indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

mas jono
User
spacer line

Je kent ze wel, die mensen die overal voor een schijntje op de eerste rang willen zitten, met hun LP bijbel in de hand (weg van de vaste toeristen routes). Die de Indonesische mens nog geen cent gunnen, bang om bedrogen te worden, want de Indonesische mensen dat zijn allemaal boeven en bedriegers.
Oftewel de backpacker
Ze praten hoe goedkoop ze wel niet van Bali naar Komodo zijn gereisd. Van die hippe kleren aan, die wij nog niet in de zak van het Leger des Heils durven doen. Nog afdingen op een losmen van 45000rp ja je leest het goed 4,5 EURO. “You rip me off man”. En als ze dan uiteindelijk toch een prijs zijn overeengekomen (er is niets anders meer). Lopen ze weer te klagen. “Shit man waarom is het bier niet koud, hebben ze hier geen elektriciteit”
Hebben ze het bordje even over het hoofd gezien: Listrik hidup jam 17:00 sampai jam 23:00.
Ze waren vergeten dat ze op een eilandje zaten ergens in de buurt van Flores en dat de enige elektriciteit van een generator kwam.

Met de in hun ogen zulke avontuurlijke maar altijd saaie verhalen, “Als je bij dat kruispunt komt moet je nog 800 meter lopen naar die warmwaterbronnen, er staan wel motortjes maarre die moet je niet nemen joh, veelte duur, wel 10000rp, terwijl de lokale bevolking maar 1000rp hoeft te betalen”. Ze hebben het altijd over geld, geld en nog eens geld. De een is nog goedkoper naar de keli-mutu geweest dan de ander.

Ik persoonlijke wordt daar kotsmisselijke van, en heb er wel eens iets van gezegd, “begrijp nu eens dat wij voor veel mensen de enigste (extra) inkomsten zijn”, maar dan wordt ik zo’n beetje vreemd aangekeken, waar bemoei jij je eigen mee man, jij reist met vrouw en kind, dat is waar zeg ik dan, maar ik zit in het zelfde losmen als jullie, ik betaal misschien 50 cent meer, misschien volgen wel dezelfde route, aan het einde van de rit ben ik misschien wel 100 EURO meer kwijt dan jullie, maarre ik weet zeker dat ik veel relaxter en veel meer heb genoten dan jullie. Meestal wordt ik dan maar minderwaardig aangekeken en zeggen ze niets meer tegen mij.

Ik kan zo nog veel meer verhalen vertellen, vooral over eten, maar ik nodig onze forumleden uit om hier ook iets over te zeggen en ervaringen te delen of deze toch wel aparte mensen, misschien bent U zelf wel zo’n rugzaktoerist en wilt U uw verhalen ook opschrijven.

Nog even dit, als ik door Indonesia reis heb ik inderdaad ook een Lonely Planet gids in mijn makkelijke tas met wieltjes (veel handiger dan zo’n rugzak), want er staan veel goede informatie in, maar het is zeker niet bedoelt om tot op de letter te volgen het is namelijk veel leuker om dingen zelf te ontdekken.

groet

Hitami
User
spacer line

Mas, jou verhaal is herkenbaar.
Veel van de toeristen, niet alleen de backpacker, wanneer men overgaan tot de prijzen denken ze meteen dat ze afgezet worden. Maar ze beseffen niet dat bij kaki lima, vrij normaal is wanneer je iets koop met de prijs te onderhandelen valt. Dit geldt ook voor de Indonesiers en niet anders. Wanneer men voor de zelfde product meer winst uit kan halen dan de buurman, wordt dit gezien als pienter. Je kunt ook zien als spel. Voor de verkopers is het natuurlijk een serieuze spel. Iedere Rupiah is levensverlenging. Terwijl voor de toerist 1000 Rp geen betekenis heeft. Het is natuurlijk schandalig dat men de mindere bedeelde niets gunnen. Maar wat erger is, de meeste van hen verschuilen zich door te zeggen dat dit een "principe zaak” is

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja in wezen kan ik met je mee gaan.
Maar eerlijk is de Indonesiër zelf niet,die elkaar het licht in hun ogen niet gunnen.
En meestal is de familie die uit Indonesië zelf komen, die je er van vergewist dat het zo gaat pingelen tot dat je meer dan de helft van het bedrag verkrijg.
Of ze kopen het zelf, zonder een balanda er bij.
Nog afgelopen Augustus mee gemaakt met een stukje houtsnijwerk die ik liet kopen door een van mijn familie.
Eerst was de prijs zoveel, en toen ze mij zagen was de prijs niet met 10.000 omhoog gegaan maar met 50.000.
Het was maar 1 € tot 5 € maar daar gaat het niet om je word geript., en dat vinden de familie ook niet zo goed ze voelen zich ook niet lekker mee.
Met andere woorden je doet niet alleen schade aan de toerist maar je eigen volk breng je in verlegenheid..
Geript ja als je ziet dat een stenen ei niet meer hoef te kosten dan 10,000 maar ze vragen 100.000, dan ben je voor je toeristen niet goed bezig.
Ik begrijp de concurrentie strijd in Indonesië niet ze gaan allemaal bij elkaar zitten, en maken verschillende prijzen waardoor de toerist zich eigen bedrogen gaan voelen.
Want dat begrijp ik ook niet zo goed, iemand ziet, en voelt, zich bedrogen, en komt daardoor met zijn mentaliteit in een Boze dip te zitten en ze komen niet meer terug.
Dus afbraak aan je toeristen industrie, je zou ze moeten koesteren omdat het dan reclame is,voor jou niet alleen maar voor het hele land!
Ja voor een dubbeltje op de eerste rij, is meestal de mentaliteit van de echte toktok piepel
Het moet meer van je hart komen, en dan geven ze nog wel eens meer daar bereik je meer mee, dan de mensen rippen.
Een product, word ook in een mooie verpakking gedaan, om het aangezicht goed over te laten komen, zodat je het snel verkoopt!
Want zien en voelen is voor ieder mens verschillend maar het meest van het gevoel je ijgen niet opgelicht voelen
Emoticon: Yes! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Cooool Emoticon: Eerie .
P.S. nu gaat u zeggen hier op de markt staan ze ook bij elkaar maar de prijzen worden niet met grote verschillen verkocht het is zoals ze het hier doen Gentleman cerement afspraken niet onder de prijs te gaan zitten uw daalder is meer waard op de markt van Holland

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Hitami
User
spacer line

Zieleffe. als koper heb je een keuze dus als je te duur vond dan moet je gewoon niet kopen. en geen verhalen bij halen over het verlegenheid brengen van de Indonesiers zelf. Dat is allemaal niet relevant.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik heb inderdaad ook een LP, altijd handig voor de globale informatie, hotels en dergelijke gebruik ik daar niet uit.

begrijp nu eens dat wij voor veel mensen de enigste (extra) inkomsten zijn

Mensen zullen hun waar nooit onder de 'inkoopprijs' (productieprijs, hoe je het wil noemen) verkopen, ook de buurman niet, dus mensen die van 45000 nog 10.000 af krijgen doen netjes hun werk qua tawarren. Eigenaar tevreden, klant tevreden, wat wil je nog meer?

Ik ben als blanke hier toch wel een geldboom, dat maakt me niet zo heel veel uit, maar ikzelf maak anderen gewoon duidelijk dat ik geen bankrekening heb waar een getal in miljarden opstaat, geen euro's, en ook geen Rupiah's. Zakken met die prijzen dus, tot een schappelijk niveau anders loop ik gewoon door, er is zeker wel iets te vinden dat mij en de andere partij tot overeenstemming kan brengen.

Toeristen spreek ik hier niet aan, heeft geen zin want ze luisteren niet. Mensen die hier al wat langer zitten, gaan enkele Indonesische trekjes overnemen, waaronder het elkaar groeten. Hoeft echt niet veel te zijn, maar ik kan vrij precies zien wie toerist is en wie hier verblijft. Dat scheelt mij ook al een stuk aan onkosten... misschien nog wel belangrijker dan die paar Rupiah's. Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Beste Mas Jono,
Ik heb met belangstelling uw bericht gelezen, over deze mensen had Londoh vroeger ook wel eens een berichtje.
Het is werkelijk te gek voor woorden wat u schrijft, dit soort mensen gooien voor een paar luizige roepia`s hun naam maar bovendien ook de naam van zijn landgenoten te grabbel.
Inderdaad het is zo als u het zegt, voor 100 of twee honderd Euro meer heb je veel meer plezier en je helpt nog een arme sloeber ook.
Mensen die u omschrijft hebben volgens mij ook geen hart in hun donder, anders zou je als rijke westerling geen arme sloeber uit willen knijpen als een citroen.
Als wij twee maanden in Indonesia zijn, dan kost dat honderden Euro`s extra, zogenaamd omdat ik geript wordt, maar zo voel ik het niet aan, als ik langs de weg bijv. kelapa muda koop(jam jam) dan weet ik dat ik het dubbele betaal, ik zeg het altijd wel, maar ik betaal de prijs, zou ik zo`n arme sloeber het vuur aan de schenen leggen voor een paar Eurocentjes, dan zou ik mij een schoft voelen.
Leven en laten leven, gisteren weer 200 Euro overgemaakt naar familie en vrienden voor lebaran, de dankbaarheid van die mensen geeft ons vleugels.
In tegenstelling wat mensen wel eens beweren dat als je met lege koffers aankomt in Indonesië, je familie en vrienden je links laten liggen durf ik te beweren dat het in mijn geval zeker niet zo is, pertinent niet.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die denken zoals u en ik, alleen op dit forum al kom ik die veel tegen.
Laten we er geen misverstanden over hebben, als ik in een grote toko een kipas angin( ventilator) ga kopen dan dan doe ik tawar(afdingen), als ik in een groot warenhuis inkopen doe of ga eten en men tracht mij te weinig geld terug te geven wordt ik niet boos maar zeg vriendelijk dat het te weinig is en dat het niet sopan(beleefd) is omdat te doen, meestal duizendmaal excuus en verbazing dat die blonde bule de taal spreekt.
Als ik langs de weg iets koop dan laat ik me gewoon rippen, zo als ik al zei, ik zeg het wel en betaal gewoon, waar heb je het over, misschien 1 euro, terwijl de kleinkinderen hier bij bezoek altijd al 5 euro krijgen.
Het is dan ook te hopen dat heel veel rugzaktouristen uw bericht lezen en er lering uittrekken, alhoewel we ze niet allemaal over èèn kam mogen scheren.

Er schiet mij nog iets te binnen, sinds jaren kom ik regelmatig in Pelabuhan Ratu, daar gaan we dan enkele dagen naar toe, wij huren dan een auto met chauffeur, normaal is alles dan inbegrepen, ik hoef de chauffeur niet te betalen en hij slaapt in de auto en vervolgens krijgt hij zijn ontbijt in het hotel.
Gatverdarrie, als het zo zou moeten, dan zou ik mij doodschamen, ik boek een goedkope kamer en geef aan dat al het eten en drinken voor mijn rekening is, vervolgens hou ik in de gaten dat ie eet en drinkt.
Aan het einde van de rit krijgt hij nog een mooie extra van mij ook, waar heb ik het over, alles bij elkaar misschien 50 Euro voor 4 dagen, geloof me het werkt, hij denkt goed over je, in de hotels krijg ik overal voorrang(want ik ben niet zo`n gierige bule) en bovendien heb ik het idee de man toch door enkele dagen heen geholpen te hebben.
En ach, het laatste witte hemd wat ik aan krijg als ik de grote reis op gaat heeft geen zakken, dat heeft mijn Poppy mij wel geleerd, beter nu een sloeber helpen als het straks aan roofridder Zalm geven.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-10-2006 12:37 Jeroen wrote:

...

Ik ben als blanke hier toch wel een geldboom, dat maakt me niet zo heel veel uit, maar ikzelf maak anderen gewoon duidelijk dat ik geen bankrekening heb waar een getal in miljarden opstaat, geen euros, en ook geen Rupiahs. Zakken met die prijzen dus, tot een schappelijk niveau anders loop ik gewoon door, er is zeker wel iets te vinden dat mij en de andere partij tot overeenstemming kan brengen.

Dat is precies wat ik bedoel Jeroen, of is het Yerun, ik weet niet onder welke pet dat je dit schrijft.
Maar zeker weten dat je vaak langs de straat iets te eten wil kopen of wat dan ook en ziet dat het wat duurder is, dan hebben we het over een paar eurocentjes, daar maken we ons toch niet druk over? zeker als je kan zien dat het een arme sloeber is, als ie het maar niet te gek maakt toch!!!
Geeft ook het voordeel, als je je zo opsteld, dat mensen je leren kennen en je zien als een vent die zijn hart op de juiste plaats heeft, in geval van moeilijkheden kan je daar nog voordeel bij hebben ook(ik spreek uit eigen ervaring)

mas jono
User
spacer line

On 18-10-2006 12:37 Jeroen wrote:

Ik ben als blanke hier toch wel een geldboom, dat maakt me niet zo heel veel uit, maar ikzelf maak anderen gewoon duidelijk dat ik geen bankrekening heb waar een getal in miljarden opstaat, geen euros, en ook geen Rupiahs. Zakken met die prijzen dus, tot een schappelijk niveau anders loop ik gewoon door, er is zeker wel iets te vinden dat mij en de andere partij tot overeenstemming kan brengen.

Toeristen spreek ik hier niet aan, heeft geen zin want ze luisteren niet. Mensen die hier al wat langer zitten, gaan enkele Indonesische trekjes overnemen, waaronder het elkaar groeten. Hoeft echt niet veel te zijn, maar ik kan vrij precies zien wie toerist is en wie hier verblijft. Dat scheelt mij ook al een stuk aan onkosten... misschien nog wel belangrijker dan die paar Rupiahs. Emoticon: Wink

Misschien moet ik toch nog iets een beetje verduidelijken:
Ook ik heb jarenlang in Yogya gewoond, ik heb er nog steeds een huis.
Ik ben al jarenlang getrouwd met een Indonesische en onze zoon is in zelfs in Yogya geboren.
Ik hou van het land en hun gewoontes, en over een paar jaar hoop ik er toch weer terug te kunnen gaan wonen.
Ook ik kan er toeristen tussen uit halen, ik weet heus wel wat tawarren is, dat hoort erbij, daar doen wij zelf ook aan en misschien is het voor ons wel makkelijker, kennis van taal en gewoontes.

De meeste (onze vrienden backpackers) vergeten dat ze niet na een week Indonesier kunnen zijn (ook niet als ze met zo’n belachelijk strand sarong door een dorpje lopen) . Zelfs jij en ik (en vele met ons) met onze “jarenlange Indonesie” ervaring nooit Indonesier zullen worden. Wij kunnen hun gewoontes grotendeel overnemen ya, op een gegeven moment als het moet Javaans/Sundanees/balinees gaan spreken. Wij blijven altijd een buleh.

Waar het mij om gaat is de manier waarop zij reizen, zij staan voor niets open, altijd bang om belazerd te worden, bang om een cent te veel te betalen, want dat staat in de LP gids, dat kun je toch geen vakantie noemen???

Hitami heeft het goed omschreven:
--- Het is natuurlijk schandalig dat men de mindere bedeelde niets gunnen. Maar wat erger is, de meeste van hen verschuilen zich door te zeggen dat dit een "principe zaak” is ---

En ik denk dat de LP gids daar toch een klein foutje heeft gemaakt, of toch…..zouden de mensen het soms verkeerd lezen.

groet

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hoy Om ziel,
Effe terug komen op uw topic cultuur verschil.
Dit is èèn van de dingen die ik van Poppy heb geleerd, onderscheid maken tussen arm en rijk in Indonesië, arm tja leven en laten leven, en niet de duimschroeven aanzetten, rijk(althans niet arm) tawar.
Het is nu èènmaal anders in Indonesië met concurrentie, hier worden per jaar voor honderden miljoenen aan reclame biljetten in onze postbus gedumpt(wat we overigens zelf betalen)
In Indonesië moet je je voordeel halen in afdingen, lands wijs lands eer toch!!
Mijn Poppy laat altijd de onderhandelingen aan mij over, ik heb een prijs in mijn hoofd, waar ik tevreden mee ben, meestal lopen dit soort onderhandelingen naar beide tevredenheid af, de verkoper heeft eerbied voor mij, omdat ik zoals Om Sid zegt, de keju niet van mijn roti laat eten, en ik heb mijn prijs, maar ook de verkoper heeft zijn prijs, meestal iets meer als dat ie bij een Indonesiër kan scoren, hij blij en ook ik blij.
Zou ik langs de straat teveel gaan afdingen, dan krijg ik heibel met lady Malam, trouwens dat ligt niet zo in mijn aard ook, leven en laten leven toch!

Hitami
User
spacer line

Jeroen,

vind je dan niet logisch dat je als blanke word gezien als een 'geldboom' ?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-10-2006 13:19 mas jono wrote:

...[BR

De meeste (onze vrienden backpackers) vergeten dat ze niet na een week Indonesier kunnen zijn (ook niet als ze met zo’n belachelijk strand sarong door een dorpje lopen) . Zelfs jij en ik (en vele met ons) met onze “jarenlange Indonesie” ervaring nooit Indonesier zullen worden. Wij kunnen hun gewoontes grotendeel overnemen ya, op een gegeven moment als het moet Javaans/Sundanees/balinees gaan spreken. Wij blijven altijd een buleh.

groet

Hahahaha Mas Jono, ik begrijp precies wat u bedoeld, nee wij kunnen geen Indonesiër zijn, we kunnen ons alleen aanpassen.
Ik begrijp ook nog steeds niet dan touristen de ene dag in een korte broek (yach met witte draadjes eronderuit) een tempel bezoeken en vervolgens de volgende dag in een sarong lopen.
In de stad Sukabumi heb ik altijd een lange broek aan als ik uit ga, op vrijdag draag ik een sarong als ik naar de moskee ga, 100 meter van mijn huis.
Voor de rest alleen maar een sarong als ik thuis ben, lekker praktisch en zonder dat iemand het ziet.
Aan de andere kant weten een hoop mensen de betekenis niet van het dragen van een sarong, het tourisme speeld er handig op in, dat kan je de nietwetende tourist ook niet kwalijk nemen toch!

Jantje
User
spacer line

On 18-10-2006 13:36 Hitami wrote:
Jeroen,

vind je dan niet logisch dat je als blanke word gezien als een geldboom ?

Sorry, even voor m'n beurt. Het is inderdaad niet logisch. Dit is korte termijn denken. De ripper wordt er kortdurend beter van maar prijst zich uit de markt. De ripper moet eerlijk zaken gaan doen en het toerisme bevorderen. Is goed voor de ripper, het land en de toerist. Zij die het normaal vinden om de bule/toerist 10x meer te laten betalen is niet goed bezig Emoticon: Yeah right!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 18-10-2006 13:51 Jantje wrote:

...

Sorry, even voor mn beurt. Het is inderdaad niet logisch. Dit is korte termijn denken. De ripper wordt er kortdurend beter van maar prijst zich uit de markt. De ripper moet eerlijk zaken gaan doen en het toerisme bevorderen. Is goed voor de ripper, het land en de toerist. Zij die het normaal vinden om de bule/toerist 10x meer te laten betalen is niet goed bezig Emoticon: Yeah right!

Jan daar zit een enorme kern van waarheid in, dat is inderdaad de gedachte in Europa, maar maak dat maar wijs aan iemand die aan de geelhonger ligt in een derde wereldland.

Hitami
User
spacer line

jantje, ik ga jou niet bestrijden met je argument, maat je heb te maken met derde wereld land, waar opleidingsnivo nog laag is.
de meeste kaki lima die hebben de sma nog niet eens.... dus wat praat je over ? als je constant vergelijking maken met nederland is eind zoek.

succes in indonesie

mas jono
User
spacer line

Zieleffe,

Even over het stukje van het kopen van een houtsnijwerkje,
Kijk dat zijn juist de problemen die wij als regelmatig Indonesier toerist en het geluk “Indonesische connecties” te hebben zien, wij kunnen daar tegen in gaan of onze familie het laten kopen..

Maar wees nu eens eerlijk toen U voor de eerste keer naar Indonesia ging, en dat zelfde beeldje zag staan voor laten zeggen 3 EURO en U vind dat op het moment dat geld waard, kunt U dan zeggen dat U geript bent? Ik denk het niet, toch?

Toen ik vele jaren voor de eerste keer naar Indonesia ging, zal ik heus wel voor veel dingen teveel betaald hebben, so what ik heb er goede herinneringen aan overgehouden, en ik heb mijn eigen geen 1 keer besodemieterd gevoeld.

Het is zoals U zegt,
Pingelen doe je uit je hart, het is een spel maar geen wedstrijd, en het moet op een gegeven je vakantie niet gaan overheersen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog een ding, diezelfde mensen die een hele dag af lopen te geven op die oplichters van Indonesiers, zitten s’avonds in een restaurant saté te eten voor 40000rp met grote flessen bier erbij. Terwijl 20 meter verder in een warung saté wordt verkocht voor 3500rp. Waarom eten ze daar dan niet? Ik denk dat ik het wel weet, iets verderop in dezelfde LP gids staat dat je moet uitkijken met het eten op straat.

En dat is waar ik mijn eigen soms druk over kan maken, een eigen mening hebben die gasten niet, ze volgen hun heilig boekje zonder ook maar eens om hun heen te kijken.

Ps: Ik zie dat een hele tijd loop af te geven op de Lonely Planet gids maar als ik schrijf LP gids mag je eigelijk lezen, elke willekeurige reisgids.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Iya . maar je moet ook in de schoenen van de arme blanke toeristen gaan staan.
Niet alle blanke toeristen zijn rijk , een salaris van minimaal 30.000 euri hebben.Plus een meewerkende partner.
Als je alleen maar een klant ben van de soos , of een arme setudent Emoticon: Smile , dan is elke 100 euro of meer wel banyak juga. Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!
De levensonderhoud in Ollanda is ook hoog , veel belasting , veel sociale premie , ziektekosten omhoog . Wah , wordt je deprie van , en dan wordt je daarO ook nog getild.
HierO gaan ze ook ook naar de Aldi of Lidl( kaya OmSid = zoals OmSid , niet dat OmSid kaya is).
En zijn oude Lada moet ook gaan rijden , niet waar ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

PAk Sidia ik ben het eens met u, dat je op een uitkering niet kan doen wat je zou willen.
Dat is dan het beeld dat er gaat ontstaan als je net doet of je medelijden hebt met die mensen, en een grote portemonnee trekt, en je laat blijken van ik kan het betalen.
Er gaat dan voor hen een beeld ontstaan dat wij westerse mensen genoeg aan geld kunnen komen.
Dat is misplaatst,en een verkeerde mannier om hen te helpen.
Ik ben het meer met Jantje eens die bedoelt dat ze beter af zijn met minder, en meer verkoopt, en dat je de toeristen wilt behouden.
Als ik met een groot gebaar die ojek 5000rp geef, dan word mijn familie kwaad en die zeggen dan je verziekt de markt, raar, raar hoe kan dat nou toch?
Ik denk ,en maak het mee dat de Indonesiërs zelf veel strenger zijn voor hun mede mens, die weten het aan te pakken, weten dat ze niet belazerd willen worden.
Och die mensen die daar via die reisorganisaties een keer naar Indonesië gaan weten het soms niet beter dan dat het en spel is,wat ze gehoord hebben van anderen om het zo goedkoop mee te brengen.
Zij zijn in hun vakantie niet bezig met hulpverlening, maar met hun vakantie.
Ja sommige dat heb je overal je moet eens horen hoe het er aan toe gaat in Kroatië, en Bosnië, dat daar de corruptie heel erg aanwezig is.
Dan valt het met de Indonesiërs nog wel mee.
Maar de grote Bul uithangen hoef daar ook niet, en wees eens eerlijk ziet Indonesië er nou zo uit met al die auto,’s op straat, en grote Plaza’s en al die rijke stinkers daar die moeten het eigenlijk opknappen het zijn hun landgenoten toch.
Waarom altijd die zieligheid aan hun toe bedelen, kijk en daar wordt ik zo kribbig van, net of je de goedheid moet uithangen om je eigen waarde op te vijzelen.
Daar doe ik niet aan mee, werken voor je geld bom pasta.
Ze hebben ook geen medelijden met elkaar en om ons soms mensen die hard moeten werken om geld bij elkaar te sparen dat je eens in de zoveelste tijd je kan permiteren dat je een reis kan boeken.
Ze lachen je achter de rug je uit dat ze weer de kans hebben gekregen dat ze een mens hebben geript. Emoticon: Yes! Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Angry

Hitami
User
spacer line

Sidia,

dat men met een uitkering naar indoneisie voor de indonesiers niet relevant. Het gaat namelijk om dat men in staat is om naar indonesie te komen voor vakantie. Mensen in Indonesie die dag en nacht werken kan alleen maar van dromen. Dat is het verschil. Laat staan werkeloos. Dus je kunt wel probeer uit te leggen hoe het zit in Nederland, maar het antwoord blijft, hoe arm je ook ben in Nederland, je kunt nog altijd naar Indonesie op vakantie en als je nog niet genoeg heb dan spaar je gewoon meer. maar de Indonesiers ?????

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om Ziel daar wil ik graag op¨reageren, nu effe geen tijd, kom ik later op terug, maar de Nederlandse uitkering staat borg voor 3 maanden leven met alles erop en eraan in Indonesia toch.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

PAk Malam ik denk dat ik weet wat je verder wilt plaatsen over die chinezen die hun volk erg in de steek laten.
Ja maar als ze zelf mee maken dat ze malas zijn dan trek je alles uit zijn verband, volgens hier die Bath gays, en de good gays, twee stromingen die trekken dat zich aan, en worden de mensen getroffen door hun rijkdom en de daar arme donders.
Als je deze persoon neem op de foto ja als je daarmee iets meer doet zou ik ook doen maar niet overdrijven gewoon iets meer betalen maar laten blijken dat het geen gewoonte is. Emoticon: Nice Emoticon: Wink Emoticon: Shut up!

Deze foto komt ook ergens van het Internet mooi toch zo,n lachende boy die zijn leven niet zo ernstig vind als wat ze hier laten blijken. Emoticon: Yes! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

silat4ever
User
spacer line

iI heb toch wel het gevoel dat de meesten wel proberen er een slaatje uit te slaan.

Maar ik heb voor 1 of 2 jaar terug ook een prg op de tv gezien van turisten in amsterdam en die werden ook geript, dus ik denk dat het overal wel gebeurt.
als ik voor mijzelf denk van dit is een goede prijs dan betaal ik het.

Er is ook weleens gebprobeerd om mij af te zetten.
Ik ben eens op een heel grote boekenmarkt geweest in bdg daar kocht ik 2 boeken ( ging over electronica buizen)
dit waren oude boeken, de eerste vroeg er omgerekend 8 of 10 gulden voor heb met tawar 5 gulden betaald.
Echter het 2 boek bij een andere kraam werd ijskoud 50 gulden voor gevraagd ( omgerekend, dit was nog niet de nieuwprijs) en hier baalde ik wel van.
Heb hem gezegd wat het andere boek koste en dat ik dat ook voor dat boek wou betalen.
En na een beetje tawar kreeg ik het boek mee voor 8 gulden of zo maar als je dan kijkt naar het verschil van 50 naar 8 dan vind ik dit wel heel veel.
Trouwens heb zelf wel een geld gegeven aan mensen die langs de straat zaten te bedelen, dit werd trouwens niet in dank afgenomen door de keluarga.
was met een oom van mijn vrouw in bdg in zijn auto we stonden te wachten voor de stopan en er kwam iemand aan met gitaar en die begon te zingen, mijn oom deed ijskoud het raam dicht en bij groenlicht reed hij weg.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Laat ik vooropstellen dat ik wat betreft het verhaal van Mas Jono mij als backpacker niet aangesproken voel. Wat hij daar beschrijft betreft een bepaald slag volk waarin ik mezelf niet herken. Het enige raakvlak betreft dan ook mijn rugzak die ik zo'n tien jaar door Indonesia gesjouwd heb, nou ja, meestal werd die wel door een hulpvaardige (en op geld beluste) jongeman gedragen van de trein in de taxi of van de angkut naar het hotel. De roomboys keken daar vaak alleen wat sip omdat er geen wieltjes onder zaten. Ik kon hem zo inelkaar ritsen dat hij er als een gewone koffer uitzag, met slechts één handvat. Ikzelf droeg hem alleen bij vertrek van mijn woning tot aan het NS station in mijn woonplaats waar ik met de trein naar Schiphol reed. Voor de rest heb ik hem nauwelijks gedragen. Het was er een van een goed merk: Eagle Creek, een zeer ruime overzichtichtelijke met diverse vakken waarin ook mijn gestreken nette kleding keurig in de vouw bleef. Het kleine dag-rugzakje kon er aan vast geritst worden. Toch is het de laatste keer geweest dat hij is mee geweest, want na een vervelende ervaring tijdens mijn laatste trip is hij niet compleet meer, zodat ik de volgende keer overweeg ook maar de Samsonite kant op te gaan. Toch zijn de wegen van den Archipel niet overal even vlak en glad, zodat een model met verende rubberbandjes wel handig zou zijn. Er zijn tegenwoordig rugzakken met wieltjes, misschien is dat wel wat. Het probleem met die moderne koffers op wieltjes is tijdens het reizen met openbaar vervoer dat ze niet goed te stauwen en vast te binden zijn. Ik heb het meegemaakt op mijn trips dat juist dat soort koffers die boven op bussen gebonden waren, los trilden en eraf vielen.

We moeten uitkijken zoals Malam al schreef dat we niet alle backpackers over één kam gaan scheren. Iemand die in een strenge winter geitewollensokken draagt is ook niet meteen een alternatieveling.

Maar zoals Sid treffend opmerkt zijn niet alle blanken rijk en hebben die geen boompje waar de Euro's aan groeien. Tijdens mijn vakanties in Indonesië van vier weken geef ik zo'n 1000 Euro uit en dan hoef ik echt niet elke rupiah om te draaien. Het reizen gaat vaak per openbaar vervoer en dan is het wel handig om de gangbare prijzen te weten. Bij de receptie van het hotel kunnen ze je meestal wel vertellen wat de biasa harga is voor becak, ankut of bemo. Een onwetende toerist kan al gauw het tienvoudige van de normale ritprijs betalen als hij onvoorbereid in een ankut stapt. Ik zie het niet zitten om voor een klein ritje in de stad 5 euro in plaats van 50 cent te moeten betalen. Altijd zorgen dat je gepast (vaak slechts 2 of 3 duizend rupiah) betaald, dan heb je geen misverstanden.

Naast het vervoer zijn het vaak de hotels waar de argeloze toerist voor aardig wat euro's geript kan worden. Ik heb het hier niet over de vijf sterren, maar de middenklassers. Vaak worden daar knollen voor citroenen verkocht. Soms heb ik een kamer met hot and cold, AC en TV geboekt waar bij nader inzien van alles mis mee was, maar achteraf kreeg ik niets van de prijs af. Nu controleer ik eerst of er daadwerkelijk HEET water uit de kraan komt en of de airco werkt. Zo niet, dan graag een andere kamer of anders discount.

Wat het eten betreft ben ik uiterst voorzichtig geworden en zal ik zeker niet in Indonesië van de straat eten. Dat kan je als expat misschien wel wagen, maar die vier weekjes laat ik echt niet verpesten door vervelende ingewandenstoornissen, waar je, als je het eenmaal hebt opgelopen tijdens je trip niet zo makkelijk weer vanaf komt. Ik eet tegenwoordig vaak bij KFC, Mac Donalds en Pizzahut. Niet omdat ik het eten daar zo bijzonder vind, maar omdat het er hyhgiënisch is. Bij een goede Chinees waar vers voedsel in een hete gloeiende wok wordt geroerbakt wil ik mijn westerse maag nog wel eens wagen. Ook geen nasi goreng meer voor mij als ontbijt - hoewel ik er van kan genieten - kreeg ik hier ook vaak last van. Mogelijk zijn bedorven restjes niet goed doorbakken geweest, maar sinds ik mij weer fantasieloos bij de toast en eggs hield waren de problemen verdwenen.

Waar ik me meer aan stoor zijn de type toeristen met oogkleppen in korte broeken met melkflessen met daarboven een dikke moneybelt en die als kangaroes de tempels bezoeken. Die weten niets van adat of willen dat niet weten. Een beetje aanpassen in je gastland kan geen kwaad lijkt me.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Nou de meesten hebben een potje met 500rp voor in de auto er in, en geef dan zo snel mogelijk in de hoop dat ze verder gaan. want dat doen ze dan ook snel, want bij de volgende hopen ze ook wat geld te krijgen.
Zij die het weten zeggen, dat ze dat niet nodig hebben, want het zijn mensen die best wel geld hebben, maar ze doen het omdat ze dan lekker gemakkelijk aan geld kunnen komen.
Mas Jono over die P.L dat is niet voor niets dat ze melding maken, over het eten op de straat, Dat hoef toch ook niet, ik doe het zeker niet, want ik wil niet aan de rites komen.
Ga liever in een restaurant eten waar je zeker weet dat hygiëne het is.
Ze staan op straat nog niet zo helder te bakken om met het eten dat te doen zodat jij niet ziek hoef te worden? Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

Fotograaf
User
spacer line

Dit topic is weer smullen! Emoticon: Party!
De generalisaties vliegen weer over de toonbank en dat toont aan dat we allemaal maar gewoon mensen zijn. Emoticon: Yummie!

Ik denk dat dat krenterige bij de gemiddelde bekpekker best meevalt, en dat rippen gebeurd vooral in steden en plaatsen waar men met enige regelmaat bule's zien. Bij mij is het echt zelden voorgevallen, ik spreek ze zelfverzekerd in hun eigen taal aan en laat merken dat ik op de hoogte ben van de gangbare prijzen. Nooit een probleem.

In plaatsen waar men nooit een reiziger tegenkomt is het eerder het tegenovergestelde, je moet soms moeite doen om van je geld af te komen.

Over dat eten op straat, (of bij mensen thuis) ik doe het bijna altijd en ondervind er geen hinder van.
Door de plaatsen die ik bezoek moet ik ook wel, meestal geen rumah makan's in de buurt, hotels al evenmin dus ik ben aangewezen op de gastvrijheid van de lokale bevolking.
Nou, die gastvrijheid is om verlegen van te worden. Families in een houten hutje zonder listrik geven mij hun enige matras (als die er al is) ik word helemaal volgepropt met eten en drinken en als het ff kan krijg ik nog wat 'snack's' mee als ik weer vetrek. . Geld vragen ze niet, en je hebt enige overredingskracht nodig om ze toch wat toe te stoppen. Gangbaar bedrag wat ik dan probeer te geven is 50.000 Rp per overnachting + eten.
Voor een hotel + restaurant betaal je meer, maar 50K is voor deze mensen al heel veel.
Blijf ik ergens langer en er ontstaat een band dan zorg ik er op een of andere manier wel voor dat er geen scheve gezichten ontstaan tav buren en andere bewoners door ook een bedrag te geven wat de hele desa ten goede komt.
Ik doe dit vlak voor vertrek bij mn gastheer, kepala desa of pendeta/Imam als zowat de hele desa mij uitzwaait en dus getuige is.

Ik vertel dit om toch wat tegengas te geven, lees hier naar mijn gevoel teveel negatieve berichten. Veel negatiever dan in mijn eigen ervaringen.
Je moet ook goed beseffen dat Indonesie een enorme diversiteit heeft aan bevolkingsgroepen, ieder met hun (eigen)aardigheden. Een Sangirees heeft evenveel gemeen met een Javaan dan een Spanjaard met een Pool.
De klagers zouden eens veel verder moeten kijken dan de bekende stekjes op Sumatra,Java, Bali etc. Dan hoef je je ook niet meer te ergeren aan goedkope bekpekkers, want die zie je dan niet meer. Emoticon: Smile

Mensen met kopor en expats trouwens al evenmin Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dus zoals ik al schreef we mogen niet iedere backpacker over èèn kam scheren, Dangdude en Fotograaf zijn een sprekend voorbeeld hoe het ook kan.
En neen Om Ziel, ik wilde niet over de chinezen beginnen die het volk in de steek laat, in desbetreffende topic zijn mijn oren al gewassen en heb ik bakzeil moeten halen, het zijn namelijk de rijke Indonesiërs (welk ras, nationaliteit of kleur dan ook) die Indonesië laten zakken.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is, mijn zwager zat met zijn 69e jaar van 5 uur in de middag tot 8 uur de volgende morgen in de receptie van een hotel.
15 uur per nacht voor een habbekrats.
Toen ik hem vertelde dat ik dag, avond en nacht moest werken en bovendien over moest werken om naar Indonesië te komen, keek hij mij aan en zei, ik werk 15 uur per dag en kan amper eten, kamu adè werkt 8 uur per dag en kan naar Indonesië komen.
Toen was het stil, tot op de dag van heden weet ik niet wat ik daar op moet antwoorden.
Ik verdom het dan ook om nog te vertellen hoe het in Nederland toe gaat.
Het is geen wonder dat de arme Indonesiër denkt dat we allemaal rijk zijn, dat beeld hebben we zelf geschapen.
Verdomd ze hebben nog gelijk ook, we zijn godvergeten rijk, wel de vinger aan de pols houden, want als we die schobbejakken in den Haag hun gang laten gaan leggen we over 20 jaar ook aan de geelhonger.
Dat wilde ik zeggen Om Ziel.
En nu maar hopen dat de Backpacker waar het hier echt over ging ook de moed heeft om te reageren.
Persoonlijk denk ik dat er van die kant geen reactie komt, meestal zijn dat van die geitenwollensokken mannen die niet aan onze decadente maatschappij willen meedoen en op onze kosten, dus de sociale dienst naar Indonesië gaan om daar heel alternatief de inlanders de nek om te draaien en vervolgens een spontaan orgasme krijgen als in Scheveningen een Greenpeace boot aan de kade ligt, welnu ik heb zo`n kreng nog nooit gezien, want als ie er was, dan moest ik meestal werken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,624,358 topic views - 222,972 posts - 13,504 topics - 16,537 members - last post @ 21-10-2017 10:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,112,973 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com