven.
    Op de eerste plaats het verhaal van Flipse is precies de juiste benadering en een heel goed verhaal.
    Wat ik er van weet was dat toen in de jaren 1950 1955 ik was nog een broekje.
    mensen uit Indonesie kwamen die wij hebben opgevangen in ons huis waar de instantie moeite mee hadden
    Mijn ouders hadden een groot huis en konden best hen huisvesten.
    Omdat wij een broer/zoon in Indonesie hadden die daar toen achterbleef.
    En die indonesiers die wij kende door mijn broer aaangemeld.
    Het opvangen had zeer zeker beter gekund want al die politiekers hebben totaal gefaald met ministers als de boosdoenders.
    Vergeleken met nu dat men de vluchtelingen die hier mogen blijven, hebben een huis en meubels gekregen.
    Nu kan het wel, en toen niet is mij een raadsel?
    Want er was wel een trend van opbouw, en armoede maar men had hen, toch beter kunnen opvangen, en dat is schandalig gebeurd.
    Eigenlijk zouden ze nu nog in aanmerking mogen komen voor al dat leed dat ze hebben ondergaan zij die nog leven, en nu van een klein pensioentje moeten rondkomen.
    Het zelfde als het gebaar waarin verscheidenen geen of niet nodig dat geld rond 7000 gulden hadden ontvangen als men aan kon tonen dat men in die periode in Indonesie zaten en wie daar tot een bepaalde datum naar Nederland waren gekomen.
    Neen ook dit is de donkere kant van onze geschiedenis, en dat is niet mooi te noemen.
    Ook waar ik het al eerder hier melde de achterstallige loon die nu nog niet is betaald, waarin men elke keer de verantwoordelijkheid afschuift naar andere. Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

flipse
    User
    User icon of flipse
    spacer line

Beste Om's en Tantes,

dank voor jullie positieve reacties. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, aangezien op dit forum zo vaak geseken wordt op Indo's (Indische NEderlanders) en ouwe koeien uit de sloot halen als het over geschiedenis gaat.
    Misschien komt het omdat het verhaal niet over mezelf gaat, maar over de 2 generaties voor mij, waarvoor ik graag een lans wil breken.

Malam, het lag volgens mij absoluut niet alleen aan de situatie in NL in die tijd. Van vele Pinda's heb ik gehoord dat ze daadwerkelijk in die tijd werden gediscimineerd, niet alleen in woord, maar ook in daad.
    In de laatste film bij het IndoFILMcafe (ff reclame tussendoor) "My blue heaven" wordt een mooie, maar passende karikatuur daarvan neergezet.

salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Flip, die film heb ik ook ooit eens gezien en inderdaad leek het op de tijd in mijn jeugd toen de Indische jongens "in the picture" waren bij de hollandse meiden. Hollandse jongens die jaloers waren op de indische jongens die hun "mooie" meisjes inpikten.
    Ik zie nog steeds dat stukje zo voor me dat die ikan asin tevoorschijn kwam bij aankomst in Nederland.
    En het gedrag van die ouders, ze wilden niet opvallen maar toch hun eigen identiteit behouden en dat was soms moeilijk.

Ja er werd gediscrimineerd maar op een andere manier dan nu, minder grof, maar toch het gebeurde.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat ik 2 identieke sollicitatie brieven stuurde een onder mijn man zijn naam, die Indonesisch is en een onder mijn meisjesnaam en raad eens waar ik antwoord op kreeg.
    Ja , op mijn meisjesnaam kreeg ik een uitnodiging op de andere niet.
    Ik werd aangenomen maar heb voor de eer bedankt en uitgelegd waarom. Dat werd mij niet in dank afgenomen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja, yoke er is nog niets veranderd.
    De kans om aangenomen te worden als je een Arabische naam hebt is laag, zeker bij MBO en stageplaatsen zoeken.
    Maar niet alleen bij Moslims, ook Afrikanen,Antillianen,Surinamers hebben bij het CWI gelijk al een negatieve naam.
    Er heerst een enorm vooroordeel[natuurlijk heb je mensen,die helemaal niets willen, maar die heb je onder Nederlanders ook]

De vooroordelen en terughoudendheid van werkgevers:
    -Onberekenbaar en hoog ziekteverzuim
    - niet goed beheersen van het Nederlands
    -weinig bereid tot bijscholing, wel als het betaald wordt
    -geen echte motivatie: solliciteren omdat het moet van Soc.Zaken
    Dit is een kort verslag van een werkgever,
    We proberen er iets aan te doen, met name vrouwen erbij te betrekken.
    Dit is het moeilijkst: veel vrouwen geven aan liever thuis te blijven met de kinderen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Sorry hoor, ik heb dit uitgebreid besproken met Pop, deze ervaring heeft ze echt noooooooit gehad(discriminatie)
    Zelfs niet met de naam van haar overleden man, die overigens van origiene van Ambon kwam.
    Wel hebben mijn vrouw en haar overleden man in vroegere tijden last gehad van Molukse organisaties, die hebben getracht om hun in allerlei toestanden te betrekken.
    Volgens Pop is er nooit sprake geweest van discriminatie, althans zij heeft dat nooit zo ervaren.
    Het is maar net hoe je, je zelf wil opstellen, derde en vierde generatie Indo's die moeite hebben met wat hun ouders en grootouders is aangedaan, moeten gaan werken en hun zielige gedachten achter zich laten.
    Belachelijk wat ik soms op sommige Indo site`s lees, onze kinderen hebben de naam van hun vader, er is er èèn politieagente en de twee zoons hebben een wereldbaan, met een echte Molukse naam, dus niet lullen alstublieft.

petteke
    User
    spacer line

Ik ben van de 2e generatie.Ik ben in 1950 ,op 3jarige leeftijd naar Nederland gekomen.Ik moet eerlijk zeggen ,dat ik ook geen last van discriminatie heb gehad.Ze riepen weleens "pinda poep chinees",maar dat vind ik geen discriminatie. Mijn ouders hebben thuis ook nooit gesproken over terug keren naar Indonesie.Wat wel waar is dat ze nooit veel over Indonesie verteld hebben.'dat is wel jammer.Mijn vader heeft in Nagasaki Japan gevangen gezeten ,daar heeft hij wel over verteld.
    Bij mij thuis werd ook geen maleis gesproken ,dat vind ik ook erg jammer ,want ik weet praktisch niets .Nu ik ouder ben geworden ,ben ik mij meer gaan interesseren in alles war over indonesie gaat ,helaas mijn ouders zijn er niet meer.
    Ik lees dan ook erg graag op dit forum en ik heb er al veel van opgestoken.
    Ciao,patricia.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 23-01-2007 00:47 Malam wrote:
    Sorry hoor, ik heb dit uitgebreid besproken met Pop, deze ervaring heeft ze echt noooooooit gehad(discriminatie)
    Zelfs niet met de naam van haar overleden man, die overigens van origiene van Ambon kwam.
    Wel hebben mijn vrouw en haar overleden man in vroegere tijden last gehad van Molukse organisaties, die hebben getracht om hun in allerlei toestanden te betrekken.
    Volgens Pop is er nooit sprake geweest van discriminatie, althans zij heeft dat nooit zo ervaren.
    Het is maar net hoe je, je zelf wil opstellen, derde en vierde generatie Indos die moeite hebben met wat hun ouders en grootouders is aangedaan, moeten gaan werken en hun zielige gedachten achter zich laten.
    Belachelijk wat ik soms op sommige Indo site`s lees, onze kinderen hebben de naam van hun vader, er is er èèn politieagente en de twee zoons hebben een wereldbaan, met een echte Molukse naam, dus niet lullen alstublieft.

Malam,
    niet lullen, dit overkwam mij in 1964, heb verder overigens nooit zonder werk gezeten en mijn man ook niet. Niet alle werkgevers zullen zo hebben gedacht als deze.

Verder heb ik niet zo veel last gehad van discriminatie en mijn man vindt het ook wel meevallen. Het gebeurde wel als het de andere partij goed uitkwam, maar de indische mensen spraken niet echt over discriminatie.Tegenwoordig is, als het zo uitkomt ,bijna elk woord wat gebruikt wordt tegen mensen die "'anders" doen of zijn, in ras, geloof enz., als de "blanke" nederlander al discriminatie.

Overigens jaren geleden moesten werkgevers een aantal allochtonen in dienst hebben.
    Mijn zoon werd door zijn naam even tot allochtoon verklaard.
    Zelf trok hij zich er niks van aan, de ene keer een witte pet op en de andere keer een bruine, net zoals het uitkwam. Overigens weet ik niet of dit soort dingen nog speelt

Indischen onder elkaar discrimineerden ook op afkomst. Als je van de suikerplantage(bijv.) kwam "mocht" jij jezelf meer verbeelden dan als je uit de kampong kwam. Rangen en standen dus.

Ik merk het nu nog als ik op vakantie op Bali ben dat er in het hotel gasten zijn die laten weten dat ze hun vader alleen nog herinnerden als een man met een wit pak aan en een tropenhelm op. Bullshit!!!!!!!!

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Discriminatie of niet ?

Anekdote :
    Er was eens een indonesische student , kwam in 1968 in Nederland .Kreeg hij gekke vragen waarom hij hier kwam, hoe ze daar in Indie wonen etc.
    De vragen werd gesteld door gewone Nederlanders en ook nederlandse studenten . Het kwam neer op dat hij mss iemand zou zijn die uit politieke , sociale of economischr redenen naar nederland kwam.
    Echt lastige vragen , werd ook niet beantwoord .Hij keek wel uit , al die susa vragen.
    Het komt ook vaak voor dat hij geweigerd werd aan de deur van een discotheek. Ya toen ken men ook al een zgn "deur beleid".
    De marokanse probleem of islam probleem bestond toen ook niet .
    Ook kreeg hij problemen bij het zoeken van een studenten kamer.
    Het gebeurde in 3 studentensteden, in Enschede , Nijmegen, Tilburg.

Heeft ook gemerkt dat hij anders werd benaderd tijdens 2 ontgroenings weken , maar heeft toch behoorlijk zijn bek (pardon) opengetrokken.Werd toch een gewaardeerde lid . Dus niks aan de hand , tot dat er scheve gezichten en ge kwek2 (geroddelt) kwam toen hij een paar keren in de weekenden werd opgehaald door zijn vader.
    De andere studenten keken wel raar dat die bruine student opgehaald werd door een mobil dinas met een totok supir.
    Toen werd hij weer in een andere hokje gestopt , van een zielige "vluchteling" tot iets anders. Werd hij ook een beetje gemeden.
    Niks aaan de hand , heeft toch zijn eigen vriendenkring .Who cares.

Later trouwde hij met een totok meisje , tja moest ze 1 keertje gaan solliciteren.Er kwam een vacature open , werd zijn nyonya afgewezen .
    Later kreeg ze telefoon van 1 vd hoofden (de zorg) , een vriendin van een vriendin ,waarom ze niet ging solliciteren.Dus ze ging solliciteren(voor de 2de keer) met haar totoks naam . En praise the lord , ze kon gelijk beginnen.
    Ik bedoel maar . Mevr .van der Plas is toch iets anders dan Mevr Kerbodisoto.
    Discriminatie ? Wie dat weet mag het zeggen.

Dat is tempo doeloe verhaal , (genre van Er Was Eens --) men moet gewoon slikken , de anti discrimantie clubjes bestond toen nog niet .
    Gelukkig heeft hij geen nadelige gevolgen gekregen , of wel ??
    Zoiets zoals Post Traumatische Syndroom.?
    Neee , denk ik niet . Hij heeft altijd grote bek , doet hij hij ook vaak open als het moet .
    Kwek kwek kwek kwek Emoticon: Puh! Emoticon: Puh!

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Om Sid als dit waar is dan ben ik dus niet de enige die op een naam afgewezen werd bij een sollicitatie. Inderdaad Mevr. Droogbrood klinkt toch anders dan mevr. Sapidarisana.
    Heb ook geen nadelige gevolgen van overgehouden hoor! Emoticon: Party!
    Ben wel blij dat ik die werkgever de waarheid gezegd heb en de baan niet aangenomen, ik kon het me permiteren ,er was werk genoeg in die tijd.,

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Wat ik mis , in 'jullie verhalen' is het verschil tussen het 'platteland' en de 'stad' , toen ik in de 60'(zestig)-er jaren in NEDERland kwam, was er verschil tussen deze twee ....; ik had in A'doorn/Almelo/Schevelingen gewoond o.a. ....
  • Op het platteland 'keek men je uit de boom' ...... je kreeg óók rare vragen:
    - eten jullie óók met 'bestek': mes, vork en lepel .....
    - kennen jullie óók het gebruik van auto's, e.d. of gaan jullie met 'prauwen' naar school/werk ......
  • Toen mijn vader als 'klein ambtenaar' terug moest met het vliegtuig naar Nederlands Nieuw-Guinea, om voor UNTEA te werken, informeerde men naar Schiphol; hoe dat was ...... men kende zelfs A'dam niet, laat staan het vliegveld ..........
  • In de stad (Scheve'ngen) kreeg ik snel contact en vrienden ..... na de eerste dag ging ik al met hen spelen, het scheelde óók dat er Indo's waren, de één méér ver-Nederlands dan de ander (misschien óók wel méér 'betinka/sombong' dan de ander) ........ men was méér op de hoogte wat er in de wereld tekoop was/is ....

"Ik vond/vind wel dat de 'gemiddelde Nederlander' niet goed geïnformeerd werd(wordt ?) door de Nederlandse Overheid, over de 'kolonieën', wij wisten méér over het dagelijks leven in Nederland, dan zij over 'ons' .....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Anis, ik weet niet hoe het op het platteland was omdat ik in een grote stad woonde en vanaf mijn lagere schooltijd al tussen de indische mensen.
    Mijn moeder leerde ons om met iedereen om te gaan en het goede te zien in andere culturen. Door onze buren die al gauw ooms en tantes werden leerden wij Indische gewoonten kennen en ook het eten en de gastvrijheid.
    Trouwens die gastvrijheid is niet alleen iets Indisch, wij waren met 9 kinderen thuis en altijd bleven er vriendinnetjes slapen en mee eten. Waar negen te eten hadden kon ook nog wel een tiende bij was haar motief en slapen was ook geen probleem, beetje opschuiven of bed op de grond erbij ,toen een "kermisbed"genoemd , dan lukte het wel. Nu nog steeds als ik na jaren weer oude vriendinnen ontmoet dan is het eerste waar ze het over hebben dat ze altijd bij ons terecht konden. Misschien kon ik me door haar instelling en opvoeding zo goed thuisvinden bij Indische mensen. Ook mijn Oma had de zelfde instelling, haar moeder dus en ik denk dat ik het overgenomen heb. Als er al gediscrimineerd werd dan gebeurde dat buitenshuis.
    Over wel of niet informeren door de Ned. Overheid heb ik geen mening, ik miste die informatie niet maar dat er in Ned. Indie meer over Nederland werd geleerd dat hoor ik wel vaker. We moesten natuurlijk wel een aantal dingen over Indonesie leren op school. Toch heb ik het idee dat mijn moeder meer geleerd heeft over Ned.Indie dan wij, zij kon hele rijtjes eilanden uit haar hoofd opzeggen net zoals de indischen hele rijtjes nederlandse steden en wateren op konden noemen. Maar of ze ook van elkaars gebruiken op de hoogte waren gebracht weet ik niet. Emoticon: Bye bye

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Ja AnisJ het plate land had nooit geen buitenlander gezien.
    En toen ze kwamen was het een bezienswaardigheid, je weet toch hoe nieuwschierig de Hollanders zijn.
    Ik weet een verhaal en dat was een afrikaan die getrouwd was met een Hollandse het eerste kindje was donker en toen de tweede kwam,was het echt een blonde kindje waardoor de man boos was geworden.
    Het kon niet van hem zijn zij hij, maar naar onderzoek was het wel van hem dus de natuur kan soms rare capriolen maken.
    Maar waar Musselkanaal lag wisten ze in Indonesie beter dan wij in Holland dat was echt zo, aardrijkskunde moest je opsommen en uit je hoofd leren.
    Groningen en Appingedam ging nog wel maar andere plaatsen buiten de hoofdsteden was niet zo belangrijk vroeger op de scholen.
    Maar schijnbaar wel in Indonesie.. AnisJ je hebt gelijk wij werden niet zo goed geinformeerd over Indonesie zoals ik denk dat het Merapi was of tante Yoke die beweerde dat alleen zilver papier en die flessendoppen van zilver ben even de naam kwijt (help mij even Yoke), die ingezameld werd voor de kinderen in arme landen en dat was Indonesie ook bij.
    En ja ook bij ons met 10 kinderen was het komen, en gaan van de buurt kinderen weet wel de eerste zw Tv stond bij ons als eerste in de buurt in huis dus er was altijd woensdag middag dat er uitzendingen waren voor kinderen een bioscoop gedoe bij ons de halve straat zat bij ons thuis.
    Dat was een wereld van verschil met nu, Vergelijk bij mijn werk was Sinterklaas tijd bijna 200 kinderen aanwezig, nu afgelopen jaar 9 kinderen dat maakt het verschil....................... Emoticon: Worship Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party!

lesmana
    User
    spacer line

Ben zelf al 22 jaar met iemand uit Indonesia getrouwd, en wat het discrimineren aangaat, dit doen ze erg vaak onder elkaar, de verwaandheid kent bijna geen grenzen. Er zijn er zelfs die uit verwaandheid het vertikken om indonesisch te praten. Mijn vrouw is gelukkig chinese dus zij doet aan dat circus niet mee.
    Grv John.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Om Ziel,

die "zilveren" flessendoppen waren van aluminium, het had een andere naam maar daar kan ik niet zo gauw opkomen.
    Het materiaal gebruiken ze nu nog wel voor kant en klaar maaltijden die zo de oven in kunnen.

Overigens die doppen en dat zilverpapier dat werd ingezameld voor de missiegebieden, om voor de arme " inboorlingen" een schooltje te onderhouden die werden gerund door paters en nonnen.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Om Ziel,
    komt U uit Musselkanaal?

Mijn dochter heeft een getinte dochter met bruine ogen en een blanke blonde met blauwe ogen.

Mijn zoon heeft een blonde zoon met blauwe ogen en een getinte met bruine ogen.

Beide blonde kinderen hebben wel een platte neus, ha,ha, van opa geërfd.

Nu ze ouder worden begint het haar van de blonde kinderen donkerder te worden.

Dus mijn beide halfbloed kinderen hebben een duopenottì / twee kleuren in een pottie

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Neen ik kom niet uit Musselkanaal.
    ik noemde deze plaats om te vergelijken wat wij vroeger op school leerde.
    Neen ben geboren Gelderlander Lunteren. maar na mijn 17 jaar ben gaan varen en ben nooit meer daar terug gegaan, en woon al van af na de vaar periode in Brabant zeg maar die schoenindustrie de Langstraat Waalwijk.
    mijn vader komt uit Tubbergen en mijn moeder uit Arnhem Vader was gelegen in Ede en kwam mijn Moeder tegen met stappen in Arnhem.
    Zo is het gekomen dat ze in Lunteren terecht zijn gekomen dat ze daar een bedrijfje hebben opgestart, voor de oorlog in de crisistijd.
    Maar ik kan overal wonen waar brood gebakken wordt kan mijn hijmat zijn.
    40 jaar als Chauffeur door Nederland getrokken, waar van 35 jaar op de Bus.
    Zo nu heb ik mijn visite kaartje afgegeven.
    Eigenlijk ben ik soms verbaast,hoe de anderen, die hier reageren, wat ze doen, of wat ze zijn, en gedaan hebben zoals Merapi die zegt dat ze advocatuur gewerkt heeft meende ik door haar verhalen door,er uit te halen. En Sapolidi ambtenaar, Malam havenarbeider, zo ontstaan er bij verhalen die ze hier plaatsen geen duidelijkheid wat ze doen, en wat ze zijn, hun annominitijd respecteer ik ook maar toch je brengt als mens een gedachte opgang wat zou die mevrouw/menheer door hun verhalen, hun betrokkenheid vandaan halen, of waar het vandaan is gekomen.
    Wij zijn gisteren naar Den Haag geweest Ambassade voor een Visum voor mijn Schoonmoeder die 3 maanden daar naar toe gaat.
    Het was erg rustig een heel ander kontrast dan vorige jaren, dus binnen half uur was het geregeld February ophalen die Visum. In Den Haag
    Wij gaan dan altijd Nasi goreng halen bij Tay Way in de Regentesselaan,
    Het is lekker om mee te nemen, en onderweg bij Xotus in Delft afslag 8 te gaan en daar de benodigde waren te kopen, en even een halve bakje Nasi te eten.
    Voor de visum hebben wij denk ik de laatste keer dat er 3 maanden weg mogen als je AOW hebt men wil dit veranderen, dat het niet langer dan een maand mag weg uit Nederland.
    Dat betekend voor velen van ons dat je geen 3 tot 6 maanden in Indonesie kan vertoeven dit is dan erg jammer voor hen die in de toekomst dachten daar te verblijven en je AOW behouden kan. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Emoticon: Blush Emoticon: Frustrated

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 23-01-2007 22:11 lesmana wrote:
    Ben zelf al 22 jaar met iemand uit Indonesia getrouwd, en wat het discrimineren aangaat, dit doen ze erg vaak onder elkaar, de verwaandheid kent bijna geen grenzen. Er zijn er zelfs die uit verwaandheid het vertikken om indonesisch te praten. Mijn vrouw is gelukkig chinese dus zij doet aan dat circus niet mee.
    Grv John.

John yth.,

Suda lama dengar apa 2 ...... kunt u óók een beetje Chinees sspréken Emoticon: Devil Emoticon: Clown ....... "Ni Hao" Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,858,696 topic views - 236,818 posts - 13,712 topics - 28,671 members - last post @ 28-02-2020 18:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,315,869 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com