indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jesses
User
User icon of Jesses
spacer line

De lekkerste sambal komt natuurlijk uit de cobek. Welk merk komt het dichtste hierbij in de buurt?

Uit gewoonte gebruik ik zelf meestal de sambal van Conimex. Die had mijn moeder ook altijd in huis. Maar eigenlijk is die waterige, zure smurrie niet te vergelijken met the real stuff. Bovendien heeft Conimex sterk rekening gehouden met de gevoeligheid van de gemiddelde Nederlandse mondholte.

Qua structuur gaat mijn voorkeur uit naar de sambal van Improba, maar de smaak verschilt m.i. weinig van die van Conimex.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

ik vind zelf gemaakt en surinaamse sambal van koningsvogel het lekkerst

like to live in ID,but it takes a while to get there

Jesses
User
User icon of Jesses
spacer line

Koningsvogel heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, maar ik ben wel voornemens om als ik mijn huidige potje leeg heb dit merk eens te proberen. Het feit dat je Koningsvogel vaker in de toko ziet dan in de supermarkt zegt volgens mij al een hoop.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Je moet altijd proberen de zelfgemaakte sambal van de diverse indische toko kopen.
Dus hun eigen " huismerk".
Benaderd vaak de " echte smaak" , en het is verser (niet in grote hoeveelheden gemaakt) .
Als het kan moet je aan de toko vragen wie en waar de maker/maakster afkomstig zijn.
Uit welke gebied/streek in indonesia.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Sambal Badjak van koningsvogel is echt lekker! Emoticon: Nice
Als ik tijd heb maak ik sambal zelf:
10 rawits, zaadjes eruithalen
-peper en zout
-schijfje djahe
-halve schijf gulu djawa
-beetje asem of citroensap
alles goed fijnwrijven in de cebok, eventueel wat olie toevoergen, daarna licht aanbakken, hooguit 2min.
Af laten koelen en in schone glazen potten doen
maakje erbij:-trassie op het laatst toevoegen en/of gembersnippers

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 22-10-2006 17:30 merapi wrote:
alles goed fijnwrijven in de cebok,

Je bedoelt Cobek Emoticon: Smile

Anders krijgt je last als je de bumbu' s gaan fijnwrijven in of op ------
grapje hoor Emoticon: Blush

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoi Merapi,
Het zal wel een slip of the finger geweest zijn maar sambal zit niet in een botol cebok hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

de lekkerste sambal laat ik mijn man zelf maken, met peteh er in en(geweekte) gedroogde garnalen,
lombok rawit, wat jeruk purut, zout en trassi eventueel wat sereh en dan zelf bakken, dan een potje sambal setan uit de toko erdoor roeren voor de houdbaarheid en dan heb ik dus gelijk 2 jampotten vol, wel in olie bakken en als de sambal afgekoeld is dan moet het in de pot onder een laagje olie blijven staan om het lang goed te houden. Daarom ook dat potje sambal setan of sambal oelek erdoor daar zit zoveel conserveringsmiddel in dat er 2 jampotten zelf gemaakte sambal mee geconserveerd kunnen worden.
De hoeveelheden gewoon even uit de losse hand toevoegen.

Waarom ik mijn man dat laat bakken ?
Ik kan niet tegen de scherpe hete lucht die tijdens het bakken tevoorschijn komt. (pedis op de keel, hoesten enz.)

Sambal voor een paar dagen maak ik vers maar op vakantie naar spanje moet er ook altijd sambal mee en daarom doe ik er een potje sambal setan of oelek door omdat het dan niet snel bederft. Emoticon: Puh!

Groetjes Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja yoke en om Sid, natuurlijk bedoelde ik cobek, ben blij dat ik even corrigeerd werd!
sambal in de botol cebok laten we maar aan een andere site over, maar ik moest wel lachen om die domme fout van mij!
Jullie merken wel:het B.I. beheers ik echt nog niet.
Dus sambal lekker zelf maken, even werk maar is 10 x lekkerder

zimri
User
spacer line

zelfgemaakt is natuurlijk het lekkerst, maar uit potje is badjak wel lekker

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Welke het lekkerst is? Dat hangt denk ik het meeste af van wat jij lekker vind. Er zijn tig verschillende soorten sambal, dus sla je slag. Ikzelf ben geen fan van sambal, ik proef liever het eten zelf nog een beetje, van sambal krijg ik het nog warmer dan het hier al is; mij niet gezien dus. Emoticon: Wink

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 27-10-2006 15:54 Yerun wrote:
Welke het lekkerst is? Dat hangt denk ik het meeste af van wat jij lekker vind. Er zijn tig verschillende soorten sambal, dus sla je slag. Ikzelf ben geen fan van sambal, ik proef liever het eten zelf nog een beetje, van sambal krijg ik het nog warmer dan het hier al is; mij niet gezien dus. Emoticon: Wink

Yerun, het is de bedoeling ook dat je het eerst warmer krijgt want daarna zal je sneller afkoelen. Net zoals teh tawar drinken in Indonesie, is ook heet en daarna koel je meer af en hebt minder dorst dan wanneer je een glas ijskoude limonade drinkt. Het heeft te maken met de menselijke thermostaat .Warm drinken is ook beter , om te voorkomen dat je een bali belly krijgt.

Ik zelf ben ook geen sambal eter, vind ook dat het de smaak van het eten overheerst. Maar ja mijn man wil alleen maar spruitjes eten als er sambal over heen gaat dus is er wel altijd sambal in huis en niet alleen voor bij de rijst. Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

De sambal van Asian Food Services, te verkrijgen bij toko Sang Lee in Eindhoven is de beste en de lekkerste. Diverse soorten en smaken, ambachtelijk bereid! Wie kent um?

Begin de details te vergeten

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

vraagje: terasi vind ik best lekker al vind iedereen het stinken.
Maar waar gebruik je terasi nou echt in?
Heb vis klaargemaakt met sambal terasi en dat was heerlijk, maar kun je ook bij andere gerechten gebruiken?

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Trassi vind ik niet te pruimen, zowel de smaak als de geur niet. Blijft zo lekker hangen.

Begin de details te vergeten

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Trassi hoort bij de Indische keuken, toegegeven niet iedereen houdt ervan!Heerlijkie sambadjak/manis
Een ui, 4 koflook tenen, zout ,peper, djahe, rawits

Zacht aanbakken met knoflook en ui, rawtis en djahe erbij:
Manis? schijf gula djawa erbij Emoticon: Puh!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,889,266 topic views - 222,098 posts - 13,483 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 16:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,931,447 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com