indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

suzette
User
spacer line

Ik ben geboren in Indonesie en heb er twee jaar gewoond. Ik voelde me altijd niet-Nederlander, maar ook niet-Indisch. Wist nooit echt waar ik thuishoorde. Na de plotselinge dood van mijn familie voelde ik me totaal ontheemd en ging op zoek naar mijn wortels. Ben maanden op Bali blijven hangen. Ik ben nu 3 keer geweest en voel me daar heel erg thuis en veilig. Elke keer dat ik terugkom in Nederland heb ik ontzettende heimwee (fernweh). Ik kan niet eten, niet slapen, alleen maar huilen. En elke keer lijkt het gevoel sterker te worden. Elke cel in mijn lijf wilt terug naar... huis(?) Ondanks het feit dat mijn dochter en kleindochter hier in Nederland wonen is het verlangen naar Bali veel groter. Ik heb me nu voorgenomen niet meer te gaan om mezelf dit leed te besparen. Herkent iemand dit? Zijn er meer mensen die dit gevoel hebben en hoe gaan jullie er mee om?

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Meisje ...... Suzette yth.,

" ...... dit is inderdaad herkenbaar, maar waarom doe je jezelf dit aan, ....... waarom niet proberen ermee te leven want het is en blijft een feit ...... je zult altijd met beide benen in beide landen blijven staan.
(punt)
"

'Ahu kura ahia, mansia nia'

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Mmmm moeilijke kwestie je bent niet de enige op dit forum ,maar mijn visie probeer je hart te volgen wat het ingeeft,weet natuurlijk niet je omstandigheden hier,maar als je toch de kans krijgt 6 maandjes hier en weer terug,zo kan het leven zeer aangenaam zijn,of voorgoed terug naar je Roots.

sing ken ken bli....

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Mijn echtgenote is geboren in IndonesiŽ(Sunda) tot haar vijfentwintigste in IndonesiŽ gewoond nu inmiddels 39 jaar in Nederland.
Het leven tussen twee culturen zal altijd blijven, als ze in Nederland is dat verlangt ze naar IndonesiŽ en als ze in IndonesiŽ is verlangt ze naar Nederland.
Gelukkig kan mijn vrouw goed relativeren, in Nederland wonen de kinderen en kleinkinderen en we hebben het goed.
In IndonesiŽ woont de familie(zus en broers) we hebben inmiddels kwartier gemaakt in IndonesiŽ een huisje gehuurd om over anderhalf jaar daar wat langer te verblijven.
Als we nu na twee maanden weer naar Nederland gaan zijn we blij naar de kinderen en kleinkinderen te gaan, vooral ik heb dan de pest in mijn lijf.
Maar dat is logisch, twee maanden in IndonesiŽ is totaal anders als het dagelijks leven in Nederland.
We moeten niet uit het oog verliezen dat twee maanden in IndonesiŽ een vertekend beeld geeft t.o.v. het leven in Nederland, immers daar zijn we op vakantie, wij vullen veel tijd samen in en bovendien kan mijn vrouw weer eens heerlijk Sundanees kwekken en alle wel en weetjes met de familie ophalen.
Koken hoeft niet, huisje schoonmaken ook niet, bovendien staat Malam na ŤŤn vingerknip op de stoep, hij is namelijk vrij en altijd in de buurt.
In tegenstelling tot ons leven in Nederland, waar door mijn diensten mijn vrouw vaak s'nachts en in de weekenden alleen thuis zit, bovendien haar en mijn huishoudelijke plichten.
Wij beseffen heel goed dat als wij permanent in IndonesiŽ zouden wonen en werken dat het beeld veel minder rooskleurig zou zijn.
We moeten het in IndonesiŽ wonen dan ook niet te rooskleurig beoordelen en daar is mijn vrouw zich goed van bewust.
Pas als ik uitgewerkt ben, kunnen we ons het een beter beeld gaan vormen, dan hebben we in Nederland maar ook in IndonesiŽ grote vakantie.
Mijn vrouw heeft al aangegeven dat een aantal maanden IndonesiŽ en de rest in Nederland een perfecte balans is.
Zowel de familie in IndonesiŽ een paar maanden in de nabijheid met de wetenschap de kinderen en kleinkinderen na enkele maanden weer te zien en andersom.
Dat is een perfecte oplossing, het verdriet van mijn vrouw om van de familie in IndonesiŽ weg te gaan wordt weer goedgemaakt door de wetenschap de kinderen en kleinkinderen te zien en bovendien de wetenschap dat we weer terug kunnen gaan wanneer we willen.
Het gevoel wat Suzette in haar posting omschreef is mijn vrouw die geen 2 maar 25 jaar in IndonesiŽ heeft gewoond volledig vreemd.
Heimwee zal er altijd zijn, maar de blijheid om naar IndonesiŽ te gaan en ook weer terug te keren naar Nederland overheerst.
Lekker genieten van twee landen zolang het nog kan en soms je blik op oneindig zetten, bovendien godvergeten blij zijn dat we mogelijkheden hebben, de familie en kennissen in IndonesiŽ hebben dat in iedergeval niet, ze zijn al blij dat ze het hoofd boven water kunnen houden.
Beste Suzette, ik denk dan ook niet dat het gevoel van u geworteld is in uw roots, u heeft er slechts twee jaar gewoond en waarschijnlijk ook nog toen u vrij jong was.
Het probleem zit misschien tussen uw oren.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 06-12-2006 13:56 Malam wrote:
Beste Suzette, ik denk dan ook niet dat het gevoel van u geworteld is in uw roots, u heeft er slechts twee jaar gewoond en waarschijnlijk ook nog toen u vrij jong was.
Het probleem zit misschien tussen uw oren.

Denk ik ook Malam. Zeker als het om Bali gaat. Daar kan je geen Indonesia gevoel krijgen, en zeker niet zo een als van decennia geleden. Op Bali krijg je alleen maar een Benidorm en Ibiza-gevoel (en in Ubud een Goa-gevoel). Heeft dus niets met het huidige Indonesia te maken.
Suzette, probeer het eens een tijdje op de andere eilanden zoals bijv. Java, of Sumatra, of Flores, of Maluku. Ben benieuwd of je dan nog steeds dat zelfde gevoel overhoudt.
Blijkt dat dat gevoel je alleen overkomt op Bali, dan kan je beter (en goedkoper en dichterbij) naar Spanje gaan want dan is er geen sprake van een Indonesia-gevoel.

PS: dit is niet om Bali af te katten maar zo zien vele expats het op Bali zelf ook.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Iemand die op zoek gaat naar zijn Ind(ones)ische roots op Bali komt me vreemd over. Er waren bijna geen Nederlanders en Indischen op Bali. Die vond je vnl. op Java, Sumatra, Sulawesi, Maluku.
Dus lijkt me sterk dat als iemand op zoek gaat naar zijn roots of Indonesia-gevoel, je dit aantreft op Bali; een eiland zo wezenlijk verschillend van de rest van Indonesia.
Nee, dan is er iets anders aan de hand dan een Indonesia-gevoel. Of het is een Ibiza-gevoel (strandplaatsen), of een Goa-(zweef)gevoel (Ubud e.o.), of men wil "ťťn worden met de Balinezen" (het going native gedoe dat ook niets met Indonesia te maken heeft).
Hoe kan je nou een Indonesia-gevoel krijgen op een eiland dat werkelijk als hindoe-oord een eiland is in een zee van moslims (en in mindere mate christenen)? Totaal onvergelijkbaar met welk deel van RI dan ook.
Hoe jezelf niet voor de gek met een Indonesia-gevoel als je op Bali verblijft. Denk meer dat het een "pizza, delicatessen, villa's, spa's, bars, broodjes, Bintang supermarkten, en al dat andere dat je eigenlijk als westerling niet kan missen" gevoel is. Kom vaak in Bali maar ook op andere eilanden. Bali is het enige eiland waar ik het idee krijg dat ik in het buitenland ben en niet meer in RI. Neem altijd mijn paspoort mee. Je weet maar nooit, blijkt het opeens toch een andere staat te zijn. (Daar lijkt het wel op met die strenge KTP-controle onder niet-Balinezen.)

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Suzette bekommer je niet naar het commentaar van Iemand die zelf niet eens daar geboren is,en durf te beweren ,dat er geen (indo's) uit Bali komen.
Inderdaad gelukkig is Bali het enige eiland ,waar je gewoon in je short over straat kan lopen,als vrouw en niet rekening hoef te houden,met hypocriete gedachte van de meeste eilanden,waar alles tot je nek toe ingepakt moet worden.Misschien in ogen van anderen die het niet gemaakt hebben op het eiland voelen zich inderdaad niet thuis,die staan liever achter fundamentalisten die de rest van Indonesie heeft geleid wat het nu is,en zich niet eens kunnen permiteren met de levenstijl van Bali.
Wil verder niet te veel ingaan op religies,maar ik als iemand vandaar welcome you my dear.........Om sant santi santi Om

sing ken ken bli....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 09-12-2006 09:59 balibreeze wrote:
en zich niet eens kunnen permiteren met de levenstijl van Bali.

Levenstijl van Bali ?
Is het hoe de balinezen leven inclusief kleden of hoe de buitenlanders leven en kleden.?
Ik denk dat er een groot verschil is.
En vwb buiten Bali , ik zeg maar Java kan men als vrouw ook normaal gaan lopen , soms ook met shorts.
Dat heeft mijn vrouw tig jaren gedaan , een echte bule met blonde haren.
Ook in West Java , zelfs in streken waar de Islam een grote invloed heeft.
Het hangt af van de situatie , gelegenheden .
Fatsoen normen is universeel of je in timbuktu zit of in Amsterdam of Staphorst. Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Inderdaad een groot verschil we hebben het over de buitenlanders ,expats,het lijkt me begrijpelijk ,als iemand uit het westen die hier opgegroeid is,en zijn dagen verder in Bali wilt slijten, enig comfort wilt hebben,en niet in een bambu hutje op de sawah gaat wonen.
Emoticon: Nooo

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Daar lijkt het wel op met die strenge KTP-controle onder niet-Balinezen.
In januari is er weer een congres in Bali dat gaat over het zelfstandig verder gaan van Bali (autonomie.)
Kunnen ze meteen bespreken om een visumplicht in te stellen voor alle immigranten uit andere provincies.
Nu dienen deze immigranten een KIPS aan te vragen, uiteraard is de KIPS niet gratis .
Misschien is er wel een oplossing om zonder deze immigranten door te gaan, die zorgen alleen maar voor problemen en willen overal een moskee bouwen die midden in de nacht zonodig lawaai moeten maken en dat vinden de toeristen niet zo leuk.

en niet in een bambu hutje op de sawah gaat wonen.
We hebben het bij dit topic over verschillen in cultuur, lijkt me toch eens goed te zijn voor Bali om eens bij de buren in de grote steden te gaan kijken wat daar voor facaliteiten worden aangeboden in de perumahan.(woonwijken)
Zij zullen dan snel tot de conclusie komen dat de bij de buren niet iedereen in een bambu hutje op de sawah woont en dat er in de moderne woonwijken zaken worden aangeboden waarvan men in Bali (nog) nooit van heeft gehoord.
Tuti & Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dan moeten de Balinezen ook een verblijfsvergunning aanvragen als ze in andere delen van Indionesia willen wonen.

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Ik kan niet lang genoeg wachten als zover is,Bali (autonomie) heerlijk Jan voor het eerst dat ik dat hoor van je,beter af zonder immigranten het lijkt wel een droom die werkelijkheid gaat worden.
Balinezen wonen niet in andere delen van Indonesie,alleen als ze bekeert zijn tot een andere geloof of elders hun werk hebben,
Jan wat betreft dat bumbu hutje lees eerst wat er geschreven word,en haal niet allerlei dingen door elkaar.
Als je toch ziet dat Ubud met Goa in een woord genoemd worden dan vraag ik me toch af.,waar halen ze die onwijsheid vandaan .......... Emoticon: Stupid

sing ken ken bli....

spacer line  

On 09-12-2006 14:49 sidia wrote:
Dan moeten de Balinezen ook een verblijfsvergunning aanvragen als ze in andere delen van Indionesia willen wonen.

Een Balinees zie je niet gauw vertrekken vergeleken met de boomaapjes Emoticon: Puh! Emoticon: Wink

Live life to the max.......

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

En ik dacht dat de eerste balinese vorstenhuizen uitgeweken javanen zijn. ?
Dan hebben de oost javanen bali in cultuur gebracht Emoticon: Smile
Zie ik het verkeerd.? Emoticon: Confused

PS : ik ben geen javaan Emoticon: Yes!
Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

heerlijk Jan voor het eerst dat ik dat hoor van je,beter af zonder immigranten het lijkt wel een droom die werkelijkheid gaat worden.
Die droom kon voor de Balinees wel eens een nachtmerrie worden, de Javanen komen naar Bali om te WERKEN ,niet te vergeten is dat Bali deze immigranten bitter hard nodig heeft.
Als eens Hari Raya Id-ul-Fitri meegemaakt op Bali??

Een Balinees zie je niet gauw vertrekken vergeleken met de boomaapjes
Die hebben wel als voordeel dat ze geen KIPS hoeven aan te vragen in andere provincies en normaal kunnen wonen zonder 's morgens vroeg opgeschrikt te worden door razzia's.
Jan

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Vorstenhuizen van Bali zijn geen uitgeweken javanen ,1500 jaar geleden toen het vorsten Majapahit tengronde ging zijn zij die uitweken zijn naar Bali en hebben zich later verenigd met de Balinezen.
Jan maak je geen zorgen ,ze komen er wel zonder die Javanen,die maken toch alleen maar rotzooi,en stelen als de raven.
Heb je nooit verdiept in hun cultuur als exbewoner van dit mooie eiland,dat in de Balineeese gemeenschap het goede in jezelf beloond wordt in reincranatie.Vroeger bestond er geen sloten op huizen van balinezen ze noemen dit
asta kosala kosali wat betekent de vijf elementen die een huis heeft ,en met elkaar verbonden zijn door openheid.
Sinds de komst van al die Javanen is hier geen sprake meer van,om je huis zo achter te laten,binnen de korste keren is het leeggeroofd.
De (autonomie ) heeft betrekking op het Economische van het Eiland ,dat liever hun gelden zelf wil behouden,en niet naar Jakarta hoeft af te dragen.
Bali wil zijn eiland mooier en schooner hebben ,maar beschikken niet over de middelen ,ze moeten afstaan aan de regering.
Ze zijn immers het enige eiland die wat geld binnen brengt,dus waar zuur je over even een vraagje ,heeft jou Tuti eigenlijk wel een KTP

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Tussen twee culturen
Vanmorgen was er een heel interessante programma op ANTV over allerlei zaken die van doen hebben met Bali.
Bij een reportage uit Tabanan kwam uitgebreid aan de orde dat de Balinezen buiten het toeristische zuiden helemaal niet zo blij zijn met hetgeen daar zoal gebeurd, zeker het overmatig drankgebruik door jongeren wordt ten strengste afgekeurt, er werd daar ook geen kwaad woord gesproken over de buren uit Java.
Ik denk dat er in Bali zelf ondertussen sprake is van grote verschillen tussen twee culturen aan de ene kant de cultuur die het denkt te moeten hebben van de toeristen en aan de andere kant de echte Balinesche Hindoe-cultuur waardoor Bali in feite bekend is geworden en waar de echte vrienden van Bali alle respect voor hebben, deze groep waar ik mijzelf ook onder reken zijn gewoon erg bezorgd dat het met Bali helemaal mis gaat als ze verder gaan zoals in Zuid-Bali.
Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Sinds de komst van al die Javanen , even verbeteren: sinds de komst van drugs wordt er in Zuid-Bali gestolen.
Om de Javanen daar de schuld van te geven is wel heel simpel, iedereen die Nederland heeft meegemaakt de laatste 20 jaar weet wel beter.

heeft jou Tuti eigenlijk wel een KTP : om op vakantie te komen bij haar wettige echtgenoot heeft ze geen KIPS nodig, uiteraard wel een KTP net als overal in Indonesie.
Jan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 08-12-2006 16:38 Yogya-Bali wrote:

...

Denk ik ook Malam. Zeker als het om Bali gaat. Daar kan je geen Indonesia gevoel krijgen, en zeker niet zo een als van decennia geleden. Op Bali krijg je alleen maar een Benidorm en Ibiza-gevoel (en in Ubud een Goa-gevoel). Heeft dus niets met het huidige Indonesia te maken.
Suzette, probeer het eens een tijdje op de andere eilanden zoals bijv. Java, of Sumatra, of Flores, of Maluku. Ben benieuwd of je dan nog steeds dat zelfde gevoel overhoudt.
Blijkt dat dat gevoel je alleen overkomt op Bali, dan kan je beter (en goedkoper en dichterbij) naar Spanje gaan want dan is er geen sprake van een Indonesia-gevoel.

PS: dit is niet om Bali af te katten maar zo zien vele expats het op Bali zelf ook.

Ja Yogya, daar heb je gelijk in, ik ben geen persoon die veel in IndonesiŽ gereisd heeft buiten Java.
Bali heb ik bezocht, leuk om te zien en meegemaakt te hebben, maar ik hoef daar niet meer naar terug, inderdaad kan ik dan beter naar Spanje gaan.
Maar een mens zijn lust is een mens zijn leven, ik kan mij voorstellen dat mensen naar Bali gaan.
Dat is voor een ieder persoonlijk.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-12-2006 10:44 balibreeze wrote:
Vorstenhuizen van Bali zijn geen uitgeweken javanen ,1500 jaar geleden toen het vorsten Majapahit tengronde ging zijn zij die uitweken zijn naar Bali en hebben zich later verenigd met de Balinezen.

De Javanen(Hinduistisch Majapahit ) hebben Bali al in de 13 de eeuw veroverd.
En in de 16 eeuw zijn het toch de uitgeweken Javanen die de basis vormden voor de 5 bekende Balinese vorstenhuizen.
En de echte Balinezen zijn de Bali Aga mensen.
Staat ergens nog hun dorp waar de toeristen nog komen kijken .
De huidige " echte" Balinezen zijn toch gedeeltelijk Javaans.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-12-2006 09:59 balibreeze wrote:
Suzette bekommer je niet naar het commentaar van Iemand die zelf niet eens daar geboren is,en durf te beweren ,dat er geen (indos) uit Bali komen.
............nu is,en zich niet eens kunnen permiteren met de levenstijl van Bali.
Wil verder niet te veel ingaan op religies,maar ik als iemand vandaar welcome you my dear.........Om sant santi santi Om

Ten eerste word je steeds racistischer in je reacties. Aanhanger van een tegenhanger van Wilders? Als je je niet hoeft te bekommeren om het commentaar van iemand die niet in RI (Bali) is geboren, hoeft de Nederlander zich dus ook niet te bekommeren om de mening van een migrant in NL? Dus geen Nederlander hoeft zich te bekommeren om uw mening aangaande NL? Als inwoner van NL hebt u daar alle recht op. Beetje genuanceerde kritiek graag en niet dat goedkope gescheld dat we al eerder van u zijn tegengekomen in andere reacties op andere topics waar u zich steeds meer profileert als een intolerant, met name racistisch type.

Ten2e heb ik niet geschreven dat er geen Indo's komen uit Bali maar dat er bijna geen Nederlanders en Indischen waren in Bali. En deze kennis heeft niets te maken met daar geboren zijn, maar is historie. Sla daar de historische boeken maar voor op open.

Ten 3e kan men zich op veel plaatsen in RI zich die levensstijl permitteren die zich op Bali bevindt; in sommige delen van RI zelfs nog veel beter dan op Bali.

Ten 4e val ik Bali niet aan (zie "PS: dit is niet om Bali af te katten maar zo zien vele expats het op Bali zelf ook." Emoticon: Wink maar wel het zgn. "roots"-gevoel van Suzette. Bali is zo wezenlijk verschillend van andere eilanden (en dat heeft niets te maken met negatief of positief) dat het niet te verdedigen is dat iemand zijn "Indische"-gevoel terugvindt op Bali. Dat men daarnaast Bali een prettig oord vindt om te vertoeven, is wezenlijk iets anders. Dat men een "Bali"-gevoel kan krijgen op Bali: JA. Maar een Ind(ones)isch gevoel: NEE.
Alleen is het zo dat de ex-pats die er wonen niets van een Bali-gevoel hebben maar alles van een Ibiza, Benidorm of Copacabana-gevoel. En daar lijkt de kuststreek dan ook op. En ik blijf erbij dat voor de expats Ubud niets anders is dan een vervanger van Goa in India; niet voor de Balinezen-> voor hen blijft het gewoon Bali. Zij ervaren dat gevoel dat die expats hebben dan ook niet. ZIj zijn gewoon Balinees op Bali tussen de andere Balinezen. Maar we hebben het hier over een dame die geen Balinese is maar een Nederlandse met "Indische" roots en dus een expat indien ze er zou gaan wonen.

Ten 5e m.b.t. de autonomie van Bali, is voorlopig nog een utopie. Bali is nml. voor 100% afhankelijk van Oost-Java voor zijn elektriciteit (de reden dat er geen "bijltjesdag" volgde op moslims na de bomaanslagen) en daar is de Balinees zich zeer bewust van. Indien Bali self-sufficient zou zijn wat betreft energie (en daar zijn plannen voor maar voorlopig nog niet realistisch) dan zou daartoe een mogelijkheid bestaan.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Het is net of je geen realiteit gevoel mag plaatsen over Indonesie.
Juist krities kijken op gebeurtenissen zal meer positief kunnen zijn dan jubel uittingen over uitlatingen die niet zo leuk klinken maar wel dicht bij het waarheid gehalte zit.
Als men vind dat weer te moeten geven, dan is dat ook blijk geven van betrokkenheid.
Yoya-Bali," u hebt het zelfde gevoel als ik" men een oordeel veld op gebeurtenissen als ik mij herinner aan het gevolg van na de gebeurtenissen op Bali.
Als je afhankelijk bent van een belangrijke levensbelang als elektriciteit dan is het zeer verstandig eerst na te denken dan er bot tegen aan te gaan.
In mijn optie heb je twee Bali mentaliteiten, een die gericht is op Traditische en een op geld en toerisme het belangrijkste vinden maar zonder kennen ze zich niet perimiteren.
Het is een eiland die wel richting het toerisme moet gaan, zonder is het niet mogelijk een goed leven te lijden.
Dat is een gegeven , en hopen dat men niet als Thailand een sex toeristme opbouwd, waardoor er weer mensen storen aan die levensvorm.
Want het kan nog altijd voor de derde keer gebeuren, al hoe wel er veel meer controlle er is. Emoticon: Emoticon: Confused Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 11-12-2006 09:17 zieleffe wrote:

Yoya-Bali," u hebt het zelfde gevoel als ik" men een oordeel veld op gebeurtenissen als ik mij herinner aan het gevolg van na de gebeurtenissen op Bali.

Dat is een gegeven , en hopen dat men niet als Thailand een sex toeristme opbouwd, waardoor er weer mensen storen aan die levensvorm.
Want het kan nog altijd voor de derde keer gebeuren, al hoe wel er veel meer controlle er is. Emoticon: Emoticon: Confused Emoticon: Blush

Je bedoelt mbt nr 5 ?
We kijken naar dezelfde fenomeen maar ik geef een andere oorzaak.

Omdat de balinezen ook niet zo stom is om alle moslims de schuld te geven.
Wat heeft een javaanse migrant(werker) die toevallig moslim is mee te maken met de teroristen.

Je kan een praktijk gaan openen als De Zuid Nederlandse Orakel .
Kijk dat er mensen er aan storen vwb sextoerisme , wangedrag van sommige toeristen staat buiten kijf.

Vwb nr 2, 3 , en 4 van Y-B ben ik ook met hem eens.
Alleen de nr 2 met een beetje toevoeging .
De eerste 2 nederlandse immigranten (de allereerste) zijn de 2 matrozen van Cornelis de Houtman .(ongeveer 1596)
En als ze niet van de verkeerde kant zijn (je weet wel Emoticon: Smile ) , zullen ze ook gaan converseren Emoticon: Blush met balinese dames. En omdat ze waarschijnlijk nog geen Durex of A.C. Pil hebben zouden ze waarschijnlijk ook keturunan hebben. Emoticon: Yummie!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-12-2006 09:58 sidia wrote:

...

Je bedoelt mbt nr 5 ?
We kijken naar dezelfde fenomeen maar ik geef een andere oorzaak.

Omdat de balinezen ook niet zo stom is om alle moslims de schuld te geven.
Wat heeft een javaanse migrant(werker) die toevallig moslim is mee te maken met de teroristen.
.......
Vwb nr 2, 3 , en 4 van Y-B ben ik ook met hem eens.
Alleen de nr 2 met een beetje toevoeging .
De eerste 2 nederlandse immigranten (de allereerste) zijn de 2 matrozen van Cornelis de Houtman .(ongeveer 1596)
En als ze niet van de verkeerde kant zijn (je weet wel Emoticon: Smile ) , zullen ze ook gaan converseren Emoticon: Blush met balinese dames. En omdat ze waarschijnlijk nog geen Durex of A.C. Pil hebben zouden ze waarschijnlijk ook keturunan hebben. Emoticon: Yummie!

Hallo om SId,
Ad. uw 1e opmerking: Ik denk toch wel dat de afhankelijkheid van Java een grote rol heeft gespeeld in het zich inhouden. Zowel vlak na de 1e Bali-bom als na de 2e was ik op Bali. Met name bij de eerste Bali-bom konden maar met moeite zich vele Balinezen inhouden. Gelukkig waren hun geestelijke en traditionele leiders zo wijs in te zien dat als er rotzooi zou komen met de moslims het eiland onder de voet zou worden gelopen door miljoenen uit Java. Dit is ook duidelijk geuit door bepaalde moslimgroeperingen uit Oost-Java als waarschuwing naar de Balinezen toe. De bansers van de NU uit Oost-Java hebben onomwonden kenbaar gemaakt dat ze de zeestraat zouden oversteken als maar 1 moslim een haar zou worden gekrenkt.... en dat ze de elektriciteitsleiding zouden saboteren naar Bali toe.
De Balinees heeft zelf een gewelddadige achtergrond als het gaat om wraak nemen. Herinnert u zich nog 1965 en de jaren daarna? Percentage-gewijs zijn de meeste zgn. communisten vermoord op Bali; een trauma dat tot op heden nog steeds grote sporen achterlaat op Bali.
Ook rond 2000 werden de stranden en straten op Kuta en Legian door de banjars "schoongeveegd". Het is niet bekend hoeveel Javanen en Madurezen er toen zijn "verdwenen", maar zeker is dat het er enige tientallen zijn geweest. Nooit meer wat van gehoord; gewoon verdwenen.
Nee, ik meen dat het pure economische bedenkingen zijn geweest zich in te houden en niet een kwestie van wijsheid en tolerantie.

Uw toevoeging bij 2 daar ben ik het mee eens. Ik ken het verhaal ook van deze matrozen. Maar hun nakomelingen zijn waarschijnlijk opgegaan in de autochtone bevolking. De "club" waarvoor ik actief ben heeft enkele Indo-klienten in Bali maar dit zijn of Indo's die uit NL afkomstig zijn als pensionada, of het zijn Indo's die RI nooit hebben verlaten maar er is er geen enkele van Balinese afkomst. Ze zijn oorspronkelijk van andere eilanden afkomstig en door het KNIL of andere situaties daar terecht gekomen.

Ik blijf erbij dat de dame die deze topic in gang heeft gezet het mis heeft met het terugvinden van haar "roots"-gevoel op Bali maar dit gevoel op heel andere zaken terug te voeren is dan haar "Indische" gevoel.

balibreeze
User
User icon of balibreeze
spacer line

Grappig dat een topic ,waarbij iemand die daar geboren is en maar twee jaar daar gewoond heeft,voelt zich veilig en happy in Bali dit door allerlei dingen die niet aan de orde zijn aangepraat word door andere gedachten over te gaan
Iemand die mij betiteld als een racist en zich profileert als een Robin Hood uit Java daar kan je alleen respect voor hebben.
Mr Yogja kennelijk bent u vergeten in u vorige topics de volgende uitlatingen in citeer......Balinezen een stelltje rovers bendes zijn het.>bali bom 2005>de Balinezen hebben hier voor gekozen >boontje komt om zijn loontje.
Verfrissende woorden van een Nederlander die al naar zijn zeggen 15 jaar of langer daar vertoefd stad en land afreisd en nog steeds zoekende is.
Dat ik u inderdaad op een engelstaalige topic aangevallen cq verbetert heb op onwaarheden die nog kant wal raken,waarschijnlijk bent u van mening wanneer men daar woont allles kan rondspuien ,dat hier voor zoete koek word aangenomen.Ook in deze topic komen dingen voor uit eigen interpretatie.
en berust op onwaarheden
Gegroet Sing Ken Ken Bli

sing ken ken bli....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,136,975 topic views - 234,295 posts - 13,691 topics - 25,185 members - last post @ 18-10-2019 06:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,576,006 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com