indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

eric57
User
User icon of eric57
spacer line

De wens van mijn schoonvader was om zijn as uit te laten strooien in zijn geboorteland IndonesiŽ. Weet iemand of je dit zomaar mag meenemen en of je dit dan zomaar mag uitstrooien in het land?

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ik kan er alleen maar dit over zeggen;
In de Nederlandse Wet op de Lijkbezorging wordt in paragraaf 3 artikel 66 geen nadere bepalingen gesteld ten aanzien van het verstrooien van de as door een nabestaande die de beschikking heeft gekregen over de asbus. (zie http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=303).
Ik heb geen kennis over enige wet op dit gebied in IndonesiŽ. Ik gis dat er hierover niets geregeld is (of dat een oude koloniale wet nog van kracht is). Je zou voor de zekerheid de Nederlandse ambassade in Jakarta kunnen vragen of zij hier iets over weten (het zal wel meer voorkomen). Adres: http://www.netherlandsembassy.or.id/

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Veel v/d Nederlandse wetten zijn nog steeds van kracht in Indonesie.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Niet zo veel meer in de toekomst als meneer Mahendra z'n karwei mag afmaken.

Biancaatje
User
spacer line

As in een urn kan je gewoon met je handbandbagage meenemen in het vliegtuig naar Indonesie. Ik heb hier ongeveer een half jaar geleden uitvoerig naar geinformeerd. Je hebt er zelfs geen officiele formulieren of documenten voor nodig. Ik heb toen geinformeerd bij zowel een Nederlandse uitvaartorganisatie, de vliegtuigmaatschappij en ook de Indonesische Ambassade in Den Haag. Je zou dit alsnog kunnen doen om er zeker van te zijn dat de regelgeving niet gewijzigd is.

totto
User
spacer line

Kan iemand mij iets meer vertellen over de huidige regels. Bij navraag bij de ambassade werd ons verteld dat er een "ontvanger" opgegeven moet worden.
Aangezien we over een maand vertrekken willen we hierin geen fouten maken, graag advies.

Toto Travel.com

spacer line  

Gezien het feit dat de as van ongeveer iedere gecremeerde (Hindu) Balinees hier op Bali uitgestrooid wordt in de dichstbijzijnde rivier, watergoot, meer of in de zee is er m.i. sprake van een soort "doorlopende, ongelimiteerde toestemming" om zulks te doen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

totto
User
spacer line

Amed, dat denk ik ook wel ja, maar de gene die de as mee wil nemen uit Nederland heeft officieel bij de ambassade toestemming gevraagd voor invoer?? en toen te horen gekregen dat er een bezorg adres moet zijn. Daar komen we wel uit maar voordat er iets verkeerd gezegd of ingevuld wordt had ik de vraag gesteld.

Toto Travel.com

spacer line  

On 04-08-2012 09:48 totto wrote:
Amed, dat denk ik ook wel ja, maar de gene die de as mee wil nemen uit Nederland heeft officieel bij de ambassade toestemming gevraagd voor invoer?? en toen te horen gekregen dat er een bezorg adres moet zijn. Daar komen we wel uit maar voordat er iets verkeerd gezegd of ingevuld wordt had ik de vraag gesteld.

Totto.

Als je de zaken formeel wil regelen dan moet het via de ambassade gebeuren, met hun procedures .
Het is ook internationaal geregeld.
Verzegeld en met inhoudsopgave .
Sommigen nemen het gewoon mee in hun bagage.
De probleem komt pas naar voren als je koffer onderzocht (meestal niet).
De 'ontvanger" in Indonesia kan een familielid zijn .Een aanspreekpunt ?
Mss kan GGD advies geven.
Ik zou voor de zekerheid de officiele weg bewandelen.j

Ik ken ook gevallen van Indonesiers die hun as in Nederland werd verstrooid .
Weet niet of ze de papieren hadden geregeld .

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Waarom zou de Nederlandse GGD advies kunnen geven over een urn die naar Indonesie moet? Ik denk dat je hier beter terecht kunt bij de afdeling Karantina van de Bea dan Cukai, of iets in die richting. Zij weten (of zouden moeten weten) wat er precies aan regeltjes gelden wat betreft het meenemen van een urn naar Indonesie.

Het verdere uitstrooien is natuurlijk geen enkel probleem, op je eindbestemming draai je gewoon de urn open en gaan met die banaan. Niemand die er naar gaat vragen wat je allemaal aan het doen bent.

Ho Lee Fuk

zieleffe
User
spacer line

Het verdere uitstrooien is natuurlijk geen enkel probleem, op je eindbestemming draai je gewoon de urn open en gaan met die banaan. Niemand die er naar gaat vragen wat je allemaal aan het doen bent.

Nou daar zou ik toch voor willen waarschuwen, dat, dat niet mag.
Ook in IndonesiŽ zijn er plekken, die daar voor zijn aangewezen.
Pas op als ze het zien, dan kan het toch een lelijk staartje krijgen.................. Emoticon: Emoticon: Confused Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

De 1ste plaats wat de regels mbt invoer naar Indonesia is te bevragen is de KBRI in Den Haag.
Daar kan men vertellen.

De GGD of de crematorium in Nederland waar de overledene gecremeerd werd zal de de formaliteiten wel weten .
Het is ten slotte de as van een mens.
Stiekem kan je ook in de bagage nemen, alleen ben je de lul als je gepakt wordt.
De rest kan Bpk Z ook vertellen dat je niet zo maar kan strooien, hoewel men kan altijd stiekem doen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.ziel; als wie het ziet? Ja tuurlijk mag het niet, maar als jij een potje opendraait, er wat uitvalt en jij daarbij moet huilen, dan kijkt daar niemand van op. Niemand zal je wat vragen en niemand zal je wat doen.

Ho Lee Fuk

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Eigenlijk zou ik niet reageren, want ik ken de officiele regels niet.

Wat ik wel weet is dat ik regelmatig huurders in mijn huisje heb die naar Indonesie gekomen zijn met de as van een overleden familielid en dit verstrooien. Zowel op Java, als in Bali vanaf een boot of brug op zee, of ergens op land bij hun geboorteplaats ofzo.

Ze hebben het nooit over vergunningen.

spacer line  

HIER heb je 2 verschillende versie
Omdat het om een urn met inhoud van 2 of 3 kg as zou ik toch de officiele regels volgen.
Wat zegt de KBRI ?.
Je zal het niet prettig vinden als een ijverige douanier vroeg, wilt u de urn openen ?
Even cru gezegd, wie zegt dat dat het inhoud van de urn as van een overledene is?.

10. Mag de urn of asbus mee naar het buitenland?
In principe mag de as weg uit Nederland, maar veel landen laten de as niet toe zonder toestemmingsverklaring van de betreffende ambassade. Ieder land heeft namelijk eigen wetgeving. In Duitsland bijvoorbeeld moet de as altijd in het crematorium blijven. Dat is dan ook de reden dat veel Duitsers uit de grensstreek hun overledene in Nederland laten cremeren. Na vier weken, mogen zij hier wel de as mee naar huis nemen en kunnen daardoor hun dierbare overledenen altijd bij zich houden .
http://www.debegrafenis.nl/index.php?pid=35
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het transport van een asbus per vliegtuig naar Indonesie, vanuit Nederland, is een eenvoudige zaak.
U kunt de asbus onder de arm in het vliegtuig meenemen. Het kan als handbagage maar ook in het kofferruim.

U kunt de asbus ook per post sturen.
Allemaal heel eenvoudig dus. Een asbus kan ook door de houder van het crematorium per post worden verzonden, dan hebt u er zelf geen werk aan. Er zijn geen vergunningen of ander papierwerk nodig.

http://www.uitvaart.nl/juridis(...)en-as-buitenland/736

Dit alles geldt voor zover ik weet voor het transporteren van een asbus naar elk land in de wereld.
Dit geldt althans 'aan de Nederlandse kant'. Ik weet niet of voor de invoer van as in IndonesiŽ bepaalde regels gelden. Ik verwacht echter van niet, want dat heeft bijna geen enkel land.

==============================================================

totto
User
spacer line

Iedereen bedankt voor het meedenken. Wat is er precies nodig;

Een ingevuld SURAT PERNYATAAN met adres, copie paspoort en handtekening van "ontvanger".
Verder
- 1 maal copie reisdocument
- 1 maal verklaring overlijdensakte
- 1 maal verklaring van het crematorium
- 1 maal copie identiteitskaart van de overledene
- 1 maal copie paspoort ondergetekende

Toto Travel.com

spacer line  

Blij dat te lezen .
Maar wat bedoelt men met reisdocument ?

Ik hoop dat anderen ook hun voordeel kunnen hebben.

totto
User
spacer line

Gewoon de tickets van degene die de urn vervoerd.

Toto Travel.com

krame
User
spacer line

Het klopt dat je niet zomaar as mag vervoeren Ťn uitstrooien. Ik vertek binnen een week naar bali, en dit is wat ik er voor heb moeten doen;

overlijdens akte
internationale overlijdensakte
engelstalige verklaring van crematorium
iemand op Bali die de ceremonie doet met as verstooien
verklaring van die persoon
kopie paspoorten van vervoerder, en overledene
reisboeken
en dan met dit alles aanvraag in Den Haag bij de ambassade doen.
Dan krijg je de uitnodiging op de ambassade, voor documenten en verzegeling van de urn. Best veel werk, maar om iemands laatste wens te vervullen is het niets.

totto
User
spacer line

Vergeet geen KTP copie van de "ontvanger" bij te sluiten.
Copie paspoort is niet voldoende aangezien daar geen adres op staat.

Toto Travel.com

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

90,122,038 topic views - 241,253 posts - 13,739 topics - 34,870 members - last post @ 15-04-2021 17:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

146,828,341 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com