indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Maar weer eens een nieuwe topic openen, ik ben een uiterst kritisch mens, zowel in
Nederland als ook in IndonesiŽ.
Sinds 10 jaar heb ik elk jaar minstens 2 maanden in IndonesiŽ doorgebracht, weliswaar
niet op andere eilanden, alleen maar op Java en Bali, naar Bali de laatste jaren niet meer,
vind ik te touristisch, lijkt op Scheveningen.
Op Java overal geweest, en nog als ik ga, tracht ik Java te verkennen, met de motor.
Ik heb inmiddels eelt op mijn kont, desalniettemin ben ik geen kenner en weet half nog
niet wat bijvoorbeeld de forumbezoekers weten die daar wonen en werken.
Er is een duidelijk verschil tussen wonen en werken in Nederland en met vakantie gaan
in IndonesiŽ, en wonen en werken in IndonesiŽ en op vakantie gaan in Nederland.
In grote lijnen kan men de forumbezoekers in 3 categoriŽn indelen.

Vakantiegangers zonder binding met het land, lekker vakantie vieren zon, zee, strand,
mooie rondreis lekker eten enz enz. voor de rest ogen sluiten voor problemen.

Vakantiegangers met een binding doormiddel van hun partner, ook lekker vakantie vieren.
Vaak een stuk kritischer, waarschijnlijk door meer kontakt met de lokale bevolking en/of
familie van de partner.

Mensen(geen expats) die in IndonesiŽ wonen en werken, uiterst kritisch, niets is goed
in IndonesiŽ, allemaal geloofswaanzinnigen, lui, jaloers en crimineel, op een enkele
uitzondering na hoor je niet anders van deze categorie(Londoh was een goed voorbeeld)

Ik weet dat ik een berg shit over mij heen haal door dit te zeggen, maar een leuke
discussie is nooit weg.
In Nederland lopen we vaak overal mee voorop, we willen graag het braafste jongetje van
de klas zijn, nieuwkomers in Nederland moeten een inburgeringscursus met goed gevolg
afleggen, willen ze in aanmerking komen om in Nederland te wonen en werken, ze leren
de taal, gewoonte, normen/waarden en cultuur van Nederland kennen.
Misschien zou dat een idee zijn voor de Indonesische bestuurders, zodat nieuwkomers
die in IndonesiŽ willen wonen en werken weten wat er op hun afkomt en niet in een zo`n
voor hun frustrerende maatschappij terecht komen zonder het van te voren te hebben geweten.

marcel70
User
spacer line

Beste Malam,

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Dat ik kritisch op indonesie bent wil nog niet zeggen dat ik alles goed vindt in Nederland.
Ik heb het een beetje gevolgd,maar Malam kan er ook wat van .
Omgekeerd dan: over Nederland... ja toh

Er is een boekje te koop in Singapore : Het dilemma van Indonesia.
Is in het engels, en geschreven door een Indonesier
Een echte aanrader voor expats(mensen) die naar Indonesia gaan.
Dit boekje is volgens mij nog steeds verboden in Indonesia Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

Becik ketitik olo Ketoro

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Ik denk dat we hier wat te kritisch kunnen zijn over Indonesie,maar persoonlijk zou ik er wel willen wonen,al was het alleen al voor het betere weer. Emoticon: Bye bye

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja zeker Marcel, ik begin mijn topic dan ook dat ik een uiterst kritisch mens ben, ik ben en blijf Nederlander, als er niets te griepen is dan leef ik niet hahahaha.
Trouwens dat boekje ga ik naar op zoek, op zich al belachelijk dat, dat verboden zou zijn, zelfkritiek is het eerste voor een zelfrespecterend land.
Groet Malam.
PS. Overigens deze topic is niet kwaad bedoeld hoor, ik geef eerlijk toe dat ik in de loop van de maanden enorm veel geleerd heb van de mensen die in IndonesiŽ wonen en werken, al hoe wel ik wel eens versteld sta van het harde oordeel.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-10-2006 17:00 marcel70 wrote:
Beste Malam,

Dit boekje is volgens mij nog steeds verboden in Indonesia Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up!

Dan is het niet goed , een opruiende boek zeker ?? Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!
Titel en schrijver graag..

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

marcel70
User
spacer line

Beste Sidia

Titel had ik al gezegd the Idonesian dilemma

En schrijver is Pa Mochtar lubis
My type of guy,not afraid to say somthing Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

geboren in Sumatra en agama moslim.

Opruiend of niet...het moet niet verboden worden.
Maar omdat nogal wat zegt over indonesia(taboe ect ...)
wordt men marah ja toh gito lo

Ik heb het in ene keer uitgelezen een aanrader voor expats
Heel gek dat er niet zo'n boekje is over Nederland Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Mijn vrouw heeft dit boekje ook gelezen en dat heeft haar ogen open gedaan.
Schaamt zich nog ..

Becik ketitik olo Ketoro

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

On 25-10-2006 16:44 Malam wrote:

Mensen(geen expats) die in IndonesiŽ wonen en werken, uiterst kritisch, niets is goed
in IndonesiŽ, allemaal geloofswaanzinnigen, lui, jaloers en crimineel, op een enkele
uitzondering na hoor je niet anders van deze categorie (Londoh was een goed voorbeeld)

Eeehmm... ik kan me voorstellen dat er ook expats zijn die dit forum bezoeken die minder kritisch zijn, die wel iets goed vinden in of over Indonesia, en niet lui of crimineel zijn. Wellicht ook meer dan een enkele uitzondering. Of zou ik toch de enige zijn?

Heb je daar ook een groep voor, of een aparte omschrijving? Of reken je die gemakshalve niet mee.?

salam,
ardianto

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

jeetje Malam, wat ben je negatief!
De Indo"s en Indonesiers die ik ken zijn, warm, hartelijk en sociaal.Heb het wel over zij, die in Nederland wonen.
Over de Indonesier in hun geboorteland zal de situatie natuurlijk anders zijn.Slechtere leefomstandigheden,kun je denk ik niet vergelijken met Nederland.
Als je in Nederland een kik geeft, staan er 10 hulpverleners klaar.
Heb het zelf meegemaakt toen mijn moeder vorig jaar overleed.was een beetje depri, normaal hoort erbij.
Tegen wil en dank werd door de huisarts een hulpverlener opgedrongen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-10-2006 23:35 merapi wrote:
jeetje Malam, wat ben je negatief!
De Indo"s en Indonesiers die ik ken zijn, warm, hartelijk en sociaal.Heb het wel over zij, die in Nederland wonen.
Over de Indonesier in hun geboorteland zal de situatie natuurlijk anders zijn.Slechtere leefomstandigheden,kun je denk ik niet vergelijken met Nederland.
Als je in Nederland een kik geeft, staan er 10 hulpverleners klaar.
Heb het zelf meegemaakt toen mijn moeder vorig jaar overleed.was een beetje depri, normaal hoort erbij.
Tegen wil en dank werd door de huisarts een hulpverlener opgedrongen

Nee Merapi, dit was zeker niet negatief bedoeld.
Wat mij was opgevallen dat er in grote lijnen 3 groepen forum bezoekers zijn.
Waarvan de mensen die in Indonesia wonen en werken het meest kritisch zijn over indonesia, de expats zijn vaak een stuk milder.
Ik vraag me soms af of een hoop mensen die daar werken, achteraf gezien met de wetenschap die ze nu hebben niet liever een bestaan in Nederland hadden op willen bouwen.

marcel70
User
spacer line

Beste Malam,
Kritiik hebben op indonesie en er leven zijn 2 dingen
Als als je terug gaat dan laat je de emotie werken,dat is niet goed

Becik ketitik olo Ketoro

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 27-10-2006 05:20 marcel70 wrote:
Beste Malam,
Kritiik hebben op indonesie en er leven zijn 2 dingen
Als als je terug gaat dan laat je de emotie werken,dat is niet goed

Marcel,
Kritiek hebben en er leven zijn inderdaad 2, ik ga niet terug mijn vrouw wel want die komt daar vandaan, en ik ga er graag heen, maar zonder emotie.
Ik zie daar veel, heel veel en ik ben best behoorlijk kritisch, maar het verbaast mij altijd weer hoe kritisch mensen die daar werken zijn, over de situatie en IndonesiŽrs.
Er zit wel een duidelijk verschil, ik hoef mijn boterham daar niet te verdienen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-10-2006 16:44 Malam wrote:
nieuwkomers in Nederland moeten een inburgeringscursus met goed gevolg
afleggen, willen ze in aanmerking komen om in Nederland te wonen en werken, ze leren
de taal, gewoonte, normen/waarden en cultuur van Nederland kennen.
Misschien zou dat een idee zijn voor de Indonesische bestuurders, zodat nieuwkomers
die in IndonesiŽ willen wonen en werken weten wat er op hun afkomt en niet in een zo`n
voor hun frustrerende maatschappij terecht komen zonder het van te voren te hebben geweten.

Ben eens met de wederkerigheidsprincipe , als de indonesiers naar nederland willen wonen/werken worden ze ook aan strenge eisen onderworpen.
Zelfs voor bezoek moeten ze echt veel moeite doen .
Vraag maar hoe de ervaringen van de indonesiers en de nederlanders zijn bij de nederlandse ambassade in Jkt.

Voor nederlanders mensen die daar gaan werken en en toevallig ook gaan trouwen heb je 2 kategories.
De kleine zelfstandige (met en zonder relaties) en de expats van grotere bedrijven.
De 1ste groep zonder relatie zijn het vaakst gefrustreerd , moet bijna alles gaan regelen , komt in aanraking met KKN , incompetentie etc.
Soms zijn ze ook onvoorbereid (dom natuurlijk) , want ze zijn gen analfabeten , op zijn minst hebben VMBO opleiding , dus kennen ze ook bahasa englis . Sommige brosur(brochures) zijn ook in bahasa englis opgesteld.
En er is zo' n kamer van Koophandel in rotterdam , er is een economische afdeling bij de KBRI .Ook bij de Min. van Economische zaken kan je info in je eigen moerstaal krijgen.
Te veel om op te noemen.
In Indonesia heb je ook diverse Biro Jasa die al je extra zorgen kan weghalen.
Dat heet voorbereiding , markt verkennen , kijken of je ook aan de wettelijke eisen voldoen.
Bij de knoeiers zie je gelijk (de meeste gefrustreerden) dat ze vaak niet voorbereid zijn en ook niet aan de wettelijke eisen voldoen.
Dus worden ze gekonfronteerd met de KKN praktijken.
De ellende wordt groter(de frustraties ook) als ze ook getrouwd zijn met een plaatselijke schone .Dat ook een andere geloof heeft.
Tja , een nederlandse gezegde zwegt : 2 geloven op 1 kussen -------.
Dus daar kan ook mot komen als je te snel gaat trouwen (liefde =blind) .

Dat klopt ook dat expats met goede banen , uitgestuurd door hun bedrijven , de NGO , CD etc geen last hebben.
Zelfs expats met redelijke banen hoor je hier niet klagen.
Waarom ??
De achtergrond is anders , en de millieu waar ze verkeren is ook anders.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Nog effe dit beste Marcel,
Er gaat geen posting van je voorbij, zonder compromieloze kritiek op de Islam.
1) Ik wil je onder de aandacht brengen dat er miljoenen moslims zijn die zonder extreme gedachten hun dagelijks leven leiden.
2) Dat deze mensen terrorisme ten strengste afwijzen.
Om vervolgens ontopic te gaan, ik voel mij enorm thuis in Nederland, ondanks mijn kritiek op mijn eigen land, dat moet en dat kan hier, we moeten de vinger aan de pols houden, om Nederland te behouden zoals het nu is.
Ik zou ook al zou ik hier straatsteenarm zijn niet definitief weg gaan.
Ik heb de indruk dat jij vol met frustraties zit over de situatie in IndonesiŽ, ik heb begrepeen dat je een zeer ondernemende jongeman bent, als de coruptie, jaloersheid, aversie tegen het moslimgeloof en de discriminatie t.o.v. je vrouw, zo je neusgaten uitkomt, waarom tracht je dan geen bestaan in Nederland op te bouwen.?

mas jono
User
spacer line

On 27-10-2006 09:10 Malam wrote:
Nog effe dit beste Marcel,
Er gaat geen posting van je voorbij, zonder compromieloze kritiek op de Islam.
1) Ik wil je onder de aandacht brengen dat er miljoenen moslims zijn die zonder extreme gedachten hun dagelijks leven leiden.
2) Dat deze mensen terrorisme ten strengste afwijzen.

Dank U malam,
Hij opent diverse topics met maar een boodschap,
Komt bij mij over als de nieuwe lijsttrekker van wilders

En ook weer eens ontopic te komen
Een tijdje geleden werdt er gewerkt aan een "wet?" dat nieuwe
expats of mensen die daar voor langere tijd gaan verblijven,
bhs indonesia machtig moeten zijn.
Ik kan het alleen nergens meer vinden ik heb mijn eigen al rotgegoogeld.
Maar goed niet dat die nieuwe "wet" enig nut zal hebben,
er zullen wel weer genoeg mogelijkheden zijn om er onder uit te komen.
Maar een lichtpuntje vind ik toch wel dat, de er toch al over gesproken
wordt/werdt over een of andere manier van inburgeren in Indonesia.

marcel70
User
spacer line

Er zijn 2 dingen
Kritik hebben op indonesie en er leven
Dat zijn 2 aparte dingen.
Waarom zou ik naar nederland teug moeten?
Dat is tipis emotie dat nu spreekt.

Sidia nog even over het aanspreken in een eerder berichtje
Hey yo is niet erg beleefd in Indonesia??
Minimaal Pa of permisi
Staat ook in het boekje dillema

En wie zeg dat ik me zelf niet heb voorbereid??
Discriminatie is niet allen tegen mijn vroiuw?
Het is vaak tegen alle minderheden

Als mensen in nederland willen wonen en werken dam moeten ze zeker
goed nederlands leren ect.
Want deze mensen kunnen aamsprak doen van sosial dinas Emoticon: Blush Emoticon: Blush
Mensen die naar indonesia gaan die kunnen dat niet
DAT IS HET VERSCHIL

Dat een aantal mensen nog steeds niet zien dat ik niet de gewone man
aanvalt.Ja dat is jammer. ik val niemand aan
Ik probeer misstanden te bespreken

In burgeren in Indonesie ok kom maar op.

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-10-2006 10:30 marcel70 wrote:
Sidia nog even over het aanspreken in een eerder berichtje
Hey yo is niet erg beleefd in Indonesia??
Minimaal Pa of permisi
Staat ook in het boekje dillema

Beste Toean ,
Dat klopt , maar wij zitten in een nederlandse site.
En ik ben ingeburgerd en ingepolderd in nederland , dus gebruik ook de nederlandse gewoonte.
Is relaxer .
En wat er in jou " boekje" staat , hoef ik ook niet te gaan volgen of eens ben.

een boek moet je ook gaan lezen zoals het waarschijnlijk door de schrijver werd beoogt.
Jij kan als een buitenlander het mss niet begrijpen en de context mis.

Je moet eerst weten wie M,Lubis is , hij zal de laatste zijn die zijn volk wil gaan belasteren .Hij is een nationalist met liefde voor zijn land en volk.
Zijn boek kan je op 2 manieren bekijken.(de bekende half lege fles ).
Je kan ook zien als een oproep om terug te gaan naar de oude waarden en normen.(de oude budaya indonesia) .
Hij laat zien de tekortkomingen( sociologisch gezien de Zgn "Self looking glas" ) Dat maakt indruk bij de lezers , soms zijn ze tegen(aangesproken voelen, kritiek) en een deel wordt wakker en terug willen gaan naar de oude ideale beeld van de manusia indonesia. Dus een therapeuitische effect.

Jii(of moet ik U zeggen?) ziet alleen maar de negatieve kanten(de lege fles) , en gaat hier (indahnesia) extra benadrukken .Alle expats MOETEN het lezen.De reden zijn ook bekend , althans dat vermoeden een paar kritische users hier.
Je gaat jou problemen en frustraties hardop etaleren en projekteren op de indonesiers , zelfs de islam wordt ook meebetrokken.
Tya , jochie , je hebt een probleem ondanks dat je goed geboerd hebt daarO.

Gooi maar in de groep. Dan hebben we weer een topic. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Een tijdje geleden werdt er gewerkt aan een "wet?"
Wat het bahasa Indonesia mogen ze wat mij betreft, dat gebeurt ook met mensen die een MVV aanvragen voor Nederland.
Heel belangrijk is het dat niet alleen de taal word geleerd maar kennis van de budaya (cultuur) is ook een erg belangrijk iets.
Een gedeelte van die budaya is dat je als Nederlander toch eens moet leren om te zwijgen en de dingen moet proberen te nemen zoals ze zijn en niet moet gaan proberen om Indonesie te veranderen, dat is de taak van de het volk (rakyat), zolang die niet echt voor zichzelf durven op te komen zal het lang duren wil Indonesie veranderen.

Een simpel voorbeeld,vorige week heb ik geld overgeboekt naar een kennis die een rekening heeft bij de BRI (Bank Rakyat Indonesia), zoals iedereen nam ik een nummer van de automaat, wat schertst mijn verbazing, er waren 90 wachtende voor me en waren slechts 3 dames de klanten aan het helpen, rond het middaguur gingen 2 dames ook nog eens lunchen, ik heb 2,5 uur gewacht voor ik aan de beurt was.
Ik zou een prima (Nederlandse) manier weten om dit op te lossen: met een paar mensen voor voordeur van de Bank BRI een matras neerleggen en daar gaan slapen, heel zeker dat de krant dit interressant nieuws zou vinden en ik weet zeker dat Bank BRI dat probleem aan zou gaan pakken Indonesiers zijn (nog) niet gewend om op deze wijze actie te voeren, die zonder geweld heel veel effect zal hebben, het is echter het volk wat het zelf moet doen en dit is niet de opdracht van iemand die wil inburgeren in Indonesie.

Gisteravond bij het nieuws was er weer eens een berichtgeving over de LUMPUR PANAS (hete modder).
Deze lumpur panas zorgt al maanden voor afsluiting van de snelweg Surabaya naar Malang.
Door deze lumpur panas zijn veel burgers hun huis en alles wat ze bezitten kwijtgeraakt, de overheid laat deze burger ernstig in de steek, natuurlijk ook omdat niet echt duidelijk is wat de oorzaak is van die lumpur panas.
De mensen uit die streek zijn het wachten meer dan beu en gaan nu parkeerplaatsen verkopen aan de ramptoeristen die graag de situatie van dichtbij willen zien en natuurlijk wil iedereen foto's maken, voor de inwendige mens word ook gezorgd door kaki lima's, het geld wat deze aktie opbrengt word besteed om eten te kopen voor de slachtoffers.
Dit nieuws bereikte snel Jakarta en de ministers werden bij elkaar geroepen om te praten over een oplossing voor deze slachtoffers.
Dit is weer een voorbeeld dat zonder bloedvergieten en inmenging van buitenlanders wel degelijk resultaat is te boeken.

Een ander positief iets wat ik dit jaar heb meegemaakt is dat de Jawa Pos alle winst van dit jaar besteed aan hulp voor de slachtoffers van de aarbeving rond Yogyakarta, van dat geld worden onderandere degelijke huizen gebouwd die bestand zijn tegen een kleine aarbeving.

De Ramadan en ter afsluiting Hari Raya Idul Fitri was voor mij een gebeurtenins om weer eens van dichtbij mee te maken, bij veel zaken en mensen die goed bij kas zitten werden elke avond maaltijden uitgedeeld aan de financieel minder gelukkigen.
Ook dienen mensen die het financieel goed gaat een soort belasting te betalen in de vorm van zakken rijst, dat daar gehoor aan word gegeven heb ik met eigen ogen mogen zien.

Er is sinds een paar dagen een persoon bij elk topic waar het mogelijk is aan het schoppen richting het Islamitisch geloof, laat die persoon gewoon zijn ogen eens open doen en proberen om het geloof wat positiever te benaderen, dat is vast en zeker een voorwaarde om in te burgeren in Indonesie.
Vast en zeker zal hij ook ervaren dat het overgrote deel van de Islamitische mensen tegen elke vorm van geweld zijn, in Solo schijnt het dan anders te zijn voor die persoon, laten we daar als buitenlander daar dan maar niet gaan inburgeren in Indonesie.
Jan

marcel70
User
spacer line

Kan het boek op verschillende manieren uileggen
Maar waarom kreeg hij dan zoveel bedreigingen? Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush
en moest die de bajes in??
Dat wil ik aan het licht stellen
Aanval op de islam ?? u begrijpt me verkeerd.

Problem problem zijn er niet

Alleen voor de gewone mane die heeff problem,waarom.....omdat een kleine....
LEES GOED EEN KLEINER GROEP zogenaamd beslissingen overheen neemt...
Bangsa of zoiets ik bedoel eigen mensen doen dit dit land aan.
Maar goed het is duidelijk dat u teveel aangesproken voelt.

Kritiik hebben op indonesie en er leven en werken zijn 2 aparte dingen.
Het verschil is dat de een zijn emotie (zal ik maar zeggen) goed kan scheiden.

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-10-2006 10:30 marcel70 wrote:
In burgeren in Indonesie ok kom maar op.

Beste Toean , je bent daar al ingeburgerd .
Je weet hoe de spel gespeelt wordt , de valkuilen , anders ben je niet een geslaagde zakenman geworden.
Worden sommige mensen jaloers ook nog. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Alleen moet je iets gaan doen , gaan socialiseren in de indonesische samenleving.
De juiste mensen op de juiste plaats ontmoerten en met hun omgaan.
Jou nyonya kan jou wegwijs maken , kan ook vertellen hoe een indonesier zich zelf ziet.
Uiteraard de ideaalbeeld , in dit geval de " andere kant" van de lege fles van jou.
Kan ze ook vertellen over de budaya indonesia etc .

Anders raakt je gefrustreerd omdat je die mensen daarO niet kan begrijpen , en wordt je ongelukkig ondanks de dikke dompet .
En dat je vrouw ook " gedicrimineerd" (?) wordt .
Dat wil je toch ook niet ?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

gaan socialiseren in de indonesische samenleving
Tip: begin eens met 's morgens in alle vroegte je inkopen te gaan doen op de plaatselijke markt en probeer eens een gesprek te beginnen met de mensen daar, als tranport niet met je mobiel komen maar met een scooter of de bemo.
Voor mij zijn die gesprekken vaak de leuke (leerzame) zaken van de dag, dat het daar voordeliger inkopen is dan in de westerse supermarkten is bijzaak.
Jan

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

Muslim Tionghoa Perkuat Ukhuwah

PERAYAAN Lebaran bagi komunitas Muslim Tionghoa tidak jauh berbeda dengan perayaan Lebaran umumnya. Bagi komunitas Muslim Tionghoa yang tergabung dalam komunitas Masjid Lautze, pada perayaan Idulfitri setiap tahunnya, selain melakukan Salat Id, mereka juga saling melakukan kunjungan untuk memperkuat ikatan ukhuwah islamiah. Apalagi banyak kaum Tionghoa yang baru saja menjadi mualaf sehingga butuh dukungan dari kaum Muslim lainnya.

Dat is de werkelijke wereld, en dat is in een periode van de Lebaran dit voor beeld, dat chinezen steeds meer Moslim worden, een soort spigologische druk die hen doen besluiten gewoon moslim te worden.
Dit is een korte verhaal dat in Pikiran Rakyat vandaag stond.
De invloed het gebeurd, is onderhands in IndonesiŽ, dat die invloeden sterker zijn dan wat de overheid daar ook voor invloeden heeft.
Dat baart mij zorgen, omdat het steeds meer gaat lijken dat er een totale moslim met de charia als verplichting daar gaat gelden.
Als er in een land geen tegen poelen zijn dan word het een chaos, het is nu al soms een chaos, dan word het erger.
In het leger hebben ze ook al veel invloeden, want dat maakt het dat er in de komende tijd ook daar vandaan niet veel goed is te verwachten. Emoticon: Nooo Emoticon: Cry Emoticon:

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-10-2006 11:13 marcel70 wrote:
Kan het boek op verschillende manieren uileggen
Maar waarom kreeg hij dan zoveel bedreigingen? Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush
en moest die de bajes in??
Dat wil ik aan het licht stellen

Aanval op de islam ?? u begrijpt me verkeerd.

Beste toean , ik denk dat je niet goed geinformeerd ben of dat je aan hert raskalen ben .

voor zover ik weet is M.Lubis een gerespecteerde schrijver , populair bij de jeugd van toen (mijn jeugd).Ben ook een fan van hem.
Hij heeft bijna 10 jr in de gevang gezeten tijdens de OrLa en een paar maanden tijdens de OrBa. (1974) .
Omdat ik mijn lagereschool rekenen nog niet verleerd ben kom ik tot de conclussie dat het ong 30 jr geleden was.
Zelfs als je de posting van Mas Rob goed leest , is zijn boek van 1977.

Verder komentaar is niet nodig. Emoticon: Smile Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

ciater
User
User icon of ciater
spacer line

Sidia schreef
Dus worden ze gekonfronteerd met de KKN praktijken.
De ellende wordt groter(de frustraties ook) als ze ook getrouwd zijn met een plaatselijke schone .Dat ook een andere geloof heeft.
Tja , een nederlandse gezegde zwegt : 2 geloven op 1 kussen -------.
Dus daar kan ook mot komen als je te snel gaat trouwen (liefde =blind) .

beste man dat is ano 2006 niet meer van toepassing.
Als ze dat nog vinden dan is er duidelijk een achter stand in hun leven filosofie!
Mas jono schreef
Een tijdje geleden werdt er gewerkt aan een "wet?" dat nieuwe
expats of mensen die daar voor langere tijd gaan verblijven,
bhs indonesia machtig moeten zijn.

dat doen ze ook in Nederland dus het is na aperij door de jaloers ministers die voor hun beurt spreken.
hadden ze geen,een minister die voor de Nederlnders een verplichte visum bedacht, die man was bezeten van de geschiedenis die hij zelf interprenteerde, de Nederlanders zullen wij even hen dat laten weten.
nou en wat is het resultaat dat de bevolking zelf de dupe er van werd. de gehele nederlandse toeristen stroom viel weg. Emoticon: Yes!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-10-2006 11:34 ciater wrote:

...

"Image

Dat is de werkelijke wereld, en dat is in een periode van de Lebaran dit voor beeld, dat chinezen steeds meer Moslim worden, een soort spigologische druk die hen doen besluiten gewoon moslim te worden.

Beste Ciater :
kennelijk weet je niet veel hoe de indonesische samenleving opgebouwd werd.
Hoe het historisch gezien opgebouwd werd.
En zeker in Jakarta.
De Chinezen (Indonesiers) hebben zelfs diverse masjids gebouwd in jakarta , oh sorry eigenlijk batavia. Al een paar honderd jaar geleden.
Ik denk dat ze het in de tijd van VOC al gedaan hebben..
Zelfs er zijn zat Chinese peranakans (de meeste indonesiers van chinese afkomst zijn peranakan) die islamieten zijn.
De bekende admiraal Cheng Ho (ook op nederlandse TV) is een Muslim.
Hij heeft zelfs Semarang bezocht in de aanvangstijd van majapahit (ongeveer de 13de eeuw) .
De chinezen zijn onder andere 1 vd de brenger van Islam in indonesia .(had je niet gedacht he ?) . Emoticon: Blush
Tot zover dan maar , anders ga ik doordraven.
Als je specifieke vraag hebt , gooi het maar in de groep. Emoticon: Smile

marcel70
User
spacer line

Staat op achter kant van het boekje.

Maar misschien hebben we het over een ander boek..

Ja Panas lumpur was niet nodig geweest. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Dat dat gebeurd is ja .......................
Dat komt omdat men dacht een gasbel gevonden te hebben maar een warmwaterbron voor terug kreeg.
Dus als er een soort economie ontstaat dat is mooi.
Maar hoe staat het met de mensen die nu van malang naar Surbaya moeten reisen.

Ja in de BRi daar ga ik niet wil ik ook niet veranderen ook.
Ga wel naar een bank wat sneller werkt ,heb wel wat beters te doen.
Veel chinezen moslim worden ik betwijfel het.

Als ik zelf naar de markt gaat ,is de prijs altijd te hoog.
Voormij is de supermarkt goedkoper en daar kun je ook met de bediening praten.
Onder het golfen spreek ik en speel ik met de chief police.
Mensen van Intel in east java gaat ik ook goed om.
Contacten genoeg.
Ik drink regelmatig kopi met de satpam........

En het klopt dat het grootste gedeelte van de bevolking geen fantiek is....
Een paar...

Becik ketitik olo Ketoro

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,458 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,997,514 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com