indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hr Schultz, natuurlijk kunt u mij mailen; ik heb allang beseft dat niet iedereen over de Japanse bezetting wil of kan praten.
En dat respecteer ik optimaal.
Maar heel graag uw informatie.
Om Sid: het is misschien oude koeien uit de kali halen, maar we hebben hier in Den Haag een grote Inische gemeenschap en ook de jaarlijkse herdenking bij het Indie monoment.
Juist omdat er in het onderwijs niets over verteld wordt en omdat ik vind dat de koloniale geschiedenis niet verborgen moet blijven voor de jeugd.
Daarom is het zo belangrijk.
Het Anne Frank huis kent iedereen, ook de jeugd en ook de achtergronden.
Maar over Indie weten ze niets, dit is toch absurd! laat staan over de kampen, de bezetting, de bersiap.
Heb zelf een dochter van 19, probeer haar wel veel te vertellen over de koloniale geschiedenis

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 10-11-2006 22:31 merapi wrote:

Om Sid: het is misschien oude koeien uit de kali halen, maar we hebben hier in Den Haag een grote Inische gemeenschap en ook de jaarlijkse herdenking bij het Indie monoment.

Juist omdat er in het onderwijs niets over verteld wordt en omdat ik vind dat de koloniale geschiedenis niet verborgen moet blijven voor de jeugd.
Daarom is het zo belangrijk.

Geschiedenis in het nederlandse onderwijs mbt Indonesia.
Het is bekend dat het summier is .
Zag ook van de boeken van mijn zoon , zelfs bij de VWO ers hebben ze dezelfde stof , alleen de vragen zijn een beetje dieper dan bij de havoers.
Trouwens het is begrijpelijk dat nederland niet al te veel ruchtbaarheid geven , want zijn toch weinig zaken waar ze trots kunnen zijn over hun verblijf in Nede. Oost Indie.
Zelfs J.P.Balkenende werd neergesabeld toen hij iets over de VOC ging zeggen.
Naast de Deltawerken is dat (bijna) de enige wereldformaatprestatie waar nederland trots kan zijn .

En over de oude indische ooms en tantes (al dan niet totoks) in den haag is het waar dat ze jaarlijks hun herdenking vieren , maar in indahnesia heb ik de indruk dat er te weinig indische mensen er over willen praten.
Ze hebben een andere platform.
In indahnesiazijn het meestal jonge (soms oudere jongeren) users, toekomstige toeristen , expats/ zakenmensen en soms ook verdwaalde ex kolonialen.
De laatste zijn met 1 hand te tellen. Kan je ook herkennen aan hun postings.

In Indahnesia heb je ook diverse topics over tempo doeloe toestanden.
zie :
1.Dutch make historical gesture ---
2.60 tahun tidak diakui
3.Ned. erkent onafhankelijkheid indonesia vanaf "45

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

In Indahnesia heb je ook diverse topics over tempo doeloe toestanden.
zie :
1.Dutch make historical gesture ---
2.60 tahun tidak diakui
3.Ned. erkent onafhankelijkheid indonesia vanaf "45

Emoticon: Talk to the hand
Tuan Sidia wat te doen voor mensen die een nederlands Talig geboorte acte hebben?
De actes zijn tot 1949 afgeven door de toenmalige bestaande ambtenarij.
Weet u Om, als je dieper in die materie spit kom je de verschrikkelijkste dingen , handelingen tegen die ze liever snel vergeten.
Want afzijken op de Hollanders, is gemakkelijk, was het toen ook niet zo dat er geheuld hebben met de Jappen.
Zo als je ook 40/45 nsb bestonden, zo hadden ze daar ook, hoe noemen ze die mensen ook, al weer?
Als u dit niet gelooft zal u even moet gaan googlen,
Daarom willen de meeste Indonesiers het snel uit hun hoofden verbannen??? Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny Emoticon: Angry
Sommige zijn in Ind, op de lijst,als helden benoemd!!!! Emoticon: Angry Emoticon: Angry

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 11-11-2006 16:34 ciater wrote:

...
Emoticon: Talk to the hand

Want afzijken op de Hollanders, is gemakkelijk, was het toen ook niet zo dat er geheuld hebben met de Jappen.

Zo als je ook 40/45 nsb bestonden, zo hadden ze daar ook, hoe noemen ze die mensen ook, al weer?
Als u dit niet gelooft zal u even moet gaan googlen,
Daarom willen de meeste Indonesiers het snel uit hun hoofden verbannen??? Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny Emoticon: Angry

Sommige zijn in Ind, op de lijst,als helden benoemd!!!! Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Ik denk niet dat men gaat afzeiken op een nederlandse site over wat de nederlanders in NOI hebben gedaan.
Niet door de Indonesiers omdat ze daar niks te zoeken hebben , en de soms verdwaalde Indonesiers doen het ook niet.
Of ze hebben geen interesse(tempo doeloe) of ze zijn te jong en de geschiedenis lessen in indonesia is ook niet volledig (vaak ook onduidelijk, er zijn ook lege=zwart gemaakte bladzijden) .
En de nederlanders kijken wel uit om hun eigen nest te gaan bevuilen(begrijpelijk en menselijk).
In de tig jaren dat ik in ned. woon heb ik pas iets negatief gelezen over de VOC , en dat is naar aanleiding van de Uitspraak van JPC.
Dat komt omdat de linke rakkers het als een stokje willen gebruiken om JPC (de hond) te kunnen slaan.

*Het "heulen"met de jappen kan ik niet plaatsen.????
De enige woord heulen , collaboreren werd vroeger(tempo doeloe) gebruik door de nederlanders en Ex kolonialen om Soekarno/ Hatta zwart te maken bij hun eigen achterban.
Als je over de NSB praat , dan kan ik me voorstellen dat ze als verrader werden gezien door de nederlanders die toen tegen de duitse bezetting vechten.
Dus als er mensen zijn in indonesia die met de nederlanders meevechten tegen de indonesiers(nationalisten) dan zouden ze de naam (land)verraders krijgen.
En terecht.
* De opmerking over de indonesiers het uit hun hoofden snel willen uitbannen kan ik ook niet plaatsen.

Juist de indonesiers van de jongere generatie (25-30 ) gaan nu hun geschiedenis beter bestuderen.
Ook de relatie Indonesia(na 1945) met Nederland.
Ik heb diverse jonge indonesiers zien rondlopen die hun Ph.d (doctor) in de geschiedenis ontmoet/ gezien bij de K.I.T amsterdam.
Ik zelf behoor tot de "oudere jongere "indonesiers , die per toeval veel heb gehoord en gelezen in indonesia.Ook veel gehoord ook van zgn ooggetuigen (generatie van mijn ouders).
En omdat ik in nederland woon heb ik ook toegang naar oudere boeken bij de KIT. Lidmaatschap kost alleen maar 15 euri/jr.(murah sekali , houd je ook van de staat weg) Emoticon: Smile

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

U kan toch niet met droge ogen beweren dat er geen een IndonesiŽr te vinden is die met de Jappen gehuld hebben u noemde het met een deftig woord gecollaboreerd, daarin gaan ze niet op in?
Gelijk die verbinding leggen met die tempo doeloe tijden, aan zwart maken van de twee grootste collaborateurs, om maar geen schuin te krijgen op hun dat ze met de Jappen samen gewerkt hebben dat noemen de echte Hollander collaborateurs.
maar de ontkenning is er dus daarop kan je geen redes opmaken.
Kijk even naar de site van Londoh die heeft het helemaal uit te doeken uitgelegd. ene mijnheer Trip of zo iets heeft er over geschreven. geschiedenis is leren maar dan ook de goede geschiedenis.
En weet u ook wat er gedaan word met die geboorteactes Nu van af/ tot45/49??? Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: Very funny

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De site van die Menir L ken ik ook.
Veel informatie verzameld , heeft ook goede kijk over de tegenwoordige indonesia.
Alleen zijn conclussie over de tempo doeloe werd beinvloed door zijn nederlandse bril.

Ya heulen met de vijand is je eigen land verraden.
Maar je vergeet 1 ding , voor de kolonialen is het een vijand ,maar voor de indonesiers niet.
Wat de reden van samenwerking is van Soekarno en de Japaners zijn er verschillende theorien .De indonesiers zeggen dat het een taktische zet is om de belandas de land uit te kunnen schoppen.
Mijn vader heeft ook aan de vorming van de Heiho's bijgedragen,hij werd ook gevraagd om miliatire comandant te gaan worden in west java .
Maar geweigerd , was geen militair van huis uit een leraar. Een oom van mij zat ook bij de Peta .Een andere zat als officier bij de divisi Siliwangi .
Dankzij de samenwerking met de jappen hebben de indonesiers tegen 1945 bijna 2000.000 redelijk getrainde strijders .
Hoewel we naar dezelfde verchijnsel kijken , hebben we toch andere interpretatie. Emoticon: Yes!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ik vind het erg moeilijk hier op te reageren, omdat ik er niet bij ben geweest.
Nederland was in oorlog en had ook zn NSBers velen zijn terechtgesteld of kregen lange gevangenisstraffen, wegens oorlogsmisdaden.
o.a Max Blokzeil kreeg de doodstraf.
In Indie waren de NSBers toch ook actief,tijdens de oorlog!!
Verdwenen die ook in jappenkampen, ???
Soekarno heeft zijn eigen land verraden; wilde toch een groot Aziatisch rijk?
Waarom hiheeft hij nooit beseft dat een slaafs keizerrrijk niet met Indonesie kan vergelijken?
Ik vermoed enkel economische belangen.
Weet iemand het antwoord :
stel de jap was niet gecapituleerd, hoe zou Indonesie er dan uitgezien hebben?
Weer
Indonesia onder de Japanse hiel?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 11-11-2006 20:39 merapi wrote:

In Indie waren de NSBers toch ook actief,tijdens de oorlog!!
Verdwenen die ook in jappenkampen, ???

Soekarno heeft zijn eigen land verraden; wilde toch een groot Aziatisch rijk?
Waarom hiheeft hij nooit beseft dat een slaafs keizerrrijk niet met Indonesie kan vergelijken?
Ik vermoed enkel economische belangen.

mbt NSB : Over welke oorlog heb je? En over welke verzet. ?
De NSB aanhang bij de Indische Nederlanders en sommige Nederlanders(totoks) in NOI is gezien vanuit indonesische hoek niet relevant.

mbt Soekarno: sorry M ,
dit is het bewijs dat sommige (eigenlijk veel Emoticon: Smile ) nederlanders niet echt weten wat in den Oosten gebeurde.
Dat komt omdat er veel te veel lege bladzijden zijn in hun geschiedenis mbt N.O.I. Terwijl de gegevens gewoon in hun eigen bibliotheken staan .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid, uiteraard over WO2.
Onder de totoks blijkt destijds een behoorlijke aanhang te zijn geweest bij de NSB.
Het is een ingewikkelde materie, en zeker zoals u zegt:er zijn te veel lege bladzijden, maar er is ook geschiedvervalsing gepleegd, neem alleen maar de ramp van de Junyo Maru, heeft 5600 levens gekost terwijl de jappen de Geneefse verdragen aan hun laars lapten.
Het schip werd getorpedeerd toch door de Britten? terwijl er geen rode kruis werd gevoerd.
Onder de Indonesiers was er toch ook een grote aanhang naar de Japanse kant, kan ik mij voorstellen: wat ik zo lees, dat het merendeel van de Hollanders gewoon tot de laagste rangorde behoorden, maar met een belachelijke arrogantie.
Slechts een kleine Hollandse gemeenschap heeft zich werkelijk ingezet voor verbetering van sociale, medische en technische ontwikkelingen.
Aan de andere kant zie ik, dat na alle moeilijkheden na repatriering in de jaren 50 nu wel tevreden zijn, natuurlijk missen ze hun geboorteland, maar hun kinderen zijn hier geboren en de meesten hebben een goede opleiding.
Een goede Indo vriend antwoordde op mijn vraag of hij niet definitief terug zou willen gaan naar Indonesie.
Antwoord: nee, want dan word ik beschouwd als een toerist in mijn eigen moederland.
Dit zette behoorlijk aan het denken..

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 11-11-2006 23:19 merapi wrote:

Onder de Indonesiers was er toch ook een grote aanhang naar de Japanse kant, kan ik mij voorstellen: wat ik zo lees, dat het merendeel van de Hollanders gewoon tot de laagste rangorde behoorden, maar met een belachelijke arrogantie.

Slechts een kleine Hollandse gemeenschap heeft zich werkelijk ingezet voor verbetering van sociale, medische en technische ontwikkelingen.

Aan de andere kant zie ik, dat na alle moeilijkheden na repatriering in de jaren 50 nu wel tevreden zijn, natuurlijk missen ze hun geboorteland, maar hun kinderen zijn hier geboren en de meesten hebben een goede opleiding.

Japanse aanhang :
In het begin wel , ze werden gezien als bevrijder .
En het is bijna een komische voorstelling om de grote (boomlange) blanke mannen , de bijna onkwetsbare belanda's te kunnen zien overgeven aan de kleine gele mannen met kromme poten .(de laatste is de stereotyp vd Jap= zie de ned.propaganda pamfletten).
Dat hebben met ouders verteld aan mij , ze zijn ook geschokked dat de nederlandse zo goed niet hebben gevochten uitgezonderd de Knillers , in het byzonder de Ambonezen.
Het is echt een anticlimax geweest dat de bijna onoverwinnelijke nederlanders zo snel hebben opgegevenm.Trouwens de onoverwinnelijkheid is ook een beetje overdreven , want de echt vechtenden zijn toch de Knillers .
En de macht van de Nederlanders is in de buitengewesten ook marginaal.
Zelfs op Java die praktisch zo goed veroverd is zijn de regenten , wedana' s en de indonesische edelen nog steeds de baas .
Hun medewerking(het gedogen vd nederlandse overheersing) is gebaseerd op taktische overwegingen .In de dagelijkse leven zijn zij toch de baas.
In feite hebben ze de nederlanders nodig om hun macht te behouden .

Ya , slechts een kleine hollanders die echt hart hebben voor hun "jongere broeders" (zie voorbeeld Max havelaar , Van Deventer en nog een paar andere).
Zelfs bij de " Inlandse vrienden" heerst nog de paternalistische houding .
Lees de boek van Mr van helsdringen Daar werd wat groots verricht.
(terwijl de indonesiers zeggen : hoe bedoelt U. ??? Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye ).

Over het niet kunnen aarden van sommige 2de gen. Indo kan ik me voorstellen.
Maar of ze daar het leuker kunnen hebben vraag ik me af .
Gezien de houding van de Indo/Indischen in het verleden t.o.v de Inlanders(Indonesiers).
Maar tegenwoordig men kan wel als toerist gaan of als pensionado gaan vestigen in Indonesia. Waarom niet.
Bijna Niemand weet over het verleden , en mocht men dat weten , is er ook geen probleem.
Het is tempo doeloe. Emoticon: Smile

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

On 10-11-2006 01:30 sapolidi wrote:

...

mag ik hieruit concluderen dat het hele geschiedenis onderwijs afgeschaft kan/moet worden??? Emoticon: Bye bye

Neen dat bedoelde ik niet hoe komt u daarop?
Wanneer men graaft dan kom je gekke situaties tegen en dan vraag je eigen af of het nu nog aan toe doet?
Maar de scholen hebben de geschiedenis ook al op een laag pitje gebracht omdat het niet aanslaat die stof die ze moeten leren is voor mij dan ook niet-relevant buiten het gebeuren van de laatste geschiedenis van af zeg maar 1900 , daarin zou men het moeten zoeken. om de geschiednis nog als leerproces te laten slagen

Zeg weten de mensen met kennis van geschiedenisover de Turk
Raymond Pierre Paul Westerling (Istanboel, 31 augustus 1919 Ė Purmerend, 26 november 1987, het had bijna gescheeld, of hij had de regering van IndonesiŽr omvergeworpen.
Hij had veel IndonesiŽrs om zich heen weten te brengen, en zo een coup gepleegd, maar door toe doen van de Amerikanen, en de Engelsen, moest hij bakzeil halen? Is dit waar ???
Hij is toen gevlucht naar New Guinea, waar hij weer moest vluchten naar Singapore, en tenslotte is hij toch naar Nederland gekomen, ondanks dat hij geen echte Nederlander was.
Daarom hoe dieper men graaft hoe meer er weer boven water komt, voor de Indonesiers/ Nederlanders niet prettig zo over zich horen spreken.
Vergeten en die boek sluiten, en alleen mensen eren aan hun lijst toevoegen die een heldendaad hebben verricht, sommige geen lieverdjes?
Bung Tomo als men deze op Google zoekt dan kom je in verschillende site de ene heeft hem beschreven als hij werkelijk was, en de andere site is men hem nu aan het verheerlijken als de persoon in een nieuwe generatiedie laatste site laat zien hoe IndonesiŽ mooi kan zijn met prachtige foto's
http://yulian.firdaus.or.id/20(...)akang-hari-pahlawan/
http://www.deviantart.com/deviation/27672170/ Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: Blush Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 12-11-2006 19:35 zieleffe wrote:

...

Zeg weten de mensen met kennis van geschiedenisover de Turk
Raymond Pierre Paul Westerling (Istanboel, 31 augustus 1919 Ė Purmerend, 26 november 1987, het had bijna gescheeld, of hij had de regering van IndonesiŽr omvergeworpen.

Hij had veel IndonesiŽrs om zich heen weten te brengen, en zo een coup gepleegd, maar door toe doen van de Amerikanen, en de Engelsen, moest hij bakzeil halen? Is dit waar ???

ondanks dat hij geen echte Nederlander was.

Bung Tomo als men deze op Google zoekt dan kom je in verschillende site de ene heeft hem beschreven als hij werkelijk was, en de andere site is men hem nu aan het verheerlijken als de persoon

Ome Ziel , het is goed dat je een verhaal gaat citeren (geschiedenis dus) , alleen jammer neemt je een andere conclussie die op zijn zachts vreemd is.

1.Hij heeft oorlogsmisdaden gepleegd in indonesia.
En zeker de APRA affaire in Bandung.(na 1949)
Voor 1949 kan hij nog verschuilen achter de nederlandse regering , en de naam van de Koningin misbruiken. Emoticon: Angry
Juist hij heeft de Nederlandse droom van van Mook in de wielen gereden,
Door te gaan samenwerken met een paar mensen uit de Negara Pasundan heeft hij met zijn RST (mereendeel ex KNILLers) geprobeerd om Bandung te veroveren.Negara Pasundan is 1 vd sateliet (deel)staten van Van Mook.
Sorry , jou conclussie is fout. (zie ook wikipedia).
2. Dat is verkeerde vraagstelling.
Zijn couppoging is mislukt omdat hij met te weinig mensen/ sympathisanten moeten vechten.En hij had gehoopt dat de nederlandse regering (lees Van Mook) hem zal steunen.
Ook dat de andere deelstaten waarvan de nederlanders denken dat ze tegen de Republik (Jogja) waren de zijde van Jogja hebben gekozen.
En omdat divisi Siliwangi op hem ging jagen.

3.Westerling is een Nederlander , een soldaat van geregelde nederlandse leger .Dus de nederlandse regering cq van mook is verantwoordelijk voor zijn daden.
4. Bung Tomo was toen de leider van de pemuda' s geweest.
Surabaya werd toen een slagveld waar men wekenlang hebben gevochten tegen de beter bewapende Engelsen en nederlanders.
Daarna is Nederland wakker geschud , dat het de indonesiers menens is om de nederlanders er uit te schoppen en dat ze bereid zijn om dood te gaan vechten. Surabaya werd dagenlang gebombardeerd , met vele burgers slachtoffers. Zie diverse site of literatuur.
En a.u.b geen Indonesische Emoticon: Smile Emoticon: Smile

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Is bekend Om Sid, er was toch altijd al een gewapende vrede tussen de soenans en het Ned.bestuur? beiden waren gebaat om dit koloniale systeem te handhaven.
Dat Nederland het zo snel opgaf is niet verwonderlijk: materieel en animo ontbrak, precies als in Rotterdam, 5dagen..
Bovendien heerste volslagen politieke onduidelijkheid, zowel in N.I. als in Nederland

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ik vind het een erg interessant onderwerp, en ik leer ervan,
ik lees feiten om Ziel en Sid die ik nog niet wist,

ga door aub!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 13-11-2006 22:37 merapi wrote:
Is bekend Om Sid, er was toch altijd al een gewapende vrede tussen de soenans en het Ned.bestuur? beiden waren gebaat om dit koloniale systeem te handhaven.

De elite in NOI hebben niet dezelfde belangen zoals de Nederlanders.
Dat dachten de nederlanders , werd ook vaak geschreven over de "samenwerking"tussen de edelen en de Kompenie (VOC/ Nederlanders).
Juist tegen overgestelde.
De edelen hebben altijd al een dubbele agenda , ze beschouwen de nederlanders als indringers die hun macht hebben beknot.
Dat is ook gebleken dat veel van de vorstendommen (zelfs de Sultan van Jogja) gelijk de zijde van de republik hebben gekozen.
Ik vermoed zelf dat ze al lang een bewuste plan hebben opgesteld toen ze hun kinderen europese opvoeding/opleiding geven , zelfs tot het sturen naar nederland toe.
Dat zie je ook als je de namen en de titels vd indonesische leiders gaat bestuderen.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ben mij gaan verdiepen, inderdaad speelden de soenans een dubbele rol:
doelstelling langzaam maar zeker het Ned. regime omver werpen{goed natuurlijk] maar anderzijds herendiensten verlangen van de toch al straatarme inheemse bevolking.
De ene slavendrijver maakte plaats voor de ander, gewoon vertouwend op de plaatselijke adat.
en ja heel veel kinderen van adellijke afkomst werden naar Europa gestuurd om een goede opleiding te krijgen, trouwens niet alleen van adellijke afkomst.
Ik denk ook dat het geloof een grote rol speelde[of heb ik dat fout] Nederland had totaal niets met de Islam

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De herendiensten in indonesia bestaat al vanaf dat daar koninkrijken bestaan.
Het is een feodalesysteem waar de adel/heerser relatie hebben met hun onderdanen..Met rechten en plichten van beide partijen , precies zoal in europa.
Toen de nederlanders kwamen hebben de indonesiers al meer dan 1500 jaar lang herendiensten , geperfectioneerd vanaf de Madjapahitse rijk.

De herendiensten tussen de Gusti (heersers) op Java en hun Kawula's(onderdanen) is natuurlijk niet dezelfde als de opgedrongen herendiensten van de ("baarbaarse" = in de ogen van de indonesiers) de nederlanders.

* In de beginjaren vd ethische politiek na 1901 kunnen alleen de kinderen vd Indonesische elite naar nederland komen.Later komen soms kinderen van de gewone rijke indonesiers , maar dat zijn niet zo veel.

(je moet natuurlijk de Indo/indische kinderen niet gaan verwarren met de volbloed Indonesische kinderen.)
De gewone volbloed Indonesiers mogen niet eens naar de HIS (Hollands Inlands School= lagere school met de nederlands als voertaal ) , ze kunnen alleen naar de 2de klasse school(voertaal bahasa melayu of maleis).
Pas in de jaren 20-30 kom er veranderingen , en toch is het al een privilege als je als een Inlander naar de HIS kon, laatstaan dat je naar de Europese Lagere School(E.L.S) .De ELS was alleen voor de happy few ("blauwbloed" Emoticon: Wink .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Heb ik meegemaakt, om Sid in de jaren 50-60.
De Indische kinderen van rijke ouders gingen naar de duurste scholen en woonwijken in Den Haag.
Maar toch om Sid heb ik dit ook meegemaakt:de Indonesische kinderen, dus niet de Indo"s, waren heel erg leergierig en ze kregen extra les van de leerkrachten.Ongelofelijk hoe snel deze kinderen leerden!
Het vreemde weas dat de Indonesische kinderen totaal niet werden gepest door de blanke kinderen, maar juist door de Indo-kids!
om sid:een vraag: is er eigenlijk in die vooroologgse periode moeite gedaan om totok kinderen het Maleis te leren, zodat er meer contact kwam?
Ik vrees van niet..

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 17-11-2006 21:53 merapi wrote:
om sid:een vraag: is er eigenlijk in die vooroologgse periode moeite gedaan om totok kinderen het Maleis te leren, zodat er meer contact kwam?
Ik vrees van niet..

Klopt dat gebeurt niet .Reden is dat de totok vaders het niet willen en vaak ook niet kunnen.Meestal bedienen ze met de pasar -maleis.
Dat wat de maleis betrfet ,l de bahasa melayu kunnen ze helemaal niet.
Behalve bestuursambtenaren die de moeite doen om met hun " jongere broeders" te kunnen communiceren.
Bij de planters is het anders gegaan , zij gaan wel communiceren met hun personeel , alleen in de streek taal . Sundanees of javaans.
Per defenitie willen de nederlanders , ongeacht de sociale achtergond niet in maleis communiceren met de inlanders.(bhs melayu kennen ze meestal niet).In het zakelijke leven (ambtenarij en handel) gebeurt weer iets anders , de nederlanders gaan express in het maleis met de indonesiers praten .
Zelfs met de indonesiers die goed nederlands beheersten .
Dat is gewoon om te laten zien aan de indonesiers wie de baas is , dat je superieur ben . Want in vele gevallen kunnen de indonesiers beter nederlanders (op school) en ook van betere afkomst zijn dan de nederlandse gesprekpartner.(staat ook in de literatuur)..

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Dus het was weer puur machtsvertoon!
klopt wel wat u zegt:de onderlaag van de Nederlanders gingen massaaal naar Indie, met de gedachte daar gauw rijk te worden.
Kent u het boek van Bas Veth: """Het leven in Nederlandch Inie""?
Hij gaf een onverbloemde satire op de Hollandse gemeenschap in Batavia en kreeg natuurlijk gelijk een vuilnisbelt over zich heen.
Ook Johan Fabricius heeft zich meermalen verzet tegen deze samenleving van toen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ya , en die Bas Veth werd verketterd .
Een verrader die de vuile was buiten hangt.Hoe durf hij !!!
Heb dat boekje (en vele andere) Emoticon: Smile

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Om Sid, maar had Bas Veth niet een beetje gelijk?
Zijn fout was tegen de gevestigde orde aantrappen, maar ook de indonesische samenleving aanvallen, als smerig, corrupt en vies.
Volgens mij was dit zn grote fout: onbegrip voor een tropische samenleving, is nou eenmaal anders dan de boerenkool en spruitjescultuur uit Holland.
Dat hij verbitterd was over Ned.Indie heeft toch te maken met zn onvermogen zich te verdiepen in een totaal andere samenleving; gezien die tijd was het geen wonder dat Veth in opspraak kwam Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

mas Rob, ik had u beloofd terug te antwoorden, natuurlijk doe i k dat.
Over de Jappenkampen : diegene die nog in leven zijn, hebben voor de rest van hun leven een trauma aan overgehouden,
Ik wil je de details besparen, maar na hun verhaal te hebben gehoord, heb ik 2 nachten niet geslapen, zo hield het mij bezig, met name de Kempetai ervaringen.
Rob ,je kunt de de Jodenkampen niet vergelijken met de jappenkampen: een overeenkomst:rassenzuivering

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Even een toevoeging:heb nooit begrepen waarom dat witte blanke ras superieur is, haha wat moeten ze in de tropen?binnen de korste keren verbranden ze onder de tropen zon

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Onvoorspelbaar, dat er niemand is die deze site heeft aanbevolen over de geschiedenis van Indonesie .
Ik kwam hier op door herhaling te zien van andere Tijden, over Indonesie.
Goede fim materialen en ook veel informatie.
zoals deze site van VPRO Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship
http://geschiedenis.vpro.nl/dossiers/24215010/
http://geschiedenis.vpro.nl/pr(...)leveringen/37961054/
Zo kan men eens op een rustige mannier eens het dossier bekijken.

http://i212.photobucket.com/al(...)mber_2007_Zwarte.jpg
http://i212.photobucket.com/al(...)cember_2007_Zw-1.jpg

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,458 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,997,343 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com