indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

http://www.telegraaf.nl/binnen(...)nen_fors_omlaag.html

Zorgtoeslag wordt tegenwoordig aangepast aan het land waar je woont.

Tuti en Jan, hebben jullie hier last van? Emoticon: Sadley

Gracias. Sama sama

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Kiwimave,
Als je de voorwaarden van die zorgtoeslag eens doorneemt kom je tot de ontdekking dat
Nederlanders die in Indonesië wonen geen recht hebben op de nieuwe zorgverzekering en
dus ook geen zorgtoeslag ontvangen.
Ik persoonlijk treur daar niet om omdat ik (nog) jong genoeg ben om zelf een verzekering
af te sluiten, voor mensen ouder dan pakweg 55 jaar is het echter een heel groot
probleem om zich in Indonesië te vestigen.
Een paar privé-zaken:
Ik betaal aan premie voor ons tweeën ongeveer 5 miljoen (€ 450) voor een verzekering alleen voor ziekenhuisopname, zie bijlage:
http://img12.picsplace.to/img.(...)le=img12/1/sehat.jpg
De overige medische kosten waren dit jaar ongeveer 8.5 miljoen, dit is inclusief een nieuwe bril en een nieuw kunstgebit.
Bij elkaar is dit is zo ongeveer € 100 per maand, ik denk dat iemand in Nederland met een zorgverzekering en zorgtoeslag netto ook op zo'n bedrag uitkomt.
Jan

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Bedankt voor je uitleg Jan. Ik denk dat de gemiddelde NLer rond de 100 euro/maand moet betalen voor zijn nominale deel zorgverzekering (incl. aanvullende verzekeringen - collectieve kortingen). Daarna gaat er maximaal 36 euro vanaf zorgtoeslag.

Al met al lijkt het Nederlandse systeem toch wel iets beter dan het Indonesische: kwalitatief veel betere zorg voor misschien iets meer geld dan in Indonesie. Dus we doen het nog helemaal zo slecht niet in Nederland Emoticon: Shiny

NB. AWBZ Zorg bestaat niet of nauwelijks in Indonesie

Gracias. Sama sama

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 28-12-2006 13:29 Tuti & Jan wrote:

De overige medische kosten waren dit jaar ongeveer 8.5 miljoen, dit is inclusief een nieuwe bril en een nieuw kunstgebit.
Bij elkaar is dit is zo ongeveer € 100 per maand, ik denk dat iemand in Nederland met een zorgverzekering en zorgtoeslag netto ook op zon bedrag uitkomt.
Jan

Beste Jan,
Is dit bedrag voor èèn persoon of voor twee personen?
want oei oei wat sla je de plank mis.
Ik zal even beknopt uitleggen hoe het op het ogenblik in Nederland werkt en wat de kosten zijn.
In Nederland betaald iemand met een salaris van € 30.000 per jaar, overigens is dat vrij pover plusminus 12.6 procent AWBZ.
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, dat is dus € 3780 per jaar.
Bij een salaris van 30.000 kom je niet in aanmerking voor zorgtoeslag.
Maandpremie voor een redelijk goede zorgverzekering is rond de € 105.
Inkomensafhankelijke bijdrage voor een salaris van 30.000 is 6.5 % te betalen door de werkgever, maar aangezien dit als inkomen wordt aangemerkt is er belasting over verschuldigd.
Kinderen zijn gratis meeverzekerd.
Dus een gezin met een inkomen van € 30.000 per jaar betaald.
3780,- AWBZ, 625 belasting over de loonsafhankelijke bijdrage per jaar.
te samen 4404 per jaar, of te wel € 367 per maand.
Daar tellen we bij op 2 X ziektekostenverzekering van € 105,- per persoon is te samen € 577,- per maand.
Daar zit wel een verschilletje in denk ik en dan hebben we het er nog over dat moeder niet meewerkt en geen inkomen heeft, want als moeder het in haar hoofd haalt om te gaan werken dan mag ze er boven op ook nog eens inkomensafhankelijke bijdrage en AWBZ betalen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Malam ,
ik weet niet wat ik kwijt ben voor ziekensfondsverzekering etc .
Betaal 2x 129 euri p/p permaand + aanvullende verzekering (na aftrek van collectiviteiskorting), maar krijg geen toeslag.
Mijn zoon van 20 moest ook 129 euri /maand betalen, maar krijgt wel een zorg toeslag van 39 euri ? .
Dat wordt extra krantenwijk Emoticon: Smile
Geef mij maar de oude ziekenfonds en mijn oude gulden terug. Emoticon: Angry

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

want oei oei wat sla je de plank mis.
Beste Malam,
Als ik jou cijfers lees schrik ik toch wel en moet ik je gelijk geven met bovenstaande opmerking.
De bedragen die ik noem zijn voor twee personen, de premie voor de ziektenkostenverzekering gaat uiteraard omhoog met mijn leeftijd.
Toen ik 5 jaar geleden naar Indonesië vertrok zou ik van mijn € 850 uitkering per maand € 250 aan ziekenfondspremie in Nederland moeten gaan betalen (premie over 100% van mijn oude salaris), het was of vertrekken naar een ander land of naar de sociale dienst, de keuze was toen snel gemaakt, dit is niet zielig bedoeld maar gewoon een feit.
De situatie voor veel ouderen is nu dat ze niet kunnen vertrekken naar Indonesië omdat ze zich niet kunnen verzekeren voor ziektenkosten en daardoor in Nederland moeten blijven.
Als Nederland deze ouderen niet die verzorging kan geven die ze verdienen na een leven van hard werken geef ze dan de gelegenheid om die verzorging in een ander land te krijgen.

NB. AWBZ Zorg bestaat niet of nauwelijks in Indonesie.
Waarom zou iemand dan de premie moeten betalen voor zaken die hij niet kijgt.
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja Jan, van de zorgbetalingen in Ned. weet ik alles ik heb het vorig jaar voor de OR van mijn werk uit moeten zoeken.
Of ouderen na 65 persè in Ned moeten blijven omdat ze niet te verzekeren zijn weet ik niet.
Dat is waarschijnlijk een kosten overweging.
Stel dat een ouder echtpaar met beiden AOW en een pensioen erbij aan een gezamelijk inkomen komt van 38.000 Euro Ned. verlaten dan vallen er nog al wat betalingen weg.
Gezamelijk AWBZ 4780
Werkg. bijdrage 2470
Belasting 370
Premie zorg 2400
Dit lijkt onwaarschijnlijk ,maar het is toch echt 10.000 Euro.
Vaak vergeten mensen de AWBZ en de werkgevers bijdrage.
Het lijkt mij dat er voor de helft van dit bedrag wel hier of daar een verzekering is af te sluiten, ook voor ouderen.
Ik weet niet wat de bepaling is van de Ned. belasting wetgeving bij het verlaten van Ned. t.a.v. loonbelasting en AWBZ, waarschijnlijk zal er nog wel belasting over de AOW en pensioenen worden ingehouden, immers die zijn belastingvrij opgebouwd.
Maar de AWBZ zal niet hoeven te worden betaald, bij emigratie wordt er namelijk geen gebruik worden gemaakt van de AWBZ.
Maar hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, wel de bedragen die betaald worden.
Overigens weten ook een hoop mensen niet dat de AOW in Nederland wordt opgebouwd van het 15e jaar tot het 65e jaar, elk jaar 2 % maakt aan het einde van de rit 50 jaar X 2 %= 100 % AOW.
Dat betekend bijvoorbeeld dat iemand die van zijn 15e jaar tot zijn 30e jaar in Nederland heeft gewoond en voor de rest in het buitenland, dat hij bij het bereiken van 65 jaar altijd recht behoud op AOW over de jaren dat ie in Ned. heeft gewoond, in dit geval 15 jaar maal 2 % is 30 % AOW.
Veel mensen die in het buitenland wonen weten dat niet.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Veel mensen die in het buitenland wonen weten dat niet.
Er zijn inderdaad veel mensen die Nederland verlaten en die dat niet weten, mij is dat gegeven bekend en het is een kwestie om niet alle geld er door te draaien maar daar een voorziening voor te treffen, dat kan op veel manieren maar ook ouderwets op een spaarrekening.
Als de Indonesiche wet het toe zou staan zou het ideaal zijn om een huis te kopen, dat is helaas echter nog niet zo.

Dit lijkt onwaarschijnlijk, maar het is toch echt 10.000 Euro.
Toch blijft het voor veel ouderen erg moeilijk om een ziektenkostenverzekering af te sluiten, één van de voorwaarden van een Visa Lansia (Ouderenvisum) is dat je zo'n verzekering hebt.

Ik weet niet wat de bepaling is van de Ned. belastingwetgeving bij het verlaten van Ned. t.a.v. loonbelasting en AWBZ,
Als je geen ingezetene meer bent van Nederland heb je bij de belastingdienst de keuze om voor binnenlands of belastingplichtige te worden aangeslagen.
http://www.belastingdienst.nl/(...)94.html#P2411_298006

Kies je voor het laatste betaal je geen premie voor AOW en volksverzekering (ANWBZ) meer.
Je betaald nog wel belasting, in mijn geval niet veel maar dat heeft natuurlijk te doen met de hoogte van het inkomen.

Op http://www.belastingdienst.nl/(...)lier/buitenland.html is veel van die informatie te vinden.
Groetjes,
Jan

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Het kan nog gekker!
vroeger had je goedkope studentenverzekeringen tegen ziektenkosten.
luistert en huivert:
mijn dochter woont op kamers en studeert, 20jaar en kerngezond, ze betaalt 114,00 euro aan haar zorgverzekering[Azivo}
Ze krijgt aan zorgtoeslag 36,00 per maand.
Studiebeurs:410,00
kamerhuur 290,00
Gelukkig betaalt haar vader het collegegeld en de boeken.
Ze werkt zich een slag in de rondte met allerlei bijbaantjes om de maand door te komen.
Maar wat ik bedoel is dat mensen in de minima en studenten hetzelfde betalen als iemand met een modaal inkomen.
Onrechtvaardig! Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Yep, onrechtvaardig ja!

Had ik maar zulke ouders.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 09-01-2007 17:15 merapi wrote:
Het kan nog gekker!
vroeger had je goedkope studentenverzekeringen tegen ziektenkosten.
luistert en huivert:
mijn dochter woont op kamers en studeert, 20jaar en kerngezond, ze betaalt 114,00 euro aan haar zorgverzekering[Azivo}
Ze krijgt aan zorgtoeslag 36,00 per maand.
Studiebeurs:410,00
kamerhuur 290,00
Ze werkt zich een slag in de rondte met allerlei bijbaantjes om de maand door te komen.
Maar wat ik bedoel is dat mensen in de minima en studenten hetzelfde betalen als iemand met een modaal inkomen.
Onrechtvaardig! Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo

Hooooooi Wilma, ook weer in de ether.
Ik weet niet of je dit weet, maar met het inkomen van je dochter mogen alle ziekekosten bij elkaar worden opgeteld, ook werkgeverskosten en gelden in de belastingopgave als aftrekpost, het ligt er een beetje aan hoe hoog het inkomen is, doe ik voor Poppy ook , niet veel mensen weten dit, en alle beetjes helpen moet je maar denken.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Bedankt Malam, ik weet van die regeling, maar dochterlief werkt zwart als oppas 3x per week.
Ik weet dat je heel goed door de regeltjes heen moet lezen wil je er niet slechter van worden .
Heeft ook te maken met een drempel.
Altijd goed om dingen na te zoeken:veel vergoedingen worden uit het AWBZ verstrekt, terwijl je daarvoor ook via je polis voor betaalt

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,159,881 topic views - 234,329 posts - 13,692 topics - 25,224 members - last post @ 19-10-2019 19:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,622,216 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com